De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Scherrer » di dec 20, 2011 12:05 am

Rishi schreef:
Ride schreef:
Zeux schreef:
Als ik naar het Ajax van '95 kijk, zie ik fantastische individuen, die onder Van Gaal optimaal tot bloei zijn gekomen.

Van Gaal kan de voetbalvisie op De Toekomst omarmen, omdat die helemaal niet zo ver van zijn eigen visie af staat.
Tsja, einde discussie.
Vol overtuiging, dat dan weer wel! 100% eens met Scherrer.

Iemand bekend met de 'escalatieladder' van Friedrich Glasl?
Nu ik de postings van Zeux van de laatste dagen nog eens achter elkaar doorlees begin ik het idee te krijgen dat hij een act is. Zo overtuigd zó veel feitelijke nonsens eruit gooien, constant van verhaal wisselen om je ergens onderuit te babbelen: dat kan niet serieus zijn.

Neem nu bijvoorbeeld zijn laatste statement, dat Van Gaal om het individu geeft. Dat is zúlke aantoonbare quatsch dat ik erom moet lachen. Dat kán hij niet serieus menen. De enige persoon die zoiets ongeloofwaardigs zegt is iemand die de boel loopt op te naaien en een spelletje speelt.

En in dat spelletje ben ik best wel hard getrapt. :blush.gif:

Zeux, you won, fellow. :biggthumpup.gif: Jij bent te slim om zelf werkelijk te denken dat de visies op jeugdvoetbal van Cruijff en Van Gaal op elkaar lijken, om te geloven dat Van Gaal óóit iets van Cruijff zou uitvoeren of dat JC en LvG ooit met elkaar zullen samenwerken.

999

Bericht door 999 » di dec 20, 2011 12:06 am

Als ik het dus goed begrijp dan mogen er zodadeiljk enkele spelers als individu in het jeugdelftal doen en laten wat ze willen ten behoeven van hun ontwikkeling en moeten die andere, laten we zeggen een stuk of acht het maar uit zoeken in het elftal.

Maar onder van Gaal zal een Messi in wording bij zijn nek gegrepen worden en mag ie zijn speciefieke kwaliteiten niet verder ontplooien, ergo Van Gaal zal er persoonlijk op toezien dat elke trainer die kwaliteiten de kop indrukt, ten faveure van het teambelang.

Daarom haalde van Gaal ook de niet creatieve spelers zoals Finidi, Litmanen, Ronald De Boer, Kanu en zette ie Kluivert steevast op de bank.Net als Blind.Mmmh Blind waar heb ik die naam meer gehoord op dit forum, oja, nu weet ik het weer.Blind dat is die speler die gehaald is door JC, wars van creativiteit, prima teamverband speler.

Wat laten mensen zich toch gek maken door de Telegraaf en V.I.
Blij met de punten ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di dec 20, 2011 12:12 am

Eigenlijk geeft Van Gaal ook heel veel om het individu, laten we eerlijk zijn. Eerst komt Louis, dan een hele tijd niks, en dan pas de teamprestatie.

zeux

Bericht door zeux » di dec 20, 2011 12:14 am

Peter schreef:Zeux, het is geen herhalen, want van Gaal en Cruijff roepen telkens wat nieuws. Dan roept van Gaal weer wat over Cruijff bij Twan Huys en reageert Cruijff daarop. Vervolgens komt er in een biografie weer enkele sneren naar Cruijff en beticht Cruijff Van Gaal weer van Alzheimer etc. etc. Het is een continu moddergevecht. Ik snap niet hoe je dit toch telkens probeert te ontkennen. Waarheid in zichzelf? Die lui beschimpen mekaar al sinds eind jaren '80 en jij doet net alsof er niets aan de hand is.
Ja, I know. Maar mijn indruk is dat het conflict kleiner zou zijn geweest als niet die schijnwerpers er steeds op stonden en iedere opmerking/uitspraak meteen opgeblazen zou worden. Het is ook een self-fulfilling prophecy geworden.

En het mooie is, dat het er op lijkt dat Van Gaal bereid is daar overheen te stappen. Cruijff zijn ding op De Toekomst, Van Gaal de leiding over de club en de lijn naar Frank. :biggthumpup.gif:
Laatst gewijzigd door zeux op di dec 20, 2011 12:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » di dec 20, 2011 12:15 am

999 schreef:Als ik het dus goed begrijp dan mogen er zodadeiljk enkele spelers als individu in het jeugdelftal doen en laten wat ze willen ten behoeven van hun ontwikkeling en moeten die andere, laten we zeggen een stuk of acht het maar uit zoeken in het elftal.

Maar onder van Gaal zal een Messi in wording bij zijn nek gegrepen worden en mag ie zijn speciefieke kwaliteiten niet verder ontplooien, ergo Van Gaal zal er persoonlijk op toezien dat elke trainer die kwaliteiten de kop indrukt, ten faveure van het teambelang.

Daarom haalde van Gaal ook de niet creatieve spelers zoals Finidi, Litmanen, Ronald De Boer, Kanu en zette ie Kluivert steevast op de bank.Net als Blind.Mmmh Blind waar heb ik die naam meer gehoord op dit forum, oja, nu weet ik het weer.Blind dat is die speler die gehaald is door JC, wars van creativiteit, prima teamverband speler.

Van Gaal botste met Ribery, Rivaldo en Riquelme... maar haalde wel Zenden en Pranjic :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » di dec 20, 2011 12:15 am

Jöhnk schreef:Eigenlijk geeft Van Gaal ook heel veel om het individu, laten we eerlijk zijn. Eerst komt Louis, dan een hele tijd niks, en dan pas de teamprestatie.
Eigenlijk hou jij ook wel veel van aandacht ..
Blij met de punten ...

Lionel

Bericht door Lionel » di dec 20, 2011 12:15 am

Jöhnk schreef:Eigenlijk geeft Van Gaal ook heel veel om het individu, laten we eerlijk zijn. Eerst komt Louis, dan een hele tijd niks, en dan pas de teamprestatie.
:drecul.gif: :biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » di dec 20, 2011 12:16 am

Rishi schreef:
Van Gaal botste met Ribery, Rivaldo en Riquelme... maar haalde wel Zenden en Pranjic :excited.gif:
Als je zo selectief moet shoppen in de carrière van Van Gaal, is dat wel een beetje sneu.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » di dec 20, 2011 12:18 am

Vond je dat ook in '95? Of juichte jij hem toen ook toe?

999

Bericht door 999 » di dec 20, 2011 12:19 am

Rishi schreef:
999 schreef:Als ik het dus goed begrijp dan mogen er zodadeiljk enkele spelers als individu in het jeugdelftal doen en laten wat ze willen ten behoeven van hun ontwikkeling en moeten die andere, laten we zeggen een stuk of acht het maar uit zoeken in het elftal.

Ja. laten we het b.v. over Ribery hebben:
Franck Ribéry kon zich dit weekeinde in de Bundesliga niet beheersen. In het duel met FC Köln (3-0 zege) deelde de Franse sterspeler van Bayern München een kopstoot uit en greep hij een tegenstander bij de keel.
Halve zool ..

Louis zette ook steevast creativeling Robben langs de kant bij Bayern, hij gaf zelf de medische staf opdracht om hem nooit op tijd fit te krijgen voor een wedstrijd ..

Oja, en Rivaldo mocht zijn creativiteit op de positie die van Gaal voor hem in gedachte ( zijn beste positie ) had nooit etaleren.Verboden.
Blij met de punten ...

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di dec 20, 2011 7:56 am

Zeux schreef:Vond je dat ook in '95? Of juichte jij hem toen ook toe?
Grappig dat dit altijd aangehaald moet worden. Alsof dat een maatstaf zou moeten zijn.
Wie vind bijvoorbeeld Ştefan Kovács één van de beste trainers aller tijden dan.. :confused.gif:
Iedereen wijst alleen maar naar Michels toch :hypocrite.gif:
Vakkie 129

999

Bericht door 999 » di dec 20, 2011 8:47 am

SCHOON SCHIP

ZAANDAM – Om een einde te maken aan de beschamende bestuurlijke chaos bij Ajax moet de bezem rigoureus door de club. Dat is de stellige overtuiging van Ruud Suurendonk (68). Als voetballer maakte de Amsterdammer vooral furore met zijn hattrick in de Europacupwedstrijd in 1970 tegen Napoli (4-0). In de verlenging trof hij binnen zeven minuten tijd driemaal doel, een unieke prestatie. De in maatschappelijk opzicht geslaagde Suurendonk was recent in beeld als kandidaat voor de nieuw te vormen bestuursraad, maar heeft zich daarvoor teruggetrokken.

De bestuursraad gaat de huidige ledenraad en het bestuur vervangen en wordt verantwoordelijk voor de benoeming van en het opzeggen van het vertrouwen in de raad van commissarissen. Een orgaan met een belangrijke taak, maar toch heeft Suurendonk besloten er geen zitting in te nemen. „Ik heb de boot afgehouden vanwege het verleden en de houding van de andere kandidaten. Daar ben ik van geschrokken.”

Het advies van de Amsterdammer voor de ledenvergadering van donderdag: maak schoon schip. „Stop bij Ajax met elkaar banen toespelen. Alleen met kandidaten die er blanco instappen, kan het onderlinge wantrouwen worden gestopt. We moeten opnieuw beginnen.”

De jeugdtrainer van Hercules Zaandam, die in zijn werkzame leven onder meer vestigingsmanager was bij Wastora, voor Kwantum Hallen vijftig sportzaken opzette en zelf twee sportwinkels runde, is hard in zijn oordeel. „Ik had de angst om tussen de andere beoogde bestuursraadsleden Hennie Henrichs, Hein Blocks en Cees Vervoorn te worden vermorzeld en als voormalige voetballer de Johan Cruijff van de bestuursraad te worden. Op het moment dat ik bedankte, waren Tonny Bruins Slot en Dick Schoenaker nog niet naar voren geschoven en leek een meerderheid van de te vormen bestuursraad met Steven ten Have, Paul Römer, Edgar Davids en Marjan Olfers te sympathiseren. Daar ben ik trouwens nu nog steeds bang voor.”

Kort gezegd, heeft hij geen enkel vertrouwen in Henrichs, Blocks en Vervoorn. „De vereniging heeft zich onvoorwaardelijk uitgesproken voor de lijn Cruijff. Maar ik vermoed dat dit drietal daar geen voorstander van is. Blocks wekte in een e-mail de indruk, tegen de wens van de vereniging, de vier overige commissarissen niet te willen wegsturen. Ik had daar graag eens met ze over gesproken, vind dat je moet hebben gepraat voordat je met elkaar in zee gaat. Zij hadden echter geen tijd voor en behoefte aan een gesprek. In de ArenA liepen ze me straal voorbij. Met zulke mensen hoef ik niet samen te werken.”

Maar ook hun

Ajax-verleden maakte Suurendonk huiverig. „In welke commissie, raad of welk bestuur heeft Henrichs de afgelopen jaren niet gezeten? Hetzelfde geldt voor Blocks. Daarnaast is laatstgenoemde commissaris van de Da Vinci-groep, die op haar website aangeeft zaken te doen met Ajax. Om over Vervoorn maar te zwijgen. Hij zat in de benoemingscommissie van de huidige rvc! Hij heeft de commissarissen aangesteld, dus zal de laatste zijn om ze weg te sturen. In het kader van good governance is zijn benoeming onwenselijk. Maar hij moet zelf niet eens in de bestuursraad willen. Want wie zegt me dat hij bij de eventuele aanstelling van een nieuwe rvc wél de goede keuzes maakt?”

Suurendonk plaatst vraagtekens bij de kandidatuur van Henrichs, Blocks, Vervoorn, Bruins Slot, Schoenaker en Jan Buskermolen. „Omdat gedurende het spel de spelregels zijn gewijzigd. Een van de criteria was dat kandidaten geen andere functie bij Ajax mochten bekleden. In het geval van Tonny en Dick is dat losgelaten. Zij zijn scout en elftalleider. En wat is er overgebleven van de acht vakgebieden die de kandidaten moeten invullen? Ik heb geen enkel idee wie de juridische zaken zal behartigen. Met Ten Have als juridische vechtmachine lijkt me dat een belangrijk onderdeel. Ik ben bang dat er noodgrepen zijn gedaan om maar tot een bestuursraad te kunnen komen. En dat is niet goed”, aldus de Ajacied.

„Tussen Henrichs, Blocks, Vervoorn en Buskermolen was ik de maagd in het verhaal. Ik pleit voor zeven maagden, voor mensen die maar één pet op hebben, voor mensen die elkaar recht in de ogen kunnen kijken. Waarom neemt de ledenvergadering niet wat meer tijd? Formeer een nieuwe benoemingscommissie, die een bestuursraad met frisse, fruitige en onafhankelijke mensen gaat aanstellen. Aan al die belangenverstrengelingen moet een einde worden gemaakt”, zegt Suurendonk.

Het voetballergehalte moet wat hem betreft groter. „Met Bruins Slot en Schoenaker zitten er maar twee echte voetbalmensen tussen de kandidaten. Het streven van Cruijff was nu net om meer voetballers op belangrijke posities te krijgen. De mensen die je nu overal ziet verschijnen, hebben allemaal gestudeerd en vast hun kwaliteiten. Maar je ziet aan de huidige crisis dat ze de juiste feeling missen. Kijk bijvoorbeeld naar Ten Have en Sturkenboom. Ze steken voetballers met het grootste gemak een mes in de rug.”

Samen met Maarten Oldenhof (oud-directeur van Ajax) en Lex Hes (erevoorzitter businessclub) stuurde Suurendonk een brief met vragen naar interim-bestuurslid Rob Been junior. „Als iedereen met een recent bestuursverleden afziet van een plaats in de bestuursraad, ben ik bereid weer over mijn kandidatuur na te denken. Als de leden of de leden van een benoemingscommissie dat in het belang van Ajax vinden. Want dat moet nu eindelijk weer eens voorop komen te staan. Niet in woorden, maar in handelen.”
LEDEN: „ CRUIJFF BEHOUDEN IN RVC ”

AMSTERDAM – In de algemene ledenvergadering van Ajax komen donderdag twee moties ter stemming waaruit valt op te maken dat diverse leden Johan Cruijff willen laten zitten als commissaris en het kwartet Steven ten Have, Marjan Olfers, Paul Römer en Edgar Davids de wacht wordt aangezegd. De ledenraad besloot vorige maand dat ze alle vijf moesten vertrekken, maar de drie prominente Ajax-leden Ruud Suurendonk (ex-speler), Maarten Oldenhof (ex-directeur) en Lex Hes (ex-businessclubvoorzitter) denken dat er binnen de vereniging voldoende draagvlak bestaat om Cruijff te laten zitten en de vier naar huis te sturen. Het trio laat dit weten in een uitgebreide brief met vragen en opmerkingen betreffende de bestuursraad aan interim-voorzitter Rob Been van Ajax, die tevens aan alle leden van de Amsterdamse club is gestuurd. Als de meerderheid van de leden stemt voor het ontslag van het kwartet en het behoud van Cruijff dan moet de nieuwe bestuursraad (normaliter donderdag gekozen en geïnstalleerd) de opdracht van de ledenraad om de vijf commissarissen de wacht aan te zeggen naast zich neerleggen en de lijn van de verenigingsleden volgen.

Hoewel Cruijff eerder aangaf zijn commissariszetel ter beschikking te zullen stellen, doet hij dit niet zolang de overige vier weigeren terug te treden. Het trio Suurendonk, Oldenhof en Hes wil sowieso dat de relatie van Ajax met Cruijff blijft bestaan, ook als hij geen commissaris blijft. In dat geval denken zij aan een technisch adviseurschap.
HENRICHS: „ÉÉN CLUB”
AMSTERDAM – Hennie Henrichs respecteert de mening van Ruud Suurendonk, die bij Ajax schoon schip wil maken. „Dat is een stelling die je kunt aanhangen, maar de benoemingscommissie heeft voor duurzame vernieuwing gekozen. Het is daarbij belangrijk – niet dat ik in de bestuursraad zit – maar wel dat er mensen worden gekozen die iets hebben meegemaakt. Ik heb de commissieleden twee keer gevraagd waarom ze bij mij terecht kwamen. Het antwoord: om kennis en kunde te hebben bij de transitie van oud naar nieuw. De club staat in de brand. We moeten zorgen dat Ajax weer één club wordt en we uit dat kampengedoe komen.”
Blocks: „Kans op wegsturen rvc groot”

AMSTERDAM – Hein Blocks ziet geen belemmeringen voor zijn toetreden tot de nieuw te vormen bestuursraad. „Het is zes jaar geleden dat ik – samen met Klaas Nuninga – in de Ajaxdirectie zat. Ik heb in de ledenraad gezeten en deel uitgemaakt van de financiële commissie. Daar kan niemand moeite mee hebben. Bij Ajax gaat het primair om de sportieve resultaten, maar is het ook van belang om over tien of vijftien jaar te kunnen presteren. Die commissie moest voor randvoorwaarden zorgen, waardoor Ajax in lengte der dagen niet in categorie I bij de KNVB komt.”

De link met de Da Vincigroep vindt Blocks een ’kulargument’ om zich niet kandidaat te stellen. „De hoofdactiviteit van Da Vinci is de financiële en bancaire wereld. Zoals u weet, ben ik daar mijn hele leven werkzaam in. Ajax was al een klant van de Da Vincigroep voordat ik commissaris werd. Ik heb me daar nooit mee bemoeid.”

Over het bewuste mailtje is Blocks helder. „Ik was en ben een voorstander van een soepel, probleemloos vertrek van de commissarissen. Wat ik heb gezegd, is dat indien zij dat niet vrijwillig zouden doen, we de 42 dagen tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders moesten gebruiken om te overleggen over een gefaseerde uittreding. Als er een oplossing mogelijk – én het beste voor Ajax – is, waarin de commissarissen blijven, is dat voor mij bespreekbaar. Maar gezien de huidige verhoudingen is de kans groot dat er geen andere mogelijkheid is dan de hele rvc weg te sturen.”
Vervoorn: „Zaken scheiden”

AMSTERDAM – Cees Vervoorn heeft vanavond een voorbereidingsgesprek met de andere vijf kandidaten voor de bestuursraad van Ajax. „Ik ben bekend met het argument dat ik ook deel heb uitgemaakt van de voordrachtscommissie voor de huidige rvc”, aldus de voormalige topzwemmer. „Ik betreur enorm hoe het is verlopen. Maar dat zijn zaken die je niet kunt voorzien. Ik herken het gevoel dat mijn eerdere rol ongelukkig kan zijn. Aan de andere kant is er ook een aantal mensen dat vindt, dat ik de zaken los moet zien. Ik denk ze ook te kunnen scheiden om mijn verantwoordelijkheid te nemen. Mijn aandachtsgebied in de bestuursraad zou topsport, wetenschap en onderwijs worden. In de technische lijn die door Johan Cruijff is uitgezet, denk ik veel te kunnen betekenen. Het is een vakgebied waarin ik al heel lang werkzaam ben. Maar ik zal me beraden.”

Eén ding is voor Vervoorn duidelijk: „Het wegsturen van de rvc is een besluit dat door de ledenraad is genomen. Dat besluit zullen we uitvoeren.”
De Telegraaf ..
Blij met de punten ...

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di dec 20, 2011 9:16 am

:drecul.gif:

Nusport.nl

http://www.nusport.nl/sportmoment/index.html

in de top 10 van sportmomenten hebben ze de benoeming van van Gaal erbij gehaald :drecul.gif: :drecul.gif:

Sorry.. eigenlijk te triest voor woorden dat ze die in de top 10 zetten ipv
Vakkie 129

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di dec 20, 2011 10:09 am

In plaats van?

Ik zie daar zelfs sportmomenten instaan waar ik niet eens weet van had. Al is 15 mei natuurlijk het enige grootse sportmoment van 2011. :ajaxsmiley.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di dec 20, 2011 10:18 am

We kunnen eigenlijk wel concluderen dat 2011 een vrij armoedig sportjaar is (als je geen Ajacied bent en het breder trekt dan voetbal).

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di dec 20, 2011 10:42 am

Peter schreef:We kunnen eigenlijk wel concluderen dat 2011 een vrij armoedig sportjaar is (als je geen Ajacied bent en het breder trekt dan voetbal).

Persoonlijk vind ik het WK Honkbal uitzonderlijk :neutral.gif:
Vakkie 129

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » di dec 20, 2011 10:55 am

Peter schreef:We kunnen eigenlijk wel concluderen dat 2011 een vrij armoedig sportjaar is (als je geen Ajacied bent en het breder trekt dan voetbal).
Is toch wel vaker zo in oneven jaren? Al is er door de honkballers een bijzondere prestatie neergezet.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di dec 20, 2011 11:20 am

ASD Statement

Aanstaande donderdag vindt de Algemene Ledenraadvergadering plaats, waarop alle leden van de vereniging AFC Ajax hun stem uit kunnen gaan brengen op de voor te dragen kandidaten voor de Bestuursraad, zoals het interim-bestuur die zal voordragen en wat bepalend zal zijn voor de toekomst van Ajax. Reeds maanden is de ASD bezig om in die Bestuursraad een persoon uit supporterskringen te krijgen. Nog altijd wordt daarvoor gestreden, en dat doel is tot op heden steeds dichterbij gekomen.

Helaas moeten we als ASD nu echter een sterk signaal afgeven aan de leden en het interim-bestuur, met het oog op de toekomst van ons aller Ajax. De samenstelling van de voordracht zoals die er nu uit ziet, is wat ons betreft namelijk niet zoals die zou moeten zijn, met het oog op de Cruijff-visie zoals die bij Ajax gegarandeerd gevolgd zou moeten worden.

Een Bestuursraad zoals die nu gekozen moet worden, met slechts 2 aanhangers van de Cruijff-visie tegen 4 anti-Cruijff figuren die de dienst uit zouden gaan maken, garandeert zo´n toekomst namelijk allerminst. De stemverhouding zoals die in de straks allesbepalende Bestuursraad zou komen te liggen, is in deze samenstelling steeds bij voorbaat anti Cruijff, iets waar wij heel duidelijk niet aan mee willen en kunnen werken. Bovendien lijkt het er op, dat de kandidaat uit supporterskringen (de zevende zetel) pas na maanden voorgedragen zal gaan worden, op moment dat de Bestuursraad ´naar behoren´ functioneert. Dat zou dus een soort ´spek en bonenzetel´ worden.

Hierbij moet ook vermeld worden, dat de kandidaat voorzitter tijdens het hele proces stelselmatig heeft geweigerd in gesprek te gaan met de medekandidaat vanuit supporterskringen, en daarbij andere kandidaten heeft meegesleept. Een kandidaat voorzitter dus, die bij voorbaat al openlijk laat zien de supporters te minachten. Ook daar hebben wij zoals iedereen zal begrijpen de nodige moeite mee, en wij zijn van mening dat deze beoogd voorzitter per direct van de kandidatenlijst zou moeten worden afgevoerd.

De hele gang van zaken dwingt ons er toe, om ons ernstig te gaan beraden of we onze kandidatuur vanuit supporterskringen voort moeten zetten. In ieder geval zetten wij onze kandidaat ´in de wacht´, en sluiten wij pas weer aan, zodra het interim-bestuur met een kandidatenlijst komt die een Ajax-toekomst volgens de Cruijff-visie wel waarborgt, door dus een meerderheid aan Cruijff-aanhangers voor te dragen.

Natuurlijk lopen wij hiermee het risico, dat al het werk en energie van tal van mensen om tot een fantastisch supportersresultaat te komen, teniet kan worden gedaan. Heel duidelijk willen wij echter stellen, dat de sportieve toekomst van Ajax ook voor ons veel belangrijker is, dan onze ambities op supportersgebied.

Hierbij roepen wij tegelijkertijd alle leden van Ajax die donderdag gaan stemmen op, nog eens goed na te gaan denken over welke kant u Ajax donderdag op wilt sturen.

ASD ( Ajax Supporters Delegatie: AFCA Supportersclub, SVA , VAK410, ABA, AFCA.nl, Ouwe Garde )

peter

Bericht door peter » di dec 20, 2011 12:04 pm

Jinne schreef:
Is toch wel vaker zo in oneven jaren? Al is er door de honkballers een bijzondere prestatie neergezet.
Heb je ook wel weer gelijk in, hoor. Individueel vind ik het dit jaar alleen nog net wat kariger dan anders.

Le T.

Bericht door Le T. » di dec 20, 2011 12:10 pm

wimpey schreef: En ik ben anti het spelletje waarvan LvG op de achtergrond aan de touwtjes trekt, in samenwerking met de RvC. Wanneer LvG hart voor de zaak zou hebben, zou hij het zelf doen, i.p.v. frontsoldaatjes van het kaliber Sturkie en Blind in te zetten.
Het probleem met Cruijff is nou juist dat hij onvoldoende hart voor Ajax heeft om het zelf te doen, misschien wel letterlijk. Van Gaal wil wel aan het werk, die wil het zelf doen en niet vanaf de Barcelonese berg aan wat touwtjes trekken.

Ik krijg bij jou steeds meer de indruk dat je je voordoet als Cruijffiaan om mensen van het tegendeel te overtuigen. Je geeft namelijk de hele tijd argumenten voor het Cruijffkamp die feitelijk argumenten tegen zijn. Nog zo een:
wimpey schreef:
Ajax Rules schreef: Zoals bekend ligt mijn sympathie veel meer bij Ten Have dan bij Cruijff.
Je kunt zo bij Ajax aan de slag: daar geeft sympathie ook de doorslag bij benoemingen. Elders in de wereld kijkt men liever naar merites en competentie.
We weten natuurlijk allemaal dat Cruijff puur op persoonlijk sympathie, inclusief onvoorwaardelijke gehoorzaamheid, mensen geschikt acht. Van Basten, Van 't Schip, Witschge, Jonk, De Groot, Roy, Wouters, en ooit nog Blind, zelfs Van Gaal als trainer was niet zo geschikt. Dus ik snap je poging wel om het Cruijffkamp belachelijk te maken door hun argumentatie een tikje verder door te voeren. Maar het is niet alleen te doorzichtig, ook hou ik meer van discussieren met open vizier.
Peter schreef:
Zeux schreef:Ik krijg soms het idee dat sommige mensen ook niet meer willen dat het goed komt. Het opfokken van de vete lijkt meer een doel in zichzelf dan de vete zelf.
Opfokken? Er wordt niets opgefokt, maar Cruijff en van Gaal hebben elkaar altijd beschimpt. Dat is hetzelfde als je zegt dat Koeman en van Gaal wel weer vrienden worden. Ain't gonna happen. En stiekem weet jij dat ook wel.
Dat is ook een vereiste puur van Cruijff. Die wil het hier gezellig hebben met zijn jaknikkende vriendjes wanneer het hem behaagt eens een keertje langs te komen. Dat heeft met het belang van Ajax verder helemaal niks te maken natuurlijk. Van Gaal wil gewoon aan het werk, je weet wel, iets doen ipv alleen maar lullen. Werken doe je ook met mensen die je vrienden niet zijn. Bij lekker voor de hobby wat aankloten met een club alsof het je speeltje is zal dat anders liggen, dan gaat het alleen maar om de lol. Maar er is echt geen enkele reden waarom de AD en een commissaris of een adviseur op afstand elkaar aardig zouden moeten vinden.
LucaS schreef:
GangstaRiB schreef:"We hebben Frank de Boer bewust met rust gelaten".
Je zou die zin eens echt goed tot je moeten laten doordringen. En dan met droge ogen beweren dat het toeval is dat de Boer, compleet in afwijking van wat hij de voorgaande maanden zei, nu opeens naar buiten komt met de mening dat de opleiding bij Ajax tot voor kort bagger was.
He, een loyaliteitsverklaring wordt geeist. Die hadden we nog niet, althans, niet zo uitdrukkelijk. Verder is het natuurlijk het logische en onvermijdelijke gevolg van de werkwijze van Cruijff en de omstandigheid dat De Boer niet meer zo sterk staat. Maar hoe is dit in het belang van Ajax?
Wollt ihr den totalen Mensch?

peter

Bericht door peter » di dec 20, 2011 12:45 pm

Zeux schreef: En het mooie is, dat het er op lijkt dat Van Gaal bereid is daar overheen te stappen.
Als van Gaal bereid was om er overheen te stappen, dan had hij niet gekozen voor Danny Blind. Dat is namelijk volledig in strijd met het plan wat er ligt. Nee, van Gaal gaat het gewoon op zijn manier doen en anders is hij ook gepikeerd.

Het is overigens wel te hopen dat Jonker nu niet deze kant op komt. Die vent moet namelijk aan het einde van het seizoen weg bij de Amateurs, want de prestaties zijn abominabel. Scholl zal hem opvolgen. Bayern gaat op zoek naar een andere functie voor hem. Laat Louis er maar geen lucht van krijgen.

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » di dec 20, 2011 12:52 pm

Gewoon, omdat het misschien weggezakt is in het geheugen.
Xavi-rondo-rondo is een kloon van Johan Cruijff

01/03/2011 12:00

Drie maanden geleden klonk in de kleedkamer van Barcelona een klaterend applaus. De Catalanen hadden eerder die avond voetbal laten zien dat het voorstellingsvermogen ver te boven ging. U weet nog wel, die 5-0 overwinning op Real Madrid.

Xavi (foto) noemde het anderhalve week geleden de wedstrijd van zijn leven. En hij vertelde wat er na afloop gebeurde: 'We hebben onszelf in de kleedkamer een staande ovatie gegeven.'

Xavi deed zijn relaas in de aanloop naar een ander voetbalfestijn, het Champions League-duel met Arsenal in Londen. Het Engelse dagblad The Guardian streek met de eer de beste middenvelder ter wereld uitgebreid te spreken. Dat doet hij niet vaak, grote interviews geven. Want het voetbal van Barcelona spreekt voor zichzelf. Vanwege het prikkelende affiche maakte Xavi een uitzondering. Het werd een boeiend betoog over de schoonheid van voetbal, een eerbetoon ook aan de man die volgens hem aan de wieg van al dat fraais in Barcelona heeft gestaan: Johan Cruijff.

Die naam valt al snel in het vraaggesprek met journalist Sid Lowe. 'Ons model is het Ajax-model, opgelegd door Cruijff', vertelt Xavi over de oorsprong van het huidige spel van Barça. 'Het gaat allemaal om de rondo. Rondo, rondo, rondo. Elkde dag opnieuw. Het is de beste oefening die er is. Je leert verantwoordelijkheid te nemen en de bal niet te verliezen. Als dat tóch gebeurt, moet je in het midden staan. Alles één keer raken, daar gaat het om.'

Het is alsof je Cruijff zelf hoort praten. Sterker nog, diens voetbalvisie galmt door het hele interview. Over de verloren WK-finale met Oranje tegen West-Duitsland zei Cruijff ooit: 'Natuurlijk hadden we willen winnen. Maar over het voetbal dat we in 1974 hebben laten zien, wordt tientallen jaren later nog steeds met bewondering gesproken. Over de Duitsers heeft niemand het meer.'

Over de Champions League-zege van Internazionale in het vorige seizoen zegt Xavi nu: 'Er is iets groters dan de eindzege, iets blijvends. Een nalatenschap. Inter heeft de Champions League gewonnen, maar niemand praat nog over ze.'

Over het opleiden van talent zegt Cruijff ongeveer elke week dat technische ontwikkeling en spelplezier belangrijker zijn dan wedstrijdresultaten. Xavi formuleert zijn visie als volgt: 'Opleiding is de sleutel voor succes. Daarin moet voetbaltalent vooropstaan. Technisch vermogen. Altijd. Bij sommige jeugdacademies draait het om winnen, bij ons gaat het om ontwikkeling.'

'De meeste van onze spelers lopen hier al tien of twaalf jaar rond. Het eerste dat je als jeugdspeler van Barcelona leert, is snel denken. Houd je hoofd omhoog, beweeg, kijk, denk. Weet wat je gaat doen voordat je de bal krijgt. Wij hebben zeven, acht basisspelers die op deze manier zijn opgeleid en daardoor het one-touch-voetbal beheersen.'

Nadat Xavi nog even een sneer heeft uitgedeeld naar het Nederlands elftal in de laatste WK-finale ('Ze gokten alleen maar op penalty's of een counter via Arjen Robben, daardoor was ook het spel van Spanje saai'), komt hij tot de kern van zijn verhaal. Fysiek en afwachtend voetbal kan hem gestolen worden, het gaat allemaal om balbezit en aanvallen. Of zoals Cruijff het tijdens het WK in Zuid-Afrika zei: 'Als je op balbezit speelt hoef je niet te verdedigen, want er is maar één bal.'

Niet geheel verrassend eindigt Xavi zijn interview in The Guardian met een uitspraak die opnieuw rechtstreeks uit de mond van Cruijff had kunnen komen. 'Ik ben een romanticus.'

Het is dat Cruijff bekendstaat als hondstrouw aan zijn vrouw Danny, met wie hij al 42 jaar getrouwd is. Anders zou je kunnen denken dat Xavi een buitenechtelijk kind van hem is. Maar het ligt dus anders. Xavi is een kloon
:biggthumpup.gif:

:ajaxscarf.gif:
Vakkie 129

zeux

Bericht door zeux » di dec 20, 2011 1:01 pm

Peter schreef:
Zeux schreef: En het mooie is, dat het er op lijkt dat Van Gaal bereid is daar overheen te stappen.
Als van Gaal bereid was om er overheen te stappen, dan had hij niet gekozen voor Danny Blind. Dat is namelijk volledig in strijd met het plan wat er ligt. Nee, van Gaal gaat het gewoon op zijn manier doen en anders is hij ook gepikeerd.
Ik ben het met je eens dat ik de aanstelling van Blind ook niet snap vanuit het plan dat er ligt.

Ik snap op zich de aanstelling van Blind in de tijdelijke situatie totdat Van Gaal er is wél. Sturkenboom is puur berstuurder, daar moet je er dus voor die periode een technische man naast zetten en die was gewoon in huis. Wat Blind onder Van Gaal zou moeten is mij onhelder. Ik ga er van uit dat Van Gaal dat zal uitleggen tzt.

Ik zie er níét het bewijs in dat Van Gaal van plan is om tegen alles in te gaan dat afgelopen zomer in gang is gezet. Dat is en blijft een aanname gebaseerd op gedoe in het verleden, enz., enz. (en, jawel, emotie :666.gif: ).

zeux

Bericht door zeux » di dec 20, 2011 1:02 pm

@Ride: prachtig verhaal! Heerlijk. Fijn dat die visie nu ook staand beleid is bij Ajax en dat iedereen het er mee eens is dat we het zo moeten gaan doen.

Wenkend perspectief! :biggthumpup.gif:

Baseman

Bericht door Baseman » di dec 20, 2011 1:06 pm

'De meeste van onze spelers lopen hier al tien of twaalf jaar rond.
En nadat ze in het 1e elftal terecht komen, kunnen ze daar de rest van hun carriere blijven spelen.
Wat meteen het grootste verschil is tussen een topclub in Spanje (of Engeland, Italie en Duitsland) en Nederland...hier worden ze meteen weggekocht zodra ze echt waardevol kunnen worden.

Leuk die vergelijking met Barca, maar weinig realistisch.

Plaats reactie