FC Twente - Ajax 30-07-2011 Johan Cruijff Schaal

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Le T.

Re: FC Twente - Ajax 30-07-2011 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Le T. » zo jul 31, 2011 8:49 am

We kunnen onszelf natuurlijk moed in gaan praten met balbezitpercentages en doen alsof bijna 1 helft goed positiespel bijna 1 helft goed voetbal betekent, zo rooskleurig was het volgens mij niet. Ajax speelde gewoon heel weinig kansen uit, tegen 11 man en tegen 10 man, en kansen uitspelen is nou juist waarom dat positiespel eigenlijk te doen is. Daarin zien we behoorlijk de hand van De Boer, die andere kwaliteiten van spelers ondergeschikt vindt aan hun vermogen om zijn positiespel enthousiast uit te voeren.

En dan zit je dus met Ebicilio, van wie 90 minuten lang nauwelijks wat komt, en dan heb je Eriksen, die kennelijk nog steeds twijfelt tussen een carriere als spelmaker, postbode of ballerina. Met zoveel verkeerde bezorgingen is hij niet goed bezig voor de eerste twee. Ik begin me echt zorgen om hem te maken, hij staat eigenlijk al een jaar stil in zijn ontwikkeling. Ik geniet ook van zijn balbehandeling, maar de spelmaker onderscheidt zich van de technicus in het vermogen om vooruit te denken, en niet aan je eigen schot of assist, maar 2/3 passes vooruit denken, en ik begin me af te vragen of dat er wel in zit. Als je het niet ziet dan zie je het niet, deze wedstrijd zal wel weer de geschiedenis in gaan als een uitzondering waarin hij een keertje wat minder was, ik vind het geen uitzondering meer maar eerder regel. Wat mij betreft de eerste die op de bank mag voor Serero. De lat hoger leggen hoort ook bij de ontwikkeling van een talent.

Op zich niet zo'n probleem, als die twee posities goed bezet zijn dan staat er een heel aardige aanval, want die Sightorsson is gewoon een hele goeie om erbij te hebben. Niet de man de oogstrelende actie en hij heeft de handelingssnelheid van een verdediger, maar hij gebruikt de lengte van zijn passen goed en hij heeft wel balgevoel en snapt wat er achter zijn rug gebeurt. Wel zou ik Sulejmani eens een keer een wedstrijd beter willen zien eindigen dan hij hem begint, aangezien wedstrijden over 90 minuten beslist worden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 31, 2011 9:23 am

Twente kan nog niet wat wat Adriaanse wil. Het is een hele overgang van het voetbal van PHD naar het ren-je-rot dat nu de norm is. Twente speelde lusteloos, er zat ook geen idee achter het voetbal van Epi's helden. Dat Twente desondanks met de JC-Schaal naar huis ging, geeft te denken.

Ajax had wel een overwicht en af en toe zag je aardige staaltjes voetbal, maar over de hele linie ontbrak het onze ploeg aan gogme en doortastendheid. Twente kon de aanvallen simpel opvangen. De eerste helft ging het nog wel, maar de tweede helft was ronduit bagger. Zo slecht de meerderheid uitspelen, dat mag niet gebeuren. De Boer mag zich dat ook aanrekenen. Hij kan wel mopperen dat 'ze' steeds dit en dat verkeerd deden, maar waarom greep hij dan niet in? Of had hij nog vakantie?

Achterin kun je niet spelen met Ooijer en/of Blind (allebei traag en steeds een stap te laat) in het centrum, zeker niet als Janssen ervoor loopt. Als Twente in de buurt van het doel kwam, was het meteen gevaarlijk. Twee goals tegen en een situatie die m.i. een strafschop had moeten opleveren. En dat terwijl Ajax zoveel balbezit had. Tja...
Laatst gewijzigd door joey op zo jul 31, 2011 9:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo jul 31, 2011 9:26 am

Raar dat mensen vooral commentaar op Twente hebben, terwijl we zelf niet al te best speelden. Vooraf werd dit beschouwd als een oefenwedstrijd, laten we dat achteraf dan ook doen en kijk waar het beter kan/moet. Het middenveld liet gisteren zien waarom er zo moeizaam gescoord wordt. Eriksen grossiert in foutieve keuzes, De Jong is 89 minuten onzichtbaar geweest en Janssen schikt zich met grote moeite in zijn verdedigende rol. Er moet wat veranderen. Wat mij betreft sneuvelt De Jong en geven we Eriksen het voordeel van de twijfel als hij echt als 10 kan fungeren. En er moet iemand naast Janssen komen te staan die het vuile werk kan opknappen. Janssen heeft nu al 2 keer laten zien dat meeverdedigen niet zijn sterkste kant is (en dan druk ik me zacht uit). Misschien Anita er naast? Of Enoh?

Ook liet Blind weer eens zien dat Ajax 1 echt te hoog gegrepen is. Zonder Verthongen mist Ajax een hoop natuurlijk overwicht. Die goal van Ruiz was exemplarisch. Zowiezo speelde Ruiz met onze verdediging. Ontzettend sterke en balvaste aanvaller. Topper in Nederland.

Conclusie: Genoeg huiswerk voor De Boer.
Whitey on the moon.

999

Bericht door 999 » zo jul 31, 2011 9:40 am

wimpey schreef:Ik was trouwens niet de eerste met de open deuren, zie ik:
999 schreef:
Ajax Rules schreef:Feyenoord 1-0 achter bij Veendam.
Competitie is nog niet begonnen AR ..
:biggrin.gif:
:smallgrin.gif:

Overgens was dit natuurlijk GEEN oefenwedstrijd.
Blij met de punten ...

Michael_B

Bericht door Michael_B » zo jul 31, 2011 9:46 am

Laten we hopen dat FdB ook snel gaat inzien dat dit middenveld best kan tegen De Graafschap straks, maar dat we Europees en tegen NL topploegen beter met Janssen - Anita - Eriksen kunnen spelen.

Oh en dat Ebecilio er gauw uitgaat voor Boerrigter, natuurlijk. En dat we nog een verdediger nodig hebben, want Blind als backup voor Vertonghen is prut. Als backup linksback mag hij blijven, maar is het ook niet al te best.

Maarruh...wat was Sigthorsson goed he?!
Face your fears and live your dreams, No Fear

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » zo jul 31, 2011 1:19 pm

Je bedoelt dat ie amper een bal kreeg, omdat Sulejmani alles zelf wilde doen?

Als we met de rust 2-0 hadden voorgestaan had niemand geklaagd. Beetje ongelukkig dit, maar niks om je zorgen over te maken.

Zabski

Bericht door Zabski » zo jul 31, 2011 2:32 pm

2-1 verliezen van 10 man is natuurlijk helemaal ruk... leuke praatjes dat we gedomineerd hebben, zal allemaal wel, ik vind het nogal beschamend. Laatste 10 minuten geloofden de Ajacieden het allemaal wel, geen strijd meer gezien, beetje jammer als 45000 mensen een kaartje hebben gekocht.

Gisteren werd ook wel weer duidelijk dat we nóg een goede spits nodig hebben en misschien ook nog een centrale verdediger. Ik vond tattoo Theo ook een drama, niet alleen deze wedstrijd trouwens, de vorige ook, moet het allemaal nog zien met deze jongen.

Lichtpuntje, invalbeurt Boerrigter ! en combinatie tikkie takkie voetbal van de eerste 35 minuten, genoten !

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » zo jul 31, 2011 3:17 pm

Twente is 1 keer in de 16 van Ajax geweest en toen kregen ze gelijk die strafschop. Daarna zijn ze geen eens meer in de 16 geweest en winnen ze door een lucky van Ruiz. Ik vind het allemaal wel prima.

Lionel

Bericht door Lionel » zo jul 31, 2011 3:27 pm

En de 1-1 is geen lucky?
IK GELOOF!!!!!!

Le T.

Bericht door Le T. » zo jul 31, 2011 3:48 pm

El Clavo schreef:Je bedoelt dat ie amper een bal kreeg, omdat Sulejmani alles zelf wilde doen?

Als we met de rust 2-0 hadden voorgestaan had niemand geklaagd. Beetje ongelukkig dit, maar niks om je zorgen over te maken.
Zo werkt het nou eenmaal niet. Als je 10 kansen uitspeelt win je met iets van 3-0, de ene keer 5-0, de andere keer 2-1. Als je maar 2 of 3 kansen uitspeelt kun je wel 2 keer scoren als het meezit, je dwingt het niet af. Het Ajax van De Boer speelt gewoon veel te weinig uit, vorig seizoen en nog steeds.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » zo jul 31, 2011 3:59 pm

Zo werkt het wel. Het enige verwijt wat je kunt maken is dat Ajax de kansen niet afmaakte. Vanaf volgende week zijn ze echt wel weer scherper. Zeker de eerste helft werd er gewoon erg goed gevoetbald. Twente is amper over de middenlijn geweest, gaf Wisgerhof zelf ook aan. Ik maak me iig niet zo druk.

zeux

Bericht door zeux » zo jul 31, 2011 4:13 pm

Zabski schreef: Gisteren werd ook wel weer duidelijk dat we nóg een goede spits nodig hebben
D'r loopt er één in Jong Ajax... :1evil.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Le T.

Bericht door Le T. » zo jul 31, 2011 4:15 pm

El Clavo schreef:Zo werkt het wel. Het enige verwijt wat je kunt maken is dat Ajax de kansen niet afmaakte. Vanaf volgende week zijn ze echt wel weer scherper. Zeker de eerste helft werd er gewoon erg goed gevoetbald. Twente is amper over de middenlijn geweest, gaf Wisgerhof zelf ook aan.
Ja, en? Het doel daarvan is dat je zelf doelpunten maakt, en daartoe moet je kansen uitspelen, aanzienlijk meer dan je doelpunten nodig hebt. Het aantal uitgespeelde kansen was laag, en tegen 10 man genant laag. Dat komt doordat er nauwelijks creativiteit in het elftal zit, en dat probleem is niet zomaar weg.

Het is de tactische keuze van Ajax om op de helft van de tegenstander te spelen, als ze dat dan doen dan betekent dat slechts dat ze erin slagen de geplande tactiek uit te voeren, meer niet. Twente had waarschijnlijk meer van de bal willen hebben, dus die slaagden er niet in hun geplande tactiek uit te voeren, maar zo heel erg vonden ze dat volgens mij nou ook weer niet. Adriaanse ziet Ajax wel graag in een favorietenrol en licht dat er graag uit. Maar die maakt zich ook pas zorgen als Ajax 11 tegen 11 tot veel kansen komt.

Lionel

Bericht door Lionel » zo jul 31, 2011 4:19 pm

En dat gebeurde toch de eerste helft?
IK GELOOF!!!!!!

gaizka

Bericht door gaizka » zo jul 31, 2011 5:22 pm

El Clavo schreef:Zo werkt het wel. Het enige verwijt wat je kunt maken is dat Ajax de kansen niet afmaakte. Vanaf volgende week zijn ze echt wel weer scherper. Zeker de eerste helft werd er gewoon erg goed gevoetbald. Twente is amper over de middenlijn geweest, gaf Wisgerhof zelf ook aan. Ik maak me iig niet zo druk.
Helemaal mee eens, Ajax was heer en meester maar had alleen wat pech in de afronding. Ik denk dat met Vertonghen erbij en Boerrigter ipv Ebicilio er een prima elftal staat!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » zo jul 31, 2011 5:25 pm

Peter Wisgerhof gaat in ieder geval de wereld over, weer leuke reclame voor Twente. :biggrin.gif:

http://www.youtube.com/watch?v=g-aNeMELaPc
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Jesse

Bericht door Jesse » zo jul 31, 2011 5:30 pm

:biggrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo jul 31, 2011 5:56 pm

Thijs schreef:Peter Wisgerhof gaat in ieder geval de wereld over, weer leuke reclame voor Twente. :biggrin.gif:

En daar geeft die scheids geen geel voor, hoe duidelijk wil je een schwalbe hebben. Het marchanderen is bij de eerste wedstrijd alweer begonnen. :excited.gif:
YNWA

Lionel

Bericht door Lionel » zo jul 31, 2011 9:12 pm

Thijs schreef:Peter Wisgerhof gaat in ieder geval de wereld over, weer leuke reclame voor Twente. :biggrin.gif:

Twente dringt zelfs door tot de braziliaanse, duitse en italiaanse maatschappij.
IK GELOOF!!!!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo jul 31, 2011 9:20 pm

Als dat geen mooie transfer oplevert!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Epi Drost

Bericht door Epi Drost » zo jul 31, 2011 9:36 pm

Of je zou je kunnen concentreren op het feit dat Wisgerhof makkelijk de bal de zestien uit henstte.

Dat centrale verdedigingsduo blinkt niet uit in de opbouw. Wat ze wel kunnen is naar Nederlandse begrippen dom verdedigingswerk in de zestien. Iets waar Ajax op neerkijkt maar waar je wel wedstrijden mee wint. Het is maar waar je je prioriteiten legt he.

Ik moet wel lachen op de focus op het verdedigende Twente hier. Twente speelde in Amsterdam en stond al na 20 minuten voor. De behoefte om dan aan te vallen is er niet, en aangezien Twente verdedigend sowieso solide is en daarop kan leunen, waarom zou je. Voetbal is geen jurysport, winst telt. De kwaliteitsverschillen tussen Ajax en Twente zijn klein. Een wedstrijd tussen deze twee ploegen wordt dan beslist op momenten. Dat De Boer daar verbaasd over is, tsja.

Dat De Boer het verlies toerekent aan pech en aan het sparen van spelers voor De Graafschap volgende week daar moeten jullie zelf maar een oordeel over vellen. Ik weet wel dat Twente woensdag al een wedstrijd moet spelen waar miljoenen op staan. Schiet mij maar lek.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 31, 2011 9:43 pm

Wat wil je nou horen? Dat Twente beter was en verdiend heeft gewonnen? Mijn zegen heb je.
I think I lost my fucking headache

Ronald!

Bericht door Ronald! » zo jul 31, 2011 9:53 pm

LucaS schreef:Wat wil je nou horen?
Erkenning misschien? Het briefpapier is nog niet zo vol.

Epi Drost

Bericht door Epi Drost » zo jul 31, 2011 10:31 pm

LucaS schreef:Wat wil je nou horen? Dat Twente beter was en verdiend heeft gewonnen? Mijn zegen heb je.
Ik mis gewoon zelfkritiek hier. Twente speelde beroerd, daar zijn we het in Twente ook wel over eens. Dat daar vervolgens hier een pro Ajax spin aan wordt gegeven snap ik niet. Een slecht Twente wint met tien man in Amsterdam. Maar als we De Boer moeten geloven is Ajax de morele winnaar. Ik snap het niet. Adriaanse is vol zelf kritiek. De Boer niet. Mag ik dat vreemd vinden? Dat 'we sparen spelers voor De Graafschap' excuus is totale bullshit. Twente speelt over drie dagen een wedstrijd die om miljoenen gaat. Die de Graafschap pot is over een week. Maar het is blijkbaar voor sommigen van jullie hier een teken van de grootheid van Ajax dat het deze prijs niet willen winnen? Sorry maar ik geloof er geen barst van. De Boer is een slecht verliezer. Prima en niet eens een slechte eigenschap voor een coach, maar geef toe hoe het echt zit.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 31, 2011 10:41 pm

Misschien zeggen zowel Adriaanse als de Boer dat Ajax veel beter was....omdat Ajax veel beter was?

Overigens heeft de Boer het sparen van spelers niet als excuus gebruikt. En hebben meerdere posters hier gezegd dat Ajax de tweede helft slecht was. Neemt nog steeds niet weg dat twente nog beroerder was.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie