De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

joey
Erelid

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door joey » do okt 27, 2011 9:54 am

Je moet je nog maar eens inlezen.

Hoe dan ook, de laatste vriendjes van JOR eruit en doorpakken. :headbang.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B

Bericht door Michael_B » do okt 27, 2011 10:06 am

Ik ben het helemaal met Cruijff eens dat voetbal in de opleiding centraal moet komen te staan en dat de ontwikkeling van het individu (ver) boven het resultaat als team moet staan. Ook moet de lat omhoog.

Verder vind ik Cruijff maar vervelend en ook met zijn 'benoemingsbeleid' qua AD's (Ling/Van Basten/Hiddink) ben ik het niet eens. Ook blokkeert hij de komst van de andere Ajax grootheid: Louis van Gaal.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 27, 2011 10:21 am

Hier gaat het over de jeugdopleiding, Dominee.

Voor de jeugd moet je Van Gaal niet hebben. Denkt teveel aan het collectief.

Michael_B

Bericht door Michael_B » do okt 27, 2011 10:33 am

Mee eens, de jeugd moet in de stijl van Cruijff. Ik zal verder posten in het topic in de Algemene Zone.

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 27, 2011 10:36 am

De Dominee schreef:Mee eens, de jeugd moet in de stijl van Cruijff.
De bal alleen toespelen naar je vriendjes en de populairste met de grootste bek moet altijd de bal hebben en voorin staan ook al kan hij er geen hout van?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 27, 2011 10:39 am

Vermoeiend
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 27, 2011 10:43 am

Oké, Dominee. :biggthumpup.gif:

Weet je wat het is? Er ligt nu een unieke kans om iets aan de problemen bij de jeugdopleiding te doen. Hoelang heeft Cruijff nog nodig om het neer te zetten? Een half jaar? Een jaar? Ik stel voor dat we dat geruzie op de koop toe nemen. Over een jaar kan Cruijff terug naar zijn berg en zetten we in zijn plaats iemand in de RVC die net zo graag rapporten schrijft en handen schudt als de rest van de commissarissen.

Dat werk bij de jeugdopleiding kan niet iedereen. Dat is wel gebleken. Cruijff is een vakman, hij heeft er echt verstand van. Op de lange termijn zullen we de vruchten plukken van wat nu in gang is gezet.

Een vriend van mij sprak de vader van een talent van Ajax. Die man was razendenthousiast over de ontwikkelingen op de Toekomst. Waarom denk je dat Frank de Boer het voor Cruijff opneemt? Omdat zijn broer bij de jeugdopleiding zit en ziet wat er gebeurt.

Michael_B

Bericht door Michael_B » do okt 27, 2011 10:52 am

Eens met Joey vwb bovenstaande.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do okt 27, 2011 11:02 am

joey schreef:Oké, Dominee. :biggthumpup.gif:

Weet je wat het is? Er ligt nu een unieke kans om iets aan de problemen bij de jeugdopleiding te doen. Hoelang heeft Cruijff nog nodig om het neer te zetten? Een half jaar? Een jaar? Ik stel voor dat we dat geruzie op de koop toe nemen. Over een jaar kan Cruijff terug naar zijn berg en zetten we in zijn plaats iemand in de RVC die net zo graag rapporten schrijft en handen schudt als de rest van de commissarissen.

Dat werk bij de jeugdopleiding kan niet iedereen. Dat is wel gebleken. Cruijff is een vakman, hij heeft er echt verstand van. Op de lange termijn zullen we de vruchten plukken van wat nu in gang is gezet.

Een vriend van mij sprak de vader van een talent van Ajax. Die man was razendenthousiast over de ontwikkelingen op de Toekomst. Waarom denk je dat Frank de Boer het voor Cruijff opneemt? Omdat zijn broer bij de jeugdopleiding zit en ziet wat er gebeurt.
Amen!

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 27, 2011 11:19 am

joey schreef:Oké, Dominee. :biggthumpup.gif:

Hij heeft er wel verstand van, maar hij is ook zijn verstand kwijt. Die man is echt aan het ontsporen.
Vriendjes en familie die daar hun baantje aan danken als argument voor de grote voorvechter van vriendjespolitiek en nepotisme? Al die mensen die een spectaculaire carrierestap en/of salarissprong danken aan de komst van Cruijff en de chaos gaan natuurlijk niet in de hand bijten die hen voedt.

En De Boer heeft een groot probleem als Cruijff niet langer de schijn kan ophouden dat hij iets voor Ajax doet. Zijn eigen assisten zit er immers niet op zijn eigen autoriteit, die zit daar omdat Cruijff dat wil, op diens autoriteit als onfeilbare voetbalwijsgeer. Jonk ook. Zijn broer zit er vanwege Cruijffs geloofsartikel dat topvoetballers (of bijna top dan in het geval van Ronald) toptrainers en topbestuurders zijn. Die rare status van Cruijff houdt het allemaal overeind, als hij weggaat stort het in. Dan denken mensen weer 'moet die mislukte Volendammer mij vertellen wat ik moet doen?"

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » do okt 27, 2011 11:26 am

Le T. schreef:. Dan denken mensen weer 'moet die mislukte Volendammer mij vertellen wat ik moet doen?"
:confused.gif: Why so cynical...
Vakkie 129

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 27, 2011 11:45 am

Ride schreef:
Le T. schreef:. Dan denken mensen weer 'moet die mislukte Volendammer mij vertellen wat ik moet doen?"
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do okt 27, 2011 11:57 am

Vroeger wordt er maar steeds bijgehaald, maar ook toen werden er geen toptalenten afgeleverd, die één of twee na, talenten die tot hun 25ste/28ste bij Ajax bleven, bijvoorbeeld ene FdB die jaren achtereen fouten kon maken om daarna die topverdediger te zijn (Weliswaar ongeschikt voor Barcelona, maar goed genoeg voor Galatasaray, RdB Glasgow Rangers, Johnny Rep die het helemaal maakte bij Bastia, Wim Suurbier die Schalke 2 aanzien gaf, Menzo die het zo lekker deed bij Lierse SK, Haan bij Anderlecht, Molby af en toe in de Premier League, Vanenburg bij PSV, Van 't Schip bij Genua, Marciano Vink bij Ajac CapeTown, Brian Roy heeft in drie landen gespeeld (en op de bank gezeten) Richard Witschge was toch mooi reserve bij Barcelona, speelde Frank Verlaat (later) niet in Zwitserland? Sonny Silooy kam erg snel terug, wat heeft John Bosman KV Mechelen.

Spelers van dergelijk niveau levert Ajax niet meer? Ik heb niet de namen gezocht van jeugdspelers die na een paar wedstrijden al zijn afgehaakt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » do okt 27, 2011 12:06 pm

Le T. schreef:
Ride schreef:
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.
Dus jij ziet beter dan wie dan ook in dat het eigenlijk gewoon maar een mislukte Volendammer is.. of ben ik nu te cynisch :blush.gif:
Vakkie 129

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do okt 27, 2011 12:08 pm

Nee dat ben je niet Ride. Kom op Le T. je mag best kritisch zijn, maar je cynisme slaat echt lachwekkend ver door. Weet niet waar die T. voor moet staan bij jou maar je posts zijn als berichten uit Le Telegraaf alleen dan vanuit het perspectief van 'het andere kamp'

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 27, 2011 12:20 pm

Demosthenes schreef:Vroeger wordt er maar steeds bijgehaald, maar ook toen werden er geen toptalenten afgeleverd, die één of twee na, talenten die tot hun 25ste/28ste bij Ajax bleven, bijvoorbeeld ene FdB die jaren achtereen fouten kon maken om daarna die topverdediger te zijn (Weliswaar ongeschikt voor Barcelona, maar goed genoeg voor Galatasaray, RdB Glasgow Rangers, Johnny Rep die het helemaal maakte bij Bastia, Wim Suurbier die Schalke 2 aanzien gaf, Menzo die het zo lekker deed bij Lierse SK, Haan bij Anderlecht, Molby af en toe in de Premier League, Vanenburg bij PSV, Van 't Schip bij Genua, Marciano Vink bij Ajac CapeTown, Brian Roy heeft in drie landen gespeeld (en op de bank gezeten) Richard Witschge was toch mooi reserve bij Barcelona, speelde Frank Verlaat (later) niet in Zwitserland? Sonny Silooy kam erg snel terug, wat heeft John Bosman KV Mechelen.

Spelers van dergelijk niveau levert Ajax niet meer? Ik heb niet de namen gezocht van jeugdspelers die na een paar wedstrijden al zijn afgehaakt.

Heb je een borrel op, Demo? :confused.gif:

Ik waardeer je posts over het algemeen zeer, maar dit kan ik niet plaatsen.
Laatst gewijzigd door joey op do okt 27, 2011 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 27, 2011 12:22 pm

Ride schreef:
Le T. schreef: The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.
Dus jij ziet beter dan wie dan ook in dat het eigenlijk gewoon maar een mislukte Volendammer is.. of ben ik nu te cynisch :blush.gif:
Als Volendammer is hij ongetwijfeld bij zijn geboorte al geslaagd. Het gaat erom dat hij zijn positie op geleende autoriteit bekleedt, nl. die van Cruijff. Als Cruijff dan aangeeft dat hij genoeg heeft stukgehakt en het bijltje erbij neergooit dan heeft Jonk een gezagsprobleem. Hij is immers niet op eigen kracht tot die fraaie carrierestap en enorme salarissprong gekomen.

En ik meen het inderdaad een stuk beter te zien dan al diegenen die zijn verblind door heilig schijnsel van de onfeilbare.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do okt 27, 2011 12:30 pm

Le T. schreef:Als Volendammer is hij ongetwijfeld bij zijn geboorte al geslaagd.
Tuurlijk jongen, tuurlijk! Elke Volendamse voetballer is bij zijn geboorte al geslaagd... JAHOOOR. De meesten daar heten gewoon Schilder of Tol (momenteel weer 3 stuks in de 1e selectie aldaar) maar worden heus niet automatisch de volgende Gerrie Muhren of Wim Jonk. Het gros moet na een paar jaartjes Jupiler League noodgedwongen gewoon weer vis verkopen voor de kost.
Le T. schreef:En ik meen het inderdaad een stuk beter te zien dan al diegenen die zijn verblind door heilig schijnsel van de onfeilbare.
Je praat inderdaad minder poep en met meer kennis over voetbal en bepaalde details dan veel (oud) Ajax bestuurders en zelfs trainers, maar ook met een blinde vlek en een 'ik weet alles beter dan jullie toontje'. Ben je een broer van Bert van der Veer?

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » do okt 27, 2011 12:43 pm

Le T. schreef:Als Volendammer is hij ongetwijfeld bij zijn geboorte al geslaagd.
Ik snap hem ik snap hem :blub.gif:
Het gaat erom dat hij zijn positie op geleende autoriteit bekleedt, nl. die van Cruijff. Als Cruijff dan aangeeft dat hij genoeg heeft stukgehakt en het bijltje erbij neergooit dan heeft Jonk een gezagsprobleem. Hij is immers niet op eigen kracht tot die fraaie carrierestap en enorme salarissprong gekomen.
Mmm.. Zo... Aha...

Klinkt aannemelijk.. kan je hierin niet 1,2,3 ongelijk in geven.
En ik meen het inderdaad een stuk beter te zien dan al diegenen die zijn verblind door heilig schijnsel van de onfeilbare.
Zo jammer dit.. ik probeerde voorbij de lichtbundel te kijken en je te begrijpen maar hij stond nog op zwakstroom zo bleek.. :smallgrin.gif:

Verder zal ik direkt toegeven niet dusdanig bedeeld te zijn met inside kennis over Bergkamp en Jonk maar als leek zijnde heb ik liever Cruijff en consorten dan het geneuzel van afgelopen 10 jaar.

Volgens mij heeft JC een prima kijk op de jeugd en hoe een jeugdopleiding super kan functioneren.
Nogmaals, ik ben geen insider maar zover ik me heb ingelezen heeft hij toch een behoorlijke stempel op het Ajax vanaf midden jaren '80 en het Barcelona tot nu toe gedrukt.
Als spelers van Barcelona hem roemen om zijn opleidingstechnieken wie ben ik dan om daar aan te twijfelen :confused.gif:
Vakkie 129

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 27, 2011 12:50 pm

Cruijff schreef:
Tuurlijk jongen, tuurlijk! Elke Volendamse voetballer is bij zijn geboorte al geslaagd... JAHOOOR. De meesten daar heten gewoon Schilder of Tol (momenteel weer 3 stuks in de 1e selectie aldaar) maar worden heus niet automatisch de volgende Gerrie Muhren of Wim Jonk. Het gros moet na een paar jaartjes Jupiler League noodgedwongen gewoon weer vis verkopen voor de kost.
Ik bedoel dat hij wel geslaagd is in het worden van Volendammer, dus de typering 'mislukte Volendammer' was niet helemaal correct. Wat ik bedoelde is dat hij mislukt is in een leidinggevende functie bij het pittoreske FC Volendam, en het dan nu bij Ajax mag proberen tegen een enorm salaris.
Le T. schreef:En ik meen het inderdaad een stuk beter te zien dan al diegenen die zijn verblind door heilig schijnsel van de onfeilbare.
Je praat inderdaad minder poep en met meer kennis over voetbal en bepaalde details dan veel (oud) Ajax bestuurders en zelfs trainers, maar ook met een blinde vlek en een 'ik weet alles beter dan jullie toontje'. Ben je een broer van Bert van der Veer?
Ik sta altijd open voor discussie, dus als ik het niet beter weet dan zal dat door argumenten wel naar boven komen.

Verplaats je eens in mijn positie: Ik zit hier met allemaal mensen die er doorgaans blijk van geven of in ieder geval de indruk wekken over een gezond verstand te beschikken, maar als het om Cruijff gaat dan stoppen ze met kijken en weigeren na te denken. Ik kan er echt niet bij dat op zich verstandige mensen, hier en binnen en rondom Ajax, zo hersenloos achter Cruijff aanhollen terwijl het zo klip en klaar is dat hij de club stuk maakt met zijn onzin. De wil tot zelf nadenken lijkt ineens helemaal weg, en dat is inderdaad sektarisch. Zoals universitair opgeleiden de Baghwan achterna hobbelden, of de koningin Greet Hofmans, of zoals Millecam vertrouwde op Yomanda. Waarom is de wil er niet om nou eens kritisch te kijken naar wat Cruijff doet, waarom hij dat zou doen, en wat hij aanricht en aangericht heeft. Ik heb Jehova's aan de deur gehad die een stuk meer voor rede vatbaar waren.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do okt 27, 2011 12:59 pm

joey schreef:
Demosthenes schreef:Vroeger wordt er maar steeds bijgehaald, maar ook toen werden er geen toptalenten afgeleverd, die één of twee na, talenten die tot hun 25ste/28ste bij Ajax bleven, bijvoorbeeld ene FdB die jaren achtereen fouten kon maken om daarna die topverdediger te zijn (Weliswaar ongeschikt voor Barcelona, maar goed genoeg voor Galatasaray, RdB Glasgow Rangers, Johnny Rep die het helemaal maakte bij Bastia, Wim Suurbier die Schalke 2 aanzien gaf, Menzo die het zo lekker deed bij Lierse SK, Haan bij Anderlecht, Molby af en toe in de Premier League, Vanenburg bij PSV, Van 't Schip bij Genua, Marciano Vink bij Ajac CapeTown, Brian Roy heeft in drie landen gespeeld (en op de bank gezeten) Richard Witschge was toch mooi reserve bij Barcelona, speelde Frank Verlaat (later) niet in Zwitserland? Sonny Silooy kam erg snel terug, wat heeft John Bosman KV Mechelen.

Heb je een borrel op, Demo? :confused.gif:

Ik waardeer je posts over het algemeen zeer, maar dit kan ik niet plaatsen.
Nee, niets op, lust dat spul niet eens :ajaxsmiley.gif:

Word zo moe van al die kritiek op de huidige jeugdopleiding, dat nu niemand een bal kan aannemen, maar iedereen vergeet dat het in de jaren dat JC trainer was, niet veel beter was, misschien zelfs minder, maar "we zijn dat collectief? vergeten".

Ik herinner me wedstrijden uit de jaren tachtig dat een buitenspeler de bal rustig kon opwachten, geen tegenstander in de buurt, de bal werd met een veel lagere snelheid aangespeeld, dat is nu anders. Teruggaan naar die tijd kan niet. Heb je de wk-finale van 1972 wel eens teruggezien? Ik heb de indruk dat het tempo bij de B1 nu hoger ligt, dat de spelers minder tijd hebben een bal aan te nemen dat in de tijd van JC en toch al die kritiek.

Sommigen denken dat JC "een blik Messi's opentrekt", maar dat is hem vroeger niet gelukt. MvB was na hem de enige Ajacied die het tot beste voetballer ter wereld heeft geschopt, maar die kwam binnen op een leeftijd dat hij technisch al was gevormd, heeft de Ajaxopleiding niets aan gedaan. Dennis Bergkamp? Vind ik van een andere orde dan MvB, dat was de absolute top, Dennis zat daar toch echt onder, zoals spelers nu (Vermaelen!) bij Arsenal daar ook net onder zitten. Wesley Sneijder is absolute top, maar die komt weer uit die slechte jeugdopleiding?

Anno 2011 wordt er gesteld: "We leiden niet op voor de eredivisie", maar waar kwamen "onze grote talenten" vroeger terecht, niet bij topclubs, of als ze daar kwamen, mislukten ze. Het is niet anders.

Stekelenburg, Van der Wiel, Sneijder, Heitinga, Van der Vaart, De Jong deden het niet slecht op het wk (de finale, al herinner ik me niet meer of Van der Vaart inviel) 2010.

In 1974: Suurbier, Haan, Krol, Neeskens, JC en Rep(?) ook zes.
In 1988: Rijkaard, MvB, Vanenburg, (Mühren, hoe oud was Arnold toen hij bij Ajax kwam? Ik geloof ouder dan zestien)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do okt 27, 2011 1:12 pm

De enige die het verleden er telkens bij haalt ben jij, Demos. Dan kom je uit bij een lijstje waar een Frank de Boer op staat. Een voorbeeld van een jongen die het niet zou hebben gemaakt bij de absolute top. De wereld op zijn kop natuurlijk, want die jongen was bij Ajax gewoon wereldtop. Ajax was namelijk wereldtop. Hij was toen net zo oud als een Jantje Vertonghen. Niet dat Jantje eigen jeugd is, want de laatste verdediger uit de eigen jeugd is Heitinga ongeveer. Leuke speler, maar bankzitter bij middenmoter Everton. Nu gaat het vergelijken sowieso mank, want het zijn andere tijden. Feit blijft dat we technisch matige spelers opleiden. Je kan niet ontkennen dat het allemaal erg matig is wat we de laatste jaren in Ajax-1 zien rondhuppelen. Nu hoef je geen uitstekende, fabelachtige spelers op te leiden, maar iets van gogme zou toch wel lekker zijn. Iets waarvan je denkt 'ja die jongen heeft wat speciaals'. Ik zie onze jeugd niet zo vaak voetballen, maar af en toe pik ik een wedstrijdje mee. Wat opvalt is dat de groeibriljantjes nooit bij Ajax spelen. Nee, de speciale jeugdspelers waar je voor naar een wedstrijd komt spelen 9 van de 10x bij de tegenstander. Nederlandse jeugdelftallen geven een wat vertekend beeld, maar ook daar zijn de uitblinkers of van mijn part de ruwe diamanten vaak van een ander elftal. Wat zie je dan wel bij Ajax jeugdelftallen? Eenheidsworsten. Kort door de bocht, maar het is wel zo. Complete elftallen die zo de prullenbak in kunnen, omdat niemand er wat van kan. Sommige jongens zijn nog wel aardig, maar dan heb je ook in je achterhoofd dat die jongens 'misschien het eerste elftal van een club als NEC halen'. Als wij willen opleiden voor Ajax, dan moet je met wat speciaals aan komen. Aan de andere kant legt het eerste elftal de lat nu wel zo laag dat je op de korte termijn genoeg doorstroming zou moeten krijgen hehe.

Le T.

Bericht door Le T. » do okt 27, 2011 1:15 pm

Ride schreef: Mmm.. Zo... Aha...

Klinkt aannemelijk.. kan je hierin niet 1,2,3 ongelijk in geven.
Maar dat is ook iets waar De Boer rekening mee zal hebben te houden.
Zo jammer dit.. ik probeerde voorbij de lichtbundel te kijken en je te begrijpen maar hij stond nog op zwakstroom zo bleek.. :smallgrin.gif:

Verder zal ik direkt toegeven niet dusdanig bedeeld te zijn met inside kennis over Bergkamp en Jonk
Ik ook niet, en heel veel mensen niet. Daarom is het ook goed gebruik dat belangrijke functies worden toebedeeld aan mensen van wie capaciteiten zijn vast te stellen. Zij zijn aangesteld op een redenering die uit twee delen bestaat en die allebei onzin zijn gebleken. De eerste is dat topvoetballers intelligent zijn en dus geschikt voor allerlei functies in het voetbal. Nou ben ik het ermee eens dat de motoriek van een topvoetballer door de hersenen wordt bepaald en daar dus die kwaliteit zit, maar dat is een heel ander soort intelligentie dan die door leidinggevende functies vereist wordt. De tweede is dat een voetbalclub zich kenmerkt door overal voormalig topvoetballers te hebben zitten. Dat is overal ter wereld onzin. Clubs en met name succesvolle clubs kenmerken zich doordat mensen die eigenlijk liever prof hadden willen zijn maar heel andere talenten hebben zich op hun manier met hun mogelijkheden inspannen om mensen met voetbaltalent tot goed voetbal te laten komen. De randvoorwaarden scheppen is een compleet ander vakgebied.
maar als leek zijnde heb ik liever Cruijff en consorten dan het geneuzel van afgelopen 10 jaar.
Daar begint de geschiedvervalsing al. Die tegenstelling is er niet. Cruijff en die rioolkrant van hem zijn een belangrijk deel van het geneuzel van de afgelopen tien jaar, het meest rampzalige deel van het geneuzel welteverstaan. Toen Cruijff eventjes uitgeneuzeld was omdat hij zich niet in het stadion durfde te vertonen om het werk van zijn protégé, zijn excellente technische staf, zijn supertrio, zijn Van Basten te aanschouwen, toen was er daarna even helemaal geen geneuzel. En daar waren de sportieve prestaties dan ook meteen naar, ondanks dat de aangerichte schade nog lang niet was hersteld.
Volgens mij heeft JC een prima kijk op de jeugd en hoe een jeugdopleiding super kan functioneren.
Nogmaals, ik ben geen insider maar zover ik me heb ingelezen heeft hij toch een behoorlijke stempel op het Ajax vanaf midden jaren '80 en het Barcelona tot nu toe gedrukt.
Als spelers van Barcelona hem roemen om zijn opleidingstechnieken wie ben ik dan om daar aan te twijfelen :confused.gif:
Dat is ook niet het punt wat ter discussie staat, helemaal nergens. Cruijff heeft daar de Ajax-benadering geintroduceerd: Aanvallend voetbal gebaseerd op positiespel en techniek en een eigen jeugdopleiding waarin dat van jongs af aan ook zo wordt gespeeld. Daar is helemaal niks mis mee, al kun je je afvragen of het wel zo sympathiek is tegenover Ajax om een ooit Europese concurrent de kunst te laten afkijken.

Maar het is afgekeken van Ajax, en Ajax werkt al decennia zo. Ajax zou ook minstens zo goed zijn als Barcelona als we hier de competitie en het geld hadden om de fine fleur uit de eigen jeugd te behouden en flink bij te kopen, waardoor de jeugdopleiding ook net zo groot zou zijn en net zo'n achterland zou hebben. Alleen je bent in competitie en zo'n jeugdopleiding moet dus voortdurend evolueren en worden aangescherpt en ook nog eens reageren op externe ontwikkelingen. Daarin worden echt wel eens keuzes gemaakt waarop teruggekomen moet worden, of er zijn ontwikkelingen die gecorrigeerd moeten worden.

Maar Cruijff is hier nooit de jeugdopleiding komen doorlichten. Wat hij wel doet is onrust stoken om in de chaos vriendjes aan baantjes te helpen om vervolgens zelf weg te duiken voor elke verantwoordelijkheid. De manier waarop is telkens weer, dit is echt niet de eerste keer, zeer destructief. Dan dringt zich bij mij de vraag op of hij Ajax niet elk succes misgunt als hij niet met de eer kan strijken, of dat hij nog een rancune koestert tegen Ajax zoals hij er wel meer koestert, en Ajax gewoon helemaal stuk wil maken. In het laatste geval is hij een stuk effectiever bezig dan in het eerste geval.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do okt 27, 2011 2:02 pm

De enige die het verleden er telkens bij haalt ben jij, Demos. Dan kom je uit bij een lijstje waar een Frank de Boer op staat. Een voorbeeld van een jongen die het niet zou hebben gemaakt bij de absolute top. De wereld op zijn kop natuurlijk, want die jongen was bij Ajax gewoon wereldtop. Ajax was namelijk wereldtop. Hij was toen net zo oud als een Jantje Vertonghen. Niet dat Jantje eigen jeugd is, want de laatste verdediger uit de eigen jeugd is Heitinga ongeveer. Leuke speler, maar bankzitter bij middenmoter Everton.
Ik kom op een lijstje uit waar o.a. FdB staat, je hebt het niet over de anderen. FdB was zo goed? Je hebt misschien de FdB voor ogen die naar Barcelona ging, maar toen was hij al 29 (of 28?) In die tijd had hij ook bij Ajax met grote namen gespeeld, als v.d. Sar, Seedorf (niet te lang) Kluivert (heeft er helaas niet alles uit kunnen halen) om een paar namen te noemen van spelers die het wel goed deden, maar ook met goed buitenlanders als Litmanen, Kanu en Finidi. Op het moment dat FdB vertrok, na het Bosmanarrest, was Ajax niet eens Europese top.

Na het Bosmanarrest is de hele voetbalwereld veranderd, blijven Ajacieden niet tot hun 29ste bij Ajax, zie De Jong, van der Vaart, Sneijder, Heitinga (ik schat al zo'n 50 wedstrijden op PL-niveau, kun je niet stellen dat hij middelmatig is, een wk-finale!), want zet Vertonghen in een team met die spelers, Stekelenburg erbij, aangevuld met een paar buitenlanders als Zlatan en ik denk dat je dan een andere Vertonghen zult zien (Zal wel moeten, anders staat hij ernaast) Nu moet hij het doen met Ooijer, Koppers, Blind!
Nu gaat het vergelijken sowieso mank, want het zijn andere tijden. Feit blijft dat we technisch matige spelers opleiden. Je kan niet ontkennen dat het allemaal erg matig is wat we de laatste jaren in Ajax-1 zien rondhuppelen.
Technisch matig, maar zijn de gekochte spelers dan technisch beter? Enoh? Sulejmani(tweebenig?) Bulykin enz. Dan zal wel, die hebben die slechte jeugdopleiding gemist.

Als je dichter op veld zit/staat, zie je hoe snel het gaat, dat maakt vergelijken zo lastig en voetballen nu zo anders dan enkele decennia geleden.

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » do okt 27, 2011 2:42 pm

Le T. schreef: Ik ook niet, en heel veel mensen niet. Daarom is het ook goed gebruik dat belangrijke functies worden toebedeeld aan mensen van wie capaciteiten zijn vast te stellen. Zij zijn aangesteld op een redenering die uit twee delen bestaat en die allebei onzin zijn gebleken. De eerste is dat topvoetballers intelligent zijn en dus geschikt voor allerlei functies in het voetbal. Nou ben ik het ermee eens dat de motoriek van een topvoetballer door de hersenen wordt bepaald en daar dus die kwaliteit zit, maar dat is een heel ander soort intelligentie dan die door leidinggevende functies vereist wordt. De tweede is dat een voetbalclub zich kenmerkt door overal voormalig topvoetballers te hebben zitten. Dat is overal ter wereld onzin. Clubs en met name succesvolle clubs kenmerken zich doordat mensen die eigenlijk liever prof hadden willen zijn maar heel andere talenten hebben zich op hun manier met hun mogelijkheden inspannen om mensen met voetbaltalent tot goed voetbal te laten komen. De randvoorwaarden scheppen is een compleet ander vakgebied.
Nou durf ik niet te stellen dat J.C. doelt op de functie penningmeester voor een topvoetballer. :smallgrin.gif:
Meer de technische kant, leuk dat er mensen zijn die goed leiding kunnen geven en struktuur in een organisatie kunnen bouwen maar bij een voetbalclub zou je in de jeugd al toch echt ex-topvoetballers moeten hebben.
Zie nu alleen al hoeveel ex-spelers er betrokken zijn. Aangevuld met de beste fysio, psycho en andere beroepsgroepen maar voetballers die de top hebben gehaald kunnen toch veel beter jeugd voetballen leren dan een, met alle respect, amateurvoetballer :confused.gif:

Daar begint de geschiedvervalsing al. Die tegenstelling is er niet. Cruijff en die rioolkrant van hem zijn een belangrijk deel van het geneuzel van de afgelopen tien jaar, het meest rampzalige deel van het geneuzel welteverstaan. Toen Cruijff eventjes uitgeneuzeld was omdat hij zich niet in het stadion durfde te vertonen om het werk van zijn protégé, zijn excellente technische staf, zijn supertrio, zijn Van Basten te aanschouwen, toen was er daarna even helemaal geen geneuzel. En daar waren de sportieve prestaties dan ook meteen naar, ondanks dat de aangerichte schade nog lang niet was hersteld.
You've lost me.. je bedoelt de hinkstapsprong met van Basten en Cruyff toen hij de jeugd wilde doorlichten :confused.gif:
Leek en lijkt me zelfs nu nog steeds een belangrijke misser..
Dat is ook niet het punt wat ter discussie staat, helemaal nergens. Cruijff heeft daar de Ajax-benadering geintroduceerd: Aanvallend voetbal gebaseerd op positiespel en techniek en een eigen jeugdopleiding waarin dat van jongs af aan ook zo wordt gespeeld. Daar is helemaal niks mis mee, al kun je je afvragen of het wel zo sympathiek is tegenover Ajax om een ooit Europese concurrent de kunst te laten afkijken.
Maar het is afgekeken van Ajax, en Ajax werkt al decennia zo. Ajax zou ook minstens zo goed zijn als Barcelona als we hier de competitie en het geld hadden om de fine fleur uit de eigen jeugd te behouden en flink bij te kopen, waardoor de jeugdopleiding ook net zo groot zou zijn en net zo'n achterland zou hebben. Alleen je bent in competitie en zo'n jeugdopleiding moet dus voortdurend evolueren en worden aangescherpt en ook nog eens reageren op externe ontwikkelingen. Daarin worden echt wel eens keuzes gemaakt waarop teruggekomen moet worden, of er zijn ontwikkelingen die gecorrigeerd moeten worden.
Maar Cruijff is hier nooit de jeugdopleiding komen doorlichten. Wat hij wel doet is onrust stoken om in de chaos vriendjes aan baantjes te helpen om vervolgens zelf weg te duiken voor elke verantwoordelijkheid. De manier waarop is telkens weer, dit is echt niet de eerste keer, zeer destructief. Dan dringt zich bij mij de vraag op of hij Ajax niet elk succes misgunt als hij niet met de eer kan strijken, of dat hij nog een rancune koestert tegen Ajax zoals hij er wel meer koestert, en Ajax gewoon helemaal stuk wil maken. In het laatste geval is hij een stuk effectiever bezig dan in het eerste geval.
Nogmaals, waar haal je deze wijsheid dan vandaan :confused.gif:
Ik zie, misschien verblind maar I don't give a fuck, een man die als oud Ajacied en als de beste voetballer aller tijden (ja, in mijn ogen dan) zich in ieder geval druk maken om onze club ipv een stel geldbeluste en machtsgeile wolven zoals Rik van der Loog en consorten of middelmatige trainers die de Ajax-cultuur vervloekten met spelwijze en aankopen die te belachelijk voor woorden waren.

Ik mag hopen dat dit team wat er nu staat minimaal 4 of 5 jaar aan de opbouw mag werken om ons minimaal 1x in een Europese finale te krijgen.
Iets waar we in de jaren 60,70,80 en 90 tenminste wel in staat toe waren... :ajaxscarf.gif:

En als Cruijff daar heel veel vrindjes voor nodig acht dan plaatst die die maar.
Ja.. ik als supporter en toeschouwer zie het niet van de binnenkant maar hoop toch wel weer op aanzien.
Met Frank als trainer en Dennis als assistent zijn we al de goede weg op.
Vakkie 129

Plaats reactie