De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Meh, als Van Praag naar Cruijff had geluisterd dan had ie Van Gaal moeten ontslagen.
Noem mij eens die ACHT zelf opgeleide spelers uit de laatste CH. L. finale van Barcelona tegen Man U. ?.
Blij met de punten ...
Valdes Puyol Pique Xavi Iniesta Pedro Messi Busquets
IK GELOOF!!!!!!
Zoal twee die geen zuivere producten zijn van de jeugdopleiding van Barcelona .. ( b.v. Puyol met 17 jaar, Piqué die vertrok en Busquets was volgens mij ook 17 toen ie naar Barcelona vertrok ) ..
Blij met de punten ...
En ze zijn ook niet allemaal van dezelfde generatie. Xavi is 30 jaar en zit nog bij Barca. Barca heeft meer geld. Dat soort spelers zijn te behouden.
Met zo'n luxe zaten Stekelenburg, Vermaelen, Sneijder en VdV ook nog bij Ajax.
Barca is wat Ajax ooit was. Ze hebben ons gecopieerd (Cruijff heeft ze verteld hoe ze dat moest doen, alle geheimen.). En hebben ze ook nog geld.
Barca is niets anders dan een namaak Ajax. We hebben niets te leren van hun. Onze jeugd maakt ze met 3-0 af in eigen huis.
Met zo'n luxe zaten Stekelenburg, Vermaelen, Sneijder en VdV ook nog bij Ajax.
Barca is wat Ajax ooit was. Ze hebben ons gecopieerd (Cruijff heeft ze verteld hoe ze dat moest doen, alle geheimen.). En hebben ze ook nog geld.
Barca is niets anders dan een namaak Ajax. We hebben niets te leren van hun. Onze jeugd maakt ze met 3-0 af in eigen huis.
- Ajaciedjuh
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Ik word daar wel vrolijk van.
Face your fears and live your dreams, No Fear
Interessante optie!
Heerlijk dat het vechten wat meer naar de achtergrond verdwijnt en er weer 'normaal' gebouwd kan worden. De zin om me met Ajax bezig te houden groeit weer.
Heerlijk dat het vechten wat meer naar de achtergrond verdwijnt en er weer 'normaal' gebouwd kan worden. De zin om me met Ajax bezig te houden groeit weer.
-
Zie onderstaande (Pique kwam als 21-jarige, kostte volgens Wikipedia € 5 miljoen, Ajax kan geen spelers terughalen uit Engeland, althans geen toppers)Rishi schreef:Valdes Puyol Pique Xavi Iniesta Pedro Messi Busquets
Tellen tot er acht zijn?
Eigen jeugd/niet gekocht:
Xavi (1980 geboren), als 11-jarige naar Barcelona: 18 wedstrijden
Victor Valdes (1982 geboren, als 13-jarige terug naar Barcelona): 22 wedstrijden
Iniesta (1984 geboren, als 12-jarige naar Barcelona): 13 wedstrijden
Opvallend is dat deze drie spelers onder Van Gaal hebben gedebuteerd in Barcelona 1.
Messi (1987 geboren, als kind naar Barcelona gehaald): 22 wedstrijden
Alcantara (1991 geboren, als 13-jarige naar Barcelona): 18 wedstrijden.
Vijf spelers, uit 12 jaargangen/lichtingen, per 2 ½ jaar één.
Voor de een wel eigen jeugd, voor een ander niet.
Ben je door Barcelona opgeleid als je op je zeventiende naar Barcelona gaat? Eriksen en Boilesen worden door velen als “niet uit de eigen jeugdopleiding” gezien, zij waren zestien toen ze bij Ajax kwamen.
Puyol (1978) als 17-jarige naar Barcelona: 12 wedstrijden
Busquets (1988) als 17-jarige naar Barcelona: 18 wedstrijden
Pedro (1987) als 17-jarige naar Barcelona: 14 wedstrijden
Gekocht in alfabetische volgorde:
Alves, Abidal, Correia, Fabregas, Keita, Mascherano, Piqué, Sanchez en Villa. Deze spelers hebben minimaal 15 wedstrijden gespeeld. Spelers als Maxwell en Affellay worden niet meegenomen. De negen spelers hebben bij elkaar (Wikipedia) € 224 miljoen gekost. Ik ben uitgegaan van € 0 voor de spelers van 17 jaar.
Eén speler die na 1988 is geboren!
Heeft Barcelona een goede jeugdopleiding? Denk het wel, maar de "blikken Messi's" vallen m.i. mee.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Gaan we nou weer deze discussie voeren?
Stel jezelf gewoon de volgende vraag: kan het niveau van onze opleiding omhoog?
Stel jezelf gewoon de volgende vraag: kan het niveau van onze opleiding omhoog?
IK GELOOF!!!!!!
Ruimte voor verbetering is er altijd. Maar onze opleiding staat, ook internationaal, al op een heel hoog niveau. Goh, hadden wij nog maar de dertigjarige spelers uit de eigen opleiding. Dan waren we nu al kampioen geweest.
I think I lost my fucking headache
Jaap de Groot was toen toch ook al de supporters tegen hem aan het ophitsen (die natuurlijk braaf hem na gingen blaten, zo waren ze toen en zo zijn ze nu) ? Of kwam dat pas nadat hij een betere trainer bleek dan Cruijff?bryan schreef:Meh, als Van Praag naar Cruijff had geluisterd dan had ie Van Gaal moeten ontslagen.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Als als als...LucaS schreef:Ruimte voor verbetering is er altijd. Maar onze opleiding staat, ook internationaal, al op een heel hoog niveau. Goh, hadden wij nog maar de dertigjarige spelers uit de eigen opleiding. Dan waren we nu al kampioen geweest.
De opleiding kan makkelijk beter. Dus moet dat ook doorgevoerd worden. Dat de A1 het fantastisch doet zegt me vrij weinig. Het gaat om die paar toppers.
IK GELOOF!!!!!!
Toppers leid je niet op, die breken overal door.
Maar inderdaad, niets is perfect, dus natuurlijk kan onze opleiding beter. Dat is na 5 jaar ook nog steeds (juist!) het geval met dit technisch hart.
Maar inderdaad, niets is perfect, dus natuurlijk kan onze opleiding beter. Dat is na 5 jaar ook nog steeds (juist!) het geval met dit technisch hart.
Maar er ontbreekt nu gewoon nog teveel aan de basis. Dat is het hele punt.
IK GELOOF!!!!!!
Ach die basis .. Ik zie Lukoki de bal uit de lucht precies goed leggen voor zijn juiste been en een perfecte goal maken na een zo evenvolle perfecte bal van Janssen .. Doen ze dat bij Barcelona staat de wereld op zijn kop ..
Lukoki .. Afgeserveerd hier na 1 wedstrijdje, ik bedoel maar ..
Lukoki .. Afgeserveerd hier na 1 wedstrijdje, ik bedoel maar ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma mar 19, 2012 7:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
Het voordeel van de Ajaxjeugd, in een tijd dat ze op jonge leeftijd weggaan, is juist dat ze volgens een strakke, opgelegd systeem spelen. Juist die Van Gaal insteek.
Als we het met jonge jongens moeten doen op het veld, dan is het alleen maar goed als ze sinds hun 10e of zo in een bekende systeem spelen. Dat is de enige manier dat je een team uit jonge talenten kan maken.
Dat zag je op Old Traffod. De Ajax jonkies wisten elkaar op het veld te vinden. De dure Man Utd jonkies - misschien individueel beter zelfs - hadden geen systeem.
Als spelers ouder worden en meer ervaring opdoen dan kunnen ze met individuele kennis redden en is het systeem midner belangrijk. Maar tegen die tijd zijn ze weg.
Wat Cruijff wil doen is juist het systeem aspect bij de Ajaxjeugd afbreken. Dat is geen goed idee.
Als we het met jonge jongens moeten doen op het veld, dan is het alleen maar goed als ze sinds hun 10e of zo in een bekende systeem spelen. Dat is de enige manier dat je een team uit jonge talenten kan maken.
Dat zag je op Old Traffod. De Ajax jonkies wisten elkaar op het veld te vinden. De dure Man Utd jonkies - misschien individueel beter zelfs - hadden geen systeem.
Als spelers ouder worden en meer ervaring opdoen dan kunnen ze met individuele kennis redden en is het systeem midner belangrijk. Maar tegen die tijd zijn ze weg.
Wat Cruijff wil doen is juist het systeem aspect bij de Ajaxjeugd afbreken. Dat is geen goed idee.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
De Ajax A1 van '97-'98 als uitgangspunt. Een totaalsysteem met 11 teamspelers. PSV A1-AJAX A1 1-8, ongeslagen kampioen en de complete lichting kreeg een contract. Dat waren nog eens tijden. Lang leve het systeemvoetbal in de jeugd!
Waarom eigenlijk?De Dominee schreef:![]()
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Overmars geeft nota bene aan dat zijn tijd bij GA Eagles nou niet echt succesvol was.Duke schreef:Waarom eigenlijk?De Dominee schreef:![]()
Neemt niet weg dat je bij Ajax altijd ruimte moet maken voor jongens als vdSar en Overmars, hoor. Als je dan ook van Wijk en van Duivenbode weet te strikken, dan heb je het heel aardig voor elkaar.
Tja, is het glas halfvol:
http://www.piucalcio.nl/standbeeld-voor ... et-af.html
of halfleeg:
http://www.spreekverbod.nl/2012/03/over ... centenman/
http://www.piucalcio.nl/standbeeld-voor ... et-af.html
of halfleeg:
http://www.spreekverbod.nl/2012/03/over ... centenman/
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Deze redenering volg ik niet. Waarom moet je altijd ruimte maken voor iemand die niet succesvol was bij een eerstedivisionist?Peter schreef:Overmars geeft nota bene aan dat zijn tijd bij GA Eagles nou niet echt succesvol was.
Neemt niet weg dat je bij Ajax altijd ruimte moet maken voor jongens als vdSar en Overmars, hoor.
Het is idd wel een beetje opmerkerkelijk, en wellicht kleinzielig, dat Cruijff geen letter over de prestaties van de A1 heeft gesproken. Hij had ze als echte Ajacied toch minstens kunnen feliciteren.
Goed Ajax-nieuws! En helaas zwijgt Johan Cruijff...
Door JAN HERMEN DE BRUIJN __ gepubliceerd op 19 maart '12 15:31 __ Gratis live voetbal kijken
Ik doe bepaald geen gewaagde uitspraak als ik van mening ben dat het meest positieve Nederlandse voetbalnieuws van de afgelopen week - naast de uitschakeling door AZ van de Italiaanse topclub Udinese - het feit is, dat de Ajax-jeugd zich op zeer spectaculaire wijze heeft geplaatst voor de finale van de NextGen Series, de Champions League voor jeugdelftallen. En dat ook nog eens op zeer spectaculaire wijze.
Liefst 0-6 werd het vorige week in Liverpool. Een uitslag die staat als een huis en die op mij nog meer indruk heeft gemaakt, dan de eerdere 0-3 uit de kwartfinale bij FC Barcelona. Zowel bij FC Barcelona als ook bij Liverpool worden de afgelopen jaren kosten noch moeite gespaard om de jongste talenten uit alle hoeken van de wereld aan zich te binden, om ze vervolgens volgens de allernieuwste methodes op te leiden tot sterren van de toekomst.
Als we Johan Cruijff mogen geloven, doen ze dat bij Barcelona al geruime tijd volgens de richtlijnen zoals hij die heeft vervaardigd; de Engelse clubs daarentegen werken nagenoeg allemaal volgens de manier die ooit bij Ajax is uitgevonden en sindsdien door ploegen uit de gehele wereld is gekopieerd. Alleen gooien clubs als Liverpool er veel meer geld tegenaan dan ze in Amsterdam ooit gedaan hebben. Of hebben kunnen doen.
Hoe gaaf is het dan niet om te moeten constateren dat al die spionagetrips, al dat geld, al die investeringen en al die moeite niet genoeg blijken te zijn om te winnen van de real deal uit Amsterdam? Eerst 0-3 en dan 0-6. In ieder geval zijn dat uitslagen die aspecten als toeval en geluk volledig uitschakelen. Ajax A1 was beter dan de leeftijdsgenoten van FC Barcelona en Liverpool. En niet zo'n beetje beter ook.
Wacht eens even: beter dan FC Barcelona? Beter dan Liverpool? Ajax was volgens Johan Cruijff toch de club met de jeugdopleiding vol trainers die er niks van konden en die zo snel mogelijk de laan uit moesten? Met die superprutser van een John Olde Riekerink voorop?
Iedere keer als ik op deze plek een kritisch woord over Johan Cruijff liet horen, kreeg ik een regen van commentaar over me heen. De Anticruijff zou ik zijn, een soort voetbalversie van de Antichrist. Omdat het echt absolute onzin is, ben ik maar opgehouden daar op te reageren.
Af en toe eens een kritische noot plaatsen, is immers heel wat anders dan altijd anti-Cruijff te zijn. Alleen komt het misschien zo over, omdat andere media iedere opvatting die vanuit het Cruijff-kamp te horen is, steeds maar weer klakkeloos over nemen (wij van ELF Voetbal maken ons daar ook schuldig aan doordat we iedere maandagochtend weer braaf onze berichtjes maken naar aanleiding van Cruijffs column in De Telegraaf), maar waar is het niet.
Ik was dan ook heel benieuwd naar Cruijffs bijdrage van deze week. Benieuwd vooral naar de manier waarop hij - op z'n Cruijffiaans - zou proberen om de immense successen van de huidige A1 te vertalen naar de door hem ingezette en uitermate bloederige paleisrevolutie binnen Ajax. Maandagmorgen kort na zevenen haalde ik De Telegraaf dan ook binnen, sloeg het sportkatern open en begon te lezen. Over AZ ging het. En over de bestuursperikelen in de ArenA. Maar verder… Geen woord. Niks. Nada!
Ik zou nu natuurlijk flauw kunnen doen, door op te merken dat Cruijff het waarschijnlijk te druk heeft gehad met zijn ó zó nuttige Mexicaanse activiteiten en dat die uitslagen van 0-3 en 0-6 daardoor aan zijn aandacht zijn ontsnapt. Maar dat zou weer als anti-Cruijff kunnen worden uitgelegd. Laat ik het daarom maar houden op één woord: pijnlijk. Uitermate pijnlijk.
Nu weet ik wel dat Cruijff niet tegen zijn verlies kan. En al helemaal nóóít bereid is om aan anderen toe te geven dat hij óóit iets verkeerd heeft gezien of gedaan. Maar in dit geval gaat het om een ongekend groot succes van - zoals hij zelf altijd zegt - zíjn Ajax. En dan zou een felicitatie toch minimaal op z'n plaats zijn geweest.
Zélfs als dit betekent dat hij - indirect - een compliment moet geven aan Jan Olde Riekerink en z'n mannen. Trainers die - dat valt in ieder geval op te maken uit het pijnlijke zwijgen van Cruijff - duidelijk nog verantwoordelijk zijn voor het succes van deze huidige A1. Helaas was Cruijff deze maandag niet zo groot om dat te doen en dat is - ik herhaal het - uitermate pijnlijk!
Daarom op deze plek de welgemeende felicitaties voor de huidige Ajax A1. En voor iedereen die de afgelopen jaren iets heeft bijgedragen aan hun grote en onverwachte voetbalsucces! Finalist bij de NextGen Series. Het is een fantastische prestatie!
Jan Hermen de Bruijn
Hoofdredacteur ELF Voetbal