Zouden deze spelers ook parels voor Ajax zijn? Maher is snel doorgebroken en zou bij Ajax vast niet misstaan, maar Van Ginkel en Van Dijk zouden momenteel m.i. bij Ajax momenteel ook keihard door het ijs zakken.Rishi schreef:Als ik zie wat voor parels bij andere clubs rondlopen (Maher, Ginkel, Van Dijk enz) en wat voor kneuzen bij ons doorstromen.....
Ajax O18 (Voorheen A1/O19)
Moderator: mods
Re: Ajax A1
Maar die hebben wel potentie. Dat hebben Koppers en Blind niét. En daar gaat het om.
IK GELOOF!!!!!!
-
Open deur.Rishi schreef:Vermoeiend dit.
Het verschil tussen het eerste van barça en dat van Ajax is immens. Bij Barça draaien jeugdspelers de laatste jaren makkelijker mee dan bij Ajax.
En nu genoeg daarover: de jeugd van Ajax moet beter. Als ik zie wat voor parels bij andere clubs rondlopen (Maher, Ginkel, Van Dijk enz) en wat voor kneuzen bij ons doorstromen....
Het basisniveau moet omhoog. Backs (Koppers en Blind) die niét kunnen verdedigen, geen duelkracht hebben enz enz...
Dat moet beter.
Lees nooit iets anders dan dat het beter moet, want wie kan daar problemen mee hebben? Je krijgt altijd gelijk, het moet beter.
Het vreemde is dat niemand weet hoe dat dan moet; kom niet aan met plannen van Jonk en Bergkamp, want Jonk is bij Volendam in alles mislukt, Bergkamp was een goede voetballer, maar heeft nog niets laten zien. Jongkind is de nieuwe goeroe?
Blind en Koppers kunnen niet verdedigen, wat een cliché. Zoek iemand op die zegt dat ze dat wel kunnen. Heb je ooit een jeugdwedstrijd gezien? Denk je dan van der Wiel e.c. in de jeugd wel konden verdedigen? Je zult schrikken van het niveau als je naar A1 eredivisieclub - A1 eredivisie club kijkt. Op zich niet vreemd, want per jaargang stroomt er één(?) door naar het eerste, laten er twee niveau-RKC/Willem II halen, de anderen gaan naar het amateurvoetbal t/m tweede klasse?
Het verschil met het eerste van Barcelona? Wie denkt dat je dit verschil in tien jaar kunt overbruggen, hoort in een inrichting, laat hem niet naar buiten komen. Kan dat veranderen? Alles kan veranderd worden, maar alleen de clubs die nu niets verdienen (zoals Ajax) willen dat, die clubs hebben alleen niets te zeggen. Het gaat al lang niet meer op voetbal, het zijn verdienmodellen.
De jeugdspelers bij Barcelona draaien gemakkelijk mee? Blijf geloven, er zit een verschil tussen geloof en de werkelijkheid, anders zou een geloof ook niet kunnen bestaan. De jongste speler die meer dan 12 wedstrijden speelde (bron vi.nl) is 22/23?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
-
Waar staat dat ik wil dat je iets zegt, lees en je beseft dat ik dat juist NIET verwacht.Rishi schreef:Wat wil je nou dat ik zeg? Want ik snap er niks van..
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Rishi schreef:Komt waarschijnlijk door de ????? in je tekst

- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
In Nederland wordt dan ook vrij slecht opgeleid. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met Duitsland.Jabu schreef:Zouden deze spelers ook parels voor Ajax zijn? Maher is snel doorgebroken en zou bij Ajax vast niet misstaan, maar Van Ginkel en Van Dijk zouden momenteel m.i. bij Ajax momenteel ook keihard door het ijs zakken.Rishi schreef:Als ik zie wat voor parels bij andere clubs rondlopen (Maher, Ginkel, Van Dijk enz) en wat voor kneuzen bij ons doorstromen.....
