Wanneer Sana en Hoesen gouden grepen blijken te zijn dan lijkt het nog wel dat we echte toppers weten te scoren voor een habbekrats. Maar je hebt, ben ik bang, wel gelijk. In de regel is jong talent echter véééél duurder geworden. In Maxwell, Trabelsi en Mido werd al behoorlijk wat geïnvesteerd. Groningen en Twente legden zelfs al diverse miljoenen neer om Suárez en Ruiz naar Nederland te halen, toen nog grote onbekenden.666 schreef:En nu niet gaan tegensputteren dat je de score met een betere scouting op kan schroeven, want die mogelijkheid is erg beperkt. Zo ongeveer iedere speler van 17 of 18 is een twijfelgeval en de enkeling die voor z'n 18e echt top is krijgen we niet voor zes miljoen. De tijd dat Ajax voor een habbekrats Litmanens en Finidi's en Overmarsen kon kopen is al jarenlang voorbij.
Ook voor minderjarige jongens als Viktor Fischer en Lucas Andersen moet in het vroege stadium waarop Ajax ze binnenhaalt al flink betaald worden.
Ik heb me deze vraag een aantal jaren terug ook diverse keren gesteld. Met name in de periode dat PSV succesvoller was dan wij vroeg ik me af "waarom kopen wij niet heel agressief dé toptalenten van andere Nederlandse clubs?" In Eindhoven hadden ze veel plezier van spelers als Van Nistelrooij, Robben en Kezman. Ze versloegen ons jaarlijks in de Arena, pakten landstitels en verpatsten die gasten ook nog eens voor gigantische bedragen. Ze deden 'iets' duidelijk beter dan wij. Echter lijken ze daar die golden touch al jaren kwijt. Ze geven bakken met geld uit terwijl inkomsten uit megatransfers uitblijven en ondertussen wint PSV al jaren geen platte prijs meer. Zonder subsidie zouden ze zich via dit beleid in extreem grote financiële problemen hebben gebracht.Ajax Rules schreef:Volgens mij werd die doelstelling van 15 echt volwaardige spelers voor het eerste elftal nooit gehaald. Maar nog los daarvan: ze kosten 60M euro!!!! En dat niet alleen, deze spelers (a 4M per stuk) maken dan ook nog eens legio beginnersfouten, hetgeen punten kost, titels en kansen op CL.
Anders gesteld; ipv 6M per jaar uit te geven aan de jeugdopleiding, kun je ook 2 spelers kopen die DIRECT inzetbaar zijn (verder in hun ontwikkeling) en in vaak ook simpelweg grotere talenten. Je kunt b.v. het ene jaar Narisingh en Willems kopen (ik noem maar wat), het andere jaar Viergever en Fischer, etc. Dat wil zeggen: EXTRA, dus puur doordat je niet meer in je jeugdopleiding investeert. Bovenop de aankopen die je sowieso al zou doen. Dat hoeven overigens geen talenten te zijn: je kunt ook Theo Janssen of Jaap Stam kopen.
Je zou kunnen zeggen: Sneijder en Babel leverden samen 44M op, daarmee is 8 jaar jeugdopeiding al gedekt. Maar volgens mij raakt dat niet aan de kern van de zaak. Aangezien je slechts 11 plekken in je elftal hebt, kun je slechts een beperkt aantal speler kansen en ontwikkelingsmogelijkheden geven. Nu hebben jeugdspelers als Babel en Sneijder die tijd gekregen, maar waarom zouden jeugdspelers ALS REGEL meer opleveren dan het agresssief aankopen van toptalenten tussen de 16 en 22 jaar? Misschien kun je Fischter (1M) ook wel verkopen voor 20M.
Dus wat is nu eigenlijk goed beleid? Of gaat het er vooral om dat je trainer kundig is en het mannetje dat de winkel met contractspelers beheert goed is in zijn vak? Mijn voorgevoel zegt me dat Marc Overmars goed is in wat hij doet en Marcel Brands niet zo heel erg, maar de tijd zal het uitwijzen. Daarnaast komt het er, als je alle plussen en minnen wegstreept, ook op neer dat je simpelweg heel veel mazzel moet hebben. Althans, daar lijkt het op.
Bij de stelling dat we Wesley Sneijder vlak na zijn doorbraak best ff van Utrecht hadden kunnen kopen wil ik nog wel even een kanttekening plaatsen. Wanneer Sneijder door FC Utrecht wordt opgeleid groeit hij denk ik niet uit tot de klasbak die Sneijder inmiddels is. Heel af en toe wordt er een natuurtalent als Marco van Basten geboren, een spits die praktisch alles kan en die je vrijwel niets meer aan hoeft te leren. De categorie spelers die daar net onder zit en waarvan ik graag een kwartet wil opsommen met de namen Bergkamp, Kluivert, Van der Vaart en Sneijder is van jongs af aan opgeleid door Ajax. Alle vier konden ze zich op jonge leeftijd al meten met de Europese top, werden ze al vroeg blootgesteld aan behoorlijk veel weerstand en ze hebben zowel voor als na hun doorbraak een behoorlijk kritische omgeving moeten overleven.Ajax Rules schreef:(NB: zonder het hebben van een jeugdopleiding had Sneijder ook gewoon bij FC Utrecht weggekocht kunnen worden).
Het lijkt me nagenoeg ondenkbaar dat FC Utrecht een speler van het kaliber Sneijder opleidt. Als hij daar al belandt (wie weet was hij net als Afellay, Aissati en Labyad heen en weer naar Eindhoven gaan treinen, de beste Utrechtse talenten belanden op de een of andere manier zelden bij de plaatselijke FC). Hadden we hem dan van PSV kunnen kopen? Of was hij daar in een soort 'Bakkal-rol' beland en uiteindelijk via de achterdeur vertrokken? Een hele rits vragen die onmogelijk te beantwoorden is.
Wanneer Ajax kapt met de jeugdopleiding denk ik dat één van de gevolgen is dat je op de Nederlandse velden vrijwel geen échte toptalenten meer zult zien.