Ajax O18 (Voorheen A1/O19)
Moderator: mods
Re: Ajax A1
Het argument dat 'de beste jeugdspelers toch vertrekken' is sowieso onzin. De praktijk leert dat enkel een paar uitzonderingen de laatste tien tot vijftien jaar zijn vertrokken. En dan hebben we het keer op keer niet over de beste spelers van een lichting.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ook hiervoor geldt: hoe kom je erbij dat er geredeneerd wordt dat de opleiding niet beter hoeft?Arthur schreef:Het gaat hier om de discussie of de jeugdopleiding beter moet. Als je redeneert dat het geen zin heeft om de opleiding te verbeteren omdat de beste spelers toch weg worden gehaald, dan valt er niks meer over te zeggen. Aangezien dat niet de bedoeling is van een discussieforum, kun je het hier maar beter buiten beschouwing latenZeux schreef:Dat is niet iets om 'buiten beschouwing' te laten, maar een gegeven.![]()
Dat neemt verder niet weg dat het een vervelend feit is waar je in je algehele beleid als club natuurlijk rekening mee moet houden.
Je kunt je wel afvragen of die ontzettende exclusieve focus op 'jeugdopleiding, jeugdopleiding, jeugdopleiding' gezien het 'wegkopen' heel slim is. Maar dit betekent niet meteen dat je het helemaal niet meer moet doen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Niet?! Ik dacht dat Jordy Brouwers in de basis stond bij Liverpool.Bertje schreef:Het argument dat 'de beste jeugdspelers toch vertrekken' is sowieso onzin. De praktijk leert dat enkel een paar uitzonderingen de laatste tien tot vijftien jaar zijn vertrokken. En dan hebben we het keer op keer niet over de beste spelers van een lichting.
Juist. Maxwell hebben ze zelfs onlangs weggedaan. Niet meer nodig. Zo'n speler zouden we graag bij Ajax in de basis hebben.Als Ajax het budget van Barca had zouden ze Koppers nooit op hoeven stellen.
Ja tuurlijk, omdat hun grootste talenten blijven. Xavi is 32 jaar en zit nog bij Barca. Sneijder gaat al weg met een leeftijd van 23 jaar.Zelfs FC Barcelona, ondanks hun kapitaalkrachtige positie, raakt af en toe een jeugdspeler kwijt aan een Engelse club. Toch houden ze genoeg talent over.
Cesc en Pique gingen wel weg daar. Maar ze gingen niet weg om het geld, ze gingen weg omdat Barca zo veel geld heeft om topselers te kopen dat ze geen toekomst meer bij Barca zagen. Maar weet je wat, wanneer Barca die spelers weer wilde hebben, heeft de club ze gewoon teruggekocht. In de top van hun carriere. Zie je ons Sneijder nu terugkopen van Inter?
Zet Ajax in Camp Nou en de Primera Division en zet Barca in de ArenA en in de Eredivisie en binnen vijf a tien jaar zijn wij de topclub van de wereld en verliezen zij van Utrecht.
Money talks. Dat is het gewoon.
-
Huisvlijt voor degenen die interesse hebben in wat cijfers over de jeugdopleiding van Barcelona. Jaar waarin geboren, wanneer naar Barcelona en hoeveel wedstrijden in Barcelona 1 (dit seizoen, via vi.nl)
Samengesteld aan de hand van de gegevens op vi.nl en Wikipedia
Eigen jeugd/niet gekocht:
Xavi (1980 geboren), als 11-jarige naar Barcelona: 18 wedstrijden
Victor Valdes (1982 geboren, als 13-jarige terug naar Barcelona): 22 wedstrijden
Iniesta (1984 geboren, als 12-jarige naar Barcelona): 13 wedstrijden
Opvallend is dat deze drie spelers onder Van Gaal hebben gedebuteerd in Barcelona 1.
Messi (1987 geboren, als kind naar Barcelona gehaald): 22 wedstrijden
Alcantara (1991 geboren, als 13-jarige naar Barcelona): 18 wedstrijden.
Vijf spelers, uit 12 jaargangen/lichtingen, per 2 ½ jaar één.
Voor de een wel eigen jeugd, voor een ander niet.
Ben je door Barcelona opgeleid als je op je zeventiende naar Barcelona gaat? Eriksen en Boilesen worden door velen als “niet uit de eigen jeugdopleiding” gezien, zij waren zestien toen ze bij Ajax kwamen.
Puyol (1978) als 17-jarige naar Barcelona: 12 wedstrijden
Busquets (1988) als 17-jarige naar Barcelona: 18 wedstrijden
Pedro (1987) als 17-jarige naar Barcelona: 14 wedstrijden
Gekocht in alfabetische volgorde:
Alves, Abidal, Correia, Fabregas, Keita, Mascherano, Piqué, Sanchez en Villa. Deze spelers hebben minimaal 15 wedstrijden gespeeld. Spelers als Maxwell en Affellay worden niet meegenomen. De negen spelers hebben bij elkaar (Wikipedia) € 224 miljoen gekost. Ik ben uitgegaan van € 0 voor de spelers van 17 jaar.
Eén speler die na 1988 is geboren!
Heeft Barcelona een goede jeugdopleiding? Denk het wel, maar de "blikken Messi's" vallen m.i. mee.
Samengesteld aan de hand van de gegevens op vi.nl en Wikipedia
Eigen jeugd/niet gekocht:
Xavi (1980 geboren), als 11-jarige naar Barcelona: 18 wedstrijden
Victor Valdes (1982 geboren, als 13-jarige terug naar Barcelona): 22 wedstrijden
Iniesta (1984 geboren, als 12-jarige naar Barcelona): 13 wedstrijden
Opvallend is dat deze drie spelers onder Van Gaal hebben gedebuteerd in Barcelona 1.
Messi (1987 geboren, als kind naar Barcelona gehaald): 22 wedstrijden
Alcantara (1991 geboren, als 13-jarige naar Barcelona): 18 wedstrijden.
Vijf spelers, uit 12 jaargangen/lichtingen, per 2 ½ jaar één.
Voor de een wel eigen jeugd, voor een ander niet.
Ben je door Barcelona opgeleid als je op je zeventiende naar Barcelona gaat? Eriksen en Boilesen worden door velen als “niet uit de eigen jeugdopleiding” gezien, zij waren zestien toen ze bij Ajax kwamen.
Puyol (1978) als 17-jarige naar Barcelona: 12 wedstrijden
Busquets (1988) als 17-jarige naar Barcelona: 18 wedstrijden
Pedro (1987) als 17-jarige naar Barcelona: 14 wedstrijden
Gekocht in alfabetische volgorde:
Alves, Abidal, Correia, Fabregas, Keita, Mascherano, Piqué, Sanchez en Villa. Deze spelers hebben minimaal 15 wedstrijden gespeeld. Spelers als Maxwell en Affellay worden niet meegenomen. De negen spelers hebben bij elkaar (Wikipedia) € 224 miljoen gekost. Ik ben uitgegaan van € 0 voor de spelers van 17 jaar.
Eén speler die na 1988 is geboren!
Heeft Barcelona een goede jeugdopleiding? Denk het wel, maar de "blikken Messi's" vallen m.i. mee.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
- peter
Fabregas en Pique zijn dus geen jeugdspelers van Barcelona? Bijzonder.
Blikken Messi's? Bestaan er dan blikken Messi's? Een fenomeen als Messi komt maar 1 x in de 40 jaar voor.
Ik heb het niet over Barcelona-1, maar over het aanwezige spelerspotentieel in hun jeugdopleiding. Ze verliezen regelmatig een jeugdspeler, maar ze houden genoeg talent over. Alleen al de afgelopen jaren zijn ze Fran Merida, Fabregas, Pique, Pol Garcia, Jon Toral, Dani Pacheco en Hector Bellerin kwijtgeraakt. Feyenoord verloor vorig seizoen twee spelers van hun befaamde B1, toch hebben ze 2/3 prima spelers aan de roof overgehouden (Kongolo, Achahbar en Tonny). Zoals ik al zei, je moet ernaar streven dat het talent zich blijft aandienen in een zo hoog mogelijk niveau.Ja tuurlijk, omdat hun grootste talenten blijven. Xavi is 32 jaar en zit nog bij Barca. Sneijder gaat al weg met een leeftijd van 23 jaar.
Cesc en Pique gingen wel weg daar. Maar ze gingen niet weg om het geld, ze gingen weg omdat Barca zo veel geld heeft om topselers te kopen dat ze geen toekomst meer bij Barca zagen. Maar weet je wat, wanneer Barca die spelers weer wilde hebben, heeft de club ze gewoon teruggekocht. In de top van hun carriere. Zie je ons Sneijder nu terugkopen van Inter?
Ajax A1
Misschien kan je eens een poging doen om posts van langer dan één zin te plaatsen. 'Exact' en 'dat is onzin' zijn meningen en voegen zodoende niet veel toe. Zonder argumenten heeft een mening m.i. geen waarde en is dus waardeloos.Rishi schreef:Dat kan je blijven herhalen maar dat is onzin.
D_skilled schreef:Omdat dat steeds als reden wordt aangehaald om maar niet beter te gaan opleiden. Ze vertrekken nooit allemaal. Je moet zorgen dat het talent zich blijft aandienen op een zo hoog mogelijk niveau.
Dat ben ik met je eens. Daarnaast moet je wel zorgen dat je aantrekkelijk genoeg bent en voldoende perspectief biedt om jeugdspelers te overtuigen te blijven en voor de geleidelijke weg te kiezen en niet direct voor het grote geld.
Bij mij is het niet zozeer dat ik er geen vertrouwen in heb, maar tot nu toe heb ik simpelweg nog niet veel gezien waar ik direct enorm enthousiast van wordt. Als een oud-speler zelf een enorme carrière heeft gehad is dat m.i. een pre als hij vervolgens trainer wordt. Hij heeft nml ontiegelijk veel voorbeelden om uit te putten. Echter denk ik ook weer niet dat iedere oud-voetballer een goede opleider is. Het moet geen verkapte bezigheidstherapie zijn omdat ze na hun actieve carrière in zo'n enorm gat vallen en de PlayStation op je 35e niet leuk genoeg meer is om de dag mee door te brengen.D_skilled schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je zo weinig vertrouwen hebt in de opleidingsideeën van de oud-voetballers. Hoe verklaar je dan de gouden generaties in de jaren negentig? Was dat toeval? Waren ze zover gekomen als ze geen goede opleiding hadden genoten?
Bijzondere reactie op de post van Demos.Peter schreef:Fabregas en Pique zijn dus geen jeugdspelers van Barcelona? Bijzonder.
Maar dat jeugdspelers bij Barca weg gaan komt juist omdat Barca zoveel geld heeft. Als je weet dat je David Villa en Messi voor je hebt in dan ga je proberen om bij een andere club je sporen te verdienen. En als je het daar goed doet: Barca heeft toch het geld om je terug te kopen.
Zo als Demosthenes al laat zien, zo veel toppers hebben ze ook niet weer geproduceerd de afgelopen 10 jaar.
Stel, Ajax had oneindig veel geld en speelde in de Nou Camp en de Primera Division, net als Barca. Spelers hebben geen motivatie om te vertrekken en blijven permanent bij Ajax. Wat voor opstelling hadden we dan vorig seizoen?
Van der Sar
Vertonghen
Chivu
Vermaelen
Van der Wiel
Maxwell
Van der Vaart
Sneijder
Seedorf
Zlatan
Huntelaar
Niet al te slecht, dacht ik. En waarschijnlijk hadden we gewoon Samuel Eto'o of zo i.p.v. Huntelaar.
Zo als Demosthenes al laat zien, zo veel toppers hebben ze ook niet weer geproduceerd de afgelopen 10 jaar.
Stel, Ajax had oneindig veel geld en speelde in de Nou Camp en de Primera Division, net als Barca. Spelers hebben geen motivatie om te vertrekken en blijven permanent bij Ajax. Wat voor opstelling hadden we dan vorig seizoen?
Van der Sar
Vertonghen
Chivu
Vermaelen
Van der Wiel
Maxwell
Van der Vaart
Sneijder
Seedorf
Zlatan
Huntelaar
Niet al te slecht, dacht ik. En waarschijnlijk hadden we gewoon Samuel Eto'o of zo i.p.v. Huntelaar.
Laatst gewijzigd door bryan op zo feb 12, 2012 3:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter
Nee, hoor Jabu. Het is namelijk het draaien van rondjes en daar heb ik geen zin in. Ik heb al 100x aangegeven dat:
- Je de A1 van Ajax tegen de A1 van Barcelona niet kan vergelijken. Bij Barcelona speelden een aantal jongens uit '95. Bij Ajax zat er zelfs een Veltman bij die gewoon al 20 is.
- De vele aankopen van Barcelona me niets interesseren, aangezien Barca-1 10x beter is dan Ajax-1. Het gaat om de jeugdopleiding en hoe spelers zich daar ontwikkelen. Als ik kijk hoe ver een Montoya is, hoe ver een Alcantara is, hoe ver een Cuenca is, dan kan onze jeugdopleiding daar een puntje aan zuigen. Het gaat niet om Barcelona-1 en het gaat niet om Ajax-1. Het gaat om de jeugdspeler en hoe goed hij is als hij op het punt staat door te breken. Dat niveau ligt bij Barcelona 'ietsje' hoger.
Sowieso snap ik niet zo goed wat nu het doel van deze discussie is, hoor. Jullie bestrijden iets, maar wat precies? Wat is het punt wat jullie willen maken? Dat Ajax nooit meer wat wordt en dat je dus eigenlijk maar wat aan moet rommelen?
- Je de A1 van Ajax tegen de A1 van Barcelona niet kan vergelijken. Bij Barcelona speelden een aantal jongens uit '95. Bij Ajax zat er zelfs een Veltman bij die gewoon al 20 is.
- De vele aankopen van Barcelona me niets interesseren, aangezien Barca-1 10x beter is dan Ajax-1. Het gaat om de jeugdopleiding en hoe spelers zich daar ontwikkelen. Als ik kijk hoe ver een Montoya is, hoe ver een Alcantara is, hoe ver een Cuenca is, dan kan onze jeugdopleiding daar een puntje aan zuigen. Het gaat niet om Barcelona-1 en het gaat niet om Ajax-1. Het gaat om de jeugdspeler en hoe goed hij is als hij op het punt staat door te breken. Dat niveau ligt bij Barcelona 'ietsje' hoger.
Sowieso snap ik niet zo goed wat nu het doel van deze discussie is, hoor. Jullie bestrijden iets, maar wat precies? Wat is het punt wat jullie willen maken? Dat Ajax nooit meer wat wordt en dat je dus eigenlijk maar wat aan moet rommelen?
Niet de komende 10 jaar in ieder geval. Maar wie weet, misschien gaan de financiele omstandigheden weer veranderen, wie weet wat de toekomst brengt.Dat Ajax nooit meer wat wordt en dat je dus eigenlijk maar wat aan moet rommelen?
Gewoon de club financieel gezond houden een in ieder geval de beste van Nederland worden en blijven.
- peter
Ah de beste van Nederland worden. Pak nu je post er eens bij en vul voor Barcelona Ajax in en voor Ajax vul je vervolgens Heerenveen, Twente of AZ in ofzo.
Ajax moet naar zichzelf kijken. Het is een schande dat de grootste club van Nederland er zo pauper bij staat. We moeten weer uitgaan van de jeugdopleiding en zorgen dat Ajax weer Ajax wordt. De beste club van Nederland.

Ajax moet naar zichzelf kijken. Het is een schande dat de grootste club van Nederland er zo pauper bij staat. We moeten weer uitgaan van de jeugdopleiding en zorgen dat Ajax weer Ajax wordt. De beste club van Nederland.
Ze kijken met een kritische blik naar beide kampen, Jonk/Bergkamp moeten het eerst maar eens bewijzen voordat ze bij wijze van spreken de hemel in worden geschreven. Iets waar ik me ook aan erger, het is absoluut niet automatisch zo dat deze personen Ajax hop, terug naar te top brengen alsof het niets is.Peter schreef:Nee, hoor Jabu. Het is namelijk het draaien van rondjes en daar heb ik geen zin in. Ik heb al 100x aangegeven dat:
Ik juich de verandering toe maar moet ook nog maar zien of het helpt.
- peter
Daar ben ik het mee eens, maar het gaat hier niet eens om de jeugdopleiding. Het gaat hier telkens om Ajax-1 versus Barcelona-1. Dat heeft totaal geen zin. Als we roepen dat we een voorbeeld nemen aan het opleiden van jeugd zoals Barcelona dat doet, dan ben ik daar voorstander van. Dan kun je leuk met lijstjes komen van het eerste, maar dat interesseert me geen ene mallemoer. Het gaat erom dat Ajax jeugdspelers die er bovenuit steken een trapje hoger zetten. Te goed voor de C1? Hop naar de B1 en daar verder ontwikkelen. Zo heb je meer voorbeelden. Daarom ben ik wat verontwaardigd over de overwinning op Barcelona. Ik zie hier AT'ers juichen, maar het is toch godsgeklaagd dat een 20 jarige Veltman mee doet? Of een Ligeon die eigenlijk al heeft geroken aan het eerste? Dat is nu juist niet wat ik wil zien en daarin moeten we ons vergelijken met Barcelona, aangezien ze daar wel gewoon jongens van 16 in de A1 mee laten doen.
Oscarito, als je eerst nog maar moet zien of het gaat helpen, welke verandering juich je dan precies toe? Of doel je meer op het veranderen op zich?
Wat mij en op AT en daarbuiten veel mensen aanspreekt is dat Jonk en Bergkamp en vele andere jeugdtrainers met hun een hele andere benadering voorstaan. Dit wordt op kortzichtige wijze nog wel een individuele benadering genoemd, iets wat tegenover een algemene benadering zou moeten staan. Dat is het natuurlijk niet. Het gaat er meer om dat er momenteel, in plaats van dat er gewerkt wordt vanuit de trainer (en zijn plannen op een elftal en z'n spelers), gewerkt wordt vanuit de spelers. Dat wil dus zeggen dat de ontwikkeling van de speler leidend is bij de training die hij ontvangt. In plaats van dat de visie van de individuele trainer leidend is. Dat heeft als belangrijk voordeel dat de speler inderdaad een meer individuele benadering voorgeschoteld krijgt, maar minstens net zo belangrijk is dat hij feitelijk één leerplan doorloopt, dat afgestemd is op zijn ontwikkeling. Dit in plaats van een losjes centraal aangestuurde opleiding, waarin de individuele voorkeuren van iedere trainer andere nuances betekent voor de training van de speler. Mijns inziens is het belangrijkste dan ook dat de opleiding meer één geheel wordt en dat alle trainers meer centraal vanuit één werkwijze worden aangestuurd. Dat er meer aandacht is voor het individu om het maar zo te noemen en dat winnen niet meer het voornaamste is, dat zijn hier slechts uitingen van. Het is niet de essentie van het verhaal.
Daarbij zijn Jonk en Bergkamp, net als De Boer bij het eerste, natuurlijk betrekkelijk onervaren en zullen zij ongetwijfeld een hoop fouten maken. Desalniettemin maakt hun aanpak en visie dat ik kan zeggen dat ik deze mensen geschikt vindt. Of zij uiteindelijk van Ajax een Europese grootmacht kunnen maken? Dat hangt van veel af. Leren ze van hun fouten? Worden ze genoeg gesteund? Maar de potentie en wil is er, voor zover ik kan beoordelen.
Wat mij en op AT en daarbuiten veel mensen aanspreekt is dat Jonk en Bergkamp en vele andere jeugdtrainers met hun een hele andere benadering voorstaan. Dit wordt op kortzichtige wijze nog wel een individuele benadering genoemd, iets wat tegenover een algemene benadering zou moeten staan. Dat is het natuurlijk niet. Het gaat er meer om dat er momenteel, in plaats van dat er gewerkt wordt vanuit de trainer (en zijn plannen op een elftal en z'n spelers), gewerkt wordt vanuit de spelers. Dat wil dus zeggen dat de ontwikkeling van de speler leidend is bij de training die hij ontvangt. In plaats van dat de visie van de individuele trainer leidend is. Dat heeft als belangrijk voordeel dat de speler inderdaad een meer individuele benadering voorgeschoteld krijgt, maar minstens net zo belangrijk is dat hij feitelijk één leerplan doorloopt, dat afgestemd is op zijn ontwikkeling. Dit in plaats van een losjes centraal aangestuurde opleiding, waarin de individuele voorkeuren van iedere trainer andere nuances betekent voor de training van de speler. Mijns inziens is het belangrijkste dan ook dat de opleiding meer één geheel wordt en dat alle trainers meer centraal vanuit één werkwijze worden aangestuurd. Dat er meer aandacht is voor het individu om het maar zo te noemen en dat winnen niet meer het voornaamste is, dat zijn hier slechts uitingen van. Het is niet de essentie van het verhaal.
Daarbij zijn Jonk en Bergkamp, net als De Boer bij het eerste, natuurlijk betrekkelijk onervaren en zullen zij ongetwijfeld een hoop fouten maken. Desalniettemin maakt hun aanpak en visie dat ik kan zeggen dat ik deze mensen geschikt vindt. Of zij uiteindelijk van Ajax een Europese grootmacht kunnen maken? Dat hangt van veel af. Leren ze van hun fouten? Worden ze genoeg gesteund? Maar de potentie en wil is er, voor zover ik kan beoordelen.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ajax A1
Precies. Ik hoop van harte dat de veranderingen helpen maar wacht idd nog even met het ophemelen totdat daar enige reden toe is.Oscarito schreef:Ze kijken met een kritische blik naar beide kampen, Jonk/Bergkamp moeten het eerst maar eens bewijzen voordat ze bij wijze van spreken de hemel in worden geschreven. Iets waar ik me ook aan erger, het is absoluut niet automatisch zo dat deze personen Ajax hop, terug naar te top brengen alsof het niets is.
Volgens mij stelde Demos recentelijk dat dit ook praktijk is en het slechts een hardnekkig gerucht is dat dit niet zou gebeuren.Peter schreef:Het gaat erom dat Ajax jeugdspelers die er bovenuit steken een trapje hoger zetten. Te goed voor de C1? Hop naar de B1 en daar verder ontwikkelen.
Barca A1 - Ajax A1, 0-3Dat heeft totaal geen zin. Als we roepen dat we een voorbeeld nemen aan het opleiden van jeugd zoals Barcelona dat doet, dan ben ik daar voorstander van. Dan kun je leuk met lijstjes komen van het eerste, maar dat interesseert me geen ene mallemoer
Interesseert dat je wel?
Bij Ajax deden jongens van 19/20 mee. Bij Barça jongens die gemiddeld 2 jaar jonger waren..
Nu jij weer..
Nu jij weer..
IK GELOOF!!!!!!
-
Wat voor de B1 van jaren geleden gold (generatie Ebecilio, Castilion, Bonevacia, Van Rhijn, Jezelfzoon en Sneijder om de bekendste spelers te noemen), was geen gemeengoed en als bezoeker van wedstrijden van die B1 heb ik vaak genoeg geschreven dat het team uit elkaar gehaald moest worden, wat het seizoen erop ook gebeurde.Jabu schreef:Precies. Ik hoop van harte dat de veranderingen helpen maar wacht idd nog even met het ophemelen totdat daar enige reden toe is.Oscarito schreef:Ze kijken met een kritische blik naar beide kampen, Jonk/Bergkamp moeten het eerst maar eens bewijzen voordat ze bij wijze van spreken de hemel in worden geschreven. Iets waar ik me ook aan erger, het is absoluut niet automatisch zo dat deze personen Ajax hop, terug naar te top brengen alsof het niets is.
Volgens mij stelde Demos recentelijk dat dit ook praktijk is en het slechts een hardnekkig gerucht is dat dit niet zou gebeuren.Peter schreef:Het gaat erom dat Ajax jeugdspelers die er bovenuit steken een trapje hoger zetten. Te goed voor de C1? Hop naar de B1 en daar verder ontwikkelen.
Over wat er in de de jeugd t/m C gebeurt, weet ik niet, die zie ik niet/zelden spelen.
Over Bergkamp en Jonk:
Is geen tegenstelling met wat er eerder gebeurde, het zal toch niet zo zijn geweest dat de opleiders geen sterren wilden opleiden?Maar de potentie en wil is er, voor zover ik kan beoordelen.
De vergelijking met de A1 van Ajax (Niet door mij genoemd, maar er is hier nog geen Barcelona A1-topic, vandaar de plaatsing in deze topic) nog maar een keer:
Twee spelers die Barcelona verlaten en teruggekocht worden voor bij elkaar, meer dan € 40 miljoen. Ik lees alleen maar dat de jeugdopleiding van Ajax zo slecht is, dat ze toppers als Elia laten gaan (eerder Quincy, Boussoufa) en terug zouden moeten kopen, maar als spelers de jeugdopleiding van Barcelona verlaten, betekent dat niet dat die slecht is: meten met twee maten.
Het elftal dat tegen Ajax speelde bestond uit zestienjarigen? Messi was zeventien toen hij debuteerde, zat er zo'n talent bij?
Het viel mij op dat van de spelers die dit seizoen 12 keer of meer in Barcelona 1 hadden gestaan er maar één was van na 1988, m.a.w. jonger dan 23 jaar. Vergelijken mag niet, maar Ajax begon tegen Utrecht met zeven spelers die jonger waren dan 23.
Barcelona kan door de grote selectie af en toe een jeugdspeler laten proeven aan het eerste, Ajax kent die luxe niet. Van de door mij genoemde groep zijn er negen 27 jaar of ouder. Het gaat om spelers die 12 wedstrijden of meer hebben gespeeld, een zeer ervaren team.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
We willen zo graag de verdiensten van ons club afkraken, geen wonder dat er altijd zo'n negatieve sfeer heerst rond Ajax.Rishi schreef:Bij Ajax deden jongens van 19/20 mee. Bij Barça jongens die gemiddeld 2 jaar jonger waren..
Nu jij weer..
Maar goed, wat was werkelijk de gemiddelede leeftijd van beide ploegen?
Ajax-Utrecht gezien Bryan?
Om té huilen. Ik was ook blij dat Ajax won van Barça. Vond het echt stoer. Maar ik wijs wel op de leeftijd van de spelers. Want hosanna was en is het niét.
Gisteren scoorde zo een Tello tegen Osasuna. Bij Ajax speelde Koppers mee. We hebben gezien wat voor succes dat was..
Om té huilen. Ik was ook blij dat Ajax won van Barça. Vond het echt stoer. Maar ik wijs wel op de leeftijd van de spelers. Want hosanna was en is het niét.
Gisteren scoorde zo een Tello tegen Osasuna. Bij Ajax speelde Koppers mee. We hebben gezien wat voor succes dat was..
IK GELOOF!!!!!!
-
Heb blijkbaar te veel vrije tijd.
Barcelona B1 speelde in 2010 mee in de Aegon Future Cup (verloor toen van Ajax, maar ik weet: dat zegt niets)
De selecties van toen:
Selectie Ajax:
Danzell Gravenberch, Ouasim Bouy, Mike Busse, Stefano Denswil, Mitchell Dijks, Youssef Fennich, Djarno Hofland, Davy Klaassen, Peter Leeuwenburgh, Davi Lizardo, Sven Nieuwpoort, Lesley de Sa, Khaled Salim El Abed, Xandro Schenk, Maurits Schmitz, Rowendy Schoop, Fabian Sporkslede, Terell Ondaan.
Selectie FC Barcelona:
Yannick Adamu Djounsia, Simon Emmanuel Ateba Zebaze, Sergio Ayala Lopez, Jessua Andrea Angoy Cruijff, Eduard Campabadal Claros, Roger Canadell Morancho, Antonio Casamayor Contel, Giorgi Chanturia, Ernesto Cornejo Sanchez, Josue Currais Prieto, Armand Ella Ken, Adrià Escribano Meroño. Gael Junior Etock, Patricio Gabarron Gil, Mauro Emanuel Icardi Rivero, Bacary Mendes, Pablo Moreno Chulilla, Jesus Unzue Elorza.
van de groep van Barcelona (snel geteld 18 man) deed er één mee in de wedstrijd tegen Ajax A1 (de 0-3) van Ajax deden er zeven mee, blijkbaar heeft Barcelona een grote selectie of is er sterk geselecteerd (maar dan moeten er wel andere spelers aangetrokken worden) Barcelona speelde toen met een aantal spelers uit Kameroen (leeftijd?)
Heb ook de selectie van de Otten Cup 2011 bijgepakt (A1-toernooi). van de selectie van 18 man deden er zeven mee tegen Ajax.