Maar ja, het is gelukkig geen speeltuin meer:
http://www.pzc.nl/sport/internationaal/ ... 562550.eceMasterplan Louis van Gaal fundament voor goudjacht
Auteur: door Roel Wiche | zaterdag 23 juni 2007 | 09:58
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Louis van Gaal
Louis van Gaal
HEERENVEEN - Twee scènes die veel, zo niet alles, zeggen over de metamorfose van het Nederlandse jeugdvoetbal. Maart 2003: op het biljartlaken van Zwaluw VFC in Vught staat een jonge, uiterst talentvolle voetballer roerloos met zijn hoofd omlaag.
Minstens een halve minuut, de tijd die de coach nodig heeft om naar hem toe te lopen. Wim Koevermans, baas van Jong Oranje, ontploft. "Alsjeblieft, manneke. Omschakelen!" Robin van Persie blijft apathisch en sjokt verder. Juni 2007: op het veld van de VV Langezwaag krijgt een andere Rotterdamse straatvoetballer, Royston Drenthe, er geen genoeg van. Terwijl iedereen naar de kleedkamer loopt, begint-ie aan een serie van tien penalty's. Foppe de Haan, baas van Jong Oranje, straalt. "Wat een heerlijk joch."
Twee scènes, een wereld van verschil. Van Persie wordt, met generatiegenoten als Wesley Sneijder en Arjen Robben, kansloos uitgeschakeld voor de Olympische Spelen. Jong Oranje-Jong Tsjechië: 0-3. Drenthe is de tapdanser van het vriendenensemble van Foppe de Haan. Jong Oranje-Jong Portugal 2-1. Nederland kwalificeert zich voor het eerst sinds 1952 voor de Spelen.
Decennialang was het falen van de Nederlandse jeugdteams een mysterie. Waar de A-ploeg op EK's en WK's de natie op tilt deed slaan, stapelden de jeugdploegen deceptie op deceptie. Maar de laatste jaren is er een spectaculaire kentering. Oranje onder 17 greep in 2005 zilver (EK) en brons (WK), Oranje onder 21 pakte in 2006 de eerste titel ooit voor een Nederlands jeugdteam (EK). En dit jaar staat diezelfde lichting opnieuw in een Europese finale.
Foppe de Haan wijst naar Louis van Gaal als architect van de successen. Want hij presenteerde in 2001 als bondscoach zijn Masterplan, met als doel het totale Nederlandse voetbal omhoog te krikken. De sceptici spraken over een papieren tijger, de positivo's loofden de visionair Van Gaal. De Haan schaart zich bij die laatste categorie. "Vroeger had je natuurlijk ook toptalenten. Kijk naar de lichting Van Basten op het jeugd-WK in Mexico. Maar dat was altijd een momentopname. Het totale gemiddelde was te laag. Nu is dat hoger. En komen de prijzen."
Het Masterplan leunde op een paar cruciale pijlers. Zo werden de regionale competities bij de pupillen gebundeld, zodat jeugdspelers meer weerstand kregen. Tussen Oranje onder 19 en Oranje onder 23 (Jong Oranje) kwam een buffer, Oranje onder 21. Daarnaast werd een hele batterij trainers opgeleid tot fulltime jeugdcoach. De kern van het project was, om met bondspreses Jeu Sprengers te spreken, de KNVB te stutten als 'grootste gezinsvervangende tehuis van Nederland'.
Ironisch genoeg slaagde uitgerekend de profeet, Louis van Gaal, er niet in zich met het Grote Oranje voor het WK te kwalificeren. Maar niemand kan ontkennen, meent Foppe de Haan, dat het totale Nederlandse voetbal een impuls heeft gekregen. "Vroeger was er altijd discussie over die opleiding. Willen we winnen of goed spelen? Nu is die er niet meer. Zeker willen we winnen! Wie niet wil, valt af. Het is geen speeltuin meer."
>>De discussie over de opleiding van jeugdvoetballers is stilaan verstomd. Niet alleen goed spelen is tegenwoordig belangrijk, maar ook winnen.
Maar we hebben toch de afgelopen jaren Vertonghen, Vermaelen, Van der Wiel en Alderweireld gehad? Als je elke vijf jaar met zulke verdedigers komt dan doe je het best knap als club. Noem eens een club die in vijf jaar tijd meer backs heeft geproduceerd van dergelijke kwaliteit?Het basisniveau moet omhoog. Backs (Koppers en Blind) die niét kunnen verdedigen, geen duelkracht hebben enz enz...
Dat moet beter.
Probleem is echter dat we van die spelers niet al te lang mogen genieten in de basiselftal, en hun topjaren helemaal niet meemaken. Vertonghen wordt na zijn Ajax tijd een stuk beter wanneer die wat ouder wordt en meer ervaring opdoet.
Wat jij wilt is dat elke speler die uit de jeugd komt een topper is. Dus ook Koppers. Dat wil ik ook natuurlijk, maar is dat wel realistisch? Er zal ook minder goede spelers uit de jeugd komen. Dat is niet te vermijden Het blijft een lotterij, je kan ze trainen zo veel je wilt, maar het blijft een beetje duimen dat een aantal het niveau uiteindelijk halen. Wil de hoeveelheid toppers verdubbelen dan moet je eigenlijk de hoeveelheid jeugdspelers verdubbelen. Dan begint het minder betaalbaar te worden.
Maar het is toch triest dat bovengenoemde spelers pas bij het eerste leren verdedigen?
IK GELOOF!!!!!!
Er zijn weinig verdedigers die al op hun 19e kunnen verdedigen op topniveau. Chivu was er een. Maldini een andere. Even denken.... Gary Neville is er nog een. Dat waren echte natuurtalenten. Maar voor de meesten is verdedigen een vak die je echt moet leren door ervaring. Het is een beetje als met keepers.
- Daily Blind
Die jonge gast bij Vitesse is er ook een!bryan schreef:Er zijn weinig verdedigers die al op hun 19e kunnen verdedigen op topniveau. Chivu was er een. Maldini een andere. Even denken.... Gary Neville is er nog een. Dat waren echte natuurtalenten. Maar voor de meesten is verdedigen een vak die je echt moet leren door ervaring. Het is een beetje als met keepers.
Ook, maar daar komt nog bij dat ze elders sneller ervaring opdoen en meer leren in kortere tijd. Vertonghen is al 5 keer opnieuw moeten beginnen met een trainer. Zo'n trainer heeft natuurlijk ook even tijd nodig voordat die een speler echt beter kan gaan maken. Elke trainerswissel is verloren tijd in de persosonlijke ontwikkeling. Een sportieve crisis lijkt me ook geen periode waarin die ontwikkeling op zijn snelst gaat, en dan zaten er ook nog trainers tussen die helemaal nooit spelers beter maken, terwijl de rest van de trainers daar ook niet in uitblinkt.bryan schreef:Maar we hebben toch de afgelopen jaren Vertonghen, Vermaelen, Van der Wiel en Alderweireld gehad? Als je elke vijf jaar met zulke verdedigers komt dan doe je het best knap als club. Noem eens een club die in vijf jaar tijd meer backs heeft geproduceerd van dergelijke kwaliteit?Het basisniveau moet omhoog. Backs (Koppers en Blind) die niét kunnen verdedigen, geen duelkracht hebben enz enz...
Dat moet beter.
Probleem is echter dat we van die spelers niet al te lang mogen genieten in de basiselftal, en hun topjaren helemaal niet meemaken. Vertonghen wordt na zijn Ajax tijd een stuk beter wanneer die wat ouder wordt en meer ervaring opdoet.
Geen wonder dat er vooral een probleem is met de doorontwikkeling van talenten bij het 1e. Stel je voor dat er nou eens 6 jaar rust is met een of twee trainers wiens specialiteit het juist is om jonge spelers beter te maken. Dan was Vertonghen al een stuk verder. Kijk naar die Vermaelen, die vond ik bij Ajax helemaal niet opvallend goed, maar bij Arsenal blijkt het ineens een ijzersterke verdediger.
Ik denk dat je voor het dubbele aantal toppers de jeugdopleiding wel 10 keer zo groot moet maken. Zeker als je voor alle posities een goede speler uit de jeugdopleiding wil hebben. Dan moet je visvijver veel groter maken en zit je met de reisafstanden van die jochies. Dat is niet te doen.Wat jij wilt is dat elke speler die uit de jeugd komt een topper is. Dus ook Koppers. Dat wil ik ook natuurlijk, maar is dat wel realistisch? Er zal ook minder goede spelers uit de jeugd komen. Dat is niet te vermijden Het blijft een lotterij, je kan ze trainen zo veel je wilt, maar het blijft een beetje duimen dat een aantal het niveau uiteindelijk halen. Wil de hoeveelheid toppers verdubbelen dan moet je eigenlijk de hoeveelheid jeugdspelers verdubbelen. Dan begint het minder betaalbaar te worden.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Zet je ze in een internaat. Geef je ze meer persoonlijke aandacht. Zeker voor toppers moet je dat gewoon doen. Een Eriksen haal je toch ook weg uit Denemarken?
IK GELOOF!!!!!!
Internaten schijnen niet zo'n heel fijne omgeving te zijn om in op te groeien, en professionele organisatie zijn helemaal niet goed in het geven van echt persoonlijke aandacht. Ook wordt het daar allemaal heel erg duur van. Dan lijkt het mij logischer om van die talentvoorraad te kijken wat er echt wat wordt en die tzt weg te plukken bij Groningen of zo. Want anders heb je voor de nieuwe Overmars ook nog 200 andere jongens in een internaat zitten.Rishi schreef:Zet je ze in een internaat. Geef je ze meer persoonlijke aandacht.
Voor echte hele grote talenten is het wel de moeite waard. Maar die moet je dan ook cherrypicken ipv aantallen te generen zodat er wel een topper tussen zou zitten, idd zoals het nu gaat bij Eriksen en het vroeger ging bij Van Basten. Daar is niks mis mee. Het rendement van de jeugdopleiding komt juist van het goed aanvullen met 16-plussers en aankopen voor het 1e.Zeker voor toppers moet je dat gewoon doen. Een Eriksen haal je toch ook weg uit Denemarken?
Het hele idee dat de jeugdopleiding zou moeten en kunnen voorzien in alle posities en jaarlijks talent uitpoept net toevallig voor de positie waar een vacature was is pure nonsens. Zo heeft het nooit gewerkt en zo zal het nooit werken.
Dat beweert ook niemand. Maar het niveau mag en moet wel omhoog. Linksom, rechtsom... het maakt mij niet uit. Maar dat Van Gaal dat niet goed kan bewijst dat prachtige Masterplan wel van Louis. Louis is een goede trainer, maar ook dat moet overigens niet overschat worden, maar geen opleider.
IK GELOOF!!!!!!
Rishi schreef:Dat beweert ook niemand.
Maar het niveau mag en moet wel omhoog. Linksom, rechtsom... het maakt mij niet uit. Maar dat Van Gaal dat niet goed kan bewijst dat prachtige Masterplan wel van Louis.[/quote]
Wat was daar eigenlijk mis mee?
Ik denk dat vrij moeilijk te overschatten is wat hij voor Ajax betekend heeft als trainer. Als iemand jou in 1990 had verteld dat er een trainer kwam die Ajax elk jaar zoveel beter zou maken dat in 95 met een begroting van nog geen 25 miljoen gulden de CL overtuigend gewonnen werd had je hem voor gek verklaard. Het was een wonder, en voornamelijk zijn wonder.Louis is een goede trainer, maar ook dat moet overigens niet overschat worden, maar geen opleider.
In de juiste randvoorwaarden, in de voor hem juiste randvoorwaarden en dat zijn er iets meer, is het een fantastische trainer die met bescheiden middelen ontzettend veel kan bereiken. O.a. omdat hij goed is in het beter maken van jonge spelers. Als we de laatste 15 jaar trainers hadden gehad die daarmee vergelijkbaar waren dan had de jeugdopleiding er ook veel beter opgestaan omdat die talenten betere spelers waren geworden.
Ik denk dat geen enkele jeugdopleiding in het moordende tempo absolute toptalenten (van niveau Van Basten, Sneijder, De Boers, enz) af kan leveren als bij een club als Ajax moet, doordat spelers relatief snel worden weggekocht.
De omloopsnelheid is simpelweg te hoog. En die omloopsnelheid is zo hoog, door het verschil in beschikbaar kapitaal tussen de Nederlandse competitie en de competities in Engeland, Spanje, Italië en Duitsland.
Fact of life, I fear.
Dus moet je het meer gaan doen met talenten iets onder de absolute top (en bij veel blessures - zoals nu - met jonge spelers daar weer onder). Die zullen automatisch meer tijd nodig hebben om de sprong naar boven te maken. Als je die tijd niet wilt gunnen, heb je een probleem als club, vrees ik.
Je andere keuze is héél goed scouten (waarom vond Ajax Guidetti niet?), maar ook daar zit een limiet aan natuurlijk.
Dat Ajax de afgelopen maanden zoveel jeugdspelers in haast in moest passen, is behoorlijk uitzonderlijk (los van de discussie of de trainingsmethodes niet voor die absurde hoeveelheid geblesseerden heeft gezorgd).
De omloopsnelheid is simpelweg te hoog. En die omloopsnelheid is zo hoog, door het verschil in beschikbaar kapitaal tussen de Nederlandse competitie en de competities in Engeland, Spanje, Italië en Duitsland.
Fact of life, I fear.
Dus moet je het meer gaan doen met talenten iets onder de absolute top (en bij veel blessures - zoals nu - met jonge spelers daar weer onder). Die zullen automatisch meer tijd nodig hebben om de sprong naar boven te maken. Als je die tijd niet wilt gunnen, heb je een probleem als club, vrees ik.
Je andere keuze is héél goed scouten (waarom vond Ajax Guidetti niet?), maar ook daar zit een limiet aan natuurlijk.
Dat Ajax de afgelopen maanden zoveel jeugdspelers in haast in moest passen, is behoorlijk uitzonderlijk (los van de discussie of de trainingsmethodes niet voor die absurde hoeveelheid geblesseerden heeft gezorgd).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Maar dat gebeurt ook. Suarez, Huntelaar, enz. Vroeger gebeurde dat ook. Veel van de jaren 70 team is weggeplukt van andere teams uit Nederland.Dan lijkt het mij logischer om van die talentvoorraad te kijken wat er echt wat wordt en die tzt weg te plukken bij Groningen of zo.
Maar tegenwoordig zitten alle clubs uit Engeland overal in Europa te scouten. Ook in Nederland. Vroeger was dat niet het geval. Miscchien dat Ajax die Guidetti ook wel had gevonden in Zweden, maar Man City heeft bakken geld.
Maar clubs als Groningen zitten ook weer in Uruguay, dat het nadelig is wil niet zeggen dat je de voordelen niet optimaal moet gebruiken, want die zijn er ook. Huntelaar is dan natuurlijk niet zo'n goed voorbeeld, dat was gewoon een afmaker die bij Ajax meer af te maken kreeg, ipv dat het nou echt een talent was dat zich bij Ajax echt kon doorontwikkelen.bryan schreef:Maar dat gebeurt ook. Suarez, Huntelaar, enz. Vroeger gebeurde dat ook. Veel van de jaren 70 team is weggeplukt van andere teams uit Nederland.Dan lijkt het mij logischer om van die talentvoorraad te kijken wat er echt wat wordt en die tzt weg te plukken bij Groningen of zo.
Maar tegenwoordig zitten alle clubs uit Engeland overal in Europa te scouten. Ook in Nederland. Vroeger was dat niet het geval. Miscchien dat Ajax die Guidetti ook wel had gevonden in Zweden, maar Man City heeft bakken geld.
Je moet ze alleen wel wat te bieden hebben. Ze moeten voor Ajax kiezen omdat ze dan investeren in zichzelf, ze kunnen misschien sneller meer geld verdienen elders, maar als ze naar Ajax gaan leren ze meer, spelen ze CL, winnen ze prijzen en als ze daar dan weer weggaan gaan ze meteen naar de absolute top.
Juist daarom is belangrijk dat Ajax goed getraind wordt en stabiel is, en dat er ook gewoon gepresteerd wordt en het positiespel geen wekelijkse voetbalfilosofische zelfbevredigingssessie wordt. Het heeft allemaal met elkaar te maken, dankzij die aankopen kan eigen jeugd ook weer beter instromen en sneller en meer leren. Alles draait om het eerste elftal, maar ook dat werkt twee kanten op, als dat goed draait heeft dat ook weer een positief effect op de jeugdopleiding en de scouting.
Mensen hebben het hier constant over talenten wegplukken maar hoeveel talenten zijn er de afgelopen jaren bij Ajax uit de jeugd weggeplukt? Behalve spelers als Brouwer (AFC Almere City), de Windt (Zaterdag 1ste klasse) en Melvin Fleur (onbekend)? Zegt natuurlijk ook genoeg over het belabberde niveau.
Juist. Ik ben dan wel Ajaxfan, maar zou ik een 15 jarige zoon hebben met bakken voetbaltalent die gewild zou zijn door Ajax, zou ik hem adviseren om dat niet te doen. Niet omdat Ajax geen goede opleiding heeft en niet omdat Ajax geen goede club is om door te breken. Maar omdat het zo een instabiele slangenkuil is geworden dat je eigenlijk gek zou zijn om je kind daarop af te sturen. En er zullen moeders en vaders in Nederland die kijken naar de toestanden bij Ajax en ook hetzelfde denken.Je moet ze alleen wel wat te bieden hebben. Ze moeten voor Ajax kiezen omdat ze dan investeren in zichzelf, ze kunnen misschien sneller meer geld verdienen elders, maar als ze naar Ajax gaan leren ze meer, spelen ze CL, winnen ze prijzen en als ze daar dan weer weggaan gaan ze meteen naar de absolute top.
Juist daarom is belangrijk dat Ajax goed getraind wordt en stabiel is, en dat er ook gewoon gepresteerd wordt en het positiespel geen wekelijkse voetbalfilosofische zelfbevredigingssessie wordt. Het heeft allemaal met elkaar te maken, dankzij die aankopen kan eigen jeugd ook weer beter instromen en sneller en meer leren. Alles draait om het eerste elftal, maar ook dat werkt twee kanten op, als dat goed draait heeft dat ook weer een positief effect op de jeugdopleiding en de scouting.
Dat is al eerder uitgelegd. Onze talenten worden weggeplukt wanneer ze 22 of 23 jaar zijn en wanneer hun contracten dreigen af te lopen. Terwijl Xavi 32 jaar is en nog steeds bij Barca.Luciano schreef:Mensen hebben het hier constant over talenten wegplukken maar hoeveel talenten zijn er de afgelopen jaren bij Ajax uit de jeugd weggeplukt? Behalve spelers als Brouwer (AFC Almere City), de Windt (Zaterdag 1ste klasse) en Melvin Fleur (onbekend)? Zegt natuurlijk ook genoeg over het belabberde niveau.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Zou inderdaad waar zijn als we ons willen vergelijken met Barcelona. Laten wij eerst maar eens proberen wat vaker kampioen te worden en te zorgen dat we gigantjes als Twente en AZ voor blijven. Met een betere jeugdopleiding, zoals Bertje het schetste, moet dat lukken. Dan heb je jongens van 22 die misschien wel een bal recht vooruit kunnen spelen en die wel hun mannetje kunnen staan tegen spelers als Duplan en Beerens.