De nieuwe Bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Wie moet de nieuwe bondscaoch worden?

Louis van Gaal
12
33%
Ronald Koeman
5
14%
Frank Rijkaard
5
14%
Co Adriaanse
3
8%
Ruud Gullit
3
8%
Iemand anders, .....
8
22%

Totaal aantal stemmen: 36

wimpey

Re: De nieuwe Bondscoach

Bericht door wimpey » vr feb 08, 2013 12:08 pm

GangstaRiB schreef: Geef eens voorbeelden van het rommelen van Van Gaal? En hoe kan het dat de resultaten er bij Van Gaal er niet onder lijden, terwijl Bassie als een gieter afging?
Ben je de eerste bondscoach, sinds Kees Rijvers, vergeten die Oranje niet naar een eindtoernooi wist te leiden?

Je weet bij projectleider Van Gaal i.i.g. zeker dat de projectleider niet de hand in eigen boezem steekt wanneer het project mislukt.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 08, 2013 12:08 pm

LucaS schreef:
Jöhnk schreef:
LucaS schreef:Van Basten heeft het qua resultaten als bondscoach niet slechter gedaan dan andere bondscoaches.
Natuurlijk wel.
Natuurlijk niet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... tbalelftal
Naar aanleiding van deze statistiek moet ik inderdaad toegeven dat Jimmy Hogan de absolute nummer 1 is. Een winstpercentage van 100 procent, kom daar nog maar eens om.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 08, 2013 12:21 pm

Tja, zo is een discussie niet mogelijk. Je hebt gelijk Johnk.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 08, 2013 12:26 pm

LucaS schreef:Tja, zo is een discussie niet mogelijk. Je hebt gelijk Johnk.
Ter aanvulling: de meeste gewonnen wedstrijden staan op naam van Bob Glenndenning. Dus ook op dat vlak is er een betere.

Maar goed, presteren doe je natuurlijk op de grote toernooien. Geef wat dat betreft eerst maar eens wat terrein toe voordat je roept dat discussie niet mogelijk is.

Le T.

Bericht door Le T. » vr feb 08, 2013 2:12 pm

LucaS schreef:Van Basten heeft zowel in kwalificatie als in eindrondes zwaardere groepen gehad dan veel van zijn voorgangers en opvolgers. Er is genoeg op van Basten aan te merken, maar je kunt niet met droge ogen beweren dat hij (geloof ik) tweede staat in de lijst met gemiddeld aantal punten per wedstrijd, vanwege makkelijke lotingen.
Hij is ónder Roemenië geeindigd, hij heeft 2 keer maar net de nul gehouden tegen Luxemburg en met de kleinst mogelijke overwinning gewonnen. Hij liet zich wegtikken door een B-land als Rusland...

We hebben gewoon een uitstekende generatie spelers verpest aan een prutser met zijn kaartvriendjes, en dan heb ik het nog niet eens over Ajax. Er wordt dan geschamperd over de trainerskwaliteiten van Maradona en hoe die vereerd wordt in Argentinië, maar dit hysterische volkje aan de Noordzee kan zichzelf ook flink in de maling nemen als heldenverering gewenst is.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 08, 2013 3:11 pm

Le T. ziet voor het gemak even over het hoofd dat Oranje in 2002 het WK had kunnen winnen met een fantastische generatie spelers.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 08, 2013 3:17 pm

Dat lag natuurlijk aan de spelers, Wimpey. Aan LVG kan het natuurlijk niet liggen.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 08, 2013 3:56 pm

Rishi schreef:Dat lag natuurlijk aan de spelers, Wimpey. Aan LVG kan het natuurlijk niet liggen.
Ah, dom van me. Het lag wel aan MvB dat Oranje in 2004-2008 niet presteerde. Maar niet aan LvG dat Oranje in 2000-2002 nog veel slechter presteerde.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 08, 2013 4:10 pm

En bovendien was het EK van 2008 prachtig hoor! Klote van Rusland maar van Spanje hadden we toch niet gewonnen. De wedstrijden tegen Frankrijk en Italie blijven mij in ieder geval bij! De vieze en de echte wereldkampioen in een poule! En pakkie geven.

Is natuurlijk een stuk makkelijker dan winnen van een stel Ieren die samen 18x kunnen hooghouden.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 08, 2013 4:32 pm

Rishi schreef: De wedstrijden tegen Frankrijk en Italie blijven mij in ieder geval bij!
Zijn de laatste interlands om het eggie waarin Oranje lekker voetbal op de mat legde. Zelfs VDV was tijdens dat toernooi okay i.t.t. in al die andere interlands. Bij de 2-1 van Rusland liet ie z'n man lopen. Fout van Van Basten natuurlijk. Doet VDV immers normaal nooooooooit. :hypocrite.gif:
Is natuurlijk een stuk makkelijker dan winnen van een stel Ieren die samen 18x kunnen hooghouden.
In Ierland en Portugal deugde de tactiek niet en de wissels waren van de zotte. In Dublin speelde Oranje op een gegeven moment met 4 centrumspitsen, meen ik. Schuld van de spelers en de media natuurlijk.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 08, 2013 4:41 pm

Van Gaal is tot de conclusie gekomen dat hij in zijn eerste periode als bondscoach de spelers teveel macht heeft gegeven. Daarom haalt hij nu de halve eredivisie erbij. De toppers mogen vooral niet denken dat ze belangrijk zijn.

Die jonkies likken zijn voeten, daar houdt hij wel van.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr feb 08, 2013 4:43 pm

wimpey schreef:
Rishi schreef:Dat lag natuurlijk aan de spelers, Wimpey. Aan LVG kan het natuurlijk niet liggen.
Ah, dom van me. Het lag wel aan MvB dat Oranje in 2004-2008 niet presteerde. Maar niet aan LvG dat Oranje in 2000-2002 nog veel slechter presteerde.
:drecul.gif:
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 08, 2013 4:51 pm

Yopi schreef: Die jonkies likken zijn voeten, daar houdt hij wel van.
Een hetze! :1evil.gif:

Louis heeft graag jonge spelers, die kan hij beter beinvloeden. Jongens als Stam en Nistelrode lieten zich niet dicteren in welke volgorde ze tijdens het buffet hun eten dienden op te scheppen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr feb 08, 2013 4:56 pm

wimpey schreef:Le T. ziet voor het gemak even over het hoofd dat Oranje in 2002 het WK had kunnen winnen met een fantastische generatie spelers.
Dat vond ik wel een erg jammerlijke zaak. Ik zat in 2002 naar een armoedig WK te kijken, Olivier Kahn werd speler van het toernooi (kreeg die titel al voor de finale en blunderde in diezelfde finale nog even beslissend :smallgrin.gif:) in een toernooi waar o.a. Argentinië en Frankrijk enorm liepen te prutsen en Zuid-Korea en Turkije erop los aan het stunten waren. Het WK hield kwalitatief niet bepaald over, ik baalde want ik wist... Nederland had de editie van 2002 écht kunnen winnen... Maar we deden nieteens mee.
Rishi schreef:En bovendien was het EK van 2008 prachtig hoor! Klote van Rusland maar van Spanje hadden we toch niet gewonnen. De wedstrijden tegen Frankrijk en Italie blijven mij in ieder geval bij! De vieze en de echte wereldkampioen in een poule! En pakkie geven.

Die 3-0 tegen Italië en 4-1 tegen Frankrijk waren ontzettend mooi. Vooral die eerste wedstrijd was een ijzersterke pot. Als trainer heeft Van Basten in Italië dankzij 2008 voor eeuwig een grote naam. Nu is Italië sowieso een land waar helden heel wat langer op hun voetstuk blijven staan, maar de 3-0 oorwassing tegen Oranje bleef ze voor eeuwig bij. En toen Nederland door winst op Roemenië de sportieve plicht deed zodat Italië doorging naar de kwartfinale kopte elke Italiaanse sportkrant met GRAZIE MARCO!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr feb 08, 2013 4:56 pm

Yopi schreef:Die jonkies likken zijn voeten, daar houdt hij wel van.
Walgelijk en primitief. :hypocrite.gif:
YNWA

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr feb 08, 2013 5:03 pm

Cruijff schreef:
wimpey schreef:Le T. ziet voor het gemak even over het hoofd dat Oranje in 2002 het WK had kunnen winnen met een fantastische generatie spelers.
Dat vond ik wel een erg jammerlijke zaak. Ik zat in 2002 naar een armoedig WK te kijken, Olivier Kahn werd speler van het toernooi (kreeg die titel al voor de finale en blunderde in diezelfde finale nog even beslissend :smallgrin.gif:) in een toernooi waar o.a. Argentinië en Frankrijk enorm liepen te prutsen en Zuid-Korea en Turkije erop los aan het stunten waren. Het WK hield kwalitatief niet bepaald over, ik baalde want ik wist... Nederland had de editie van 2002 écht kunnen winnen... Maar we deden nieteens mee.
Rishi schreef:En bovendien was het EK van 2008 prachtig hoor! Klote van Rusland maar van Spanje hadden we toch niet gewonnen. De wedstrijden tegen Frankrijk en Italie blijven mij in ieder geval bij! De vieze en de echte wereldkampioen in een poule! En pakkie geven.

Die 3-0 tegen Italië en 4-1 tegen Frankrijk waren ontzettend mooi. Vooral die eerste wedstrijd was een ijzersterke pot. Als trainer heeft Van Basten in Italië dankzij 2008 voor eeuwig een grote naam. Nu is Italië sowieso een land waar helden heel wat langer op hun voetstuk blijven staan, maar de 3-0 oorwassing tegen Oranje bleef ze voor eeuwig bij. En toen Nederland door winst op Roemenië de sportieve plicht deed zodat Italië doorging naar de kwartfinale kopte elke Italiaanse sportkrant met GRAZIE MARCO!
Ondanks dat ze die wedstrijden wonnen met onvervalst counter voetbal.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 08, 2013 6:54 pm

wimpey schreef:
Van Gaal stak in die periode ook de hand in eigen boezem. Tevens zijn die mislukte jaren een uitzondering voor Van Gaal, die daarvóór en daarna louter successen als coach heeft gekent. Kampioenschappen, Europese titels.. het is een topcoach (of ga jij (Wimpey) het ene jaartje AZ ook benoemen?).

Van Basten laat ik verder buiten beschouwing, dat is een gepasseerd station. Van Gaal laat nu zien dat hij de zaakjes op orde heeft. We hebben ons zo goed als gekwalificeerd, talenten stromen door en zijn ingespeeld als het WK gaat beginnen. Sommige zijn nogal gefrustreerd dat voornamelijk Feyenoorders de show stelen, maar daar heb ik geen moeite mee. Ik vind het vooral mooi voor Van Gaal dat hij zich op deze manier revancheert. De laatste Ajax-coach die onze club echt verder bracht en diezelfde (prachtige) speelwijze bij dit Oranje wil implementeren.
Whitey on the moon.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr feb 08, 2013 7:02 pm

Bondscoach is een ondankbaar beroep. Je bent zo goed als je spelers, want trainen lukt je amper.

Als van Gaal echt denkt dat hij de speelwijze a la Ajax kan implementeren, dan kun je 'm beter ontslaan. Dat is namelijk kats onmogelijk en kost tijd (veel training, transfers etc).
Hij kan wel zorgen dat jongen boven zichzelf uit stijgen en hij kan het zo neerzetten dat je aanvallend voetbal speelt. Jongens als Strootman, Indi, Maher goed neerzetten en het vertrouwen geven. Lukt 'm tot nu toe aardig, al moeten we het ook niet overromantiseren. Kwalificeren lukt altijd wel (alhoewel...) en dan moet je maar eens zien hoe het op een eindronde gaat. Ik geef overigens meer om leuk voetbal dan om een finaleplekje. Het Nederlands Elftal a la 4 jaar terug is voor mij geen ideaalplaatje.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 08, 2013 7:09 pm

GangstaRiB schreef:Van Gaal stak in die periode ook de hand in eigen boezem.
Plus plus, min min, hoe zat het ook alweer?

Goede trainer, maar zo flexibel als een blok beton.

Le T.

Bericht door Le T. » vr feb 08, 2013 8:11 pm

Waar hij het feitelijk mee moest doen was echter een stuk minder fantastisch. Langdurige blessures, veel blessures, dopingschorsingen en een onevenwichte verdeling van de goede spelers over de posities, en hele matige spelers op sommige plekken, en dan nog het eeuwige foutje van Frank De Boer wat je na een erg goede wedstrijd alsnog 3 punten op Portugal kost, het flluitje.... Het zat ook allemaal niet mee in een poule met in ieder geval 2 serieuze concurrenten, dus dat zet het falen van Van Gaal wel in perspectief.

Die Ieren kwamen anders goed voor de dag en kwamen net zo ver als Van Basten op diens WK en zelfs het EK waartoe het WK in Duitsland als voorbereiding diende. Het was best aardig countervoetbal tegen een zeer zwak Italie en een Frankrijk in verval, erg flatteus allemaal, en gewoon weggetikt door Rusland, met 1 goeie en een paar redelijke spelers.

En dat was dus nadat de spelers Van Basten voor het blok hadden gezet en hem hun tactiek hadden opgelegd.
Cruijff schreef: Als trainer heeft Van Basten in Italië dankzij 2008 voor eeuwig een grote naam.
Niemand daar wilde hem hebben anders, we hebben die Portugese vertoning gehad, en Heerenveen wilde kennelijk weer eens de eerste divisie in.
Nu is Italië sowieso een land waar helden heel wat langer op hun voetstuk blijven staan, maar de 3-0 oorwassing tegen Oranje bleef ze voor eeuwig bij. En toen Nederland door winst op Roemenië de sportieve plicht deed zodat Italië doorging naar de kwartfinale kopte elke Italiaanse sportkrant met GRAZIE MARCO!
Als grote speler in ere houden ja. Maar ook in Italie geloven ze de hersenhelftenonzin van Cruijff niet en wordt hij nog herinnerd door die 4-0 tactische afstraffing, dus zijn aanprijzing van Van Basten werkt daar niet.

Wel heb je gelijk dat we een voorbeeld zouden kunnen nemen aan het in ere houden van helden, spelers die heldendaden hebben verricht, maar ook trainers die dat hebben gedaan.
Peter schreef:Bondscoach is een ondankbaar beroep. Je bent zo goed als je spelers, want trainen lukt je amper.

Als van Gaal echt denkt dat hij de speelwijze a la Ajax kan implementeren, dan kun je 'm beter ontslaan. Dat is namelijk kats onmogelijk en kost tijd (veel training, transfers etc).
Ik hoop dat Ajax nog voor het einde van dit kalenderjaar voetbal gaat laten zien wat op de 1e helft van woensdag lijkt, en dan niet qua niveau van spelers, maar qua snel de bal rond laten gaan, snel beslissen, doortastend aanvallen. Van Gaal is ook wijzer geworden en kennelijk sneller gaan werken. Dan heeft hij voor het WK ook nog eens een maand of zo.
Hij kan wel zorgen dat jongen boven zichzelf uit stijgen en hij kan het zo neerzetten dat je aanvallend voetbal speelt. Jongens als Strootman, Indi, Maher goed neerzetten en het vertrouwen geven. Lukt 'm tot nu toe aardig, al moeten we het ook niet overromantiseren. Kwalificeren lukt altijd wel (alhoewel...) en dan moet je maar eens zien hoe het op een eindronde gaat. Ik geef overigens meer om leuk voetbal dan om een finaleplekje. Het Nederlands Elftal a la 4 jaar terug is voor mij geen ideaalplaatje.
Het hangt er een beetje vanaf hoe een aantal jonge spelers zich ontwikkelen en met name voor de zwakst bezette posities, en wie er nog terugkomt, maar dan kan het nog best leuk worden en bij een beetje gunstige loting zit de halve finale er best in.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr feb 08, 2013 11:27 pm

Ik hoop dat Ajax nog voor het einde van dit kalenderjaar voetbal gaat laten zien wat op de 1e helft van woensdag lijkt, en dan niet qua niveau van spelers, maar qua snel de bal rond laten gaan, snel beslissen, doortastend aanvallen.
Dat zul je niet meemaken.

Anderen zullen dat 90 minuten per wedstrijd zien, maar elkaar de bal toespelen (op eigen helft, natuurlijk niet op de helft van de tegenstander) bij een 0-0 stand is de laatste tijd bijna het ultieme genot
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » za feb 09, 2013 8:27 pm

Le T. schreef: Waar hij het feitelijk mee moest doen was echter een stuk minder fantastisch.
Van Gaal presteerde het om met een voorhoede Talan - VOH - Bouma op de proppen te komen. Dat is min-min.

Een goede bonscoach is vooral een goede people manager. Geen eerzuchtig iemand of miskend-talent type als Van Gaal, die coute que zijn stempel denkt te moeten drukken.
Del Bosque, Lippi, Prandelli beheers(t)en de kunst om een groep 6 weken bij elkaar te houden. Met geduld, een grap, een arm om een schouder of een trap onder een reet. Ze hebben hun ego's onder controle en zien niet achter iedere boom een vijand.

Je kunt er vergif op innemen dat het weer onrustig wordt binnen Oranje, over een jaar in Brazilie. Van Gaal is simpelweg niet de persoon die binnenbrandjes blust. Hij is de tikkende tijdbom en de potentiele splijtzwam. Dat gaat 'm niet worden, zeker niet met een mix uit matig getalenteerd jong grut en een flink aantal has-beens. En dan krijg je na dat WK weer een min-min / plus-plus show, met stemverheffing en bloeddoorlopen ogen er gratis bij, in Zeist.
Demosthenes schreef: Anderen zullen dat 90 minuten per wedstrijd zien, maar elkaar de bal toespelen (op eigen helft, natuurlijk niet op de helft van de tegenstander) bij een 0-0 stand is de laatste tijd bijna het ultieme genot
Je hebt het nu over het Bayern van LvG? :confused.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 10, 2013 10:16 am

Je hebt het nu over het Bayern van LvG?
Nee, over Ajax 1; zou, als ik jou was, toch maar eens naar een wedstrijd van Ajax 1 gaan.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » zo feb 10, 2013 2:11 pm

Demosthenes schreef: Nee, over Ajax 1; zou, als ik jou was, toch maar eens naar een wedstrijd van Ajax 1 gaan.
Da's logistiek een beetje lastig. Maar gelukkig mis ik dankzij internet geen wedstrijd.

Jij bent bij iedere thuiswedstrijd in de Arena en zie alle uitwedstrijden live op TV, neem ik aan? :hypocrite.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 10, 2013 2:15 pm

Jij bent bij iedere thuiswedstrijd in de Arena en zie alle uitwedstrijden live op TV, neem ik aan?
Lastig als je gegevens niet lang vast kunt houden, maar nog maar een keer: soms in de Arena (Al een paar geen seizoenkaart meer) en op tv zelden een hele wedstrijd, pas weer de tweede helft thuis tegen Groningen en dan weet ik weer dat het weinig/niets is qua tempo en beleving. Hopen op betere tijden, nog een paar jaar heb ik begrepen.

Wat dit allemaal met de topic te maken heeft? Die gaat over de nieuwe bondscoach/De huidige bondscoach.

Plaats reactie