Michael Schumacher heeft op eigen bodem de Grand Prix van Duitsland gewonnen. In een probleemloze race boekte de veelvraat uit Kerpen alweer zijn elfde zege van het seizoen. Hiermee evenaarde hij zijn eigen record uit 2002. Jenson Button wist acht belangrijke punten aan zijn seizoenstotaal toe te voegen in de strijd om de tweede plek in het wereldkampioenschap. Fernando Alonso werd knap derde.
Een ontzettend spannende race kreeg het publiek in het landsdeel Baden-Württemberg niet voorgeschoteld. 'Der Michael' reed niet ver weg van zijn concurrenten, maar de overwinning kwam eveneens geen moment in gevaar. Man van de dag was ongetwijfeld Jenson Button. De jonge Brit kende problemen met het sluitsysteem van zijn Bell-helm, maar wist met kunst en vliegwerk toch de finishvlag te bereiken. De BAR-coureur wist na vele gevechten met Fernando Alonso voor de Mercedes-Benz-tribune in de Spitzkehre de Spanjaard toch voorbij te streven.
Schumacher aan de leiding bij de start
Schumacher hoefde na 14 ronden al geen rekening meer te houden met één van zijn grootste rivalen. Kimi Raikkonen knalde hard de bandenstapels in op het rechte stuk na start/finish. Zijn achtervleugel knapte af, vermoedelijk door de flexibele materialen waarmee de McLaren is uitgerust. De vliegende Fin stapte ziedend uit zijn bolide en smeet het stuur van zich af. Lang hoeft de nuchtere piloot niet te treuren om de teleurstellende race in Hockenheim. Aanstaande zaterdag wacht hem namelijk de mooiste dag van zijn leven. Hij trouwt dan namelijk met Jenni Dahlman, een voormalig Miss Scandinavië.
Barrichelo's voorvleugel
Rubens Barrichello wist de feestelijke dag niet compleet te maken. De Braziliaan had de Scuderia bij een goed resultaat al de wereldtitel voor constructeurs kunnen bezorgen, maar stelde met een twaalfde plek, na een lekke band in de laatste ronde, zwaar teleur. Hij verloor in de openingsronde door zijn eigen schuld zijn voorvleugel. Na een aanvaring met David Coulthard werd de Ferrari-piloot gedwongen zijn pitcrew te bezoeken. Wat hem restte was een lange inhaalrace die uiteindelijk geen vruchten afwierp. Inmiddels is zijn achterstand op 'baas' Schumacher 36 punten.
Bij Renault liet Jarno Trulli zien dat Flavio Briatore niet hoeft te treuren over de beslissing om de Italiaan geen contractverlenging aan te bieden. De vermoedelijk nieuwe Toyota-coureur van 2005 reed geen sterke wedstrijd en liet zich piepelen door Takuma Sato en Mark Webber bij de enige echte inhaalmogelijkheid op het Duitse circuit: de Spitzkehre. De overwinnaar van de GP van Monaco had zich vandaag toch meer voorgesteld dan een elfde stek. Teammaat Fernando Alonso deed het in ieder geval beter. De Spanjaard verloor het gevecht van Button en moest nog oppassen dat David Coulthard hem niet van het podium verdrong, maar wist uiteindelijk toch nog de derde plaats veilig te stellen.
David Coultard reed een vrij kleurloze race en was niet in veel gevechten verzeild, maar boekte met zijn vierde positie toch een knap resultaat. Hij zal niet veel mensen hebben verbaasd vandaag en zal de teambazen die nog een stoeltje voor 2005 vrij hebben niet overhalen om deze aan de Schot te gunnen, maar voegde met zijn vierde stek toch vijf punten aan zijn seizoenstotaal toe. Ook de gedurende een aantal ronden trage Fernando Alonso wist hij niet te verschalken. DC staat nu zevende in het WK en, belangrijker, één punt voor op zijn grootste rivaal Kimi Raikkonen.
Bij Williams-BMW kende Juan Pablo Montoya een beroerde start. Hij wist na een aantal prachtige inhaalmanoeuvres als vijfde te finishen. Antonio Pizzonia kreeg in ieder geval iets voor elkaar waar Marc Gene niet toe in staat bleek: punten scoren. De Braziliaan startte als twaalfde en scoorde uiteindelijk twee punten. Misschien wel genoeg om ook na 'de vakantie' in Hongarije aan de start te mogen staan van Sir Frank Williams en Sam Michael.
Voor het Brits-Japanse BAR-Honda leken de druiven vooraf zuur te gaan worden, maar smaakte de champagne even voor vieren op de Hockenheimring zeker zoet. De onverwachte tweede plek voor Jenson Button en een misschien ietwat tegenvallende Takuma Sato wisten Dave Richards negen punten te bezorgen voor het contructeurskampioenschap. Daar had men bij BAR van tevoren zeker voor getekend. De achterstand op het Franse Renault is nu nog negen punten. Niet onoverkomelijk en zeker niet met Jenson Button in topvorm.
De roofkatten van Ford-dochter Jaguar mochten drie belangrijke punten toevoegen aan het totaal dit seizoen. Deze mochten op het conto worden geschreven van Mark Webber. De Australiër maakt geen gelukkige periode door, maar scoorde toch een nette zesde plek. Het kenmerk van een echte topper: niet in vorm zijn, maar toch presteren. Voor Christian Klien zaten er vandaag geen punten in. Een tiende plaats was zijn deel.
De heren van het Zwitserse Sauber-Petronas kozen vandaag wederom een twee stop strategie. In tegenstelling tot vorige Grote Prijzen bracht het vandaag geen succes. Giancarlo Fisichella die dit jaar knappe dingen doet met een inferieure Sauber-bolide eindigde net buiten de punten met zijn negende positie. Felipe Massa kan nog niet echt waarmaken dat het in hem gestelde vertrouwen van Peter Sauber geheel terecht is. Vandaag zeker niet; plaats dertien viel hem ten deel.
Het dure Toyota blijkt keer op keer te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. De Japanners blijven Jordan en Wilux-Minardi voor, maar het team dat over een mega-budget beschikt is meestal niet in staat om Sauber en Jaguar te doen zweten. Ook al staat Toyota wel nipt voor het groene team in het WK. Olivier Panis bereikte de meet wel, maar of hij met plaats veertien blij is? Cristiano da Matta trof weinig blaam bij zijn uitvalbeurt. De Michelin-banden bleken niet bestand tegen de hoge temperaturen. De Braziliaan spinde van de baan en kon al vroeg douchen.
Bij Jordan viel de Duitse kopman na 44 ronden uit. Na een paar trage slotronden parkeerde Nick Heidfeld zijn Jordan-Ford in de garage. Giorgio Pantano kon met zijn ondermaatse bolide ook weinig uitrichten. Plaats vijftien net voor de Wilux-Minardi's is zeker niet indrukwekkend.
Dan is het meeste ook al wel gezegd over het door Ruud Wildschut gesponsorde team. Wilux-Minardi deed mee met de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen. Dat de jongens van Paul Stoddart niet wonnen, mocht geen verrassing heten. Maar de vraag is of meedoen zin heeft als je op vier ronden van de overwinnaar eindigt. Momenteel fungeert Minardi meer als een mooie reclamezuil. Maar dat kan ook een doel op zich zijn.
Bron: http://www.f1racing.net/nl/
Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 M. Schumacher Ferrari 1:23:54.848 10
2 J. Button BAR + 8.388 8
3 F. Alonso Renault + 16.351 6
4 D. Coulthard McLaren + 19.231 5
5 JP. Montoya Williams + 23.055 4
6 M. Webber Jaguar + 41.108 3
7 A. Pizzonia Williams + 41.956 2
8 T. Sato BAR + 46.842 1
9 G. Fisichella Sauber + 1:07.102 0
10 C. Klien Jaguar + 1:08.578 0
11 J. Trulli Renault + 1:10.200 0
12 R. Barrichello Ferrari + 1:13.200 0
13 F. Massa Sauber + 1 ronde(n) 0
14 O. Panis Toyota + 1 ronde(n) 0
15 G. Pantano Jordan + 3 ronde(n) 0
16 Z. Baumgartner Minardi + 4 ronde(n) 0
17 G. Bruni Minardi + 4 ronde(n) 0
Niet gefinisht
18 N. Heidfeld Jordan + 24 ronde(n) 0
19 C. Da Matta Toyota + 27 ronde(n) 0
20 K. Räikkönen McLaren + 53 ronde(n) 0
1 Alains Bananen 57 90 120 124 70 153 106 98 152 157 157 170 1454
2 ZonderVilleneuveGeenF1 59 91 81 98 56 135 128 124 74 116 139 150 1251
3 -Unbeatables- 52 73 69 120 66 107 119 148 129 131 124 83 1221
4 FlyingDutchWoman 43 41 91 32 76 55 50 31 135 130 81 115 880
5 Trabdolmo 49 31 83 67 83 63 85 46 110 45 59 77 798