Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Jinne
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Jinne » wo apr 18, 2012 2:52 pm

Thanks, gelijk even de Belg opgezet. Die doordeweekse koersen vergeet ik altijd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Oscarito

Bericht door Oscarito » wo apr 18, 2012 3:07 pm

Heeft iemand een streampje voor de Belg? Ik kan er niet via internet opkomen omdat het alleen in België beschikbaar is.
Dat betekent dus voorlopig de NOS... hopelijk kan er iemand mij uit mijn lijden verlossen!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » wo apr 18, 2012 3:29 pm

Marillion schreef:Finale van de Waalse Pijl gaat zo'n beetje beginnen. Dirk Bellemakers nog voorop samen met Roux. Daarachter gaat Poels ogenschijnlijk makkelijk omhoog op de eerste rij van het peloton bij de tweede passage van de Muur van Huy. Wellicht kan hij straks voor een mooie uitslag rijden.

Ik gok vandaag ondanks z'n tegenvallende AGR toch op Rodriguez.
Goede gok. :biggthumpup.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo apr 18, 2012 3:32 pm

Dat was wel heel overtuigend. Maakt het werk van de Katusha ploeg mooi af.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » wo apr 18, 2012 3:44 pm

Zeker, dat was een prima sprintje.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo apr 18, 2012 5:21 pm

Ik ben nog even in afwachting van de analyse over Rabo. Kom er maar in, Alexander!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Alexander

Bericht door Alexander » wo apr 18, 2012 8:21 pm

Haha, weer een onzichtbare koers. Mollema 7e, daar moeten we het maar mee doen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo apr 18, 2012 9:04 pm

:biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do apr 19, 2012 9:20 am

Het grootste gedeelte van het peloton fietst dit voorjaar helaas nogal onzichtbaar. Gisteren toch ook weer. Je kan wel met meer dan 60 man naar de Muur van Huy rijden maar daar zijn er uiteindelijk echt maar maximaal vijf die ook serieuze kans hebben om daar te winnen. Als je nu niet bij die vijf renners zit is het toch veel interessanter om eerder in de koers wat te proberen?
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » do apr 19, 2012 11:45 am

Ik weet niet of van Kessel achter Boom aanrijdt als hij traint of het rancune is, of misschien ziet hij het wel goed...
bron: www.omroepbrabant.nl
Oud-bondscoach Egon van Kessel: 'Lars Boom doet er 95% voor'

Laatst gewijzigd: woensdag 18 april 2012 - 22:14 | Auteur: Martin Milicevic
SON - De kritiek op de wielerploeg van Rabobank neemt de laatste tijd alleen maar toe. De grootste wielerploeg van Nederland heeft in de voorjaarsklassiekers weinig indruk kunnen maken op de concurrentie. Oud-bondscoach en huidig ploegleider van RusVelo, Egon van Kessel, ziet in Lars Boom uit Vlijmen een renner die mee kan komen met Tom Boonen en Fabian Cancellara.

"Het grootste talent op het gebied van ééndagswedstrijd in Nederland is Lars Boom", zegt Van Kessel in het tv-programma Onder Ons van Omroep Brabant.

Talent maakt lui
De oud-bondscoach plaatst wel een kanttekening bij zijn uitspraak: "Het hebben van talent is niet altijd een voordeel. Dat maakt renners lui. Zoiets kan in het voortraject, dus voordat een renner prof wordt, opgevangen worden." Maar volgens de ploegleider van Team RusVelo doen veel ploegen daar niets aan.

Lars doet er 95 procent voor
Volgens Van Kessel zijn talentvolle renners soms geneigd om alleen op hun talent te vertrouwen. Ze zouden daardoor uiteindlijk minder hard trainen dan de rest. "Boom moet kei hard gaan trainen. Wil hij echt de wereldtop bereiken dan moet je er honderd procent voor gaan. Lars doet er 95 procent. Die laatste vijf procent maken het verschil tussen winnen en verliezen", aldus de oud-bondscoach van de wielerbond.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Alexander

Bericht door Alexander » do apr 19, 2012 12:02 pm

Zeker harde kritiek. Ik kan natuurlijk niet in zijn trainingsschema's kijken, maar ik vind Boom de laatste 2 jaar nou niet echt veel gegroeid.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do apr 19, 2012 12:17 pm

Klopt, zijn progressie is nihil. Terwijl hij wel echt talent lijkt te hebben. Ik zal niet zeggen dat hij al een klassieker gewonnen had moeten hebben want dat is van erg veel factoren afhankelijk. Maar ik vind wel dat hij zich in de periode van de voorjaarsklassiekers veel te weinig heeft laten zien. Hij heeft nog niet één keer echt om de overwinning gestreden.

Voor een jongen als Boom, maar ook iemand als Gesink, zou het misschien wel eens goed zijn om ergens anders te gaan rijden. Ga maar eens voor een buitenlandse ploeg rijden waar je niet de status meeneemt vanuit de opleiding maar gewoon begint met de erelijst die je in je profloopbaan bij elkaar hebt gereden.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do apr 19, 2012 12:31 pm

Marillion schreef:
Voor een jongen als Boom, maar ook iemand als Gesink, zou het misschien wel eens goed zijn om ergens anders te gaan rijden. Ga maar eens voor een buitenlandse ploeg rijden waar je niet de status meeneemt vanuit de opleiding maar gewoon begint met de erelijst die je in je profloopbaan bij elkaar hebt gereden.
En zou het helpen als een ervaren buitenlandse ploegleider wat meer pit in het zootje Rabo's weet te krijgen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do apr 19, 2012 12:38 pm

Weet ik niet. Ik vraag me af of zo iemand in staat is om de cultuur te veranderen. Ik heb het idee dat het allemaal wat te lief is. Voorbeeldje: Na de Ronde van Vlaanderen hoor ik de ploegleiding roepen dat Breschel toch bij de eerste 10 zat en als hij de sprint had gewonnen had hij zelfs 4e kunnen zijn! Tja, met zo'n verhaal kom je er niet.

Met alleen LBL nog te gaan kunnen we onderhand wel stellen dat de voorjaarsklassiekers een zware teleurstelling zijn geworden. Ik heb tenminste niet het idee dat er een Rabo renner is die mij zondag ernstig gaat verrassen. Dan gaan ze straks met drie halve kopmannen naar de tour om daar de hele ploeg in dienst te laten rijden van een 7e of 8e plek in het eindklassement. Schiet mij maar lek want ik snap daar helemaal niks van.

Al die Nederlandse renners doen het bij de opleiding ontzettend goed. Alles is voor ze geregeld, trainingen zijn helemaal uitgedokterd met vermogensmeters en weet ik wat niet meer. Ze winnen veel en hebben dan ook al een behoorlijke status als ze doorstromen. Er zijn er bij die volgens mij nog nooit een bidon hebben moeten halen. Zo kweek je in mijn ogen geen winnaars.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do apr 19, 2012 12:40 pm

Marillion schreef:Weet ik niet. Ik vraag me af of zo iemand in staat is om de cultuur te veranderen. Ik heb het idee dat het allemaal wat te lief is. Voorbeeldje: Na de Ronde van Vlaanderen hoor ik de ploegleiding roepen dat Breschel toch bij de eerste 10 zat en als hij de sprint had gewonnen had hij zelfs 4e kunnen zijn! Tja, met zo'n verhaal kom je er niet.

Met alleen LBL nog te gaan kunnen we onderhand wel stellen dat de voorjaarsklassiekers een zware teleurstelling zijn geworden. Ik heb tenminste niet het idee dat er een Rabo renner is die mij zondag ernstig gaat verrassen. Dan gaan ze straks met drie halve kopmannen naar de tour om daar de hele ploeg in dienst te laten rijden van een 7e of 8e plek in het eindklassement. Schiet mij maar lek want ik snap daar helemaal niks van.

Al die Nederlandse renners doen het bij de opleiding ontzettend goed. Alles is voor ze geregeld, trainingen zijn helemaal uitgedokterd met vermogensmeters en weet ik wat niet meer. Ze winnen veel en hebben dan ook al een behoorlijke status als ze doorstromen. Er zijn er bij die volgens mij nog nooit een bidon hebben moeten halen. Zo kweek je in mijn ogen geen winnaars.
Het 'Nederlandse watten'-verhaal dus? Ik denk dat je gelijk hebt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta

Wielrennen

Bericht door Iniesta » do apr 19, 2012 6:52 pm

Prestaties dit jaar zijn inderdaad onder de maat, maar dit is wel erg negatief.
Meedoen om de zevende plaats ? Vlgns mij was Gesink twee jaar geleden al vijfde, en is hij nog met zijn leeftimeeboog steeds jong voor een klassementsrenner.
Mollema vorig jarig al vierde in Spanje, en verbetert zich tot dusverre continue.
Kruiswijk ook nog erg jong voor klassementsrenner en toch al top tien in Italië.
Het talent zit momenteel bij Rabo nu eenmaal bij de klassementsrenners, die winnen in het algemeen nu eenmaal niet zo verschrikkelijk veel. Ook nog maar bar weinig gezien van toppers als de Schlecks , Evans', Basso, van den Broeke
Alleen bij Boom heb ik ook wel eens het gevoel dat er meer in zit dan dat ie laat zien.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do apr 19, 2012 7:25 pm

Een ploeg van het kaliber Rabobank kan er niet mee weg komen om zich niet te tonen in de voorjaarsklassiekers.

En inderdaad. Meedoen om de 7e plaats want veel meer zit er daar niet in. Kijk maar naar het parcours met al die tijdrit kilometers. Totaal ongeschikt voor de renners waarmee Rabobank voor het klassement wil gaan. En dat gaan ze dan doen met alledrie in één ronde. Juist omdat je drie renners hebt die al wat hebben laten zien moet je spreiden. Kijk waar de kansen liggen en maak een afweging tussen de kansen en de publiciteit die je moet pakken voor je sponsor. Als het gaat om de grote rondes doe je dat bijvoorbeeld zo:

Giro --> Mollema voor het klassement laten rijden. Heeft in de Vuelta aangetoond dat te kunnen en het parcours past hem veel beter dan de tour. Kan zomaar weer een top 5 worden.

Tour --> Vergeet het klassement en probeer met twee van die mannen een mooie bergetappe te winnen en het bergklassement of de jongerentrui te pakken. Communiceer dat ook duidelijk vooraf naar het publiek en laat je desnoods in de eerste week op een half uur rijden. Prima haalbaar doel en het publiek staat op de banken als het lukt. We praten nu nog over Rooks, Theunisse en de solo van Boogerd naar La Plagne.

Vuelta (Belangrijke lokatie voor de sponsor)--> Gesink voor het klassement laten rijden. Met de Tour in de benen heeft hij inmiddels weer genoeg wedstrijden gereden om echt volledig te herstellen van zijn zware val. Hier kan hij gewoon podium rijden. Jammer dat Contador er gaat rijden, anders had hij zelfs kunnen winnen want de concurrentie is hier doorgaans toch net iets minder. Bijkomend voordeel is dat hij gelijk in vorm is voor het WK in Valkenburg.

Op deze manier rij je het hele jaar in beeld, pak je meer resultaten en leren alledrie die mannen weer wat bij. Daar heb je veel meer aan dan wanneer je straks tijdens de Tour moet gaan staan uitleggen dat er niet veel meer in zit dan die 7e plek.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Wielrennen

Bericht door Iniesta » do apr 19, 2012 8:23 pm

Je indeling wat betreft de grote rondes kan ik me goed in vinden. Het gaat me meer om de teneur dat de raborenners er niets van zouden kunnen.
Ik zou Mollema en Gesink ook graag zien piekeb in die andere rondes. Beide zijn in staat om zo'n ronde te winnen. Voor een tourzege moeten ze beide nog een paar klassen groeien, onmogelijk te voorspellen of dat gaat lukken. Persoonlijk weet ik nog steeds niet of dat mogelijk is zonder speciale medicatie.

Het grappige is dat vorig jaar duidelijk een andere koers werd gevaren, door vanaf de start van het seizoen overal volle bal te gaan. Dit leverde direct successen op,maar tijdens de grote wedstrijden leek de scherpte ervan af.

Overigens is het net voetbal, een zege komende zondag en de wereld ziet er weer totaal anders uit, ik zeg Bauke!

columbus

Bericht door columbus » do apr 19, 2012 10:07 pm

Kan me ook goed vinden in de worden van Marillion.

Heb mag m.i. allemaal een stuk frivoler bij de Rabobank. Het is allemaal zo berekend en kleurloos, althans zo komt het bij mij over. Ga lekker fris de Tour in zonder klassement ambities. Zet ik op een aantal dagsuccesje met een goede sprinter, zorg een keer dat Boom en ten Dam lekker meezitten en knal de bergen in met Mollema, Kruiswijk en Gesink. Win je een etappe is het heel mooi, zo niet, dan hebben wij als toeschouwers een mooie rit gezien.

Laat het klassement lekker voor wat het is. De tour win je de komende jaren niet. Ga je daar pas mee bezig houden wanneer de kansen ook reeel zijn.

Wel interessant wat de kenners er van vinden. Ligt het aan de ploegleiding, zijn de renners niet zo goed als er wordt gezegd? Lig de piek op de grote rondes en het najaar? Wat schrijft eigenlijk de pers over het optreden van de Rabo's

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do apr 19, 2012 10:09 pm

Marillion schreef:Gesink voor het klassement laten rijden. Met de Tour in de benen heeft hij inmiddels weer genoeg wedstrijden gereden om echt volledig te herstellen van zijn zware val.
Zoveel wedstrijden zitten er niet tussen de Tour en de Vuelta.

:hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 20, 2012 9:44 am

De Tour zonder klassementsambities geeft 'm drie weken wedstrijd. In de bergen een paar keer voluit rijden voor een ritzege en verder gewoon meerijden in de groep.

Gesink is wel weer fit maar hij mist duidelijk nog het nodige. Op zich ook niet zo gek na zo'n zware blessure. Door de piek in je planning verder naar achteren te leggen krijg je een beter haalbaar doel. En die tactiek is ook gezien het parcours van deze twee rondes verstandiger.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » vr apr 20, 2012 10:19 am

Mijn post was wat cryptisch, maar gaat uit van een val in de Tour. :blush.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 20, 2012 10:45 am

Aha.. :biggthumpup.gif:

Dat kunnen we helaas niet helemaal uitsluiten. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » zo apr 22, 2012 4:20 pm

Ik huil mee met Nibali. Ai ai ai.

Astana wint in AGR en in LBL en en passant hebben ze vandaag ook nog de nummer drie op het podium.

Aparte koers gezien vandaag.

Mollema 6e. Was ook sterk vandaag.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 22, 2012 8:22 pm

Mooie overwinning van Iglinsky. Die ploeg stond er wel in de heuvelklassiekers zeg. Ik had Nibali de zege absoluut gegund na zijn solo. Maar deze dramatische ontknoping was voor de toeschouwer ook wel aardig. Hij was echt helemaal leeg gereden.

Mollema ben ik ook tevreden over. Heeft zich laten zien en geprobeerd wat hij kon. Daar zit in de toekomst wellicht nog wel wat meer in.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie