De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

joey
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » zo jun 05, 2011 10:04 pm

Scherrer schreef: Bestuurder gaat worden? Hij wordt helemaal geen bestuurder, hij wordt commissaris. Hij gaat het beleid van Ajax op het gebied van het voetbal controleren en waar nodig de club van advies voorzien. Meer niet.

Inderdaad. Laten we niet overdrijven, zeg. Het is mij een raadsel wat de nu aftredende commissarissen überhaupt gedaan hebben. Joop Krant? :confused.gif:

Cruijff gaat op technisch gebied de lijnen uitzetten en Davids vult hem aan. Zo stel ik me dat voor. Het supertrio gaat het dan uitvoeren. Dat is dus iets anders dan controleren. Davids zullen ze genomen hebben vanwege zijn kennis van en zijn denkbeelden over het straatvoetbal.

Davids is nog ontdekt door Jany van der Veen (net als Bosman, Vink, en Rob en Richard Witschge, o.a.) Van der Veen op zijn beurt ging weer voor Ajax scouten op aandringen van Cruijff. Dat is denk ik de enige connectie tussen Cruijff en Davids. Indirect heeft Cruijff ervoor gezorgd dat Davids bij Ajax beland is.
Het stinkt aan alle kanten!

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma jun 06, 2011 7:34 am

Hij zou bij Ajax ook alleen een project straatvoetbal kunnen doen. Ze zullen wel meer van hem verwachten. Wat is idd de vraag. Rapportages doornemen en intelligente vragen stellen tijdens vergaderingen met het bestuur? Misschien is dat het wel gewoon. Kan ook zijn dat hij intensief gaat samenwerken en ipv van Cruijff z'n gezicht laat zien op de club. Johan zal hem voorgedragen hebben omdat ie een eigen kijk heeft op Ajax die wel strookt met de zijne, geen idee of Edgar daarbij na Hiddink ook eerste keus was. Leuk dat ie terug is.

Le T.

Bericht door Le T. » ma jun 06, 2011 8:29 am

Jabu schreef:De argumenten die jij noemt spreken inderdaad in zijn voordeel en maken het beeld een stuk positiever. Vind jij alleen niet dat iemand in de RvC iets van bestuurlijke ervaring zou moeten hebben? Je moet namelijk wel het beleid van het bestuur kunnen controleren en beoordelen.
Dat is het probleem als je Cruijff erbij betrekt. Dan is ervaring totaal irrelevant, en kunnen voormalig goede voetballers alles.

Dan is Davids nog een meevaller, in die zin dat hij nog wel eens wat anders heeft gedaan dan tegen een bal trappen en dat hij een opleiding heeft. Ook zien we bij Davids het effect van het 'wij van wc-eend-gehalte' van de Nederlandse media. Als je niet met de pers praat of niet goed bent met de pers, dan zegt dat niet slechts hoe je met de pers bent, maar wat voor karakter je bent. Dat iemand gewoon niet zoveel moet hebben van de Nederlandse pers met hun domme vragen en leugens, dat wil er niet in.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jun 06, 2011 9:03 am

Op basis waarvan wordt hier überhaupt geconcludeerd dat Cruijff Davids heeft voorgedragen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 06, 2011 9:36 am

Op basis van niets, Bertje. Cruijff kent Davids ongetwijfeld, maar Davids behoort niet tot zijn inner circle.

Er is ook nog zoiets als een benoemingscommissie. Er zal vast overleg zijn geweest tussen Cruijff en die commissie, maar het ziet er toch naar uit dat de commissie zelfstandig aan het werk is geweest en niet aan de leiband van Cruijff heeft gelopen. Cruijff kende Ten Have niet eens, neem ik aan. Cruijff heeft blijkbaar geen harde eisen gesteld. Geen Fontein in de RVC en geen Keje Molenaar en Peter Boeve is ook nergens te bekennen. :smallgrin.gif:

Misschien is Cruijff iets serieuzer dan hier soms werd verondersteld? :confused.gif:

Le T, ik begrijp niet waarom je dat verbaast. Cruijff heeft het van meet af aan gehad over het inzetten van oud-spelers die maatschappelijk geslaagd waren en goed opgeleid. Vandaag weer, in zijn column:
Cruijff: Ajax zit tussen wal en schip

AMSTERDAM - Laten we hopen dat we over een tijdje kunnen zeggen, dat Ajax een blauwdruk voor de rest van de sport is geworden. Goede mensen op de juiste plekken, met verstand van de sport op de posities die daar direct mee in verband staan.

Probleem is alleen, dat alles nog niet officieel is. Door alle ontwikkelingen van de laatste maanden is het helaas onmogelijk om spijkers met koppen te slaan. Door alle tegenwerking van de vorige raad van commissarissen en directie is Ajax zelfs niet in staat om een jeugdspeler een contract aan te bieden. De kans is namelijk groot, dat als wij met iemand komen er geen actie wordt ondernomen.

Ik had zelf gehoopt, dat er een interim werd aangesteld die alles uit had kunnen voeren. Vraag me niet wie, wat of hoe, maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets met een beetje goede wil niet te realiseren was geweest.

We praten tenslotte over het belang van Ajax.

Als alles goed gaat, hebben we na de ledenraad van vanavond officieel een nieuwe raad van commissarissen, om daarna weer vijf weken te wachten om het beleid uit te kunnen voeren. Volgens de regels kunnen we namelijk pas eind juli beginnen. Het ergste vind ik dit nog voor alle trainers en jeugdspelers die al die tijd niet weten of ze wel of niet aan de bak kunnen.

Met dank aan bestuurders en een directie die ons al zes maanden dwars zitten. Elke keer komen ze weer met iets, waardoor wij spitsroeden moeten lopen. Daardoor zitten we nog twee maanden tussen het wal en het schip, wat het belang van Ajax allesbehalve ten goede komt.

Maar misschien dat we over een jaar kunnen concluderen, dat we al deze drempels toch goed hebben genomen en een voorbeeld voor de rest zijn. Duidelijk is in ieder geval, dat dit nooit meer mag gebeuren. Daarom gaat iedereen richting de toekomst meteen zijn verantwoordelijkheid nemen. Ajax moet oud-spelers opleiden voor functies in de club. Ik kan me niet voorstellen, dat als je tien, twintig ex-voetballers een studie laat volgen, niet een man of vijf naar boven komen drijven die op bestuurlijk niveau voor de club van waarde kunnen zijn.
Opleiden, een studie... Hij heeft het dus niet over zomaar iemand een verantwoordelijke functie geven.

Vervelend trouwens dat het zo lang duurt. Blijkbaar vechten de RVC en de directie tot de laatste dag door. Dat duidt erop dat we straks waarschijnlijk afscheid zullen nemen van al die 'heren', inclusief Slop en Van der Aat.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jun 06, 2011 10:08 am

Scherrer schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Zeker Neef. Maar mij gaat het meer om de functie die hij zou gaan bekleden. Op grond waarvan moeten wij nu denken dat hij een geweldig bestuurder gaat worden?
Bestuurder gaat worden? Hij wordt helemaal geen bestuurder, hij wordt commissaris. Hij gaat het beleid van Ajax op het gebied van het voetbal controleren en waar nodig de club van advies voorzien. Meer niet.
Misschien is bestuurder verkeerd geformuleerd. Hij zou toezichthouder worden. Maar wel een die samen met de anderen de "macht" heeft om het bestuur te ontslaan. Dan moet je volgens mij ook kaas hebben gegeten van het managen van een grote onderneming. Dit is niet slechts een beetje kijken of het voetbal er leuk uitziet, of wat adviezen geven. Deze functie gaat veel verder.

Ik zit zelf in twee Raden van Toezicht en ik kan je vertellen: dat vereist nogal wat managementeigenschappen; in ieder geval veel meer dan vakinhoudelijke kennis.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jun 06, 2011 10:09 am

joey schreef:Op basis van niets, Bertje. Cruijff kent Davids ongetwijfeld, maar Davids behoort niet tot zijn inner circle.

Er is ook nog zoiets als een benoemingscommissie. Er zal vast overleg zijn geweest tussen Cruijff en die commissie, maar het ziet er toch naar uit dat de commissie zelfstandig aan het werk is geweest en niet aan de leiband van Cruijff heeft gelopen. Cruijff kende Ten Have niet eens, neem ik aan. Cruijff heeft blijkbaar geen harde eisen gesteld. Geen Fontein in de RVC en geen Keje Molenaar en Peter Boeve is ook nergens te bekennen. :smallgrin.gif:

Misschien is Cruijff iets serieuzer dan hier soms werd verondersteld? :confused.gif:

Le T, ik begrijp niet waarom je dat verbaast. Cruijff heeft het van meet af aan gehad over het inzetten van oud-spelers die maatschappelijk geslaagd waren en goed opgeleid. Vandaag weer, in zijn column:
Cruijff: Ajax zit tussen wal en schip

AMSTERDAM - Laten we hopen dat we over een tijdje kunnen zeggen, dat Ajax een blauwdruk voor de rest van de sport is geworden. Goede mensen op de juiste plekken, met verstand van de sport op de posities die daar direct mee in verband staan.

Probleem is alleen, dat alles nog niet officieel is. Door alle ontwikkelingen van de laatste maanden is het helaas onmogelijk om spijkers met koppen te slaan. Door alle tegenwerking van de vorige raad van commissarissen en directie is Ajax zelfs niet in staat om een jeugdspeler een contract aan te bieden. De kans is namelijk groot, dat als wij met iemand komen er geen actie wordt ondernomen.

Ik had zelf gehoopt, dat er een interim werd aangesteld die alles uit had kunnen voeren. Vraag me niet wie, wat of hoe, maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets met een beetje goede wil niet te realiseren was geweest.

We praten tenslotte over het belang van Ajax.

Als alles goed gaat, hebben we na de ledenraad van vanavond officieel een nieuwe raad van commissarissen, om daarna weer vijf weken te wachten om het beleid uit te kunnen voeren. Volgens de regels kunnen we namelijk pas eind juli beginnen. Het ergste vind ik dit nog voor alle trainers en jeugdspelers die al die tijd niet weten of ze wel of niet aan de bak kunnen.

Met dank aan bestuurders en een directie die ons al zes maanden dwars zitten. Elke keer komen ze weer met iets, waardoor wij spitsroeden moeten lopen. Daardoor zitten we nog twee maanden tussen het wal en het schip, wat het belang van Ajax allesbehalve ten goede komt.

Maar misschien dat we over een jaar kunnen concluderen, dat we al deze drempels toch goed hebben genomen en een voorbeeld voor de rest zijn. Duidelijk is in ieder geval, dat dit nooit meer mag gebeuren. Daarom gaat iedereen richting de toekomst meteen zijn verantwoordelijkheid nemen. Ajax moet oud-spelers opleiden voor functies in de club. Ik kan me niet voorstellen, dat als je tien, twintig ex-voetballers een studie laat volgen, niet een man of vijf naar boven komen drijven die op bestuurlijk niveau voor de club van waarde kunnen zijn.
Opleiden, een studie... Hij heeft het dus niet over zomaar iemand een verantwoordelijke functie geven.

Vervelend trouwens dat het zo lang duurt. Blijkbaar vechten de RVC en de directie tot de laatste dag door. Dat duidt erop dat we straks waarschijnlijk afscheid zullen nemen van al die 'heren', inclusief Slop en Van der Aat.
Ah. Hij gaat alvast zijn straatje schoonvegen voor het geval dat?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Le T.

Bericht door Le T. » ma jun 06, 2011 10:16 am

joey schreef:Op basis van niets, Bertje. Cruijff kent Davids ongetwijfeld, maar Davids behoort niet tot zijn inner circle.

Of iets minder serieus? Hij heeft maanden geroepen dat bestuur en directie wegmoesten (met een tussenpauze waarin hij veronderstelde dat ze klakkeloos zijn plannetjes gingen uitvoeren), en toen Coronel zijn vertrek aankondigde, stond Cruijff er hulpeloos bij. Je zou zeggen dat iemand die serieus werkt maakt van de vervanging van bestuur en directie dan al vervangers klaar heeft staan. Maar blijkbaar moest de ledenraad via een benoemingscommissie zijn rommel opruimen.
Le T, ik begrijp niet waarom je dat verbaast. Cruijff heeft het van meet af aan gehad over het inzetten van oud-spelers die maatschappelijk geslaagd waren en goed opgeleid.
Het verbaast me ook niet, als je Cruijff een vinger in de pap geeft moet je niet raar opkijken dat er mensen op posities komen waarvan je je afvraagt of ze er wel de ervaring en de bagage voor hebben.
Onzin natuurlijk, directie en bestuur zijn verantwoordelijk zolang ze directie en bestuur zijn. Dan doen ze dus tot die tijd wat zij goed voor Ajax achten, en niet wat een ander goed voor Ajax acht. VdBoog en Coronel hebben al plaatsgemaakt zoals Cruijff wilde, de weg is vrij, alleen Cruijff heeft nog niemand om het over te nemen, tot die tijd kunnen directie en RvC niet weg. Als Cruijff zijn zaken goed voor elkaar had, dan was dit allemaal al geregeld. Maar toen Coronel opstapte wat Cruijff wilde en waar hij op had aangestuurd en hij de vraag kreeg "hoe nu verder" was het antwoord "Geen idee" en "Het is mijn probleem niet, ik ga lekker weer terug naar Barcelona".

Toen moesten zijn vriendjes in de ledenraad hem gezichtsverlies besparen en samen met anderen in de ledenraad het belang van Ajax dienen door te zorgen dat er snel een nieuw bestuur en directie kwam. Dat lijkt nog aardig te lukken ook, alleen zijn ze wel te laat omdat ze te laat begonnen zijn. Als je een bloedige coup pleegt moet je mensen klaar hebben staan om de lijken te vervangen. Daarin heeft Cruijff hopeloos gefaald en de daardoor veroorzaakte vertraging probeert hij nu in de schoenen van Coronel en VdBoog te schuiven, geholpen door die Telegraaf van hem, uiteraard.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 06, 2011 10:27 am

Hoezo? Hij heeft alleen de pest in dat hij nog niet aan de slag kan.
Cees, het blijft ook een vreemde constructie. In principe zou het logischer zijn als Cruijff, met zijn vakkennis, trainer of TD zou worden. Maar dat is dus niet mogelijk. Ik heb de indruk dat ze gezocht hebben naar zwaargewichten die de tekortkomingen van Cruijff compenseren zodat hij zich alleen met het vakinhoudelijke hoeft bezig te houden. Zo op het eerste gezich vind ik de nieuwe RVC beslist niet van minder kaliber dan de vorige. vorige.

@Le T: dus Cruijff moest een ploeg hebben klaarstaan op het moment dat hij nog niet eens wist dat de RVC ging opstappen? :confused.gif:

Bij Ajax gaat het nu eenmaal zo. Met commissies. Dat heeft Cruijff niet bedacht. Net zo min als hij bedacht heeft dat het nieuwe bestuur pas na zoveelenveertig dagen aan de slag kan. Het lijkt me niet fair om Cruijff te verwijten dat het allemaal zo lang duurt.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jun 06, 2011 10:52 am

joey schreef:Hoezo? Hij heeft alleen de pest in dat hij nog niet aan de slag kan.
Cees, het blijft ook een vreemde constructie. In principe zou het logischer zijn als Cruijff, met zijn vakkennis, trainer of TD zou worden. Maar dat is dus niet mogelijk. Ik heb de indruk dat ze gezocht hebben naar zwaargewichten die de tekortkomingen van Cruijff compenseren zodat hij zich alleen met het vakinhoudelijke hoeft bezig te houden. Zo op het eerste gezich vind ik de nieuwe RVC beslist niet van minder kaliber dan de vorige. vorige.

@Le T: dus Cruijff moest een ploeg hebben klaarstaan op het moment dat hij nog niet eens wist dat de RVC ging opstappen? :confused.gif:

Bij Ajax gaat het nu eenmaal zo. Met commissies. Dat heeft Cruijff niet bedacht. Net zo min als hij bedacht heeft dat het nieuwe bestuur pas na zoveelenveertig dagen aan de slag kan. Het lijkt me niet fair om Cruijff te verwijten dat het allemaal zo lang duurt.
Hij wilde de RVC toch weghebben? Als hij vooruit had gedacht, had ie z'n team al klaarstaan. Maar ja.. dit past wel in het straatje. Veel geblaat, weinig wol. Eerst keihard schreeuwen dat het allemaal beter moet, maar geen oplossing aandragen. Kijk nou eens die collum. Staat vol met algemeenheden, je kan er niks mee. Hij moet eens man en paar noemen.
Whitey on the moon.

jabu

Bericht door jabu » ma jun 06, 2011 11:03 am

joey schreef:Cees, het blijft ook een vreemde constructie. In principe zou het logischer zijn als Cruijff, met zijn vakkennis, trainer of TD zou worden. Maar dat is dus niet mogelijk. Ik heb de indruk dat ze gezocht hebben naar zwaargewichten die de tekortkomingen van Cruijff compenseren zodat hij zich alleen met het vakinhoudelijke hoeft bezig te houden. Zo op het eerste gezich vind ik de nieuwe RVC beslist niet van minder kaliber dan de vorige.
Kan dat niet of wil Cruijff dat zelf niet? Als RvC zijnde moet je namelijk volgens mij het beleid van anderen controleren. Het is dan wat vreemd als je zelf het beleid maakt, dit laat uitvoeren door vertrouwelingen en deze vervolgens zelf weer moet gaan controleren. Inderdaad een vreemde constructie.

Le T.

Bericht door Le T. » ma jun 06, 2011 11:06 am

joey schreef: @Le T: dus Cruijff moest een ploeg hebben klaarstaan op het moment dat hij nog niet eens wist dat de RVC ging opstappen? :confused.gif:
Uiteraard. Hij wilde dat de RvC opstapte, Ajax heeft een RvC nodig, dat is een gegeven, dus moet er dan een nieuwe RvC klaar staan. Zo doe je dat bij verenigingen ook, of je gaat voor het harmoniemodel, waarbij oud bestuur in alle rust zijn taken overdraagt aan het nieuwe bestuur, of je gaat voor het conflictmodel, en dan verzamel je handtekeningen voor een ALV en op die ALV presenteer je een tegenbestuur en dan laat je de ALV stemmen. Als je die stemming wint kun je de volgende dag nog aan de slag. Je gaat niet zeggen "het bestuur moet weg" zonder een nieuw bestuur te hebben, want dan komt de vereniging zonder bestuur te zitten en dat kan niet. Dat geldt voor een klaverjasvereniging van 12 leden, maar ook voor Ajax.
Jawel, dat was namelijk al een gegeven. Als hij nou al een lijstje met namen had toen Coronel opstapt waar hij op aangestuurd had, ipv "Geen idee", "Het is mijn probleem niet, ik ga weer lekker terug naar Barcelona", dan was dat probleem er nu niet meer geweest.

Het is ook niet voor niks dat stabiliteit te preferen is boven relschopperij, het is niet voor niks dat het harmoniemodel te verkiezen is boven het conflictmodel, het is niet voor niks dat clubs met stabiliteit in het bestuur en harmonieuze bestuurswisselingen het sportief beter doen dan clubs waar het al dan niet onder invloed van orakels rommelt.

Cruijff speelde het ook via de ledenraad, dat was de koninklijke weg, dat is binnen de bestuurlijke stabiliteit en de harmonie. En dan gaat het dus ook geleidelijk en niet heel snel. Maar hij speelde het tegelijkertijd via de Telegraaf, dan wordt het een bloedbad. Als in een land na democratische verkiezingen een machtswisseling plaatsvindt dan heeft dat ook niet of nauwelijks invloed op de economie, als militairen schietend het binnenhof innemen dan krijgt de economie wel een deuk.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 06, 2011 11:07 am

Welja, het wordt steeds zotter. :confused.gif:

Op het moment dat Ajax een nieuwe RVC nodig heeft wordt er door de ledenraad een commissie ingesteld om commissarissen te zoeken. Cruijff heeft daar weinig mee te maken. Als er die avond iets had moeten gebeuren, had het initiatief dus van de ledenraad moeten komen. Maar dat was helemaal niet aan de orde, want niemand zag de move van Coronel c.s aankomen.

Vanavond draagt de commissie een nieuwe RVC voor, en Cruijff is een van de commissarissen. Niet meer en niet minder. Cruijff wordt niet de alleenheerser van Ajax of zo.

Man en paard noemen? Terwijl hij niets kan doen? Dat heeft toch geen zin? :confused.gif:

Al die verwijten steeds. Hij zou geen verantwoordelijkheid willen nemen, hij zou incapabele vriendjes in de RVC willen zetten, hij zou dit, hij zou dat... Tot op heden valt het reuze mee. Cruijff lijkt wel degelijk bereid tot samenwerken en compromissen sluiten.

Toppie

Bericht door Toppie » ma jun 06, 2011 11:39 am

Ik ben eerder benieuwd hoelang JC in de RVC blijft zitten , ik zeg niet lang :blush.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma jun 06, 2011 11:53 am

joey schreef:Welja, het wordt steeds zotter. :confused.gif:

Op het moment dat Ajax een nieuwe RVC nodig heeft wordt er door de ledenraad een commissie ingesteld om commissarissen te zoeken.
Als degene die riep dat RvC en directie weg moesten had hij moeten zorgen dat ze niet ver hoefden te zoeken, maar dat het door hem gewenste bestuur en directie al in de coulissen klaar stond. Als Cruijff binnen de club de strijd had gevoerd dan was dat allemaal heel ordelijk en soepel gegaan, en was er ook geen urgentie geweest. De urgentie heeft hij zelf gecreeerd door buiten de structuren van de club om te gaan en die Telegraaf van hem in te schakelen. Toen kreeg die lastercampagne van hem het gewilde effect, en toen had hij opeens geen idee hoe het nu verder moest.
Cruijff heeft daar weinig mee te maken. Als er die avond iets had moeten gebeuren, had het initiatief dus van de ledenraad moeten komen. Maar dat was helemaal niet aan de orde, want niemand zag de move van Coronel c.s aankomen.
De timing van de move was er grappig, aangezien Cruijff te laat was voor het begin van de ledenraadvergadering, hij wilde net als in 2008 binnenstappen terwijl die al aan de gang was, fashionably late zullen we maar zeggen. Alleen was zijn komst mosterd na de maaltijd en stond hij voor lul voor de camera's, doordat Coronel deed wat Cruijff wilde. Dat hij er niet op had gerekend dat Coronel zou doen wat hij wilde maakte dat hij voor lul stond, en toen moest zijn gezicht gered worden.
Vanavond draagt de commissie een nieuwe RVC voor, en Cruijff is een van de commissarissen. Niet meer en niet minder. Cruijff wordt niet de alleenheerser van Ajax of zo.

Man en paard noemen? Terwijl hij niets kan doen? Dat heeft toch geen zin? :confused.gif:

Al die verwijten steeds. Hij zou geen verantwoordelijkheid willen nemen, hij zou incapabele vriendjes in de RVC willen zetten, hij zou dit, hij zou dat... Tot op heden valt het reuze mee. Cruijff lijkt wel degelijk bereid tot samenwerken en compromissen sluiten.
Dat valt nog te bezien. Maar ik de indruk dat Cruijff compromissen heeft moeten sluiten om zijn gezicht te redden, want hij merkt dat de opmerking "geen idee, het is mijn probleem niet" zelfs van hem niet werd gepikt. Daarnaast heeft de ledenraad en hun commissie hem een helpende hand toegestoken door het werk voor Cruijff op te knappen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 06, 2011 12:50 pm

Je begrijpt het blijkbaar niet, Le T. Nogmaals, de ledenraad stelt een commissie aan, en die commissie zoekt nieuwe commissarissen De nieuwe commissarissen bepalen vervolgens wie er in de directie zitten. Zo is het geregeld en niet anders. Een erelid, hoe populair ook, kan in zijn eentje geen nieuwe RVC of directie aanstellen.

Maar stel je voor dat het zou kunnen, had Cruijff het dan moeten doen? Had hij die avond een nieuwe ploeg moeten voorstellen? Hoe was daar in de ledenraad op gereageerd? Wat denk je zelf? Dan was Cruijff de dictator geweest en was de zaak ongetwijfeld verkeerd gelopen. En was jij er als de kippen bij geweest om hem een gebrek aan tact/tactisch inzicht/respect voor anderen te verwijten.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jun 06, 2011 1:16 pm

joey schreef:Je begrijpt het blijkbaar niet, Le T. Nogmaals, de ledenraad stelt een commissie aan, en die commissie zoekt nieuwe commissarissen De nieuwe commissarissen bepalen vervolgens wie er in de directie zitten. Zo is het geregeld en niet anders. Een erelid, hoe populair ook, kan in zijn eentje geen nieuwe RVC of directie aanstellen.

Maar stel je voor dat het zou kunnen, had Cruijff het dan moeten doen? Had hij die avond een nieuwe ploeg moeten voorstellen? Hoe was daar in de ledenraad op gereageerd? Wat denk je zelf? Dan was Cruijff de dictator geweest en was de zaak ongetwijfeld verkeerd gelopen. En was jij er als de kippen bij geweest om hem een gebrek aan tact/tactisch inzicht/respect voor anderen te verwijten.
Zoals jij het beschrijft, zou het moeten gaan. Echter, Cruijff heeft ervoor gekozen de aanval frontaal in te zetten om zo snel als mogelijk het bestuur en RVC te laten vallen. Meestal doen mensen dat, als ze een uitgewerkt plan hebben dat gelijk ingezet kan worden. Cruijff kon alleen maar uitbrengen dat Bergkamp en Jonk een presentatie hadden gemaakt.... that was it. Cruijff heeft z'n zin, het bestuur is weg.

Een erelid kan dus blijkbaar wel een bestuur en RVC laten vallen in z'n eentje.......
Whitey on the moon.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 06, 2011 1:36 pm

Nee hoor. In zijn eentje kon Cruijff niets beginnen. Hij had daarvoor de steun van prominente Ajacieden en van mensen in de ledenraad en ook van de leden nodig. Wat het laatste betreft: de leden hebben de Cruijffianen in de ledenraad gekozen. Dat was cruciaal in het hele proces. Uiteindelijk heeft de ledenraad zijn kant gekozen en niet die van de directie/RVC.

En voor de derde keer: Cruijff kón helemaal geen ploeg samenstellen. Daarvoor moet een commissie in het leven geroepen worden. En hij wilde het ook niet, neem ik aan. Hoe zou hij moeten beoordelen of iemand als Ten Have geschikt is of niet? :confused.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma jun 06, 2011 1:51 pm

joey schreef:Je begrijpt het blijkbaar niet, Le T. Nogmaals, de ledenraad stelt een commissie aan, en die commissie zoekt nieuwe commissarissen De nieuwe commissarissen bepalen vervolgens wie er in de directie zitten. Zo is het geregeld en niet anders. Een erelid, hoe populair ook, kan in zijn eentje geen nieuwe RVC of directie aanstellen.
Ik denk dat jij niet begrijpt dat het aanstellen wat anders is dan het vinden. Die commissie moest kennelijk nog van nul af op zoek, terwijl als Cruijff samen met die rioolkrant van hem en meelopers en stromannen van binnenuit de RvC en de directie ten val brengt, hij een alternatief moet hebben en dus moet zorgen dat die commissie van de ledenraad niet lang hoeft te zoeken. Die moesten eerst Cruijff nog over halen om notabene zelf commissaris te worden.
Nee, maar hij had het alternatief al achter de hand moeten hebben, de club heeft immers een RvC en directie nodig en deze moest weg van hem. Dan stelt de ledenraad zo'n commissie in, die commissie gaat dan naar degene die deze commissie noodzakelijk heeft gemaakt om te vragen wat zijn plannen zijn, en Cruijff komt dan met een lijstje met namen van mensen waarvan hij al weet dat ze geinteresseerd zijn. Dan schiet het op.

Hij is al vanaf september bezig, en in mei heeft hij nog geen flauw benul van hoe het dan verder moet, dan heeft hij dus gewoon al die maanden op zijn luie reet zitten te wachten om pas nadat hij voor lul stond en iedereen naar hem keek om wat te doen vervolgens Hiddink die niet kan te gaan pushen... Dan heb je dus iemand die wel rotzooi wil trappen maar geen verantwoordelijkheid voor het gevolg heeft genomen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jun 06, 2011 2:03 pm

Als Cruijff de Ten Have's en Römers van deze wereld moet gaan voordragen krijg je precies het omgekeerde van wat je hiervoor bij Ajax had, namelijk dat mensen wiens expertise niet op het gebied van de bedrijfsvoering ligt mensen moeten voordragen die wel over die zaken moeten gaan. Het hele punt was juist dat de schoenmaker bij z'n leest moest blijven.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 06, 2011 2:32 pm

Le T. schreef:Dan stelt de ledenraad zo'n commissie in, die commissie gaat dan naar degene die deze commissie noodzakelijk heeft gemaakt om te vragen wat zijn plannen zijn, en Cruijff komt dan met een lijstje met namen van mensen waarvan hij al weet dat ze geinteresseerd zijn. Dan schiet het op.
En wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft? Maar uiteindelijk bepaalt de commissie wie er in de RVC komen en niet Cruijff.

En daar is natuurlijk een reden voor. Cruijff is een topper op het voetbalgebied maar van andere zaken die bij eht runnen van een voetbalclub komen kijken (beursnotering, financién, enz) heeft hij de ballen verstand. De benoemingscommissie hoort genoeg expertise te hebben om álle kandidaten te kunnen beoordelen. (Of dit in de praktijk altijd zo werkt is een tweede.)
Laatst gewijzigd door joey op ma jun 06, 2011 2:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jabu

Bericht door jabu » ma jun 06, 2011 2:36 pm

Bertje schreef:Als Cruijff de Ten Have's en Römers van deze wereld moet gaan voordragen krijg je precies het omgekeerde van wat je hiervoor bij Ajax had, namelijk dat mensen wiens expertise niet op het gebied van de bedrijfsvoering ligt mensen moeten voordragen die wel over die zaken moeten gaan. Het hele punt was juist dat de schoenmaker bij z'n leest moest blijven.
Precies. Het is nogal krom om hem dit te gaan verwijten.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jun 06, 2011 3:01 pm

Jabu schreef:
Bertje schreef:Als Cruijff de Ten Have's en Römers van deze wereld moet gaan voordragen krijg je precies het omgekeerde van wat je hiervoor bij Ajax had, namelijk dat mensen wiens expertise niet op het gebied van de bedrijfsvoering ligt mensen moeten voordragen die wel over die zaken moeten gaan. Het hele punt was juist dat de schoenmaker bij z'n leest moest blijven.
Precies. Het is nogal krom om hem dit te gaan verwijten.
Maar als de namen hem (Cruijff) niet bevallen, wordt je koud gemaakt. Hij heeft een enorme macht. Een aantal mensen binnen Ajax zakken gelijk op hun knieën als Cruijff iets wil. Daar is geen bestuur tegenop gewassen. Alleen een bestuur dat de goedkeuring van Cruijff kan wegdragen en laat diezelfde Cruijff nou altijd een zeer ongelukkige hand hebben in het parachuteren van z'n vriendjes.
Whitey on the moon.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 06, 2011 3:16 pm

GangstaRiB schreef:Maar als de namen hem (Cruijff) niet bevallen, wordt je koud gemaakt.
Zo, zo. Een lelijke spellingsfout en een drieste bewering.

Naar verluidt (berichten uit de pers) wilde Cruijff graag Maarten Fontein in de RVC, maar dat is niet doorgegaan omdat er binnen Ajax weerstand leefde tegen deze benoeming. Voor de rest weten we eigenlijk niets.

Cruijff zal het vast zien zitten in de andere leden van de RVC, maar het omgekeerde zal ook het geval zijn. Anders krijg je geen goed team.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma jun 06, 2011 3:18 pm

Ajax.nl:
Ajax contracteert Sheraldo Becker (speler B2).
:smallgrin.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie