PSV 2010-2011

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Chris

Re: PSV 2010-2011

Bericht door Chris » wo mei 25, 2011 12:05 pm

Bijgaand een overzichtje van alle steun vanuit de overheden:

http://www.groene.nl/2011/20/wie-betaalt-het-voetbal
Chris a.k.a Giiser

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 25, 2011 12:07 pm

Op PN staat te lezen dat Philips PSV 20 miljoen gaat lenen. Nog meer schulden.
Het stinkt aan alle kanten!

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » wo mei 25, 2011 1:43 pm

joey schreef:Op PN staat te lezen dat Philips PSV 20 miljoen gaat lenen. Nog meer schulden.
Alleen op deze manier overleeft die ... aan de Maas ook..
Weer op zoek naar een Interim coach..

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo mei 25, 2011 2:10 pm

Ik begrijp dus dat het terrein slechts een onderpand is voor de lening. Het is dus gewoon nog eigendom van PSV, maar enkel bij een faillisement (gebeurt niet) heeft de gemeente een vinger in de pap. Mooie constructie in dat geval: geen subsidie, maar inderdaad een zakelijke transactie die de lasten direct verlaagd. Als ze er nu nog voor zorgen dat ze ook voldoende binnen halen om netjes af te lossen op de lening ziet het er allemaal alweer een stuk beter uit. Goed gedaan van Sanders.

Epi Drost

Bericht door Epi Drost » wo mei 25, 2011 2:45 pm

Chris schreef:Bijgaand een overzichtje van alle steun vanuit de overheden:

http://www.groene.nl/2011/20/wie-betaalt-het-voetbal
Zolang banken weigeren geld te lenen zelfs aan financieel gezonde en winstgevende clubs, zullen overheden een belangrijke rol spelen in het financieren van voetbal.

Jesse

Bericht door Jesse » wo mei 25, 2011 2:53 pm

Waarom zou een bank dat niet doen?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo mei 25, 2011 3:08 pm

Jesse schreef:Waarom zou een bank dat niet doen?
Het is niet uitgesloten dat een bank dat niet kan of wil doen, maar je leent dan wel tegen een hoger rentepercentage. Daarmee verliest een dergelijke constructie direct zn meerwaarde, want de besparing zit m nu juist in het lagere rentepercentage waartegen overheden kunnen lenen.

Jesse

Bericht door Jesse » wo mei 25, 2011 3:12 pm

Ik begrijp waarom een club hiervoor kiest, maar Epi stelt dat banken weigeren met clubs zaken te doen. Het lijkt mij dat als een club echt gezond is (en dus terug kan betalen) dat een bank daar dan wel zaken mee wil doen - tegen de normale voorwaarden. De rente zal dan wel hoger liggen dan bij een deal met de gemeente, ja.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 25, 2011 3:37 pm

Feest schreef:Die is allang weg daar.

Ter geruststelling: ik heb uit goede bron vernomen dat Thomas aka Enganche nog gewoon bij PSV zit Foutje van Steef.

Een erfpachtconstructie houdt toch in dat de grond van de gemeente is?

FCT-Bantje

Bericht door FCT-Bantje » wo mei 25, 2011 3:44 pm

Jesse schreef:Ik begrijp waarom een club hiervoor kiest, maar Epi stelt dat banken weigeren met clubs zaken te doen. Het lijkt mij dat als een club echt gezond is (en dus terug kan betalen) dat een bank daar dan wel zaken mee wil doen - tegen de normale voorwaarden. De rente zal dan wel hoger liggen dan bij een deal met de gemeente, ja.
Zou normaal wel zo zijn, maar bij grote leningen hoort vaak een lange looptijd. Clubs die nu financieel gezond zijn kunnen erg snel financieel ongezond worden. Daarnaast zegt een onderpand weinig. Wat moet een bank met De Grolsch Veste als FC Twente er niet meer is? Ik denk niet dat Heracles Alemlo interesse heeft...

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo mei 25, 2011 3:48 pm

Dat is natuurlijk onzin. Het PSV stadion staat midden in de stad. Die grond is een fortuin waard. Ook als PSV er niet meer speelt. Misschien is de grond zelfs nog veel meer waard op het moment dat je het opnieuw zou onwikkelen. Een paar grote woontorens, of kantoren op een plek met een goede ontsluiting....da's zeer veel geld waard. Voor Twente is dat minder het geval, maar die prijs zal navenant lager zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 25, 2011 3:51 pm

Misschien speculeert de gemeente erop dat PSV t.z.t. een groter stadion elders zal gaan bouwen?

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo mei 25, 2011 4:21 pm

joey schreef:Misschien speculeert de gemeente erop dat PSV t.z.t. een groter stadion elders zal gaan bouwen?
Als het werkelijk zo is dat ze de grond gekocht hebben zal dat het idee zijn lijkt me, maar het lijkt toch echt om een lening te gaan. Terecht dat je voor een lening waarbij de belastingbetaler garant staat een dergelijk onderpand vraagt.

Rooie

Bericht door Rooie » wo mei 25, 2011 4:35 pm

Er kan in ieder geval direct 5000 euro van overgemaakt worden naar de knvb.

VZ
PSV krijgt geldboete van KNVB na twee verschillende verklaringen
Woensdag, 25 mei 2011 om 16:53

De KNVB heeft PSV een geldboete opgelegd. De Nederlandse voetbalbond heeft besloten om de Eindhovenaren te straffen, nadat er twee verschillende verklaringen waren afgegeven over een rode kaart tijdens de wedstrijd tussen het beloftenteam van PSV en Jong SC Heerenveen. De geldboete bedraagt vijfduizend euro. Dat weet ANP.

Toen SC Heerenveen-speler Quenten Martinus een rode kaart toebedeeld kreeg tijdens het duel, moesten meerdere spelers bij de KNVB verantwoording afleggen. Daarbij zouden twee spelers van Jong PSV compleet verschillende verklaringen hebben ingeleverd bij de Nederlandse voetbalbond.

Omdat beide spelers elkaar tegen zouden hebben gesproken, zou de geloofwaardigheid van de PSV’ers zijn aangetast. Mede daarom vindt de KNVB het verstandig en gerechtvaardigd om de Eindhovenaren een boete van vijfduizend euro op te leggen.

999

Bericht door 999 » wo mei 25, 2011 4:36 pm

PSV technisch weinig wijzer van financiële injectie

Algemeen directeur Tiny Sanders van PSV wil benadrukken dat het spelersbudget van PSV niet of nauwelijks zal stijgen na de financiële injectie van de gemeente Eindhoven, Philips en enkele particuliere investeerders.

'Het heeft helaas slechts beperkte gevolgen voor ons spelersbudget. Hoe blij we ook zijn met deze maatregelen, zijn we vooral bezig geweest met het dichten van een gat in de begroting', liet Sanders in een reactie weten aan Voetbal International.

PSV hoeft de gemeente en Philips niet te betrekken in het aankoopbeleid, maar heeft wel bepaalde afspraken gemaakt. Sanders: 'Er zijn budgetkaders afgesproken. Alles wat we daarboven verdienen zal primair in het voetbal gestoken worden, want daar gaat het natuurlijk om.'

Om te voldoen aan alle eisen van de gemeente inzake verkoop van de grond heeft PSV ingestemd met een periodieke inkijk in de boekhouding door de gemeente. (Thijs Slegers)
Blij met de punten ...

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo mei 25, 2011 4:40 pm

Benji schreef:Er kan in ieder geval direct 5000 euro van overgemaakt worden naar de knvb.

VZ
PSV krijgt geldboete van KNVB na twee verschillende verklaringen
Oei... Nog maar 9.800 van zulke misverstanden en je bent alweer 48 miljoen euro verder. :excited.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » wo mei 25, 2011 5:15 pm

Ik begreep net ook dat PSV een maximum salaris van 1 miljoen heeft afgesproken. Ik weet even niet of dat een interne richtlijn is of dat dat ook met de gemeente is afgesproken
I think I lost my fucking headache

Ronald!

Bericht door Ronald! » wo mei 25, 2011 5:58 pm

Nou, dan hebben we van PSV niet zoveel last meer de komende jaren. Dat zijn nog eens eisen!

Baseman

Bericht door Baseman » wo mei 25, 2011 6:59 pm

Het salaris plafond is een interne afspraak, waarvan kan worden afgeweken in bijzondere gevallen.

wimpey

Bericht door wimpey » wo mei 25, 2011 7:02 pm

Men heeft er bij psv wel een erg groot zootje van gemaakt. Die club wordt nu met een injectie van zo'n 80 miljoen van een failliesement gered.

Jammer dat ze die 80 miljoen niet in van die fijne Rutten - en Brands aankopen mogen steken. :hypocrite.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo mei 25, 2011 7:10 pm

Ik kijk hier eerlijk gezegd wel van op. Dit zijn grote bedragen.

Je zou bijna denken dat er echt een faillisement dreigde.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo mei 25, 2011 7:15 pm

Die indruk wordt wel gewekt, volgens mij had men het ook over een reddingsplan.
Hulp gemeente 'cruciaal’ voor herstel PSV
woensdag 25 mei 2011 | 16:12

EINDHOVEN (ANP) - PSV heeft woensdag een groot herstelplan gepresenteerd dat de club weer financieel gezond moet maken. 'Cruciaal’ in het plan is de verkoop van grond onder het PSV-stadion en trainingscomplex De Herdgang aan de gemeente, vertelde PSV-directeur Tiny Sanders woensdag.

Als de gemeenteraad akkoord gaat, leent de gemeente Eindhoven 48,6 miljoen euro om de grond van PSV te kopen. Wethouder Staf Depla (financiën) legde uit dat de transactie de gemeente geen geld kost, omdat PSV veertig jaar lang huur gaat betalen voor de grond. Uit de verkoop van seizoenkaarten betaalt PSV jaarlijks 2,4 miljoen euro, terwijl de gemeente verwacht 2,1 miljoen euro aan rente kwijt te zijn.

Eindhoven stelt strikte voorwaarden aan de hulp. Zo mag PSV in de begroting geen rekening meer houden met deelname aan de lucratieve Champions League. Het geld dat PSV ontvangt uit de verkoop van de grond moet worden gebruikt om schulden af te lossen en het eigen vermogen te verbeteren.

Als PSV failliet gaat, wordt de gemeente eigenaar van het stadion. De waardeontwikkeling van de grond is voor de gemeente. De risico's voor de gemeente zijn zo afgedekt, aldus wethouder Depla. Adviseurs van de gemeente Eindhoven zeggen dat er geen sprake is van staatssteun.

Voor het raadsvoorstel is in het Eindhovense college geen unanieme steun. De wethouders Mary Fiers (PvdA) en Lenie Scholten (GroenLinks) stemden tegen. En ook in de gemeenteraad zijn de meningen ernstig verdeeld. Oppositiepartij SP is ertegen. Coalitiepartij GroenLinks verklaarde zich al direct tegenstander en binnen coalitiepartij PvdA zijn de meningen verdeeld. De coalitiegenoten VVD en D66 en oppositiepartij CDA zijn voor.

PSV klopte begin dit jaar bij de gemeente aan, na presentatie van de jaarcijfers over het seizoen 2009-2010. Sanders legde woensdag uit dat PSV momenteel circa 20 miljoen euro per jaar verlies lijdt. De club stevende af op een negatief eigen vermogen.

PSV wil de inkomsten met vooral extra sponsorinkomsten structureel 10 miljoen euro verhogen en met een sluitende begroting van 60 miljoen euro gaan werken. De uitgaven worden met 10 miljoen euro beperkt, onder meer door een salarisplafond, beperking van spelerspremies en minder banen bij marketing, media en opleiding.

Hoofdsponsor Philips leent de club 20 miljoen euro extra als de gemeenteraad instemt met het voorstel. Bovendien is er een aantal nog onbekende Eindhovense ondernemers gevonden die de club 7 miljoen euro willen lenen.
www.pzc.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » wo mei 25, 2011 7:16 pm

Jöhnk schreef: Je zou bijna denken dat er echt een faillisement dreigde.
Bijna? :confused.gif:

Er wordt 80 miljoen ingepompt. Er ligt een eisenpakket van hier tot gunder v.w.b. de aanwending van al die leningen. En de club mag maar een fractie van dat bedrag in spelersmateriaal investeren.

Club was blijkbaar al enige tijd niet meer in staat het hoofd boven water te houden. Dit is nog een paar tikkies erger dan het verhaal van de kakkies. Ik heb trouwens het gevoel dat goodfella en niet Baseman de discussie v.w.b. de financiele toestand van psv op punten heeft gewonnen. :smallgrin.gif:

psv doet echter nog steeds alsof z'n neus bloedt en zoekt contact met dure spelers op leeftijd als Gomes en Schaars. Prima zaak, want die hebben geen restwaarde. :biggthumpup.gif: Halen, zou ik zeggen. Mag best wat kosten! :hypocrite.gif:

999

Bericht door 999 » wo mei 25, 2011 7:43 pm

Lenen, lenen, betalen betalen ...
Blij met de punten ...

Epi Drost

Bericht door Epi Drost » wo mei 25, 2011 7:48 pm

Jesse schreef:Ik begrijp waarom een club hiervoor kiest, maar Epi stelt dat banken weigeren met clubs zaken te doen. Het lijkt mij dat als een club echt gezond is (en dus terug kan betalen) dat een bank daar dan wel zaken mee wil doen - tegen de normale voorwaarden. De rente zal dan wel hoger liggen dan bij een deal met de gemeente, ja.
Breek Munsterman de bek niet open. Twente heeft bij meerdere banken aangeklopt voor 10 miljoen voor de stadionuitbreiding. Geen bank wilde het doen. Mag jij mij vertellen welke ´gewone´ onderneming met meer dan 40 miljoen omzet, al jaren een positief bedrijfsresultaat, eigen stadion als onderpand het niet lukt om ergens 10 miljoen los te peuteren om door te groeien. Veel clubs gedragen zich natuurlijk niet als volwassen onderneming. Maar banken schijnen tegelijkertijd zelfs gezonde voetbalclubs niet als volwassen onderneming te willen zien. Een ontwikkelaar van iPhone apps haalt zo 10 miljoen op. En dat is geen minder risicovolle bedrijfstak dan voetbal.

Overigens steden als Groningen en Maastricht geven miljoenen uit aan stadsmarketing, zonder enig effect. Investeren in de plaatselijke FC is in ieder geval niet minder effectief.

Wat PSV betreft, ik viel bijna van mijn stoel toen ik tijdens die arbitrage zaak van Twente tegen Ten Hag vernam dat PSV Ten Hag, in dezelfde positie als bij Twente, twee keer meer zou betalen. Bijna een half miljoen voor een assistent coach. Hou toch op. Nog afgezien van hoe belachelijk het is, het heeft werkelijk geen enkel nut of toegevoegde waarde om je ondersteunende personeel zo veel te betalen. Het levert geen moer op. En Nederlandse clubs vragen zich af waarom ze in de financiele problemen komen. Doe toch normaal man zou ik zeggen.

Gesloten