PSV 2010-2011
- Daily Blind
Re: PSV 2010-2011
Schandalig dat dit wordt toegestaan. Ik dacht dat de EU hier op tegen was en dit zou tegengaan.
- Daily Blind
Chris schreef:Bijgaand een overzichtje van alle steun vanuit de overheden:
http://www.groene.nl/2011/20/wie-betaalt-het-voetbal
Slecht artikel!
Waarom?Zlatan Son of God schreef:Chris schreef:Bijgaand een overzichtje van alle steun vanuit de overheden:
http://www.groene.nl/2011/20/wie-betaalt-het-voetbal
Slecht artikel!
- Daily Blind
Omdat niet alle steun werkelijk steun is. Geld van Amsterdam in de ArenA bijvoorbeeld. Amsterdam kiest bewust voor het stadion, zodat het ook voor de gemeente winstgevend is. Mee betalen van de huldigingen.. uhm wat denk je dat een huldiging voor een stad opleverd? etc..
Banken willen ook gewoon geld verdienen, dus als zij rendement zien dan duiken ze daar echt wel in. Waarschijnlijk vinden ze de risico's gewoon te hoog wat voor een (te) hoge rente zorgt. Is ook niet zo gek met dat wanbeleid van veel clubs.Epi Drost schreef:Breek Munsterman de bek niet open. Twente heeft bij meerdere banken aangeklopt voor 10 miljoen voor de stadionuitbreiding. Geen bank wilde het doen. Mag jij mij vertellen welke ´gewone´ onderneming met meer dan 40 miljoen omzet, al jaren een positief bedrijfsresultaat, eigen stadion als onderpand het niet lukt om ergens 10 miljoen los te peuteren om door te groeien. Veel clubs gedragen zich natuurlijk niet als volwassen onderneming. Maar banken schijnen tegelijkertijd zelfs gezonde voetbalclubs niet als volwassen onderneming te willen zien. Een ontwikkelaar van iPhone apps haalt zo 10 miljoen op. En dat is geen minder risicovolle bedrijfstak dan voetbal.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Precies, het risico om geld te lenen aan een voetbalclub is gewoon hoog. Als er één of twee ballen verkeerd vallen kan het zomaar zijn dat de paniek toeslaat en dat de club met dat geleende geld de transfermarkt opgaat. Een blik in de boekhouding bij een willekeurig aantal clubs laat bovendien weinig aan de verbeelding over. Voetbalclubs staan er gewoon erg slecht op.
Dat het bij PSV zo hard ging heeft me toch ook wel wat verrast. Dat ze moesten bezuinigen was al wel duidelijk maar dit is echt een hele serieuze ingreep. Er zal daar echt weinig mogelijk zijn.
Dat het bij PSV zo hard ging heeft me toch ook wel wat verrast. Dat ze moesten bezuinigen was al wel duidelijk maar dit is echt een hele serieuze ingreep. Er zal daar echt weinig mogelijk zijn.
Nil volentibus arduum
Als een bank niet in Twente wil investeren dan investeert het in geen enkele Nederlandse club, daar kunnen we het hopelijk over eens zijn. Gegeven dat feit is het logisch dat clubs bij hun gemeente aankloppen. Er is gewoon geen andere keus. Munsterman heeft aangegeven liever zaken te doen met een bank alhoewel dat duurder is. Maar als die banken niet willen houdt dat op.Jesse schreef: Banken willen ook gewoon geld verdienen, dus als zij rendement zien dan duiken ze daar echt wel in. Waarschijnlijk vinden ze de risico's gewoon te hoog wat voor een (te) hoge rente zorgt. Is ook niet zo gek met dat wanbeleid van veel clubs.
De gemeente Enschede heeft overigens niet bepaald spijt voor de steun aan Twente. De lening is versneld en met rente terugbetaald. En de Enschedese binnenstad heeft alleen al in April en Mei dit jaar een jaaromzet verdiend met dank aan Twente.
PSV 2010-2011
Alsof er bij lenen aan Twente geen risico's zijn. Dit artikel in de Volkskrant geeft aan dat er nog niet eens zo heel lang geleden zware financiële problemen bij Twente waren: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Spo ... ente.dhtml
In maart was Twente had Twente overigens nog maar een deel van de vorige lening van 20 milj. terugbetaald....http://www.gemeente.nu/web/Actueel/Best ... -lenen.htm
In maart was Twente had Twente overigens nog maar een deel van de vorige lening van 20 milj. terugbetaald....http://www.gemeente.nu/web/Actueel/Best ... -lenen.htm
Ik denk dat jij die dwaas bent die Theo op z'n rug heeft... En op je lul Joop?Epi Drost schreef:Als een bank niet in Twente wil investeren dan investeert het in geen enkele Nederlandse club, daar kunnen we het hopelijk over eens zijn. Gegeven dat feit is het logisch dat clubs bij hun gemeente aankloppen. Er is gewoon geen andere keus. Munsterman heeft aangegeven liever zaken te doen met een bank alhoewel dat duurder is. Maar als die banken niet willen houdt dat op.Jesse schreef: Banken willen ook gewoon geld verdienen, dus als zij rendement zien dan duiken ze daar echt wel in. Waarschijnlijk vinden ze de risico's gewoon te hoog wat voor een (te) hoge rente zorgt. Is ook niet zo gek met dat wanbeleid van veel clubs.
De gemeente Enschede heeft overigens niet bepaald spijt voor de steun aan Twente. De lening is versneld en met rente terugbetaald. En de Enschedese binnenstad heeft alleen al in April en Mei dit jaar een jaaromzet verdiend met dank aan Twente.
IK GELOOF!!!!!!
Banken denken met grote leningen aan de lange termijn. Twente is wat dat betreft nog maar net komen kijken en het is nog maar de vraag of Twente over 5 jaar nog steeds bovenin meedoet. Fiet is dat het achterland en draagvlak van Twente nog steeds kleiner is dan clubs als PSV of Ajax. Dat bepaalt op de lange termijn de levensvatbaarheid en continuiteit. Reken je niet rijk door een paar seizoenen bovenin meedraaien.Epi Drost schreef:Als een bank niet in Twente wil investeren dan investeert het in geen enkele Nederlandse club, daar kunnen we het hopelijk over eens zijn. Gegeven dat feit is het logisch dat clubs bij hun gemeente aankloppen. Er is gewoon geen andere keus. Munsterman heeft aangegeven liever zaken te doen met een bank alhoewel dat duurder is. Maar als die banken niet willen houdt dat op.Jesse schreef: Banken willen ook gewoon geld verdienen, dus als zij rendement zien dan duiken ze daar echt wel in. Waarschijnlijk vinden ze de risico's gewoon te hoog wat voor een (te) hoge rente zorgt. Is ook niet zo gek met dat wanbeleid van veel clubs.
Laatst gewijzigd door Ronald! op do mei 26, 2011 9:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan iemand mij uitleggen waarom de VVD deze deal steunt? Sinds wanneer is de VVD voorstander van overheidssteun aan bedrijven? 

Het stinkt aan alle kanten!
We kunnen vaststellen dat betaald voetbal een rechtse hobby is
I think I lost my fucking headache

Ook afschaffen?

Ja, blijkbaar.
Op PN schelden VVD'ers op GL en de SP omdat die partijen tegen overheidssteun aan BVO's zijn. Het moet niet gekker worden.
Mij lijkt het heel simpel. Een club die wanbeleid heeft gevoerd moet een stapje terugdoen. Gemeenten die clubs uit de brand helpen, geven een verkeerd signaal af. Voetbalclubs zijn bedrijven, en bedrijven moeten realistisch begroten.
Zo typerend: Sanders wilde ook nu nog een keer per drie jaar CL-inkomsten begroten...
Hoe kan PSV Gomes benaderen in deze situatie? Dat is toch idioot?????
Op PN schelden VVD'ers op GL en de SP omdat die partijen tegen overheidssteun aan BVO's zijn. Het moet niet gekker worden.

Mij lijkt het heel simpel. Een club die wanbeleid heeft gevoerd moet een stapje terugdoen. Gemeenten die clubs uit de brand helpen, geven een verkeerd signaal af. Voetbalclubs zijn bedrijven, en bedrijven moeten realistisch begroten.
Zo typerend: Sanders wilde ook nu nog een keer per drie jaar CL-inkomsten begroten...

Hoe kan PSV Gomes benaderen in deze situatie? Dat is toch idioot?????

Voor hen die hun eigen broek niet kunnen ophouden? Wellicht wel. Hoewel ik natuurlijk blij ben dat PSV niet failliet is gegaan. Een top twee met Ajax en Twente is ook zo saai
I think I lost my fucking headache
Het gaat mij niet om PSV. Ik zou er ook faliekant tegen zijn als het Ajax betrof.
Je krijgt de vreemde situatie dat een gemeente de boeken van een bedrijf moet gaan controleren. Wat doet de gemeente Eindhoven als PSV stiekem tóch Gomes een salaris van twee miljoen geeft? Durft men zich dan de toorn van de PSV-supporters op de hals te halen door daar stappen tegen te ondernemen?
De gemeente Eindhoven heeft niets aan die grond zolang dat stadion er staat.
Je krijgt de vreemde situatie dat een gemeente de boeken van een bedrijf moet gaan controleren. Wat doet de gemeente Eindhoven als PSV stiekem tóch Gomes een salaris van twee miljoen geeft? Durft men zich dan de toorn van de PSV-supporters op de hals te halen door daar stappen tegen te ondernemen?
De gemeente Eindhoven heeft niets aan die grond zolang dat stadion er staat.
Schrijf je toevallig ook voor Elsevier, joey?
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Comme ... teunen.htm

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Comme ... teunen.htm
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ze konden niet meer voldoen aan de kortlopende verplichtingen zoals salarissen. Kortom, ze waren failliet.wimpey schreef:Bijna?Jöhnk schreef: Je zou bijna denken dat er echt een faillisement dreigde.![]()
Er wordt 80 miljoen ingepompt. Er ligt een eisenpakket van hier tot gunder v.w.b. de aanwending van al die leningen. En de club mag maar een fractie van dat bedrag in spelersmateriaal investeren.
Club was blijkbaar al enige tijd niet meer in staat het hoofd boven water te houden. Dit is nog een paar tikkies erger dan het verhaal van de kakkies. Ik heb trouwens het gevoel dat goodfella en niet Baseman de discussie v.w.b. de financiele toestand van psv op punten heeft gewonnen.![]()
psv doet echter nog steeds alsof z'n neus bloedt en zoekt contact met dure spelers op leeftijd als Gomes en Schaars. Prima zaak, want die hebben geen restwaarde.Halen, zou ik zeggen. Mag best wat kosten!
Ik heb trouwens ook het gevoel dat ik de discussie van Baseman heb gewonnen. Alleen benieuwd of ie een grote vent is om dat toe te geven. Alhoewel ik gok dat ie lekker laf blijft.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Hoezo gewonnen? Nu is er toch weer geld? 

Zoiets ja.El Clavo schreef:Hoezo gewonnen? Nu is er toch weer geld?

Mijn 2 centen. Volgend jaar mei is er al ruim 20 miljoen euro verdampt.
Het punt is dat je die redenering ook los kunt laten op andere bedrijfstakken. Banken hebben geen problemen met het investeren van veel geld in mobiele apps, bijvoorbeeld, of biotechnologie bedrijven waarvan ze nog niet weten of er ooit een product op de markt komt, of exploratiebedrijven die naar olie gaan boren op een plek waarvan ze niet zeker weten of er ook olie ligt.Ronald! schreef: Banken denken met grote leningen aan de lange termijn. Twente is wat dat betreft nog maar net komen kijken en het is nog maar de vraag of Twente over 5 jaar nog steeds bovenin meedoet. Fiet is dat het achterland en draagvlak van Twente nog steeds kleiner is dan clubs als PSV of Ajax. Dat bepaalt op de lange termijn de levensvatbaarheid en continuiteit. Reken je niet rijk door een paar seizoenen bovenin meedraaien.
Banken zien voetbal gewoon niet als normale bedrijfstak. Net zoals de EU voetbal ook niet als normale bedrijfstak behandelt, anders was de concurrentiecommissie er wel mee bezig.
Ik ook. Ik ben sowieso tegen dat pinnen van andermans rekening.joey schreef:Het gaat mij niet om PSV. Ik zou er ook faliekant tegen zijn als het Ajax betrof.
psv heeft er een puinhoop van gemaakt. Da's hun probleem en dat lossen ze maar zelf op.
Is SC Eindhoven niet al te lang geleden ook niet bijna over de kop gegaan? Kregen die toen ook geld van de lokale overheid? Zo ja, het zal niet om 50 mio gegaan zijn, lijkt me.

- Ajaciedjuh
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Mobiele apps, biotech: veel financiering via venture capital + individuele investeerders (Scheringa is min of meer het equivalent hiervan) al zullen banken ongetwijfeld ook een aandeel hebben.Epi Drost schreef:Het punt is dat je die redenering ook los kunt laten op andere bedrijfstakken. Banken hebben geen problemen met het investeren van veel geld in mobiele apps, bijvoorbeeld, of biotechnologie bedrijven waarvan ze nog niet weten of er ooit een product op de markt komt, of exploratiebedrijven die naar olie gaan boren op een plek waarvan ze niet zeker weten of er ook olie ligt.
oliebedrijven: hoeven nauwelijks te lenen, die hebben zelf kapitaal. Shell investeert bijv ongeveer 30 miljard per jaar uit eigen kapitaal. Geen bank voor nodig. Binnen de olieindustrie is het normaal om 500 miljoen te investeren zonder ook maar enig rendement (te verwachten). De projecten die wel lukken betalen dat makkelijk terug. Voetbalclubs hebben over het algemeen niet de basis/reserves om dergelijke risicos te kunnen lopen, terwijl dit in de regel toch gedaan wordt.
De praktijk is dat zowel grote pharma's als grote oliebedrijven het zoeken naar nieuwe kansen aan start-ups overlaten. Durven en exploreren, dat doen de grote bedrijven nauwelijks nog. Het zijn marketing machines. Banken investeren in die start-ups juist omdat ze erop gokken dat ze ooit door die grote bedrijven over worden genomen.Ronald! schreef: Mobiele apps, biotech: veel financiering via venture capital + individuele investeerders (Scheringa is min of meer het equivalent hiervan) al zullen banken ongetwijfeld ook een aandeel hebben.
oliebedrijven: hoeven nauwelijks te lenen, die hebben zelf kapitaal. Shell investeert bijv ongeveer 30 miljard per jaar uit eigen kapitaal. Geen bank voor nodig. Binnen de olieindustrie is het normaal om 500 miljoen te investeren zonder ook maar enig rendement (te verwachten). De projecten die wel lukken betalen dat makkelijk terug. Voetbalclubs hebben over het algemeen niet de basis/reserves om dergelijke risicos te kunnen lopen, terwijl dit in de regel toch gedaan wordt.
Feit is dat Twente 1 van de weinige clubs in de eredvisie is met een stadion in eigendom, en daarnaast is Twente 1, en dat is zeker, van de drie financieel gezonde clubs in de eredivisie. Het lijkt me dan ook geen rare conclusie om te beweren dat als banken Twente geen lening wil geven, banken over het algemeen problemen hebben met het financieren van voetbalclubs.