AFC Ajax - AZ 21-12-2011 KNVB-Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Alexander

Re: AFC Ajax - AZ 21-12-2011 KNVB-Beker

Bericht door Alexander » do jan 19, 2012 5:12 pm

Met alle respect, maar je mist wel echt kwaliteit. Jongens als Enoh, Aissati, Anita, Ligeon en zeker ook een Janssen bakken er helemaal niks van. Maar eigenlijk was iedereen, met uitzondering van Siem, ver onder de maat.

Met deze selectie is het niet reëel om kampioen te worden. Je moet een middenvelder als Elm halen voorop de positie van Enoh en nog een speler voor aan de buitenkant (Narsingh).

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do jan 19, 2012 5:13 pm

---> Alexander. Daarom hebben we Demy de Zeeuw veel te makkelijk laten gaan. Die hadden we in veel wedstrijden nog prima kunnen gebruiken. Verbeek had trouwens een behoorlijk realistische analyse. Gaf aan zelf ook wel gezien te hebben dat AZ niet zo'n enorm sterke partij speelde. Zowel Ajax als AZ heeft nog een stuk meer in huis dan we vandaag hebben gezien.

Demosthenes schreef:Vraag me waarom

Code: Selecteer alles

Ajax	34	27	4	3	85	106	-	20
zo slecht is, meer dan drie doelpunten per wedstrijd maken en iets meer dan een half doelpunt per wedstrijd tegen. Het voetbal was soms niet om aan te zien, maar dat is nu ook het geval. Welke goede competitiewedstrijd hebben we dit seizoen gezien?

Nu is het

Code: Selecteer alles

Ajax 17	9	6	2	33	46	-	23
Zelfs als we nog zeventien keer winnen, halen we die 85 punten niet en nu hebben we al 23 tegendoelpunten, al meer dan toen het hele seizoen.

Op basis van wat kan ik op een ommekeer rekenen?
Op deze manier rekenen heeft geen zin Demosthenes, Ko heeft dat ook al meerdere keren benadrukt. Elk seizoen wordt een team met geheel andere cijfers en geheel andere krachtsverhoudingen in de tegenstand kampioen. Vergelijk het aantal punten en het doelsaldo van Ajax in 2009/2010 maar eens met de cijfers uit ons kampioenschap in 2011 of de getallen waarmee de kakkies in 1999 kampioen worden. Is allemaal appels met peren vergelijken.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jan 19, 2012 5:17 pm

Is allemaal appels met peren vergelijken.
Ben nog van de 'ouwe stempel', wil het liefst Ajax zien winnen, veel doelpunten voor en weinig tegen, het liefst ieder seizoen. ik snap dat dit 'archaïsch denken' is, laat me maar.

Mooi tactisch voetbal, een bal eerst tien keer opzij of naar achteren spelen, het zal de nieuwe manier zijn, maar voor mij hoeft dat niet, ik zie Ajax het liefst op de helft van de tegenstander spelen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Arthur

Bericht door Arthur » do jan 19, 2012 5:17 pm

Met een fitte Boilesen, Boerrigter, Van der Wiel en Sigthorsson ziet de wereld er een stuk anders uit, maar ja, die medische staf...

Alexander

Bericht door Alexander » do jan 19, 2012 5:28 pm

ferry

Bericht door ferry » do jan 19, 2012 5:34 pm

van FCupdate:
Moisander sneert: "Kinderen fluiten Ajax niet uit"

Gepubliceerd op donderdag 19 januari 2012 om 17:30

AZ-aanvoerder Niklas Moisander kon een ArenA gevuld met kinderen wel waarderen. Het bekerduel tussen Ajax en AZ werd donderdag bijgewoond door 22.000 jeugdige fans en volgens Moisander was dat voor iedereen, dus ook voor Ajax, wel lekker.

"Die kinderen zijn beter dan Ajax-fans, ook voor Ajax. Kinderen beginnen tenminste niet te fluiten als Ajax op achterstand komt", sneert Moisander tegen FCUpdate.nl. De Finse verdediger voegt er aan toe: "Dit was voor iedereen eigenlijk wel lekker. Er was geen boosheid op de tribunes, de hele wedstrijd heerste er een positieve sfeer."

Teamgenoot Maarten Martens is het daar deels mee eens. "Mij deed dit een beetje denken aan de Olympische Spelen van 2008 in China. Daar heerste eenzelfde, vreemde sfeer in het stadion. Of ik het prettig vond? Ach, eigenlijk was ik vooral bezig met de wedstrijd. Als je eenmaal aan het voetballen bent, let je niet op het publiek."

Ajacied Toby Alderweireld dacht er heel anders over dan beide AZ-spelers. De Belgische verdediger had de fanatieke Amsterdamse aanhang in de ArenA flink gemist. "Die kinderen hebben vast een leuke middag gehad, maar ik heb liever onze eigen fans. De afgelopen jaren is gebleken dat het publiek ons naar een hoger niveau kan tillen. Dat misten we vandaag. Door de sfeer leek het een oefenduel."

AZ won de bekerwedstrijd in de met kinderen gevulde ArenA uiteindelijk met 2-3.

Le T.

Bericht door Le T. » do jan 19, 2012 5:48 pm

Demosthenes schreef:
Ben nog van de 'ouwe stempel', wil het liefst Ajax zien winnen, veel doelpunten voor en weinig tegen, het liefst ieder seizoen. ik snap dat dit 'archaïsch denken' is, laat me maar.

Mooi tactisch voetbal, een bal eerst tien keer opzij of naar achteren spelen, het zal de nieuwe manier zijn, maar voor mij hoeft dat niet, ik zie Ajax het liefst op de helft van de tegenstander spelen.
Ik geloof wel dat er voordeel te halen is uit de veldbezetting en het spelsysteem. Dat liet Van Gaal bijvoorbeeld destijds zien. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen tussen het verwoesten van de jeugdopleiding voor de toekomst door is mij een raadsel, maar daar gaat het even niet om. Ook Verbeek laat het nu zien. Maar dan gaat het om de combinatie met automatismen, weten van elkaar wat de ander doet en dus snel kunnen beslissen en handelen, de derde man zoeken en vol door kunnen lopen, en dat door geschikte spelers op de juiste positie. Die hoeven dan niet eens zo goed te zijn, het geheel is dan immers veel meer dan de som der delen. Ideaal voor Ajax want Ajax hoort aan te vallen op basis van techniek en creativiteit.

Bij dit Ajax ontbreekt het daaraan volledig. Ja het is verdedigend zwak maar vooral aanvallend. Het systeem zit er wel behoorlijk in bij de spelers, maar dat waartoe het systeem dient voor geen meter. Ze kunnen nauwelijks iets met langdurig balbezit, voorspelbare 1-2tjes opzetten en dat is het dan zo ongeveer. In balbezit zijn ze juist heel zwak, veel zwakker dan onder Jol. In de omschakeling moet het snel en direct en op intuitie en daar komen doorgaans de goals vandaan. Dat wat trainbaar is gaat enorm kut en dat wat nauwelijks trainersinbreng heeft gaat heel aardig. Dan kijk ik dus naar de trainer.
Arthur schreef:Met een fitte Boilesen, Boerrigter, Van der Wiel en Sigthorsson ziet de wereld er een stuk anders uit, maar ja, die medische staf...
Voor De Boer ging dat nog wel goed. Maar ja, dat wordt dan voor vanzelfsprekend aangenomen maar blijkt dat niet te zijn.
Wollt ihr den totalen Mensch?

999

Bericht door 999 » do jan 19, 2012 5:48 pm

Jaja, geef de sfeer maar de schuld van deze vertoning ..
Blij met de punten ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do jan 19, 2012 5:56 pm

Demosthenes schreef:

Ik ben ook van de oude stempel (waarschijnlijk wel heel wat jaartjes jonger dan jij) maar dat neemt niet weg dat ik het realisme heb dat je mooi tactisch voetbal op de helft van de tegenstander makkelijker speelt met Johan Neeskens en Wim Suurbier in je ploeg dan met Enoh en Ligeon. We kunnen de beleidsbepalers (dus ook De Boer) wel aanrekenen dat we zulk matig materiaal in het veld hebben staan, maar helaas moet ik tijdelijk, mijn verwachtingen op dominant voetbal van Ajax bijstellen.

De voorhoede Suarez-Pantelic-Rommedahl + nr 10 De Jong was zo gek genoeg nog niet. Het wordt wel hoog tijd dat we zelf weer Kluivert's gaan opleiden en gericht Overmarsen en Pettersson's kopen voor een ploeg waar qua niveau nog veel rek in zit.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do jan 19, 2012 6:45 pm

Nou, was een bijzondere middag..Maar eigenlijk hoop ik dit gewoon nooit meer mee te hoeven maken.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do jan 19, 2012 6:51 pm

Thijs schreef:Nou, was een bijzondere middag..Maar eigenlijk hoop ik dit gewoon nooit meer mee te hoeven maken.
Hahaha! :drecul.gif:

Zal een loodzware werkdag zijn geweest... een voordeel van een lege Arena was geweest dat we de coaching van Frank de Boer letterlijk hadden kunnen horen en ook het idiote geschreeuw van Verbeek.

Thijs

Bericht door Thijs » do jan 19, 2012 6:54 pm

Gelukkig werden die kinderen na een half uur wat rustiger maar het gekrijs ging echt door merg en been. In de rust gingen ze wel helemaal uit hun plaat bij bepaalde liedjes, haha.

En latje trap van de D'tjes, zoontje van Kluivert was verreweg het beste van allemaal. :smile-ajax.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do jan 19, 2012 6:57 pm

Quincy neem ik aan? Kluivert heeft in totaal toch 3 of 4 mannetjes uit zijn verrekijker geschoten? Waren ook mooie beelden van een paar Surinaamse jochies die stonden te swingen op Bob Marley. :headbang.gif:

Thijs

Bericht door Thijs » do jan 19, 2012 6:58 pm

Justin geloof ik.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do jan 19, 2012 7:14 pm

Zo, net thuis. Voor het eerst een wedstrijd gemist als ik niet op vakantie ben. Maar, ik heb schijnbaar niet veel gemist. Terechte overwinning van az.

Hopelijk is het as zondag beter, maar ik vrees het ergste. Voorin moet er echt wat bij (rechtsbuiten). Het seizoen kan zomaar binnen een paar weken over zijn voor Ajax. :aai.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 19, 2012 7:35 pm

Le T. schreef: Maar tactisch klopt het niet, zijn aankopen zijn waardeloos en bepaalde spelers kunnen niks fout bij hem doen terwijl anderen niks goed mógen doen en hij weigert die op hun kwaliteiten te gebruiken. Hij lijkt wel bang dat ze zijn ongelijk bewijzen. Hij is aan het overleven.
De titel van vorig seizoen was het bewijs dat de opleiding prima functioneerde.

Nu het minder gaat, ligt het niet aan (vrijwel dezelfde spelers uit) dezelfde opleiding, maar aan de trainer, die Ajax met hoofdzakelijk spelers uit de opleiding die titel bezorgde.

Maar da's logisch. :smallgrin.gif:
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do jan 19, 2012 7:36 pm

De titel van vorig seizoen was een geschenk van God. Wel eentje waar de Club van de Godenzonen na 2007 en 2010 wel weer een keertje recht op had. :1evil.gif:

999

Bericht door 999 » do jan 19, 2012 7:50 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Maar tactisch klopt het niet, zijn aankopen zijn waardeloos en bepaalde spelers kunnen niks fout bij hem doen terwijl anderen niks goed mógen doen en hij weigert die op hun kwaliteiten te gebruiken. Hij lijkt wel bang dat ze zijn ongelijk bewijzen. Hij is aan het overleven.
De titel van vorig seizoen was het bewijs dat de opleiding prima functioneerde.

Nu het minder gaat, ligt het niet aan (vrijwel dezelfde spelers uit) dezelfde opleiding, maar aan de trainer, die Ajax met hoofdzakelijk spelers uit de opleiding die titel bezorgde.

Maar da's logisch. :smallgrin.gif:
Tja, de titel van vorig seizoen was meer geluk als wijsheid.Neemt niet weg dat er zelfs dan spelers uit de opleiding daar een aandeel in kunnen hebben.Denk als je uit had gespeeld je dik op je broek had gekregen.

Maar dan nog, een trainer zou toch moeten weten wat voor vlees ie in de kuip heeft.Zeker ene FdB die toch een rijke voetbalcarrière heeft gehad.Eentje die ook nog eens achter de visie van JC staat en nu ook al weer een jaartje bezig is.

Laat hem eens beginnen er een collectief geheel van te maken, een team wat niet als los zand aan elkaar zit.Zelfs in het collectief is ruimte voor het individu.En tegen het eind dat al die pareltjes vanuit de jeugdopleiding door de visie van JC doorstromen kunnen ze moeiteloos ingepast worden, immers het raam werk staat er dan al .. toch ?.

Of is dit de zoveelste trainer die zich verkijkt op de selectie en zijn eigen kwaliteiten.Veel clubs in Nederland zouden De Jong, Vertongen, Alderweireld, Ericsen, Jansen, v.d. Wiel .. ja zelfs Enoh en Sulejmani in het selectie willen hebben, dat dan weer wel. ..
Blij met de punten ...

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jan 19, 2012 10:41 pm

Het wordt wel hoog tijd dat we zelf weer Kluivert's gaan opleiden en gericht Overmarsen en Pettersson's kopen voor een ploeg waar qua niveau nog veel rek in zit.
Je geeft het probleem goed weer, het is de gedachte van de JC-groep, even een paar Kluivertjes opleiden en een paar goede spelers kopen. Voetbal is zo simpel, even een paar spitsen opleiden, doe er een paar diepgaande middenvelders die geen balverlies lijden en paar verdedigers die onpasseerbaar zijn bij. Zou het zo eenvoudig zijn, dan zouden alle clubs dat toch zo doen!

Om de een of andere reden lukt het trainer A wel om een verdediging goed te laten verdedigen, waar een andere trainer met dezelfde spelers niet in slaagt. Van Gaal bij AZ, opgevolgd door Koeman die mislukte, maar Been lukt het niet bij Feyenoord, waar Koeman zonder Wijnaldum, Fer, Rio en Meeuwis wel in slaagt. Waar zit dat in?

Het tempo waarin Ajax speelt is te laag, de bal gaat te vaak risicoloos naar een speler dichtbij, het liefst terug. Dat moet toch de opdracht zijn, anders word je als trainer toch kwaad op je medespelers?

Tot nu toe lukt het FdB niet om een elftal beter te laten voetballen, zie ik niet zo snel welke speler zich spectaculair ontwikkelt, zo spectaculair dat hij voor een bedrag boven de € 20 miljoen kan worden verkocht, we moeten al blij zijn met bedragen rond de € 10 miljoen (of eronder)

De oplossing heb ik niet, maar met zoveel internationals moet het toch mogelijk zijn beter voetbal te laten zien? Ik heb vanmiddag niet kunnen kijken, was vanavond bij mijn amateurclub (oké, in Rotterdam) maar degenen die wel hebben gekeken waren snel klaar: AZ was gewoon veel beter, op het eerste kwartier na.

In Rotterdam gaat het er nu niet om of Feyenoord van Ajax wint, maar met hoeveel! Ik kan er weinig tegenin brengen, ik hoop maar op een wonder.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel

Bericht door Lionel » do jan 19, 2012 11:02 pm

Voor het eerst helemaal met je eens.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jan 19, 2012 11:42 pm

Rishi schreef:Voor het eerst helemaal met je eens.
Met je eerst die 1070 andere berichten nog eens doorlezen :ajaxsmiley.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr jan 20, 2012 7:00 am

Helemaal hè :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » vr jan 20, 2012 8:40 am

AZ plaatst zich ten koste van Ajax verdiend voor kwartfinale beker
KINDERLIJK EENVOUDIG

AMSTERDAM – Met 22.000 kinderen op de tribune en door kinderlijk verdedigen van Ajax heeft AZ in de achtste finale van de KNVB-beker een dikverdiende overwinning geboekt in Amsterdam (2-3). Het elftal van Gertjan Verbeek wist het vertrek van mannetjesputter Pontus Wernbloom naar CSKA Moskou goed op te vangen, deelde met het oog op het competitieduel van zondag met dezelfde tegenstander een mentale tik uit en stapte vol vertrouwen de bus in. „We hebben dan het voordeel dat we thuis spelen”, zei aanvoerder Niklas Moisander, „maar het zal moeilijk worden, omdat beide ploegen bijna niet voor elkaar onder doen. We zullen weer top moeten spelen.”

Daar slaagde de fiere koploper in de lawaaiige maar gezellige ArenA pas na de openingstreffer van Siem de Jong in. De teruggekeerde Ajaxspits haalde – na een geniaal passje van Christian Eriksen – één minuut later de trekker over zoals Gregory van der Wiel dat in het gestaakte duel in december deed (1-0). „Daarna kon het twee kanten op”, zei Moisander. „Je kunt na een vroege tegentreffer onder de voet worden gelopen, maar wij reageerden heel goed”, aldus de Fin. „En wij vergaten te voetballen”, somberde De Jong.

Hoewel het te vroeg is om daar definitieve conclusies aan te verbinden, was het voor Verbeek prettig dat de sleutel op het verbouwde middenveld lag, waarbij de teruggekeerde Maarten Martens een hoofdrol vervulde. „Voetballend was het geen vraagteken, maar het was de vraag of we ons mannetje zouden staan. En dat ging niet alleen om Adam Maher, Rasmus Elm en mij, maar om het hele team. We hadden besloten veel druk naar voren te zetten en dat pakte goed uit”, zei de Belg, die zich had laten influisteren dat de Alkmaarders in 1981 voor het laatst in Amsterdam hadden gewonnen.

Ajax wist zich geen raad met de speelwijze van de gasten, gaf veel ruimte weg en grossierde ook nog eens in balverlies. De 1-1 van Martens (assist van de sterke Charlison Benschop) kwam nog wat gelukkig tot stand, maar de 1-2 was een briljantje. Elm stuurde met een schitterende pass Benschop op pad en de spits was alleen voor de aarzelende Jasper Cillessen koelbloedig. In de 37e minuut waren beide ploegen weer in evenwicht, nadat AZ-keeper Esteban de bal na een schot van Eriksen niet goed verwerkte en De Jong de bal voor het intikken kreeg.

„Na rust ging het meer gelijk op”, zei De Jong. „Maar kregen we op een knullig moment een penalty tegen.” Daarmee doelde hij op de discutabele beslissing van scheidsrechter Pol van Boekel, die een schot tegen de arm van Toby Alderweireld bestrafte. In de slotfase zou hij een vergelijkbaar geval bij AZ’er Nick Viergever wegwuiven. „Als je hem in eerste instantie geeft, hadden wij hem ook moeten krijgen”, zei De Boer die daar wel aan toevoegde dat AZ door de benutte strafschop van Elm wel de verdiende winnaar was.

Theo Janssen, die zijn spel diep in de tweede helft moest bekopen met een wissel, beseft dat Ajax overmorgen in Alkmaar uit een heel ander vaatje moet tappen. „We moeten op en top geconcentreerd zijn, vanuit onze positie spelen en veel meer bewegen zonder bal. De fase dat we dat deden, waren we beter.”

Ajax - AZ 2-3 (2-2). 10. De Jong 1-0, 24. Martens 1-1, 32. Benschop 1-2, 37. De Jong 2-2, 55. Elm 2-3 (strafschop). Scheidsrechter Van Boekel. Gele kaart: Moisander, Holman (AZ). Toeschouwers: 22.000.
Ajax: Cillessen; Ligeon,Alderweireld, Vertonghen, Anita; Eriksen, Enoh, Janssen (70. Özbiliz); Sulejmani, De Jong (83. Bulykin), Aissati.
AZ: Esteban; Reijnen, Moisander, Viergever, S.Poulsen; Maher, Martens, Elm (84. Marcellis); Beerens, Benschop (78. Altidore), Holman (78. Ortíz).
Blij met de punten ...

jabu

AFC Ajax - AZ 21-12-2011 KNVB-Beker

Bericht door jabu » vr jan 20, 2012 9:32 am

„En wij vergaten te voetballen”, somberde De Jong.
Dat 'vergeten' ze wel erg vaak.

Thijs

Bericht door Thijs » vr jan 20, 2012 9:36 am

Jabu schreef:
„En wij vergaten te voetballen”, somberde De Jong.
Dat 'vergeten' ze wel erg vaak.

NAC had het laatst ook al.
NAC vergeet te scoren tegen ADO Den Haag (0-0)
'Heel gênant dit'

Door Diederik Smit • maandag 26 september 2011, 09:32
NAC Breda was zaterdagavond de betere ploeg in het thuisduel met ADO Den Haag, maar de Brabanders vergaten te scoren (0-0). Aanvaller Anthony Lurling: “We hebben er geen moment aan gedacht, heel stom.”
Negentig minuten lang had NAC het betere van het spel, de ploeg kreeg zeker zes opgelegde kansen, maar vergat het af te maken. Anthony Lurling, die in de tweede helft een strafschop miste, was na afloop vol onbegrip: “Ja, het is gewoon heel stom zoals het nu gegaan is. De scheidsrechter floot af, ik zei nog tegen Jelle (Ten Rouwelaar, red.) dat we best goed gespeeld hadden en toen zagen we het scorebord. Als je dan ontdekt dat het al die tijd 0-0 stond, kun je jezelf wel voor de kop slaan natuurlijk. Onbegrijpelijk, maar we hebben er tijdens de wedstrijd geen moment aan gedacht. Heel gênant dit.”

Trainer John Karelse was opvallend mild voor zijn ploeg: “We zitten nu gewoon in een heel moeilijke fase als team en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Natuurlijk ben je teleurgesteld dat je hier twee punten laat liggen, maar dit zijn ook wedstrijden waar je weer van kunt leren.”

De oefenmeester was bovendien te spreken over de veerkracht van zijn spelers na de rode kaart van verdediger Jordy Buijs: “Na een uur spelen komen we met tien man te staan, maar dan zie je toch dat we wel gewoon blijven voetballen. Vorig jaar kwam het nog vaak voor dat we al van het veld liepen, terwijl de wedstrijd nog bezig bleek te zijn en op dit niveau wordt dat genadeloos afgestraft. Nu blijven we gewoon voetballen en je merkt dus ook dat we dit seizoen veel minder tegengoals krijgen in de slotfase. Dat is pure winst.”
http://www.speld.nl/2011/09/26/nac-verg ... n-ado-0-0/

Plaats reactie