Real Madrid - Ajax 27-09-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Re: Real Madrid - Ajax 27-09-2011

Bericht door Thijs » ma sep 26, 2011 11:07 am

Ik voel me wel een beetje een De Graafschap-supporter op weg naar Ajax-uit ja.

Zo'n wetenschap dat het zeg maar 100% zeker niks wordt.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 26, 2011 11:11 am

Ik heb het eigenlijk wel gehad met de CL. Vroeger was er kans op een verrassing, die is tegenwoordig uitgesloten. Ga de martelgang tegen Real dan ook niet kijken.
Whitey on the moon.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma sep 26, 2011 11:37 am

Ik wel en ga zo op pad!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma sep 26, 2011 11:47 am

En ik ook! Veel sterkte en plezier voetbalvrienden!

:ajaxscarf.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma sep 26, 2011 11:54 am

Succes jongens, geniet ervan! :ajaxscarf.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 26, 2011 12:23 pm

Ja, veel plezier in het mooie Madrid!

BTW, zouden onze spelers bang zijn? Hoe hebben ze de afstraffingen van vorig seizoen verwerkt?
Het stinkt aan alle kanten!

Jesse

Bericht door Jesse » ma sep 26, 2011 2:45 pm

Le T. schreef:Het zal morgen moeten blijken of we iets opgeschoten zijn qua krachtsverhoudingen.
Volgens Real in ieder geval wel:
‘Ajax heeft meer ervaring en is beter dan vorig seizoen’
Maandag, 26 september 2011 om 15:30

Real Madrid speelde vorig seizoen in de Champions League tegen Ajax en had het toen absoluut niet lastig. In Madrid won de Koninklijke met 2-0 maar die score had veel hoger kunnen uitvallen, in Amsterdam werd het 0-4. Aitor Karanka, assistent van hoofdtrainer José Mourinho, is echter op zijn hoede. “Ajax is beter dan vorig seizoen.”

“De kern van de ploeg is hetzelfde gebleven en ze zijn een jaar bij elkaar”, laat de coach weten via de officiële kanalen van de Madrilenen. “Ze hebben nu meer ervaring, we verwachten een moeilijke wedstrijd.”

Karanka, die vanwege de schorsing van hoofdcoach Mourinho de honneurs waarneemt op de persconferentie en tijdens de wedstrijd, is van mening dat Real het (kleine) lek weer boven heeft. “Na de vroege achterstand in de competitie tegen Rayo Vallecano (6-2 winst, red.) heeft de ploeg mentale weerbaarheid getoond. Het is duidelijk dat we 24 spelers hebben met heel veel kwaliteit.”
:hypocrite.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 26, 2011 3:01 pm

Vertonghen moet nu maar eens doen wat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden. Inschuiven, ruimte benutten i.p.v. het "probleem balbezit" naar de rechtsbenige Anita op links te verschuiven. Anita in de opbouw betrekken, is echt het laatste redmiddel. Die jongen staat daar immers niet uit luxe.

Jan is de sleutel om het spel sneller en minder statisch te maken. Nu zie je dat Anita en Janssen vaak gedwongen achteruit spelen, bij gebrek aan een vrije man rond de middenlinie. Die man moet Vertonghen zijn. Spelend als tegen psv, Lyon en Twente maakt hij het de tegenstander makkelijk. Een vijandelijke aanvaller wordt niet gedwongen om verdedigende meters te maken en het middenveld van de tegenstander hoeft zich slechts te bekommeren om de 3 Ajax-middenvelders.

Hoe het wél moet, laat Toby geregeld zien. Inschuiven, bal opeisen, oversteken. Vertonghen is ouder, meer ervaren en aanvoerder. Tijd dat hij zijn verantwoordelijkheid pakt. Momenteel is hij niveau-Bouma, hij speelt als een veteraan die op z'n laatste benen loopt. Wanneer hij morgen weer z'n verantwoordelijkheid niet pakt in de opbouw, moet FdB meteen ingrijpen. Dan maar Janssen naast Toby, Vertonghen naar links en Anita op de plek van Janssen.

