AZ 2011-2012

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Michael_B

Re: AZ 2011-2012

Bericht door Michael_B » vr mar 02, 2012 10:26 am

Was paar weken terug bij AZ vanuit mijn werk, toen gaf Stewart een presentatie. Ging ook hierover inderdaad. Vond hem niet sterk overkomen trouwens, viel me tegen.

Morgenavond zit ik ook weer bij AZ - Heracles op uitnodiging.
Face your fears and live your dreams, No Fear

zeux

Bericht door zeux » vr mar 02, 2012 10:41 am

Jöhnk schreef:Had Van de Boog niet een programma geïntroduceerd waarin alle mogelijke statistieken van alle spelers ter wereld werden verzameld? En vervolgens kwamen ze met Atouba. :confused.gif:
Heerlijk. Er is een idee. We vinden één iemand die het niet heeft goed heeft aangepakt en het idee is alweer afgezeken. Lang leve de drang tot innovatie!!!

Het blijkt al decennia dat de (Europese) sportwereld enorm veel kan leren van de Amerikaanse sportwereld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

999

Bericht door 999 » vr mar 02, 2012 10:44 am

Volgens mij was dat toch Pronk die zo'n database had ?.
Blij met de punten ...

zeux

Bericht door zeux » vr mar 02, 2012 10:57 am

De Dominee schreef:Was paar weken terug bij AZ vanuit mijn werk, toen gaf Stewart een presentatie. Ging ook hierover inderdaad. Vond hem niet sterk overkomen trouwens, viel me tegen.
Je zou zo'n presentatie ook door iemand van daar moeten laten doen, die er mee werkt of er midden in zit.

Presenteren is een vak.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Arthur

Bericht door Arthur » vr mar 02, 2012 12:35 pm

Ik ben er ook groot voorstander van om statistieken te gebruiken. Ik hoop dat als straks de boel bij Ajax eindelijk op orde is dat er ook ruimte komt voor dit soort zaken.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 02, 2012 12:50 pm

Dat kun je wel vergeten. Volgens mij past dat absoluut niet in het straatje van Cruijff.

Ik vind dit soort ontwikkelingen echter wel degelijk ontzettend interessant. Niet om er direct je hele beleid op af te stemmen. Maar wel om te kijken of het een interessante toevoeging kan zijn waarmee je je voordeel kunt doen. Dit zijn nu typisch van die dingen die in verschillende andere sporten allang worden gebruikt maar waarvan de voetballerij dan altijd roept dat het vroeger ook niet zo ging. Van technische hulpmiddelen bij cruciale spelmomenten, tot trainingsmethodes en dit soort informatie. De voetbalsport loopt op veel gebieden echt mijlen achter op de ontwikkelingen.

Voorbeeldje in kwestie: Stel dat je een buitenspeler op het oog hebt die opvalt vanwege enorm snel en spectaculair spel. Speelt één of twee keer op het juiste moment een geweldige wedstrijd, bij voorkeur tegen Ajax. En iedereen wil hem hebben. Dan zou het verstandig zijn om, als onderdeel van de beoordeling, ook eens een blik te kunnen werpen op zijn statistieken. Welk percentage van zijn voorzetten is nu echt goed? Komen die voorzetten vanaf links of rechts, naar binnen of naar buiten. Scoort hij nu vanwege zijn goede trap of schiet hij gewoon heel vaak en zit er wel eens een lucky shot tussen?

AZ heeft de organisatie goed staan. Er moest stevig worden bezuinigd maar er is rust binnen de club en ze spelen doodleuk mee om de landstitel. Logisch dat ze uitgerekend hier naar dit soort zaken gaan kijken.
Nil volentibus arduum

Arthur

Bericht door Arthur » vr mar 02, 2012 1:13 pm

Marillion schreef:Dat kun je wel vergeten. Volgens mij past dat absoluut niet in het straatje van Cruijff.
Alsof Cruijff De Boer kan en zou verbieden om zo iemand op te nemen in zijn team.

Le T.

Bericht door Le T. » vr mar 02, 2012 1:26 pm

Arthur schreef:
Marillion schreef:Dat kun je wel vergeten. Volgens mij past dat absoluut niet in het straatje van Cruijff.
Alsof Cruijff De Boer kan en zou verbieden om zo iemand op te nemen in zijn team.
Nee, die laat hem gewoon kapotschrijven.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mar 02, 2012 5:38 pm

Zeux schreef:
Jöhnk schreef:Had Van de Boog niet een programma geïntroduceerd waarin alle mogelijke statistieken van alle spelers ter wereld werden verzameld? En vervolgens kwamen ze met Atouba. :confused.gif:
Heerlijk. Er is een idee. We vinden één iemand die het niet heeft goed heeft aangepakt en het idee is alweer afgezeken. Lang leve de drang tot innovatie!!!

Het blijkt al decennia dat de (Europese) sportwereld enorm veel kan leren van de Amerikaanse sportwereld.
Het is fictie, een film. De economie modelleren is al te veel gevraagd voor econometristen. In de praktijk blijken de meest geavanceerde econometrische modellen vaak slechter te voorspellen dan de meest simpele modellen (volgend jaar = dit jaar + een beetje erbij).

Met cijfers kun je eigenlijk maar 1 ding, en dat is beschrijven. Als zodanig moet je cijfers dus ook opvatten. Je kunt er eigenlijk geen enkel waardeoordeel aan vast hangen. Daarvoor zul je naar wedstrijden moeten kijken.

zeux

Bericht door zeux » vr mar 02, 2012 5:43 pm

Jöhnk schreef:
Zeux schreef:

Het is fictie, een film.
Nee. Het is geen fictie. Werkelijk gebeurd.

zeux

Bericht door zeux » vr mar 02, 2012 5:47 pm

Voor Jöhnk toch maar even twee linkjes:

Moneyball

Sabermetrics

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mar 02, 2012 5:56 pm

Het is een geromantiseerd onzinverhaal.

Basis voor de econometrie is altijd de theorie.

Je kunt een Pythagorean expectation van 1 hebben, maar welke waarde heeft dat als je in de onderbond speelt?

zeux

Bericht door zeux » vr mar 02, 2012 6:02 pm

Jöhnk schreef:Het is een geromantiseerd onzinverhaal.
Ga jij ze dat even uitleggen in de VS?

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 02, 2012 8:22 pm

Zeux schreef: Heerlijk. Er is een idee. We vinden één iemand die het niet heeft goed heeft aangepakt en het idee is alweer afgezeken. Lang leve de drang tot innovatie!!!
Behalve natuurlijk wanneer het kamp-Cruijff tot innovatie binnen de opleiding oproept.
Absoluut. Daar waar je je kunt verbeteren moet je reageren. Alleen moet je de basics wel afdoende beheersen, voordat je met innovatief denken resultaat kunt boeken.

En juist bij de basics is bij Ajax veel winst te boeken. Ik heb me sinds de winterstop bijv. verbaasd over de interpretatie van Ligeon en Van Rhijn v.w.b. verdedigen. Dergelijke basics dienen die jongens in de jeugd te ervaren, want in Ajax-1 kosten hun gebreken tegengoals en punten.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 02, 2012 8:30 pm

Klopt, ben ik het mee eens. Een jongen als Ruben Ligeon heeft in de jeugd door zijn enorme snelheid in verdedigend opzicht af en toe wat gaten dichtgesprint en is verder lekker vaak langs de zijkant opgekomen om zich met aanvallen te bemoeien. Daarom lijkt het een groot talent op die positie, maar leeftijdsgenoten van Groningen en de Graafschap met 11 Ajax talentjes kloppen is een ander kopje thee dan je staande houden in het échte voetbal. Hopelijk brengen o.a. Jaap Stam deze jongens het echte verdedigen toe.

Terug naar AZ: ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hun wedstrijd tegen Heracles Almelo morgen. Wat verwachten jullie ervan?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mar 02, 2012 9:01 pm

wimpey schreef:
Zeux schreef: Heerlijk. Er is een idee. We vinden één iemand die het niet heeft goed heeft aangepakt en het idee is alweer afgezeken. Lang leve de drang tot innovatie!!!
Behalve natuurlijk wanneer het kamp-Cruijff tot innovatie binnen de opleiding oproept.
Absoluut. Daar waar je je kunt verbeteren moet je reageren. Alleen moet je de basics wel afdoende beheersen, voordat je met innovatief denken resultaat kunt boeken.

En juist bij de basics is bij Ajax veel winst te boeken. Ik heb me sinds de winterstop bijv. verbaasd over de interpretatie van Ligeon en Van Rhijn v.w.b. verdedigen. Dergelijke basics dienen die jongens in de jeugd te ervaren, want in Ajax-1 kosten hun gebreken tegengoals en punten.
Ach ja... vroeger hadden we het "De Boertje" moment tijdens een wedstrijd. Reiziger was ook geen pure verdediger. Die heeft volgens mij pas leren verdedigen bij FC Volendam.
Whitey on the moon.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr mar 02, 2012 9:26 pm

Bij de RuG zijn ze toch bezig met prestatiemonitoring? Onder andere bij Vitesse?

Ik geloof er zelf niet zo in, trouwens. Veel lastiger te meten dan MLB.

jabu

AZ 2011-2012

Bericht door jabu » vr mar 02, 2012 11:15 pm

En ook lastiger dan bij hockey, basketball, etc.? Het probleem van voetbal is dat zij zo hopeloos ouderwets zijn omdat ze vooral denken zo speciaal en anders te zijn.

zeux

Bericht door zeux » za mar 03, 2012 1:14 am

Peter schreef:Bij de RuG zijn ze toch bezig met prestatiemonitoring? Onder andere bij Vitesse?

Ik geloof er zelf niet zo in, trouwens. Veel lastiger te meten dan MLB.
Dat is een ander verhaal. Jöhnk zegt dat het een onzinverhaal is, Moneyball. De feiten spreken dat tegen.

Baseball is vergeven van de statistieken. Tot in het absurde (Ze weten hoe een pitcher in een avondgame in een bepaald stadion tegen linkshandige batters pitcht).

Dat kun je inderdaad niet 1 op 1 naar het voetbal vertalen.

Toch denk ik dat je door goed meten constanten in het voetbalgedrag van bepaalde spelers kunt destilleren. Vervolgens kun je die toepassen op de inzet van die speler. Of je kunt op basis daarvan je scouting verfijnen. Het lijkt me heel interessant om eens na te denken welke statistische gegevens toepasbaar zouden kunnen zijn binnen het voetbal.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 03, 2012 1:20 am

Een belangrijk verschil is wel dat bij honkbal de statistieken volledig doorslaggevend zijn. Degenen die de meeste mannen over de honkplaat binnen slaat wint, dat is een simpeler beginsel dan voetbal waar een wedstrijd soms helemaal kut kan zijn maar door één actie van Laudrup of Bergkamp beslist kan worden. De zeldzame keer dat een honkbalwedstrijd in 1-0 eindigt is er doorgaans werkelijk fantastisch fieldwork geweest.

Het gaat er vooral om dat we weer een speler van het kaliber Bergkamp of Laudrup weten op te leiden én een sterk fundament hebben met spelers die een sterke, moeilijk verslaanbare ploeg vormen. Dus geen Ebecilio's opleiden en Sulejmani's, Atouba's en Lodeiro's kopen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 03, 2012 9:54 pm

Heerlijke goal weer hoor van die Maher!

En nadat Overtoom voor 3-1 zorgt moet AZ met 10 man tegen 11 Heraclieden pogen de winst over de streep te trekken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 03, 2012 10:06 pm

Oei nu is Verbeek pissig, want Ruud Bossen stuurt hem naar de tribune.

Niet dat Verbeekje meer uit zijn dak liep te gaan dan gebruikelijk, maar hij fluit en scheldt mee met elke beweging van de arbitrage. :drecul.gif:

jabu

AZ 2011-2012

Bericht door jabu » za mar 03, 2012 10:10 pm

Die spelers van AZ zullen zo de wedstrijd wel staken en met z'n allen richting kleedkamers verdwijnen...

Frank

Bericht door Frank » za mar 03, 2012 11:29 pm

Verbeek moet eens een keer naar zichzelf kijken in plaats van altijd naar een ander te wijzen. Nare vent....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za mar 03, 2012 11:30 pm

Inderdaad, goede trainer maar irritante man.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie