Roda JC-Ajax 29-10-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Roda JC-Ajax 29-10-2011

Bericht door wimpey » zo okt 30, 2011 8:19 am

666 schreef: Hebben we een keeperstrainer die in staat is om die rare blunders eruit te trainen of moeten we hopen dat het (net zoals bij Sar en Steek) met de jaren komt?
Goede vraag. Niet alleen Vermeer maakt concentratiefouten. Qua blackouts kunnen VDW, Vertonghen en Enoh er ook wat van.

Geen idee of dat trainbaar of verbeterbaar is.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo okt 30, 2011 8:21 am

Wat bij mij van gisteravond vooral blijft knagen is die enorme terugval na de 1-0. Tot dan is het spel van Ajax heel behoorlijk tot goed. Veel drive, geconcentreerd, snel spel, compact spelend, veel beweging en aanspeelpunten rondom. En dan, na die 1-0, kakt alles weer groots en meeslepend in. Gaan we weer achterover hangen en afwachten, worden we weer apathisch in de dekking, komen we overal een of twee stappen te laat, gaat het tempo naar beneden, is er weinig beweging meer en weinig aanspeelpunten, zijn we weer slordig in passing en balaannames. Het zal in de rust wel gedonderd hebben in de kleedkamer, want pas in de 2e helft zagen we iets terug van die drive en toen bleek ook hoe zwak Roda eigenlijk was. Even wat druk erop en wat meer snelheid en beweging en je speelt ze aan flarden.

We hebben het omgekeerde al eerder gezien: pas na een rode kaart of een achterstand werden de heren wakker en gingen ze wel met de vereiste drive spelen. En nu sukkelen ze dus in na een voorsprong. Wat is dat toch? Dit Ajax mist sowieso de nodige kwaliteiten (techniek, inzicht), maar in de bovenkamer lijkt mij vooral structureel iets niet in orde. Dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met die gebruikelijke spiraal naar beneden door slechte prestaties (waardoor verlies aan zelfvertrouwen, faalangst en verkramptheid). Dit heeft volgens mij veel meer te maken met een ernstig gebrek aan professionaliteit (volledige focus op de wedstrijd en de tegenstander en pas feestvieren als de wedstrijd afgelopen is en de buit echt binnen is).
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo okt 30, 2011 8:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 30, 2011 8:23 am

wimpey schreef:
666 schreef: Hebben we een keeperstrainer die in staat is om die rare blunders eruit te trainen of moeten we hopen dat het (net zoals bij Sar en Steek) met de jaren komt?
Goede vraag. Niet alleen Vermeer maakt concentratiefouten. Qua blackouts kunnen VDW, Vertonghen en Enoh er ook wat van.

Ik denk dat dat moeilijk wordt. Het zit gewoon opgesloten in de spelers. Ze zullen best wel eens een wedstrijd zonder deze fouten kunnen voetballen, maar structureel verwacht ik niet.

We moeten natuurlijk ook weer niet overdrijven. Vertonghen is ondanks deze 'slordigheden', een absolute meerwaarde voor ons team. Hij haalt achterin met zijn fysiek en kopkracht ontzettend veel weg. Daarna is hij bij rushes naar voren bijna niet te stoppen. Hij passeert makkelijker als onze buitenspelers! :blush.gif:
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op zo okt 30, 2011 8:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 30, 2011 8:25 am

Zuidema schreef:Wat bij mij van gisteravond vooral blijft knagen is die enorme terugval na de 1-0. Tot dan is het spel van Ajax heel behoorlijk tot goed. Veel drive, geconcentreerd, snel spel, compact spelend, veel beweging en aanspeelpunten rondom. En dan, na die 1-0, kakt alles weer groots en meeslepend in. Gaan we weer achterover hangen en afwachten, worden we weer apathisch in de dekking, komen we overal een of twee stappen te laat, gaat het tempo naar beneden, is er weinig beweging meer en weinig aanspeelpunten, zijn we weer slordig in passing en balaannames. Het zal in de rust wel gedonderd hebben in de kleedkamer, want pas in de 2e helft zagen we iets terug van die drive en toen bleek ook hoe zwak Roda eigenlijk was. Even wat druk erop en wat meer snelheid en beweging en je speelt ze aan flarden.

