VVV-Venlo - Ajax 21-08-2011
Moderator: mods
Re: VVV-Venlo - Ajax 21-08-2011
Helemaal eens met demosthenes. Serrero is een heerlijke speler en topper in spe. Volkomen belachelijk dat hij hier wordt afgemaakt om 1 mindere invalbeurt.
@Voetske:
Natuurlijk heeft het overgrote deel van de spelers de meeste schuld aan het idiote gedoe van gisteren. Met zo'n labbekak-mentaliteit zou zelfs onzelievenheer hard gillend weglopen. Hopeloze zaak. Bij een normale instelling had het kwaliteitsverschil uiteindelijk weer fors de doorslag gegeven, zoals in de vorige wedstrijden.
Frank ging echter niet vrijuit in deze wedstrijd. Met enkele keuzes maakte hij de malaise nog groter. Vooral toen Ajax eindelijk eens iets van herstel vertoonde, wakker geschrokken van de 2-0. Dat is zijn aandeel in het gekloot van gisteren.
Maar de problemen zijn structureler en daarin speelt Frank toch een hoofdrol, vind ik. Het veldspel is al wekenlang niet goed, gecamoufleerd door een paar forse uitslagen tegen nitwits in de competitie. En Frank blijft vooralsnog koppig vasthouden aan de door hem gekozen strategie en spelers, waardoor het elftal niet goed staat en niet naar zijn mogelijkheden functioneert. Ik ga die riedel hier niet meer herhalen, de kritiekpunten zijn al vaak genoeg genoemd in diverse topics.
Ik ben het met je eens dat de spelers hierin ook beslist een verantwoording hebben, Je noemde hierboven gisteren al een aantal voorbeelden waarin de spelers faalden. Maar de basis, het raamwerk is de verantwoording van Frank. Die moet er voor zorgen dat de boel goed staat, dat de taken goed verdeeld zijn bij de mensen die deze kunnen uitvoeren, dat beperkingen gecompenseerd worden en kwaliteiten optimaal benut worden. Stap 2 is dat de heren spelers hun werk vanuit die basis goed uitvoeren. Individueel, kollektief. Voor mekaar, met mekaar. Daarop moet je ze kunnen afrekenen.
Ik hoop dat Frank bijtijds in de gaten krijgt dat het bij Ajax zo niet verder moet gaan. We krijgen in september en oktober een loodzwaar programma voor de kiezen. Dat wordt spitsroeden lopen, als er niet rap wat verandert op het Vlaggenschip.
Natuurlijk heeft het overgrote deel van de spelers de meeste schuld aan het idiote gedoe van gisteren. Met zo'n labbekak-mentaliteit zou zelfs onzelievenheer hard gillend weglopen. Hopeloze zaak. Bij een normale instelling had het kwaliteitsverschil uiteindelijk weer fors de doorslag gegeven, zoals in de vorige wedstrijden.
Frank ging echter niet vrijuit in deze wedstrijd. Met enkele keuzes maakte hij de malaise nog groter. Vooral toen Ajax eindelijk eens iets van herstel vertoonde, wakker geschrokken van de 2-0. Dat is zijn aandeel in het gekloot van gisteren.
Maar de problemen zijn structureler en daarin speelt Frank toch een hoofdrol, vind ik. Het veldspel is al wekenlang niet goed, gecamoufleerd door een paar forse uitslagen tegen nitwits in de competitie. En Frank blijft vooralsnog koppig vasthouden aan de door hem gekozen strategie en spelers, waardoor het elftal niet goed staat en niet naar zijn mogelijkheden functioneert. Ik ga die riedel hier niet meer herhalen, de kritiekpunten zijn al vaak genoeg genoemd in diverse topics.
Ik ben het met je eens dat de spelers hierin ook beslist een verantwoording hebben, Je noemde hierboven gisteren al een aantal voorbeelden waarin de spelers faalden. Maar de basis, het raamwerk is de verantwoording van Frank. Die moet er voor zorgen dat de boel goed staat, dat de taken goed verdeeld zijn bij de mensen die deze kunnen uitvoeren, dat beperkingen gecompenseerd worden en kwaliteiten optimaal benut worden. Stap 2 is dat de heren spelers hun werk vanuit die basis goed uitvoeren. Individueel, kollektief. Voor mekaar, met mekaar. Daarop moet je ze kunnen afrekenen.
Ik hoop dat Frank bijtijds in de gaten krijgt dat het bij Ajax zo niet verder moet gaan. We krijgen in september en oktober een loodzwaar programma voor de kiezen. Dat wordt spitsroeden lopen, als er niet rap wat verandert op het Vlaggenschip.
- Monkey Tonk
Ik zie het minder somber dan de algemene tendens hier. Er worden structurele fouten gemaakt, maar die zijn niet zo moeilijk te corrigeren (want ze zijn structureel en niet mysterisch). Pluspunt. De spelers lopen met veel vertrouwen over het veld en zoeken graag een actie. Dat was heel anders zo'n jaar geleden, toen middenvelders vaak geen idee hadden hoe het verder moest. Het team is nog op zoek naar balans. Logisch, zo vroeg in het seizoen. Het positiespel klopte niet, dus gingen spelers vaak individueel wat proberen. Te vaak, dus te voorspelbaar. Als het positiespel straks beter is krijg je snellere balcirculatie, en worden individuele acties vanzelf ook verrassender. Ik ga me pas zorgen maken als er geen verbetering meer is. En dat lijkt me momenteel vrij moeilijk.
Punt naar achteren zou je dus veel ruimte moeten creeëren tussen de achterste linie en middenveld van de tegenstander.Daar zouden dus onze lopende middenvelders ( en doorschuivende achterhoede spelers ) moeten induiken.Veel keer zie je dat Sigthórsson, of onze buitenspelers die ruimte weer klein maken.En om nu te zeggen dat we zo'n geoliede voorhoede hebben die dan wel effe tik-tak de tegenstander uitspeelt, nou nee.Of nog steeds niet ..Zuidema schreef:@Voetske:
Ondanks dat het een belabberde voorstelling was had je ook met 2 - 5 van het veld kunnen stappen.Jammer is nog steeds dat men nog steeds voor eigen succes gaat op het moment dat een steekpasje, breedte pasje genoeg is om de verdediging HELEMAAL op het verkeerde been te zetten ( daar heb je het voetbal verstand weer ).
Tot nu toe, en eigenlijk was dat onder andere trainers niet veel beter is het steeds hetzelfde liedje.Paar wedstrijdje goed, en dan weer bout.
En dat weer bout dat reken ik dus de Boer niet aan.Dat zijn toch echt de spelers zelf.Dat ben je toch echt zelf dat je wel dat stapje extra doet, dat je wel je medespeler aanspeelt op het moment dat het moet en niet voor eigen succes gaat.Dat je wel een ander aan zijn oren trekt op het moment dat de speler weer voor zichzelf gaat of zijn man laat lopen enz.Als ik in mijn tijd zo stond te ballen kreeg ik een schop onder mijn kont van mijn medespelers.
Soms moet ik wel eens lachen, voetbal is echt niet zo moeilijk hoor.Daar hoef je echt geen hogeschool opleiding voor te hebben gehad.Zeker niet als je tegen een tegenstander als VVV aan het spelen bent.Zelfs als je tactisch wat minder goed op het veld staat.Dat zie je trouwens terug in alle vier de goals.
Maar blijkbaar zien veel spelers het nog steeds niet, of hebben het idee het op de automatische piloot wel af te kunnen.Dat effe balletje breed, steekpass, bal in het diepe, of juist eens een keertje dat niet doen wat de tegenstander verwacht.Soms zie je het al mijlenver aankomen, de verkeerde keuzes, of zie jij wel dat de bal naar de andere kant moet.Ik vraag me of of dat er 1 speler in de selectie zit die het voetbalverstand van b.v. een R. de Boer heeft.Betwijfel het.
Maar goed, het is geen azijnzeiken dit.Maar constateren, constateren dat dit elftal nog steeds veel zwakke plekken heeft, veel spelers die je bijna nooit een constante 10 wedstrijden goed ziet presteren, waarvan er altijd wel weer minimaal eentje ( per wedstrijd ) door zijn hoeven zakt enz. enz.
Dit elftal is nu ook al weer tig jaar bij elkaar, weer enkele trainers gehad.En al zat er aan die trainers ook een " maar " je zou toch onderhand verwachten dat er tactisch gezien iets was bijven hangen bij veel van deze spelers.Dat je kon zien dat men in bepaalde situaties wel de juiste keuzes neemt, wel dat driehoekje op de mat tovert waardoor zo'n achterhoede te kijkt staat.Mijn inziens is het nog steeds heel veel god zegen de greep of de tegenstander helpt een handje mee.Afijn, ik wordt er nog niet warm of koud van.Maar goed, we zitten nog vroeg in het seizoen ..
Blij met de punten ...
We hebben deze discussie al een aantal keren eerder gehad. Ligt dat gekwakkel en geknoei nou aan de spelers of ligt het aan de coach? En dan gaat het me niet alleen om die pot tegen VVV. Gewoon in algemene zin. En elke keer kom ik weer op hetzelfde uit: Ik vind dat de waarheid ergens in het midden ligt. En/en.
Je praktijkvoorbeelden geven zoals zo vaak aan dat veel spelers bij Ajax de nodige kwaliteiten (nog?) missen en ondanks de nodige ervaring en tig coaches ook erg, erg hardleers zijn. En de enkeling die het vereiste level uiteindelijk wel krijgt, is al snel vertrokken naar elders. Allemaal waar. Volkomen mee eens. Razend kan ik er soms om worden. Wanneer leren ze het nou eens? Heel erg frustrerend.
Ik besef ook wel dat Ajax moet roeien met de riemen die het heeft. We kunnen ons amper klasbakken veroorloven, we moeten het financieel doen met de 3e en 4e garnituur met hier een daar een uitschietertje. De jeugdopleiding levert veel spelers af, maar er schort vaak nog het nodige aan. De scouting is beslist niet optimaal, maar de concurrentie daarin is ook moordend geworden. Veel talenten maken in hun zelfoverschatting of door het opfokken van geld ruikende zaakwaarnemers direct de stap naar de Europese (sub)top en slaan Ajax als tussenstation over.
Allemaal beperkingen waarmee Ajax te maken heeft. Maar de coach blijft wat mij betreft ook dan een leidende rol houden op het Vlaggenschip. Hij moet het elftal goed neerzetten, hij moet de strategie en taktiek bepalen waarmee het elftal kan functioneren en resultaat kan behalen. Hij heeft een belangrijke rol in het bijschaven van spelers en in hen beter maken. Dat is de basis. Hoe de spelers daarmee dan verder gaan is verhaal 2.
De Jong en Janssen worden bijvoorbeeld op plekken neergezet, waar ze nooit goed kunnen functioneren en het middenveldwerk zelfs verstoren naar alle kanten. Dat doet Frank, niemand anders. Een Eriksen met zijn postbodevoetbal en hier en daar een fraai steekpassje zal zo blijven spelen tot zijn pensioen als er niet een coach bovenop zit die hem duidelijk maakt hoe het beter kan. Klus voor Frank, niemand anders. Of Dennis, maar dat is een andere discussie. Een Sigthorsson zal door een coach duidelijk gemaakt moeten worden dat het soms wegtrekken uit de spits prima en gewenst is, maar dat ie daarvoor zich echt niet terug hoeft te laten vallen naar bijna de middenlijn. KLus voor Frank, niemand anders. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Natuurlijk moeten de spelers ook veel zelf zien en zaken zelf oplossen. Natuurlijk doen spelers dingen, waar een coach machteloos tegenover staat, terwijl het wel zijn kop kan kosten. Maar de coach blijft de leader of the gang. En hij zal bezig moeten blijven met de verbetering van de spelers en het team. Vooral met die eencelligen binnen Ajax. Met dus herhalen tot vervelens toe. Jan Wouters: "ik ben soms verbijsterd hoe vaak ik iets moet herhalen totdat het kwartje valt. Maar ik ga door. Pas bij de 100ste keer stop ik. Dan is het wel duidelijk dat het nooit wat zal worden." Ik denk dat bij jou die teller inmiddels op ver over de 100 staat. Bij mij staat ie op 50. Ik heb nog hoop, misschien tegen beter weten in.
En als de spelers alles zelf maar moeten oplossen, waarvoor heb je dan nog een coach nodig? Dan kan je wel volstaan met Dave Endt als elftalbegeleider die de thee inschenkt. Gadver, alleen het idee al.
Je praktijkvoorbeelden geven zoals zo vaak aan dat veel spelers bij Ajax de nodige kwaliteiten (nog?) missen en ondanks de nodige ervaring en tig coaches ook erg, erg hardleers zijn. En de enkeling die het vereiste level uiteindelijk wel krijgt, is al snel vertrokken naar elders. Allemaal waar. Volkomen mee eens. Razend kan ik er soms om worden. Wanneer leren ze het nou eens? Heel erg frustrerend.
Ik besef ook wel dat Ajax moet roeien met de riemen die het heeft. We kunnen ons amper klasbakken veroorloven, we moeten het financieel doen met de 3e en 4e garnituur met hier een daar een uitschietertje. De jeugdopleiding levert veel spelers af, maar er schort vaak nog het nodige aan. De scouting is beslist niet optimaal, maar de concurrentie daarin is ook moordend geworden. Veel talenten maken in hun zelfoverschatting of door het opfokken van geld ruikende zaakwaarnemers direct de stap naar de Europese (sub)top en slaan Ajax als tussenstation over.
Allemaal beperkingen waarmee Ajax te maken heeft. Maar de coach blijft wat mij betreft ook dan een leidende rol houden op het Vlaggenschip. Hij moet het elftal goed neerzetten, hij moet de strategie en taktiek bepalen waarmee het elftal kan functioneren en resultaat kan behalen. Hij heeft een belangrijke rol in het bijschaven van spelers en in hen beter maken. Dat is de basis. Hoe de spelers daarmee dan verder gaan is verhaal 2.
De Jong en Janssen worden bijvoorbeeld op plekken neergezet, waar ze nooit goed kunnen functioneren en het middenveldwerk zelfs verstoren naar alle kanten. Dat doet Frank, niemand anders. Een Eriksen met zijn postbodevoetbal en hier en daar een fraai steekpassje zal zo blijven spelen tot zijn pensioen als er niet een coach bovenop zit die hem duidelijk maakt hoe het beter kan. Klus voor Frank, niemand anders. Of Dennis, maar dat is een andere discussie. Een Sigthorsson zal door een coach duidelijk gemaakt moeten worden dat het soms wegtrekken uit de spits prima en gewenst is, maar dat ie daarvoor zich echt niet terug hoeft te laten vallen naar bijna de middenlijn. KLus voor Frank, niemand anders. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Natuurlijk moeten de spelers ook veel zelf zien en zaken zelf oplossen. Natuurlijk doen spelers dingen, waar een coach machteloos tegenover staat, terwijl het wel zijn kop kan kosten. Maar de coach blijft de leader of the gang. En hij zal bezig moeten blijven met de verbetering van de spelers en het team. Vooral met die eencelligen binnen Ajax. Met dus herhalen tot vervelens toe. Jan Wouters: "ik ben soms verbijsterd hoe vaak ik iets moet herhalen totdat het kwartje valt. Maar ik ga door. Pas bij de 100ste keer stop ik. Dan is het wel duidelijk dat het nooit wat zal worden." Ik denk dat bij jou die teller inmiddels op ver over de 100 staat. Bij mij staat ie op 50. Ik heb nog hoop, misschien tegen beter weten in.
En als de spelers alles zelf maar moeten oplossen, waarvoor heb je dan nog een coach nodig? Dan kan je wel volstaan met Dave Endt als elftalbegeleider die de thee inschenkt. Gadver, alleen het idee al.
Natuurlijk is dat de taak van de coach, al is dat verhaal 2, het uitvoeren van en hoe spelers daarmee in het veld omgaan natuurlijk wel het aller belangrijkste verhaal.Al wat je opnoemt daarvan lijkt het me toch dat alle coaches die deze spelers in deze selectie hebben gehad dat gedaan hebben.De een wat minder de ander wat meer.Ik kan me niet indenken dat men dat niet heeft gedaan ( of in ieder geval een poging tot ).Zuidema schreef:Maar de coach blijft wat mij betreft ook dan een leidende rol houden op het Vlaggenschip. Hij moet het elftal goed neerzetten, hij moet de strategie en taktiek bepalen waarmee het elftal kan functioneren en resultaat kan behalen. Hij heeft een belangrijke rol in het bijschaven van spelers en in hen beter maken. Dat is de basis. Hoe de spelers daarmee dan verder gaan is verhaal 2.
Nu nog steeds v.d.Wiel duidelijk maken dat ie eerder moet knijpen, weg moet blijven als Sulejmani aan een solo gaat beginnen ?.Of weer tegen Vertonghen vertellen dat ie die bal bij de achterlijn het stadion uit moet trappen ( ging tegen VVV weer bijna mis ).En ga zo maar weer effe door.En als het nu de moeilijkste dingentjes zouden zijn.Vertellen dat men het schietbeen moet blokken van de tegenstander en niet het standbeen ?.Dat er andere keuzes voor de goal gemaakt moeten worden ?.Het hoeveelste jaar is dat nu al weer dat we dit bij bepaalde spelers roepen.
De discussie w.b. de positie van Janssen en de Jong is een terechte discussie i.v.m. de trainer.Denk ook dat Janssen dieper moet spelen ( of dat nu centraal is of niet ).Maar ik heb toch het idee dat een speler die ietsje meer dat voetbalverstand heeft er in ieder geval voor zorgt dat ie het boeltje niet verstoord ( zo moeilijk is dat ook niet ).Afijn, ik mis dat toch veel bij veel spelers, dat zien van een oplossing, dat 1 stap vooruit denken, die keuze maken waardoor een achterhoede centrum opeens verkeerd staat.Of wegblijven als een mede-speler de bal heeft, inplaats van wat je nu zag en veel ziet dat men de tegenstanders meeneemt naar die speler met de bal.
Zelfs de kampioenswedstrijd, wedstrijden met een grote uitslag win je niet omdat je nu zo goed ( intelligent ) staat te spelen maar omdat de tegenstander ( nog meer ) fouten maakt.
Afijn, denk dat het nog genoeg keren gaat gebeuren dat ik " geef die bal nu over links staan twee man vrij " roep voor de TV en de speler in kwestie weer aan een kansloze solo gaat beginnen ..
Laatst gewijzigd door 999 op di aug 23, 2011 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
Klopt, dat gogme, dat inzicht is bij velen niet aanwezig. Zelfs de simpelste dingen gaan mis. Zo zag ik zondagmiddag Janssen bijvoorbeeld een paar keer helemaal vrij staan op links centraal, zwaaiend met zijn armen naar de speler met de bal aan de rechterzijlijn. Nou kon er niet direct naar hem geopend worden, omdat er een Vvv-er in de afspeellijn liep. Misschien had een paar meter naar links of naar rechts geholpen, dat kon ik op het tv-scherm niet beoordelen. Maar anders had je met een tussenpass via een andere speler in het centrum Janssen alsnog kunnen bereiken. Dat had dan wel razendsnel uitgevoerd moeten worden, wil je Janssen nog vrijstaand aanspelen. Maar nee, het clustertje Ajacieden bleef hutjemutje op rechts de bal naar elkaar toespelen. Ik geloof dat Vd Wiel toen gedachtenloos naar Sulejmani afspeelde met dubbele dekking, die daarna een stupide solo startte. Terwijl De Jong weer geen diepte maakte, maar sloom en slap naar de man met bal kwam toelopen, zijn tegenstander meetrok en zo de speelruimtes nog kleiner maakte.
En ik blijf me afvragen waar dat nou aan ligt. Is dat nou pure dommigheid, ze snappen het gewoonweg niet? Is het onnodige moeilijkdoenerij, wij zijn Ajax, we houden niet van simpel spel? En vooral: is dat toch nog op de een of andere manier aan te leren? Ik hoop het, maar soms zakt mij ook de moed in de schoenen.
Natuurlijk, het voetbal is in de loop der jaren veel sneller geworden. Je moet daardoor ook veel rapper iets zien en beslissen. De spelers zijn ook conditioneel sterker, dynamischer en atletischer dan vroeger. Ruimtes worden zo veel langer dichtgehouden en eventuele gaten weer gedicht. Het voetbal onmogelijk maken kan zo langzamerhand elk voetbalkleintje, het voetbal mogelijk maken is zelfs voor de toppers vaak niet weggelegd. Zo is het maken van ruimte en het profiteren daarvan qua patronen nog steeds hetzelfde als tientallen jaren geleden, maar het moet allemaal in een veel rapper tempo gebeuren, anders is het moment voorbij. Het gogme daarin bij veel Ajacieden is helaas niet sneller geworden. Heel menselijk, maar ook erg vervelend. Maar ook dan blijven er nog zat situaties over waarin een speler met een beetje verstand zijn zaakjes naar behoren kan oplossen. Dat blijft inderdaad kwalijk. Hopelijk geeft Frank niet op om ze dat eigen te maken. Dat ze eindelijk bepaalde situaties zullen herkennen en op intuitie weten op te lossen. Wat kan je ook anders?
En ik blijf me afvragen waar dat nou aan ligt. Is dat nou pure dommigheid, ze snappen het gewoonweg niet? Is het onnodige moeilijkdoenerij, wij zijn Ajax, we houden niet van simpel spel? En vooral: is dat toch nog op de een of andere manier aan te leren? Ik hoop het, maar soms zakt mij ook de moed in de schoenen.
Natuurlijk, het voetbal is in de loop der jaren veel sneller geworden. Je moet daardoor ook veel rapper iets zien en beslissen. De spelers zijn ook conditioneel sterker, dynamischer en atletischer dan vroeger. Ruimtes worden zo veel langer dichtgehouden en eventuele gaten weer gedicht. Het voetbal onmogelijk maken kan zo langzamerhand elk voetbalkleintje, het voetbal mogelijk maken is zelfs voor de toppers vaak niet weggelegd. Zo is het maken van ruimte en het profiteren daarvan qua patronen nog steeds hetzelfde als tientallen jaren geleden, maar het moet allemaal in een veel rapper tempo gebeuren, anders is het moment voorbij. Het gogme daarin bij veel Ajacieden is helaas niet sneller geworden. Heel menselijk, maar ook erg vervelend. Maar ook dan blijven er nog zat situaties over waarin een speler met een beetje verstand zijn zaakjes naar behoren kan oplossen. Dat blijft inderdaad kwalijk. Hopelijk geeft Frank niet op om ze dat eigen te maken. Dat ze eindelijk bepaalde situaties zullen herkennen en op intuitie weten op te lossen. Wat kan je ook anders?
Laatst gewijzigd door Zuidema op di aug 23, 2011 10:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zou bijna vergeten dat het veldspel en de keuzes die gemaakt worden enorm zijn verbeterd sinds het vertrek van Jol. Rome schijnt ook niet op 1 dag gebouwd te zijn. Neemt niet weg dat ik veel van deze kritische observaties deel. Herkenbaar; het vloeken op en aanwijzingen geven aan het televisiescherm!
I think I lost my fucking headache
Toch jammer dat indertijd ons inzicht nooit is opgepikt door de een of andere scout. We hadden miljonair kunnen zijn. Of had dat toch iets met onze handelingssnelheid te maken?LucaS schreef:Herkenbaar; het vloeken op en aanwijzingen geven aan het televisiescherm!

Toch verbaast me dat wel eens. We zien spelers die miljoenen verdienen, ook bij Ajax. En die gewoonweg de basics van hun vak niet goed beheersen. Vraag en aanbod, ik weet het. Maar het blijft toch wel een tikkie merkwaardig.
Laatst gewijzigd door Zuidema op di aug 23, 2011 10:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, je tekent voor een jaar of 3 - 4 voor een vet salaris.En blijkt dan dat of je stagneert in je groei als voetballer, als mens dan is er toch niks aan hethandje.Ga je toch gewoon in het 2e ballen tegen dat zelfde vette salaris ... Het lijkt wel of dat eer, schande dat je er niks van bakte veel van deze spelers niks doet.Straftraining stelt niks voor of doet ze weinig.
Er komt anders toch wel weer een of andere gek met zijn trein ( of treintje ) langs waar je tegen een bovenmodale vergoeding kan gaan ballen ..
Er komt anders toch wel weer een of andere gek met zijn trein ( of treintje ) langs waar je tegen een bovenmodale vergoeding kan gaan ballen ..
Blij met de punten ...
Uiteindelijk gaat het wel om de selectie, je houdt die kwaliteiten over die je waardeert en waar je op selecteert. Het publiek is daar overigens ook een factor in, maar in de eerste plaats is het de trainer. Als de trainer Eriksen belangrijk maakt en hem aldoor 90 minuten gunt, en pers en publiek doen alsof we blij moeten zijn dat Barcelona geen 40 miljoen voor hem kon vinden, dan is het natuurlijk niet gek dat Eriksen geen enkele prikkel heeft om beter te worden. Hoogspringers halen ook de 2 meter niet als je de lat op 1.80 legt. Ik denk dat spelers zich verbeteren omdat ze moeten, dat het moeten in ieder geval maakt dat het harder gaat.Zuidema schreef: De Jong en Janssen worden bijvoorbeeld op plekken neergezet, waar ze nooit goed kunnen functioneren en het middenveldwerk zelfs verstoren naar alle kanten. Dat doet Frank, niemand anders. Een Eriksen met zijn postbodevoetbal en hier en daar een fraai steekpassje zal zo blijven spelen tot zijn pensioen als er niet een coach bovenop zit die hem duidelijk maakt hoe het beter kan. Klus voor Frank, niemand anders. Of Dennis, maar dat is een andere discussie. Een Sigthorsson zal door een coach duidelijk gemaakt moeten worden dat het soms wegtrekken uit de spits prima en gewenst is, maar dat ie daarvoor zich echt niet terug hoeft te laten vallen naar bijna de middenlijn. KLus voor Frank, niemand anders. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Dus dan komt het toch weer bij De Boer terecht. Hij vindt het heel belangrijk dat je zijn positiespelletje tot in de puntjes uitvoert, maar of je iets creeert of een paar passes vooruit denkt geeft je geen credits, dan is dit voetbal het product. Jol liet Suarez soms wel 20 keer per wedstrijd onnodig balverlies lijden en altijd zelf op goal schieten en de spits opzichtig overslaan, dan krijg je een egoistische Suarez. Vorig seizoen was het met De Boer ook heel concreet toen Eriksen El Hamdaoui vaak oversloeg of veel te lang treuzelde met het geven van de bal. Als je dan El Hamdaoui wisselt en Eriksen laat staan dan geef je het signaal aan Eriksen dat hij goed bezig is, wat je verder ook zegt. Zonder sanctie op herhaaldelijk verkeerd voetballen is het geven van aanwijzingen behoorlijk vrijblijvend. Maar kennelijk deed hij het positiespelletje goed.
Het heeft natuurlijk ook te maken met de mate van concurrentie in de selectie. Maar met Lodeiro, Anita, Serero en Janssen kun je natuurlijk best Eriksen er een keer naast zetten of wisselen, al is het alleen maar om hem iets duidelijk te maken. Maar ook in het aankoopbeleid selecteert De Boer op bepaalde kwaliteiten, door wat hij koopt maar ook door wat hij niet koopt.
Verder is het misschien ook een kwestie van hoe je traint. Wat beloon je met complimenten en waarvoor geef je een uitbrander? Als je telkens complimenten geeft voor weer een voorspelbare steekpass en een ingewikkelde combinatie over een paar schijven die mislukt afbrandt dan krijg je natuurlijk ook niet dat daarop geoefend wordt en onstaan er wat dat betreft geen automatismen en zie je dat in de wedstrijd ook niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?
nu.nl
Hm, niet zo slim om dit in het openbaar te doen lijkt me.Boerrigter pareert kritiek De Boer
Uitgegeven: 23 augustus 2011 13:31
Laatst gewijzigd: 23 augustus 2011 14:38
AMSTERDAM - Derk Boerrigter is het niet eens met de kritiek van zijn coach Frank de Boer na afloop van VVV-Venlo - Ajax (2-2). De trainer was ontevreden over het spel van de linksbuiten. "Hij moet veel meer brengen", zei De Boer tegenover NUsport.
De van RKC Waalwijk overgekomen buitenspeler kon in de eerste drie wedstrijden van dit seizoen ten koste van Lorenzo Ebecilio rekenen op een basisplaats en wil zich graag bewijzen in zijn tweede periode bij de regerend landskampioen.
Boerrigter vindt zelf dat hij wel goed voor de dag kwam in het duel waarin de Amsterdamse ploeg de eerste punten van de huidige eredivisie-jaargang verloor.
"Ik maakte veel geslaagde acties in het eerste halfuur, maar kreeg daarna haast geen bal meer", zegt de Tukker in een interview in het magazine van NUsport.
Genoeg gebracht
"Geen idee waarom dat was. Ik kon mijn tegenstander (Ferry de Regt, red.) makkelijk hebben. Hij begon al snel te knijpen, te trekken en te duwen. Tamelijk onsportief", blikt Boerrigter terug.
"In de tweede helft werd ik ook niet veel in het spel betrokken, maar ik heb maar één bal verpielt, nog een goede voorzet gegeven en een goed schot gelost", somt de linkspoot op. "Ik denk dus dat ik genoeg heb gebracht."
Lijkt me ook niet inderdaad. Al heeft hij wel gelijk wat mij betreft. Boerrigter was niet aan een wissel toe, eerder een aantal anderen.
Face your fears and live your dreams, No Fear
De enige reden dat hij gewisseld werd zou vermoeidheid kunnen zijn. Wij hadden thuis het idee dat Boerrigter er doorheen zat. Speelde verder een prima wedstrijd.
Dacht ik ook, maar dat blijkt dus anders te zijn. Als FdB maar niet Ebicilio laat starten vrijdag... 

Face your fears and live your dreams, No Fear
Serero viel belachelijk slecht in. Maar ik zeg niet dat het niets wordt met die jongen. Tegen Bröndby liet hij leuke staaltjes voetbal zien.Trab schreef:Helemaal eens met demosthenes. Serrero is een heerlijke speler en topper in spe. Volkomen belachelijk dat hij hier wordt afgemaakt om 1 mindere invalbeurt.
Tja, Brondby...die zijn uit de Europa League geknikkerd door SV Ried.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
En SV Ried hield PSV op 0-0.
We kunnen er gewoon nog weinig over zeggen. Maar wát ik van Serero zie, is dat hij probeert met 1 x raken te spelen. Dergelijke Ajacieden zijn momenteel (helaas) schaars.
We kunnen er gewoon nog weinig over zeggen. Maar wát ik van Serero zie, is dat hij probeert met 1 x raken te spelen. Dergelijke Ajacieden zijn momenteel (helaas) schaars.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley