Ajax - Vitesse 26-08-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Fregge

Re: Ajax - Vitesse 26-08-2011

Bericht door Fregge » ma aug 29, 2011 4:16 pm

Wat bedoel je? Ik ga er van uit dat de rechteraanvaller rechts is, dus een redelijk linkerbeen moet hebben (Boerigter heeft een redelijk goed rechterbeen)

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo aug 31, 2011 7:15 pm

Zuidema schreef:
Jammer dat we je zo weinig meer zien na een wedstrijd, Trab. Je tactische wedstrijdanalyses van vroegah vond ik altijd een geweldig stukje werk. Was steeds weer genieten wat mij betreft hoe je boel dan messcherp en duidelijk ontleedde inclusief de oorzaken waarom iets verkeerd dan wel goed was gegaan. Heel interessant en vaak ook leerzaam. Mis dat best wel.
Dank voor het compliment Nestor :biggthumpup.gif: . Het feit dat ik niet meer zo vaak post heeft niks met dit forum te maken want ik vind het nog steeds het beste ajax-forum dat er is en lees nog regelmatig posts. Goed ook dat oude cracks zoals jij nog steeds actief zijn. Helaas geldt dat voor mezelf wat minder. Sinds een jaar of 4 voetbalt mijn dochter bij vv Maarssen dames1 op zondag en sta ik iedere zondag langs de lijn. Hierdoor mis ik vaak wedstrijden van Ajax of zie ik alleen een helft in de kantine. En als je niet de hele wedstrijd ziet is het moeilijk een goede analyse te geven. Als ze op vrijdag of zaterdag spelen kijk ik wel altijd, alleen doet mijn vrouwtje dan weer moeilijk als ik na de wedstrijd achter de computer kruip.. :1evil.gif:

Om terug te komen op mijn stelling van vorige week: frank wil graag tegemoet komen aan cruijff en speelt daarom a la barcelona met de punt naar achteren. Alleen vind ik dat 1 belangrijk detail hierbij over het hoofd wordt gezien, namelijk de spitspositie. Bij Barcelona wordt eigenlijk met een ruit op het middenveld gespeeld waarbij Messi de voorste man is en de 2 spitsen (Pedro en Villa) steeds naar binnen komen.
Ik vind dat een wezenlijk verschil met Ajax waar een statische spits (Sigthorsson) als spits speelt. Als je echt Barcelona wilt kopieeren qua speelstijl dan moet je ook met een type Messi in de spits (lees valse spits) spelen. M.a.w. een lichtvoetige speler die goed in de combinatie is en makkelijk kan wegdraaien. Bij Ajax zouden Eriksen, Serrero of misschien een Ozbiliz die rol kunnen vervullen.
Sigthorsson is toch meer een type Zlatan en die passte toch ook wat minder bij Barcelona.
Ik vind gewoon: als je het doet moet je het goed doen en niet half. Omdat ik mijn twijfels heb of Eriksen/Serrero of Ozbiliz die Messi-rol al aankunnen, heb ik daarom gesteld van misschien kunnen we beter met een echte 10 spelen. Dan komen de kwaliteiten van Sigthorsson (wat ik een prima spits vind) beter tot zijn recht en loopt het middenveld (Anita naast Janssen) wellicht ook wat beter als nu. Bovendien denk ik dat je dan beter pressie kan spelen. Een echte 10 kan je sneller door laten schuiven naar een centrale verdediger dan wanneer je met de punt naar achteren speelt.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat Frank Ajax net zo wil laten spelen als het Nederlands Elftal in Zuid-Afrika. En dan bedoel ik niet qua opstelling maar qua uitvoering. Alles maar in het teken van de zogenaamde controle en dan maar hopen in de 2e helft toe te slaan als de tegenstander moe is. Dodelijk saai. Ik hoop dat ik het mis heb, maar tot nog toe heb ik nog geen goed gevoel bij dit Ajax.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo aug 31, 2011 8:52 pm

Trab schreef:
Dank voor het compliment Nestor :biggthumpup.gif:
.

Graag gedaan, Trab. En van harte gegund. Ik vind het een groot verlies voor AT, maar je gezinsleven gaat natuurlijk voor. En zeker de lieve vrede met je vrouw.
Om terug te komen op mijn stelling van vorige week: frank wil graag tegemoet komen aan cruijff en speelt daarom a la barcelona met de punt naar achteren. Alleen vind ik dat 1 belangrijk detail hierbij over het hoofd wordt gezien, namelijk de spitspositie. Bij Barcelona wordt eigenlijk met een ruit op het middenveld gespeeld waarbij Messi de voorste man is en de 2 spitsen (Pedro en Villa) steeds naar binnen komen.
Ik vraag me eigenlijk af of Frank wel Ajax exact als Barcelona wil laten spelen. Het stokpaardje van Cruijff (de punt naar achteren) kan immers op diverse manieren worden uitgevoerd, zoals Johan zelf ook al enkele malen heeft uitgelegd. Dat is dan bijvoorbeeld afhankelijk van de spits die je ter beschikking hebt. Dat kan inderdaad volgens de Messi-variant in de voorste punt van de ruit, maar het kan ook met een diepe spits, waarbij Cruijff met name dacht aan spitsen als Van Basten. Sigthorsson wil ik zeker niet op 1 lijn stellen met Marco, maar als diepe spits zou het dus wel kunnen functioneren. Afgezien van die naar binnenkomende buitenspelers. Maar waar het volgens mij vooral spaak gaat is dat Frank Ajax bij lange na niet zo compact (linies dicht opelkaar, tussenruimte ongeveer 9 meter voor beloopbare ondersteuning) en heel ver naar voren met pressing laat spelen, zoals Cruijff dat graag ziet gebeuren. Dan pas komen de in Cruijffs systeem cruciale halfspelers volop tot hun recht, als 2 valse nummers 10, maar ook als lopers en brekers over beloopbare afstanden.

Dat dat niet gebeurt is bij dit Ajax natuurlijk ook een kwestie van een gebrek aan kwaliteit op enkele belangrijke posities. Ik geloof niet dat dit Ajax bijvoorbeeld met heel veel ruimte in de rug kan spelen. Cruijffs profielschets voor de halfspelers (dynamisch, lopers/brekers, scorend vermogen) gaat ook op een aantal punten niet echt op voor onze middenvelders. Dit Ajax kan volgens mij ook niet doseren in de pressing. Ik denk dat Frank daarbij een reeler beeld van zijn spelers heeft dan Cruijff, die ik tactisch zeer, zeer hoog acht, maar die in de poppetjes-invullerij nog wel eens merkwaardige inschattingsfouten wil maken.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat Frank Ajax net zo wil laten spelen als het Nederlands Elftal in Zuid-Afrika. En dan bedoel ik niet qua opstelling maar qua uitvoering. Alles maar in het teken van de zogenaamde controle en dan maar hopen in de 2e helft toe te slaan als de tegenstander moe is. Dodelijk saai. Ik hoop dat ik het mis heb, maar tot nog toe heb ik nog geen goed gevoel bij dit Ajax.
Mee eens. Dat patroon kwam in de afgelopen wedstrijden al geregeld naar voren. En Frank geeft het zelf ook wel min of meer toe. Ajax speelt ongeveer een uur lang een wat mij betreft stomvervelende grote rondo om daarna te profiteren van de gaten die een vermoeide tegenstander laat vallen. Ergens is die keus van Frank ook nog wel te begrijpen, want we hebben eenvoudigweg niet de spelers en het team dat een defensieve tegenstander vanaf minuut 1 compleet aan flarden kan spelen. En met een elftal dat niet in balans is (vooral de middenlinie), kan je ook maar beter het balbezit volop koesteren. Dus dan moet het maar op deze manier. Maar qua amusement ben ik er niet bepaald kapot van. Ik overweeg dan ook voortaan een half uur voor het einde naar Ajax te gaan kijken. Valt er toch nog wat te genieten.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo aug 31, 2011 10:10 pm

Zuidema schreef:
Ik vraag me eigenlijk af of Frank wel Ajax exact als Barcelona wil laten spelen. Het stokpaardje van Cruijff (de punt naar achteren) kan immers op diverse manieren worden uitgevoerd, zoals Johan zelf ook al enkele malen heeft uitgelegd. Dat is dan bijvoorbeeld afhankelijk van de spits die je ter beschikking hebt. Dat kan inderdaad volgens de Messi-variant in de voorste punt van de ruit, maar het kan ook met een diepe spits, waarbij Cruijff met name dacht aan spitsen als Van Basten. Sigthorsson wil ik zeker niet op 1 lijn stellen met Marco, maar als diepe spits zou het dus wel kunnen functioneren. Afgezien van die naar binnenkomende buitenspelers. Maar waar het volgens mij vooral spaak gaat is dat Frank Ajax bij lange na niet zo compact (linies dicht opelkaar, tussenruimte ongeveer 9 meter voor beloopbare ondersteuning) en heel ver naar voren met pressing laat spelen, zoals Cruijff dat graag ziet gebeuren. Dan pas komen de in Cruijffs systeem cruciale halfspelers volop tot hun recht, als 2 valse nummers 10, maar ook als lopers en brekers over beloopbare afstanden.

Dat dat niet gebeurt is bij dit Ajax natuurlijk ook een kwestie van een gebrek aan kwaliteit op enkele belangrijke posities. Ik geloof niet dat dit Ajax bijvoorbeeld met heel veel ruimte in de rug kan spelen. Cruijffs profielschets voor de halfspelers (dynamisch, lopers/brekers, scorend vermogen) gaat ook op een aantal punten niet echt op voor onze middenvelders. Dit Ajax kan volgens mij ook niet doseren in de pressing. Ik denk dat Frank daarbij een reeler beeld van zijn spelers heeft dan Cruijff, die ik tactisch zeer, zeer hoog acht, maar die in de poppetjes-invullerij nog wel eens merkwaardige inschattingsfouten wil maken.
Klopt. De ene variant speel je met een diepe spits en zijn de vleugelspelers iets teruggetrokken. De andere is die wat Barcelona nu speelt met een inzakkende spits en vleugelspelers die dieper staan.
Wat jij zegt klopt als een bus. Alles valt en staat met de ruimte tussen de linies. Ik kan me ook uitspraken van Cruijff herinneren als een back mag nooit een vleugelspeler aanspelen omdat hij dan altijd met de rug naar het doel staat.
Wat dat betreft stoor ik me vaak aan de opbouw bij Ajax. We hebben 2 fantastisch meevoetballende centrale verdedigers, maar daar wordt veels te weinig mee gedaan. Zo'n Toby Aldeirwereld moet veel dwingender spelen.
Als je bijvoorbeeld de wedstrijd tegen Vitesse neemt, dan zie je dat ze bij balbezit maar 1 spits voorin houden (Bony) en de rest van het elftal zakt in op eigen helft. Toby is heel vaak de vrije man, maar kiest toch vaak voor de veilige breedtebal op vdeWiel. Die heeft dan alleen als optie de bal weer terug te spelen op Toby of 1 van de gedekte middenvelders in de rug aan te spelen waarnaar de bal weer terug naar achteren gaat.
Toby of Jan moet gewoon standaard met die bal het middenveld in dribbelen want 1 van de 2 is steeds vrij, waarna 1 van de middenvelders van Vitesse moet uitstappen en 1 van de onze vrij komt. Met zo'n voetballende as moet er veel dwingender gespeeld kunnen worden.
Ook bij balbezit van Vitesse werd er veel te passief gespeeld. Als je gaat inzakken zoals Ajax deed, dan gaan onze verdedigers automatisch minder snel doordekken op hun tegenstander en krijgt de tegenstander ruimte om te voetballen. Als je druk op de verdediging van Vitesse gaat geven, dan worden onze verdedigers juist automatisch naar voren gedwongen en dekken ze wel door.
Laat ik tot slot ook een paar positieve punten noemen: Boerrigter doet het uistekend. Prachtige voorzet, scorend vermogen, goed schot en goed gevoel voor op het juiste moment naar binnen snijden. Als hij fysiek ook wat sterker wordt dan kunnen we er veel plezier aan beleven. Ook positief vindt ik dat vdeWiel weer ouderwets staat te ballen. De voorzet bij de eerste paal op Sigi lijkt een vanzelfsprekendheidje te worden. Daar is echt op getraind. Ook goed vind ik dat corners niet meer blind voor de goal geslingerd worden. Vaak in tweeen genomen en dan soms voor de goal, soms rond de zestien terugleggen. Daar is ook duidelijk op getraind.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » wo aug 31, 2011 11:51 pm

Frank en z'n spelers lopen vanzelf tegen een paar tegenstanders aan met een uithoudingsvermogen waar onze ajaciedjes niet aan kunnen tippen.

Daar sta je dan na een rondo van een uur. Tegenstander nog steeds zo fris als een hoentje en je kan nog úúúúúúúren doorrondballen zonder dat je erdoor komt. En ergens tussendoor prikken ze die ene counter achter onze ondermaatse defensie en daar ga je dan.

Tegen Twente en PSV gaat de grote rondostrategie niet werken en aangezien de eredivisie al jarenlang op een fotofinish uitdraait zijn dat wedstrijden die je gewoon moet winnen. Over de CL en EL kunnen we het maar beter helemaal niet hebben.

p.s. @ Trab: Vrouwen en kinderen eerst? Je lijkt Dennis Bergkamp wel! Dat pikken we hier niet! Verkoop de kleine en ga scheiden en meld je iedere dag tweemaal daags op AT voor een gedegen analyse van minimaal 1500 woorden! Grrrrrrr!

:1evil.gif: :666.gif: :rules.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Chris

Bericht door Chris » do sep 01, 2011 8:53 am

Wat mij opvalt is dat Toby in de kleine ruimte zeer beperkt is in zijn opbouwende kwaliteiten. De tegenstander zet met regelmaat een mannetje op Vertonghen. Hierdoor krijgt Toby de kans om op te bouwen.
In de wedstrijd tegen Vitesse zie je dan heel goed zodra Toby inschuift en een middenvelder stapt in om Toby op te vangen, dat Toby niets anders doet dan breed spelen naar van der Wiel (of de bal verspeelt). Hij mist het overzicht en rust (techniek) om de bal snel te laten circuleren. Hij heeft de bal dan al 3 tot 4 keer aan de voet meegenomen. Dit geeft het middenveld van de tegenstander de tijd om te reorganiseren en alles goed neer te zetten.
M.i. is dit echt een makke van dit Ajax, want dan kan de tegenstander het spel van Ajax vrij gemakkelijk ontregelen.
Chris a.k.a Giiser

LucaS

Bericht door LucaS » do sep 01, 2011 9:03 am

Daarom staat Janssen dicht op de verdediging! :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » do sep 01, 2011 9:29 am

Ik dacht dat Janssen alleen gebruikt werd om het mannetje dat op hem staat weg te lokken en ruimte te maken voor de inschuivende verdedigers? Zoiets zei Frank toch kortgeleden? Gelukkig maar, je moet Janssen natuurlijk ook niet al teveel belasten met die wrakke knieen, zwakke longen en verziekte lever van hem. Goed gezien van Frank.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do sep 01, 2011 5:41 pm

666 schreef:
p.s. @ Trab: Vrouwen en kinderen eerst? Je lijkt Dennis Bergkamp wel! Dat pikken we hier niet! Verkoop de kleine en ga scheiden en meld je iedere dag tweemaal daags op AT voor een gedegen analyse van minimaal 1500 woorden! Grrrrrrr!

:1evil.gif: :666.gif: :rules.gif:
De kleine hoef ik niet te verkopen want ze is al 18 (was op mijn 21e al vader) en scheiden heb ik 16 jaar geleden al gedaan. :ajaxsmiley.gif:
Zal mijn best doen om weer vaker te posten.

Overigens een grappig mini-interview met Eriksen in de VI. Zijn analyse van de 1e helft: "In de eerste helft speelden we heel matig. We liepen veel, maar vooral verkeerd. Daardoor kozen we vaak niet de goede oplossing. Na mijn goal kregen we meer vertrouwen en werd het voetbal vanzelf beter". Das is toch wat anders als het "we waren heel dominant in de 1e helft" van Frankie.
Benieuwd hoe de competitie verder zal gaan. Twente is toch verzwakt met het vertrek van Ruiz en de komst van Fer kan misschien voor onrust zorgen doordat de posities al bezet zijn op het middenveld.
Ook het aantrekken door PSV van Matavz hoeft niet nadelig te zijn. Matavz zal spelen waardoor Lens zal moeten wijken naar rechts waar nu Labyad uitstekend speelt. En ik denk niet dat Rutten Lens durft te passeren.

T82

Bericht door T82 » do sep 01, 2011 7:19 pm

Trab schreef:Twente is toch verzwakt met het vertrek van Ruiz en de komst van Fer kan misschien voor onrust zorgen doordat de posities al bezet zijn op het middenveld.
Tenzij De Jong als verkapte rechtsbuiten wordt opgesteld... Zou af en toe zomaar kunnen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » do sep 01, 2011 7:35 pm

Dat zou ik eerder een verkrachte rechtsbuiten noemen. Daar is De Jong toch helemaal niet geschikt voor? Koeman deed indertijd ook zoiets bij Ajax met Sonck. Aan Sonck op zich op die plek had je dus helemaal niks. Gelukkig maakte hij met het naar binnentrekken ruimte voor Trabelsi en Pienaar. Had het toch nog wat zijn nut. De equivalenten daarvan zie ik bij Twente op de rechterflank niet echt rondlopen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op do sep 01, 2011 8:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do sep 01, 2011 7:59 pm

Het verschil tussen Ajax, PSV en Twente is dat Ajax met Erikssen en Janssen over creatieve spelers op het middenveld beschikt die een steekpass kunnen geven. Bij Twente heb je met Janssen,Brama en Fer alleen maar lopers. Ruiz, de man van de steekpass, is vertrokken en daar is geen soortgelijke vervanger voor gehaald. Erg raar dat Twente zoveel geld uitgeeft voor Fer terwijl ze al over soortgelijke spelers beschikken. Ik had het geld eerder uitgegeven aan Tadic van Groningen.
PSV heeft met Strootman,Toivonen en Wijnaldum vooral kracht en loopvermogen. De enige creatieve speler, Labyad (waar ik zeer gecharmeerd van ben), dreigt door de komst van Matavz op de bank te belanden. Hou hem vooral op de bank Fredje!

Zuidema

Bericht door Zuidema » do sep 01, 2011 8:47 pm

Alledrie titelkandidaten missen dus eigenlijk balans. Ajax heeft wat meer creativiteit (alhoewel er van eentje verkeerd gebruik wordt gemaakt), maar mist lopers en brekers om die creatievelingen optimaal tot hun recht te laten komen en ze uit de vuile wind te houden. Twente loopt juist over van de lopers en brekers, maar mist na het vertrek van Ruiz en ook Janssen een doorslaggevende portie gogme en creativiteit. Psv moet het eveneens van zijn lopers hebben met wat weinig creativiteit (Mertens?) en een matige weerbaarheid (defensie vooral). Ik denk dat Twente zo toch al met al aan het kortste eind gaat trekken. Met het vertrek van Ruiz zit je wat mij betreft definitief aan de verkeerde kant van de lijn. Het zal er volgens mij om spannen tussen Psv en Ajax. Cruciaal daarbij: wie heeft zijn teamwork het eerst goed op orde? Rutten lijkt me nog wel even bezig om van al die spelers een goed lopend geheel te maken, vooral tegen sterke tegenstanders. En ik hoop dat Frank met zijn Grote Plan weet waar hij mee bezig is, maar ik ben vooralsnog erg sceptisch.

Plaats reactie