AFC Ajax - AZ 21-12-2011 KNVB-Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Re: AFC Ajax - AZ 21-12-2011 KNVB-Beker

Bericht door Kowalczyk » do dec 22, 2011 12:56 am

brigade zuid schreef:
Duke schreef:
Jabu schreef:Ik vind het eigenlijk wel meevallen wat Estebans doet.
Hij haalt twee keer vol uit, als ie z'n hoofd raakt...
Ja maar hij raakt zn hoofd dus niet omdat ie op zn benen mikt.
En bovendien haalt 'ie niet vol uit. Hij houdt zich behoorlijk in, vind ik eigenlijk.
Vind dat AZ in dit hele verhaal niet veel te verwijten valt hoor.
Eens.

K.
Still alive...

999

Bericht door 999 » do dec 22, 2011 1:27 am

Behalve dan dat wat vertellen waarom ze van het veld stapte gelogen is.
Blij met de punten ...

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » do dec 22, 2011 6:22 am

Ben er nog beduusd van...wat een klootviool. :1evil.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do dec 22, 2011 7:07 am

Vooropgesteld: het mag niet, maar om te stellen dat die twee trappen naar de op de grond liggende randdebiel noodweer zijn, dat gaat mij te ver.

De spelers van het veld halen is een logische (primaire) reactie, niet terugkomen kan ik me voorstellen, maar lijkt mij niet slim.

Op http://www.lunaticnews.nl/nieuws/1991-b ... eijenoord/ valt te lezen dat in 1991 zo een bekerfinale werd ontsierd: geen trappende speler, maar een redelijk volgestroomd veld, spelers die zich bedreigd zouden kunnen voelen. De wedstrijd werd niet uitgespeeld, de ploeg die zich bedreigd voelde kreeg, via een weg naar de burgerrechter, een schorsing: drie jaar lang geen Europees voetbal. Het ging om Den Bosch.

Ben wel benieuwd of Ajax gestraft wordt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS

Bericht door LucaS » do dec 22, 2011 7:26 am

Ik schrik toch wel steeds meer van hoe we blijkbaar met zijn allen denken. Er is een reden waarom slachtoffers daders niet helemaal mogen verbouwen en in elkaar beuken. Voor hetzelfde geld was het een psychisch zwaar gestoorde man waarvan velen hier pleiten dat ie compleet in elkaar gebeukt had moeten worden. Wat niet wegneemt dat ik de reactie van Esteban wel snap, toen er een tweede steward aankwam zag je hem schrikken.

Verder blijkt uit de beelden duidelijk dat AZ de situatie misbruikt, tot de rode kaart was er geen speler die zich (nog) bedreigd leek te voelen en de indruk maakte niet door te durven of willen spelen. Waarom zouden ze zich ook bedreigd voelen, het was overduidelijk dat dit een eenling was.
I think I lost my fucking headache

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do dec 22, 2011 8:13 am

Eens met Luuk, ik had meer de indruk dat Verbeek zijn spelers erafhaalde, omdat hij die rode kaart bezopen vond.

Zou Twente met rouwbanden spelen vanavond trouwens?

Ramona

Bericht door Ramona » do dec 22, 2011 8:15 am

Eens. Als het veld nu bestormd werd door een menigte; maar het was een actie van 1 gestoorde...tja...

Laudrup

Bericht door Laudrup » do dec 22, 2011 8:21 am

GVD dit kan er ook nog wel bij. Zoals Gronkjaer ooit mooi zei na het desastreus verlopen seizoen 1999-2000: "'wat een kloteseizoen" (in mooi Deens accent).

Ik vraag mij overigens af of Verbeek z'n spelers van het veld had gehaald als AZ voorstond....
15 mei 2011.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do dec 22, 2011 8:32 am

Volgens mij kan Esteban een succesvol beroep doen op noodweerexces. Hevige gemoedsbeweging staat vast, aanval staat vast, misschien iets te ver gegaan in de verdediging als gevolg van die gemoedsbeweging. Bovendien kan die gemoedsbeweging even voortduren als de aanval al voorbij is. Ik vind Esteban niet strafbaar.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

jabu

Bericht door jabu » do dec 22, 2011 8:44 am

Lijkt mij ook. De KNVB zou er goed aan doen de rode kaart te seponeren.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do dec 22, 2011 8:53 am

Afbeelding
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

999

Bericht door 999 » do dec 22, 2011 8:56 am

Denk niet dat er een aanklacht komt tegen Esteban.Persoonlijk vind ik dat ie te ver gaat in zijn verweer.Zoals ik al eerder schtreef had ie ook gewoon weg kunnen lopen toen die achterlijke op de grond lag.

Had ie dat gedaan was er behalve dat die eikel er voor zorgd dat AJAX een fikse boete had gekregen er eigenlijk weinig aan de hand.Dan zou ie van het veld kunnen gaan ( wissel ) omdat hij zich niet meer kon concentreren op de wedstrijd , AZ onder protest verder kunnen spelen, in kunnen dienen als ze hadden verloren enz. enz.

En nog was er niks aan de hand voor Verbeek, tot de rode kaart werd getrokken.Toen haalde hij zijn spelers van het veld wat ze bij de pupillen ook doen bij een beslissing waarvan je vind dat hij onterecht is.Verbeek kende de regel, dat zei Gerbrands.Punt is natuurlijk dat bij veel mensen het zo is dat als een spelregel hun niet uitkomt ze anders reageren dan als een spelregel ze wel uitkomt.Juist Verbeek heeft het regelmatig er over dat scheidsrechter de spelregel verschillend interperteren.Nu doet Nijhuis dat dus niet.

In de kleedkamer hebben ze er natuurlijk even de tijd gehad om er over na te denken en zijn met " we voelen ons niet meer veilig " naar buiten gekomen.Beetje onzin natuurlijk.Iedereen bleef tot die rode kaart rustig op het veld staan, van een ( onveilige ) paniek aanval waardoor de spelers naar binnen vluchtte was geen spraken.

Tja, blijf natuurlijk een achterlijke eikel die " supporter " maar vraag me steeds af of het feit dat AJAX met al die invallers behoorlijk op de been bleef, met 1 - 0 voorstond ook niet op het gemoed van Verbeek heeft gewerkt.Denk dat als AZ AJAX alle hoeken van het veld had laten zien en met een 0 - 3 voor hadden gestaan er toch een iets andere reactie van Verbeek hadden gezien ..

Overgens mogen ze van mij die drie pipo's van Eredivisie Live wel een schorsing geven ..
Laatst gewijzigd door 999 op do dec 22, 2011 9:11 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Le T.

Bericht door Le T. » do dec 22, 2011 9:10 am

LucaS schreef:Ik schrik toch wel steeds meer van hoe we blijkbaar met zijn allen denken. Er is een reden waarom slachtoffers daders niet helemaal mogen verbouwen en in elkaar beuken. Voor hetzelfde geld was het een psychisch zwaar gestoorde man waarvan velen hier pleiten dat ie compleet in elkaar gebeukt had moeten worden. Wat niet wegneemt dat ik de reactie van Esteban wel snap, toen er een tweede steward aankwam zag je hem schrikken.
Hoeveel inzicht in de aard van het gevaar wat hem bedreigt en zelfbeheersing mag je van iemand verwachten? Zodra hem duidelijk is dat het gevaar geweken is houdt hij op met schoppen. Het waren er ook maar twee, zonder herhaling gaat dat heel snel, en dan ook nog tegen de benen, dat was gewoon heel effectief als zelfbescherming en ook niet meer dan dat.
Verder blijkt uit de beelden duidelijk dat AZ de situatie misbruikt, tot de rode kaart was er geen speler die zich (nog) bedreigd leek te voelen en de indruk maakte niet door te durven of willen spelen. Waarom zouden ze zich ook bedreigd voelen, het was overduidelijk dat dit een eenling was.
Ik vind het ook niet echt twee heel andere dingen. Ik gaf Verbeek al gelijk op sportieve gronden. Je kunt natuurlijk geen bekerwedstrijd winnen als de veiligheidssituatie zo is dat de supporters van de tegenpartij zorgen dat je met 10 man verder moet. Op die manier kun je geen eerlijke wedstrijd spelen, zelfs al meespeelt dat Nijhuis in de wedstrijd al niet bepaald een onpartijdige indruk maakte dan heb ik daar ook nog begrip voor. Je moet altijd wat kunnen incasseren, maar zo kun je toch niet voetballen? Wat kan AZ dan nog doen, 70 minuten doorvoetballen zodat Ajax wint dankzij het aanvallen van een AZ-speler door een supporter en het allemaal met de mantel der liefde bedekt kan worden? Uiteindelijk komt het neer op de vraag of de veiligheidssituatie een eerlijke pot voetbal mogelijk maakte en dat was met de rode kaart al niet meer zo.

Verder valt mij op dat Nijhuis krampachtig uit de wind wordt gehouden. Het was wel degelijk zijn beslissing. Hij had ook kunnen beslissen dat die keeper zich aan het verweren was.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do dec 22, 2011 9:17 am

Nou, gesprek van de dag hier.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

999

Bericht door 999 » do dec 22, 2011 9:17 am

Le T. schreef:
Verder valt mij op dat Nijhuis krampachtig uit de wind wordt gehouden. Het was wel degelijk zijn beslissing. Hij had ook kunnen beslissen dat die keeper zich aan het verweren was.
Dan zou, en dat is toch iet wat jij niet wilt yoch ?, Nijhuis niet eerlijk zijn ..
Blij met de punten ...

Le T.

Bericht door Le T. » do dec 22, 2011 9:33 am

999 schreef:
Le T. schreef:
Dan zou, en dat is toch iet wat jij niet wilt yoch ?, Nijhuis niet eerlijk zijn ..
Hoezo niet eerlijk? Ik hoor Nijhuis zelf dat onderscheid maken, tussen verweer en gewelddadigheid, dat is dan dus kennelijk relevant. Dan is het gewoon zijn beoordeling, was hij zich nog aan het verweren of was hij wraak aan het nemen? En daarin zat hij er naast. Ik baseer mij hierbij op hoe de regels tot mij komen van de zijde van Nijhuis, maar ik ga gewoon niet bij voorbaat mee in het verhaaltje dat Nijhuis niet anders kon.

Daarnaast zou ik het beschamend vinden voor zowel het bekertoernooi als Ajax wanneer Ajax zich zou plaatsen voor de volgende ronde dankzij het spelen tegen 10 man of een reglementaire 3-0 omdat een supporter een handje kwam helpen met een karatetrap. Als een supporter nou een speler van de tegenpartij blesseert waardoor ze met een man minder verder moeten, moet de wedstrijd dan ook doorgespeeld?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Michael_B

Bericht door Michael_B » do dec 22, 2011 9:41 am

Ik hoop vooral dat de KNVB geen beleid gaat maken op dit incident. Incidenten houd je altijd. Verder had ik ook de indruk dat Verbeek met name reageerde op de (onterechte) rode kaart en het gevoel benadeeld te worden.

Vind de opstelling van AZ verder wel begrijpelijk. Benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren met de einduitslag, Ajax en AZ. Ik zou hem uitspelen met Esteban op het veld.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Laudrup

Bericht door Laudrup » do dec 22, 2011 9:42 am

Chris van Nijnatten, randdebiel die je bent!
15 mei 2011.

Baseman

Bericht door Baseman » do dec 22, 2011 9:49 am

Het taalgebruik van sommige posters wordt steeds triester :excited.gif:
Maar het zal wel om deze column gaan:
Woede AZ meer op zijn plaats dan rood

De rode kaart van Bas Nijhuis aan doelman Esteban van AZ was precies volgens de regels, zo werd meteen na het incident in de Arena van alle kanten benadrukt.

'Maar hij had beter even de andere kant uit kunnen kijken', zei oud-topscheidsrechter Mario van der Ende. Daarmee sloeg Van der Ende de spijker op zijn kop.

Natuurlijk is het zo dat een arbiter rood moet trekken als een van de deelnemers op het veld buitensporig geweld pleegt, tegen wie dan ook. Maar in dit geval sloeg de ingreep van de scheidsrechter nergens op.

Deze rode kaart voelde aan als zwaar onrecht. Nijhuis had bovendien tijd genoeg om na te denken over de consequenties van zijn beslissing. Nu paste hij droog het reglement toe, zonder de omstandigheden mee te wegen.

De strafschop voor AZ die hij even daarvoor over het hoofd zag, moet hem vergeven worden, daarvoor was de overtreding van Van Rhijn op Holman te subtiel en te snel. Maar de kaart voor Esteban, hoe reglementair ook, was te bespottelijk voor woorden.

In de chaos na afloop was de reactie van de Ajacieden een beetje dun. Op geen enkele manier werd door zowel Theo Janssen als Frank de Boer enig begrip getoond voor de tegenstander.

De Boer had best mogen zeggen dat zijn collega Gertjan Verbeek in zijn besluit alles en iedereen van het veld te halen op zijn minst emotioneel in zijn recht stond.

De grootste flater sloeg namens de Ajax-directie Jeroen Slop. Hij zei, in eerste instantie, een levenslang stadionverbod voor de idioot die Esteban aanviel 'misschien wel te zullen overwegen'.

Wat een slappe houding. De kampioen op deze avond was Toon Gerbrands, directeur van AZ. Hij verklaarde dat zijn spelers zich niet meer veilig voelden en daarom niet verder wilden.

Een goed gefabriceerd argument, juridisch zeer spits gevonden en het biedt de kans aan de KNVB om AZ te ontzien in dit debacle. Maar in werkelijkheid was AZ woedend van het veld gestapt. En terecht. De toch al weken lang overspannen ambiance in de Arena was het niet waard om in verder te voetballen. Soms is woede gewoon op zijn plaats. (Chris van Nijnatten)
Nog meer info uit het AD:
Van der Ende steunt arbiter: Uitstekend gehandeld

Scheidsrechter Bas Nijhuis heeft 'uitstekend gehandeld' door AZ-doelman Esteban de rode kaart te geven in het bekerduel met Ajax. Dat zei voormalig toparbiter Mario van der Ende vanochtend op Radio 1.

Oud-scheidsrechter Mario van der Ende. 'Ook als een speler zich schuldig maakt aan een gewelddadige handeling tegen een toeschouwer, moet hij rood geven. Dat is geheel volgens de regels. Nijhuis is niet weggelopen voor zijn verantwoordelijkheid.'

Al voegt Van der Ende daar vandaag in de column van Chris van Nijnatten wel aan toe: 'Maar hij had beter even de andere kant uit kunnen kijken.'

Van der Ende begrijpt dat veel mensen het bizarre incident anders zullen beoordelen. 'Natuurlijk schrok Esteban en handelde hij uit emotie en zelfverdediging. Noodweer heet dat met een mooi woord. Maar je kunt je ook afvragen of het nodig was dat hij twee keer doortrapte. Hoe het ook zij, dit is een schande voor het Nederlandse voetbal. Een zwarte bladzijde.'

Het bekerduel tussen Ajax en AZ werd gisteravond gestaakt, nadat een supporter het veld opkwam en doelman Esteban aanviel. De keeper trapte terug en kreeg een rode kaart. AZ wilde toen niet meer verder spelen.
Advocaten: AZ-doelman kan zich beroepen op noodweer

UPDATE In het theoretische geval dat AZ-doelman Esteban wordt aangeklaagd voor het plegen van geweld tegen de man die hem vanavond belaagde, kan hij zich beroepen op noodweer. Dat vindt advocaat Frank van Ardenne.

Tijdens de wedstrijd Ajax - AZ stormde een Ajax-supporter het veld op en belaagde de keeper van AZ. Esteban gaf hem vervolgens een paar flinke trappen tegen het lichaam.

Volgens Van Ardenne had Esteban het recht om zichzelf te verdedigen. 'Als je wordt aangevallen mag je je verdedigen met een beroep op noodweer.'

Vervolgens is het de vraag of de reactie van doelman Esteban te ver ging. Volgens Van Ardenne moet je dan kijken naar de omstandigheden. 'Op de videobeelden zie je de doelman meteen na het incident om zich heen kijken. Hij ziet dan twee aanstormende mannen zonder te weten dat het suppoosten van Ajax zijn. Je ziet dat hij erg bang is om aangevallen te worden. Die gemoedstoestand kan leiden tot wat we 'noodweerexces' noemen. Je gaat te ver in je noodweer maar het is te verdedigen door een hevige gemoedstoestand.'

Van Ardenne lijkt het twijfelachtig of deze zaak echt voor de rechter zal komen, want daarvoor moet Esteban wel aangeklaagd worden. 'Als dat gebeurt zal hij aangeklaagd worden voor geweldpleging. Je mag immers niemand slaan of schoppen. Ik zeg 'als', want het is niet erg waarschijnlijk dat het ook echt zal gebeuren.'

Voor de advocaat is het vrijwel zeker dat de doelman dan niet veroordeeld wordt. 'In dit geval denk ik dat de rechter hem ontslag van rechtsvervolging zal geven vanwege het noodweerexces. Dat betekent overigens niet vrijspraak van zijn strafbare feiten.'

Van Ardenne vindt dat arbiter Bas Bijhuis de daden van de doelman ook zo had moeten beoordelen. 'De scheidsrechter had ook in moeten zien dat de keeper uit noodweer handelde. Hij had dus niet strikt het reglement van de KNVB moeten volgen.'

Ook volgens de Amsterdamse strafpleiter Geertjan van Oosten was het geweld dat AZ-keeper Esteban woensdag gebruikte tegen de man die hem op het veld aanviel, in juridische zin pure zelfverdediging. 'Hij heeft niets anders gedaan dan zichzelf verweren tegen een man die hem volkomen onverwachts van achteren aanviel', aldus Van Oosten.

'Het is een klassiek voorbeeld van wat in juridisch jargon noodweer heet, zelfverdediging', aldus Van Oosten.

De trappen die Esteban zijn belager gaf toen die op de grond lag, zijn volgens de raadsman evenmin verwijtbaar.

Advocaat Peter Plasman onderschrijft die visie. 'Het gaat er daarbij om wat de beleving van Esteban is geweest, niet wat wij van buitenaf waarnemen. Hij wist op dat moment niet met wie hij van doen had, waar die man op uit was, of hij wellicht bewapend was. Hij wist ook niet wat er verder om hem heen gebeurde.'

Leon

Bericht door Leon » do dec 22, 2011 9:54 am

Inderdaad, wat een vreselijk artikel. Vooral het verhaal over Jeroen Slop: volgens mij heb ik de beste man echt duidelijk horen verkondigen dat hij een levenslang stadionverbod krijgt.

Ook gaan bepaalde figuren (Van Nijnatten, Humberto Tan) de mogelijke oorzaak neerleggen bij de huidige bestuurlijke crisis. Ja hoor, doordat Ten Have, Cruijff en weet ik veel wie met elkaar overhoop liggen, heeft die jongen een hekel gekregen aan Esteban en loopt hij het veld op.

Ramona

Bericht door Ramona » do dec 22, 2011 9:55 am

Thijs schreef:Nou, gesprek van de dag hier.

Dat zal wel ja.
Sterkte!

Laudrup

Bericht door Laudrup » do dec 22, 2011 10:10 am

Baseman schreef:Het taalgebruik van sommige posters wordt steeds triester :excited.gif:
Maar het zal wel om deze column gaan:
Kijk, de moraalridder.
15 mei 2011.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do dec 22, 2011 10:14 am

De term 'randdebiel' is naar aanleiding van dit artikel anders volledig terecht. Bedenk wel dat 90% van Nederland weer een rode Ajax-waas voor de ogen krijgt als 'ie zo'n stukje leest en ik/wij krijgen ook weer alle shit hiervan op ons bord.

Hou je gewoon bij de feiten en verzin geen dingen die Frank of Jeroen al dan niet gezegd zouden hebben.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » do dec 22, 2011 10:14 am

Afbeelding
Vakkie 129

Laudrup

Bericht door Laudrup » do dec 22, 2011 10:15 am

Thijs schreef:De term 'randdebiel' is naar aanleiding van dit artikel anders volledig terecht. Bedenk wel dat 90% van Nederland weer een rode Ajax-waas voor de ogen krijgt als 'ie zo'n stukje leest en ik/wij krijgen ook weer alle shit hiervan op ons bord.

Hou je gewoon bij de feiten en verzin geen dingen die Frank of Jeroen al dan niet gezegd zouden hebben.
Daarom. Die Van Nijnatten moet gewoon eens objectief zijn en zichzelf beter laten informeren.
15 mei 2011.

Plaats reactie