Eén ding staat voor mij nog vast: Ajaxsupporters zullen nóóit veranderen. Welke andere club heeft waar ook ter wereld aanhangers, die bij een 3-0 achterstand scanderen: "WIJ ZIJN DE BESTE!!!"

Moderator: mods
Vertonghen, Alderweireld en Janssen kunnen ook passes van 50 meter op de stropdas leggen hoor. Met de basistechniek is niet zoveel mis, het is meer de onervarenheid en de druk. Wat heeft Sigtorsson nou voor wedstrijden gespeeld op het hoogste niveau? Een half seizoen AZ en een paar wedstrijden voor Ajax.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Ook een confronterende eye-opener; de basistechniek van een aantal Ajacieden is onvoldoende. Wat een verschil van dag en nacht in vergelijk met die van Real. Passes van 40, 50 meter op de stropdas geven; en die bal is vervolgens direct onder controle. Kom daar eens om bij Sightorsson, De Jong c.s.
Het heeft niet zozeer te maken met het aantal jaren dat je meeloopt. Het heeft te maken met het niveau (zoals Feest ook al zegt), waarop je die ervaring op doet. In de eredivisie kom je vaak wel weg met de fouten die je maakt. Tegen RM worden ze genadeloos afgestraft. Die confrontaties kunnen voor een mindset zorgen, dat je niet nonchalant blijft, veel meer gefocust wordt en veel meer leert aanvoelen wat voor een situatie er aan zit te komen en hoe je daarop moet anticiperen. Maar dan moet je wel zeer geregeld met dat niveau geconfronteerd worden.joey schreef:Zo onervaren is Jan Vertonghen niet. Hij loopt al een paar jaar mee.
Ik weet het niet of Jan al aan zijn plafond zit. Een paar jaartjes PL of zo zouden hem best wel eens verder kunnen doen ontwikkelen. Als een harde leerschool, waarmee hij niet wegkomt met het maken van fouten. Dat hij wel móet verbeteren, wil hij niet op de tribune terechtkomen. Maar ik ben het zeker met je eens, dat talent ook erg belangrijk is. Naast een goede begeleiding, maar dat is logisch.999 schreef:Of Jan zit gewoon aan zijn plafond.Ik ken n.l. ook spelers bij AJAX die wel een hoger nivo haalden zonder die ervaring, en ik ken er nog een paar die ondanks ervaringen ( Interlands ) ook nog steeds elke wedstrijd ( gecamoufleerd ) dezelfde fouten blijven maken .
Paar jaar PL met zulke fouten, Hr. Zuidema zou je denken dat ze dat daar accepeteren ?.Als Jan niet aan zijn plafond zit ( en dus niet alleen voetballend gezien, maar ook mentaal ) dan zou ie toch in principe met 2 vingers in zijn neus overeind moeten blijven.Dat heb ik eigenlijk nog niet 1 wedstrijd van hem zien doen, zelf niet met 1 vinger in zijn neus ( bijwijze van dan ).Dan kun je best 1 mindere wedstrijd hebben om vervolgens weer de juiste draad op te pakken ..Zuidema schreef:Ik weet het niet of Jan al aan zijn plafond zit. Een paar jaartjes PL of zo zouden hem best wel eens verder kunnen doen ontwikkelen. Als een harde leerschool, waarmee hij niet wegkomt met het maken van fouten. Dat hij wel móet verbeteren, wil hij niet op de tribune terechtkomen. Maar ik ben het zeker met je eens, dat talent ook erg belangrijk is. Naast een goede begeleiding, maar dat is logisch.999 schreef:Of Jan zit gewoon aan zijn plafond.Ik ken n.l. ook spelers bij AJAX die wel een hoger nivo haalden zonder die ervaring, en ik ken er nog een paar die ondanks ervaringen ( Interlands ) ook nog steeds elke wedstrijd ( gecamoufleerd ) dezelfde fouten blijven maken .
Min of meer ja. Maar dan moet je wel spelers die het verschil kunnen maken willen hebben, en ook de gelegenheid geven. Daar moet dat hele 4-3-3 en positiespel ook toe dienen, alleen is die combinatie vaak wat lastig goed draaiend te krijgen. Maar het kan wel en het is wel nodig. Het mogen er ook 3 of 4 zijn die het verschil maken en dan allemaal een beetje, of de ene keer die en de andere keer die.Rishi schreef:Tja, dan heb je het wel over de absolute top.
Gisteren stukjes van Milan gekeken. Daar word je ook niet vrolijk van. Zet Zlatan en Seedorf bij ons en we rollen de rest van dat elftal ook om. 1 of 2 spelers maken al het verschil he.
Volgens mij is het probleem dat ze toch nog niet weten wat ze met die bal moeten doen en daarom maar 2 of 3 balcontacten hebben. 100% zuiverheid is ook lang niet altijd nodig, als je weet wat je gaat doen en waar de ruimte ligt kun je de bal met de aanname best een meter van je wegleggen, daardoor kun je juist ruimte creeeren en het spel versnellen, en dan maakt het niet uit of het nou 1 of anderhalve meter is. Als je nog niet weet wat je gaat doen, dan kun je maar beter de bal aan de voet geplakt houden bij de aanname, zodat hij tenminste niet meteen afgesnoept wordt terwijl je een vervolg probeert te bedenken. Hoe meer je vooruit denkt hoe minder het op precisie aankomt.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Precies, het is de combinatie. Dat ze het op de training (kennelijk) kunnen, oké. Maar je moet het onder (wedstrijd)druk kunnen. En de mogelijkheden ook zién. En vervolgens ook aanvallers/middenvelders hebben die een dergelijke pass kunnen verwerken. En niet 2, 3 balcontacten nodig hebben om die onder controle te krijgen. Want tegen die tijd staat de directe tegenstander alweer in positie op je te wachten.
Inderdaad onbegrijpelijk. Nou hoeft zo'n jongen zichzelf niet de grond in te boren en je moet met mekaar de geest wat in de fles zien te houden. Maar toch krijg ik hierbij het akelige gevoel dat hij het nog meent ook. Dat hij dus kennelijk überhaupt niet beseft dat er nog veel schort aan het veldspel, het team en de spelers.joey schreef:Ach, volgens Alderweireld ging het hartstikke goed...
Die opmerking van Alderweireld vond ik typerend. Grote rondo=goed positiespel=goed voetballen. Jammer van die tegengoals maar ja, wat kun je doen?![]()
![]()
Ik vrees dat bij Vd Wiel nog 50 WK-finales nodig zijn voordat het bij hem wat begint te dagen wat hij nou precies moet doen in het veld. Hij haalt me soms het bloed onder mijn nagels vandaan met zijn gepit en gedroom. En als ie zijn ogen wel open heeft, ziet ie het vaak nog niet.Weinig ervaring? Van der Wiel heeft een WK-finale in de benen. Hij had heel wat meer ervaring dat laten we zeggen Michael Reiziger in 1994.
Tja, het goede nieuws voor rechtsbacks is dat ze meer in de picture staan dan vroeger. Een goede rechtsback is een belangrijk wapen geworden. Maar het slechte nieuws voor VDW is, dat er van een rechtsback veel geëist wordt.Zuidema schreef:Aan de andere kant wordt er ook wel erg veel verwacht van een back in het systeem van Frank. Vd Wiel moet zijn mannetje bewaken/uitschakelen, helpen in de zone van de achterste lijn, geregeld tot bij de vijandelijke 16 opkomen en daar een goede voorzet afleveren of naar binnen draaien en scoren, waarbij hij ook nog goed moet timen en samenwerken met Sulejmani voor hem. Dat is nogal een breed takenpakket. Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat ie het soms wel eens kwijt is en niet meer bij kan houden wat ie allemaal wel en niet moet doen.
Zit iets in, maar toch..De vergelijking met Reiziger vind ik mank gaan. Onder Van Gaal was Reiziger gewoon een vaste back en een pure verdediger, die uitsluitend zijn man moest uitschakelen en de andere verdedigers wat moest assisteren. Meer niet. Opkomen? Paar keer per wedstrijd hooguit, voor het verrassingseffect. Dus had Reiziger een veel simpelere rol in een geweldig kollektief, die goed te verhapstukken was en die hij dan ook vrij redelijk uitvoerde. Het opdoen van internationale ervaring daarin is dan natuurlijk mooi meegenomen, maar nog niet direct een absolute must.
Daar heb je zeker een punt. Met de achtergrond van Reiziger is het inderdaad verrassend dat hij zich tot een vrij solide back ontwikkelde. Ik denk dat zijn karakter daarin doorslaggevend is geweest. In de zin van dat hij hoe dan ook zich het vak van verdediger wilde eigen maken en zeer geconcentreerd en betrokken daarmee bezig was. Hij wilde slagen. Vd Wiel kan daarentegen een ongelooflijke dromer zijn en komt me ook erg hooghartig over (doe het wel effe). Ik geloof dat Vd Wiel beslist het talent (en op zich ook wel de techniek) heeft, maar op die manier wordt het nooit wat.joey schreef: Reiziger pikte het zo op, omdat hij daarvoor het karakter, de technische vaardigheden en vooral ook de gogme had. Reiziger was aanvallend helemaal niet minder dan VDW. Zo goed zijn die voorzetten van VDW niet. Maar Reiziger voerde gewoon zijn taak uit en voelde zich verantwoordelijk voor zijn tegenstander.
Vermeer is sinds 13 competitiewedstrijden weer 1e keeper. 13 keer is Ajax ongeslagen. Makkelijk om Vermeer steeds de zwarte piet toe te schuiven. Terecht is het echter niet.Demosthenes schreef: F. de Boer is nog niet zo ver, want Van der Wiel e.c. zijn ook geen "wereldverdedigers", maar zij krijgen wel veel tegendoelpunten te verwerken of zou dat komen door de vervanging van Stekelenburg door Vermeer? Dat is het enige verschil met vorig seizoen!
Inderdaad, dat slaat nergens op. Ik geloof dat Reiziger ooit 1 goal heeft gemaakt voor Ajax en assists staan me ook niet voor de geest. Dat was natuurlijk ook niet zo gek, want in het systeem van Van Gaal waren de backs allebei mandekkers. Het was helemaal niet de bedoeling dat die mee opkwamen en meededen aan de aanval, behalve bij het verplaatsen van de bal van links naar rechts.Bertje schreef:Van der Wiel aanvallend niet beter dan Reiziger?