Ajax O18 (Voorheen A1/O19)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

999

Re: Ajax A1

Bericht door 999 » do feb 09, 2012 11:09 am

Zeux schreef:
999 schreef:
Of misschien blijft het toch voor veel jeugdspelers nog steeds een grote stap van A1 naar AJAX 1 ( ook niet iedereen bij Barcelona neemt die horde ) ?.
Of misschien gingen wel (noodgedwongen) teveel jonge spelers tegelijk over naar een ook nog eens zeer slecht draaiend elftel, zonder echte leiders en zonder routiniers die jongelingen binnen het team zelf coachen. En misschien hebben jonge spelers even tijd nodig om zo'n grote stap te zetten en moet je ze die tijd ook even géven (iets wat Jöhnk onzin vindt) voordat ze tot de enkels worden afgebrand.
Dat ook ... Maar voetbal is ook geen exacte wiskunde .. Heel veel factoren kunnen van invloed zijn ( zoals jij ook aangeeft ) op het wel of niet aanhaken, die stap wel " succesvol " te maken.En op veel factoren heb je geen invloed ...
Blij met de punten ...

jabu

Bericht door jabu » do feb 09, 2012 11:28 am

Peter schreef:Vind je het nu daadwerkelijk nodig om op basis van een wedstrijdje tegen Barcelona opeens over een goede jeugdopleiding te beginnen? Ik vind het nog steeds driewerf drama, hoor.
Het is allemaal zo zwart-wit, Peter. Volgens mij is werkelijk iedereen het er over eens dat verbeteringen in de jeugdopleiding welkom zijn en dat Cruijff daar vooral mee aan de slag moet gaan. Hooguit benadrukken sommigen, waaronder ikzelf, dat je op moet passen om niet compleet rigoreus allerlei nuttige hulpmiddelen onder het mom van onzinnige moderniteiten aan de kant te schuiven en je alleen te focussen op lekker pielen met de bal met een oud-voetballer. Tevens ben ik er niet van overtuigd dat iedere oud-voetballer direct ook een goede trainer is. Dat maakt allemaal nog niet dat men beweert dat het een groot succesverhaal is met de jeugd. Nogmaal, verbeteringen zijn welkom en gezien het niveau van veel jeugdspelers ook noodzakelijk. Maar de andere kan geloof ik ook weer niet in. Ik denk niet dat er nu alleen nog maar eenheidsworsten en a-technische prutsers uit de jeugdopleiding komen. De jeugdopleiding van Ajax kent altijd over de jaren ups en downs, maar is nog steeds heel behoorlijk. De prestaties van jeugdspelers in het eerste hebben alleen ook in grote mate te maken met de omstandigheden in het eerste. Al ben je nog zo talentvol (ik zeg dus niet dat Ebicilio, etc. dat zijn) dan nog is het momenteel geen dankbare omgeving om je debuut te maken. Bovendien vind ik dat men veel te veel de schuld bij die jeugdspelers legt en ze na twee wedstrijden al compleet met de grond gelijk maakt.

999

Bericht door 999 » do feb 09, 2012 11:38 am

Ach, zelfs al zou er leeftijds verschil zijn, maar echt onder de indruk van Barcelona A1 was ik nu ook niet .. Maar misschien was dit een van hun slechtste wedstrijden.Of stond de AJAX 1 gewoon goed.Ik bedoel we spiegelen ons graag aan " andere " jeugdopleidingen maar ook daar haalt maar een klein gedeelte de absolute top.En dat ook nog eens onder financieel gezien veel betere condities.Hebben we gisteren een nieuw Messi of Xavi danwel Iniesta gezien ?.Ik niet, en ik denk dat die er op de korte termijn of lange termijn niet te vinden zijn.Zo af en toe kom je en pareltje tegen.En dan lees je dat Barcelona weer van plan is stevig de buidel te laten rinkelen voor versterkingen, of hun allerbeste spelers contractverbeteringen aan te bieden waar een paard de hik van krijgt.Daar kan AJAX niet ( meer ) in mee ..

Mag er niks verbeterd worden, zijn verbeteringen niet welkom.Tuurlijk wel, zoals Jabu ook schrijft.Maar neem dan ook de rest van zijn betoog mee want ook dat is gewoon waar ...
Blij met de punten ...

zeux

Bericht door zeux » do feb 09, 2012 11:41 am

Peter schreef:Maar als we dan toch gaan zeuren over de jeugd, dan is mijn vraag aan Zeux: wat vind jij van de jongere lichtingen? En wat vind jij van de lichting '90, '91, '92? Vind je het nu daadwerkelijk nodig om op basis van een wedstrijdje tegen Barcelona opeens over een goede jeugdopleiding te beginnen? Ik vind het nog steeds driewerf drama, hoor.
Je draait het nu om Peter.

Ik beweer geen absolute 'waarheden' over de jeugdopleiding.
Dat gebeurt (gebeurde, moeten we inmiddels zeggen) door Wimpey, Jöhnk en al die anderen (zich onder meer beroepend op D_skilled) in de strijd met Van Gaal en co wel.

En nu ligt dat 'ineens' anders.

Vind je het nu zo onbegrijpelijk dat even de vinger op die plek wordt gelegd?

Iedere 'absolute' uitspraak over 'de jeugdopleiding' (en zéker als daar een retrospectief van 15 jaar aan wordt gekoppeld) vind ik onzin. Het is vanzelfsprekend mogelijk om te constateren dat er een minder positieve trend is in de jeugdopleiding, maar dan wel op basis van een afweging van alle context, feiten en condities. En daar dan op handelen en veantwoordelijkheden aan koppelen. En dàt zag ik niet gebeuren in het Cruijff-topic.

Ik kan mij helemaal vinden in wat Jabu hierboven schrijft. En 999 die terecht zegt dat een jeugdopleiding geen exacte wiskunde is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do feb 09, 2012 11:44 am

Ben het voor een groot gedeelte eens met Jabu, behalve dat ik vind dat de down al jaren is ingezet. Ik vind dat we de laatste jaren weinig tot niets fatsoenlijks meer opleiden en dat het gat met eerste te groot is. Jeugdspelers missen technische bagage om aan te haken en missen basisprincipes. Tuurlijk heeft dat ook te maken met de omstandigheden in het eerste, maar ik vind wel dat de jeugdspelers echt tekort komen. Je hoeft er niet bovenuit te steken, maar het gros kan helemaal niets.

Overigens lees ik nu dat de Boer zegt dat Fischer in 2.5 jaar tijd tot 10 duels is gekomen. Hoe komt hij daar nou in godsnaam weer bij? Reinste kolder.

sander

Bericht door sander » do feb 09, 2012 2:09 pm

Peter schreef:Ben het voor een groot gedeelte eens met Jabu, behalve dat ik vind dat de down al jaren is ingezet. Ik vind dat we de laatste jaren weinig tot niets fatsoenlijks meer opleiden en dat het gat met eerste te groot is. Jeugdspelers missen technische bagage om aan te haken en missen basisprincipes. Tuurlijk heeft dat ook te maken met de omstandigheden in het eerste, maar ik vind wel dat de jeugdspelers echt tekort komen. Je hoeft er niet bovenuit te steken, maar het gros kan helemaal niets.

Overigens lees ik nu dat de Boer zegt dat Fischer in 2.5 jaar tijd tot 10 duels is gekomen. Hoe komt hij daar nou in godsnaam weer bij? Reinste kolder.
Misschien bedoeld hij alleen in de A1? Hij speelde toch in de B1? Anders geen idee

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do feb 09, 2012 2:13 pm

Ach, zolang mensen geen onderscheid maken tussen enerzijds talent of potentie en anderzijds ontwikkeling kun je hier discussiëren totdat je een ons weegt. Verder kom je niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do feb 09, 2012 2:19 pm

Jabu schreef:
Peter schreef:Vind je het nu daadwerkelijk nodig om op basis van een wedstrijdje tegen Barcelona opeens over een goede jeugdopleiding te beginnen? Ik vind het nog steeds driewerf drama, hoor.
Het is allemaal zo zwart-wit, Peter. Volgens mij is werkelijk iedereen het er over eens dat verbeteringen in de jeugdopleiding welkom zijn en dat Cruijff daar vooral mee aan de slag moet gaan.
Dit waag ik zeer te betwijfelen. Velen zeggen dat voor de vorm, denk ik. Want vervolgens krijg je te horen dat Cruijffs voetbalvisie uit het stenen tijdperk komt/Cruijffs visie niet verder gaat dan nepotisme/Cruijffs plan niet bestaat/Bergkamp in de verkeerde auto rijdt/Jonk niet sympathiek genoeg is/etc.

Zie bijvoorbeeld het interview met Sturkenboom. Hij begint met: 'Ik wil Bergkamp en Jonk graag veel leren en helpen bij het uitvoeren van Cruijffs plan', maar daarna haalt hij ze compleet door het slijk, samen met het plan-Cruijff en iedereen die daar iets mee te maken heeft. Eigenlijk moeten deze mensen er niet aan denken dat Cruijff ook maar iets te zeggen krijgt bij Ajax.

wimpey

Bericht door wimpey » do feb 09, 2012 2:33 pm

Jöhnk schreef: Zie bijvoorbeeld het interview met Sturkenboom. Hij begint met: 'Ik wil Bergkamp en Jonk graag veel leren en helpen bij het uitvoeren van Cruijffs plan', maar daarna haalt hij ze compleet door het slijk, samen met het plan-Cruijff en iedereen die daar iets mee te maken heeft.
Sturkie hield als AD van Ajax niet eens de schijn van objectiviteit hoog. Maar hoogmoed komt wel vaker voor de val. :biggthumpup.gif:
Peter schreef: Maar als we dan toch gaan zeuren over de jeugd, dan is mijn vraag aan Zeux: wat vind jij van de jongere lichtingen? En wat vind jij van de lichting '90, '91, '92?
Zeux een voetbalinhoudelijke vraag stellen is verspilde tijd.
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do feb 09, 2012 2:36 pm

Jinne schreef:Barca is het model waar we zogenaamd naar streven, maar als ik dan kijk naar de jongste geregelde basisklant in het eerste (Busquets) dan is die ook al weer van '88.
Thiago en Pedro pakken ook genoeg wedstrijden mee hoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do feb 09, 2012 3:15 pm

Pedro is van 87. Thiago krijgt vanaf dit seizoen pas de nodige speeltijd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

peter

Bericht door peter » do feb 09, 2012 3:29 pm

Wat heeft dat in godsnaam met de jeugdopleiding van Barcelona te maken?

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do feb 09, 2012 3:33 pm

Dat ze er ook niet eerder jaar twee uitpoepen goed genoeg voor het eerste.

Maar nu weer terug naar de A1 van Ajax.

Feest

Bericht door Feest » do feb 09, 2012 3:34 pm

Barca heeft de halve opleiding in de verkoop staan om wat aan de schulden te doen. Twee zijn er al naar Arsenal, eentje naar Juve.

peter

Bericht door peter » do feb 09, 2012 3:38 pm

Toral en Bellerin inderdaad. Die naar Juve is toch weer verhuurd aan Spurs? Of is dat weer een andere?

Met de theorie van Jinne kunnen we ons het beste gaan vergelijken met VV Noordwijk. Die club laat ieder jaar 3 jeugdspelers doorstromen naar het eerste. Moet wel een topjeugdopleiding zijn in dat geval.

999

Bericht door 999 » do feb 09, 2012 3:38 pm

Mmmh, ik las toch dat het iets anders was gegaan ..
Arsenal haalt opnieuw een jeugdexponent weg bij Barcelona

Arsenal blijft het interessant vinden om in de jeugdopleidingen van andere clubs te speuren naar grote talenten. Niet alleen kleinere clubs zijn daarvan de dupe, maar ook grootmachten moeten geloven aan de drang van manager Arsène Wenger om jongelingen naar zijn club te halen. Zo ook Barcelona. Enkele maanden geleden werd al bekend dat Jon Toral naar Londen zou trekken, terwijl daar nu nog een speler bij komt.

Hector Bellerin zal namelijk ook het jeugdcomplex van Barcelona achter zich laten om zijn voetbalgeluk te beproeven bij Arsenal, zo weet Sky Sports. De pas zestienjarige aanvaller werd gevolgd door clubs als Manchester United, Chelsea en Aston Villa, maar koos uiteindelijk voor the Gunners. Barcelona deed nog verwoede pogingen om hem te houden door hem een profcontract voor te leggen, maar Bellerin weigerde.

Doordat Barcelona de jonge aanvaller niet heeft kunnen vastleggen met een vast contract, vangen de Catalanen vrijwel niets voor hem. Hetzelfde geldt voor Toral, een middenvelder waarvan eerder al bekend werd dat hij naar Londen zou trekken. Beide spelers hebben een contract voor vijf jaar gekregen bij Arsenal. In het verleden haalden de Londenaren Cesc Fàbregas al weg bij Barcelona; dat bleek uiteindelijk een zeer groot succes.
Laatst gewijzigd door 999 op do feb 09, 2012 3:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

peter

Bericht door peter » do feb 09, 2012 3:39 pm

Toral ging voor een half miljoen die kant op. Was veel ophef over.

999

Bericht door 999 » do feb 09, 2012 3:41 pm

Mmmh, Barcelona doet ze niet zelf de deur uit volgens dat artikel, en vangt er volgens datzelfde artikel bijna niets voor .. ( Toral zou € 350.000 gekost hebben, en daar zal dan ook wel een gedeelte opleidingkosten inzitten ) ...

Maar zet zoiets zoden aan de dijk w.b. schuld verminderen ?.
Blij met de punten ...

Rooie

Bericht door Rooie » do feb 09, 2012 3:47 pm

Dat lijkt me ook niet.

Wel opvallend dat Italiaanse clubs blijkbaar zo in trek zijn bij jeugdspelers. Betalen ze zo goed? En zo ja, waarom? Willen ze de komende jaren meer jeugd door laten stromen?

Le T.

Bericht door Le T. » do feb 09, 2012 4:08 pm

Jabu schreef:
Het is allemaal zo zwart-wit, Peter. Volgens mij is werkelijk iedereen het er over eens dat verbeteringen in de jeugdopleiding welkom zijn en dat Cruijff daar vooral mee aan de slag moet gaan.
Ik niet hoor, en niet alleen omdat Cruijff helemaal niet bereid is om aan de slag te gaan. Ik ben er vooral op tegen omdat hij zich baseert of ficties. De fictie dat je grote talenten kunt maken ipv dat je ze moet vinden en scholen. De fictie dat de jeugdopleiding vroeger wel aan de lopende band grote aanvallende talenten uitpoepte. De fictie dat je voor het eerst in de geschiedenis het eerste volledig op de jeugdopleiding zou kunnen bouwen terwijl spelers veel jonger vertrekken naar het buitenland. De fictie dat plezier heel belangrijk is en van bovenaf moet komen. De fictie dat goed paarden goede ruiters zijn. De fictie dat het team niet belangrijk is bij de scholing tot speler in een teamsport.

En zo zijn er nog wel een paar. Die waanideeen zijn er aan de haren bijgesleept om de revolutie te rechtvaardigen, die zoals praktisch elke revolutie gewoon om macht gaat.
Wollt ihr den totalen Mensch?

D_skilled

Bericht door D_skilled » do feb 09, 2012 4:10 pm

Benji schreef:Dat lijkt me ook niet.

Wel opvallend dat Italiaanse clubs blijkbaar zo in trek zijn bij jeugdspelers. Betalen ze zo goed? En zo ja, waarom? Willen ze de komende jaren meer jeugd door laten stromen?
Waarschijnlijk willen ze anticiperen op de regel dat er een x-aantal spelers uit de eigen jeugdopleiding bij de A-selectie moeten zitten, zodat ze na drie jaar als zelfopgeleid aangemerkt worden.

Naast Hector Bellerin en Jon Toral ging Pol Garcia naar Juventus, Peter. Speelde met Juventus tegen Ajax B1 op het toernooi in Qatar.

peter

Bericht door peter » do feb 09, 2012 4:14 pm

Ah ok. Ik bedoelde die Falque, maar dat is weinig soeps, verwacht ik zo.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do feb 09, 2012 4:16 pm

Peter schreef:Toral en Bellerin inderdaad. Die naar Juve is toch weer verhuurd aan Spurs? Of is dat weer een andere?

Met de theorie van Jinne kunnen we ons het beste gaan vergelijken met VV Noordwijk. Die club laat ieder jaar 3 jeugdspelers doorstromen naar het eerste. Moet wel een topjeugdopleiding zijn in dat geval.
Het is in ieder geval niet verkeerd gebleken om daar eens voor een keeper te kijken. Zijn die spelers dan ook goed genoeg voor het eerste? Die 2 spelers (gemiddeld) per lichting die zouden moeten doorbreken is een vaak gehoorde kreet. Dat scheen vroeger een normaal gemiddelde te zijn, maar blijkbaar haalt de beste jeugdopleiding van de wereld dat gemiddelde ook niet en is het niveau het ene jaar veel beter dan het andere.

jabu

Bericht door jabu » do feb 09, 2012 5:58 pm

Waarom zou je als toptalent uit de jeugd van Barca naar een andere club als Juve of Arsenal gaan? Krijgen deze jeugdspelers geen kans in het eerste van Barca?

wimpey

Bericht door wimpey » do feb 09, 2012 6:09 pm

Jabu schreef:Waarom zou je als toptalent uit de jeugd van Barca naar een andere club als Juve of Arsenal gaan? Krijgen deze jeugdspelers geen kans in het eerste van Barca?
Waarom gaat Labyad naar Sporting? Bouy naar Juve? Club van hun dromen?

Wild€n ze daar altijd al $pelen?
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

Plaats reactie