De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za nov 10, 2012 2:44 pm

Zeux schreef:Jij vindt Van Gaal en Van der Sar kwa werkervaring/vooropleiding ook volstrekt vergelijkbaar?
Was ik hier onduidelijk over?

Qua vooropleiding zijn ze volstrekt vergelijkbaar: op basis daarvan komen ze allebei totaal niet in aanmerking.

Qua ervaring zijn ze niet volstrekt vergelijkbaar. Van Gaal heeft zonder succes managementuncties bekleed, en Van der Sar niet.

jabu

Bericht door jabu » za nov 10, 2012 2:45 pm

Het zegt genoeg dat er steeds oude koeien uit de sloot gehaald moeten worden mbt Van Gaal, Vd Boog, etc. Waarom is het zo moeilijk om te zeggen dat het een wonderbaarlijke zet is om Vd Sar, eerst tijdelijk aan het handje van een ander, de leiding te geven over een beursgenoteerde onderneming met een zeer aanzienlijk aantal medewerkers? Leuk al die oud-voetballers maar er zal toch ergens een grens zijn mbt de taken die je aan onervaren mensen overlaat? Het zijn van een 'onbeschreven blad' lijkt mij nou niet echt een aanbeveling, ongeacht wat anderen (Van Gaal, Hoeness, etc.) in het verleden al dan niet goed hebben gedaan. Die grens lijkt steeds meer te worden opgerekt. Ajax lijkt mij geen leerschool om te ontdekken of iemand het in zich heeft of niet. Maar misschien zijn onervaren mensen nog wel de enigen die zin hebben om bij Ajax in te stappen en branden mensen mensen met enige bestuurlijke ervaringen liever hun vingers niet.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za nov 10, 2012 2:56 pm

Jabu schreef:Het zegt genoeg dat er steeds oude koeien uit de sloot gehaald moeten worden mbt Van Gaal, Vd Boog, etc. Waarom is het zo moeilijk om te zeggen dat het een wonderbaarlijke zet is om Vd Sar, eerst tijdelijk aan het handje van een ander, de leiding te geven over een beursgenoteerde onderneming met een zeer aanzienlijk aantal medewerkers? Leuk al die oud-voetballers maar er zal toch ergens een grens zijn mbt de taken die je aan onervaren mensen overlaat? Het zijn van een 'onbeschreven blad' lijkt mij nou niet echt een aanbeveling, ongeacht wat anderen (Van Gaal, Hoeness, etc.) in het verleden al dan niet goed hebben gedaan. Die grens lijkt steeds meer te worden opgerekt. Ajax lijkt mij geen leerschool om te ontdekken of iemand het in zich heeft of niet. Maar misschien zijn onervaren mensen nog wel de enigen die zin hebben om bij Ajax in te stappen en branden mensen mensen met enige bestuurlijke ervaringen liever hun vingers niet.
Omdat ik het geen wonderbaarlijke zet vind. Ik vind het in de eerste plaats zeer belangrijk dat degene die Ajax leidt, weet hoe het werkt binnen de voetballerij. En dan niet alleen dat hij contacten heeft in het internationale voetbal, maar ook dat hij weet hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, hoe er gedacht wordt, wat die mensen belangrijk vinden, en wat die mensen nodig hebben om het best te functioneren. En kom nu aub niet aan met PostNL en de postbode, wan PostNL heeft voor elke postbode die het niet naar zijn zin heeft drie anderen. Bij een voetbal club is het zo ontzettend belangrijk dat je beste personeel het naar zijn zin heeft, en dat er alles aan gedaan wordt om die mensen te laten functioneren. Bij Ajax moet alles in dienst staan van de 'postbodes'. Ik denk dat Van der Sar dat aspect aankan.

Waarom dan iemand ernaast? Omdat er, zoals je al zegt, ook nog die NV is met die 100 miljoen. En daar moet goed voor gezorgd worden.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » za nov 10, 2012 2:57 pm

Jabu schreef:Het zegt genoeg dat er steeds oude koeien uit de sloot gehaald moeten worden mbt Van Gaal, Vd Boog, etc. Waarom is het zo moeilijk om te zeggen dat het een wonderbaarlijke zet is om Vd Sar, eerst tijdelijk aan het handje van een ander, de leiding te geven over een beursgenoteerde onderneming met een zeer aanzienlijk aantal medewerkers? Leuk al die oud-voetballers maar er zal toch ergens een grens zijn mbt de taken die je aan onervaren mensen overlaat? Het zijn van een 'onbeschreven blad' lijkt mij nou niet echt een aanbeveling, ongeacht wat anderen (Van Gaal, Hoeness, etc.) in het verleden al dan niet goed hebben gedaan. Die grens lijkt steeds meer te worden opgerekt. Ajax lijkt mij geen leerschool om te ontdekken of iemand het in zich heeft of niet. Maar misschien zijn onervaren mensen nog wel de enigen die zin hebben om bij Ajax in te stappen en branden mensen mensen met enige bestuurlijke ervaringen liever hun vingers niet.
Eens. Ik kan me wel vinden in de analyse van Jöhnk:

Qua vooropleiding zijn ze volstrekt vergelijkbaar: op basis daarvan komen ze allebei totaal niet in aanmerking.

Qua ervaring zijn ze niet volstrekt vergelijkbaar. Van Gaal heeft zonder succes managementuncties bekleed, en Van der Sar niet.

Kortom, zowel Van Gaal als Van der Sar zou ik persoonlijk nooit als AD van Ajax aannemen. Zeker niet omdat er met Overmars al een oud-voetballer in diezelfde directie zit.

zeux

Bericht door zeux » za nov 10, 2012 3:07 pm

Scherrer schreef:
Eens. Ik kan me wel vinden in de analyse van Jöhnk:

Kortom, zowel Van Gaal als Van der Sar zou ik persoonlijk nooit als AD van Ajax aannemen. Zeker niet omdat er met Overmars al een oud-voetballer in diezelfde directie zit.
Het oordeel over de managementkwaliteiten van Van Gaal is subjectief.

Ik zou wel eens een goede analyse willen lezen daarover van onafhankelijke mensen.

Ik denk juist dat Van Gaal een heel goede AD zou zijn geweest. Vanaf dag één vertrouwen in gehad. Juist omdat hij bij grote voetbalinstanties als Ajax, Barcelona, KNVB en Bayern tot in de top mee heeft gedraaid én mee beslissingen heeft genomen (en dus weet wat daar speelt) en daarnaast veel connectie heeft met wat op het veld gebeurt (en op dat veld ook veel successen heeft behaald).

Als de keus Van Gaal of Van der Sar is, hoef ik geen seconde na te denken wat betreft ervaring, kennis, netwerk en mogelijkheden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » za nov 10, 2012 3:29 pm

Zeux schreef: Het oordeel over de managementkwaliteiten van Van Gaal is subjectief.

Een oordeel is altijd subjectief.
Ik zou wel eens een goede analyse willen lezen daarover van onafhankelijke mensen.
Ik ben onafhankelijk genoeg en vindt Van Gaal een geweldige trainer die ik eeuwig dankbaar ben voor 1995, maar ook een mafkees.

Ook andere onafhankelijke mensen zullen zien dat Van Gaal ongeveer eens per maand als een doorgesnoven autist met het schuim in de mond en rooddoorlopen ogen de media afblaft. Dat kán gewoon niet als AD. Zij zullen ook zien dat Van Gaal een dictator is die uit zijn plaat gaat als iemand ook maar een héél klein beetje tegenspraak laat horen. Dat hij iedereen waarmee hij werkt als 'middel' ziet om de Grote Louis tot zijn recht te laten komen. Dat kán allemaal niet als AD. Je moet mensen kunnen motiveren, kunnen enthousiasmeren, vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Je moet het boegbeeld van de organisatie zijn, het uithangbord, het gewaardeerde gezicht naar buiten. Een boegbeeld staat niet wekelijks de microfonen van het journaille vol te brullen met opgezwollen nekaderen, een waas voor de ogen en een kop die op ontploffen staat. Dat kán gewoon niet als AD.
Ik denk juist dat Van Gaal een heel goede AD zou zijn geweest. Vanaf dag één vertrouwen in gehad. Juist omdat hij bij grote voetbalinstanties als Ajax, Barcelona, KNVB en Bayern tot in de top mee heeft gedraaid én mee beslissingen heeft genomen (en dus weet wat daar speelt) en daarnaast veel connectie heeft met wat op het veld gebeurt (en op dat veld ook veel successen heeft behaald).
Niemand betwist dat Van Gaal de voetbalwereld goed kent. Die kent hij op zijn duimpje. Hij heeft veel connecties (hoewel ik vermoed dat de meesten daarvan zijn bloed wel kunnen drinken, haha). Het probleem zit hem echter bij zijn karakter en (wan)gedrag.
Als de keus Van Gaal of Van der Sar is, hoef ik geen seconde na te denken wat betreft ervaring, kennis, netwerk en mogelijkheden.
Voor mij ook erg makkelijk: beide ongeschikt, dus absoluut niet doen.

999

Bericht door 999 » za nov 10, 2012 3:32 pm

Henk Spaan zet zijn vraagtekens bij de procedure die vooraf is gegaan aan de voorgenomen benoeming van Edwin van der Sar tot directeur bij Ajax. Dat zegt de voetbaljournalist in Het Parool.

'De procedure bij een serieus bedrijf is het formuleren van een profielschets door de raad van commissarissen (rvc)', zo stelt de voetbalgoeroe. 'Die stelt vervolgens een benoemingscommissie aan. Profiel? Benoemingscommissie? Jeminee, wat een moeilijke woorden allemaal. Het was zo eenvoudig: als Cruijff en De Telegraaf nu gewoon Van der Sar willen?'

Spaan: 'Ik vraag me af hoe het profiel van de nieuwe ceo is geschetst. Stond daar bijvoorbeeld: het strekt tot aanbeveling wanneer de kandidaat uit Voorhout komt? Of: de kandidaat moet ooit een penalty van Anelka hebben gestopt? En: de beoogde kandidaat moet hebben rondgelopen op de Johan Cruyff University, want anders kennen ze beter thuisblijven?'

Volgens Spaan heeft de raad van commissarissen bij Ajax één ding gemeen: 'Het vermogen om gezamenlijk en synchroon ja te knikken. (...) Toen moet er iemand met knikken zijn gestopt. "Mogen we alsjeblieft iemand aanstellen om Edwin een heel klein beetje in te werken? Wij zijn namelijk aansprakelijk voor wanbeleid, Johan en Jaap, en jullie niet. Edwin zelf wil ook graag hulp".'

Dat ondernemer Michael Kinsbergen de taak krijgt om Van der Sar op te leiden tot algemeen directur, zint Spaan ook niet. 'Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de laatste gelukkig zou zijn met de door De Telegraaf gebruikte term 'ad interim'. Dan zou hij zichzelf niet serieus nemen.'

Spaan weet wel waarom 'De Telegraaf en Johan Cruijff' Ajax van de beurs willen halen. 'Veels te veel regels.'
Het Parool
Blij met de punten ...

zeux

Bericht door zeux » za nov 10, 2012 3:49 pm

Scherrer schreef:
Ik ben onafhankelijk genoeg en vindt Van Gaal een geweldige trainer die ik eeuwig dankbaar ben voor 1995, maar ook een mafkees.

Ook andere onafhankelijke mensen zullen zien dat Van Gaal ongeveer eens per maand als een doorgesnoven autist met het schuim in de mond en rooddoorlopen ogen de media afblaft. Dat kán gewoon niet als AD. Zij zullen ook zien dat Van Gaal een dictator is die uit zijn plaat gaat als iemand ook maar een héél klein beetje tegenspraak laat horen. Dat hij iedereen waarmee hij werkt als 'middel' ziet om de Grote Louis tot zijn recht te laten komen. Dat kán allemaal niet als AD. Je moet mensen kunnen motiveren, kunnen enthousiasmeren, vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Je moet het boegbeeld van de organisatie zijn, het uithangbord, het gewaardeerde gezicht naar buiten. Een boegbeeld staat niet wekelijks de microfonen van het journaille vol te brullen met opgezwollen nekaderen, een waas voor de ogen en een kop die op ontploffen staat. Dat kán gewoon niet als AD.
Ik vind deze karikatuur maar een deel van de waarheid.
Voorlopig is hij als bondscoach al een stuk gematigder.
Het zal tegen de draad in zijn, maar ik denk dat hij zijn verantwoordelijkheden als AD juist buitengewoon serieus zou nemen.

Maar ik vrees ook dat ik - wat Van Gaal betreft - niet snel op één lijn zal komen met het gros van de Ajax-supporters. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za nov 10, 2012 4:17 pm

Zat gisterenmiddag in de auto naar Frits Barend en naar mijn vrouw te luisteren (Ik heb twee oren!) en Frits Barend vertelde niet alleen dat Van der Aat op straat komt te staan per 01-01-2013 (Ook gelezen op AS), maar ook dat JC en Kinsbergen bevriend zijn met elkaar, een appartement naast elkaar hebben en dan was er ook nog niets met een moeder (Mw. D zat er doorheen te praten) van Van Kinsbergen! Wat precies is me ontgaan, lijkt mij iets van vriendjespolitiek, maar misschien zie ik dat verkeerd, gaat het "mijn pet te boven".

Waarom Van Gaal erbij gehaald wordt? Geen idee, maar dat is alleen maar een afleidingsmanoeuvre, hij zit bij de KNVB gaat daar echt niet weg en wordt gehaat o.i.d. door JC.

Verwijzen naar Uli Hoeness die het direct zo goed zou hebben gedaan? Ten eerste: meer namen zijn er blijkbaar niet, mocht hij inderdaad op jonge leeftijd AD zijn geworden dan is hij de uitzondering, niet de regel. Ik denk dat er meer voorbeelden zijn van mislukkingen, de zielige Hulshoff o.i.d.

Over Hoeness is al eerder iets geplaatst, maar nogmaals uit de Duitse Wikipedia (OF zou Van Gaal daar ook al achter zitten?)
Im Frühjahr 1979 hatte Hoeneß, auch aufgrund der Nachwirkungen seiner Knieverletzung,[3] seine Spielerkarriere beendet und wechselte am 1. Mai 1979 in das Management der Bayern. Mit 27 Jahren wurde er der jüngste Manager in der Geschichte der Bundesliga. Dass er in wirtschaftlichen und sportpolitischen Dimensionen denken konnte, hatte er bereits als Spieler bewiesen, denn aufgrund seiner Vermittlungstätigkeit hatte Magirus-Deutz 1978 einen Sponsorenvertrag mit den Bayern abgeschlossen, um mit diesem Geld die Rückholaktion von Paul Breitner finanziell stemmen zu können. Als Hoeneß seine Arbeit aufnahm, erzielte der Verein einen Umsatz von zwölf Millionen Mark bei einer Belastung von sieben Millionen Mark Schulden (...)

Von 2002 bis 2009 bekleidete Uli Hoeneß als Manager das Amt des stellvertretenden Vorstandsvorsitzenden der Bayern München AG. In dem Amt war er zuständig für alle Lizenzspielerangelegenheiten, das junior team, Sponsoring, Lizenzen und die Vertretung der AG in der Stadion GmbH.[4]
Ik vind het in de eerste plaats zeer belangrijk dat degene die Ajax leidt, weet hoe het werkt binnen de voetballerij.
Een keeper van MU weet wat er binnen de voetballerij werkt? Ik hoop dat hij de succesvolste AD wordt in de voetballerij, maar i.t.t. Hoeness heeft Van der Sar tijdens zijn loopbaan niets in de voetballerij gedaan zoals Uli H. dat wel deed (Zie Duitse Wiki) daarnaast heb ik hem in interviews alleen maar cliché's horen gebruiken. Voordeel van de twijfel? Zal wel moeten, maar een zinvol argument ontbreekt (Hoeft ook niet bij "voordeel van de twijfel") Mocht zijn functioneren mislukken, zal Van der Boog wel weer de schuld krijgen!
Leuk al die oud-voetballers maar er zal toch ergens een grens zijn mbt de taken die je aan onervaren mensen overlaat? Het zijn van een 'onbeschreven blad' lijkt mij nou niet echt een aanbeveling, ongeacht wat anderen (Van Gaal, Hoeness, etc.) in het verleden al dan niet goed hebben gedaan. Die grens lijkt steeds meer te worden opgerekt. Ajax lijkt mij geen leerschool om te ontdekken of iemand het in zich heeft of niet. Maar misschien zijn onervaren mensen nog wel de enigen die zin hebben om bij Ajax in te stappen en branden mensen mensen met enige bestuurlijke ervaringen liever hun vingers niet.
Ajax is wel die leerschool.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

999

Bericht door 999 » za nov 10, 2012 5:05 pm

... De moeder van van Kinsbergen zou daar ook wonen ( dat is wat je miste, dankzij Mw. D ) ...
Blij met de punten ...

jabu

Bericht door jabu » za nov 10, 2012 5:14 pm

Zijn mooie appartementen daar bij de Koninginneweg.

wimpey

Bericht door wimpey » za nov 10, 2012 6:39 pm

Demosthenes schreef: (Ik heb twee oren!)
Dan heb je één oor minder dan dat het TH van Ajax, volgens jou, hersencellen heeft.
Zeux schreef: Het oordeel over de managementkwaliteiten van Van Gaal is subjectief.
Het oordeel van Zeux dus ook.
Ik denk juist dat Van Gaal een heel goede AD zou zijn geweest.
En anderen denken daar dus anders over, o.b.v. 's mans tirades in de media en flaters bij de KNVB en als TD bij Ajax.

zeux

Bericht door zeux » za nov 10, 2012 7:06 pm

wimpey schreef: Het oordeel van Zeux dus ook.
Yep. Daarom schrijf ik ook 'ik denk' en 'ik vind'.

Jij praat doorgaans in absolute 'waarheden' (naar jouw mening :-) ).

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za nov 10, 2012 7:51 pm

Dan heb je één oor minder dan dat het TH van Ajax, volgens jou, hersencellen heeft.
Dat ik zo positief was, excuses :ajaxsmiley.gif:

Je hebt ondertussen al lang gevonden dat Uli Hoeness direct AD werd? Je zou er toch naar zoeken!
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » zo nov 11, 2012 10:26 am

Demosthenes schreef:
Dat ik zo positief was, excuses :ajaxsmiley.gif:
Dergelijke uitspraken zeggen natuurlijk meer over jouw niveau dan over het niveau van van het TH.
Je hebt ondertussen al lang gevonden dat Uli Hoeness direct AD werd? Je zou er toch naar zoeken!
Helaas voor jou heb ik het inderdaad gevonden: http://www.sky.de/web/cms/de/bundesliga ... rtraet.jsp

"Nach seiner erfolgreichen Laufbahn als Aktiver übernahm Hoeneß als erst 27-Jähriger das Präsidentenamt beim FC Bayern und konnte zahlreiche Erfolge feiern."

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo nov 11, 2012 11:24 am

Ik neem aan dat Wikipedia met manager in het Duitse voetbal hetzelfde bedoelt als wat jij gevonden hebt: Präsidentenamt!

Ik heb ook op een site van Bayern gekeken: http://www.fcbayern.telekom.de/en/compa ... /index.php Wie heeft de functie van manager Hoeness in 2012? Bestaat die functie nog?

Graag een antwoord zonder overbodige verwijzingen.

Van der Sar heeft in ieder geval niets gedaan wat op een manager/AD/presidentsfunctie lijkt, iets wat Hoeness wel deed. Was het maar zo simpel: ex-voetballer AD maken en het gaat goed!

Van Kinsbergen, de buurman van JC (volgens JC-fan Frits Barend); lijkt zeker niet op vriendjespolitiek, is gewoon toeval?

LucaS

Bericht door LucaS » zo nov 11, 2012 11:31 am

'Een goed paard ben je pas als je een interland of vijftig hebt gespeeld, zoals Van der Sar'

OPINIE - Paul Onkenhout − 10/11/12, 20:17

© anp. Edwin van der Sar.

column Het is goed te begrijpen dat het kamp-Cruijff Van der Sar naar voren heeft geschoven als nieuwe algemeen directeur van Ajax, na de afrekening met Van Gaal. 'Betere paarden bestaan bijna niet. Maar toch', schrijft Paul Onkenhout in zijn column voor de Volkskrant. .

'Van der Sar directeur bij Ajax? Wie bedenkt zoiets?', twittert Jack

Elf jaar geleden zei Co Adriaanse dat een goed paard nog geen goede ruiter is. Hij was destijds trainer van Ajax. Hoewel het hier om een universele waarheid ging, werd de opmerking hem door de clubleiding en een deel van de aanhang van Ajax hoogst kwalijk genomen. Dat kwam omdat het goede paard in de beeldspraak de beginnende trainer Marco van Basten was.

Sommigen dachten dat Van Basten was uitgescholden voor paard, die waren des duivels. Als Adriaanse had gezegd dat een goede voetballer niet automatisch een goede trainer is, zou het misschien allemaal zijn meegevallen, maar hij speelt nu eenmaal graag met taal.

Het pakte beroerd uit. Ajax was al wekenlang op zoek naar een stok om hem te slaan en toen die eenmaal was gevonden, moest hij snel het veld ruimen. Wij danken er een kernachtig spreekwoord aan waarvan de waarheid, gek genoeg, door een klein groepje mensen in twijfel wordt getrokken: het kamp-Cruijff. Daar denken ze dat een goed paard per definitie een goede ruiter is.

Middenmoot
Een goed paard ben je niet snel. Adriaanse en bijvoorbeeld Van Gaal, Van Marwijk en Advocaat waren ook paarden, maar geen goede, volgens de maatstaven van het kamp-Cruijff. Zij kwamen niet verder dan de middenmoot van de eredivisie. Een goed paard ben je pas als je een interland of vijftig hebt gespeeld, zoals Edwin van der Sar.

Op zijn naam staan zelfs 130 interlands. Het is dus goed te begrijpen dat het kamp-Cruijff hem naar voren heeft geschoven als nieuwe algemeen directeur van Ajax, na de afrekening met Van Gaal. Betere paarden bestaan bijna niet. Maar toch.

Sinds De Telegraaf het nieuws over Van der Sar meldde, is de oude discussie over paarden en ruiters - en wat het een betekent voor het ander - weer losgebarsten. 'Van der Sar directeur bij Ajax? Leiding geven aan meer dan 200 mensen en werken met begroting van meer dan 100 miljoen! Wie bedenkt zoiets?', twitterde Jack van Gelder.

Het uitroepteken is er een van verontwaardiging, het tweede vraagteken duidt er op dat Jack vindt dat ze bij Ajax totaal de weg kwijt zijn. Als Van Gelder zo uit zijn dak gaat, moet er iets mis zijn, helemaal omdat Van der Sar sinds dit seizoen een van de analytici bij Studio Sport is.

Saaiste tv-analyticus
Hij is overigens, zoals verwacht, de saaiste tv-analyticus sinds Ronald Spelbos. Een goed paard is kennelijk niet per definitie ook een goede en tot de verbeelding sprekende analyticus.

'Met een beetje hulp van zijn vrienden...', zette Het Parool woensdag boven een verhaal over de kandidatuur van Van der Sar. Dat was nog voordat bekend werd dat hij alle tijd krijgt om zich in te werken. Van der Sar zal worden gecoacht door een onbekende Amsterdamse zakenman, Michael Kinsbergen, die plotseling tot de uitverkorenen behoort van het kamp-Cruijff.

Jack ging meteen om. Vrijdag twitterde hij: 'Verrassende ontwikkeling bij Ajax. Van der Sar zal worden ingewerkt door zakenman Michael Kinsbergen. Goed besluit.' Zo snel kan het gaan.

Om zich voor te bereiden op een loopbaan na het voetbal heeft Van der Sar aan het Cruyff Institute de International Master of Sport Management gevolgd, een eenjarige opleiding met zes lesuren per week en acht uur thuisstudie. Het diploma wordt niet erkend door andere Nederlandse onderwijsinstellingen, maar je steekt er vast wat van op, van zo'n jaartje. In elk geval toonde hij zijn goede wil.

Teken
Er is nog een ander bemoedigend teken, de steun van Hans Wijers. De oud-minister is voorzitter van de RvC van Ajax. Aan de andere kant: hij zou niet de eerste zijn die denkt dat de wetten van het bedrijfsleven ook in de voetbalwereld gelden.

Afwachten maar. Mij zou het, als ik deel zou uitmaken van het kamp-Cruijff, in elk geval behoorlijk zorgen baren dat Van der Sar zich 25 jaar lang heeft gemanifesteerd als een uiterst vriendelijke, maar tegelijkertijd saaie en fantasieloze man. Maar dat was dus voor zijn opleiding aan het Cruyff Institute en de hulp van al die nieuwe vrienden.

Paul Onkenhout is redacteur van de Volkskrant. Iedere zaterdag verschijnt zijn column De Twaalfde Man in de Volkskrant.

Reageren?
[email protected]
I think I lost my fucking headache

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo nov 11, 2012 12:39 pm

Ik snap niet waarom Der Uli er steeds bijgehaald wordt in deze discussie. Stél dat de beste man met exact dezelfde vooropleiding, ervaring en begeleiding als Van der Sar thans heeft, bij Bayern aan de slag gegaan is, dan resten er nog altijd 2 vragen:

1. Als het Hoeness is gelukt, wat zegt dat dan over de slagingskansen van Sar?

2. Waarom hebben duizenden andere betaald voetbalclubs niet oud-spelers met geen enkele bestuurlijke ervaring als AD benoemd?

De laatste vraag is eerlijk gezegd een retorische. De conclusie is dat Hoeness een witte raaf is.

Serieus jongens, zien jullie het al gebeuren dat Sar eens even met, ik noem maar wat, Aegon in de slag gaat over verlenging van de shirtsponsordeal?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo nov 11, 2012 12:52 pm

Serieus jongens, zien jullie het al gebeuren dat Sar eens even met, ik noem maar wat, Aegon in de slag gaat over verlenging van de shirtsponsordeal?
Ben weliswaar geen jongen meer (Koppel jongen aan leeftijd!), maar wil wel reageren: ik zie dat wel gebeuren, dat is het probleem.

Hoeness wordt erbij gehaald, weet niet meer wie dat deed, om te laten zien dat het kan, "hoop doet leven". Nu nog een financieel directeur uit de voetbalwereld, toch een functie voor Ling?

Van der Aat moet verdwijnen volgens Frits B., maar die niet worden opgevolgd, denk ik, want die deed toch niets, of is een ex-voetballer bereid die functie over te nemen?

wimpey

Bericht door wimpey » zo nov 11, 2012 1:32 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik snap niet waarom Der Uli er steeds bijgehaald wordt in deze discussie.
Omdat ik een vraag van Scherrer beantwoordde...
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: 2. Waarom hebben duizenden andere betaald voetbalclubs niet oud-spelers met geen enkele bestuurlijke ervaring als AD benoemd?

De laatste vraag is eerlijk gezegd een retorische. De conclusie is dat Hoeness een witte raaf is.
Zeker. Maar vd Sar was dan ook niet Kandidaat nummer één. Kandidaat één is een door de wol geverfde bestuurder, geen oud-speler en geen vriendje van Cruijff. Maar dat past natuurlijk niet in het plaatje... In het plaatje past wél dat vd Sar Ajax' AD wordt. En dat Wijers slaafs uitvoert wat Cruijff verlangt.

Zoals het ook niet in het plaatje past dat Hoeness als 27-jarige, zonder enige bestuurlijke ervaring, de leiding over Bayern München kreeg.
Ik heb geen flauw idee of vd Sar geschikt is. Of ongeschikt is. Hij is niet per definitie ongeschikt, omdat hij de bestuurlijke ervaring niet heeft.

LucaS

Bericht door LucaS » zo nov 11, 2012 2:12 pm

Misschien moeten ze mij dan maar benoemen. Ik heb gevoetbald, heb een opleiding minimaal gelijkwaardig aan die van vd Sar, en heb bestuurlijke ervaring!
I think I lost my fucking headache

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo nov 11, 2012 2:30 pm

LucaS schreef:Misschien moeten ze mij dan maar benoemen. Ik heb gevoetbald, heb een opleiding minimaal gelijkwaardig aan die van vd Sar, en heb bestuurlijke ervaring!
Hoeveel (voetbal)interlands gespeeld?
Een erkend diploma?

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo nov 11, 2012 2:49 pm

Ha, ha, Lucas, die reactie kom ik idd vaker tegen. Heerlijk, al die mensen die denken dat ze op basis van hun eigen papiertje ineens ook recht hebben op het AD-schap bij Ajax. :smile-ajax.gif:

Wel teleurstellend dat ook een Gerbrands wordt genoemd. Die past dus nul bij Ajax. Geeft me een beetje de indruk dat de RVC maar wat doet.

wimpey

Bericht door wimpey » zo nov 11, 2012 3:25 pm

LucaS schreef:Misschien moeten ze mij dan maar benoemen. Ik heb gevoetbald, heb een opleiding minimaal gelijkwaardig aan die van vd Sar, en heb bestuurlijke ervaring!
Jij bent beslist niet minder geschikt dan een Slop, Boog of Aat.
Dubbel schreef: Wel teleurstellend dat ook een Gerbrands wordt genoemd. Die past dus nul bij Ajax. Geeft me een beetje de indruk dat de RVC maar wat doet.
Leg eens uit...

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo nov 11, 2012 3:43 pm

Serieus jongens, ik denk dat uit de posters op AT een heel behoorlijke directie en RvC kan worden samengesteld.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Plaats reactie