Hoe mest je de stal uit?

Moderator: mods
Jöhnk schreef:Ik zie Armstrong zeker niet als slachtoffer, maar ik zou het totaal niet erg vinden als hij de UCI meesleurde in zijn val.
Nee, hooguit van de manier waarop het was georganiseerd. Dopinggebruik is immers van alle tijden en het type product was ook al in gebruik op het moment dat Armstrong in het peloton verscheen.El Clavo schreef:Onderdeel van het geheel zei iemand. Ik denk eerlijk gezegd dat hij en iedereen om hem heen een van de grootste aanstichters/trendsetters zijn.
Hij was de controles over het algemeen te snel af, dat klopt. Maar er zijn toch verschillende verhalen over positieve tests die zijn verdwenen. Daar heb je meer voor nodig dan het te snel af zijn van controleurs. Iets wat je overigens ook over andere sporters kunt opmerken. Waar zijn bijvoorbeeld de verhalen gebleven van allerlei (voornamelijk Spaanse) topsporters die ook in contact stonden met de bekende dokter Fuentes. En ook Fuentes is natuurlijk slechts één van de vele leveranciers.El Clavo schreef: De enige reden dat hij nooit gepakt werd, is omdat hij en zijn mensen altijd 1 stap verder waren dan de bonden/controleurs.
NRC schreef:Ja, Lance Armstrong bekende vannacht dopinggebruik in een negentig minuten durend interview met Oprah Winfrey (en dat was nog maar deel één). Voor degenen die snel bijgepraat willen zijn: dit waren de tien meest opvallende uitspraken die de gevallen wielrenner deed.
De beginvragen van het interview:
Oprah: “Heb je ooit prestatiebevorderende middelen genomen?”
Armstrong: “Ja.”
Oprah: “Was epo daar een van?”
Oprah: “Heb je ooit bloeddoping gebruikt en heb je bloedtransfusies ondergaan?”
Oprah: “Heb je testosteron, cortisone en groeihormonen gebruikt?”
Oprah: “Heb je verboden middelen of bloeddoping gebruikt voor al je Touroverwinningen?”
Over hoe hij zich voelde bij het dopinggebruik:
Oprah: “Voelde het destijds niet fout?”
Armstrong: “Nee. Het was eng.”
Oprah: “Voelde je je er schuldig om?”
Armstrong: “Nee. Dat was nog enger.”
Oprah: “Had je het gevoel dat je valsspeelde?”
Armstrong: “Nee. Dat was het engst.”
Over hoe normaal doping was in Armstrongs ploeg (en eigenlijk in het hele peloton):
“Zeggen dat we doping nodig hadden, was als zeggen dat we lucht in onze banden en water in onze bidons nodig hadden.”
Op de vraag of hij zelf vond dat hij valsspeelde:
“Ik heb de definitie van valsspelen opgezocht. En de definitie is dat je een voorsprong of voordeel pakt op een rivaal of vijand. Zo zag ik het niet. Ik zag het als een eerlijk speelveld [omdat iedereen hetzelfde deed].”
Over dopinggebruik na zijn comeback:
“In 2009 en 2010 heb ik niets gebruikt. Ook geen bloedtransfusies, helemaal niks.”
En later over die terugkeer:
“Daar heb ik spijt van. Anders had ik hier niet gezeten. Zonder die comeback zou ik er waarschijnlijk mee zijn weggekomen.”
Armstrong viel door de jaren heen iedereen aan die zijn eerlijkheid durfde te betwijfelen. Hij startte rechtszaken en bespeelde de publieke opinie. Daarover:
“Dat is een grote tekortkoming van een man die verwachtte dat hij alles kon krijgen wat hij wilde en alles kon controleren. Het is onvergeeflijk. Er zijn mensen die dit zullen horen en me nooit zullen kunnen vergeven, en dat begrijp ik. Echt.”
Over meewerken aan een vervolg op het Usada-onderzoek:
“Ik hou van wielrennen, hoewel ik weet dat mensen me zien als iemand die de sport en de kleur geel niet respecteert. [...] Als er een waarheidscommissie komt – en ik kan daar niet om vragen – dan ben ik de eerste die voor de deur staat.”
Over een vermeende positieve test tijdens de Ronde van Zwitserland in 2001, waar Tyler Hamilton het in zijn boek over heeft en waar hij over zegt dat Armstrong ‘het zou regelen’ met het lab:
“Er was geen positieve test, er is niets betaald aan het lab, er was geen geheime afspraak met de directeur ervan.”
Ten slotte: Oprah wilde het hebben over Emma O’Reilly, een masseuse bij Armstrongs team die erbij was toen ze een plan bekokstoofden om een positieve test uit ‘99 te verdoezelen door er een teruggedateerd doktersattest voor te regelen. O’Reilly trad ermee naar buiten, onder meer via de Ierse sportjournalist David Walsh. Dat kwam haar op een vendetta van Armstrong te staan. En had hij haar nu ook aangeklaagd voor haar beschuldigingen? Het opmerkelijke, maar veelzeggende antwoord van Lance:
“Eerlijk gezegd, Oprah: we klaagden zoveel mensen aan dat ik het niet… ja, vast wel.”
http://www.volkskrant.nlArmstrong heeft spijt, maar vooral van het feit dat hij ontmaskerd is
Door: Marije Randewijk − 18/01/13, 06:40
Hij was grijzer bij de slapen geworden, en leek nerveuzer dan tijdens eerdere optredens. Maar soms was Lance Armstrong tijdens het eerste deel van het langverwachte interview met Oprah Winfrey met zijn brutale humor totaal zichzelf. 'Ik wil hier wel even iets rechtzetten. Ik heb Betsy Andreu gek genoemd en een leugenaar, maar ik heb nooit gezegd dat ze dik was.' De 41-jarige Amerikaan lachte wat besmuikt, en Oprah wist zich geen raad met de situatie. Het bood Armstrong een uitweg zoals hij die wel vaker mocht bewandelen gedurende de zeventig minuten. De tranen, zoals die waren aangekondigd door The New York Times, bleven nog achterwege.
Was de Grote Bekentenis wel de moeite waard om op te blijven? O ja.
Kwam hij geloofwaardig over? Mmm.
Sprak hij de gehele waarheid? Nee.
Was het genoeg om door het grote publiek in genade te worden aangenomen? Dat is zeer twijfelachtig.
Als Armstrong zich wil ontdoen van de levenslange schorsing die het Amerikaanse antidopingbureau Usada hem heeft opgelegd, zal hij in het tweede uit te zenden deel - komende nacht - ook meer moeten prijsgeven dan hij nu heeft gedaan. Hoewel het al niet de verwachting was dat hij voor de camera's oude vrienden als Johan Bruyneel en Hein Verbruggen - hun namen vielen nu niet één keer - zou slachtofferen. Dat zal mogelijk gebeuren achter gesloten deuren tijdens een nieuwe geheime ontmoeting met Usada-directeur Travis Tygart.
Dat wil zeggen: als Lance Armstrong daadwerkelijk uit is op het terugbrengen van zijn straf en zijn rentree wil maken als sportman. Daar zinspeelde hij geen moment op tijdens het interview. Op de vraag waarom hij juist nu berouw toonde, bleef hij vaag.
Hele kleine stap
De reductie van zijn straf die hij na het eerste deel van zijn biecht kan verwachten? Nul jaar. Of zoals Usada in een persbericht laat weten: 'Het is een hele kleine stap in de goede richting.' En het wereldantidopingagentschap WADA: 'Als hij op zoek was naar verlossing, dan heeft hij die niet gevonden.'
Zijn veelkoppige juridische team had Armstrong goed voorbereid. De financiële consequenties waren te groot om fouten te maken en misstappen te maken. Zo wilde hij niet bevestigen dat hij in 1996 in een ziekenhuiskamer in Indiana al aan de dokter die hem behandelde voor de teelbalkanker, opbiechtte dat hij doping had gebruikt als wielrenner. Al was het maar omdat hij getuigen daarover onder ede heeft laten liegen.
Pijnlijkste moment
Eén keer ging hij in de fout, en dat was meteen het pijnlijkste moment bij het lastigste onderwerp van het interview. Hij loog en dat zal hem worden aangerekend. Armstrong ontkende met klem dat hij bij de internationale wielerunie (UCI) ooit een positieve dopingtest afkocht. Het geld dat hij overmaakte aan de organisatie was voor de aanschaf van dopingapparatuur. Hij had de donatie op verzoek van de UCI gedaan, vertelde Armstrong Oprah Winfrey. Eerder verklaarde diezelfde UCI dat Armstrong het geld had aangeboden.
Ook zei de Amerikaan dat hij het bedrag ná zijn pensioen overmaakte. Maar het verhaal kwam uit bij de start van de Tour van 2005, nog vóór het afscheid van Armstrong. De toenmalige UCI-voorzitter destijds in de Volkskrant: 'Als iemand zonder bijbedoelingen en zonder het in de publiciteit te brengen geld aan ons geeft, wat is daar dan raar aan? Ik vind het een ongelofelijk mooie geste.'
Armstrong trok bij andere onderwerpen ruimer het boetekleed aan. Hij bekende onomwonden zijn dopinggebruik, hij was een bullebak geweest, zijn eigen mythische verhaal was met hem op de loop gegaan, hij had mensen teleurgesteld, bedreigd en zoveel mensen voor de rechter gedaagd dat hij zelf de tel was kwijtgeraakt. 'Ik zal de rest van mijn leven proberen het goed te maken.' Maar hij beweerde geen andere renners aangezet te hebben tot doping, dopingdokter Ferrari was niet de 'mastermind' en het dopingsysteem binnen zijn ploegen US Postal en Discovery Channel was ook niet het meest geavanceerde in de historie van de internationale sport. Dat was in zijn ogen toch echt het DDR-systeem.
Rentree
Onduidelijk bleef waarom hij er de nadruk op legde dat hij sinds zijn rentree in 2009 geen verboden middelen meer gebruikte. Wel beweerde Armstrong dat hij zonder die comeback de dans zou zijn ontsprongen.
Hij had spijt, maar vooral van het feit dat hij betrapt is. Armstrong voelde zich nooit een bedrieger. Hij zocht het woord zelfs op in het woordenboek en maakte er zijn eigen waarheid en definitie van. Iedereen kon doen wat hij deed. Alle renners hadden toegang tot verboden middelen, iedereen kon de controles ontduiken en dus waren ze allemaal gelijk.
Doping was hetzelfde als de lucht in de banden en het water in de bidons, het hoorde er als vanzelfsprekend bij. De vijfhonderd controles die negatief waren en waar Armstrong in het verleden mee schermde om te bewijzen dat hij het spel volgens de regels speelde, bleken er overigens veel minder te zijn geweest, gaf hij toe. 'Ik heb die cultuur niet uitgevonden, maar ik heb ook niet geprobeerd er een einde aan te maken. Het was gewoon een kwestie van goed plannen om niet gepakt te worden.'
Lachwekkend
Bij tijd en wijle was de biecht ook lachwekkend. Lance Armstrong die het gebruik van verboden middelen bekende, maar tegelijkertijd vertelde dat hij tijdens zijn zeven Tours 'clean' reed. Of Lance Armstrong die beweerde dat hij in 2005 op het podium op de Champs Elysées niet goed wist wat te zeggen bij de huldiging na zijn zevende Tourzege. Hij betoogde destijds in Parijs vol vuur dat hij het jammer vond dat de sceptici en cynici niet groot durfden te dromen; en dat het hem speet dat ze niet in wonderen geloofden.
Tegen Oprah zei hij dat die woorden er toen per ongeluk waren uitgefloept. Dat hij werd overrompeld door het moment. En dat hij daarom niet goed had na kunnen denken over zijn woorden. Het was baarlijke nonsens. Een dag eerder had hij de journalisten precies hetzelfde gedicteerd.
Hij is de controle over zijn leven kwijt, Armstrong gaf het ruiterlijk toe. Dat overkwam hem maar een keer eerder in zijn leven, toen bij hem kanker werd vastgesteld. En toch zei hij 'vandaag', op de dag van het interview, 'gelukkiger te zijn dan al die dagen in de Tour de France.'
Het klonk als een leugen.
Dit laatste vind ik nog wel het meest kwalijke.Jabu schreef:NRC schreef: Ten slotte: Oprah wilde het hebben over Emma O’Reilly, een masseuse bij Armstrongs team die erbij was toen ze een plan bekokstoofden om een positieve test uit ‘99 te verdoezelen door er een teruggedateerd doktersattest voor te regelen. O’Reilly trad ermee naar buiten, onder meer via de Ierse sportjournalist David Walsh. Dat kwam haar op een vendetta van Armstrong te staan. En had hij haar nu ook aangeklaagd voor haar beschuldigingen? Het opmerkelijke, maar veelzeggende antwoord van Lance:
“Eerlijk gezegd, Oprah: we klaagden zoveel mensen aan dat ik het niet… ja, vast wel.”
Eén keer ging hij in de fout, en dat was meteen het pijnlijkste moment bij het lastigste onderwerp van het interview. Hij loog en dat zal hem worden aangerekend. Armstrong ontkende met klem dat hij bij de internationale wielerunie (UCI) ooit een positieve dopingtest afkocht. Het geld dat hij overmaakte aan de organisatie was voor de aanschaf van dopingapparatuur. Hij had de donatie op verzoek van de UCI gedaan, vertelde Armstrong Oprah Winfrey. Eerder verklaarde diezelfde UCI dat Armstrong het geld had aangeboden.
Ook zei de Amerikaan dat hij het bedrag ná zijn pensioen overmaakte. Maar het verhaal kwam uit bij de start van de Tour van 2005, nog vóór het afscheid van Armstrong. De toenmalige UCI-voorzitter destijds in de Volkskrant: 'Als iemand zonder bijbedoelingen en zonder het in de publiciteit te brengen geld aan ons geeft, wat is daar dan raar aan? Ik vind het een ongelofelijk mooie geste.'
Cruijff schreef:Eén keer ging hij in de fout, en dat was meteen het pijnlijkste moment bij het lastigste onderwerp van het interview. Hij loog en dat zal hem worden aangerekend. Armstrong ontkende met klem dat hij bij de internationale wielerunie (UCI) ooit een positieve dopingtest afkocht. Het geld dat hij overmaakte aan de organisatie was voor de aanschaf van dopingapparatuur. Hij had de donatie op verzoek van de UCI gedaan, vertelde Armstrong Oprah Winfrey. Eerder verklaarde diezelfde UCI dat Armstrong het geld had aangeboden.
Ook zei de Amerikaan dat hij het bedrag ná zijn pensioen overmaakte. Maar het verhaal kwam uit bij de start van de Tour van 2005, nog vóór het afscheid van Armstrong. De toenmalige UCI-voorzitter destijds in de Volkskrant: 'Als iemand zonder bijbedoelingen en zonder het in de publiciteit te brengen geld aan ons geeft, wat is daar dan raar aan? Ik vind het een ongelofelijk mooie geste.'![]()
![]()
YEAH RIGHT!
Er komt nog een tweede deel. Who knows.Jöhnk schreef:Een interview vol halve waarheden en onwaarheden. Jammer. Wie trapt hier in? Denk dat hij veel meer respect terug zou winnen als hij volledig open kaart had gespeeld.
Waar het vooral om gaat: hij hangt nu en dus moet hij een aantal dingen openlijk toegeven.Zeux schreef:Er komt nog een tweede deel. Who knows.Jöhnk schreef:Een interview vol halve waarheden en onwaarheden. Jammer. Wie trapt hier in? Denk dat hij veel meer respect terug zou winnen als hij volledig open kaart had gespeeld.
Ik heb de eerste 50 minuten gezien of zo. Hij was behoorlijk open en straight vond ik. Er zitten een heel aantal open einden in en hij zal ook zeker 'juridisch juiste' antwoorden hebben gegeven om zoveel mogelijk claims af te vangen. Dus dat tweede deel vannacht wordt nog wel interessant.
Maar de kern: ja, ik heb dope gebruikt, ja, ik heb de boel belazerd, daar was hij niet terughoudend in of zo, vond ik.
Precies. Lance is het einde van een 'era vol dopinggebruik'. We moeten niet doen alsof Hinault, Zoetemelk, Merckx schoon waren. Nee, die zaten ook volgespoten op de fiets.InnerHarbour schreef:Armstrong wordt ‘opgehangen’ moet bekennen enz enz, Joop Zoetemelk wordt tot tweemaal positief bevonden in de tour krijgt niet meer dan een tijdstraf heeft altijd gewoon ontkend en is voor veel Nederlanders een held, je blijft lachen met die wielersport.