We hebben het omgekeerd al eerder gezien: pas na een rode kaart of een achterstand werden de heren wakker en gingen ze wel met drive spelen. Nu sukkelen ze dus in na een voorsprong. Wat is dat toch? Dit Ajax mist sowieso de nodige kwaliteiten (techniek, inzicht), maar in de bovenkamer lijkt mij vooral structureel iets niet in orde. Dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met die spiraal naar beneden door slechte prestaties, waardoor verlies aan zelfvertrouwen, faalangst en verkramptheid. Dit heeft volgens mij veel meer te maken met een ernstig gebrek aan professionaliteit (volledige focus op de wedstrijd en de tegenstander en pas feestvieren als de wedstrijd afgelopen is en de buit echt binnen is).
Dat heeft vooral te maken met vertrouwen. Je merkt aan de ploeg dat ze de afgelopen wedstrijden wat tikken hebben gehad. Na de 0-2 hebben we de wedstrijd makkelijk uitgespeeld, maar tussen de 0-1 en 0-2 in, was het ontzettend slecht.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo okt 30, 2011 8:44 am

Ajaciedjuh schreef: Dat heeft vooral te maken met vertrouwen. Je merkt aan de ploeg dat ze de afgelopen wedstrijden wat tikken hebben gehad. Na de 0-2 hebben we de wedstrijd makkelijk uitgespeeld, maar tussen de 0-1 en 0-2 in, was het ontzettend slecht.
Klopt, die slechte serie resultaten laten spelers natuurlijk niet onberoerd. Het zelfvertrouwen krijgt een deuk, je gaat verkrampter spelen. De flair en het elan valt weg. Heel menselijk, heel begrijpelijk. Maar waarom richt Ajax dan wel de kop op na een rode kaart of een achterstand? Dan kan het ineens wel allemaal. Nog niet geweldig, maar die vereiste drive is er dan wel. En waarom kakt Ajax omgekeerd dan zo in als ze wel op een voorsprong komen? En waarom komt Ajax gisteravond in de 2e helft weer vrij redelijk terug na (waarschijnlijk) een donderspeech van Frank in de rust?

Nogmaals, juist door die omslagen steeds is dit volgens mij niet alleen een kwestie van zelfvertrouwen. Volgens mij is dit vooral een gebrek aan pure professionaliteit. Dat je 90 minuten lang gefocussed bent en blijft. En de klus kil, hard en zakelijk wil klaren met zijn allen. Zo blijft het erg labiel allemaal. Gevaarlijk labiel, voor serieuze titelkansen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo okt 30, 2011 8:52 am

wimpey schreef:

Ik vond juist dat Steek na de komst van L'ami echt gegroeid is. Maar ik vrees dat Vermeer inderdaad een soort 2de Menzo gaat worden. Prachtige reflexen, maar soms kortsluiting in het hoofd. Ideale back-up keeper.

Ik weet niet wat De Boer van deze wedstrijd vond. Hij was blij met het resultaat, maar kan onmogelijk blij zijn met de enorme terugval na de 0-1. Na de 0-1 werden álle duels verloren. Er gingen hoge balen richting Lukoki... Nou ja.. nog veel werk te doen.
Whitey on the moon.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo okt 30, 2011 8:59 am

Ajaciedjuh schreef: We moeten natuurlijk ook weer niet overdrijven. Vertonghen is ondanks deze 'slordigheden', een absolute meerwaarde voor ons team. Hij haalt achterin met zijn fysiek en kopkracht ontzettend veel weg. Daarna is hij bij rushes naar voren bijna niet te stoppen. Hij passeert makkelijker als onze buitenspelers! :blush.gif:
Vertonghen vond ik gisteravond inderdaad een behoorlijke pot spelen. Weliswaar tegen een zwak Roda, maar toch. Afgezien van een paar rare fouten, was hij scherp en alert achterin. Maar dat hij eindelijk ook structureel met lef naar voren speelde, deed me vooral goed. Jammer alleen, dat hij de ploeg na de 1-0 niet naar voren opjuint, maar weer mee gaat in de malaise daarna. Hoe dan ook, kennelijk heeft Frank toch een gevoelige snaar bij hem weten te raken met diverse opmerkingen. Dat Frank opbouwend en inschuivend meer van hem verlangt en dat Vertonghen veel meer kan dan hij tot dusver laat zien.

