Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

beelzebub

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » ma jul 25, 2011 8:42 am

Gehe mooi stuk. Kijk wel iets anders naar Evans dan 3 jaar geleden

BTW wat een pool man, je kan het halve peleton opstellen. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Oscarito

Bericht door Oscarito » ma jul 25, 2011 11:53 am

Hij heeft natuurlijk niet al die namen uitgekozen beelzebub.

En zo te zien telt het jongerenklassement wel heel erg mee als ik zie dat Gesink en Ruijgh meer punten hebben gekregen dan Feillu. Ik snap in ieder geval niets van de puntentelling. Mag ik volgend jaar ook meedoen, Duke? :hypocrite.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma jul 25, 2011 9:07 pm

@ Zeux: Komt er nog een eindstand op Fa?
YNWA

zeux

Bericht door zeux » ma jul 25, 2011 9:28 pm

Ik denk dat Zwaddert daar geen zin meer in heeft. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma jul 25, 2011 9:39 pm

Oscarito schreef:Hij heeft natuurlijk niet al die namen uitgekozen beelzebub.

En zo te zien telt het jongerenklassement wel heel erg mee als ik zie dat Gesink en Ruijgh meer punten hebben gekregen dan Feillu. Ik snap in ieder geval niets van de puntentelling. Mag ik volgend jaar ook meedoen, Duke? :hypocrite.gif:
De leider in het jongerenklassement krijgt elke dag 20 punten, evenveel als de drager van de gele trui, de nummer 2 krijgt er 16, en zo gaat dat naar beneden tot de nummer 10, die nog 1 punt krijgt. Je moet dus zorgen dat je voor alle klassementen (geel, wit, groen, bolletjes) renners hebt. Uitvallers krijgen strafpunten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 26, 2011 7:35 am

Zeux schreef:Ik denk dat Zwaddert daar geen zin meer in heeft. :ajaxsmiley.gif:
Wil eigenlijk alleen maar weten of ik laatste geworden ben, kan niet meer op die site, tenminste niet bij onze poule. :ajaxsmiley.gif:
YNWA

zeux

Bericht door zeux » di jul 26, 2011 7:24 pm

Je hebt een tijdje tegen de tweede plaats aangeschurkt, maar uiteindelijk heeft je sprintergeoriënteerdheid je de das om gedaan. Maar je bent (net) boven Robin geëindigd! :blub.gif:

1. ik
2. Bassie
3. Tuur
4. Zwadder
5. Jij
6. Robin
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 26, 2011 7:54 pm

Zeux schreef:Je hebt een tijdje tegen de tweede plaats aangeschurkt, maar uiteindelijk heeft je sprintergeoriënteerdheid je de das om gedaan. Maar je bent (net) boven Robin geëindigd! :blub.gif:

1. ik
2. Bassie
3. Tuur
4. Zwadder
5. Jij
6. Robin
Hi hi zwaai even naar Anneke maar alleen als je haar Anneke noemt
YNWA

Feest

Bericht door Feest » wo jul 27, 2011 9:57 am

Robert Geesink, :biggrin.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 27, 2011 10:48 am

Heeft altijd wat, die jongen.
Het stinkt aan alle kanten!

Duke

Bericht door Duke » wo jul 27, 2011 11:05 am

Is dat de zoon van Anton? :confused.gif:

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 27, 2011 11:29 am

Ja, en hij is de afgelopen weken in Frankrijk op fietsvakantie geweest. :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » za jul 30, 2011 6:50 am

Oscarito

Bericht door Oscarito » za jul 30, 2011 4:22 pm

Hoe kan het ook anders. Gilbert wint op een fenomenale wijze de Clasica San Sebastian. By far de beste renner dit seizoen.
Schrijf hem maar alvast op voor het WK en Lombardije, er zit totaal geen sleet op die man.

Barredo wordt tweede voor van Avermaet die de sprint van de achtervolgende groep won.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma aug 01, 2011 10:04 pm

'Oud-renner Van Heeswijk bekent dopinggebruik'

UPDATE Oud-wielrenner Max van Heeswijk bekent in het nieuwe NUsport Magazine dat hij doping heeft gebruikt. De nu 38-jarige Limburger, die in 2007 een punt achter zijn wielercarrière zette, zegt in zijn wielercarrière epo te hebben gebruikt.
Het weekblad schrijft in een voorpublicatie dat de renner zo schrok van zijn onthulling dat hij na zijn uitspraak de diskette uit de minidisc van de verslaggever haalde en meenam. Desondanks hebben zijn quotes toch de kolommen gehaald.

Van Heeswijk reed in 2000 en 2001 de Tour de France. In de daaropvolgende vier jaar was de sprinter bij US Postal, en later Discovery Channel, ploeggenoot van Lance Armstrong. (Redactie)
www.ad.nl

Wat werken die controles toch goed. :hypocrite.gif:

zeux

Bericht door zeux » ma aug 01, 2011 10:41 pm

Oscarito schreef: Schrijf hem maar alvast op voor het WK en Lombardije, er zit totaal geen sleet op die man.
Ik kan mij alleen Merckx herinneren die in één jaar én de voorjaarsklassiekers won én in de Tour uitblonk én in de najaarsklassiekers huishield én het WK goed reed. Gilbert rijdt een criterium, vliegt 's avonds naar San Sebastian, gaat om twee uur 's nachts slapen en rijdt de dag erna fluitend het peloton aan gort.

Hoe kan een renner zo een heel seizoen bijna bovenmenselijk op topniveau blijven?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di aug 02, 2011 8:04 am

De vraag stellen is hem beantwoorden, door doping te gebruiken natuurlijk.

Duke

Bericht door Duke » di aug 02, 2011 8:36 am

Kost vrijheid Philippe Gilbert anderhalf miljoen?
dinsdag 02 augustus 2011

Het feit dat de Belgian Cycling Company (BCC) van Marc Coucke voor de UCI financieel verantwoordelijk wordt voor de fusieploeg Omega Pharma-Quick Step, betekent een streep door de rekening van Philippe Gilbert. Die riskeert anderhalf miljoen op tafel te moeten leggen als hij alsnog naar BMC wil.

'Waarom moet ik dit allemaal via de pers vernemen', toonde Philippe Gilbert zich gisteren alles behalve opgetogen over het nieuws. 'Ik vind deze manier van doen heel spijtig. Dit getuigt van weinig respect.'

Philippe Gilbert had een contract met BCC tot eind dit seizoen, met een optie voor een bijkomende campagne. Die optie werd begin dit jaar in alle stilte gelicht, zodat de renner tot eind 2012 gebonden bleef. Was Omega Pharma als cosponsor verder gegaan, dan verviel die verbintenis en kon Gilbert fluitend weg. Dat ligt nu even anders. De kannibaal van de jongste maanden wil graag naar BMC, waar hij onder meer Cadel Evans en Greg Van Avermaet terug zou vinden. Het contract ligt klaar, met alle punten en komma's. Alvorens zijn handtekening te kunnen zetten moet hij echter onder die verbintenis met BCC uit. Dat kan, maar dan zou hij wel een verbrekingsvergoeding moeten ophoesten van naar verluidt anderhalf miljoen euro... Vandaar dus dat hij blijft dralen met zijn beslissing en hij tijdens het weekeinde in San Sebastian nog in zijn haar krabde bij de vraag over zijn toekomst. 'Ik weet dat iedereen graag van mij hoort hoe het nu precies zit, maar ik ben er nog niet uit. Het is moeilijk.'

Wie weet dat Tom Boonen en Philippe Gilbert - de best geplaatste Belgische renners van de WorldTour - op die manier toch nog in hetzelfde truitje terecht komen. Patrick Lefevere, die momenteel geniet van een paar weekjes vakantie, heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij Philippe Gilbert dolgraag bij hem in de ploeg zou hebben. Zij-aan-zij met Tom Boonen, waarom niet? Graag zelfs. De twee wonen allebei in Monaco en kunnen het daar uitstekend met mekaar vinden.

'Als je Ballerini, Museeuw en Cipollini kan laten samenrijden, en later ook Museeuw met Bartoli en Museeuw met Vandenbroucke en Boonen,.. Dan kan kun je ook Gilbert en Boonen laten samenrijden. Daar heb ik geen enkele twijfel over', stelde Lefevere weken geleden al. 'Het binnenhalen van die kleppers is veel moeilijker dan ze te laten samenrijden. Ze weten dat ze een meerwaarde kunnen zijn voor elkaar. Boonen en Gilbert zijn immers verschillende types. Ze zouden elkaar niet voor de voeten rijden.'

Van den Broeck
Philippe Gilbert zou trouwens niet de enige zijn die zijn transferdromen in gevaar ziet komen. Dat geldt ook voor Jurgen Van den Broeck, de nummer vijf van de Tour van vorig jaar. Hij wil graag mee in het Lotto-project maar heeft nog een contract lopen tot 2013. Ook André Greipel bijvoorbeeld heeft een onafgewerkte verbintenis. Volgens sommigen staat een clausule in hun contract waardoor ze vrij zijn van zodra de beide hoofdsponsors scheiden. 'Dat is alleen maar een interpretatie. Die contracten blijven gelden', luidt al weken de versie van manager Geert Coeman.
www.sportwereld.be

Salvador Dali

Oscarito

Bericht door Oscarito » di aug 02, 2011 12:10 pm

Zeux schreef:
Oscarito schreef: Schrijf hem maar alvast op voor het WK en Lombardije, er zit totaal geen sleet op die man.
Ik kan mij alleen Merckx herinneren die in één jaar én de voorjaarsklassiekers won én in de Tour uitblonk én in de najaarsklassiekers huishield én het WK goed reed. Gilbert rijdt een criterium, vliegt 's avonds naar San Sebastian, gaat om twee uur 's nachts slapen en rijdt de dag erna fluitend het peloton aan gort.

Hoe kan een renner zo een heel seizoen bijna bovenmenselijk op topniveau blijven?
Zijn Jalabert, Kelly en onze eigen Raas je bekend? Zo kan ik nog tig van renners opnoemen die hem dit na hebben gedaan, of zelfs beter imo.

Merkcx staat daar huizenhoog boven.

zeux

Bericht door zeux » di aug 02, 2011 1:00 pm

Jalabert. Ja. 1997. Rond hem hangen dopingverhalen.

Kelly. 1983. "Kelly tested positive twice during his career.[29] He failed tests after Paris–Brussels in 1984 and the Tour of the Basque Country in 1988." (Wikipedia)

Raas. 1979 was zijn 'Gilbert'-jaar. Nooit doping-perikelen.

Oscarito

Bericht door Oscarito » di aug 02, 2011 3:07 pm

Ik weet niet zo goed wat ik met je laatste post aanmoet.
Wil je iemand hebben die zonder doping door zijn carrière is gegaan en goede prestaties heeft afgeleverd? Dan is zelfs Merckx niet veilig. Zoals ik al eerder zei, doping is in de wielrennerij verweven. Of nog beter gezegd, doping is in de sport verweven. Het is alleen dat het bij het wielrennen in de picture komt te staan terwijl er bij andere sporten nauwelijks wordt gecontroleerd of het in de doofpot wordt gestopt. Zo weten de insiders dat er bij Ajax en Feyenoord vroeger ook gewoon doping werd gebruikt.

Probleem is dat het wielrennen zowat een van de zwaarste sporten is die er zijn, sowieso topsport is ongezond maar wielrennen nog net dat stukje ongezonder. En als je dan de dopinglijst bekijkt en vergelijkt met andere sporten is die ronduit belachelijk opgesteld. En nu mogen ze ook al niet meer aan het infuus. Van gelijke behandeling is er in ieder geval geen sprake van.

Roger de Vlaeminck zou overigens wel een goede optie zijn.

zeux

Bericht door zeux » di aug 02, 2011 3:33 pm

Wat ik denk ik vooral interessant vind, is dat je bij Gilbert in 'adoratie' toekijkt (bij wijze van spreken) als hij een buitengewone prestatie levert, terwijl je bij Voeckler meteen absoluut zeker weet dat hij 'geslikt' heeft, als hij een keer hard bergop meefietst.

Oscarito

Bericht door Oscarito » di aug 02, 2011 4:02 pm

Dat Voeckler van de ene op de andere dag ineens mee gaat met de besten in het hooggebergte is voor mij een reden om hem zwaar te verdenken. De prestaties van Gilbert dit seizoen niet, Gilbert is van nature een betere renner dan 98% van de rest van het peloton. Betekent dit dat ik 100% geloof dat Gilbert helemaal clean is? Natuurlijk niet, wie weet zit hij wel vol onder de doping. Het is voor mij echter waarschijnlijker dat Gilbert dit seizoen zo presteert dan dat Voeckler zo'n Tour rijdt en dan zonder doping. Idem bij Cavendish.

Wel is Voeckler nu bij mij in waarde gedaald omdat hij op z'n minst nog de voorkeur van de twijfel kreeg van mij. Betekent het dat ik Voeckler nu verketter? Helemaal niet, ik maak voor mezelf een simpele constatering. That's it. Hij blijft een van de attractiefste coureurs in het peloton.

Ik ben overigens zelfs voor gedeeltelijke legalisatie van bepaalde producten in de wielrennerij die op de dopinglijst staan.

zeux

Bericht door zeux » di aug 02, 2011 4:33 pm

Oscarito schreef:Dat Voeckler van de ene op de andere dag ineens mee gaat met de besten in het hooggebergte is voor mij een reden om hem zwaar te verdenken. De prestaties van Gilbert dit seizoen niet, Gilbert is van nature een betere renner dan 98% van de rest van het peloton. Betekent dit dat ik 100% geloof dat Gilbert helemaal clean is? Natuurlijk niet, wie weet zit hij wel vol onder de doping. Het is voor mij echter waarschijnlijker dat Gilbert dit seizoen zo presteert dan dat Voeckler zo'n Tour rijdt en dan zonder doping. Idem bij Cavendish.
Er zijn heel veel mensen die bij Voeckler wijzen op de omstandigheden: 'moraal' van het Geel, de anderen waren te laf om aan te vallen, er werd over de hele linie minder hard bergop gefietst. Het enige dat jij er tegenover kunt stellen is een theoretisch verhaaltje over wattages. Hingen er draadjes aan de benen van Voeckler toen hij bergop ging? Weet jij welk wattage hij toen trapte? Weet jij welk wattage de ánderen toen trapten (het ging allemaal een stukkie trager dan anders, you know)?

Het gaat om het principe: een buitengewone prestatie. Wat Gilbert doet - zo veel, zo dominant winnen over zo'n lange tijd - is wat mij betreft net zo 'extraordinaire' als wat Voeckler deed. En wat mij betreft is dat bij beiden mogelijk. Het zijn en blijven mensen en geen machines, die dag in dag uit op één constant wattage de pedalen rondmalen.
Frame of mind is in de topsport ongelooflijk belangrijk. Ik geloof dus dat Voeckler door het Geel die extra inspanning kon leveren (geholpen door de passiviteit van de rest). Zoals ik ook kan begrijpen dat Gilbert zoveel zelfvertrouwen heeft gekregen door die overwinningen in het voorseizoen dat hij zich 'onoverwinnelijk' acht. Of in ieder geval het volle vertrouwen heeft dat hij overal vooraan kan fietsen dit seizoen.

Het is dus niet zozeer dat ik Gilbert van doping verdenk bij zijn bijzondere prestatie, maar wel verbaasd kijk dat je bij de bijzondere prestatie van een ander zo ontzettend snel met een negatief oordeel klaar staat. Ik vraag mij dan ook af of dan toch een voorkeur voor (of afkeur van) niet een rol speelt. Voeckler is nu eenmaal niet erg geliefd.

Duke

Bericht door Duke » wo aug 03, 2011 8:58 am

Spaarvarkens gaan kapot
Door: Thijs Zonneveld

De transfermarkt in wielerland is officieel geopend. En het draait, nog meer dan in andere jaren, maar om één ding: geld.

Er sneuvelen deze weken overal spaarvarkentjes in wielerland. De transfermarkt is geopend en de managers van wielerploegen zijn gedwongen om hun portemonnee om te keren. Niet alleen voor goede renners, maar vooral voor de punten die ze met zich mee brengen. En punten kosten geld.

Het zit zo. Om zeker te zijn van een plekje in de World Tour – de Champions League van het wielrennen – heb je een licentie nodig. Die worden door de internationale wielerbond UCI uitgedeeld aan de achttien teams die voldoen aan ethische, financiële, administratieve en sportieve eisen.

Daarvan is de laatste eigenlijk het belangrijkste. Om ploegen met elkaar te vergelijken, heeft de UCI een puntensysteem ontwikkeld. Iedere renner heeft een zogenoemde Riders Value. De punten van de vijftien beste renners van een team worden bij elkaar opgeteld en je kunt alle teams met elkaar vergelijken. Klinkt hartstikke simpel, handig en verstandig. Maar dat is het niet.

Allereerst is het volkomen ridicuul dat de ranglijst met rennerswaarden geheim is. De UCI wil niet dat renners met hun score in de hand met ploegen onderhandelen, maar het resultaat is dat niemand precies weet hoe het ervoor staat. Er zijn wielerploegen die wiskundigen hebben ingehuurd om berekeningen te maken – je moet je beleid toch ergens op baseren. Rabobank-manager Harold Knebel: ‘Vooral voor potentiële nieuwe sponsors is zo’n onduidelijk sys-teem heel slecht. Je steekt je geld niet in de wielersport als je niet precies weet wat je terugkrijgt.’ Vacansoleil-manager Daan Luijkx: ‘Bijna niemand weet waar hij staat, ook al omdat de transfers pas vanaf 1 augustus officieel worden. Vorig jaar wisten we pas na de transferperiode waar we stonden. Dat bleek hoog genoeg te zijn voor een World Tour-licentie. Ook dit jaar houden we er rekening mee in ons transferbeleid. Kenny van Hummel is een heel goede sprinter die elk jaar vijf koersen wint, maar hij neemt bovendien een hoop punten mee. Volgens onze berekeningen staat hij bij de beste veertig renners van de wereld.’

Het kromme van het systeem is dat bijna alle punten zijn gekoppeld aan de individuele renner. Als hij naar een andere ploeg vertrekt, kan zijn oude ploeg fluiten naar de punten. Zonder financiële compensatie, want wielrennen kent geen transfersommen. Jonathan Vaughters, de baas van het Amerikaanse Garmin-Cervélo: ‘Stel dat je het hele jaar met je hele team hebt gereden voor een kopman die allerlei koersen heeft gewonnen. Als hij vertrekt, dan ben je alles kwijt. Wat heeft teamwork dan nog voor een zin? Misschien kan die ene knecht beter voor zichzelf gaan rijden – wie weet wat een paar punten waard zijn voor een ander team. En waarom zou ik nog renners opleiden als ik weet dat ze worden weggekocht op het moment dat ze goed gaan presteren?’

Het nieuwe systeem heeft een wedloop ontlokt tussen de ploegen die concurreren voor een plekje in de World Tour. Dat was al het geval voor de licenties voor het wielerjaar 2011; voor die van volgend jaar is de concurrentie alleen maar toegenomen. Er jaagt een horde ploegen op een World Tour-licentie: vrijwel alle Franse teams, het Nederlandse Skil-Shimano, maar ook een Australisch project met de naam GreenEdge. Die ploeg bestaat nu nog niet, maar ze hebben de markt opgeblazen door overal renners met een hoge Riders Value vandaan te willen halen voor een smak geld. Harold Knebel: ‘Je kunt je als ploeg in de World Tour kopen. Kijk maar naar wat Leopard-Trek vorig jaar gedaan heeft. Die kochten overal renners vandaan en stonden aan het begin van het seizoen boven aan de ranking, terwijl ze nog geen wedstrijd hadden gereden.’

Spuit

Bovendien past de individuele barometer niet in het anti-dopingbeleid dat de UCI op alle andere vlakken uitdraagt. Sommige renners zijn bereid om naar de spuit te grijpen als ze er een hogere financiële beloning voor kunnen krijgen – meer punten betekent een betere onderhandelingspositie. Knebel: ‘Het risico op dopinggebruik wordt verhoogd door dit systeem.’

De ploegen hebben er sinds de invoering van het systeem op aangedrongen om een compromis te sluiten. Voorbeeld: de renner neemt de helft van zijn punten mee als hij vertrekt. Maar de UCI wil er niets van weten. Kritiek is verboden, grote aanpassingen worden niet gedaan. Het systeem blijft het systeem. En dus zit er voor veel ploegen niets anders op dan hun spaarvarkentjes stuk te slaan.
www.depers.nl

Bizar systeem inderdaad.

Salvador Dali

Plaats reactie