Een ruk Twente dat een helft lang met tien man speelt wint van Ajax. Ik neem aan dat je mijn mening niet nodig hebt om je conclusies daaruit over Ajax te trekken.LucaS schreef:Twente was de hele wedstrijd ruk
FC Twente - Ajax 30-07-2011 Johan Cruijff Schaal
Moderator: mods
Re: FC Twente - Ajax 30-07-2011 Johan Cruijff Schaal
Die heb ik al gegeven, Ajax speelde de eerste helft prima en de tweede helft ruk. Maar dan nog, Vermeer heeft volgens mij geen bal gehad.
I think I lost my fucking headache
Als jij hier een positieve boodschap voor Ajax uit wil halen begrijp ik dat wel. Hopelijk begrijp jij op jouw beurt dat de boodschap die Twente hieruit haalt redelijk positief is. Als je met tien man in Amsterdam van Ajax wint is dat gewoon goed.LucaS schreef:Die heb ik al gegeven, Ajax speelde de eerste helft prima en de tweede helft ruk. Maar dan nog, Vermeer heeft volgens mij geen bal gehad.
Jij vond Ajax niet 3x beter dan Twente? Gefeliciteerd met de JCS, maar ik zou er niet vrolijk van worden als ik jou was. Dat je scoort uit een pingel en een zondagschot en verder nauwelijks op de helft van Ajax bent geweest, zou mij zorgen baren.Epi Drost schreef:Een ruk Twente dat een helft lang met tien man speelt wint van Ajax. Ik neem aan dat je mijn mening niet nodig hebt om je conclusies daaruit over Ajax te trekken.LucaS schreef:Twente was de hele wedstrijd ruk
Zeker als je bedenkt dat Ruiz nog wel eens kon vertrekken...

Face your fears and live your dreams, No Fear
- Cluijffert
'Aan de andere kant heb ik mijn ploeg nog nooit zo zien domineren. Dat is positief met de start van de eredivisie voor de deur.'
'Maar ik vond Ajax echt heel goed spelen. Ook wij wilden domineren, maar we kwamen niet verder dan verdedigen'
WTF????
That's it, no more alcohol for me...
'Maar ik vond Ajax echt heel goed spelen. Ook wij wilden domineren, maar we kwamen niet verder dan verdedigen'
WTF????
That's it, no more alcohol for me...
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Hoor je mij zeggen dat Twente fantastisch gespeeld heeft? Het punt is hier dat Ajax ook niet fantastisch is. Daar kunnen we het hopelijk over eens zijn. Als Ajax het thuis niet kan winnen van een Twente dat niet op volle oorlogssterkte is en bovendien een helft met tien man speelt dan trek je eigen conclusies maar.De Dominee schreef: Jij vond Ajax niet 3x beter dan Twente? Gefeliciteerd met de JCS, maar ik zou er niet vrolijk van worden als ik jou was. Dat je scoort uit een pingel en een zondagschot en verder nauwelijks op de helft van Ajax bent geweest, zou mij zorgen baren.
Zeker als je bedenkt dat Ruiz nog wel eens kon vertrekken...
Donder op met je zondagsschot. Iedereen weet onderhand toch wel dat Ruiz tot dit soort dingen in staat is. Overigens als er een club is die wil betalen voor Ruiz wat hij waard is wens ik hem het allerbeste toe. Topgozer op het veld en daarbuiten.
Om een beroemd filosoof aan te halen: "Scorebord journalistiek". Ik zou hier als Twente fan in ieder geval niet heel vrolijk van worden. Ik begreep ook dat Co verre van tevreden was.Epi Drost schreef:Als jij hier een positieve boodschap voor Ajax uit wil halen begrijp ik dat wel. Hopelijk begrijp jij op jouw beurt dat de boodschap die Twente hieruit haalt redelijk positief is. Als je met tien man in Amsterdam van Ajax wint is dat gewoon goed.LucaS schreef:Die heb ik al gegeven, Ajax speelde de eerste helft prima en de tweede helft ruk. Maar dan nog, Vermeer heeft volgens mij geen bal gehad.
En positief over Ajax? Mwa, een heel gemengd gevoel, de eerste helft heb ik af en toe genoten van combinaties en het zodanig opjagen van twente dat die het op een gegeven moment echt niet meer wisten. Maar dan de tweede helft tegen tien man het zo slecht uitspelen is erg slecht.
Ruiz scoort niet uit een toevalstreffer maar omdat hij de ruimte krijgt om te schieten uit die positie. Kijk naar je eigen linksback en naar je trainer zou ik zeggen. Dat snap ik soms niet van al die Ajax posters hier. Zelf relfectie is er niet. Ik neem aan dat julie trainer Ruiz kent. Dan weet je toch dat hij uit het niets kan scoren.En we hebben het hier over Twente en Ruiz. Wie denk je dat je in de CL gaat tegenkomen.LucaS schreef: Om een beroemd filosoof aan te halen: "Scorebord journalistiek". Ik zou hier als Twente fan in ieder geval niet heel vrolijk van worden. Ik begreep ook dat Co verre van tevreden was.
En positief over Ajax? Mwa, een heel gemengd gevoel, de eerste helft heb ik af en toe genoten van combinaties en het zodanig opjagen van twente dat die het op een gegeven moment echt niet meer wisten. Maar dan de tweede helft tegen tien man het zo slecht uitspelen is erg slecht.
Twente staat achterin prima. Ook wij hebben onze problemen maar ik snap echt niet waarom jij denkt dat Ajax uit deze pot een positievere boodschap kan halen dan Twente. We hebben het hier niet over een jurysport.
-
Ik zit nog steeds te wachten op een antwoord van Epi van maanden geleden, dat terzijze, door niet te reageren wordt er gereageerd, maar het klasseverschil tussen Twente en Ajax was vandaag zo groot.
Twente heeft geen kans weggegeven, weet dat er altijd wel een strafschop/kans komt, benut die en wint zo simpel als maar mogelijk is. Ajax is ""Europees gedeklasseerd", de cijfers voor balbezit als niet maatgevend gezien (de commentator zei na twaalf minuten dat er 21 spelers op de helft van Ajax stonden, maar besefte niet dat de elf minuten ervoor er 21 spelers op de helft van Twente stonden). Adriaanse laat weer zien niet van aanvallend voetbal te houden, ook al zegt hij iets anders, hij wil gewoon winnen, desnoods via een "Berlijnse Muur". Laat dat de les zijn, Rutten, Koeman en Verbeek zijn exact hetzelfde: resultaten tellen en Ajax heeft nu niets en Twente een beker!
Is Twente nu de gedoodverfde kampioen? Nee, laten we eerst 01-09-2011 afwachten, je weet maar nooit, maar als Ajax niet meer creativiteit kan tonen, kan het de inschrijving voor de CL wel """intrekken""", we hebben in de CL niets te zoeken als we spelen als vandaag. Spelers als Vermeer, Ooijer en Blind horen niet in Ajax 1, Ebecillio heeft het voordeel van de twijfel, Boerrigter kan er niets aan doen, hij kan niet beter, Eriksen?????????????
Twente heeft geen kans weggegeven, weet dat er altijd wel een strafschop/kans komt, benut die en wint zo simpel als maar mogelijk is. Ajax is ""Europees gedeklasseerd", de cijfers voor balbezit als niet maatgevend gezien (de commentator zei na twaalf minuten dat er 21 spelers op de helft van Ajax stonden, maar besefte niet dat de elf minuten ervoor er 21 spelers op de helft van Twente stonden). Adriaanse laat weer zien niet van aanvallend voetbal te houden, ook al zegt hij iets anders, hij wil gewoon winnen, desnoods via een "Berlijnse Muur". Laat dat de les zijn, Rutten, Koeman en Verbeek zijn exact hetzelfde: resultaten tellen en Ajax heeft nu niets en Twente een beker!
Is Twente nu de gedoodverfde kampioen? Nee, laten we eerst 01-09-2011 afwachten, je weet maar nooit, maar als Ajax niet meer creativiteit kan tonen, kan het de inschrijving voor de CL wel """intrekken""", we hebben in de CL niets te zoeken als we spelen als vandaag. Spelers als Vermeer, Ooijer en Blind horen niet in Ajax 1, Ebecillio heeft het voordeel van de twijfel, Boerrigter kan er niets aan doen, hij kan niet beter, Eriksen?????????????
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Tja, dat is dan het verschil tussen jou en mij. Jij denkt dat een gestolen overwinning positiever is voor de toekomst dan goed veldspel. Persoonlijk vind ik dat bullshit, goed voetbal betaalt zich uiteindelijk uit.Epi Drost schreef:Ruiz scoort niet uit een toevalstreffer maar omdat hij de ruimte krijgt om te schieten uit die positie. Kijk naar je eigen linksback en naar je trainer zou ik zeggen. Dat snap ik soms niet van al die Ajax posters hier. Zelf relfectie is er niet. Ik neem aan dat julie trainer Ruiz kent. Dan weet je toch dat hij uit het niets kan scoren.En we hebben het hier over Twente en Ruiz. Wie denk je dat je in de CL gaat tegenkomen.LucaS schreef: Om een beroemd filosoof aan te halen: "Scorebord journalistiek". Ik zou hier als Twente fan in ieder geval niet heel vrolijk van worden. Ik begreep ook dat Co verre van tevreden was.
Twente staat achterin prima. Ook wij hebben onze problemen maar ik snap echt niet waarom jij denkt dat Ajax uit deze pot een positievere boodschap kan halen dan Twente. We hebben het hier niet over een jurysport.
De positieve boodschap is dat wanneer deze wedstrijd nog 10 keer gespeeld gaat worden, Ajax hem 8x wint. Iedereen heeft kunnen zien wie vandaag de betere ploeg was. Stemt hoopvol voor de competitie.Epi Drost schreef:Ruiz scoort niet uit een toevalstreffer maar omdat hij de ruimte krijgt om te schieten uit die positie. Kijk naar je eigen linksback en naar je trainer zou ik zeggen. Dat snap ik soms niet van al die Ajax posters hier. Zelf relfectie is er niet. Ik neem aan dat julie trainer Ruiz kent. Dan weet je toch dat hij uit het niets kan scoren.En we hebben het hier over Twente en Ruiz. Wie denk je dat je in de CL gaat tegenkomen.LucaS schreef: Om een beroemd filosoof aan te halen: "Scorebord journalistiek". Ik zou hier als Twente fan in ieder geval niet heel vrolijk van worden. Ik begreep ook dat Co verre van tevreden was.
Niettemin heeft Twente vandaag gewonnen. Prima. Maar met dit veldspel wordt Twente geen kampioen, je maakt niet elke week een pingel en een zondagschot.
Face your fears and live your dreams, No Fear
Laten we voor de grap naar de recente geschiedenis kijken. Twente is al jaren een luis in de pels van Ajax en dat lijkt voorlopig niet te veranderen. Dat Twents succes toeschrijven aan geluk begint onderhand belachelijk te worden. Frank de Boer lijkt er hard aan mee te doen, dat toeschrijven van Twente overwinningen aan geluk. Dat is heel goed nieuws voor Twente overigens. Als je deze wedstrijd fatsoenlijk analyseert heeft Ajax heel dominant gespeeld. Maar wat heb je daaraan als je nauwelijks kansen creeert. Twente zal as usual naar zichzelf kijken na deze pot. Ajax daarentegen wekt op mij op geen enkele manier de indruk dat het naar zichzelf kijkt als het deze wedstrijd analyseert. Dat die situatie maar heel lang mag blijven voortduren.De Dominee schreef:De positieve boodschap is dat wanneer deze wedstrijd nog 10 keer gespeeld gaat worden, Ajax hem 8x wint. Iedereen heeft kunnen zien wie vandaag de betere ploeg was. Stemt hoopvol voor de competitie.
Niettemin heeft Twente vandaag gewonnen. Prima. Maar met dit veldspel wordt Twente geen kampioen, je maakt niet elke week een pingel en een zondagschot.
Tja, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Vandaag was Twente de gelukkigste, dat wil niet zeggen dat ze alle keren dat ze een goed resultaat tegen Ajax haalden geluk hebben gehad.
Luister naar je eigen trainer(s). Als Twente van Ajax verliest ligt het altijd aan Twents geluk. Dat valt nu toch niet meer vol te houden. Mijn punt is, laat Ajax naar zichzelf kijken. De weinige kansen die Twente kreeg waren met dank aan Ajax fouten. Als het volgens de meerderheid hier matige Twente daarvan gebruik van kon maken hoe moet dat dan tegen echte tegenstand in de CL. Brand Twente af tot je een ons weegt, fijn dat je je daar beter om voelt, maar de harde realiteit is het Europese voetbal dat op je wacht.LucaS schreef:Tja, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Vandaag was Twente de gelukkigste, dat wil niet zeggen dat ze alle keren dat ze een goed resultaat tegen Ajax haalden geluk hebben gehad.
Tja, als je dat uit mijn woorden haalt, kan je niet lezen. Maar geniet van de overwinning, gefeliciteerd!
- Monkey Tonk
haha. lachen die Epi.
Twente zit - noodgedwongen - een stuk verder in de voorbereiding op het seizoen dan Ajax. En daar hebben jullie, historisch gezien voor jullie club, nu al een fantastische prijs aan overgehouden. En dat met tien man. Dus laten we hier, als AjaXieden, vooral niets afdoen aan dit soort heldhaftigeheden waar de Tukkers over 100 jaar nog steeds met meewoed aan terug zullen denken. Hoogtepunt! Felicitaties!!
Twente zit - noodgedwongen - een stuk verder in de voorbereiding op het seizoen dan Ajax. En daar hebben jullie, historisch gezien voor jullie club, nu al een fantastische prijs aan overgehouden. En dat met tien man. Dus laten we hier, als AjaXieden, vooral niets afdoen aan dit soort heldhaftigeheden waar de Tukkers over 100 jaar nog steeds met meewoed aan terug zullen denken. Hoogtepunt! Felicitaties!!
Of Twente nu geluk heeft of niet, zal me een worst wezen.Persoonlijk vond ik het niet bijzonders wat AJAX liet zien.Ebicilio, Ericsen heb je veel te weinig van gezien, en op het moment dat Ericsen zich wel melde was het veel lopen met de bal.Verder is het natuurlijk leuk om te zien dat onze spits zoveel werk verzet, maar mijn inziens overliep hij zichzelf een beetje.Komt nog bij dat het vervolg er niet was.Die afstand was te groot.
Na 20 minuten was het ook over met Sulejmani.En v.d. Wiel weet nog steeds niet wanneer hij weg moeten blijven en wanneer niet.Janssen deed een Enootje, behalve dat de bal niet eens richting de Jong ging.Boilesen had gewoon een pingel tegen moeten krijgen en er dan met rood afgegaan.
Onze " kansen " bestonden v.n. uit afstands schoten waarvan er enkele alleen maar gevaarlijk werden omdat de keeper van Twente niet zijn beste dag had of dat de bal van richting veranderde.Ook in deze wedstrijd was weer te zien dat dit AJAX het moeilijk heeft met een ploeg die een verdedigende linie optrekt voor de eigen zestien.Natuurlijk was dat ook een beetje de verdienste van AJAX, alleen werd er weinig vervolg aan gegeven.Je zag ook weinig driehoekjes op het veld.
En die goal van Ruiz, hoe mooi ook, mag niet vanaf die positie.Dat been moet je op zijn minst blokken, en daar hoef niet eens je beste vorm voor te hebben.
Wat de wissels betreft ?.Tja, vond het domme wissels, zeker als je ziet dat de Jong op het middenveld geen onverdeeld succes is.Schuif die dan door naar de spits als je basis-spits vermoeid raakt.Maar ook Anita als rechtback wordt je niet vrolijk van ....
Na 20 minuten was het ook over met Sulejmani.En v.d. Wiel weet nog steeds niet wanneer hij weg moeten blijven en wanneer niet.Janssen deed een Enootje, behalve dat de bal niet eens richting de Jong ging.Boilesen had gewoon een pingel tegen moeten krijgen en er dan met rood afgegaan.
Onze " kansen " bestonden v.n. uit afstands schoten waarvan er enkele alleen maar gevaarlijk werden omdat de keeper van Twente niet zijn beste dag had of dat de bal van richting veranderde.Ook in deze wedstrijd was weer te zien dat dit AJAX het moeilijk heeft met een ploeg die een verdedigende linie optrekt voor de eigen zestien.Natuurlijk was dat ook een beetje de verdienste van AJAX, alleen werd er weinig vervolg aan gegeven.Je zag ook weinig driehoekjes op het veld.
En die goal van Ruiz, hoe mooi ook, mag niet vanaf die positie.Dat been moet je op zijn minst blokken, en daar hoef niet eens je beste vorm voor te hebben.
Wat de wissels betreft ?.Tja, vond het domme wissels, zeker als je ziet dat de Jong op het middenveld geen onverdeeld succes is.Schuif die dan door naar de spits als je basis-spits vermoeid raakt.Maar ook Anita als rechtback wordt je niet vrolijk van ....
Blij met de punten ...
- InnerHarbour
Bron:ADTwente wint schaal met schaamrood op kaken
Met het schaamrood op de kaken won trainer Co Adriaanse zaterdagavond met zijn nieuwe club FC Twente de eerste prijs van het seizoen. De oefenmeester zag tegenstander Ajax in de strijd om de Johan Cruijff Schaal zo domineren dat hij eigenlijk niet kon geloven dat zijn ploeg uiteindelijk toch als winnaar de ArenA verliet: 2-1.
FC Twente schoot tweemaal serieus op doel in de ArenA en beide keren was het raak. Marc Janko benutte na 20 minuten een strafschop, nadat Theo Janssen zijn voormalig ploeggenoot Luuk de Jong naar de grond had getrokken (1-0). Invaller Bryan Ruiz bezorgde FC Twente na ruim een uur met een mooie uithaal de tweede Johan Cruijff Schaal op rij (2-1).
Ajax kreeg 17 hoekschoppen, tegenover FC Twente slechts een. De formatie creëerde met fraai combinatievoetbal voldoende kansen, maar kwam uiteindelijk niet verder dan een verwoestend schot van Toby Alderweireld (1-1). 'Dat is zuur en wrang', treurde de verliezende trainer Frank de Boer. 'Aan de andere kant heb ik mijn ploeg nog nooit zo zien domineren. Dat is positief met de start van de eredivisie voor de deur.'
De tweestrijd om de Johan Cruijff Schaal liet zich niet vergelijken met de laatste ontmoeting tussen beide ploegen toen Ajax in een kolkende ArenA de landstitel veroverde. Coach Adriaanse liet Bryan Ruiz alleen de tweede helft spelen omdat hij woensdag nodig is als FC Vaslui weer de tegenstander is in de Champions League. Ook de nagenoeg fitte Denny Landzaat en Nacer Chadli ontbraken.
De Boer nam geen risico met Jan Vertonghen, die lichte liesklachten kende. Hij wisselde in de tweede helft bovendien zijn spits Kolbeinn Sighthorsson, Gregory van der Wiel en Nicolae Boilesen. 'Ze zijn later ingestroomd in de voorbereiding', lichtte hij toe. 'Anders had ik ze natuurlijk nooit naar de kant gehaald. Maar de eredivisie is belangrijker dan de Cruijff Schaal.'
'Over een jaar weet niemand meer hoe we hebben gewonnen', zei Adriaanse. 'Maar ik vond Ajax echt heel goed spelen. Ook wij wilden domineren, maar we kwamen niet verder dan verdedigen. Dat hebben we redelijk gedaan. Zeker omdat we de tweede helft door die rode kaart van Berghuis met tien man hebben gespeeld. Het is logisch dat je dan naar achteren moet, maar ook met 11 tegen 11 kwamen we niet onder de druk van Ajax uit.
Dit zal wel weer de de westerse media zijn tegen die arme oosterlingen.

YNWA
Ik ben er vrij zeker van dat als we door waren gegaan met dezelfde spelers in de tweede helft, of op zijn minst logisch hadden gewisseld, dat we dan hadden gewonnen. Maar dat geeft verder ook niet.
Ik vond Sigthorsson verassend goed, liet wat dingen zien die ik niet van hem verwachtte. Eriksen was zonder bal zoals gebruikelijk uitstekend, met bal was het echter drama, vond ik. Hij liep veel te veel met de bal. Janssen vond ik goed, hield het simpel, speelt al zijn ballen ook erg zuiver wat hem belangrijk maakt voor het laten rondgaan van de bal. Ik vind echter dat hij, ook vanuit zijn iets meer teruggetrokken positie, iets vaker op randje zestien mag opduiken om een schot af te lossen of de laatste pas te geven... Ik zie hem sowieso, zoals velen hier, op linkshalf met Anita in de punt naar achteren, en Eriksen op rechts.
Ebecilio was gisteren in aanvallend opzicht niet bijzonder goed, maar hij blijft -en daarmee ben ik heel erg alleen
- een van mijn favorieten. Die jongen heeft echt heel erg veel potentieel, vind ik. Hij maakt nog vaak domme keuzes (in zijn passeer acties, maar ook bij het afspelen/zelf gaan), maar dat komt volgens mij omdat hij (nog) te druistig is. En dat kan je wel eruit halen. Vijf man passeren met acties a la C. Ronaldo zal hij nooit doen, maar je moet kijken naar wat hij wel kan; zijn tweebenigheid, zijn fysiek, zijn snelheid, zijn lef en karakter, en hij kan weldegelijk een mannetje passeren hoor. Zoekt zijn man ook altijd op. En hij werkt zich altijd 90 minuten lang de pleuris voor de ploeg. Ik zie in hem echt een lefgozertje met een winnaarsmentaliteit. Als hij van de supporters nog even de tijd krijgt, en de technische staf nog even aan hem kan slijpen, zie ik in hem zeker (op zijn minst) een nuttige kracht.
Verder vond ik de bank gisteren aanmerkelijk sterker en dieper dan die van de afgelopen seizoenen. Een Ooijer of een Verhoeven zie ik natuurlijk liever vervangen worden, maar als de rest van je bank bestaat uit Enoh, Anita, Serero, Sneijder, en Boerrigter, dan heb je ten eerste veel meer kwaliteit dan je in vorige jaren had, en ten tweede ook veel meer mogelijkheden. En dan heb je ook nog jongens die er dicht tegenaan zitten (of er om verschillende redenen niet bijzaten), zoals Ozbiliz, Rits...Zoals gezegd zou ik Verhoeven vervangen door een keeper uit de jeugd (Bizot? Hahn?), en ook de ervaring van Ooijer is niet zoveel waard als je ziet hoe hij telkens faalt als hij erin staat. Dan zie ik daar liever eentje uit de jeugd, een Koppers, Van Rhijn, Denswil...
Ik vond Sigthorsson verassend goed, liet wat dingen zien die ik niet van hem verwachtte. Eriksen was zonder bal zoals gebruikelijk uitstekend, met bal was het echter drama, vond ik. Hij liep veel te veel met de bal. Janssen vond ik goed, hield het simpel, speelt al zijn ballen ook erg zuiver wat hem belangrijk maakt voor het laten rondgaan van de bal. Ik vind echter dat hij, ook vanuit zijn iets meer teruggetrokken positie, iets vaker op randje zestien mag opduiken om een schot af te lossen of de laatste pas te geven... Ik zie hem sowieso, zoals velen hier, op linkshalf met Anita in de punt naar achteren, en Eriksen op rechts.
Ebecilio was gisteren in aanvallend opzicht niet bijzonder goed, maar hij blijft -en daarmee ben ik heel erg alleen

Verder vond ik de bank gisteren aanmerkelijk sterker en dieper dan die van de afgelopen seizoenen. Een Ooijer of een Verhoeven zie ik natuurlijk liever vervangen worden, maar als de rest van je bank bestaat uit Enoh, Anita, Serero, Sneijder, en Boerrigter, dan heb je ten eerste veel meer kwaliteit dan je in vorige jaren had, en ten tweede ook veel meer mogelijkheden. En dan heb je ook nog jongens die er dicht tegenaan zitten (of er om verschillende redenen niet bijzaten), zoals Ozbiliz, Rits...Zoals gezegd zou ik Verhoeven vervangen door een keeper uit de jeugd (Bizot? Hahn?), en ook de ervaring van Ooijer is niet zoveel waard als je ziet hoe hij telkens faalt als hij erin staat. Dan zie ik daar liever eentje uit de jeugd, een Koppers, Van Rhijn, Denswil...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
FC Twente wint Johan Cruijff Schaal
zaterdag 30 juli 2011 | 22:03 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 30 juli 2011 | 22:23
Doelman Kenneth Vermeer van Ajax is kansloos bij de strafschop van Marc Janko (rechts) van FC Twente.
Foto: ANP
AMSTERDAM – Al direct bij de opening van het nieuwe Nederlandse seizoen heeft FC Twente zaterdag karakter getoond. De bekerwinnaar, door blessures niet helemaal voltallig, speelde in de ArenA bijna een helft met tien man tegen kampioen Ajax. De Tukkers wonnen de Johan Cruijff Schaal wel, vooral omdat ze veel efficiënter met de kansen omsprongen: 2-1.
De ouverture van het seizoen liet zich niet vergelijken met de vorige ontmoeting tussen beide ploegen, toen Ajax in een kolkende ArenA de 30e landstitel veroverde. Ook de 16e editie van de Johan Cruijff Schaal was ondergeschikt aan de volgende wedstrijd van de regerend titelhouder en bekerwinnaar.
Ajax acteerde met het oog op het komende uitduel in de eredivisie met De Graafschap zonder de licht geblesseerde Jan Vertonghen. Bij FC Twente speelde de van een blessure herstelde Bryan Ruiz alleen de tweede helft omdat hij woensdag in de Champions League nodig is. Basisspelers als Nacer Chadli en Denny Landzaat zijn nog geblesseerd.
Ajax domineerde maar vergat zich voor rust te belonen. Christian Eriksen kopte op de lat, de nieuwe spits Kolbeinn Sighthorsson schoot maar net naast en een trap van Theo Janssen scheerde over de lat. De van FC Twente overgekomen linkspoot mocht het zich aanrekenen dat zijn oude club na 20 minuten op voorsprong kwam. Hij veroorzaakte een strafschop door Luuk de Jong naar de grond te trekken. Marc Janko maakte vanaf 11 meter geen fout: 1-0.
Na 47 minuten vergat Steven Berghuis dat hij al een gele kaart voor een zware overtreding op Siem de Jong op zak had. Hij leek met een fopduik een penalty te willen forceren en moest van arbiter Pol van Boekel met een tweede prent vertrekken. Nog geen 7 minuten later profiteerde Toby Alderweireld met een verwoestende uithaal van de overtal situatie (1-1).
Ajax leek op weg naar de eerste prijs van het seizoen maar liet zich verrassen door Ruiz, die van Blind en Ooijer alle gelegenheid kreeg om FC Twente voor het tweede jaar op rij de Johan Cruijff Schaal te bezorgen.
© Gelderlander 2011, op dit artikel rust copyright.
Enkele posters verbinden wel erg vergaande conclusies aan deze oefenwedstrijd.
Vanaf volgend weekend moet Ajax er staan. En daar heb ik best fiducie in.
Jaja, in ieder geval 1 poster komt met een open deur aanzetten ..wimpey schreef:Enkele posters verbinden wel erg vergaande conclusies aan deze oefenwedstrijd.
Blij met de punten ...
Cliché's berusten nu eenmaal op waarheid.
Ik dacht dat die wedstrijd vandaag gespeeld zou worden. Zet net dit ding aan en zie dat het gister was. Ik maak me niet druk om oefenwedstrijden.
Ik dacht dat die wedstrijd vandaag gespeeld zou worden. Zet net dit ding aan en zie dat het gister was. Ik maak me niet druk om oefenwedstrijden.
Ik was trouwens niet de eerste met de open deuren, zie ik:

999 schreef:Competitie is nog niet begonnen AR ..Ajax Rules schreef:Feyenoord 1-0 achter bij Veendam.

Die gozer heeft totaal niets te zoeken bij Ajax 1Ajaciedjuh schreef:Ebec. by far de slechtste.