Vergeet AZ niet. Ik zie De Boer nog steeds wel als een talent. Zijn benadering is zinnig, hij heeft zijn carriere goed aangepakt, ik denk alleen dat hij een valse start heeft gekregen. In de omstandigheden waarin hij trainer werd moest hij per se de belichaming zijn van Ajaxvoetbal. Daar is op zich niet zoveel mis mee, maar dat is ik ook alleen maar een manier om aanvallend te voetballen. Het systeem maakt nog geen goed voetbal, maar hij moest en een nieuwe koers inslaan, en zijn autoriteit laten gelden als beginnend trainer. Daardoor zijn wat andere belangrijke aspecten misschien wat onderbelicht geraakt in zijn aanpak, en is het gebrei heilig verklaard en de jeugd heilig verklaard. Tegelijk is het toch een verdediger, die misschien uit eigen ervaring toch niet helemaal door heeft wat aanvallers nodig hebben en is het toch ook wel iemand die graag zekerheden inbouwt en neigt naar degelijkheid bij spelers. Vorig seizoen speelde Enoh aldoor, en De Jong staat er ook niet in om zijn frivole spel maar om zijn degelijkheid op beide posities. Ooijer vond hij ook erg prettig om erbij te hebben. En voor de creativiteit vaart hij dan blind op Eriksen, die dat nog lang niet waarmaakt.Zuidema schreef: Ik haat het om dit te moeten zeggen, maar alles afwegende vind ik Ajax vooralsnog toch de slechtste van de 3. Ook als Ajax gisteravond die 3 punten wel met wat mazzel in Amsterdam had gehouden. Er rammelt wat mij betreft qua spelers en veldspel gewoonweg te veel bij ons met alle gevolgen van dien voor de toekomst. Meer dan bij de andere twee titelkandidaten. Ik hou het daarom op een 3e plaats voor Ajax. Of Frank gaat bewijzen dat hij een geweldige coach is die de boel toch nog naar behoren op de rails krijgt. Ben benieuwd, maar ook erg sceptisch.
Dat is allemaal niet zo'n punt, als je daar maar niet in blijft hangen. Maar wie moet tegenwicht vormen daarvoor, of corrigeert hem zelfs? De assistenten heeft hij ook nooit zelf kunnen kiezen. De één zit er omdat hij toch nog op de loonlijst stond, en de ander zit er vanwege machtspolitieke spelletjes. Het zou best kunnen dat hij al een stuk verder was geweest als hij een assistent had mogen kiezen die hem aanvult, en als hij gewoon zijn gang had kunnen gaan ipv in zijn selectie en aanpak de stokpaardjes van de coup, jeugd en positiespel, te moeten uitventen. Dan kun je wat minder fundamentalistisch zijn en wat meer ruimte laten voor ervaring en spelinzicht en creativiteit.