Toppie

Bericht door Toppie » zo okt 30, 2011 9:06 am

Blijft Gregory nu voorlopig op de bank zitten :hypocrite.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 30, 2011 9:29 am

Ajaciedjuh schreef: Vertonghen is ondanks deze 'slordigheden', een absolute meerwaarde voor ons team.
Dat hebben we dit seizoen gezien. :excited.gif:

Als LB doet ie meer in aanvallend opzicht dan als CV. Maar die jongen is geen verdediger.

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 30, 2011 9:37 am

GangstaRiB schreef: Ik weet niet wat De Boer van deze wedstrijd vond. Hij was blij met het resultaat, maar kan onmogelijk blij zijn met de enorme terugval na de 0-1. Na de 0-1 werden álle duels verloren. Er gingen hoge balen richting Lukoki... Nou ja.. nog veel werk te doen.
Precies. Lek is nog lang niet boven.

Wat te doen tegen een ploeg die 4-3-3 speelt? Ik zou Anita laten backen. En hem in de opbouw laten doorschuiven. Daar zit wel winst d.m.v. deze 3-4-3:

Alderweireld en Vertonghen speelden zó kort op elkaar, dat Fernandez vorige week dat duo in z'n uppie kom afschermen in de opbouw. Hoefde amper loopwerk te verrichten. De veldbezetting in de opbouw was gisteren beter: meer ruimte tussen 3 spelers achterin i.p.v. 4 man achterin.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 30, 2011 10:24 am

wimpey schreef: Precies. Lek is nog lang niet boven.
Het is nog ontzettend fragiel. Het zou me niet verbazen als we as zondag tegen Utreg gewoon weer op onze bek gaan. Zeker met in acht nemend dat we om 12:30 spelen (1 overwinning van de laatste 12? half een wedstrijden) :blush.gif: .

Als we tegen Zagreb/Utreg gaan winnen, dan kan er weer een reeks worden neergezet. Eerst moet vanmiddag Heracles ons maar eens helpen. :ajaxscarf.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo okt 30, 2011 10:37 am

wimpey schreef:Maar die jongen is geen verdediger.

Nee, hij is de zoveelste halve verdediger die we opleiden. Geen vlees, geen vis. Hij mist de specifieke kwaliteiten van een verdediger, maar als middenvelder is hij niets bijzonders. Vergelijk Daley Blind, Maduro, enz.
Het stinkt aan alle kanten!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo okt 30, 2011 12:07 pm

Zuidema schreef:
Vertonghen vond ik gisteravond inderdaad een behoorlijke pot spelen. Weliswaar tegen een zwak Roda, maar toch. Afgezien van een paar rare fouten, was hij scherp en alert achterin. Maar dat hij eindelijk ook structureel met lef naar voren speelde, deed me vooral goed. Jammer alleen, dat hij de ploeg na de 1-0 niet naar voren opjuint, maar weer mee gaat in de malaise daarna. Hoe dan ook, kennelijk heeft Frank toch een gevoelige snaar bij hem weten te raken met diverse opmerkingen. Dat Frank opbouwend en inschuivend meer van hem verlangt en dat Vertonghen veel meer kan dan hij tot dusver laat zien.
Dit stond in het AD van de week:

In het Algemeen Dagblad laat Frank de Boer weten dat Jan Vertonghen vaker moet inschuiven. 'dat heb ik hem ook gezegd. Dat is een kwaliteit van hem. Jan moet beseffen dat hij het tegenstanders daarmee heel lastig kan maken. Dat ze dan nog meer achteruit lopen en wij elders op het veld meer rust krijgen. Hij zegt dat hij op 100% speelt, maar je ziet het als hij zich echt kwaad maakt. Dan geeft hij meer.'

Hopelijk helpt het en gaat hij wat vaker inschuiven.

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 30, 2011 1:07 pm

joey schreef: Nee, hij is de zoveelste halve verdediger die we opleiden. Geen vlees, geen vis. Hij mist de specifieke kwaliteiten van een verdediger, maar als middenvelder is hij niets bijzonders. Vergelijk Daley Blind, Maduro, enz.
Vertonghen heeft i.i.g. nog fysiek, loopvermogen, charisma. Ik denk dat hij een treedje hoger als LB aan moet kunnen. Dit i.t.t. Daley. Die heeft de motoriek van een oude man. Dat wordt echt nooit wat.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo okt 30, 2011 2:18 pm

Wat mij van gisteren bij is gebleven is het inspelen op Vermeer en dan zo GVD gevaarlijk weer inspelen op de backs.. Geef die bal een ram naar het middenveld...
Maar 3-4-3... is dat een blijvertje.. Vertonghen als inschuivende back is beter dan wat ik tot nu toe allemaal heb gezien. Laat Ooijer voorlopig maar lekker staan..
Weer op zoek naar een Interim coach..

Michael_B

Bericht door Michael_B » zo okt 30, 2011 2:23 pm

Tegen Zagreb spelen we weer 433 aldus FdB. Ging vorige keer tegen hen ook zo goed, aldus Frank.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo okt 30, 2011 2:46 pm

wimpey schreef:Roda was een ideale tegenstander in Ajax' enorm slechte fase. :biggthumpup.gif:
Inderdaad. Ben bang dat het lek nog lang niet boven is, maar dan zijn dit soort wedstrijdjes nog wel lekker.
Ajax!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo okt 30, 2011 2:50 pm

Ajax Rules schreef:Anita was weer erg sterk.

I.m.o. misschien wel de beste speler van deze selectie.
Hahahahaha

Speelde goed. Kreeg dit seizoen vor het eerst te maken met geen enkele tegenstand, dat zal het zijn geweest.
Ajax!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo okt 30, 2011 4:55 pm

Giacomo Puccini schreef:
Ajax Rules schreef:Anita was weer erg sterk.

I.m.o. misschien wel de beste speler van deze selectie.
Hahahahaha

Speelde goed. Kreeg dit seizoen vor het eerst te maken met geen enkele tegenstand, dat zal het zijn geweest.
Ja tuurlijk man... :excited.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 30, 2011 5:22 pm

De Dominee schreef:Tegen Zagreb spelen we weer 433 aldus FdB. Ging vorige keer tegen hen ook zo goed, aldus Frank.
Gaan we tegen iedere tegenstander wat anders proberen dan?
IK GELOOF!!!!!!

Arthur

Bericht door Arthur » zo okt 30, 2011 6:36 pm

De Boer heeft heel duidelijk uitgelegd dat hij alleen 343 speelt tegen ploegen met 2 spitsen. Aangezien Zagreb dat niet doet, spelen we dus simpelweg geen 343.

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 30, 2011 6:56 pm

Maar wat nou als een tegenstander 442 speelt met 2 diepe vleugels en een zwervende spits?
IK GELOOF!!!!!!

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » zo okt 30, 2011 8:11 pm

Rishi schreef:Maar wat nou als een tegenstander 442 speelt met 2 diepe vleugels en een zwervende spits?
2 diepe vleugels en een spits zijn dus gewoon 3 aanvallers.

Overigens ben ik van mening dat Ajax in de NL competitie altijd met 1:3:4:3 moet gaan spelen. Ajax heeft het beste spelers materiaal en moet dus uitgaan van eigen krachten. Met 4 man op het middenveld moet je elke wedstrijd kunnen domineren. Ajax heeft het meeste punt verlies geleden als het maar achteruit liep en de tegenstander het initiatief gaf.

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 30, 2011 8:34 pm

Kan Greg niét gewoon op de plek van André?
IK GELOOF!!!!!!

Jesse

Bericht door Jesse » zo okt 30, 2011 8:49 pm

Greg kan niet verdedigen. Ik zou hem dan nog eerder op het middenveld zetten.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Plaats reactie