Klinkt als een buitengewoon interessant plan voor mij. Natuurlijk zijn er wel obstakels maar een competititie zoals deze liegt er niet om:Onderzoek naar BeNe-liga: 'Competitie op niveau Frankrijk of Spanje'
De Europese voetbalbond UEFA gaat onderzoeken of een gezamenlijke Belgische en Nederlandse competitie, de zogenaamde BeNe-liga, de (financiële) ongelijkheid met andere Europese competities kan wegwerken. Het idee is niet nieuw, maar stuitte in het verleden op een 'nee' van de UEFA. "Wij staan daar niet meer negatief tegenover", vertelde een zegsman aan Het Nieuwsblad.
"Er komt zelfs een werkgroep om de impact te onderzoeken. Als we niets doen, kan het profvoetbal in de volgende tien jaar in veertig van de 53 Europese landen verdwijnen. Binnen enkele maanden moet die werkgroep echt van start gaan", zo verzekerde de UEFA in Zwitserland. "Nu al worden contacten gelegd met vertegenwoordigers van de diverse nationale federaties." William Gallaird, senior adviseur van UEFA-preses Michel Platini zegt op zijn beurt: "Je hebt in mijn ogen minimaal een markt met dertien miljoen mensen nodig. "Ideaal lijkt me zelfs vijftig miljoen."
In België worden de uitspraken met name door Standard Luik -voorzitter Roland Duchâtelet op gejuich onthaald. "Dit is de economische weg die we moeten inslaan', stelt hij met zekerheid. "Als voor de vuist weg Anderlecht, Club Brugge en Standard samen met PSV, Feyenoord en Ajax in één BeNe-liga spelen, krijgt je een rijkdom aan traditie. Dan groei je naar een competitie op het niveau van Frankrijk of Spanje, en kom je zelfs in de buurt bij een land als Duitsland."
Nederland staat (nog) niet te springen voor de BeNe-liga. Alex Tielbeke, directeur van de Eredivisie CV, het overkoepelend orgaan van alle Eredivisieclubs, is sceptisch. "Uit studies in het verleden is gebleken dat de Nederlandse voetballiefhebber hier niet warm voor loopt." Het Nieuwsblad berekende op basis van de prestaties van de Belgische en Nederlandse ploegen van de afgelopen vijf jaar in de eigen competitie welke clubs in aanmerking zouden komende voor een eventuele BeNe-liga:
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=158139
-20 clubs (12NL/8BE)
-60/40 verhouding gebaseerd op de beide inwonersaantallen
-markt van 28 miljoen
Zo zou het bijvoorbeeld kunnen:

Ik ben benieuwd hoe jullie over een eventuele gezamelijke superleague denken. Is het de manier om niet verder achterop te raken in Europa of blazen we ons voetbal in de breedte op.