Nee hoor, alleen een aftrap moet altijd naar voren..Wouter schreef:Wat mij opviel was dat Ajax soms vrije trappen achteruit nam. Deed Vitesse de afgelopen seizoenen ook vaak. Dat vind ik zo slecht; een vrije trap moet altijd naar voren.

Moderator: mods
Nee hoor, alleen een aftrap moet altijd naar voren..Wouter schreef:Wat mij opviel was dat Ajax soms vrije trappen achteruit nam. Deed Vitesse de afgelopen seizoenen ook vaak. Dat vind ik zo slecht; een vrije trap moet altijd naar voren.
De gelijkenis is voor mij dat Ajax daar compleet kansloos was met een team dat in opbouw was en in de eigen opvatting speelde. Ik betwijfel zeer of dit team sterk genoeg is om zo ver door te groeien, maar ik zie dit seizoen een Ajax dat in grotere wedstrijden er wel degelijk in slaagt (korte) periodes te domineren. Het is zaak die periodes uit te bouwen tot langere en uiteindelijk tot hele wedstrijden.joey schreef:Dik anderhalf jaar.![]()
Iedereen wist toen dat Ajax een goede ploeg had. Maar Parma was ook zeer sterk.
Dit Ajax zal nooit top worden. Daar mist het de kwaliteit voor. Het Ajax van toen had op bijna alle posities betere spelers dan het Ajax van nu.
Wat natuurlijk tegen Real helemaal fnuikend is, maar ons tegen aanmerkelijk mindere tegenstander ook steeds weer opbreekt. De spelers 'zien' het vaak niet en als ze het wel zien, staan ze te pitten, doen ze er veel te lang over om tot actie over te gaan of maken toch nog een verkeerde keuze. En maken ze wel een goede keuze, dan schiet het vaak in de techniek weer te kort, is de pass niet op maat of de balbehandeling van de aangespeelde slecht.Monkey Tonk schreef:
Omschakeling was al een lachertje in die dramatische wedstrijd uit bij VVV een maand geleden. Volgens mij weten de meeste voetballers dat je een bal niet negentig minuten in de ploeg kunt houden, dus balverlies zal niet helemaal als donderslag bij heldere hemel komen. Waarom het toch problemen oplevert? Gebrek aan voetbalintelligentie.
Het positiespel is heilig verklaard, als antwoord op de saneringsfase onder Jol en op het algehele onbehagen over de laatste 10 jaar. Het probleem daarmee is niet dat het geen goed streven is, want dat is het wel, het probleem daarmee is dat het een doel is geworden ipv een middel. Het mag (of moet) het een belangrijk doel zijn voor de trainer, en waar hij zichzelf op afrekent, maar dat het het doel moet zijn van de spelers die zo'n wedstrijd in gaan.Rachid schreef:Zuidema schreef:Trab vond ons in balbezit best goed, ikzelf zie de ouwe malheur weer terugkomen bij balbezit van Ajax. Vooral in die tweede helft.Weinig inventiviteit, een matige tot slechte passing, balaannames, positie kiezen. Verdomde jammer, want Real was achterin beslist kwetsbaar.LucaS schreef: De verdediging werd een aantal keer kinderlijk simpel voor lul gespeeld, maar het middenveld hielp ook niet echt mee. Waar was de man van Kaka bij die 2e goal?
Je mag weinig van Ajax verlangen bij zoveel kwaliteitsverschil. En een grote pleister op de wonde is voor mij dat Ajax in ieder geval met lef en branie gespeeld heeft. Dat deed me erg goed om te zien. Maar ook dan blijft er in het veldspel, de veldbezetting en bij diverse spelers nog erg veel te wensen over. Die ondergrens moet echt flink omhoog, ook als we nationaal niet tegen veel optaters willen oplopen.Le T. schreef:Maar dat ze dat niet doen komt niet door hun technische beperking, maar omdat ze niet snel denken en snel beslissen. Dat moet nog gebeuren als ze de bal al aan de voet hebben. Als je nog moet bedenken waar die bal heen moet als je hem hebt kun je natuurlijk nooit onetouchvoetbal spelen. Volgens mij is het probleem niet dat ze niet kunnen kaatsen, maar dat ze niet weten waarheen. Ze spelen liever langzaam en veilig dan snel, en dan kun je een tegenstander van een hoger niveau natuurlijk nooit verrassen.
Een schande zou ik het ook niet willen noemen, maar ik vind het wel beschamend dat ze nog niet ver genoeg zijn om naar Madrid af te reizen om daar te proberen er een resultaat uit te halen, maar dat ze vooral met zichzelf bezig zijn en met niet afgaan.Enfin, het is allemaal geen schande wat er gebeurt, maar je ziet wel dat het technisch net te mager is. Op beslissende momenten kom je net wat voetbaltechniek tekort om een goal te scoren.
Helemaal mee eens. Het ontbreken van ideeën en de overtuiging om een bepaalde spelwijze/tactiek uit te voeren, het niet kunnen omgaan met de intensiteit van dit soort wedstrijden, het ontbreken van karakter, zichzelf niet kunnen corrigeren en het vermogen om als team van aanpak te veranderen, is waar ik me aan erger. Het ontbreken van bewustzijn dat je als ploeg met minder kwaliteit inventief en sluw moet zijn. De honger om zoveel mogelijk uit je passing en positiespel te halen. Etc. Etc.
En dat heeft eigenlijk weinig met de tegenstander te maken. Je ziet aantal van deze patronen terug in alle wedstrijden van Ajax, of dit nu in een wedstrijd tegen Madrid is of tegen NAC. Daarom snap ik niet dat mensen zich hier vastklampen aan die paar fases dat Ajax leuk (leek) mee te doen.
Inderdaad interessant om te lezen.
„Nu tenminste eigen spel gespeeld”
MADRID – Over de doelstelling die Frank de Boer voor het Champions Leaguetreffen met Real Madrid formuleerde („Bernabeu in elk geval met opgeheven hoofd verlaten”), repte hij na afloop met geen woord. De trainer had reden om gepast trots te zijn op zijn spelers, maar is simpelweg te fanatiek en perfectionistisch om die na een (uiteindelijk) kansloze 3-0 nederlaag te uiten. „Er had meer in gezeten”, bromde hij. „Maar we vergaten Real Madrid in de beginfase pijn te doen en gaven zelf de doelpunten weg.”
Hoewel uiteindelijk het positieve gevoel zal overheersen, moet De Boer hebben geconstateerd dat de discussie over de rol van Theo Janssen nog niet zal verstommen. De ’controleur’ speelde onopvallend en werd kort na rust vervangen door Eyong Enoh. Toevallig of niet kwam Jan Vertonghen het beste uit de verf toen de Gouden Schoenwinnaar naar de kant was gehaald.
Bij de sterk spelende Toby Alderweireld overheerste direct na het douchen de teleurstelling. De centrale verdediger vermoedde wel dat tijdens de analyse het chagrijn alsnog kon plaatsmaken voor optimisme. „Als je ons positiespel zag, zijn we echt op de goede weg. We hadden meer balbezit en kregen meer kansen dan Real Madrid. En dat is geen kinderachtig ploegje, hè? Hun middenvelders en aanvallers leken lange tijd te slapen, maar als wij de bal verloren, schrokken ze wakker en was het ’pats, boem, goal’. Ongelooflijk.”
Volgens de Ajacied moeten zijn ploeggenoten en hij lessen trekken uit de ’masterclass’ in Madrid. „Die eerste treffer is een counter, waarvan je denkt: zó! De tegenaanval werd uitgevoerd in zo’n snelheid, die alleen de echt grote voetballers halen. Maar toch was het doelpunt te voorkomen. Als Cristiano Ronaldo je in eerste instantie aftroeft, moet hij gelijk neer. Dan krijg je waarschijnlijk geel, maar komt hij in elk geval niet meer in het strafschopgebied”, had hij een tip voor Gregory van der Wiel.
De verdediger zag er bij de 1-0 – net als in zijn passing – inderdaad niet goed uit. En zeker niet voor een gelouterde Oranje-international. Maar er pleitten ook zaken vóór Van der Wiel. De buitenwacht lijkt wel eens te vergeten dat de rechtsback pas 23 is en hij nationaal nooit zo wordt getest als tegen Real Madrid.
„Zulke situaties als bij die openingsgoal moet je leren herkennen en dat doe je door zoveel mogelijk te ervaren”, brak de meegereisde mister Ajax, Sjaak Swart, een lans voor de Amsterdammer. „En Ronaldo is met Wayne Rooney na Lionel Messi de beste aanvaller van de wereld”, zei André Ooijer. „Vorig jaar scoorde hij 40 keer in 38 competitieduels en nu staat hij op zeven uit vijf. Ga d’r als verdediger maar aan staan.”
De samen met Christian Eriksen uitblinkende Siem de Jong legde het duel ongevraagd naast dat van vorig jaar onder Martin Jol. „Iedereen zag dat we vooruitgang hebben geboekt. We waren meer Ajax dan afgelopen seizoen, speelden nu tenminste ons eigen spel. Er zaten goede aanvallen tussen. We waren in staat om in Bernabeu het spel te maken en hadden dit keer echt kans op een resultaat. En daarom is die 3-0 ook zo teleurstellend.”
Nee, want in dat stuk concludeert de schrijver dat we ook niet hebben gewonnen tegen Twente en PSV. Hij zet vraagtekens bij de tactiek. En terecht. Als ik de reactie's van de Ajacieden lees na de wedstrijd tegen Real, vraag ik me af hoe roze de bril is waar door ze kijken. Ze hebben tegen Real zogenaamd gendomineerd.. tja... als je dat uberhaupt al denkt dan ben je niet helemaal goed. Verder heb je niks aan die dominantie als je geen doelpunt scoort.joey schreef:Uitkomst van die analyse lijkt me eerder dat Ajax de kwaliteit mist om tegen RM te doen wat tegen mindere clubs wel lukt.
Inderdaad. Ik snap dat ook niet.GangstaRiB schreef:Nee, want in dat stuk concludeert de schrijver dat we ook niet hebben gewonnen tegen Twente en PSV. Hij zet vraagtekens bij de tactiek. En terecht. Als ik de reactie's van de Ajacieden lees na de wedstrijd tegen Real, vraag ik me af hoe roze de bril is waar door ze kijken. Ze hebben tegen Real zogenaamd gendomineerd.. tja... als je dat uberhaupt al denkt dan ben je niet helemaal goed. Verder heb je niks aan die dominantie als je geen doelpunt scoort.joey schreef:Uitkomst van die analyse lijkt me eerder dat Ajax de kwaliteit mist om tegen RM te doen wat tegen mindere clubs wel lukt.
Yep, viel mij ook op. Vooral VDW keer op keer. Gezicht naar het eigen doel of rug naar de zijlijn.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wat mij opviel is dat veel spelers met hun rug naar de Realgoal een bal aannamen; en dan zit er vaak niks anders op dan terugspelen. NIet half open staan, maar met je rug naar de tegenstander; ik vind dat vreemd.
Wat me vooral tegenviel is dat er niet of nauwelijks gebruik werd gemaakt van de zee van ruimte tussen de laatste linie van Real en Casilias.
Maar ook in op het oog gewone situaties. De Ajacieden speelden de bal vooral uit stand. Denk je echt dat Cruijff onzin praat, WeekendCees?Ook een confronterende eye-opener; de basistechniek van een aantal Ajacieden is onvoldoende. Wat een verschil van dag en nacht in vergelijk met die van Real. Passes van 40, 50 meter op de stropdas geven; en die bal is vervolgens direct onder controle. Kom daar eens om bij Sightorsson, De Jong c.s.
In het stuk wordt geconcludeerd dat wanneer je zoals Ajax met offensieve backs speelt je beter met 2 controlerende middenvelders kunt spelen.GangstaRiB schreef:Nee, want in dat stuk concludeert de schrijver dat we ook niet hebben gewonnen tegen Twente en PSV. Hij zet vraagtekens bij de tactiek. En terecht.joey schreef:Uitkomst van die analyse lijkt me eerder dat Ajax de kwaliteit mist om tegen RM te doen wat tegen mindere clubs wel lukt.