En, ajb, FdB: niet weer aanpassen. No guts, no glory. Dat hebben de wedstrijden tegen psv en Twente wel bewezen. Ook (en juist) tegen een europese topclub van eigen kracht uitgaan. Wanneer je gaat "tegenhouden" krijg je zo'n aanfluiting als vorig CL-seizoen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 26, 2011 3:10 pm

Janssen op de plaats van Vertonghen... als Theo iets niet kan is het verdedigen.... De Boer moet nu maar eens ballen tonen en Theo een andere plaats op het middenveld geven of op de bank. Met de huidige speelwijze lijkt het hele team wel verkrampt te spelen.
Whitey on the moon.

Fregge

Bericht door Fregge » ma sep 26, 2011 3:14 pm

Wie dan op CVM? Enoh? Evt Blind?

zeux

Bericht door zeux » ma sep 26, 2011 3:21 pm

Die Karanka heeft wel humor. Zeker van José geleerd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 26, 2011 3:26 pm

wimpey schreef:Vertonghen moet nu maar eens doen wat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden. Inschuiven, ruimte benutten i.p.v. het "probleem balbezit" naar de rechtsbenige Anita op links te verschuiven. Anita in de opbouw betrekken, is echt het laatste redmiddel. Die jongen staat daar immers niet uit luxe.

Jan is de sleutel om het spel sneller en minder statisch te maken. Nu zie je dat Anita en Janssen vaak gedwongen achteruit spelen, bij gebrek aan een vrije man rond de middenlinie. Die man moet Vertonghen zijn. Spelend als tegen psv, Lyon en Twente maakt hij het de tegenstander makkelijk. Een vijandelijke aanvaller wordt niet gedwongen om verdedigende meters te maken en het middenveld van de tegenstander hoeft zich slechts te bekommeren om de 3 Ajax-middenvelders.

Hoe het wél moet, laat Toby geregeld zien. Inschuiven, bal opeisen, oversteken. Vertonghen is ouder, meer ervaren en aanvoerder. Tijd dat hij zijn verantwoordelijkheid pakt. Momenteel is hij niveau-Bouma, hij speelt als een veteraan die op z'n laatste benen loopt. Wanneer hij morgen weer z'n verantwoordelijkheid niet pakt in de opbouw, moet FdB meteen ingrijpen. Dan maar Janssen naast Toby, Vertonghen naar links en Anita op de plek van Janssen.

En, ajb, FdB: niet weer aanpassen. No guts, no glory. Dat hebben de wedstrijden tegen psv en Twente wel bewezen. Ook (en juist) tegen een europese topclub van eigen kracht uitgaan. Wanneer je gaat "tegenhouden" krijg je zo'n aanfluiting als vorig CL-seizoen.
Je bent in vorm vandaag Wimpey, zaterdag naar Barca gekeken? :hypocrite.gif:

Ik ben het met je eens. Alleen Theo centraal in de verdediging? Dan gaat iedere tegenstander met 2 spitsen spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » ma sep 26, 2011 3:27 pm

Fregge schreef:Wie dan op CVM? Enoh? Evt Blind?
Enoh is sowieso geblesseerd.
Op naar de vierde ster!

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 26, 2011 3:29 pm

GangstaRiB schreef:Janssen op de plaats van Vertonghen... als Theo iets niet kan is het verdedigen....
Vertonghen (en VDW) evenmin. Z'n beste wedstrijd ooit was op 15/5/2011, toen MPH zo lief was om hem in de opbouw vrij te laten. Waarvan ie toen wél gebruik maakte.

Crux is dat Ajax een mannetje over moet hebben op het middenveld. Dat kun je van LB Anita (want rechtsbenig) niet verwachten. Dus moet Vertonghen het doen. Doet ie niet. En zo komen Eriksen en Janssen niet los van hun man. Terwijl ze juist ruimte nodig hebben om te schitteren.

Ik zou het graag eens zien: VDW - Toby - Janssen - Vertonghen achterin. Tegen psv, Lyon en Twente stokte de opbouw. Dus wordt het tijd voor een andere opzet, lijkt me...

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 26, 2011 3:32 pm

Anita dan wel als verdedigende middenvelder?

Jantje op linksback kan wel. Dacht dat je daar dan Anita wilde.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 26, 2011 4:11 pm

Rishi schreef: Jantje op linksback kan wel. Dacht dat je daar dan Anita wilde.
Nee, linkspoot Vertonghen op LB. En iemand (Janssen) op de plek van Vertonghen die (wel) het middenveld op durft te zoeken.

Anita dan op de plek van Janssen. Zou ik graag eens willen zien.

Vertonghen zou m.i. de opdracht moeten hebben om bij iedere gelegenheid het middenveld op te zoeken i.p.v. als een ouderwetse Ausputzer achterin te blijven hangen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 26, 2011 5:10 pm

Vorige seizoenen deed Vertonghen wel aan veelvuldig inschuiven. Het lijkt wel alsof De Boer opdracht geeft om vooral achterin te blijven. Ik kan het mis hebben hoor. Ik zie vooral het krampachtig blijven inpassen van Janssen, Eriksen, De Jong en Vertonghgen. Wellicht is het slimmer om een iets minder dure/beloftenvolle speler neer te zetten zodat het team wel in balans geraakt. Want dat is het probleem tot op heden. Janssen is een goede spelverdeler, maar een waardeloze verdediger. Iemand moet, denk ik, wijken. De Boer is tot nu toe een grote animator gebleken, maar een matig tacticus. De kans dat De Boer met deze opstelling het verkeerde pad op gaat is daarom aanwezig.
Whitey on the moon.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma sep 26, 2011 5:27 pm

GangstaRiB schreef:Vorige seizoenen deed Vertonghen wel aan veelvuldig inschuiven. Het lijkt wel alsof De Boer opdracht geeft om vooral achterin te blijven. Ik kan het mis hebben hoor. Ik zie vooral het krampachtig blijven inpassen van Janssen, Eriksen, De Jong en Vertonghgen. Wellicht is het slimmer om een iets minder dure/beloftenvolle speler neer te zetten zodat het team wel in balans geraakt. Want dat is het probleem tot op heden. Janssen is een goede spelverdeler, maar een waardeloze verdediger. Iemand moet, denk ik, wijken. De Boer is tot nu toe een grote animator gebleken, maar een matig tacticus. De kans dat De Boer met deze opstelling het verkeerde pad op gaat is daarom aanwezig.
Uhm wat denk je van het spelen met een punt na achteren op het middenveld terwijl vorig jaar we speelden met de punt navoren. De ruimte die er lag voor Vertonghen om op te komen wordt nu al opgevuld door Janssen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 26, 2011 5:32 pm

Zlatan Son of God schreef:
GangstaRiB schreef:Vorige seizoenen deed Vertonghen wel aan veelvuldig inschuiven. Het lijkt wel alsof De Boer opdracht geeft om vooral achterin te blijven. Ik kan het mis hebben hoor. Ik zie vooral het krampachtig blijven inpassen van Janssen, Eriksen, De Jong en Vertonghgen. Wellicht is het slimmer om een iets minder dure/beloftenvolle speler neer te zetten zodat het team wel in balans geraakt. Want dat is het probleem tot op heden. Janssen is een goede spelverdeler, maar een waardeloze verdediger. Iemand moet, denk ik, wijken. De Boer is tot nu toe een grote animator gebleken, maar een matig tacticus. De kans dat De Boer met deze opstelling het verkeerde pad op gaat is daarom aanwezig.
Uhm wat denk je van het spelen met een punt na achteren op het middenveld terwijl vorig jaar we speelden met de punt navoren. De ruimte die er lag voor Vertonghen om op te komen wordt nu al opgevuld door Janssen.
Ook goed. In elk geval zorgt de taktiek er dus voor dat Vertonghen geen schim meer is van de 'vedette' van vorig seizoen en Janssen loopt alleen maar obligaat balletjes naar de zijkant te versturen. De Boer moet dus een keuze gaan maken. Want eerlijk gezegd wordt het veldspel alleen maar slechter.
Whitey on the moon.

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 26, 2011 5:47 pm

Ik vond het in de eerste helft prima hoor!
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma sep 26, 2011 5:58 pm

Zlatan Son of God schreef:Uhm wat denk je van het spelen met een punt na achteren op het middenveld terwijl vorig jaar we speelden met de punt navoren. De ruimte die er lag voor Vertonghen om op te komen wordt nu al opgevuld door Janssen.
Vorig seizoen heeft Ajax de hele tweede seizoenshelft met de punt naar achteren gespeeld.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma sep 26, 2011 6:54 pm

Zlatan Son of God schreef: Uhm wat denk je van het spelen met een punt na achteren op het middenveld terwijl vorig jaar we speelden met de punt navoren. De ruimte die er lag voor Vertonghen om op te komen wordt nu al opgevuld door Janssen.
Merkwaardig. Nou heb ik steeds van experts begrepen dat een inschuivende centrale verdediger juist gemakkelijker gaat met 1 man in de punt naar achteren dan met twee man achterin het middenveld en 1 in de punt naar voren. Omdat die 2 man dan juist de ruimte veel meer beperken om in te schuiven voor een CV. En het opkomen van backs ook, trouwens.

Overigens had Vertonghen zaterdag geregeld ruimte zat om in te schuiven, omdat Janssen buiten die centrale zone bleef. Jan kwam ook wel eens op, maar veel te weinig naar de mogelijkheden die er lagen. En juist dat inschuiven kan een kettingreactie teweegbrengen in de middenlinie en verder. Mensen die moeten uitstappen om hem op te vangen, die hun man los moeten laten enz enz. Twente deed dat zaterdag wel met Wisgerhof en Ajax had er maar geen goed antwoord op, werd er flink door in verlegenheid gebracht.

zeux

Bericht door zeux » ma sep 26, 2011 7:09 pm

We kunnen volgens mij lang en breed lullen, maar tegen Real Madrid is het alle hens aan dek en god zegene de greep.

Meer in het algemeen: players need to step up their game! Ze spelen gewoon niet naar hun potentie. Vertonghen moet vooral uit zijn lethargie komen. Transfer niet gelukt, hup vooruitkijken. Op deze manier komt ie ook in januari niet weg.

Speeluur is voorbij. Psv en Twente zijn niet zo verzwakt als we dachten, AZ heeft potentie, zelfs in feyenoord zit weer wat leven. Go play ball! En dat moet in de competitie gebeuren. Tegen Real is nu toch niks te halen, daarvoor speelt Ajax veel te flets.

Het zou ook helpen als Frank een visie uitstippelt op basis van de kwaliteiten van de spelers en dan een keer tien wedstrijden achter elkaar in die formatie speelt, ook als het niet gaat (blessures daargelaten). Dat continue gewissel van opstellingen bij een beetje tegenslag is nergens goed voor. Routine moet er komen in de patronen. Ingesleten zekerheden. Zo creëer je ook vanzelf vertrouwen. Become a machine. En dan hopelijk met leuk voetbal. :)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

999

Bericht door 999 » ma sep 26, 2011 7:39 pm

De Boer: 'We moeten doen waar we goed in zijn'

Ajax moet volgens trainer Frank de Boer dinsdag lef en durf tonen in Santiago Bernabeu tegen Real Madrid. De Amsterdammers gaan zich niet te zeer aanpassen.

Vorig seizoen was Ajax machteloos in Santiago Bernabeu en mocht het zich gelukkig prijzen dat het slechts een 2-0 nederlaag werd. Maar dat brengt De Boer er niet toe meer zekerheid in te bouwen.

'Wij moeten durven voetballen', zegt de Ajax-trainer een dag voor het Champions League-treffen in Madrid. 'We moeten lef tonen. Anders hadden we net zo goed in Amsterdam kunnen blijven.'

'Ook ik heb respect voor de klasse van Real Madrid', vervolgt De Boer. 'Maar dat wil niet zeggen dat we ons enorm gaan aanpassen. We moeten doen waar we goed in zijn. Als dat lukt, zien we aan het einde van de wedstrijd wel of dat iets heeft opgeleverd.'

De Boer krijgt dinsdag niet te maken met José Mourinho als collega op de bank van Real Madrid. De Portugees is nog geschorst naar aanleiding van zijn gedrag rond de Champions League-wedstrijden tegen Barcelona vorig seizoen. Die straf is volgens De Boer terecht. 'Mourinho is een grote trainer die een fout heeft gemaakt. Hij weet dat en zit daarom op de tribune.'

Mourinho's vervanger Aitor Karanka, die ook al de honneurs waarnam tijdens het eerste Champions League-duel met Dinamo Zagreb, verwacht meer van Ajax. 'Ze komen beter voor de dag dan vorig seizoen. Ze hebben een jaar meer ervaring. We verwachten een lastiger wedstrijd dan vorig jaar.'
Blij met de punten ...

ferry

Bericht door ferry » ma sep 26, 2011 7:40 pm

AD.nl
De Boer: Mourinho heeft fouten gemaakt

© AFP
UPDATE Frank de Boer kijkt met genoegen vooruit naar de wedstrijd tegen Real Madrid. Als oud-speler van FC Barcelona is de wedstrijd in Santiago Bernabeu speciaal voor de coach van Ajax.

Dat zei De Boer vanavond tijdens de persconferentie daags voor de wedstrijd. Daarin kwam ook Real-trainer Mourinho ter sprake, die morgen zijn laatste duel schorsing uitzit, die hij opgelegd kreeg vanwege zijn uitspraken na de verloren halve finale tegen FC Barcelona vorig seizoen.

'Mourinho is een grote trainer, maar hij heeft fouten gemaakt en dat weet hij zelf ook', zo stelde De Boer. 'Madrid is een sterk team. We zullen erg goed moeten spelen om te kunnen winnen.'

Dapper
De Boer hoopt dat zijn spelers van Ajax met de borst vooruit het speelveld van Real Madrid op- en afstappen. Te veel denken aan de afstraffing van vorig seizoen in Estadio Santiago Bernabeu is volgens hem vragen om problemen. Ajax verloor toen met 2-0, maar was met minder fortuin tegen een nederlaag met dubbele cijfers aangelopen.

'We moeten lef tonen en durven te voetballen', aldus de trainer die zijn ploeg waarschijnlijk niet aan de sterke tegenstander in de groepsfase van de Champions League gaat aanpassen. Dat zou betekenen dat de offensief ingestelde Theo Janssen, Christian Eriksen en Siem de Jong opnieuw de middelste linie van de Amsterdamse club gaan vormen.

Vooral de in de zomer van FC Twente overgekomen Janssen lijkt zijn draai nog niet helemaal te hebben gevonden. 'Maar ik ga gewoon weer mijn best doen', beloofde hij tijdens de persconferentie vlak voor de training van Ajax in een warm Madrid.

Van der Wiel
Gregory van der Wiel stopte uit voorzorg na de warming-up omdat hij lichte klachten had overgehouden aan de wedstrijd tegen FC Twente. Hij is dinsdag waarschijnlijk gewoon inzetbaar.

Frank de Boer trok de belangstelling van veel Spaanse journalisten. De oud-speler van Barcelona volgt zijn oude Catalaanse club nog op de voet. 'Real Madrid heeft een heel goede ploeg', zei hij. 'Maar Barcelona speelt voetbal van een andere planeet.'

Zogenaamde crisis
Real presteert de laatste weken matig. Volgens berichten in de Spaanse media zou er onvrede zijn in de spelersgroep en over het functioneren van Mourinho. Assistent Aitor Karanka weersprak die verhalen op de persconferentie. 'Iedereen bij de club is een eenheid. Niet sinds vandaag, maar al lange tijd', zei de Spanjaard. 'We werken allemaal aan hetzelfde doel. De trainer (Mourinho, red.) was de eerste om deze zogenaamde crisis te ontkennen.'

Ook verdediger Alvaro Arbeloa werd gevraagd naar de vermeende verdeeldheid in de kleedkamer bij Real. 'De sfeer is nog steeds goed, ook na deze moeilijke weken. Sommige spelers zijn al opgestaan om de vermeende groepjesvorming en slechte sfeer tegen te spreken, en dat doe ik bij deze ook.'

Vermoedelijke opstelling Ajax: Vermeer; Van der Wiel, Alderweireld, Vertonghen en Anita; De Jong, Janssen en Eriksen; Sulejmani, Sigthorsson en Boerrigter.
Goed zo Frank, zet ze maar op scherp! :666.gif:

Plaats reactie