De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Probleem die ik heb met Cruijff is dat het eindelijk weer eens goed ging met Ajax en dan moest ie weer "ingrijpen." Na jaren vallen en opstaan: een jonge ploeg met een jonge trainer is kampioen, waarvan veel van de spelers hebben besloten om te verblijven. Ajax is financieel redelijk gezond terwijl PSV, Feyenoord en AZ allemaal in grote problemen verkeren. Twee keer op rij Champions League football, enz. Eindelijk gaat de club rustig de goede kant op. En dan komt Cruijff met een grote bulldozer alles proberen af te breken en opnieuw te laten bouwen in zijn imago. En dat kan niets anders dan een negatieve invloed hebben op het voetbal zelf.
Van Basten heeft laten zien dat ie geen goede Ajax trainer-TD is. Hij heeft veel te veel geld uitgegeven op matige spelers met behoorlijk negatieve consequenties voor de boekhouding. Dus we moeten een financiële man naast hem aanstellen? Waarom? Als ie niet geschikt is dan is die niet geschikt. Stel dan iemand aan die geen financiële man naast hem nodig heeft. Ik word echt schijtziek van de old boys network instelling van velen binnen Ajax. Jobs for the boys. Of ze nou geschikt zijn of niet. Ajax is een internationale club met internationale allure. Maakt daar gebruik van om de beste van de beste binnen te halen van waar dan ook. Misschien is het juist goed als ze niet thuis zijn in de Ajax cultuur.
Wil je slagen bij Ajax als speler dan moet je eerst bewijzen dat je het kan. Misschien krijg je dan een contract voorgeschoteld en mag je blij zijn ook. Zo moeten we ook de andere posities benaderen. San Marco maakte veel doelpunten... dus hij weet veel over voetbal... dus laten we hem dan aanstellen als keeperstrainer. Nee, natuurlijk doe je dat niet. Dus waarom zou je hem als TD aanstellen. Gaat echt nergens over.
Van Basten heeft laten zien dat ie geen goede Ajax trainer-TD is. Hij heeft veel te veel geld uitgegeven op matige spelers met behoorlijk negatieve consequenties voor de boekhouding. Dus we moeten een financiële man naast hem aanstellen? Waarom? Als ie niet geschikt is dan is die niet geschikt. Stel dan iemand aan die geen financiële man naast hem nodig heeft. Ik word echt schijtziek van de old boys network instelling van velen binnen Ajax. Jobs for the boys. Of ze nou geschikt zijn of niet. Ajax is een internationale club met internationale allure. Maakt daar gebruik van om de beste van de beste binnen te halen van waar dan ook. Misschien is het juist goed als ze niet thuis zijn in de Ajax cultuur.
Wil je slagen bij Ajax als speler dan moet je eerst bewijzen dat je het kan. Misschien krijg je dan een contract voorgeschoteld en mag je blij zijn ook. Zo moeten we ook de andere posities benaderen. San Marco maakte veel doelpunten... dus hij weet veel over voetbal... dus laten we hem dan aanstellen als keeperstrainer. Nee, natuurlijk doe je dat niet. Dus waarom zou je hem als TD aanstellen. Gaat echt nergens over.
joey schreef:Het is heel wel mogelijk dat Van Basten ook deze kans verprutst, maar zeker weten doe je het niet. Misschien ligt dit hem beter? Wat heeft hij geleerd van zijn periode bij Ajax? Heeft hij zich in de tussentijd bijgeschoold/ontwikkeld? Is het vrijblijvende er eindelijk af? Ik vind Van Basten een ondoorgrondelijke man. Vaak weet ik niet wat ik van hem moet denken.
Dit is een duidelijk antwoord op mijn eerdere vraag. Ik vind dat je met twee maten meet. De wanprestatie van Blind als TD was zeker niet groter dan die van van Basten. En Blind heeft inmiddels wel bewezen dat de rol van TM hem prima ligt.Blind is natuurlijk geen kapitein. Hij is een omhooggevallen matroos. Over bewezen wanprestatie gesproken...![]()
De trainer teveel macht? Mwa, er zijn ook nog Jonk, Bergkamp en Blind en iets meer op de achtergrond Davids en Cruijff. Ik heb niet het idee dat in deze structuur de trainer de mogelijkheid heeft op eigen houtje beslissingen over aankopen te nemen.Godzijdank is men het over een ding eens: Blind als een verkapte TD laten werken is geen optie. Dat zou niets worden, want dan zou de trainer veel te veel macht krijgen. Blind is namelijk nooit ergens verantwoordelijk voor.
Je maakt het groter dan het is. de Boer zegt dat hij nog steeds vindt dat de opleiding prima was, maar dat hij wel met Cruijff eens is dat de nadruk teveel op presteren was komen te liggen en dat er teveel een angst onder die trainers heerste dat ze zouden worden afgedankt als er niet gepresteerd werd door de elftallen. En dat het goed is dat die drang om punten te halen nu weg is.Maar OT: De Boer laat zich vandaag in de VI positief uit over de plannen van Cruijff. Bij nader inzien vindt hij ook dat het beter kan op de Toekomst. Hij is voorstander van een voetbalman als TD. En hij is enthousiast over de individuele trainingen waaraan ook zijn spelers worden onderworpen. Hij zegt ook te hopen dat Cruijff vaker op de Toekomst zal zijn, omdat het voor hem leerzaam is om met Cruijff over voetbal te praten.
De vraag was: 'U bent altijd beduidend minder kritisch geweest op de jeugdopleiding dan Cruijff'. Het antwoord: 'Klopt. Maar dat betekent niet dat er geen dingen voor verbetering vatbaar zijn.'
Je suggestie dat de Beor is bijgedraaid of van opvatting veranderd, is dus niet juist.
I think I lost my fucking headache
Citeer je de rest ook even? De Boer laat duidelijk blijken dat hij ingenomen is met de ontwikkelingen bij Ajax.
Van Basten heeft nog even te gaan voor hij net zo vaak heeft gefaald als Blind. Het enige waar Blind goed in is, is het juiste achterwiel kiezen. Vandaar dat Scholletje.Nu heeft hij het achterwiel gekozen van De Boer, dus natuurlijk vindt De Boer hem reuze loyaal. Maar Frank moet oppassen, want Blind steekt hem zo een dolk in de rug. Daar kunnen Wouters en Jol over meepraten.
Van De Boer mag het zo blijven. Dan krijgt hij zijn zin. Maar het is niet goed dat de hoofdtrainer zonder tegenwicht aan het kopen slaat. Dat is vragen om problemen.
Van Basten heeft nog even te gaan voor hij net zo vaak heeft gefaald als Blind. Het enige waar Blind goed in is, is het juiste achterwiel kiezen. Vandaar dat Scholletje.Nu heeft hij het achterwiel gekozen van De Boer, dus natuurlijk vindt De Boer hem reuze loyaal. Maar Frank moet oppassen, want Blind steekt hem zo een dolk in de rug. Daar kunnen Wouters en Jol over meepraten.
Van De Boer mag het zo blijven. Dan krijgt hij zijn zin. Maar het is niet goed dat de hoofdtrainer zonder tegenwicht aan het kopen slaat. Dat is vragen om problemen.
Het stinkt aan alle kanten!
O zeker, de Boer is positief. Maar de manier waarop je schrijft ("Bij nader inzien vindt hij ook dat het beter kan op de Toekomst.") suggereert dat hij terugkomt op zijn eerdere mening dat de opleiding prima is. Dat zegt hij nadrukkelijk niet in dit interview, hij komt daar niet op terug ( 'U bent altijd beduidend minder kritisch geweest op de jeugdopleiding dan Cruijff'. Het antwoord: 'Klopt. Maar dat betekent niet dat er geen dingen voor verbetering vatbaar zijn.')
Ach, Blind moet loyaal zijn aan Jol, en Cruijff mag mensen laten oprotten. Tja..
Ach, Blind moet loyaal zijn aan Jol, en Cruijff mag mensen laten oprotten. Tja..
Dan past hij uitstekend in het gezelschap van "echte Ajacieden" dat nu de club gaat runnen.joey schreef: Maar Frank moet oppassen, want Blind steekt hem zo een dolk in de rug. Daar kunnen Wouters en Jol over meepraten.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Ach, Blind heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. Over Jol heeft hij intern verwoord wat heel AT ook al vond, en als TD was het zijn verantwoordelijkheid om Wouters te beoordelen. NIet leuk nee, maar wel gewoon deel van de baan. Is toch wat anders dan mensen telefonisch bedreigen om ze te laten oprotten.
Had Blind maar zijn verantwoordelijkheid genomen toen Machlas werd gehaald, of toen Sulejmani werd gehaald... Blind teert alleen op zijn reputatie als speler. Hij heeft Ajax bakken met geld gekost.
Maar Daley zit goed, hè? Dat heeft hij wel geregeld.
Maar Daley zit goed, hè? Dat heeft hij wel geregeld.

Vooraf was iedereen erg tevreden over die aankopen. Achteraf is het erg makkelijk. Overigens heeft Cruijff Blind als beginnend TD toen intensief van advies voorzien. Waarschijnlijk was dat zuijn grootste fout.joey schreef:Had Blind maar zijn verantwoordelijkheid genomen toen Machlas werd gehaald, of toen Sulejmani werd gehaald... Blind teert alleen op zijn reputatie als speler. Hij heeft Ajax bakken met geld gekost.
Sulejmani was de verantwoordelijkheid van van Basten en de toenmalige leiding, die van Basten financieel carte blanche gaf. Dat was inderdaad niet de verantwoordelijkheid van Blind. Daarnaast, je weet niet wat Blind intern over de aankoop van Sulejmani heeft gezegd, wie weet heeft hij het voor dat bedrag met klem afgeraden.
Zeker, de Boer vindt Daley maar niets, maar Blind heeft nu eenmaal opdracht gegeven om hem in de A-selectie op te nemen en zo nu en dan op te stellen.Maar Daley zit goed, hè? Dat heeft hij wel geregeld.

- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Laten we vooral niet over Blind discussiëren.

Dan moet er dus alsnog een AD komen, maar zonder voetbalverstand? Type Fontein? In combinatie met vdAat/Slop (of nieuwe mensen)?LucaS schreef: @Peter: ik begrijp dat er binnen Ajax, iig bij de Boer, zeer grote waardering bestaat voor de wijze waarop Blind zijn huidige taak invult. Ik zou zeer wel kunnen leven met een situatie waarin Blind deze taak houdt en er geen TD komt, maar slechts een AD, Commercieel directeur en een Financieel directeur. Voetbalkennis in de uitvoering is er immers al, je moet ook niet teveel kapiteins op hetzelfde schip zetten.
Net alsof een TD een soort chef inkopen is. Ja, dat is (doorgaans) een onderdeel van zijn baan. Maar Cruijff heeft al eerder aangegeven dat de belangrijkste rol van de voetbaldirecteur (of diegene nou TD of AD is) wordt het afschermen en ondersteunen van de processen waar Jonk, Bergkamp en De Boer mee bezig zijn.
Daarnaast heeft hij natuurlijk ook een stem in de aankopen, maar volgens mij zijn we het er allemaal (compleet in lijn met het rapport Coronel) over eens dat de zwaarste stem wat dat betreft bij de scouting zou moeten liggen. Datzelfde rapport spreekt trouwens over een TD boven een minder ervaren trainer. Speciaal voor Luuk.
Daarnaast heeft hij natuurlijk ook een stem in de aankopen, maar volgens mij zijn we het er allemaal (compleet in lijn met het rapport Coronel) over eens dat de zwaarste stem wat dat betreft bij de scouting zou moeten liggen. Datzelfde rapport spreekt trouwens over een TD boven een minder ervaren trainer. Speciaal voor Luuk.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Dank je wel Bert, zeer attent. Ik geloof alleen niet dat de wijze waarop nu invulling wordt gegeven aan de inrichting van de structuur nog erg veel met Coronel en zijn rapport te maken heeft.
Volgens mij heeft iedereen die ook maar enigszins te maken heeft gehad met deze 'revolutie' zich altijd positief over dat rapport uitgelaten.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Volgens mij was er in juni sprake van een AD en nu van een TD en zakelijk directeur. Lijken mij niet allebei in overeenstemming met rapport Coronel. Ik vind niet per se dat dat moet, maar het is wel duidelijk dat de ideeen over invulling van de managementslaag 'schuiven'
Daarnaast spreek het rapport evenmin over een 'technisch hart' en het opheffen van de functie hoofd opleidingen.
Daarnaast spreek het rapport evenmin over een 'technisch hart' en het opheffen van de functie hoofd opleidingen.
Hangt (als je afgaat op het rapport Coronel) af van je indruk van De Boer.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Is dat rapport dan nog steeds een heet hangijzer? Uri hield zich er zelf niet eens aan.
Dat zagen we de vorige keer toch ook? Het rapport kwam met een reeks aanbevelingen als uitvloeisel van analyse. En toen kwam Cruijff langs om het rapport onschadelijk te maken, want het stond in de weg aan zijn vriendjespolitiek. Dus hij zou het wel even gaan doen, en toen ging hij het technische gedeelte doen, en toen bleef alleen de jeugdopleiding over want Van Basten was al binnen, en toen ging hij uiteindelijk helemaal niks doen.LucaS schreef:Volgens mij was er in juni sprake van een AD en nu van een TD en zakelijk directeur. Lijken mij niet allebei in overeenstemming met rapport Coronel. Ik vind niet per se dat dat moet, maar het is wel duidelijk dat de ideeen over invulling van de managementslaag 'schuiven'
Na de veroorzaakte ellende werd het rapport grotendeels geimplementeerd, inclusief veranderingen in de jeugdopleiding, en toen kwam Cruijff weer langs om roet in het eten te gooien. De nieuwe "plannen" komen dan ook niet voort uit analyse maar uit de wens vriendjes aan vette baantjes te helpen. Een "technisch hart" en Wim Jonk hoort de kassa al flink rinkelen, kadzjiiiing, een directeur die een voetballer is, kadzjiiiing, een directeur voetbal, kadzjiiing, assistent-trainer, kadzjiiiing, hoofd scouting, kadzjiiiing. Het gaat er alleen maar om meer en meerbetalende functies te creeeren voor hetzelfde werk. De vermenging van RvC met dagelijks bestuur is alleen maar om te zorgen dat ze "met zijn allen verantwoordelijk" zijn, en dus niemand, precies wat het rapport Coronel aanpakte.
Heeft Cruijff zich trouwens al ingeschreven bij de KvK als commissaris? Het wordt wel tijd dat hij dat rond maakt, want anders is hij ook juridisch niet verantwoordelijk, en privé aansprakelijk voor wanbeleid, en dat zal hij toch niet willen.
Alleen was het probleem dat degene die het rapport z'n naam gaf, een AD aanstelde, die dat rapport continu met voeten trad. En door de naamgever van het rapport niet werd gecorrigeerd.Bertje schreef:Volgens mij heeft iedereen die ook maar enigszins te maken heeft gehad met deze 'revolutie' zich altijd positief over dat rapport uitgelaten.
Tijdperk Boog was een aaneenschakeling van opportunistische moves. Tijd dat Ajax daarmee nu eens breekt.
Bij Ajax zeggen ze tegen Blind: spring! Blind zegt: hoe hoog?LucaS schreef: En Blind heeft inmiddels wel bewezen dat de rol van TM hem prima ligt.

TM is een uitvoerende job. Er wordt hem gezegd welke spelers gekocht / verkocht dienen te worden en wat dat mag kosten / moet opleveren. En dat voor 6 ton.

Waarom zou FdB Daley wél iets vinden? Ik kan daar geen sportieve reden voor bedenken. Volkomen ongeschikt voor het niveau waar Ajax naartoe wil.LucaS schreef: Zeker, de Boer vindt Daley maar niets, maar Blind heeft nu eenmaal opdracht gegeven om hem in de A-selectie op te nemen en zo nu en dan op te stellen.
- Ajaciedjuh
Rob Been jr wordt geen operationeel directeur volgens Van Gelder. Hij wil het zelf niet.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
- Ajaciedjuh
Telesport
ROB BEEN BEDANKT VOOR EER BIJ AJAX
Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM – Rob Been junior heeft naar eigen zeggen bedankt voor de eer om zakelijk directeur van Ajax te worden. „Ik heb de voorzitter van de rvc, Steven ten Have, twee weken geleden laten weten dat ik het niet doe”, zegt de voorzitter van de ledenraad en eigenaar van Sportled. Het zou een signaal zijn, dat hij zich er niet in kan vinden hoe het momenteel bij Ajax gaat. Hoewel Been junior zijn onvrede niet verder wil toelichten, is zijn afzegging opmerkelijk. De beoogde directeur was ook voorzitter van de benoemingscommissie voor de rvc. De vraag of hij spijt heeft van zijn voordracht, laat hij onbeantwoord. „Laat ik het zo zeggen, dat ik mijn verantwoordelijkheid neem.” Been is altijd een voorstander geweest van de terugkeer van Johan Cruijff en zou zich niet kunnen vinden in de oppositie die de medecommissarissen van de legendarische nummer veertien bieden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Weer een hoop gespeculeer van de T.
- Ajaciedjuh
AN <> AD Sport schreef:'Van Basten moet de Rummenigge van Ajax worden'
Volgens het Algemeen Dagblad wordt de terugkeer van Marco van Basten steeds waarschijnlijker. De Amsterdamse club ziet in de voormalige topspits de ideale 'kopman van de directie', in een vergelijkbare rol als Karl-Heinz Rummenigge bij Bayern München. De krant meldt verder dat de positie van Danny Blind door de mogelijke komst van Van Basten niet in gevaar komt. Hij zou dezelfde functie kunnen blijven uitoefenen.
Prioriteit voor het Ad.Ajaciedjuh schreef:AN <> AD Sport schreef:'Van Basten moet de Rummenigge van Ajax worden'
Volgens het Algemeen Dagblad wordt de terugkeer van Marco van Basten steeds waarschijnlijker. De Amsterdamse club ziet in de voormalige topspits de ideale 'kopman van de directie', in een vergelijkbare rol als Karl-Heinz Rummenigge bij Bayern München. De krant meldt verder dat de positie van Danny Blind door de mogelijke komst van Van Basten niet in gevaar komt. Hij zou dezelfde functie kunnen blijven uitoefenen.
Leuk, laten we het koppel Van Basten/Blind in ere herstellen.

Ik las in de reactie van Van Basten dat hij dan lekker in Amsterdam kan blijven wonen en dat hij nog steeds bevriend met Cruijff is, dus daarmee zal de vraag naar zijn geschiktheid volgens hem wel beantwoord zijn.
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Word jij er nooit eens moe van om steeds voor anderen conclusies te trekken...?
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Van Basten een topfunctie binnen Ajax... Zo zout heb ik het (zelfs bij Ajax) nog zelden gevreten. Het zou een volstrekt niet te verantwoorden beleidsbeslissing zijn.
Ik voel er veel voor om, als dit doorgaat, een sabbatical year te nemen als seizoenkaarthouder (seizoenkaart niet opzeggen, maar gewoon een jaartje niet gebruiken). Ik hoorde een van mijn vrienden er ook al over praten. We zullen het er morgen wel even over hebben.
Ik ben misschien wel toe aan een jaartje 'vrij' van Ajax. Als Van Basten de scepter gaat zwaaien, is dat misschien het uitgelezen moment.
K.
Ik voel er veel voor om, als dit doorgaat, een sabbatical year te nemen als seizoenkaarthouder (seizoenkaart niet opzeggen, maar gewoon een jaartje niet gebruiken). Ik hoorde een van mijn vrienden er ook al over praten. We zullen het er morgen wel even over hebben.
Ik ben misschien wel toe aan een jaartje 'vrij' van Ajax. Als Van Basten de scepter gaat zwaaien, is dat misschien het uitgelezen moment.
K.
Still alive...