Op http://www.ajax.nl/Ajax-TV/AEGON-Toekom ... sieker.htm zijn beelden te vinden van Ajax B1 tegen Feyenoord B1 en daarna Ajax B2, zie wat er op De Toekomst gebeurt (in acht minuten) Op het de nieuwe koers is of nog de oude? Kijk zelf maar.Duke schreef:Even wat rommel opgeruimd, we gaan verder met de vraag van:
Yopi schreef: Maar wat vinden jullie van de nieuwe koers op de Toekomst?
De plannen van Bergkamp en Jonk
Moderator: mods
-
Re: De plannen van Bergkamp en Jonk
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
De nieuwe koers kan zeker niet iedereen bekoren. Volgens Henk Spaan is het tijd voor meer krachttraining:
gelezen op www.ajaxshowtime.comSpaan: Verheijen won van Jongkind
Henk Spaan was afgelopen weekend op bezoek bij de wedstijd tussen Ajax B1 en Feyenoord B1. 'Ajax speelde een prima eeste helft en stortte na rust conditioneel keihard in elkaar', schrijft Spaan in Het Parool van woensdag.
De columnist zet looptrainer Ruben Jongkind recht tegenover Raymond Verheijen. De Rotterdammers zouden werken volgens de principes van Verheijden. 'Is er bij Ajax nog visie op dat terrein?', vraagt Spaan zich af. 'Hoeveel jongens van de B1 doen aan de - facultatieve - krachttraining? Leggen de trainers centraal verantwoording af? Of doet iedereen maar wat?.'
Jongkind heeft volgens Spaan uitstekend werk verricht op het gebied van lopen bij Lorenzo Burnet en Christian Eriksen. Maar vervolgens is Jongkind met het plan Cruijff bezig geweest en vermoedelijk minder met de looptechniek van spelers.
-
Dat was toch onbelangrijk, het gaat niet om het resultaat, maar om de individuele ontwikkeling of is het resultaat alleen belangrijk als er gewonnen wordt?Rishi schreef:Ajax won toch van 010 B1?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Daar ging het mij niet om. Spaan zegt in dat artikel dat Ajax na rust conditioneel in elkaar stortte. Dus ik begreep het ff niet.
IK GELOOF!!!!!!
-
We moeten hier verder als het over de jeugd gaat? De topic over het "komen en gaan van talenten" is gesloten, past niet meer bij AT?Rishi schreef:Daar ging het mij niet om. Spaan zegt in dat artikel dat Ajax na rust conditioneel in elkaar stortte. Dus ik begreep het ff niet.
Het noemen van de conditie stond er niet, maar oké, die conditie kun je ook opdoen tijdens een wedstrijd, conditie kun je kopen. Het gaat altijd al om dat ene talent per lichting, zit het mee, dan zijn het er twee.
Ik ben maar gestopt met het vragen naar de grote aanvallende spelers die Ajax sinds JC-als-speler heeft voorgebracht, de oogst is matig. MvB kwam als zestienjarige binnen, als je Fischer geen eigen kweek vindt, is MvB dat dus ook niet, Kluivert is een goed voorbeeld, Bergkamp heeft helaas de echte top niet gehaald, zal in herinnering blijven als de man van een aantal mooie acties. We hebben het nu over 1966-2013, bijna 50 jaar, twee à drie topspelers, in aanvallende zin. Je kunt natuurlijk Brian Roy meetellen en van 't Schip, maar ik neem aan dat Bergkamp en Jonk niet dat niveau nastreven, is Foggia/Genua-niveau. Ik zie nog niet in hoe anders trainen (hoewel anders, Jonk zit er al erg lang) ineens de ene topper na de andere oplevert.
Mag dat wel, krachttraining bij kinderen in de groei?
Nog los van de vraag wat krachttraining met conditie te maken heeft.
Die jongens werden in de tweede helft moe, big deal. Als het daar tenminste aan toe te schrijven valt. Misschien herstelde Feyenoord zich naarmate de wedstrijd vorderde. Het gaat om jonge jongens, die hebben nog moeite om negentig minuten een hoog niveau te halen.
Nog los van de vraag wat krachttraining met conditie te maken heeft.

Die jongens werden in de tweede helft moe, big deal. Als het daar tenminste aan toe te schrijven valt. Misschien herstelde Feyenoord zich naarmate de wedstrijd vorderde. Het gaat om jonge jongens, die hebben nog moeite om negentig minuten een hoog niveau te halen.
-
Lijkt mij niet, maar Ajax heeft zich daar volgens mij nooit op gericht in de jeugd, Feyenoord meer.Mag dat wel, krachttraining bij kinderen in de groei?
We hebben het hier over de B1! Dat zijn jongens van maximaal (!) zeventien jaar. En dan aankomen met krachttraining? Waarom reageren mensen (oké, ik doe het ook) nog op Spaan?
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
-
Volgens mij ging het degene die het aankaartte om de conditie, ik weet niet wie de krachttraining erbij gehaald heeft.Bert schreef:We hebben het hier over de B1! Dat zijn jongens van maximaal (!) zeventien jaar. En dan aankomen met krachttraining? Waarom reageren mensen (oké, ik doe het ook) nog op Spaan?
Spaan begint over krachttraining.
Een goede opleiding dient alle aspecten van het vak te bevatten. Maar goed, das logisch.
I think I lost my fucking headache
-
Post Spaan hier ook?Yopi schreef:Spaan begint over krachttraining.

De zin:
was de reden voor iemand om erover te beginnen, daar werd op gereageerd, daarin staat niets over krachttraining. Spaan komt daar mee? Vreemd, hij moet beter weten.Daar ging het mij niet om. Spaan zegt in dat artikel dat Ajax na rust conditioneel in elkaar stortte. Dus ik begreep het ff niet.
Mwah, het is ook een kwestie van prioriteiten stellen, vind ik. Je kunt je tijd maar een keer besteden.LucaS schreef:Een goede opleiding dient alle aspecten van het vak te bevatten. Maar goed, das logisch.
Los van de vraag of krachttraining voor jongens in de groei goed is (ik denk van niet).
Er is toch tijd zat? En natuurlijk doe je krachttraining niet bij jongetjes van 8. Maar een beetje balans in de verschillende aspecten kan geen kwaad.
Er is juist niet tijd zat, vind ik. De beperkte tijd die je hebt moet je mijns inziens voor 95 procent aan voetbaltechnisch georienteerde traning besteden. Rest van de tijd zou ik besteden aan looptechniek (kan in combinatie met warming up/cooling down).LucaS schreef:Er is toch tijd zat? En natuurlijk doe je krachttraining niet bij jongetjes van 8. Maar een beetje balans in de verschillende aspecten kan geen kwaad.
Kracht en conditie? Is op latere leeftijd heel makkelijk te kweken.
Een jongetje die op 8 jarige leeftijd naar Ajax komt loopt een jaar of tien rond in de opleiding en traint dagelijks. Natuurlijk is er tijd zat om alle aspecten van profvoetballer bij een topclub in die tijd goed en uitgebreid aan bod te laten komen.
In dat kader is het verbazingwekkend dat Ajax maar weinig sportief plezier beleefd heeft aan de producten van de zgn. topopleiding.LucaS schreef: Natuurlijk is er tijd zat om alle aspecten van profvoetballer bij een topclub in die tijd goed en uitgebreid aan bod te laten komen.
Sneijder is in 5 seizoenen Ajax-1 welgeteld 1 keer kampioen geworden. VDV heeft zijn neerwaartse lijn vanaf 2003 bij Ajax ingezet.
Krik het algehele niveau van de opleiding op en je hebt een club die sportief wel vaart.
Conditie komt grotendeels aan bod in oefenvormen met bal. Krachttraining kan vrijwel geheel opgevangen worden in de periode dat een speler aansluit bij het eerste elftal/zijn groei afneemt.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Marco van Basten was voorbestemd om een Ajax speler te worden, is inderdaad pas laat bij een profclub gekomen en op technisch vlak hoefden zijn trainers hem weinig tot niets meer bij te brengen, maar is natuurlijk wel tot in zijn vezels een exponent van het Ajax voetbal.Demosthenes schreef:Ik ben maar gestopt met het vragen naar de grote aanvallende spelers die Ajax sinds JC-als-speler heeft voorgebracht, de oogst is matig. MvB kwam als zestienjarige binnen, als je Fischer geen eigen kweek vindt, is MvB dat dus ook niet, Kluivert is een goed voorbeeld, Bergkamp heeft helaas de echte top niet gehaald, zal in herinnering blijven als de man van een aantal mooie acties. We hebben het nu over 1966-2013, bijna 50 jaar, twee à drie topspelers, in aanvallende zin. Je kunt natuurlijk Brian Roy meetellen en van 't Schip, maar ik neem aan dat Bergkamp en Jonk niet dat niveau nastreven, is Foggia/Genua-niveau. Ik zie nog niet in hoe anders trainen (hoewel anders, Jonk zit er al erg lang) ineens de ene topper na de andere oplevert.
Bergkamp is helaas altijd afwezig geweest in grote finales. In 1992 had hij griep, in 2006 was Wenger zo dom hem geen speeltijd te geven, in de 14 jaar daar tussenin stranden zijn ploegen door penalties of door andere oorzaken telkens voor het bereiken van de finale. Dat is balen, zijn prijzenkast is daardoor veel te leeg, maar hij was natuurlijk wel gewoon een topspeler. Absolute wereldtop zelfs. In te schalen in de categorie Platini en Del Piero.
Laatst gewijzigd door Cruijff op vr feb 08, 2013 3:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Platini kan ik niet over oordelen maar zeker niet minder dan Del Piero.
IK GELOOF!!!!!!
Waaaaat????Demosthenes schreef: Bergkamp heeft helaas de echte top niet gehaald, zal in herinnering blijven als de man van een aantal mooie acties.

Kluivert wel de echte top en Bergkamp niet. Wat heeft Kluivert na 1996 nog klaargespeeld?
Platini (eigenlijk geen echte Fransman want van oorsprong ook een Italiaan) was net Del Piero een maatje kleiner dan Bergkamp. Pluspunt voor zijn oeuvre is dat hij bij grote toernooien en finales in het oog viel door de beslissende doelpunten te scoren. In 1984 was de druk voor Frankrijk natuurlijk enorm door een EK in eigen land die men MOEST winnen. Niet dat het er zuiver aan toe ging (net als in 1998, matchfixing anyone?) maar hij scoorde er op los en Frankrijk pakte de toen eerste prijs uit de historie. Dan word je een legende, zoals Gullit en vooral Van Basten dat in 1988 werden.Rishi schreef:Platini kan ik niet over oordelen maar zeker niet minder dan Del Piero.
In 1985 eiste Platini bij de Heizeldrama wedstrijd een dubieuze penalty op, scoorde en liep een ereronde langs de tribune waar de lijken nog niet opgeruimd waren. Misselijkmakend, maar voor hem zal gewoon tellen dat Juventus de EC I won en hij de winnende had gemaakt......... Dat soort goals ontbreken in de carrière van Bergkamp, maar waren zijn Nederland-Argentinië en vele andere goals minder prachtig?
Huh?Demosthenes schreef:Ik ben maar gestopt met het vragen naar de grote aanvallende spelers die Ajax sinds JC-als-speler heeft voorgebracht, de oogst is matig. MvB kwam als zestienjarige binnen, als je Fischer geen eigen kweek vindt, is MvB dat dus ook niet, Kluivert is een goed voorbeeld, Bergkamp heeft helaas de echte top niet gehaald, zal in herinnering blijven als de man van een aantal mooie acties. We hebben het nu over 1966-2013, bijna 50 jaar, twee à drie topspelers, in aanvallende zin. Je kunt natuurlijk Brian Roy meetellen en van 't Schip, maar ik neem aan dat Bergkamp en Jonk niet dat niveau nastreven, is Foggia/Genua-niveau. Ik zie nog niet in hoe anders trainen (hoewel anders, Jonk zit er al erg lang) ineens de ene topper na de andere oplevert.

Ook begrijp ik niet wat je bedoelt met matige oogst, zo slecht heeft Ajax het niet gedaan. Helaas was het na Kluivert afgelopen met de aanvoer.
Van Basten kwam van de amateurs, was een ruwe diamant, die jongen kon natuurlijk al heel goed voetballen. Maar TBS en Cruijff hebben veel energie in hem gestopt, Van Basten heeft daar ooit over gezegd:
(Bron:Helden,nummer 18)Voor mijn ontwikkeling is Cruijff heel belangrijk geweest. Ik was een talent bij Ajax,maar moest nog echt doorbreken.Dat was geen eenvoudig proces. Met hem ging dat een stuk gemakkelijker. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat hij het beste is wat mij in mijn voetballeven is overkomen
Is Van Basten dan eigen jeugd? Dat hangt van je definitie af. Ik vind het zó PSV-erig om daar een halszaak van te maken. De essentie is: heeft Ajax de speler zo begeleid dat hij het optimale uit zijn mogelijkheden kon halen? In het geval van Van Basten, Kieft, Bosman, Bergkamp, De Boertjes en uiteindelijk ook Rijkaard luidt het antwoord ja. Blijkbaar deden ze in die tijd iets goed bij Ajax.
Yopi schreef: Ik vind het zó PSV-erig om daar een halszaak van te maken.

Ajax moet jonge spelers (weer) een kans op een uitmuntende voetbalopleiding bieden. Het moment van instromen in die opleiding: who cares?
Allleen mag het niet meer zo zijn dat spelers die later instromen en Ajax-1 halen daar spelers duidelijk aftroeven die vroeg ingestroomd zijn.