De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Marillion
Site Admin

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » ma nov 21, 2011 9:17 pm

Het is misschien een goed plan om niet continu achter ieder verhaal en gerucht aan te lopen. Iedereen praat in z'n eigen straatje. Beide partijen lekken aan alle kanten informatie en het is één onoverzichtelijke bende. Voor een buitenstaander is het niet te doen om al die verhalen op waarde te schatten.

De enige conclusie die je kunt trekken is dat het een genante vertoning is die de club schade toebrengt. Op de korte termijn omdat rust nodig is voor goede prestaties. En ook op de lange termijn omdat dit gewoon erg slecht is voor het imago van de club. Welke vakmensen willen straks nog voor ons werken?
Nil volentibus arduum

jabu

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door jabu » ma nov 21, 2011 9:17 pm

wizard_w schreef:Die vent is de duivel dat kan niet anders, heb zelden zo'n vies en smerig mannetje meegemaakt als die kale neet. Dat begint eng te worden.
Pak een willekeurig aantal mensen van straat, benoem ze in RvC of bestuur, en binnen een half jaar krijgen zij dezelfde teksten naar hun hoofd.
Marillion schreef:Welke vakmensen willen straks nog voor ons werken?
Geen. Daar moet je wel erg suïcidaal voor zijn.

CdE

Bericht door CdE » ma nov 21, 2011 9:21 pm

De RvC heeft als ik het goed begreep dus ook de brief van de Ajax ondernemingsraad (?) gelekt?

Lionel

Bericht door Lionel » ma nov 21, 2011 9:22 pm

Natuurlijk. Wie anders?
IK GELOOF!!!!!!

CdE

Bericht door CdE » ma nov 21, 2011 9:28 pm

Rishi schreef:Natuurlijk. Wie anders?
Niemand anders. Er werd alleen even doorheen gepraat bij mij toen dat stukje langs kwam dus ik kon het niet goed verstaan.

Maar goed signaal weer van de RvC. :excited.gif:

jabu

Bericht door jabu » ma nov 21, 2011 9:42 pm

Ik ben niet thuis dus even voor de goede orde... nieuws van Derksen & Co.?

Luciano

Bericht door Luciano » ma nov 21, 2011 9:51 pm

Jabu schreef:Ik ben niet thuis dus even voor de goede orde... nieuws van Derksen & Co.?
Ging 3 kwartier over Cruijff en Ajax met een zeer sterk optreden van Cruijff via de telefoon. Zeker terugkijken.

Edit: Nam het eigenlijk zelfs een beetje voor Davids op wat betreft het NOS interview.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 9:58 pm

Luciano schreef:
Edit: Nam het eigenlijk zelfs een beetje voor Davids op wat betreft het NOS interview.
Het is gewoon pertinent gelul dat Davids 'verleid' zou zijn tot die uitspraken.

Bij televisie-interviews is vaak een regisseur aanwezig die in de gaten houdt wat allemaal gevraagd wordt. Vaak tettert hij in een oortje, bij niet-live interviews staat hij er naast. Ze wisten dat er 'harde taal' werd gebezigd in de RvC. Hadden Cruijff en Ten Have zelf gezegd. Naar voorbeelden dáárvan waren ze op zoek. Gewoon goed journalistiek werk. Dat Davids vervolgens met verwijten van racisme kwam, was volkomen onverwacht. Ook voor het team van de NOS.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

CdE

Bericht door CdE » ma nov 21, 2011 10:01 pm

Jaap de Groot vanavond bij Pauw en Witteman. Heel benieuwd wat hij te melden heeft. :excited.gif:

Mensen als De Groot en Arno Vermeulen mogen ze van mij echt heel ver van de tv houden. Onbegrijpelijk dat die steeds uitgenodigd worden bij bepaalde programma's.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma nov 21, 2011 10:07 pm

Peter schreef:Ben even een dagje niet geweest en er is weer een hoop gezegd in dit topic. Conclusie:

Front 1:
wat is die Cruijff toch een enge man
Front 2:
wat is die Ten Have toch een nare vent
:smallgrin.gif:
Ik heb de indruk dat de meningen over Ten Have iets sterker zijn dan over Cruijff. Ik waan me af en toe op AN, wat een haat. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Luciano

Bericht door Luciano » ma nov 21, 2011 10:08 pm

Eens. Deze nieuwsgeile idioten faciliteren de grondige verrotting van het bouwwerk Ajax.

Luciano

Bericht door Luciano » ma nov 21, 2011 10:10 pm

Zeux schreef:
Luciano schreef:
Het is gewoon pertinent gelul dat Davids 'verleid' zou zijn tot die uitspraken.

Bij televisie-interviews is vaak een regisseur aanwezig die in de gaten houdt wat allemaal gevraagd wordt. Vaak tettert hij in een oortje, bij niet-live interviews staat hij er naast. Ze wisten dat er 'harde taal' werd gebezigd in de RvC. Hadden Cruijff en Ten Have zelf gezegd. Naar voorbeelden dáárvan waren ze op zoek. Gewoon goed journalistiek werk. Dat Davids vervolgens met verwijten van racisme kwam, was volkomen onverwacht. Ook voor het team van de NOS.
Ik vind het zelf ook onprofessioneel. Ze lekken helaas wel vaker als de druk iets hoger wordt.

999

Bericht door 999 » ma nov 21, 2011 10:16 pm

Tis natuurlijk wel frappant ..

Eerst vanmorgen de T. met twee pagina's vol dat JC nooit iets verkeerd doet ..
Daarna, gok ik zo, Derksen die verteld dat JC nooit iets verkeerd doet ..
En zodadelijk Japie die bij P&W zal gaan vertellen dat JC nooit iets verkeerd doet ..

P&W weet ik niet maar die andere twee zullen dat van de week nog wel gaan herhalen ...
Blij met de punten ...

zeux

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 10:20 pm

Luciano schreef:
Ik vind het zelf ook onprofessioneel. Ze lekken helaas wel vaker als de druk iets hoger wordt.
Ah, de kaart Derksen: Davids is een slappe lul die niet tegen druk kan. (altijd handig zo'n tv-programma voor ammunitie)

Davids wordt al dagen lang tot de enkels afgebrand door alles en iedereen. Hij is toen over die opmerking heen gestapt, om 'de lieve vrede te bewaren' en het functioneren van de RvC werkbaar te houden.

Nu was de maat blijkbaar vol, na wéér een vergadering waarin Cruijff hem beledigd heeft en afgezeken (van verschillende kanten bevestigd en ook Cruijff gaf toe dat het er hard aan toe ging).

Cruijff mag alles roepen over Davids, maar als die een keer wat terugzegt, wordt hij 'geframed' door de mediamaat van Cruijff als niet stress-bestendig. Typical.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Alexander

Bericht door Alexander » ma nov 21, 2011 10:20 pm

Luciano schreef:
Jabu schreef:Ik ben niet thuis dus even voor de goede orde... nieuws van Derksen & Co.?
Ging 3 kwartier over Cruijff en Ajax met een zeer sterk optreden van Cruijff via de telefoon. Zeker terugkijken.

Dat zullen de tegenstanders wel weer niet vinden. Langzamerhand ben je echt rijp voor een inrichting als je nog achter de 4 leden van de RVC staat.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma nov 21, 2011 10:29 pm

999 schreef:Tis natuurlijk wel frappant ..

En zodadelijk Japie die bij P&W zal gaan vertellen dat JC nooit iets verkeerd doet ..

P&W weet ik niet maar die andere twee zullen dat van de week nog wel gaan herhalen ...
Maar Voetske, JC doet toch ook nooit iets verkeerd? Of weet jij iets wat wij niet weten? :hypocrite.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

999

Bericht door 999 » ma nov 21, 2011 10:31 pm

Duke schreef:
999 schreef:Tis natuurlijk wel frappant ..

Maar Voetske, JC doet toch ook nooit iets verkeerd? Of weet jij iets wat wij niet weten? :hypocrite.gif:
:smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

jabu

Bericht door jabu » ma nov 21, 2011 10:31 pm

Duke schreef:Ik heb de indruk dat de meningen over Ten Have iets sterker zijn dan over Cruijff. Ik waan me af en toe op AN, wat een haat. :excited.gif:
Inderdaad, simpelheid troef. Ieder heeft recht op z'n eigen mening en visie, maar het debat hier ontstijgt het niveau ArenA niet. Zal wel de tijdgeest zijn. Wat dat betreft doen de debatzone en voetbaltopics overigens niet voor elkaar onder...

zeux

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 10:34 pm

Laten we even het telefoongesprek met Cruijff - zoals weergegeven door VI zelf - en het statement van Davids van vanavond naast elkaar zetten.
Edgar Davids is geschrokken van de ophef rond de vermeend racistische opmerking die Johan Cruijff tegen hem gemaakt zou hebben. De oud-voetballer, een van de vijf leden van de raad van commissarissen van Ajax, bestrijdt dat hij Cruijff een racist vindt en benadrukt dat hij groot respect voor zijn collega-commissaris heeft.

'Sommige mensen gaan wel eens over de schreef, tot aan het racistische toe', was de opmerking die Davids maakte over het incident. Rvc-voorzitter Steven ten Have kwam later met de bevestiging. 'Je zit hier alleen maar omdat je zwart bent', zou Cruijff hebben gezegd tegen Davids.

Op zijn persoonlijke weblog kwam Davids met een verklaring. 'Na de commotie van de afgelopen dagen omtrent het aanstellen door de rvc van Louis van Gaal als algemeen directeur bij Ajax is mij persoonlijk in de media van alles verweten. Het ging niet meer om Ajax of de rvc maar kennelijk om de persoon Davids. Bij herhaling ben ik publiekelijk in de media geschoffeerd en bewust neergezet als een persoon die onbetrouwbaar en onbekwaam zou zijn.

Ik was zelfs niet meer een echte Ajacied. Ik heb daar niet op gereageerd omdat ik van mening was dat daardoor de dynamiek binnen Ajax nog verder zou worden verstoord. Uiteindelijk kreeg ik zelfs via een mail te horen dat mij de toegang tot de Toekomst werd ontzegd. Ik ga hier niet verder op in omdat anders bijzaken wederom hoofdzaken dreigen te worden.'

'Na de lange, moeizame en vaak verhitte vergadering van gisteren werden mij nog een aantal vragen gesteld door Joep Schreuder van de NOS. Op de vraag of er altijd behoorlijk werd gecommuniceerd binnen de rvc heb ik toen eerlijk antwoord gegeven dat dat niet altijd het geval is geweest. Dat het af en toe erg ver ging, met een racistische opmerking als dieptepunt. Ik ben verrast en geschrokken van het effect van mijn antwoord en hoe men vervolgens hiermee op de loop is gegaan.'

Davids: 'Zoals tijdens het interview volgens mij duidelijk was, heb ik daarmee alleen willen aangeven dat de fatsoensnormen soms erg ver te zoeken waren tijdens de vergaderingen van de rvc. Ik heb nooit gezegd, en dat wil ik benadrukken, dat Johan Cruijff een racist is, ondanks deze ongelukkige opmerking van zijn kant. Ik wil ook, zoals vaker gezegd, duidelijk maken dat ik diep respect heb voor de voetballer Johan Cruijff ondanks de persoonlijke zaken die mij de laatste dagen ten deel zijn gevallen.'
bron
Reactie Cruijff: 'Racistische taal? Te gek voor woorden'
21/11/2011 20:35

EXCLUSIEF - Johan Cruijff reageerde maandagmiddag vanuit Barcelona tamelijk laconiek op het bericht dat hij racistische taal zou hebben gebruikt in de raad van commissarissen van Ajax ten opzichte van Edgar Davids.

Cruijff zou gezegd hebben dat Davids alleen vanwege zijn huidskleur in de rvc zou zitten. 'Een kat in het nauw maakt kennelijk rare sprongen. Dat soort verwijten krijg ik dus ook nog eens op mijn bordje', zegt Cruijff tegen Voetbal International.

De uitspraak zou zelfs zijn opgenomen.
Cruijff: 'Ach, ze zijn tegenwoordig tot alles in staat. Luister nou. Er zijn indertijd vier, vijf gekleurde spelers bij Ajax weggegaan omdat ze zich er niet thuis voelden, zoals Eljero Elia en Jermain Lens. Inmiddels is Ajax juist een heel multiraciale club geworden. Mede daarom zit Davids in de raad voor commissarissen. Dat ze dat als een racistische uitspraak gaan uitleggen is eigenlijk te gek voor woorden. Werkelijk alles wordt uit zijn verband getrokken.'

Er wordt ook gesuggereerd dat je best met Louis van Gaal zou kunnen samenwerken.
'Het gaat me niet zozeer om de figuur Van Gaal maar om het feit dat er in de nieuwe organisatie geen plaats is voor een technisch directeur. In dat opzicht bestaat het probleem-Van Gaal eigenlijk niet eens, als je begrijpt wat ik bedoel. Het lijkt me heel sterk dat er een technisch directeur zou worden neergezet met zijn goedkeuren.

'Maar ach, in de huidige situatie is geloof ik alles mogelijk. Frank de Boer staat nu aan het hoofd van het technisch hart, met Dennis Bergkamp en Wim Jonk daaronder. Die mensen kunnen toch niet eens nog eens een technisch directeur boven zich krijgen?'
(Bert Nederlof)
bron

Ik vind de reactie van Davds erg chique. Hij neemt niets terug van de kwalificatie 'racistische opmerking', maar verbindt er niet de conclusie aan dat Cruijff dus ook een racist zou zijn (twee verschillende dingen) en hij blijft Cruijff roemen als speler.

