De plannen van Bergkamp en Jonk
Moderator: mods
Re: De plannen van Bergkamp en Jonk
Wanneer zijn Cruijff en Jonk eigenlijk precies vrienden geworden? 

-
Jonk is volgens mij als speler door JC naar Ajax gehaald (Uit m'n hoofd: geruild tegen een rechtsbuiten uit de Ajax-opleiding die debuteerde met een dubbele schaar!) Daarna hebben ze elkaar, denk ik, niet of nauwelijks gezien/gesproken, althans er is volgens mij nooit over bericht:
Wim Jonk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Jonk#C ... als_speler
Wim Jonk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Jonk#C ... als_speler
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Maar volgens mijn informatie vertrok Cruijff in januari 1988 bij Ajax terwijl Jonk pas in de zomer van dat jaar zijn transfer maakte.
Hoe dan ook, de hier populaire mededeling dat Jonk een vriendje van Cruijff is kan ik moeilijk plaatsen. Maar misschien kunnen Le T. of LucaS daar wat meer duidelijkheid over verschaffen.
Hoe dan ook, de hier populaire mededeling dat Jonk een vriendje van Cruijff is kan ik moeilijk plaatsen. Maar misschien kunnen Le T. of LucaS daar wat meer duidelijkheid over verschaffen.
Dat je daaraan durft te twijfelen, Jöhnk!
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
-
Zou heel goed kunnen, ik probeerde me het te herinneren.Maar volgens mijn informatie vertrok Cruijff in januari 1988 bij Ajax terwijl Jonk pas in de zomer van dat jaar zijn transfer maakte.
http://www.footballdatabase.eu/transfer ... =1988/1989
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Le T. en LucaS zijn een kruistocht begonnen en grijpen ieder stukje aan. Zoveel is mij nu wel duidelijk. Of de Boer nu 3-4-3 gaat spelen, Jonk nu wat goed doet, D-Skilled lovend is over de vorderingen etc. etc. Het maakt allemaal niet meer uit, want er zal en moet iets kapotgemaakt worden. Doel? Het ridiculiseren van alles wat er nu bij Ajax rondloopt en het afgeven op alles wat er nu gebeurt. Soms denk je wel eens dat het iets persoonlijks is tegen Cruijff en dat er in het verleden iets is voorgevallen.
-
Is de site betrouwbaar? Op http://www.footballdatabase.eu/trans ... =1987/1988 zie ik dat Sörensen en Stapleton juli 87 zijn gekomen en datzelfde seizoen al weer zijn vertrokken! Klopt dat?Demosthenes schreef:Zou heel goed kunnen, ik probeerde me het te herinneren.Maar volgens mijn informatie vertrok Cruijff in januari 1988 bij Ajax terwijl Jonk pas in de zomer van dat jaar zijn transfer maakte.
http://www.footballdatabase.eu/transfer ... =1988/1989
Ach, als zelfs Ling tot de vriendjes van Cruijff wordt gerekend is dat een breed toepasbaar oordeel..
Je gaat je bijna afvragen hoe het komt dat de beste man zo veel vriendjes heeft als hij altijd voor problemen zorgt. 

Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
-
Ik denk dat er geen sprake is van een privé-vriendschap, eerder gezamenlijk strijden voor hetzelfde doel.Luciano schreef:Ach, als zelfs Ling tot de vriendjes van Cruijff wordt gerekend is dat een breed toepasbaar oordeel..
Ik denk ook dat JC geen idee heeft wat La Ling in Trencin heeft gedaan, wat La Ling aan zakelijke activiteiten buiten het voetbal heeft gedaan, behalve dat wat La Ling hem heeft verteld. Ik denk dat JC niet vaak naar Trencin is geweest, met mensen rond La Ling (Slowaken) heeft gesproken, m.a.w. waarop wordt Ling's deskundigheid gebaseerd?
- peter
Van Gaal kwam daarentegen in 1987 bij Ajax. Dat moet dan wel een vriendje van Cruijff zijn joh.Jöhnk schreef:Maar volgens mijn informatie vertrok Cruijff in januari 1988 bij Ajax terwijl Jonk pas in de zomer van dat jaar zijn transfer maakte.

Mij zal je niet horen zeggen dat grote voetballers alles kunnen. Als je echter op een bepaald niveau gevoetbald hebt heb je ook een kijk op het spelletje die je zonder die achtergrond niet hebt. Cruijff, Jonk of Bergkamp of welke oude topvoetballer dan ook zien of iemand kan voetballen en weten ook HOE bepaalde dingen moeten. En dat is de basis van alles.Le T. schreef:Ik ook, hang maar in het museum.Luciano schreef:Onder iconen schaar ik Cruijff ook overigens.
Als jij dingen niet in het verband zet van onfeilbare verlosser, Barcelona, vermeende clubliefde, dogma's, en goed kunnen voetballen als bewijs van trainers- en bestuurstalent dan hoef ik het daar ook niet uit te rukken. Daar hoort het namelijk niet.Dat schaamteloze uit zijn verband rukken van teksten bevalt jullie prima.
Als ik nou zeg dat ik op heel erg hoog niveau heb gevoetbald, ga je mij dan gelijk geven omdat dat betekent dat ik onfeilbaar ben altijd gelijk heb?Vraagje, hebben jullie (Lucas en Le T.) zelf ooit gevoetbald en zo ja op niveau?
Zo kan je het vrij simpel omdraaien, waarop wordt Ling's ondeskundigheid gebaseerd? Hoe JC aan zijn gedachten over Ling komt zul je nooit weten dus verdere veronderstellingen (op basis van je eigen zeer beperkte informatie) hebben ook geen enkele toegevoegde waarde.Demosthenes schreef:Ik denk dat er geen sprake is van een privé-vriendschap, eerder gezamenlijk strijden voor hetzelfde doel.Luciano schreef:Ach, als zelfs Ling tot de vriendjes van Cruijff wordt gerekend is dat een breed toepasbaar oordeel..
Ik denk ook dat JC geen idee heeft wat La Ling in Trencin heeft gedaan, wat La Ling aan zakelijke activiteiten buiten het voetbal heeft gedaan, behalve dat wat La Ling hem heeft verteld. Ik denk dat JC niet vaak naar Trencin is geweest, met mensen rond La Ling (Slowaken) heeft gesproken, m.a.w. waarop wordt Ling's deskundigheid gebaseerd?
-
Er is een gesprek geweest met La Ling en er is informatie over hem ingewonnen, dat lees ik tenminste op AT (Denk ik) en mijn krant.
Hoe JC aan informatie komt? Inderdaad weet ik dat niet; ik weet niet eens of hij wel enige informatie heeft behalve wat er in VI staat.
Hoe JC aan informatie komt? Inderdaad weet ik dat niet; ik weet niet eens of hij wel enige informatie heeft behalve wat er in VI staat.
Goh, wat zou er toch voorgevallen zijn? Misschien moet je je geheugen even raadplegen en teruggaan naar het moment waarop Cruijff de ledenraad enige tijd na aanvang van de vergadering binnenstapte met de mededeling dat hij de reorganisatie van Ajax wel even ging doen, zodat het rapport Coronel onder in de la verdween, waardoor de belemmering voor de benoeming van zijn incompetente prutsvriendje Van Basten weg was. Vervolgens keerde hij onverrichter zake terug naar Barcelona, waarna Van Basten 40 miljoen opmaakte om Ajax naar de rand van de afgrond te brengen.Peter schreef:Le T. en LucaS zijn een kruistocht begonnen en grijpen ieder stukje aan. Zoveel is mij nu wel duidelijk. Of de Boer nu 3-4-3 gaat spelen, Jonk nu wat goed doet, D-Skilled lovend is over de vorderingen etc. etc. Het maakt allemaal niet meer uit, want er zal en moet iets kapotgemaakt worden. Doel? Het ridiculiseren van alles wat er nu bij Ajax rondloopt en het afgeven op alles wat er nu gebeurt. Soms denk je wel eens dat het iets persoonlijks is tegen Cruijff en dat er in het verleden iets is voorgevallen.
Dat neem ik hem kwalijk ja. Net als eerdere bemoeienissen. Het ging toen precies zoals ik voorspeld had en een jaar geleden wist ik ook al dat het op een echec zou uitlopen. Sommige mensen zien Cruijff misschien als een ondoorgrondelijk en onfeilbaar genie, ik ervaar de uitkomst van zijn bemoeienissen met Ajax als bijzonder voorspelbaar.
Daarnaast vind ik het zowel sneu als achterbaks tegelijk om iedereen die Cruijff graag ziet oprotten omdat hij schade aanricht van onzuivere motieven te beschuldigen. Het past natuurlijk wel bij het zelote kuddegedrag van de heiligenverering, mensen die niet zelf na willen denken houden niet van mensen die dat wel blijven doen. Wat is je volgende 'argument', dat ik net zo'n lelijke kop heb als Arno Vermeulen en daarom tegen Cruijff ben?
Dat doet me denken aan die zogenaamde visie van Van Basten, die dan wel goed zou zijn. Behalve dat hij niet kon zien of iemand kon voetballen, had hij ook geen idee hoe je tot goed voetbal komt, en dat is wat een visie onderscheidt van een visioen van Barcelona-voetbal. Dat kunnen we allemaal hebben.Luciano schreef:Mij zal je niet horen zeggen dat grote voetballers alles kunnen. Als je echter op een bepaald niveau gevoetbald hebt heb je ook een kijk op het spelletje die je zonder die achtergrond niet hebt. Cruijff, Jonk of Bergkamp of welke oude topvoetballer dan ook zien of iemand kan voetballen en weten ook HOE bepaalde dingen moeten. En dat is de basis van alles.Le T. schreef:Ik ook, hang maar in het museum.Luciano schreef:Onder iconen schaar ik Cruijff ook overigens.
Als jij dingen niet in het verband zet van onfeilbare verlosser, Barcelona, vermeende clubliefde, dogma's, en goed kunnen voetballen als bewijs van trainers- en bestuurstalent dan hoef ik het daar ook niet uit te rukken. Daar hoort het namelijk niet.Dat schaamteloze uit zijn verband rukken van teksten bevalt jullie prima.
Als ik nou zeg dat ik op heel erg hoog niveau heb gevoetbald, ga je mij dan gelijk geven omdat dat betekent dat ik onfeilbaar ben altijd gelijk heb?Vraagje, hebben jullie (Lucas en Le T.) zelf ooit gevoetbald en zo ja op niveau?
Veel goeie voetballers zijn puur intuitief, die voelen gewoon de bal en de ruimte en hoeven daar verder niet over na te denken. Maar als je er nooit over na hebt hoeven denken moet je nog beginnen om er verstandelijk grip op te krijgen, dat is namelijk wel nodig als je moet inschatten, beoordelen, analyseren en er over moet communiceren, laat staan een manier vinden om iets te verbeteren. Bergkamp heeft dat bijvoorbeeld wel, dat merk je aan de manier waarop hij over zijn eigen acties praat, maar ook dat is nog maar één aspect van het trainersvak. Als je nou alle aspecten van het vak onder de knie hebt, dán is je ervaring in de absolute top en je ervaring met absolute toptrainers natuurlijk een pré. Maar het is geen noodzaak en het compenseert ook niet voor het ontbreken van de andere aspecten.
Voor vrienden lost Cruijff dan ook problemen op in plaats van ze te maken. Zo had Van Basten het probleem dat hij na 7 jaar golfen wel weer wat geld wilde verdienen in het voetbal, maar hij had niet echt zin om zich als trainer te bewijzen en met matige spelers te werken, anders dan diegene die hij zelf selecteerde of kocht. Dan regelt Cruijff toch even een bondscoachschap voor hem bij Kesler die zo graag met de grote Cruijff op de foto staat en die geen kapotschrijverij van de Telegraaf kan gebruiken? Als Cruijff zegt dat het een goeie trainer is zal het immers wel waar zijn.Bertje schreef:Je gaat je bijna afvragen hoe het komt dat de beste man zo veel vriendjes heeft als hij altijd voor problemen zorgt.
Zelfde verhaal voor Van 't Schip en Witschge. Zo dik waren die nou ook weer niet binnengelopen. Witschge zal toch zo'n 3 miljoen hebben overgehouden aan het advies van Cruijff aan de KNVB en zijn bezoekje aan de ledenraad. Zijn probleem was dat hij in de verste verte nooit iets had laten zien waarmee hij dergelijke bedragen kon verdienen. Het lijkt me niet moeilijk vrienden zijn met iemand die dergelijke problemen op die manier voor je oplost. Het enige wat je daar terug voor hoeft te doen is desgevraagd vertellen dat hij een genie is wiens voetbalopvatting je volledig gaat uitvoeren, al heb je geen idee hoe.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Welja, laten we de deskundigheid om een organisatie van 100 miljoen te leiden maar even vooronderstellen. Misschien ook een goed idee om mensen van straat te plukken en de volgende wedstrijd op te stellen, misschien kunnen ze wel heel goed voetballen.Luciano schreef:Zo kan je het vrij simpel omdraaien, waarop wordt Ling's ondeskundigheid gebaseerd?
- peter
Le T. schreef:Welja, laten we de deskundigheid om een organisatie van 100 miljoen te leiden maar even vooronderstellen. Misschien ook een goed idee om mensen van straat te plukken en de volgende wedstrijd op te stellen, misschien kunnen ze wel heel goed voetballen.Luciano schreef:Zo kan je het vrij simpel omdraaien, waarop wordt Ling's ondeskundigheid gebaseerd?

Pcs. Die kwam pas onder Linder.Jöhnk schreef:Maar volgens mijn informatie vertrok Cruijff in januari 1988 bij Ajax terwijl Jonk pas in de zomer van dat jaar zijn transfer maakte.
Vriendjes komen alleen bij JC aan de bak. Een Andries Jonker, Gerard vd (S)Lem(p) en Cock Jol krijgen hun baantjes puur o.b.v. hun merites.Hoe dan ook, de hier populaire mededeling dat Jonk een vriendje van Cruijff is kan ik moeilijk plaatsen.

Jöhnk schreef:Maar volgens mijn informatie vertrok Cruijff in januari 1988 bij Ajax terwijl Jonk pas in de zomer van dat jaar zijn transfer maakte.
Klopt, Cruijff heeft Jonk niet meegemaakt. Je kunt hem dus geen vriendje noemen. En Piet Keizer heeft onlangs gezegd, dat híj Jonk naar voren geschoven heeft bij Ajax.
Toch is Jonk wel via Cruijff bij Ajax terechtgekomen. Dat ging zo: Jonk zat bij Volendam op de bank te verpieteren. Toen heeft Gerrie Mühren Cruijff gebeld, die toen nog bij Ajax trainer was. Hij heeft hem verteld dat er bij Volendam een speler rondliep die veel te goed was voor dat team. Cruijff heeft dat laten natrekken en zo is de zaak in werking gezet. Maar Cruijff heeft de komst van Jonk zelf niet meer meegemaakt, toen was hij net weg.
Het stinkt aan alle kanten!
Ik vind Andries Jonker ook een rare druif, maar het slaat natuurlijk nergens op om te doen alsof hij net zo incompetent is als de vriendjes die Cruijff een greep uit de clubkas laat doen.wimpey schreef:Vriendjes komen alleen bij JC aan de bak. Een Andries Jonker, Gerard vd (S)Lem(p) en Cock Jol krijgen hun baantjes puur o.b.v. hun merites.
Dat is de kern van waarom het al meer dan tien jaar zo slecht gaat met Ajax. Ajax wil de beste zijn maar kan niet de beste en meest geschikte mensen uitzoeken. Niet de beste trainers, niet de beste TD's, niet de beste jeugdtrainers en zelfs niet de beste of meest geschikte spelers. De keuze is beperkt tot de mensen die de juiste uitstraling hebben, de leukste interviews geven, zich het beste kleden, het juiste spelersverleden, de juiste afkomst, het juiste kapsel. Allemaal onzineisen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Andries Jonker geschikt zou zijn voor een functie bij Ajax, maar als er één ding heel duidelijk is in topsport dan is het wel dat alles moet wijken voor topprestaties, en als je op andere dingen gaat selecteren dan schiet kwaliteit erbij in. Supporters maken die bijzaken heel belangrijk, alsof het roddelende wijven bij de kapper zijn, en bestuurders maken het zichzelf moeilijk door daar niet naar te luisteren.
Andries Jonker is de dorpsgek.
In het topvoetbal is het doodgewoon dat trainers/TD's mensen aanstellen in wie ze het zien zitten en die ze vertrouwen. Dat is ook niet gek, want het is een harde wereld. En vaak doe je er als club niet veel aan want de trainer stelt als voorwaarde dat die en die moeten meekomen anders tekent hij niet.
We hebben recent veel erger meegemaakt. Cock Jol stond niet eens op de loonlijst van AJax maar bemoeide zich overal mee. En Van Dussen was totaal incompetent.
In het topvoetbal is het doodgewoon dat trainers/TD's mensen aanstellen in wie ze het zien zitten en die ze vertrouwen. Dat is ook niet gek, want het is een harde wereld. En vaak doe je er als club niet veel aan want de trainer stelt als voorwaarde dat die en die moeten meekomen anders tekent hij niet.
We hebben recent veel erger meegemaakt. Cock Jol stond niet eens op de loonlijst van AJax maar bemoeide zich overal mee. En Van Dussen was totaal incompetent.
Het stinkt aan alle kanten!
Hahahahah. Jonker is totaal mislukt bij Volendam maar is niet incompetent zo als Jonk? Meten met 2 maten noem ik dat. Alsjeblieft alsjeblieft. Heeft er werkelijk nergens wat van gebakken.Le T. schreef:Ik vind Andries Jonker ook een rare druif, maar het slaat natuurlijk nergens op om te doen alsof hij net zo incompetent is als de vriendjes die Cruijff een greep uit de clubkas laat doen.wimpey schreef:Vriendjes komen alleen bij JC aan de bak. Een Andries Jonker, Gerard vd (S)Lem(p) en Cock Jol krijgen hun baantjes puur o.b.v. hun merites.
Dat is de kern van waarom het al meer dan tien jaar zo slecht gaat met Ajax. Ajax wil de beste zijn maar kan niet de beste en meest geschikte mensen uitzoeken. Niet de beste trainers, niet de beste TD's, niet de beste jeugdtrainers en zelfs niet de beste of meest geschikte spelers. De keuze is beperkt tot de mensen die de juiste uitstraling hebben, de leukste interviews geven, zich het beste kleden, het juiste spelersverleden, de juiste afkomst, het juiste kapsel. Allemaal onzineisen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Andries Jonker geschikt zou zijn voor een functie bij Ajax, maar als er één ding heel duidelijk is in topsport dan is het wel dat alles moet wijken voor topprestaties, en als je op andere dingen gaat selecteren dan schiet kwaliteit erbij in. Supporters maken die bijzaken heel belangrijk, alsof het roddelende wijven bij de kapper zijn, en bestuurders maken het zichzelf moeilijk door daar niet naar te luisteren.
Zie: http://www.ad.nl/ad/nl/1055/Bundesliga/ ... nker.dhtml
*GaaaaaapLe T. schreef:Welja, laten we de deskundigheid om een organisatie van 100 miljoen te leiden maar even vooronderstellen. Misschien ook een goed idee om mensen van straat te plukken en de volgende wedstrijd op te stellen, misschien kunnen ze wel heel goed voetballen.Luciano schreef:Zo kan je het vrij simpel omdraaien, waarop wordt Ling's ondeskundigheid gebaseerd?
Natuurlijk, joh.Le T. schreef: Ik vind Andries Jonker ook een rare druif, maar het slaat natuurlijk nergens op om te doen alsof hij net zo incompetent is als de vriendjes die Cruijff een greep uit de clubkas laat doen.

Het toppunt van wanbeleid was natuurlijk dat die gluiperige Boog zich Jol's broer en tevens leraar Duits bij het voetbalinstituut Ajax liet opdringen. Als het dan toch over incompetentie gaat... Vergeet die vd Dussen niet. Kwam volgens Boog zóó goed uit de test... dat ie na een paar maanden alweer weg was.
Als ik het me goed herinneren, ging Richard Sneekes als wisselgeld naar Volendam. Zo mag Ajax vaker ruilen.joey schreef: Toch is Jonk wel via Cruijff bij Ajax terechtgekomen.

-
Was inderdaad Sneekes, die op zestienjarige (17?) leeftijd als rechtsbuiten debuteerde met "die dubbele schaar" en daarna uitgespeeld leek.