Het bewijs, niet om gelijk te krijgen, maar ter verduidelijking:
Spelerslijst
1. Sergi Tienda Gutierrez 02-08-1994
2. Eduard Campabadal Claros 26-01-1993
3. Vivaldi Leonid Bakoyock 28-09-1994
4. Sergio Ayala Lopez 19-03-1993
5. Brian Olivan Herrero 01-04-1994
6. Patricio Gabarron Gil 17-04-1993
7. Ernesto Cornejo Sanchez 25-02-1993
8. Pol Calvet Planellas 19-04-1994
9. Alexandre Moreno Lopera 08-06-1993
10. Jordi Quintillà Guasch 25-10-1993
11. Cristian Herrera Fontanella 29-03-1994
12. Carlos Julio Martinez Riva 04-02-1994
13. Miguel Bañuz Anton 26-06-1993
14. Sergi Samper Montana 20-01-1995
15. Alejandro Grimaldo Garcia 20-09-1995
16. David Babunski 01-03-1994
17. Miguel Angel Sainz-Maza Lopez06-01-1993
18. Sandro Ramirez Castillo 09-07-1995
Mijn voorzichtige conclusie: Barcelona heeft wel erg veel spelers in deze leeftijdsgroep, zeker als ik lees dat Ajax tegen een veredeld B-team speelde, maar snel geschat denk ik toch zo'n 40 namen op die lijsten + de echte, goede jeugd. Zijn dat 60 toppers? Ik vrees van niet, op de Aegon-cup verliezen (Weet ik, zegt niets) op de Otten-cup met 5-1 van PSV verliezen (Zegt niets) nu met 3-0 van Ajax verliezen; duidelijk dat het niet om het winnen gaat.
In de wedstrijd tegen Barcelona A1 was Fisher bij Ajax volgens mij de jongste, toen hij afgelopen zomer tekende was hij 16, laat hij nu 17 zijn. Per twee jaar één groot talent? Zie Barcelona, het Ajax uit begin jaren zeventig en dat van Van Gaal!
Het gaat om potentie, om ontwikkeling enz. Waarom duurt het dan gemiddeld twee jaar voordat er weer een speler komt met die potentie/ontwikkeling? Zou Ajax zo'n grote naam hebben gehad, als JC in Rotterdam was geboren? Is Barcelona zonder Messi net zo goed als met Argentijn Messi? Waarom een Zlatan kopen, Henry en wie ik allemaal vergeet.
Je moet geluk hebben, er moet een klik zijn met de club, er moeten goede trainers zijn (Is iets anders dan ex-voetballers, zie Wouters, Blind MvB, FdB, Puskas, DiStefano, Maradona, Mourinho, Van Gaal, Ferguson enz.)
Opstellingen bij de 0-3
Opstelling Barcelona:
Banuz, Edu, Grimaldo, Bagnak, Ayala, Samper, Cristian (45' Ernesto), Patri, Dongou, Angel, Babunski (86' Moreno)
Opstelling Ajax:
Van de Hart, Ligeon, Veltman, Denswil, Dijks, Sporkslede, De Sa, Rits, Schoop (78' Gravenberch), Klaassen, Fischer (87' El Hasnaoui)
Barcelona B1 speelde in 2010 mee in de Aegon Future Cup (verloor toen van Ajax, maar ik weet: dat zegt niets)
De selecties van toen:
Selectie Ajax:
Danzell Gravenberch, Ouasim Bouy, Mike Busse, Stefano Denswil, Mitchell Dijks, Youssef Fennich, Djarno Hofland, Davy Klaassen, Peter Leeuwenburgh, Davi Lizardo, Sven Nieuwpoort, Lesley de Sa, Khaled Salim El Abed, Xandro Schenk, Maurits Schmitz, Rowendy Schoop, Fabian Sporkslede, Terell Ondaan.
Selectie FC Barcelona:
Yannick Adamu Djounsia, Simon Emmanuel Ateba Zebaze, Sergio Ayala Lopez, Jessua Andrea Angoy Cruijff, Eduard Campabadal Claros, Roger Canadell Morancho, Antonio Casamayor Contel, Giorgi Chanturia, Ernesto Cornejo Sanchez, Josue Currais Prieto, Armand Ella Ken, Adrià Escribano Meroño. Gael Junior Etock, Patricio Gabarron Gil, Mauro Emanuel Icardi Rivero, Bacary Mendes, Pablo Moreno Chulilla, Jesus Unzue Elorza.
van de groep van Barcelona (snel geteld 18 man) deed er één mee in de wedstrijd tegen Ajax A1 (de 0-3) van Ajax deden er zeven mee, blijkbaar heeft Barcelona een grote selectie of is er sterk geselecteerd (maar dan moeten er wel andere spelers aangetrokken worden) Barcelona speelde toen met een aantal spelers uit Kameroen (leeftijd?)
Heb ook de selectie van de Otten Cup 2011 bijgepakt (A1-toernooi). van de selectie van 18 man deden er zeven mee tegen Ajax.
Het bewijs, niet om gelijk te krijgen, maar ter verduidelijking:
Spelerslijst
1. Sergi Tienda Gutierrez 02-08-1994
2. Eduard Campabadal Claros 26-01-1993
3. Vivaldi Leonid Bakoyock 28-09-1994
4. Sergio Ayala Lopez 19-03-1993
5. Brian Olivan Herrero 01-04-1994
6. Patricio Gabarron Gil 17-04-1993
7. Ernesto Cornejo Sanchez 25-02-1993
8. Pol Calvet Planellas 19-04-1994
9. Alexandre Moreno Lopera 08-06-1993
10. Jordi Quintillà Guasch 25-10-1993
11. Cristian Herrera Fontanella 29-03-1994
12. Carlos Julio Martinez Riva 04-02-1994
13. Miguel Bañuz Anton 26-06-1993
14. Sergi Samper Montana 20-01-1995
15. Alejandro Grimaldo Garcia 20-09-1995
16. David Babunski 01-03-1994
17. Miguel Angel Sainz-Maza Lopez06-01-1993
18. Sandro Ramirez Castillo 09-07-1995
Mijn voorzichtige conclusie: Barcelona heeft wel erg veel spelers in deze leeftijdsgroep, zeker als ik lees dat Ajax tegen een veredeld B-team speelde, maar snel geschat denk ik toch zo'n 40 namen op die lijsten + de echte, goede jeugd. Zijn dat 60 toppers? Ik vrees van niet, op de Aegon-cup verliezen (Weet ik, zegt niets) op de Otten-cup met 5-1 van PSV verliezen (Zegt niets) nu met 3-0 van Ajax verliezen; duidelijk dat het niet om het winnen gaat.
In de wedstrijd tegen Barcelona A1 was Fisher bij Ajax volgens mij de jongste, toen hij afgelopen zomer tekende was hij 16, laat hij nu 17 zijn. Per twee jaar één groot talent? Zie Barcelona, het Ajax uit begin jaren zeventig en dat van Van Gaal!
Het gaat om potentie, om ontwikkeling enz. Waarom duurt het dan gemiddeld twee jaar voordat er weer een speler komt met die potentie/ontwikkeling? Zou Ajax zo'n grote naam hebben gehad, als JC in Rotterdam was geboren? Is Barcelona zonder Messi net zo goed als met Argentijn Messi? Waarom een Zlatan kopen, Henry en wie ik allemaal vergeet.
Je moet geluk hebben, er moet een klik zijn met de club, er moeten goede trainers zijn (Is iets anders dan ex-voetballers, zie Wouters, Blind MvB, FdB, Puskas, DiStefano, Maradona, Mourinho, Van Gaal, Ferguson enz.)
Opstellingen bij de 0-3
Opstelling Barcelona:
Banuz, Edu, Grimaldo, Bagnak, Ayala, Samper, Cristian (45' Ernesto), Patri, Dongou, Angel, Babunski (86' Moreno)
Opstelling Ajax:
Van de Hart, Ligeon, Veltman, Denswil, Dijks, Sporkslede, De Sa, Rits, Schoop (78' Gravenberch), Klaassen, Fischer (87' El Hasnaoui)
-
Moet ik naar RKC kijken? ik dacht dat Ajax niet aan het opleiden was voor dat niveau.Rishi schreef:Kap nou eens met de vergelijking met Barça. Kijk eens binnen Nederland.
Wat mij opvalt is dat er zo vaak iets wordt beweerd over de jeugdopleiding van Ajax of die van Barcelona, zonder dat daar ook maar één bewijs voor wordt geleverd. Ik kan natuurlijk meedoen met de meute: "Ja, die van Barcelona is zo goed, ieder jaar breken daar talenten door, het team is opgebouwd uit jeugdspelers". Ik denk dat jij en vele anderen mij dan zullen citeren.
Ik wil weten in hoeverre iets klopt (Zeg maar de NRC-check, een nieuwe rubriek in de NRC) en ik accepteer de feiten; ik las vorig seizoen dat Feyenoord zo jong was, ik reken dan uit wat de gemiddelde leeftijd is en zie dat Ajax en Vitesse (TOEN) jonger waren. Wat er is daar mis mee?
Ik lees steeds dat de jeugdopleiding nu niets presteert, maar zie dat er vroeger (jaren zeventig/negentig) ook maar één speler per twee jaar een grote werd, net zoals bij Barcelona. Zijn die van Barcelona nog groter? Interesseert mij niet, ik ben Ajacied.
Iemand maakte in de topic over JC enz. de opmerking dat de JC-groep op de PVV gaat lijken, ik denk dat hij wat betreft de feiten gelijk heeft, beide groepen houden niet van feiten.
Vermoeiend dit.
Het verschil tussen het eerste van barça en dat van Ajax is immens. Bij Barça draaien jeugdspelers de laatste jaren makkelijker mee dan bij Ajax.
En nu genoeg daarover: de jeugd van Ajax moet beter. Als ik zie wat voor parels bij andere clubs rondlopen (Maher, Ginkel, Van Dijk enz) en wat voor kneuzen bij ons doorstromen....
Het basisniveau moet omhoog. Backs (Koppers en Blind) die niét kunnen verdedigen, geen duelkracht hebben enz enz...
Dat moet beter.
Het verschil tussen het eerste van barça en dat van Ajax is immens. Bij Barça draaien jeugdspelers de laatste jaren makkelijker mee dan bij Ajax.
En nu genoeg daarover: de jeugd van Ajax moet beter. Als ik zie wat voor parels bij andere clubs rondlopen (Maher, Ginkel, Van Dijk enz) en wat voor kneuzen bij ons doorstromen....
Het basisniveau moet omhoog. Backs (Koppers en Blind) die niét kunnen verdedigen, geen duelkracht hebben enz enz...
Dat moet beter.
IK GELOOF!!!!!!