Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » vr mei 24, 2013 9:51 am

Gaat Gesink nu de Tour rijden, nu de Giro is mislukt?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 24, 2013 10:00 am

Zeux schreef:Ik begrijp dat het pittige ritten zijn, maar waarom zitten die bergen dan in het parcours als ze blijkbaar niet heel relevant zijn? Puur om de publiciteitswaarde van hun naam? (waarbij ze die naam dan niet voor niets hebben natuurlijk).

Als je de Galibier er in essentie uithaalt, Sestrière en de Gavia, dan lijkt mij dat toch iets te doen met de zwaarte van de koers.
Omdat het bekende bergen zijn. Ze spreken aan bij het grote publiek en er ligt veel wielerhistorie. Maar het is in deze tijd van het jaar altijd een risico want hoe hoger je komt hoe groter de kans op sneeuw. Het is niet voor niets dat ze dergelijke hoge bergen zoveel mogelijk achterin het routeschema plakken.

Maar er liggen in die regio tientallen beklimmingen waar je ook een geweldige koers op kunt zien. Vergelijk het maar met de Tour. Iedere keer weer Alp d'Huez op terwijl er ook daar vele interessante alternatieven zijn.
Zeux schreef:Gaat Gesink nu de Tour rijden, nu de Giro is mislukt?
Mollema is daar kopman. Maar ik verwacht dat Gesink wel gaat starten.

Het zou mijn keuze overigens niet zijn. Ik zou hem naar de Vuelta laten toewerken. Er zijn er maar weinig die in staat zijn om Giro en Tour succesvol te combineren. En Mollema kan wel kopman zijn maar iedereen gaat straks toch weer naar Gesink zitten kijken.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 24, 2013 10:50 am

Beeld op de Passo Tonale:

Afbeelding
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr mei 24, 2013 11:10 am

Gesink is afgestapt. Zou het dan de Tour worden of de Vuelta?
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog op vr mei 24, 2013 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Iniesta

Bericht door Iniesta » vr mei 24, 2013 11:10 am

Toch denk ik dat deze giro op een andere manier slopend is geweest dan andere jaren, waardoor wellicht de combi nog wel te maken is. Scheelt ook nogal wat als je niet de geplande ritten van vandaag en morgen hoeft te verwerken. Daarbij heeft hij tot dusverre nogal beperkt aantal koersdagen gehad.

zeux

Bericht door zeux » vr mei 24, 2013 11:15 am

Marillion schreef: Omdat het bekende bergen zijn. Ze spreken aan bij het grote publiek en er ligt veel wielerhistorie. Maar het is in deze tijd van het jaar altijd een risico want hoe hoger je komt hoe groter de kans op sneeuw. Het is niet voor niets dat ze dergelijke hoge bergen zoveel mogelijk achterin het routeschema plakken.

Maar er liggen in die regio tientallen beklimmingen waar je ook een geweldige koers op kunt zien. Vergelijk het maar met de Tour. Iedere keer weer Alp d'Huez op terwijl er ook daar vele interessante alternatieven zijn.
Dat geloof ik zeker. Aan de andere kant, waarom hebben die bergen die 'naam' opgebouwd, als er zoveel alternatieven zijn? Blijkbaar is er dan toch iets dat ze 'extra' maakt.
Marillion schreef: Mollema is daar kopman. Maar ik verwacht dat Gesink wel gaat starten.

Het zou mijn keuze overigens niet zijn. Ik zou hem naar de Vuelta laten toewerken. Er zijn er maar weinig die in staat zijn om Giro en Tour succesvol te combineren. En Mollema kan wel kopman zijn maar iedereen gaat straks toch weer naar Gesink zitten kijken.
Hij is diep gegaan op die sneeuwrit, maar doordat hij niet meer voor de hoofdprijs hoefde te gaan en nu ook zware ritten eruit zijn gehaald, heeft hij natuurlijk lang niet zoveel gegeven dan wanneer hij wél tot het einde toe in de top van het klassement meestrijdt.

Als je in de Giro in de top meedraait, doe je dat waarschijnlijk in de Tour niet nog een keer. Nu zou je denken dat Gesink er in de Tour gewoon kan staan, nu de Giro niet alles heeft gevergd van hem.

Wanneer is de Vuelta ook alweer? Iets van september toch? Gesink doet niet of nauwelijks mee in de klassiekers. Zou dus betekenen dat hij in de rest van het jaar alleen de Vuelta in het vooruitzicht heeft om te presteren. Eerlijk gezegd vind ik dat nogal aan de magere kant.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 24, 2013 11:27 am

Zeux schreef:
Marillion schreef: Omdat het bekende bergen zijn. Ze spreken aan bij het grote publiek en er ligt veel wielerhistorie. Maar het is in deze tijd van het jaar altijd een risico want hoe hoger je komt hoe groter de kans op sneeuw. Het is niet voor niets dat ze dergelijke hoge bergen zoveel mogelijk achterin het routeschema plakken.

Dat geloof ik zeker. Aan de andere kant, waarom hebben die bergen die 'naam' opgebouwd, als er zoveel alternatieven zijn? Blijkbaar is er dan toch iets dat ze 'extra' maakt.
Is deels opgebouwde traditie maar ook gewoon commercie. Er zijn plaatsen die goed betalen voor een aankomst en anderen die dat niet doen.

De Vuelta is inderdaad in september maar daarvoor kun je de nodige kleinere rittenkoersen rijden en bijvoorbeeld Lombardije. Ik denk dat het beter zou zijn als hij dat pad kiest. Dat hij geen goed klassement heeft gereden wil niet per definitie zeggen dat hij niet diep is gegaan. Hij stapt nu zelfs uit de ronde. Wat ik eerlijk gezegd een beetje twijfelachtig vind hoor. Op een 12e plek met nog één zware dag vind ik dat je gewoon moet uitfietsen of je moet echt niet verder kunnen. Maar die indruk had ik niet. Dan eindig je in zo'n tijdrit nog veel lager.

De rit van zaterdag gaat vooralsnog wel finishen op Tre Cime di Lavaredo maar er is wel stevig gesnoeid:
Parcours twintigste Giro-etappe flink aangepast
De organisatie van de Giro d'Italia heeft besloten om het parcours van de twintigste etappe aan te passen vanwege de barre weersomstandigheden.

© ANP
Het peloton laat de Passo di Costalunga, de Passo San Pellegrino en de Passo di Ghau links liggen. De aankomst is nog wel in Tre Crime Di Lavaredo, na een steile klim.
Weeronline liet al aan NUsport weten dat er rond een hoogte van 1800, 1900 meter sneeuw zal vallen zaterdag.
De cols die zijn geschrapt liggen op een hoogte van meer dan 2000 meter, maar dat geldt ook voor de aankomstplaats.
De gevoelstemperatuur zal rond de min vier, min vijf graden Celsius uitkomen, maar kan als het tegenzit met de wind ook op min tien uitkomen.

Bron: nusport.nl
Op deze manier hoeven ze geen gevaarlijke afdaling te doen. In de sneeuw omhoog op Tre Cime is doenbaar zolang er niet te veel valt. Zo is er dan toch nog iets van een mooi slot.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » vr mei 24, 2013 11:37 am

Die Gesink is een verschrikkelijk slappe renner. Een mietje. En hij heeft iedere keer iets.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr mei 24, 2013 12:10 pm

Gesink is geen mietje; hij presteerde redelijk tot goed in meerdere Vuelta's en een keertje in de Tour. Ik denk dat we gewoon moeten accepteren dat ons land niet goed (genoeg) is in het voortbrengen van exceptionele ronderenners. We leggen de lat veel te hoog. Het is misschien wat te vergelijken met: Ajax doet mee aan de CL, ze moeten winnen!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Baseman

Bericht door Baseman » vr mei 24, 2013 12:28 pm

Blijkbaar is/was Gesink toch flink ziek:
Blanco schrikt van uitvaller Gesink: 'Hij zag eruit als een lijk'

Robert Gesink heeft vandaag de Ronde van Italië verlaten. Dat gebeurde op de dag dat de 19e etappe vanwege de slechte weersomstandigheden werd afgelast. De kopman van Blanco heeft het besluit niet meer van start te gaan genomen in overleg met de medische staf, zo maakte de ploeg bekend. Gesink voelde zich gisteren in de individuele tijdrit al niet lekker. Hij stond 12e in het algemeen klassement op meer dan 10 minuten van leider Vincenzo Nibali.
Gesink was vanochtend al op weg naar huis, bevestigde ploegleider Michiel Elijzen. 'Robert werd gisteren tijdens en vooral na de tijdrit al ziek. Dat verbeterde afgelopen nacht niet; hij zag er vanochtend uit als een lijk.' Het besluit de renner uit koers te halen viel al voordat de zware bergrit werd afgelast. 'Dat is natuurlijk extra zuur, maar ik denk niet dat het iets had uitgemaakt. Volgens de ploegarts was het beter dat hij een paar dagen rust neemt.'

De organisatie van de Ronde van Italië besloot vandaag de 19e etappe te annuleren. Vanwege de slechte weersomstandigheden is het onverantwoord om de renners op de fiets te laten stappen. De rit zou gaan van Ponte di Legno naar Val Martello/Martelltal.

www.ad.nl

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 24, 2013 12:41 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Gesink is geen mietje; hij presteerde redelijk tot goed in meerdere Vuelta's en een keertje in de Tour. Ik denk dat we gewoon moeten accepteren dat ons land niet goed (genoeg) is in het voortbrengen van exceptionele ronderenners. We leggen de lat veel te hoog. Het is misschien wat te vergelijken met: Ajax doet mee aan de CL, ze moeten winnen!
Klopt, ik durf de stelling wel aan dat de meeste mensen werkelijk geen flauw benul hebben wat zo'n jongen er voor doet en laat. Echt, velen zouden er serieus van verschieten.

Gesink is gewoon een prima renner maar niet iemand van de buitencategorie. In een ronde kan hij top 10 rijden en wanneer alles goed in elkaar steekt kan hij strijden voor het podium. Hij mist overal net een klein beetje om echt top te zijn. Net niet explosief genoeg, net te weinig vermogen per kilogram. Net iets te lang en ook niet de persoonlijkheid van een absolute kopman. Ondertussen hunkert Nederland zo naar een grote wielerzege dat iedereen die ook maar enigszins in de buurt komt meteen de volle druk op zijn schouders krijgt.

Deze Giro had ik vooraf wel gedacht dat hij voor het podium zou moeten kunnen rijden. Hij is in die zin wel tegengevallen, ook als je zijn problemen met de kou in de rit naar Bardonecchia niet mee zou tellen. Maar top 10 was nog steeds haalbaar. Ik ben wel benieuwd waarom hij nu uit koers moet stappen. Dat is niet goed voor de moraal, ook niet voor de ploeg. Er moet dan wel een serieuze reden zijn, anders pak je die extra dag afzien er beter bij en rij je zondag gewoon Brescia in.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » vr mei 24, 2013 6:22 pm

Di Luca op staande voet ontslagen

ROME - Wielerploeg Vini Fantini - Selle Italia heeft Danilo Di Luca vrijdag op staande voet ontslagen. Dat besluit werd genomen nadat bekend werd dat Di Luca betrapt is op het gebruik van epo. Hij moest daarop vrijdag de Ronde van Italië verlaten.

De ploeg liet in een officiële verklaring weten financiële genoegdoening te eisen van de renner, die al eerder positief werd getest.

"Ik ben ontgoocheld, ik wilde Di Luca er niet bij hebben”, reageerde ploegleider Luca Scinto. „Onze ploeg is gebouwd op de normen en waarden van het wielrennen. We hebben de fout gemaakt toe te geven aan een herhaaldelijk verzoek van onze hoofdsponsor die ons vroeg vertrouwen te hebben in een atleet met wie hij goed bevriend is.”

Vini Fantini's hoofdsponsor Valentino Sciotti was schuldbewust. „Wat moet ik zeggen? Ik geloofde in de mens en de atleet Di Luca. Ik moet de schuld op me nemen, het was mijn fout.”

Di Luca werd pas vorige maand aan het team toegevoegd, op uitdrukkelijk verzoek van Sciotti. "Ik vraag vergiffenis aan de fans, het team, de andere sponsors, de renners die de Giro wel op een eerlijke manier rijden en alle sporters die gechoqueerd zullen zijn door dit nieuws.”
Blij met de punten ...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 24, 2013 8:13 pm

Ik denk niet dat hij het zo bedoeld heeft maar dit is wel humor:
@lancearmstrong

Knowing I have 0 cred on the doping issue - I still can't help but think, "really Di Luca? Are you that fucking stupid??"
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mei 25, 2013 2:10 pm

Het weer bovenop Tre Cime di Lavaredo is erg slecht. Benieuwd hoe de renners daar straks naar boven gaan komen en of we er veel van gaan zien.

EDIT

Nibali zet nog even een uitroepteken achter zijn Giro winst met de etappezege op Tre Cime. Mooie finale waar het ieder voor zich was. Erg leuk dat de Colombianen zich weer goed laten zien. Die mannen zijn echt een aanwinst voor het peloton. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za jun 01, 2013 7:41 am

Belkin wordt de nieuwe sponsor van Blanco. Al vanaf de Tour.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jun 01, 2013 12:03 pm

Dan zal het team vanaf volgend jaar wel een wat meer internationale uitstraling krijgen. Ik denk tenminste niet dat het in het beleid van Belkin past om met een hele verzameling Nederlanders rond te rijden.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma jun 03, 2013 2:11 pm

Baseman schreef:Blijkbaar is/was Gesink toch flink ziek
Net wat Alexander zegt, hij heeft altijd wat. Al moeten we ons gelukkig prijzen dat ie al 2 grote rondes achter mekaar niet gevallen is.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jun 03, 2013 3:48 pm

Na de ontmaskering van Di Luca:
Luca Scinto schreef:
"Ik ben ontgoocheld, ik wilde Di Luca er niet bij hebben”, reageerde ploegleider Luca Scinto. „Onze ploeg is gebouwd op de normen en waarden van het wielrennen. We hebben de fout gemaakt toe te geven aan een herhaaldelijk verzoek van onze hoofdsponsor die ons vroeg vertrouwen te hebben in een atleet met wie hij goed bevriend is.”

Vini Fantini's hoofdsponsor Valentino Sciotti was schuldbewust. „Wat moet ik zeggen? Ik geloofde in de mens en de atleet Di Luca. Ik moet de schuld op me nemen, het was mijn fout.”

Di Luca werd pas vorige maand aan het team toegevoegd, op uitdrukkelijk verzoek van Sciotti. "Ik vraag vergiffenis aan de fans, het team, de andere sponsors, de renners die de Giro wel op een eerlijke manier rijden en alle sporters die gechoqueerd zullen zijn door dit nieuws.”
Beetje jammer dat nu ook Santambrogio positief is getest. Die is toch niet pas afgelopen maand aan de ploeg toegevoegd.

De controles zijn kennelijk weer wat beter geworden. Of ze zijn wat onvoorzichtig geweest met de laatste microdosis.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » ma jun 03, 2013 9:00 pm

Giro-topper test positief op epo

De Italiaan Mauro Santambrogio is tijdens de Ronde van Italië positief bevonden op epo. De Vini-Fantini-coureur is voorlopig geschorst, zo meldt de UCI. Santambrogio is een ploeggenoot van de eveneens positieve Danilo di Luca.

De 28-jarige Santambrogio won de 14e etappe in de Giro van vorige maand en eindigde als negende in het eindklassement. Zijn plas van de eerste etappe bleek al sporen van epe te bevatten.

Santambrogio, in 2011 knecht van Cadel Evans toen hij de Tour de France won, heeft het recht een B-staal te laten testen.
Blij met de punten ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jun 04, 2013 12:12 am

Marillion schreef:Beetje jammer dat nu ook Santambrogio positief is getest. Die is toch niet pas afgelopen maand aan de ploeg toegevoegd.

Ontzettend slechte zaak. Ik ben bang dat er nog steeds behoorlijk veel gerommeld wordt en er nog steeds een flinke doofpot bestaat. Het kan prima zijn dat de meeste renners niet meer de grote risico's nemen die horen bij een uitgedokterd epo programma en alleen een heel domme ezel zal nog een bloedtransfusie tijdens een ronde uitvoeren.

Maar er wordt gefluisterd over een middel dat nu twee jaar gebruikt wordt en nog niet is op te sporen. Het is populaire praat om dat te gaan papegaaien, maar bijna alle topsporters gaan enorm ver in het zoeken van de grens, vooral wielrenners. In deze sport is de lijst met verboden middelen ook wel enorm groot, iemand die een hoestdrankje nodig heeft, astma of diabetes heeft is met zijn noodzakelijke medicatie meteen flink in overtreding.

Dus wat zie je 80% van de renners doen? Ze hebben van de ploegarts en hun persoonlijke doktoren een enorme lijst met kwalen gekregen, worden telkens van een medisch attest voorzien waardoor ze een hele lading middelen toch gewoon mogen nemen. Dat extreem veel renners op grote schaal van die attesten gebruik maken vind ik nogal verdacht.
Marillion schreef:De controles zijn kennelijk weer wat beter geworden. Of ze zijn wat onvoorzichtig geweest met de laatste microdosis.
Denk je echt dat de controles beter zijn geworden? Je leest het afgelopen jaar juist veel renners hun verbazing tonen over het feit dat er nog maar zo weinig dopingcontroles zijn. Sommigen waren al diverse maanden niet getest, anderen het hele seizoen nog niet. Geldgebrek zou de oorzaak zijn en ja, al die controleurs op pad sturen is ongetwijfeld duur.

Maar diverse renners waren gepikeerd over het opeens ontbreken van dopingcontroles en ja, als jij helemaal schoon rijdt en naar nu blijkt een paar andere renners nog steeds vals spelen dan is dat zeer logisch.

Iniesta

Bericht door Iniesta » di jun 04, 2013 7:10 am

Er is zeker wel een verschil in mentaliteit merkbaar. Gepakte renners worden niet meer beschermd door mederenners, maar door een flink aantal afgebrand. Je merkt dat een groep renners er echt zat van is om hier tegen te moeten rijden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jun 04, 2013 9:14 am

Cruijff schreef:
Marillion schreef:De controles zijn kennelijk weer wat beter geworden. Of ze zijn wat onvoorzichtig geweest met de laatste microdosis.
Denk je echt dat de controles beter zijn geworden? Je leest het afgelopen jaar juist veel renners hun verbazing tonen over het feit dat er nog maar zo weinig dopingcontroles zijn. Sommigen waren al diverse maanden niet getest, anderen het hele seizoen nog niet. Geldgebrek zou de oorzaak zijn en ja, al die controleurs op pad sturen is ongetwijfeld duur.

Maar diverse renners waren gepikeerd over het opeens ontbreken van dopingcontroles en ja, als jij helemaal schoon rijdt en naar nu blijkt een paar andere renners nog steeds vals spelen dan is dat zeer logisch.
Het feit dat er nu twee op een epo variant door de mand vallen zou een teken kunnen zijn dat de test op dat gebied beter is geworden. Of dat ze dus onvoorzichtig zijn geweest met de laatste microdosis voor de Giro. Dat er volgens sommige renners minder controles zijn is een ander verhaal. Dat is de kwantiteit.

Schone topsport bestaat in mijn ogen niet. Het blijft dweilen met de kraan open. Er zit hooguit verschil in het formaat van de kraan. In de sport zijn medicijnen in omloop die nog niet eens officieel als medicijn op de markt zijn. Laat staan dat er een sluitende test voor is.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jun 04, 2013 10:33 am

Marillion schreef:Het feit dat er nu twee op een epo variant door de mand vallen zou een teken kunnen zijn dat de test op dat gebied beter is geworden. Of dat ze dus onvoorzichtig zijn geweest met de laatste microdosis voor de Giro. Dat er volgens sommige renners minder controles zijn is een ander verhaal. Dat is de kwantiteit.

Schone topsport bestaat in mijn ogen niet. Het blijft dweilen met de kraan open. Er zit hooguit verschil in het formaat van de kraan. In de sport zijn medicijnen in omloop die nog niet eens officieel als medicijn op de markt zijn. Laat staan dat er een sluitende test voor is.
Klopt, diverse topsporters testen bij wijze van spreken nog chemische medicijnen voordat deze in een laboratorium op een testdier zijn uitgeprobeerd... Over wel of niet verantwoorde risico's nemen gesproken. :excited.gif:

Met wat je verder zegt ben ik het ook eens: schone topsport zal helaas een illusie zijn.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr jun 07, 2013 10:49 am

Dit soort berichten geeft ben ik bang aan dat er nog vrij veel mis is:
UCI schorst Vacansoleil-renner Novikov vanwege positieve test

De Internationale wielrenunie heeft de 23-jarige Rus Nikita Novikov voorlopig geschorst vanwege een positieve dopingtest. De renner is in dienst van de Nederlandse ploeg Vacansoleil-DCM.
http://www.nu.nl/sport/3494564/uci-scho ... -test.html

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jun 09, 2013 4:30 pm

Mollema pakt de ritzege op Crans Montana in de Ronde van Zwitserland met een mooie aanval in de laatste kilometer. Leuk succes voor hem!
Nil volentibus arduum

Plaats reactie