De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

jabu

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door jabu » zo feb 03, 2013 2:29 pm

Idee zal natuurlijk zijn dat door een kwalitatief betere doorstroming uit de jeugd er een stabielere selectie komt met meer 'ankers'.

zeux

Bericht door zeux » zo feb 03, 2013 2:34 pm

Ja, vanzelfsprekend.
Alleen, gezien de drift van jonge spelers om naar het buitenland te willen, zal het TH ook moeten zorgen dat dit soort spelers dat níét willen. Anders houd je het tempo van 'verjonging' dat nodig is gewoon niet vol.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 2:46 pm

Dat is inderdaad een probleem. Punt is dat het doorgaans niet zo wil vlotten met spelers die van buiten gehaald worden om dan bij ons een leidende rol te vervullen.

Er is wel winst te boeken in de opleiding, in die zin dat spelers er eerder klaar voor zijn en minder hoeven te leren in Ajax 1.

Niemand zegt dat het gemakkelijk is. We kunnen nu eenmaal geen geheide toppers kopen.

Ik denk dat Ajax best een paar miljoen wil neertellen voor een directe versterking, Zeux. Alleen geen tien miljoen meer, laat staan zestien miljoen. En een speler zal bij Ajax ook niet meteen grootverdiener kunnen worden, zoals bij Sulejmani gebeurde. Hij moet het eerst laten zien.

zeux

Bericht door zeux » zo feb 03, 2013 2:54 pm

Yopi schreef:Dat is inderdaad een probleem. Punt is dat het doorgaans niet zo wil vlotten met spelers die van buiten gehaald worden om dan bij ons een leidende rol te vervullen.

Er is wel winst te boeken in de opleiding, in die zin dat spelers er eerder klaar voor zijn en minder hoeven te leren in Ajax 1.

Niemand zegt dat het gemakkelijk is. We kunnen nu eenmaal geen geheide toppers kopen.

Ik denk dat Ajax best een paar miljoen wil neertellen voor een directe versterking, Zeux. Alleen geen tien miljoen meer, laat staan zestien miljoen. En een speler zal bij Ajax ook niet meteen grootverdiener kunnen worden, zoals bij Sulejmani gebeurde. Hij moet het eerst laten zien.
Geen absurde transfersommen, geen extreme salarissen. Helemaal eens. Zoveel mogelijk bij de jeugd kijken en die zoveel mogelijk de ruimte geven om door te stromen: ook eens.

Het gaat om de mix wat mij betreft - heb ik al heel vaak betoogd (alleen postte jij toen niet).

Ajax heeft afgelopen zomer veel geld verdiend aan de transfers, er zijn gegarandeerde CL-inkomsten (die zijn eenmalig en die moet je dus ook als een potentiële eenmalige uitgave zien en daar zéker niet op gaan anticiperen, je moet dus alleen uitgeven wat je concreet hebt verdiend) en er zijn gegarandeerde tv-inkomsten. Als ik dan ook lees dat Ajax de afgelopen vijf jaar 58 miljoen winst heeft gemaakt op transfers, dan begrijp ik niet waarom er afgelopen zomer niet de ruimte zou zijn (of komende zomer) om te investeren in 2 a 3 spelers in de 4-8 miljoen euro range.
Er wordt geroepen 'er is geen financiële ruimte', maar ik krijg geen antwoord als ik vraag naar de cijfermatige onderbouwing van die stelling.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 3:02 pm

Er is zwaar ingeteerd op het eigen vermogen, dat moet eerst aangevuld worden. Bovendien zijn er nog de investeringen in de jeugdopleiding.

Maar ik begrijp dat we geen principieel meningsverschil hebben, maar dat we nu vooral discussiëren over waar je de grens legt? :confused.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo feb 03, 2013 3:11 pm

Yopi schreef:Er is zwaar ingeteerd op het eigen vermogen, dat moet eerst aangevuld worden. Bovendien zijn er nog de investeringen in de jeugdopleiding.

Maar ik begrijp dat we geen principieel meningsverschil hebben, maar dat we nu vooral discussiëren over waar je de grens legt? :confused.gif:
Inderdaad, het gaat om nuances. Alleen wordt iedere vorm van kritische beschouwing van wat Cruijff en zijn vrienden aan het doen zijn wel snel als iets 'vijandigs' uitgelegd op dit forum en dan wordt het idee van 'principieel meningsverschil' geframed.

Nogmaals: ik ben niet tegen het huidige beleid, maar heb wel een aantal zorgen en vraagtekens. Wat mij bereft is geen enkel beleid volledig zaligmakend of fantastisch. Ik houd er dus van beleid kritisch te volgen. En kanttekeningen te maken waar ik die zie.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 3:21 pm

Zeux schreef:Inderdaad, het gaat om nuances. Alleen wordt iedere vorm van kritische beschouwing van wat Cruijff en zijn vrienden aan het doen zijn wel snel als iets 'vijandigs' uitgelegd op dit forum en dan wordt het idee van 'principieel meningsverschil' geframed.

Nogmaals: ik ben niet tegen het huidige beleid, maar heb wel een aantal zorgen en vraagtekens. Wat mij bereft is geen enkel beleid volledig zaligmakend of fantastisch. Ik houd er dus van beleid kritisch te volgen. En kanttekeningen te maken waar ik die zie.

Daar heb ik geen probleem mee, integendeel. :biggthumpup.gif:

Het beleid is een ding, de uitvoering iets anders. Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

zeux

Bericht door zeux » zo feb 03, 2013 3:39 pm

Ik heb nog maar weer eens de jaarcijfers over 2011/12 erbij gepakt, gepubliceerd in oktober.
Er is zwaar ingeteerd op het eigen vermogen, dat moet eerst aangevuld worden.
Dit lees ik in het jaarverslag.
Het eigen vermogen bedraagt € 54,7 miljoen (na verwerking resultaat) en komt op 52,9% van het balanstotaal.
En dat dus op 30 juni 2012, dus vóór de verkoop van al die spelers (inkomsten ca € 32,5 miljoen), voor het dumpen van salarais van jongens als El H. en de andere verkochte spelers en zonder de gegarandeerde CL/TV-inkomsten (ca € 16 miljoen) van het lopende seizoen. Daar staat € 5.8 miljoen aan uitgave aan selers deze zomer tegenover.
(bron transferinkomsten/-uitgaven)

Ik zie in al deze cijfers eerlijk gezegd geen zwaar ingeteerd eigen vermogen dat aangevuld moet worden. En al helemaal niet na afgelopen zomer.

Dus eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom Ajax niet kan investeren in spelers (binnen redelijke marges). En dat is wèl het verhaal om vertrokken topspelers niet te vervangen door spelers van enig niveau.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 3:56 pm

Ajax schrijft 19 miljoen per jaar af op transferkosten. Die kostenpost moet denk ik eerst omlaag.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe cijfers.

Ajax investeert natuurlijk wel in spelers. Meleg gehaald, Bazoer, Andersen... Die jongens moeten ook salaris hebben.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo feb 03, 2013 4:17 pm

Precies. Ajax investeert in spelers. Dat is een feit.

Het meningsverschil lijkt te gaan over wat redelijk is en wat niet. Ik ben persoonlijk blij dat er niet meer bij elke eredivisiespeler die een bal recht vooruit kan trappen wordt gezegd dat hij wel X miljoen waard is.

zeux

Bericht door zeux » zo feb 03, 2013 4:19 pm

Jöhnk schreef: Het meningsverschil lijkt te gaan over wat redelijk is en wat niet. Ik ben persoonlijk blij dat er niet meer bij elke eredivisiespeler die een bal recht vooruit kan trappen wordt gezegd dat hij wel X miljoen waard is.
Yep, maar de hele markt wordt realistischer volgens mij. En als dat financial fair play echt van kracht gaat worden, zal dat realisme alleen maar toenemen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 4:32 pm

Daar moet je dus op anticiperen. Nu de hoofdprijs neerleggen voor een speler houdt een groot risico in.

Maar over de jeugd:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... gRM#at=404

Direct spel, acties, het bevalt me wel. Ondanks de uitslag. Hier leren de spelers meer van dan van de grote rondo.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 03, 2013 5:19 pm

Yopi schreef:Daar moet je dus op anticiperen. Nu de hoofdprijs neerleggen voor een speler houdt een groot risico in.

Maar over de jeugd:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... gRM#at=404

Direct spel, acties, het bevalt me wel. Ondanks de uitslag. Hier leren de spelers meer van dan van de grote rondo.
De opname begon na 7 minuten, dat klopt?

Alphense Boys is natuurlijk wel een tegenstander! Het leukste vond ik die nummer 12 van Alphense Boys, een kop kleiner dan de anderen en bij een corner neemt hij de verste paal. :ajaxsmiley.gif:

De uitslag doet er echt niet toe, de sterkte van de tegenstander wel en ik schat zo in dat Alphense Boys niet op iedere plaats een betere speler heeft dan Ajax. Deze C1 is trouwens het team dat Jongkind noemt als het team waarmee Ajax weer de Europese top bereikt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 5:35 pm

De Europese top? Dat gaat niet door, nu die jongens hebben verloren van Alphense Boys. :hypocrite.gif:

Dat team was niet compleet, een paar jongens deden met de B2 mee, heb ik begrepen.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 03, 2013 5:43 pm

Yopi schreef:De Europese top? Dat gaat niet door, nu die jongens hebben verloren van Alphense Boys. :hypocrite.gif:

Dat team was niet compleet, een paar jongens deden met de B2 mee, heb ik begrepen.
Wat een onvolwassen reactie.

Ik schrijf: "De uitslag doet er echt niet" toe Jij reageert zo als hierboven!
Ik heb dat niet verzonnen van die Europese top, ik heb alleen maar het artkel bewaard waarin dat door Jongkind genoemd wordt! Wie had het in een andere discussie ook alweer over dat je de boodschapper niets kwalijk moet nemen?

Uit een ander team? Kan, is ondertussen bij Sparta en ADO ook "altijd" het geval en die nummer 12 van Alphense Boys lijkt mij ook nog geen "tien". :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Arthur

Bericht door Arthur » zo feb 03, 2013 5:55 pm

Had Jongkind het daarbij over de specifieke spelers die nu in dat team zitten of gaf hij aan dat de C-tjes de eerste teams zijn die lang genoeg de veranderingen aan de jeugdopleiding meekrijgen om daar optimaal van te kunnen profiteren?

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 03, 2013 6:13 pm

Arthur schreef:Had Jongkind het daarbij over de specifieke spelers die nu in dat team zitten of gaf hij aan dat de C-tjes de eerste teams zijn die lang genoeg de veranderingen aan de jeugdopleiding meekrijgen om daar optimaal van te kunnen profiteren?
Het laatste, hij nam de huidige C2 ook mee in zijn verhaal.

Yo

Bericht door Yo » zo feb 03, 2013 11:53 pm

Europese top is waarschijnlijk veel te ambitieus. Ik ben al blij als Ajax minimaal 1 keer in de 2 jaar kampioen wordt en weer een rol in Europa gaat spelen en dan bedoel ik de groepsfase van de CL overleven of heel ver (halve finale, finale) komen in de EL.

De C1 (in minder mate de C2) heeft trouwens best een leuk team.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma feb 04, 2013 7:53 am

Yo schreef:Europese top is waarschijnlijk veel te ambitieus. Ik ben al blij als Ajax minimaal 1 keer in de 2 jaar kampioen wordt en weer een rol in Europa gaat spelen en dan bedoel ik de groepsfase van de CL overleven of heel ver (halve finale, finale) komen in de EL.

De C1 (in minder mate de C2) heeft trouwens best een leuk team.
Is m.i. ook veel te ambitieus, maar het zijn niet mijn woorden, het is de JC-revolutie; De C1 en C2 kunnen een leuk team hebben, maar nooit zal een heel team de stap naar het eerste maken, laten we hopen dat de score van 1 à 2 per jaargang verandert in 2 à 3 per jaargang en dat heb ik het over basisspelers.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 04, 2013 10:06 am

De bedoeling is ook niet dat hele teams de stap naar het eerste maken. Dat is zó JOR. Het gaat niet om het team, het gaat om het individu.

Bij Ajax durven ze te dromen, waarom mag dat niet? Natuurlijk is de Europe top ver weg en natuurlijk wordt het moeilijk, maar je moet ergens beginnen.

Als ik in 1986 had geroepen dat Ajax binnen tien jaar alle drie de Europacups zou winnen, hadden ze me met gillende sirenes naar het gekkenhuis afgevoerd. Ajax kan zogenaamd nooit iets winnen, want andere landen zijn groter en andere clubs zijn rijker, enzovoorts. Het is simpel: je doet je stinkende best en dan zie je wel waar het schip strandt.

999

Bericht door 999 » ma feb 04, 2013 10:21 am

Yopi schreef:De bedoeling is ook niet dat hele teams de stap naar het eerste maken. Dat is zó JOR. Het gaat niet om het team, het gaat om het individu.

Bij Ajax durven ze te dromen, waarom mag dat niet? Natuurlijk is de Europe top ver weg en natuurlijk wordt het moeilijk, maar je moet ergens beginnen.

Als ik in 1986 had geroepen dat Ajax binnen tien jaar alle drie de Europacups zou winnen, hadden ze me met gillende sirenes naar het gekkenhuis afgevoerd. Ajax kan zogenaamd nooit iets winnen, want andere landen zijn groter en andere clubs zijn rijker, enzovoorts. Het is simpel: je doet je stinkende best en dan zie je wel waar het schip strandt.
Dat heb je dus ook niet geroepen.Dit is weer zo naderhand geroep ...

Je stinkende best doen en maar zien waar het schip strand ?.Is dat niet zo JOR ?.
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 04, 2013 10:29 am

Nee, JOR koos op voorhand voor de veilige oplossing. Zijn teams moesten kampioen worden, dan zat hij goed.

Dat riep ik niet, nee. Ik geef al aan waarom.

Frank Rijkaard zei aan de vooravond van het seizoen 94/95 in de VI dat Ajax serieus moest meedoen in de CL. De verslaggever constateerde dat Ajax ging proberen om ver te komen. Toen zei Rijkaard (ik persifleer): 'Ik dacht eigenlijk meer aan winnen.' Ik weet nog dat iedereen dat een idiote uitspraak van Rijkaard vond. De CL winnen? Kom op, zeg! Ajax was net afgedroogd door Parma!
Dúrven dromen, daar gaat het om. Er zijn geen garanties in de topsport, maar het is ook niet nodig om op voorhand de handdoek te gooien.

999

Bericht door 999 » ma feb 04, 2013 10:44 am

Tja, de handdoek gooien ?.Je kijkt naar de selectie, naar wat er zich op het veld opspeelt.Men wikt en weegt waar zoal de zwakke plekken zitten in dit team, je kijkt naar je tegenstanders die je kan loten, of je sterkhouder lang genoeg kan houden in deze tijd, naar de progressie van bepaalde spelers, naar de goede en slechte kanten van je trainer.

En daar trek je een conclusie uit.En dat zal Frank toen ook wel gedaan hebben. ( En vervolgens het een en ander toch een beetje afgezwakt met het gebruikelijke als dit zoe gebeuren en als dat zou gebeuren )

En dan kom je inderdaad uit bij durven dromen ... :) ..

Overigens wint natuurlijk niet altijd het beste team de Beker met de grote oren ... Daar komen ook andere factoren bij kijken ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma feb 04, 2013 10:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma feb 04, 2013 1:03 pm

Even wat rommel opgeruimd, we gaan verder met de vraag van:
Yopi schreef: Maar wat vinden jullie van de nieuwe koers op de Toekomst?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yo

Bericht door Yo » ma feb 04, 2013 1:36 pm

Het idee dat we ons op termijn met europese top zouden kunnen meten heb ik mede door onze CL tour laten varen. Vooral de wedstrijden tegen Real waren in dat opzicht ongelooflijk schrijnend, het kwaliteitsverschil was gigantisch.

Ik kijk regelmatig een wedstrijd op de Toekomst maar vind het nog te vroeg om de nieuwe koers te beoordelen. Wel zie ik dat er na de huidige niet bijster talentvolle A1 en A2 ('94 en'95) betere lichtingen aankomen waar doorgeselecteerd is en goede spelers van buitenaf aangetrokken zijn.

Plaats reactie