De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Michael_B

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Michael_B » zo feb 12, 2012 11:59 am

En zelfs met alleen een kladje van een stagiair zit er een stijgende lijn in. Is de uitvoering toch belangrijk.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 12:34 pm

De Dominee schreef:En zelfs met alleen een kladje van een stagiair zit er een stijgende lijn in. Is de uitvoering toch belangrijk.
Jij weet meer? De stijgende lijn is één overwinning of bedoel je de jeugd?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Michael_B

Bericht door Michael_B » zo feb 12, 2012 12:37 pm

Ik baseer me op jeudgvolgers, niet alleen hier maar met name ook op ANN. Zij zijn vrijwel unaniem. Jii bent een van de weinige jeugdvolgers die het niet ziet zitten in de nieuwe lijn. Dat kan natuurlijk, maar anderen zien dat anders.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo feb 12, 2012 12:40 pm

De Dominee schreef:Ik baseer me op jeudgvolgers, niet alleen hier maar met name ook op ANN. Zij zijn vrijwel unaniem. Jii bent een van de weinige jeugdvolgers die het niet ziet zitten in de nieuwe lijn. Dat kan natuurlijk, maar anderen zien dat anders.
Oké.

Mijn ervaring is dat er veel familieleden langs de kant staan en dat er veel berichten van elkaar worden overgenomen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Oscarito

Bericht door Oscarito » zo feb 12, 2012 12:55 pm

Ik moet het ook nog maar zien of ze het nu finaal gaan veranderen op een positieve manier. Dus niet veranderen om het veranderen met nul komma nul resultaat.
Wat wel duidelijk is, een andere visie van hoe je een jeugdopleiding moet opzetten is binnen Ajax broodnodig.

In ieder geval kunnen ze die smerige spelletjes maar beter in de kast laten.

Luciano

Bericht door Luciano » ma feb 13, 2012 8:58 pm

Demosthenes schreef:De plannen van Bergkamp en Jonk is de titel van de topic. Ik heb me pagina's geleden (weken? geleden) al eens afgevraagd wat die plannen inhouden, behalve dat het natuurlijk beter gaat, dat het dan eindelijk goed gaat enz.

Waar kan ik die plannen vinden? Plannen, geen cliché's, maar een uitgewerkte en onderbouwde theorie vertaald in de praktijk (natuurlijk gebaseerd op de laatste wetenschappelijke onderzoeken) Kan iemand me de link geven?
Hahahah het moet niet gekkerd worden! Supporters die beleidsplannen opeisen! Mensen kinderen wat een kolder.

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 14, 2012 12:23 am

:biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di feb 14, 2012 7:25 am

Paar bladzijden bekeken en Luciano weet gewoon wat de plannen zijn, ik kan me niet voorstellen dat iemand reageert in een topic als die topic over "niets" gaat, als vragen naar de plannen als iets vreemd wordt ervaren. Luciano kan geen supporter zijn, wie is hij? Bergkamp, Jonk en Jongkind kennen de plannen:""Wie van de drie".
De laatste 5 jaar is er geen enkele topper doorgebroken, het is dus echt tijd voor een andere aanpak. En als het over voetbal gaat kan ik me vrijwel altijd vinden in de dingen die hij zegt.
Er is dus een andere aanpak, zoiets beweer je, als de aanpak kent.
Dat het Adidas Centre niet als hoofdzaak maar als ondersteunend wordt gezien is niet meer dan logisch. Kinderen moeten eerst een bal aan kunnen nemen voordat je allerlei fysieke kenmerken etc. gaat meten. De focus lag totaal verkeerd en ligt nu weer op voetbal. Gelukkig.
De focus ligt nu op voetbal. Die term heb ik vaker gelezen, maar wat daarmee bedoeld wordt? Ik heb Ajax altijd als een voetbalclub gezien en als het om topsport gaat: de wetenschap dringt overal door, maar nu behalve bij Ajax? Krijg je blessures van.
Er is een volledig nieuwe lijn ingezet met veel oud voetballers. De resultaten en realisatie hebben hun tijd nodig. Om daar nu al over te beginnen slaat natuurlijk nergens op.
Zo; je kent en de nieuwe lijn en je weet ook al wanneer de resultaten komen, even bij de "Chinezen" langs, kun je rijk worden.
Het blijkt maar weer eens dat de plannen voetbaltechnisch gezien om van te smullen zijn en er weinig tot niets tegenin te brengen is. Laten we hopen dat men in de toekomst meer medewerking krijgt van de management- en proceduretijgers in plaats van de constante tegenwerking
Voetbaltechnisch om te smullen, dat is nogal gedetailleerd, je bent echt "één van de drie".

Rishi? Hij reageert zo vaak met een smiley, is hij JC? :aai.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 14, 2012 7:52 am

Ik ben een betere voetballer dan JC was :hypocrite.gif:

Bertje geeft een paar pagina's terug keurig aan wat de grote lijnen zullen zijn. Lees dat eens zou ik zeggen. Ik sta er helemaal achter.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di feb 14, 2012 1:21 pm

Rishi schreef:Ik ben een betere voetballer dan JC was :hypocrite.gif:

Bertje geeft een paar pagina's terug keurig aan wat de grote lijnen zullen zijn. Lees dat eens zou ik zeggen. Ik sta er helemaal achter.
Heb gezocht, maar kwam slechts een oneliners tegen; Heb gezocht naar Jonk, daarna naar Bergkamp en vervolgens naar plannen. Kwam wel een andere topic tegen met misschien iets wat je bedoelt:
Wat mij en op AT en daarbuiten veel mensen aanspreekt is dat Jonk en Bergkamp en vele andere jeugdtrainers met hun een hele andere benadering voorstaan. Dit wordt op kortzichtige wijze nog wel een individuele benadering genoemd, iets wat tegenover een algemene benadering zou moeten staan. Dat is het natuurlijk niet. Het gaat er meer om dat er momenteel, in plaats van dat er gewerkt wordt vanuit de trainer (en zijn plannen op een elftal en z'n spelers), gewerkt wordt vanuit de spelers. Dat wil dus zeggen dat de ontwikkeling van de speler leidend is bij de training die hij ontvangt. In plaats van dat de visie van de individuele trainer leidend is.
Misschien wordt dit bedoeld: voor het Technisch Hart het voor het zeggen kreeg, deed iedere trainer maar wat, vergeleken bij wat er nu gebeurt. Wat deed Jonk dan vanaf 2007? Het is slechts een aanname (constatering van Jonk?) dat er minder van het individu werd uitgegaan (Dat het eerste nu als los zand aan elkaar hangt is duidelijk.) Een soortgelijke zin kan wel in een beleidsplan staan, die plannen staan bol van het jargon, het gaat om de vertaling op het veld. Ik weet alleen van trainingen (Ajax 1) onder van Gaal, dat hij vaak met het individu bezig was.

Het moeilijkste is om te zien waar een speler uitkomt, na zijn zestiende/zeventiende, verandert er zo ongelooflijk veel in zowel zijn lichaam als zijn hersenen, dat ik me afvraag hoe het kan dat juist onervaren mensen dat weten. Over tien jaar de resultaten? Er is geen mens die denkt dat Ajax over tien jaar nog zo bezig is.
Dat heeft als belangrijk voordeel dat de speler inderdaad een meer individuele benadering voorgeschoteld krijgt, maar minstens net zo belangrijk is dat hij feitelijk één leerplan doorloopt, dat afgestemd is op zijn ontwikkeling. Dit in plaats van een losjes centraal aangestuurde opleiding, waarin de individuele voorkeuren van iedere trainer andere nuances betekent voor de training van de speler.
Leerplan, ontwikkeling, losjes centraal aangestuurd, individuele voorkeur, nuances: ik heb Jonk op tv horen praten, maar dit is toch echt niet zijn taal, dit de taal van "De Voetballers"? Wie hoort Jonk zeggen:"Hé, Den, vandaag toch iets losser aansturen" waarna Dennis zegt:"Ja, Wim, dacht ik al, die nuance uit het leerplan, past exact bij dat individu".
Mijns inziens is het belangrijkste dan ook dat de opleiding meer één geheel wordt en dat alle trainers meer centraal vanuit één werkwijze worden aangestuurd. Dat er meer aandacht is voor het individu om het maar zo te noemen en dat winnen niet meer het voornaamste is, dat zijn hier slechts uitingen van. Het is niet de essentie van het verhaal.
Centraal aangestuurd, is dat de "georganiseerde chaos" waar naar wordt verwezen?, Bijvoorbeeld op:
http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... -uit.dhtml

JC en "De Voetballers" met zinnen als "pijlers op optimale wijze ontplooid zullen worden."
Daarbij zijn Jonk en Bergkamp, net als De Boer bij het eerste, natuurlijk betrekkelijk onervaren en zullen zij ongetwijfeld een hoop fouten maken. Desalniettemin maakt hun aanpak en visie dat ik kan zeggen dat ik deze mensen geschikt vindt. Of zij uiteindelijk van Ajax een Europese grootmacht kunnen maken? Dat hangt van veel af. Leren ze van hun fouten? Worden ze genoeg gesteund? Maar de potentie en wil is er, voor zover ik kan beoordelen.
De wil is er bij iedere trainer, steun? De Telegraaf en VI steunen alles, lijkt me steun genoeg, hoeveel slachtoffers zijn er al? Het belangrijkste is dat Ajax voor de zoveelste keer is overgeleverd aan stel beginners, het maakt niet uit of die Wouters, Blind, van Basten of De Boer heten, ze mogen een hoop fouten maken en dat doen ze ook, Ajax is een leerschool, een experiment in handen van voetballers zonder significante ervaring. De andere keren was het een volslagen mislukking, ook door JC opgezet (Blind misschien niet) en nu mag hij weer. Ben benieuwd wie hij de volgende keer naar voren schuift.

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 15, 2012 1:54 am

Misschien moet je eens onderzoek doen op de toekomst. Wat spelers interviewen enzo. Want ik kan je niét overal antwoord op geven.
IK GELOOF!!!!!!

jabu

De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door jabu » wo feb 15, 2012 8:07 am

Helemaal nergens antwoord op geven is dan alleen weer het andere uiterste.

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 15, 2012 9:07 am

Er is al zoveel over geschreven. Je moet het wel willen lezen. En kijk eens naar de vragen....
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » wo feb 15, 2012 9:33 am

Rishi schreef:Er is al zoveel over geschreven. Je moet het wel willen lezen. En kijk eens naar de vragen....
Demos geeft aan er goed naar gezocht te hebben - en we weten dat hij daar grondig in kan zijn -, dus misschien kun je beter verwijzen naar de concrete plekken waar het staat, als jij het wel weet.

Demos schrijft daarnaast een lange post, vol inhoudelijke observaties. En daar kun je geen enkele reactie op geven, los van 'interview spelers'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 15, 2012 9:36 am

Het juiste stukje tekst van Bertje had hij al gevonden.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 15, 2012 9:40 am

Daarnaast vraagt hij wat Jonk tegen Bergkamp zegt. Dan kan hij beter interviews afnemen. Waarom zal Ajax tot in detail uitleggen wat ze van plan zijn. Vraag anders ook gelijk aan Apple wat ze in 2013 willen uitbrengen.
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » wo feb 15, 2012 9:41 am

Rishi schreef:Het juiste stukje tekst van Bertje had hij al gevonden.
Dan is het des te treuriger dat je op zo'n post van Demos totaal niet inhoudelijk weet te reageren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 15, 2012 9:42 am

Ik heb echt geen idee hoe ik antwoord kan geven op de vraag wat Jonk allemaal tegen Dennis zegt.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo feb 15, 2012 9:54 am

Rishi schreef:Ik heb echt geen idee hoe ik antwoord kan geven op de vraag wat Jonk allemaal tegen Dennis zegt.
Laat die vraag dan maar zitten, het was geen citaat, ik dacht dat je dat wel zou snappen.

Ik heb het bericht gevonden, dat is het? Dat is genoeg voor het begeleiden van jeugd van 6 t/m 18? Zou Jonk niets zijn als Minister van Onderwijs in het eerste kabinet-JC? Nee, hoef je niet op te reageren, is niet serieus, de inhoudelijke vragen hiervoor wel.

@Rishi,

Het is niet persoonlijk, maar het valt me dat niemand precies weet wat er bedoeld wordt, maar dat de meerderheid toch enthousiast is. Ernaar vragen lijkt een doodzonde, maar ik zit anders in elkaar, ik wil weten waar ik achteraan zou kunnen lopen

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 15, 2012 10:03 am

Een interview in de VI, het feit dat zoveel ex-topvoetballers zich met Ajax willen bemoeien.Daarnaast de geluiden op de Toekomst. Ik ken zelf ook een speler van de beloften en die is enthousiast.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo feb 15, 2012 11:02 am

Rishi schreef:Een interview in de VI, het feit dat zoveel ex-topvoetballers zich met Ajax willen bemoeien.Daarnaast de geluiden op de Toekomst. Ik ken zelf ook een speler van de beloften en die is enthousiast.
VI, daar kan ik niet tegenop, ook niet tegen ouders, tienjarigen enz. Ik wil alleen maar weten waar ze dan zo enthousiast achteraan lopen. De VI lees ik niet, soms krijg ik er een, zoals een paar maanden geleden over die al die jeugdspelers die Nederlandse clubs hebben verlaten voor het buitenland (waarbij ze iedereen onder 16 waren vergeten!)

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 15, 2012 11:07 am

Een interview met het TH hè.

Spelers krijgen nu meer persoonlijke aandacht. Een plan per speler om die speler beter te maken. Dat o.a..
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » wo feb 15, 2012 12:14 pm

Mwah, van der Gijp en Van Hanegem vroegen zich dat ook ( terecht ) af in de laatste VI ( tv ) af hoe je dat dan moest zien aan Derksen.Na wat gestuntel van de kant van Derksen en vraagtekens richting de antwoorden van diezelfde Derksen kwam het orakel en spreekbuis van JC niet verder dan ..

" Als ik nou een nummer tien was bij AJAX of Feyenoord dan zou ik het leuk vinden dat ik met Willem zou kunnen trainen en dan zou ik niet graag met Gerard Kerkum willen trainen "..

Verder werd duidelijk dat Jonk ( volgens Derksen ) degene is die er een team van moet gaan maken ..
Blij met de punten ...

zeux

Bericht door zeux » wo feb 15, 2012 12:34 pm

Rishi schreef:Daarnaast vraagt hij wat Jonk tegen Bergkamp zegt. Dan kan hij beter interviews afnemen. Waarom zal Ajax tot in detail uitleggen wat ze van plan zijn. Vraag anders ook gelijk aan Apple wat ze in 2013 willen uitbrengen.
Ah, het is een bedrijfsgeheim! :biggrin.gif:

Luciano

Bericht door Luciano » wo feb 15, 2012 7:02 pm

Beste Demos,

Allereerst wil ik je complimenteren met het feit dat je aangetoond hebt ontzettend selectief te kunnen quoten en zaken zo uit hun verband probeert te trekken.

Laat ik beginnen met het feit dat mijn kennis is gebaseerd op verschillende bronnen: (ex) jeugdspelers, ouders hiervan, (ex) jeugdcoaches & stagiars, insiders (bijvoorbeeld D-Skilled op dit forum) en media. In Voetbal International bijvoorbeeld staan al jarenlang genoeg reportages, ook uit het tijdperk v/d Boog, Olde Riekerink etcetera.

Ik ben daarnaast niet perse pro technisch hart. Het enige wat ik zeg is dat hun visie me bevalt en dat ze een kans moeten krijgen. Ook hun achtergrond is een absolute pre, als trainer. Of ze leidinggevende capaciteiten hebben, ik weet het niet. Het is aan anderen om daarover te oordelen. Daarom snap ik ook niet dat velen dat hier doen: opleiders beoordelen op hun uitspraken en hun media performance. Don't give a fuck about that. Of het feit dat er geen beleidsplan ligt wat supporters in kunnen zien. Wat een ongelooflijke onzin. Daar hebben supporters niets mee te maken, gelukkig.

De aanpak is inderdaad anders. De focus op voetbaltechnische zaken i.p.v. fysieke aspecten (heb al eerder een artikel gepost waaruit bleek dat volgens Olde Riekerink en co maar liefst 1/3de van de totale tijd aan fysiek werd besteed ipv zaken MET de bal!). Van den Boog die zegt dat fysiek het belangrijkste is omdat de ontwikkelingen in het voetbal zo zijn. Ik ben blij dat dit soort figuren de laan uit zijn.

Je opmerking over de wetenschap: wie zegt dat er niks meer aan gedaan wordt? Nogmaals het gaat om de volgorde. Je moet eerst leren een bal aan te nemen voordat je zaken gaat meten. Vraag me overigens af hoe je wilt meten bij een jeugdopleiding. SMART doelstellingen? Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien dan.

Feit is dat we simpelweg geen kijkje in de keuken hebben dus gewoon moeten afwachten. De resultaten worden in een aantal jaren vanzelf duidelijk.

Plaats reactie