Christian Poulsen

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Jinne
Site Admin

Re: Christian Poulsen

Bericht door Jinne » do mei 16, 2013 11:33 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ja, ook wat mij betreft blijft hij nog een jaar. Erg bruikbaar in bijvoorbeeld de CL-wedstrijden. Hij komt bovendien fit op mij over; ondanks is dat ie al 33 is.
Dat zal vast door dat jaartje Evian komen. ;-)
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo jul 07, 2013 1:01 pm

'Zes Denen tegelijk? Dat zou uniek zijn'

Christian Poulsen is met afstand de meest ervaren speler in de Ajax-selectie. De 33-jarige Deen vervult de rol van nestor bij de regerend landskampioen. Bij de start van zijn tweede seizoen in Amsterdamse dienst blikt hij vooruit op wat komen gaat. ,,We groeien als team steeds dichter naar elkaar toe.”

Met dichtgeknepen ogen ligt hij op het veld van SSV Neustift. Na zo’n twee uur intensieve trainingsarbeid laat Christian Poulsen zich even verzorgen door Perry Augustine. De Australische performance coach buigt de benen van de Deen alle kanten op. Even verderop bespreken Joël Veltman en Siem de Jong de mountainbiketocht door de Alpen na. Vanaf het trainingsveld is het parcours door de bergen goed te zien. Een dag eerder toonde Poulsen zich nog de onbetwiste winnaar door als eerste bij de finish te arriveren. ,,Op de gids na was ik de snelste inderdaad. Viktor Fischer reed lang voorop, maar uiteindelijk won ik. Of dat een mentaal spel is? Misschien een beetje, maar het belangrijkste is dat het een goede activiteit voor het teamproces was. Op dat soort momenten groei je als team naar elkaar toe.”

Als geen ander weet Poulsen hoe belangrijk een goede voorbereiding op een nieuw seizoen is. Hij maakte er in zijn leven al heel wat mee. Bij internationale topclubs als Liverpool, Juventus en Sevilla leerde hij de wetten en gebruiken van het topvoetbal kennen. Met plezier deelt hij die ervaringen bij Ajax. Met name de jongste spelers trekken zich aan hem op. Hij zorgt ervoor dat ze zich snel thuis voelen in de groep. ,,Kenny (Tete, red.) en Ritchie (Bazoer, red.) zijn eigenlijk de enige echt nieuwe gezichten in de groep. De overige spelers hebben eerder allemaal al eens voor kortere of langere tijd met de selectie meegetraind. Iedereen kent elkaar al. We kunnen dus min of meer verder gaan waar we vorig seizoen zijn geëindigd. Op Toby, Ricardo en Daley na zijn we compleet en bovendien is iedereen fit. En mochten er naast Mike van der Hoorn nog meer nieuwe spelers komen, dan ben ik ervan overtuigd dat we ze snel en gemakkelijk in deze hechte groep zullen opnemen.”

Dat groepsgevoel uitte zich eind vorig seizoen ook na het behalen van de 32ste landstitel. ,,We hebben het kampioenschap als groep samen met elkaar gevierd. Het is een teken van verbondenheid en misschien ook wel een van de belangrijkste redenen waarom we uiteindelijk kampioen zijn geworden.” Zijn rol als oudste en meest ervaren speler in de groep past hem naar eigen zeggen als een jas. ,,Ik ben gewoon mezelf en doe wat in me opkomt. Dat geldt eigenlijk voor iedereen binnen de groep. Natuurlijk behoor ik tot de meest ervaren jongens, maar ik hoef mezelf geen rol aan te meten.”

Poulsen geniet van de ontwikkeling van zijn landgenoten bij Ajax. ,,Gelukkig is Nicolai Boilesen na een lange blessureperiode weer terug in het team. Hij ziet er sterk uit en maakt een goede indruk tijdens de trainingen. Ook Lucas Andersen komt eraan. Hij ontwikkelt zich goed.” Op de vraag hoe groot de kans is dat we dit seizoen in een officiële wedstrijd alle zes Denen gelijktijdig in actie zullen zien, volgt een glimlach. ,,Dat zou natuurlijk uniek zijn. Toch denk ik dat het lastig zal worden. Het zou al mooi zijn als we allemaal gedurende het seizoen onze bijdrage aan het team kunnen leveren.”

Als controleur op het middenveld heeft Poulsen met name de taak om de tegenstander de neutraliseren. Met name in de gewonnen uitwedstrijd tegen PSV leverde dat afgelopen seizoen mooie duels op met Mark van Bommel en Ola Toivonen. De 92-voudig Deens international won de strijd op het middenveld glansrijk. En net als in de andere 24 competitieoptredens vervulde hij zijn taken zonder ook maar een gele kaart te pakken. ,,Dat geeft aan dat we tijdens de meeste wedstrijden 'in control' waren. Ik moest natuurlijk wel eens iets corrigeren in het veld, maar hoefde daarbij zelden tot nooit naar de noodrem te grijpen. Er ligt een mooie uitdaging om het volgend seizoen weer zonder kaarten te volbrengen, maar dat zal uiteraard heel moeilijk zijn.”

Het contract van Poulsen loopt nog tot de zomer van 2014. Of er daarna nog een vervolg inzit, laat de middenvelder vooralsnog in het midden. ,,Ik heb het hier erg naar mijn zin in Amsterdam. Rond kerstmis zal ik alles voor mezelf op een rijtje zetten. Als ik dan fit ben en nog steeds een goede rol binnen het team kan vervullen zou ik wellicht nog wel langer bij Ajax willen blijven. Op mijn leeftijd moet je echter alles van jaar tot jaar bekijken. ”
www.ajax.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

jabu

Bericht door jabu » zo jul 07, 2013 2:17 pm

Nooit verwacht dat hij in de competitie geen één gele kaart zou pakken. Hij is belangrijk gebleken voor het team en dus totaal niet te vergelijken maar eerdere aangeboden oudere spelers uit grote competities.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jul 07, 2013 3:27 pm

Nuttige kracht, zeker ook door zijn inbreng buiten het veld. Vorig seizoen was hij de mentor van de jonge Denen en nu, in Oostenrijk, heeft hij Bazoer onder zijn hoede genomen, begrijp ik. Niet elke routinier kan het opbrengen zich in te zetten voor jonge medespelers.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 23, 2013 9:33 pm

Wie maakt deze filmpjes ?

Mooie beelden hoor! :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 10:44 pm

Voor een dertiger maakt Poulsen een fitte en afgetrainde indruk. Geen hangkont, niets.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di jul 23, 2013 10:45 pm

Yopi schreef:Geen hangkont, niets.
Dan is ie vermoedelijk de afgelopen 10 jaar scc houder bij Ajax geweest. Ik heb ook een zeer strakke kont van al het billenknijpen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 10:47 pm

Ja, ik merk het verschil nu ik niet meer ga. :hypocrite.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jul 23, 2013 10:48 pm

Yopi schreef:Nuttige kracht, zeker ook door zijn inbreng buiten het veld. Vorig seizoen was hij de mentor van de jonge Denen en nu, in Oostenrijk, heeft hij Bazoer onder zijn hoede genomen, begrijp ik. Niet elke routinier kan het opbrengen zich in te zetten voor jonge medespelers.
En in de Lutte kamergenoot van Bojan. Poulsen was de enige speler in de selectie die Spaans sprak en bekommerde zich om hem. :biggthumpup.gif:

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di jul 23, 2013 10:49 pm

Ik hoop dat ik komend seizoen een hangkont krijg!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 10:51 pm

Dat hangt van Christian Eriksen af. Als hij blijft heb je meer kans.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di jul 23, 2013 10:52 pm

Mevrouw De Wolf hoopt nu dat Eriksen vertrekt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 10:55 pm

Logisch. Zij kijkt er tegenaan, jij niet.

Ik begrijp dat ze op een heel andere manier naar Ajax kijkt dan jij?

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo jul 24, 2013 5:59 am

Yep, zij kijkt naar Cees. :ajaxsmiley.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jul 24, 2013 8:39 am

Ik heb het even gecheckt, maar ze valt meer op een echte man zoals ik, dan om het even welke Ajacied, alhoewel ze Daley wel "een liefje" vindt. (een ander antwoord had ik dan ook niet geaccepteerd)

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 24, 2013 9:53 am

Yopi schreef:Voor een dertiger maakt Poulsen een fitte en afgetrainde indruk. Geen hangkont, niets.
Poulsen verzorgt zijn lichaam uitstekend en traint ALTIJD met volle overgave. In alle opzichten een voorbeeld voor de groep. Om die reden zal Frank de Boer achteraf gelukkig zijn met de keuze voor Theo Janssen out & Christian Poulsen in. Het zal De Boer een doorn in het oog zijn geweest dat de speler met de meeste routine regelmatig met overgewicht op de club verscheen en het liever allemaal wat rustiger aan deed. Dat werkt natuurlijk door richting jongens die nog aan het zoeken zijn hoe hun topsportmentaliteit vorm te geven.

Hij is in werkelijk elk aspect een goede mentor voor de groep.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo jul 24, 2013 10:22 am

Gezien het hoge Scandinavië gehalte in de selectie/opleiding en het natuurlijk leiderschap van Poulsen, zou ik hem proberen bij de opleiding te betrekken na zijn actieve carrière.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do apr 03, 2014 10:49 am

De Boer op persconferentie: weten nog niet of Ajax door wil met Poulsen. Poulsen is op en top prof, altijd fit - daar ligt het niet aan. De vraag is: kiezen we voor talent of voor ervaring? Poulsen zal vast bij de wedstrijdselectie zitten indien hij blijft, dat zou ten koste gaan van een plekje voor bijvoorbeeld Bazoer.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do apr 03, 2014 11:22 am

Als Siem, Moisander, Schone en Poulsen allemaal vertrekken, dan wordt het in ieder geval veel te jong/onvervaren.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do apr 03, 2014 11:29 am

Klopt; er mag toch wel een béétje ervaring zijn?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do apr 03, 2014 1:00 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Klopt; er mag toch wel een béétje ervaring zijn?
Er is zeker wat meer ervaring nodig, maar je hebt er niks aan als het niet gepaard gaat met kwaliteit. En uiteindelijk is Poulsen niet goed genoeg in mijn ogen. Ik zou verder kijken naar een soortgelijke oplossing.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Zuidema

Bericht door Zuidema » do apr 03, 2014 7:38 pm

Mr. Ajax schreef: Er is zeker wat meer ervaring nodig, maar je hebt er niks aan als het niet gepaard gaat met kwaliteit.
Eens. In de verdediging en in de middenlinie is het ideale plaatje dan wat mij betreft vooral een ervaren kracht met coachende, controlerende/corrigerende en opbouwende kwaliteiten. In/rond de aanval zou ik graag een sluwe ervaren vos met creatieve kwaliteiten zien.
En uiteindelijk is Poulsen niet goed genoeg in mijn ogen. Ik zou verder kijken naar een soortgelijke oplossing.
Lastig inderdaad. Poulsen is als corrigerende poetser en klootzak zeer bruikbaar, opbouwend blijft het helaas geregeld behelpen. Als je voorin dan ook nog Sigi in de as hebt lopen, zet Ajax ineens wel erg veel stappen voetballend terug. Verder wordt Poulsen ook een jaartje ouder. Ik begrijp dat ie zich prima verzorgt en nog behoorlijk fit is, maar je weet het nooit hoe snel ineens de sleet toeslaat bij zo'n veteraan.

Aan de andere kant: Poulsen schijnt buiten het veld een vrij goede mentor te zijn voor met name al die jonge Denen. En dat is toch wel een regio waar Ajax kennelijk graag jong talent scout. Ik zou het best wel jammer vinden als dat verloren gaat.

Wat Bazoer betreft: wat ik van die jongen zie, zit er zeker muziek in. Dat kan later wel eens een grote worden. Maar hij is als ik me niet vergis nog maar net 17 jaar. Die draait volgend seizoen echt nog niet structureel 40-50 wedstrijden in Ajax-1 mee. Ook hier wordt het dus weer een kwestie van rustig brengen en laten ontwikkelen. Volgens mij kan Poulsen dan in een roulatiesysteem met een soort van overgangsjaar voor Bazoer zeker nog van nut zijn als stand-in. Tenzij Poulsen zelf bij Ajax wil vertrekken, snap ik eigenlijk niet waarom FdB in dubio is over een extra jaartje.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr apr 04, 2014 7:00 am

opbouwend blijft het helaas geregeld behelpen
Een Ajacied wordt toch opgeleid om te kunnen bouwen, of van achteruit of vanaf het middenveld.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Arthur

Bericht door Arthur » vr apr 04, 2014 7:32 am

Poulsen is wat oud om nog opgeleid te worden.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr apr 04, 2014 8:10 am

Arthur schreef:Poulsen is wat oud om nog opgeleid te worden.
Kortom: als hij het niet kan (bron boven mijn bericht) en te oud is om het te leren (zie quote), wat moet hij dan bij Ajax?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie