http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... Ajax.dhtmlGevolgen lijn-Cruijff: abominabele prestaties jeugdteams Ajax
Dit gaat weer veel discussie opleveren neem ik aan

Moderator: mods
http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... Ajax.dhtmlGevolgen lijn-Cruijff: abominabele prestaties jeugdteams Ajax
Kortom: kappen met het denken in extremen en doctrines. Gewoon de gezonde combi zoeken.Marillion schreef:Aan de andere kant heb je ook niets aan jeugdteams die vooral als team heel erg goed zijn.
Wanneer? Op hun 17de? 18de? 19de?Ik wil in ieder geval graag zien dat talenten die uit onze opleiding komen de basisvaardigheden beheersen. Dan leggen we ze later wel uit hoe ze zich moeten opstellen als collectief.
Het probleem komt natuurlijk wel ergens vandaan. De tegenstelling tussen individuele ontwikkeling en teamprestaties was er vroeger niet omdat Ajax de enige was met een goede jeugdopleiding en grootste talenten voor het uitzoeken had. Dus kwamen spelers het 1e in met het idee dat ze beste waren want van Ajax. Dat is niet meer, en misschien heeft de jeugdopleiding onder JOR daarin de accenten verkeerd gelegd.Marillion schreef:De individuele ontwikkeling moet voorop staan. Dat lijkt me duidelijk. Aan de andere kant verwacht je wel dat Ajax de betere spelers in huis heeft en dat, ook wanneer de nadruk op het individu ligt, de teams wel bovenin meedraaien. Als we op deze manier ieder jaar twee toptalenten afleveren hoor je mij niet klagen maar dat weten we nu nog niet.
Hier is iedereen het over eens. De vraag is of de zwakke teamprestaties dit seizoen bij de jeugd:wimpey schreef:Het gaat om Ajax-1. Niet om de B1.
Het mooie is, dat dat verband vóór Cruijff wel werd gelegd. Iedereen vergat maar even dat er toen al een shitload aan ex-Ajacieden in de jeugdopleiding rondliepen, waaronder FdB. Maar goed, we geven het de tijd.wimpey schreef:Knap dat in de header het causale verband tussen "de lijn-Cruijff" en mindere elftalprestaties al tot conclusie en waarheid wordt verheven. Oh, wacht effe: AD. Het spreekbuis van de tegenstanders van de veranderingen op De Toekomst.
Het gaat om Ajax-1. Niet om de B1. De vraag die centraal zou moeten staan, is of Ajax-1 meer behoefte heeft aan een betere teamspeler of aan een speler met meer individueel talent. Over die insteek en dientengevolge de focus binnen een opleiding liggen de meningen ver uiteen. Eindeloze discussie...
Persoonlijk denk ik dat je van een skillful individu makkelijker een team player maakt dan andersom het geval is.
Ik sta nog steeds achter de insteek dat de opleiding niet goed genoeg meer was en dat er veranderingen doorgevoerd dienden te worden. En dat JOR, Boog e.c. niet de juiste personen waren om dat veranderingsproces op touw te zetten (ze vonden dat het prima ging) en in goede banen te leiden.GangstaRiB schreef: Het mooie is, dat dat verband vóór Cruijff wel werd gelegd. Iedereen vergat maar even dat er toen al een shitload aan ex-Ajacieden in de jeugdopleiding rondliepen, waaronder FdB. Maar goed, we geven het de tijd.
Dat is makkelijk. Die ex-Ajacieden waren aangetrokken om precies dezelfde reden waarom Cruijff ze in de opleiding wil hebben.wimpey schreef:Ik sta nog steeds achter de insteek dat de opleiding niet goed genoeg meer was en dat er veranderingen doorgevoerd dienden te worden. En dat JOR, Boog e.c. niet de juiste personen waren om dat veranderingsproces op touw te zetten (ze vonden dat het prima ging) en in goede banen te leiden.GangstaRiB schreef: Het mooie is, dat dat verband vóór Cruijff wel werd gelegd. Iedereen vergat maar even dat er toen al een shitload aan ex-Ajacieden in de jeugdopleiding rondliepen, waaronder FdB. Maar goed, we geven het de tijd.
De ex-Ajacieden die jij noemt, hadden destijds JOR als baas. Dus deden ze hun werk "the JOR way". Dus je argument met die ex-Ajacieden is m.i. geen argument.
Op zich een fair punt. Maar onwaarschijnlijk is dat niet aangezien er uitdrukkelijk voor die consequentie is gekozen. En waar zou het anders aan liggen?wimpey schreef:Knap dat in de header het causale verband tussen "de lijn-Cruijff" en mindere elftalprestaties al tot conclusie en waarheid wordt verheven.
Dat gaat dan weer uit van de misvatting dat je een speler door een trainingsaanpak meer individueel talent zou kunnen geven. Dat is natuurlijk niet zo, het talent moet je vinden, je kunt dat slechts meer of minder of langzamer of sneller ontwikkelen.Het gaat om Ajax-1. Niet om de B1. De vraag die centraal zou moeten staan, is of Ajax-1 meer behoefte heeft aan een betere teamspeler of aan een speler met meer individueel talent. Over die insteek en dientengevolge de focus binnen een opleiding liggen de meningen ver uiteen. Eindeloze discussie...
Ironisch genoeg is dat wel wat De Boer in het eerste probeert, en dat werkt dan ook niet. Daarnaast lijkt het me lastig om spelers terwijl ze al in het eerste staan te moeten leren om om zich heen te kijken en aanvallen op te zetten over meerdere schijven, wanneer ze dat niet al gewend zijn op een lager tempo met mnder druk. Daarnaast lijkt het me ook lastig om spelers te leren om onoverwinnelijk te zijn terwijl ze jaren vooral veel verloren hebben, hoe krijg je dan nog het 'wij zijn de beste'- gevoel erin?Persoonlijk denk ik dat je van een skillful individu makkelijker een team player maakt dan andersom het geval is.
Eens.GangstaRiB schreef: De lijn-Cruijff heeft ontzettend veel te danken aan FdB die met vallen en opstaan (met overlevingsvoetbal) 2x kampioen is geworden. Als FdB de rust niet had teruggebracht, had Cruijff zich nog zitten roeren.
Klopt, het is ook nog veel te vroeg om een oordeel te vellen. Die nieuwe manier van werken is pas recent begonnen. Daar zal hier en daar ook nog wat aan worden gesleuteld op basis van opgedane ervaring. Of de ingreep een positieve invloed heeft gehad of juist niet weten we eigenlijk pas over een paar jaar.Ajax Rules schreef:Hier is iedereen het over eens. De vraag is of de zwakke teamprestaties dit seizoen bij de jeugd:wimpey schreef:Het gaat om Ajax-1. Niet om de B1.
A. Niets zeggen mbt de lijn-Cruijff.
B. Een aanwijzing zijn dat de jeugdopleiding tgv de lijn Cruijff een verdere verslechtering hebben betekend.
C. Een aanwijzing zijn dat de jeugdopleiding tgv de lijn-Cruijff een verbetering hebben betekend.
Voor alle antwoorden kun je argumenten aandragen.
Peter schreef:Is het AD dan opeens blij? Het lijkt er op dat ze hebben gewacht totdat Ajax een wedstrijdje moest inhalen haha. Zie ze daar al zitten: 'Nu is het het moment! Plaatsen maar!'
Hoe kan je iemand beter uitleggen om positie te kiezen in een 11vs11 trainingen of tijdens een 1 op 1 training?Rishi schreef:Er wordt bij de individuele trainingen toch niet alleen getraind op een bal kunnen aannemen maar ook hoe iemand positie moet kiezen? En bij positie kiezen gaat het er toch om hoe je staat ten opzichte van je medespelers en tegenstanders.
Zie het probleem niet echt. Het is echt niet zo dat de Toby van de D1 nu ineens alleen solo's leert maken ofzo.
Fout.. in een 11vs11 (of 10vs10, 9vs9, 8vs8, 7vs7) training is alles veel duidelijker. Vergeet niet dat je een training gewoon stop kan zetten zodra er een coach moment is. Naast deze trainingen kan je er 1 op 1 nog dieper op ingaan en vervolgens heb je de wedstrijden om optimaal getest te worden.Rishi schreef:1 op 1. En vervolgens moeten ze stappen maken in een wedstrijd. En daarna weer 1 op 1. En daarna weer een wedstrijd spelen.
Individuele training kan ook zijn dat bijvoorbeeld Jaap Stam met de 4 verdedigers aan de slag gaat hoe ze zich moeten opstellen.