Ben ik niet met je eens. En al helemaal niet hoe het door Cruijff wordt ingevuld en de ongeconditioneerde manier waarop het door een flink deel van zijn aanhang wordt beleden.Peter schreef:Voetbalclub versus voetbalbedrijf zegt niets over emotie of ratio.
Cruijff zegt: zet voetbalmensen aan het hoofd en het komt allemaal helemaal goed. Hij koestert de romantiek van een voetbalclub. Zijn aanhang zegt: Cruijff is onze voetbalheld. Zet hem aan het hoofd en het komt goed. Zijn rare nukken en streken horen bij zijn folklore.
Ten Have zegt: Ajax is een voetbalbedrijf met 100 miljoen omzet en 250 werknemers. Dat moet je goed leiden. De structuur van de NV moet stevig en duurzaam zijn. Je moet dus analyseren wat moet gebeuren en navenant handelen.
Aan de twee begrippen kun je overigens niet zomaar de kwalificaties goed of fout hechten. Teveel emotie is niet goed, maar teveel ratio ook niet. Een combinatie is voor mij het meest ideaal, waarbij ik zelf wel een voorkeur heb om de ratio flink te laten functioneren, maar dat is dus een persoonlijke keuze.
En dan kom je dus bij jouw lijstje uit, aangevuld met het team op De Toekomst. Een voetbalman aan de top die managementkwaliteiten heeft en voetbalmensen op cruciale technische posities. En zakelijk sterke mensen op FD en CD. Maar die dan ook écht serieus nemen (inclusief de organen die daarbij horen).