Cruijff probeert net te doen of hij het niet zo gezegd heeft. Als ie een vent was geweest, had ie gezegd: sorry, in een opwelling te hard geweest. En vervolgens zijn punt gemaakt over één van de redenen van Davids in de RvC. Wat hém betreft dus blijkbaar, want ik heb het voorheen nooit gehoord en niemand heeft nog een link kunnen geven waarin het ooit is gesteld.

Luciano

Bericht door Luciano » ma nov 21, 2011 10:39 pm

ALs jij beweert dat hij doet alsof hij het niet gezegd heeft raad ik je aan de uitzending eens goed terug te bekijken.

Arthur

Bericht door Arthur » ma nov 21, 2011 10:39 pm

Ik vond het frappant dat toen Derksen vanavond probeerde Cruijff te verdedigen het echt walgelijk uit zijn mond kwam. Ik vond het echt genant hoe hij over Davids sprak en probeerde de opmerking van Cruijff goed te praten terwijl hij achteraf niet eens begrepen had in welke context deze was gebezigd.
Vervolgens kwam Cruijff zelf aan het woord en kwam eindelijk de nuance waar ik toch wel op gehoopt had. Het bevestigt voor mij weer een beetje mijn vermoeden dat het vooral de mensen om Cruijff heen zijn die pretenderen namens hem te spreken die hem in de problemen brengen. Hij moet gewoon zichzelf vertegenwoordigen en al die ja-knikkers om hem heen wegsturen.

Wat Cruijff zei kwam in het kort op het volgende neer: RIjkaard had Cruijff en de benoemingscommissie aangeraden om iemand in de leiding van Ajax op te nemen die feeling heeft met de cultuur van de donkere jongens in de opleiding omdat al een aantal keer is gebleken dat die eigenlijk veel te snel worden weggestuurd doordat de leiding ze niet begrijpt. Hij kwam met Elia en Lens als voorbeelden (als ik me niet vergis). Vervolgens hebben ze een ex-topper gezocht met die achtergrond om deze taak op zich te nemen, wat dus Davids is geworden. Het idee was dat als er problemen waren met de volgende 'Elia' dat bijvoorbeeld Jonk Davids erbij zou halen om te kijken of het probleem intern kon worden opgelost in plaats van zo'n jongen weg te sturen.
Cruijffs opmerking sloeg dus hierop, hoe rot hij ook uit zijn mond kwam. Naar Cruijffs idee bemoeide Davids zich met technische aangelegenheden waar Cruijff zelf over wilde beslissen, waarna hij Davids voor de voeten wierp dat zijn functie is om te zorgen voor het begrip voor de donkere jongens in de opleiding. (Had hij het toen ook maar zo gezegd.)

Vervolgens kwam het bericht dat Davids zelf ontkende Cruijff een racist te hebben genoemd. Ik ben in ieder geval weer een beetje gerustgesteld.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 10:43 pm

Luciano schreef:ALs jij beweert dat hij doet alsof hij het niet gezegd heeft raad ik je aan de uitzending eens goed terug te bekijken.
Ik schrijf: zoals VI zelf het weergeeft. Ik viel later in.

Heeft hij inderdaad bevestigd dat hij heeft gezegd: 'jij zit hier alleen omdat je zwart bent'?

Volgens mij wordt het in ieder geval tijd voor het transcript van die episode. Wat mij betreft kunnen ze daar nauwelijks meer onderuit.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma nov 21, 2011 10:44 pm

Maar zo'n Ten Have is toch gewoon een NSB'er, ja de duivel zelf zoals Wizard W terecht zegt als ie in de uitzending van Studio Voetbal opbelt om te zeggen dat Cruyff dat toch echt gezegd heeft.. bah die man is echt doodeng.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 21, 2011 10:46 pm

brigade zuid schreef:Maar zo'n Ten Have is toch gewoon een NSB'er, ja de duivel zelf zoals Wizard W terecht zegt als ie in de uitzending van Studio Voetbal opbelt om te zeggen dat Cruyff dat toch echt gezegd heeft.. bah die man is echt doodeng.
Voorlopig is nog niet duidelijk dat hij het niet heeft gezegd. Cruijff is er op zijn best mistig over.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma nov 21, 2011 10:48 pm

Een duidelijke en heldere uitleg van Cruijff en Derksen. Die achterbakse doorgeleerde professor staat wederom voor lul.
YNWA

Plaats reactie