Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011
Moderator: mods
Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011
Heerenveen is een vreemd team. Voorin subtop, achterin Jupiler League.
Dit zijn fijne wedstrijdjes. Weinig weerstand. Ajax heeft voorin natuurlijk goede spelers, voor Nederlandse begrippen. Dat het achterin behelpen is, bleek ook wel.
Dit zijn fijne wedstrijdjes. Weinig weerstand. Ajax heeft voorin natuurlijk goede spelers, voor Nederlandse begrippen. Dat het achterin behelpen is, bleek ook wel.
Het stinkt aan alle kanten!
Ik vind de maat van dominant en aanvallend voetbal wat je aan kansen weet uit te spelen tegen een tegenstander die dat dominante wel best vindt. Niet wanneer er noodgedwongen ruimte wordt weggegeven.
Wat dat betreft vind ik Ajax niet overtuigend, nu niet, de voorbereiding niet en het afgelopen half jaar niet. Het ontbreekt aan echte creativiteit. Als de tegenstander veel mensen achterin houdt moet je slim zijn, echt iets verzinnen, dat zie ik niet. We mogen blij zijn dat Heerenveen vooral kwantitatief sterk verdededigde, en kwalitatief zwak.
Wat dat betreft vind ik Ajax niet overtuigend, nu niet, de voorbereiding niet en het afgelopen half jaar niet. Het ontbreekt aan echte creativiteit. Als de tegenstander veel mensen achterin houdt moet je slim zijn, echt iets verzinnen, dat zie ik niet. We mogen blij zijn dat Heerenveen vooral kwantitatief sterk verdededigde, en kwalitatief zwak.
Wollt ihr den totalen Mensch?
- Ajaciedjuh
Idd. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd bij Blind. Blind speelde ook vandaag een prima wedstrijd. Uiteraard is Jantje minimaal 1 klasse beter.LucaS schreef:Je moet jonge veelbelovende spelers speeltijd geven, daar worden ze beter van. In de discussie rondom Blind riep iemand dat Vertonghen veel en veel beter is. Ja logisch, op de leeftijd en met de ervaring die Blind nu heeft, speelde Vertonghen bij RKC.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ze moeten Janssen eens onder het vergrootglas leggen. Die man is nog luier dan Richard Witschge. In de CL wordt het niets met deze opstelling.
Makkelijke overwinning trouwens. Ik vraag me af hoelang Ron Jans het daar nog trekt.
Makkelijke overwinning trouwens. Ik vraag me af hoelang Ron Jans het daar nog trekt.
Ajax speelde niet slecht maar er klopt nog veel niet. Boerrigter is fantastisch in de omschakeling maar omdat hij alles met links doet, niet echt de man van de combinatie is en hij, als hij dribbelt, de rest niet meer of te laat ziet, vind ik het vooralsnog niet echt denderend.
IK GELOOF!!!!!!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Met Vertonghen erbij krijgt Janssen ook wat meer ruimte denk ik. Hij hangt nu dicht tegen de achterhoede aan, want dat is voetballend allemaal niet veel. Met Vertonghen krijg je wat meer voetbal in de ploeg en ook iemand met wat meer drang naar voren. Dan kan Janssen wellicht wat minder plichtsgetrouw voetballen.
Sulejmani was overigens erg matig, hoor. Kwam amper gevaar vanaf zijn kant.
Sulejmani was overigens erg matig, hoor. Kwam amper gevaar vanaf zijn kant.
Eens. Sulejmani was erg matig. Boerrigter ook. Assaidi is 2 klassen beter.
IK GELOOF!!!!!!
Ondertussen staat Tadic weer fenomenaal te voetballen.
En Matavz scoort ook weer de één na de andere. Brands zal wel met z'n bord op schoot denken: laten we die maar kopen, aangezien El Hamdaoui te veel salaris eist.
Ik vond overigens Boerrigter verre van matig.
En Matavz scoort ook weer de één na de andere. Brands zal wel met z'n bord op schoot denken: laten we die maar kopen, aangezien El Hamdaoui te veel salaris eist.
Ik vond overigens Boerrigter verre van matig.
15 mei 2011.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Matavz moet iets van 7 miljoen kosten. Misschien dat Depla nog een potje heeft?
Ach die subsidiehoeren toveren vast wel weer wat uit hun hoge hoedje.....Peter schreef:Matavz moet iets van 7 miljoen kosten. Misschien dat Depla nog een potje heeft?
15 mei 2011.
Pluim voor Greg trouwens, deed zowel verdedigend als aanvallend uitstekend mee.
Wat een goede eerste helft zeg. Tweede helft begon slecht, maar werd nog redelijk opgepakt
Dik tevreden met de uitslag. Met 1-4 en 5-1 hebben we gewoon een prima start van het seizoen. Maar het spel baart me nog wel zorgen. Achterin zijn we zonder Vertonghen echt een klasse minder. En op het middenveld is Janssen wel erg flets. Het is aan Frank de Boer om in de komende weken te werken aan een betere balans op het middenveld. We hebben daar voldoende kwaliteit maar het is (nog) geen ingespeeld geheel. Voorin zijn we wat mij betreft duidelijk sterker geworden. Sigthórsson en Boerrigter laten bij momenten zien dat het uitstekende voetballers zijn.
Nil volentibus arduum
Natuurlijk, 5-1 is een prima resultaat. Maar als dit veldspel de norm is, kan ik Frank niet meer volgen. Er rammelt zo her en der nog het nodige. En weer zegt Frank dat we 'gedomineerd' hebben. Inderdaad, vooral in de eerste helft veel balbezit, maar ook opnieuw met erg fantasieloos en voorspelbaar gebrei, wat mogelijkheden en amper echte kansen. Dat noem ik geen domineren.De Boer: Zo willen we het
AMSTERDAM - Frank de Boer was zondag na afloop van de zege van Ajax op sc Heerenveen (5-1) niet alleen tevreden over het resultaat. „Dit is de norm”, zei hij. „We hebben 90 minuten gedomineerd. Dat willen we, zeker in de ArenA.”
Telegraaf.nl
Dat H'veen zo stom was de achterste lijn in de 2e helft veel verder naar voren te laten spelen (zonder echter veel follow-up naar voren) kwam Ajax prima uit. Hierdoor ontstond er eindelijk veel ruimte en Ajax is gelukkig wel zo ver dat ze daar wel raad mee weten. Maar voor de rest is er nog steeds flink wat werk aan de winkel.
En laten we het gestumper van Psv en het zonder Ruiz ook niet bijster geweldige Twente alsjeblieft niet als graadmeter nemen. Ajax moet zijn eigen kwaliteitsnormen hanteren. En die zijn vandaag qua veldspel amper gehaald. Ook niet bij een 5-1.
Inderdaad. Fantasieloos en in een veel te laag tempo. Daar ligt echt ruimte voor verbetering. Overigens zal Frank de Boer dat ook wel zien. Maar hij kan in de publiciteit moeilijk zeggen dat het nergens op lijkt. Dat zou niet handig zijn.Zuidema schreef: Inderdaad, vooral in de eerste helft veel balbezit, maar ook opnieuw met erg fantasieloos en voorspelbaar gebrei, wat mogelijkheden en amper echte kansen. Dat noem ik geen domineren.
Nil volentibus arduum
De kranten zijn over het algemeen vrij enthousiast. Maar die zullen er wel weer de ballen verstand van hebben.
15 mei 2011.
Marillion schreef:
Inderdaad. Fantasieloos en in een veel te laag tempo. Daar ligt echt ruimte voor verbetering. Overigens zal Frank de Boer dat ook wel zien. Maar hij kan in de publiciteit moeilijk zeggen dat het nergens op lijkt. Dat zou niet handig zijn.
Daar heb je zeker gelijk in. Als coach moet ie wel de geest in de fles houden, natuurlijk. Maar om dit als de norm te stellen, pfffff...
-
Voor alle duidelijkheid: ik heb liever een Daley Blind die veel beter voetbalt dan Jan Vertonghen dan een die niet zo goed is, maar de feiten spreken voor zich, ze zijn wat carrière betreft met elkaar te vergelijken, Jan en Daley, wat prestaties betreft m.i. niet.Je moet jonge veelbelovende spelers speeltijd geven, daar worden ze beter van. In de discussie rondom Blind riep iemand dat Vertonghen veel en veel beter is. Ja logisch, op de leeftijd en met de ervaring die Blind nu heeft, speelde Vertonghen bij RKC.
Jan V: geboren 24-04-1987, gaat op zijn negentiende naar RKC. Jan heeft dan drie wedstrijden in Ajax 1 gespeeld.
Daley B: geboren 09-03-1990, gaat op zijn negentiende naar Groningen, hij heeft dan vijf wedstrijden in Ajax 1 gespeeld.
Jan V. speelt twaalf keer voor RKC en keert dan terug naar Ajax, hij is dan 20 jaar oud.
Daley B. speelt zeventien keer voor Groningen en keert dan terug naar Ajax, hij is dan 20 jaar oud.
Daley B. is nu 22 jaar, m.a.w. drie jaar ouder (en veel wedstrijden verder) dan Jan V. bij RKC. De vergelijking gaat niet op.
Mijn mening over Daley B. was duidelijk; vanaf de B1 heb ik het een overschatte voetballer gevonden (zie berichten op AN, AF) i.t.t. Jan Vertonghen, die ik als middenvelder zo vaak zo goed heb zien spelen in de jeugd.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
De kranten leven bij de waan van de dag. Die ga ik niet als leidraad gebruiken voor mijn mening over Ajax. Voorlopig zal Ajax niet serieus getest worden, maar in september en oktober wacht ons een pittig rijtje wedstrijden. Dan moeten we er staan. Tot dan hebben we nog de tijd om een aantal problemen voorzover mogelijk op te lossen.Laudrup schreef:De kranten zijn over het algemeen vrij enthousiast. Maar die zullen er wel weer de ballen verstand van hebben.
Ajax creeerde weliswaar niet zoveel in het eerste deel van de wedstrijd, maar ik denk niet dat de Heerenveen-tactiek voor Nederlandse clubs echt succesvol zal zijn tegen Ajax. Er is simpelweg niet genoeg kwaliteit om zo'n muur 90 minuten geconcentreerd overeind te houden, waardoor Ajax er uiteindelijk altijd wel een paar keer doorheen komt.
Ik ben wel tevreden met hoe het gaat. Er valt nog een hoop te sleutelen, maar je ziet in ieder geval weer dat er een gedachte achter het spel van Ajax zit.
Ik ben wel tevreden met hoe het gaat. Er valt nog een hoop te sleutelen, maar je ziet in ieder geval weer dat er een gedachte achter het spel van Ajax zit.
Met Jantje terug in het elftal is er al een hoop opgelost. Tevens zal De Boer hopelijk snel gaan inzien dat Anita op de plek van Janssen moet spelen.Zuidema schreef:De kranten leven bij de waan van de dag. Die ga ik niet als leidraad gebruiken voor mijn mening over Ajax. Voorlopig zal Ajax niet serieus getest worden, maar in september en oktober wacht ons een pittig rijtje wedstrijden. Dan moeten we er staan. Tot dan hebben we nog de tijd om een aantal problemen voorzover mogelijk op te lossen.Laudrup schreef:De kranten zijn over het algemeen vrij enthousiast. Maar die zullen er wel weer de ballen verstand van hebben.
15 mei 2011.
H'veen had in de eerste helft op zich de juiste taktiek. Een muur rond de 16 optrekken, waar Ajax duidelijk niet de creativiteit en het gogme voor heeft om die te breken. Het ging alleen vaak mis bij H'veen in de omschakeling en de counter. En als ze wel doorkwamen, zag je direct hoe kwetsbaar Ajax was. Ik denk dat eredivisieclubs van een beter kaliber dan H'veen die muur zeker langer vol zullen kunnen houden en counters beter zullen uitvoeren.Arthur schreef:Ajax creeerde weliswaar niet zoveel in het eerste deel van de wedstrijd, maar ik denk niet dat de Heerenveen-tactiek voor Nederlandse clubs echt succesvol zal zijn tegen Ajax. Er is simpelweg niet genoeg kwaliteit om zo'n muur 90 minuten geconcentreerd overeind te houden, waardoor Ajax er uiteindelijk altijd wel een paar keer doorheen komt.
In de 2e helft had Jans kennelijk opdracht gegeven de achterste lijn meer op te schuiven en meer van het doel af naar voren te spelen. Dat paste precies in het straatje van Ajax. Het was nog wel billenknijpen als soms die jongens van H'veen voorin werden bereikt, maar aanvallend kon Ajax zich ineens lekker uitleven in de hierdoor ontstane ruimtes. Een aanmerkelijk forsere uitslag was zelfs mogelijk geweest, als Ajax een groot deel van de 2e helft niet was gaan sokkebollen. H'veen schoot zichzelf in de 2e helft in de voet, wat mij betreft.
Oh ja, zeker vergeleken met het opportunistische gedoe van Jol. Maar ik ben ook niet bepaald kapot van een soort grote langdurige rondo met bitter weinig raffinement en gogme naar voren.Ik ben wel tevreden met hoe het gaat. Er valt nog een hoop te sleutelen, maar je ziet in ieder geval weer dat er een gedachte achter het spel van Ajax zit.
Ik hoop het. Maar tegen Independiente zag je dat Vertonghen niet de ruimte kreeg om in te schuiven, omdat Janssen continu tegen de verdediging aan hangt. Dat is trouwens ook het beeld van de eerste competitiewedstrijden. Janssen doet weinig moeite om aanspeelbaar te zijn of om ruimte te maken, hij hangt eigenlijk maar wat rond in de middencirkel. Om bij balverlies vrolijk zijn mannetje te laten lopen.Peter schreef:Met Vertonghen erbij krijgt Janssen ook wat meer ruimte denk ik. Hij hangt nu dicht tegen de achterhoede aan, want dat is voetballend allemaal niet veel. Met Vertonghen krijg je wat meer voetbal in de ploeg en ook iemand met wat meer drang naar voren. Dan kan Janssen wellicht wat minder plichtsgetrouw voetballen.
De tactiek van Heerenveen in de eerste helft werkte? Ze hadden binnen 5 min met 2-0 achter kunnen/moeten staan?! Sowieso had Ajax na 45 min met 4-1 voor kunnen/moeten staan.
Face your fears and live your dreams, No Fear
Het is mooi dat De Boer steeds de gelegenheid krijgt om een paar spelers te wisselen die aan rust toe zijn. Ook heb ik het idee dat de huidige speelstijl minder energie vergt.
Dat kan nog van pas komen nu we qua voorkoming van blessures minder op de medische staf kunnen vertrouwen dan ten tijde van Jol.
Dat kan nog van pas komen nu we qua voorkoming van blessures minder op de medische staf kunnen vertrouwen dan ten tijde van Jol.