Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo mei 11, 2011 3:25 pm

Frank schreef:
het wegdek zeer slecht
Het lijkt me dat dit genoeg zegt. Slecht wegdek is een ding, maar om daar nu met 50/60/70 km per uur overheen te gaan met die smalle bandjes lijkt me iets teveel van het goede.
Dat is geen verplichting he. Je kunt er ook voor kiezen om wat minder risico te nemen. Ik ken deze afdaling niet dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Maar in de regel zijn het de renners die bepalen hoe gevaarlijk een situatie kan worden. Al vind ik het uiteraard ook niet nodig om onverantwoorde risico's te nemen.

Enige vorm van risico zul je verder natuurlijk altijd houden. Dat is inherent aan de sport. Kijk maar naar het noodlottige ongeval van Wouter Weylandt. Dat was helemaal geen gevaarlijk stuk en toch ging het dáár vreselijk mis.
Nil volentibus arduum

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » wo mei 11, 2011 4:18 pm

Oei, een zware valpartij van Raborenner Slagter in Giro...

Zie nu.nl

Oscarito

Bericht door Oscarito » wo mei 11, 2011 4:24 pm

Mijn hart stond bijna letterlijk stil toen ik het zag gebeuren. Gelukkig ziet het er niet levensbedreigend uit. Wel afgevoerd naar het ziekenhuis, hopelijk niets ernstig dat blijvend is.

Die valpartij heeft wel als gevolg gehad dat ik zelden zo'n ontlading heb meegemaakt als toen Weening als eerste over de finish reed bij een renner die me totaal niet ligt. Het roze is een mooie extra voor hem al vraag ik me af of hij echt blij zal zijn als hij het nieuws van Tom-Jelte Slagter zal horen.

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo mei 11, 2011 4:44 pm

Wat omhoog gaat, moet ook weer omlaag komen. Ik vind de Giro juist leuker vanwege die gekke bergen en afdalingen.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo mei 11, 2011 5:22 pm

Weening heeft overigens de etappe én de Roze trui gewonnen. :biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mei 11, 2011 5:42 pm

Hele mooie zege voor 'm!

Slagter maakt het overigens relatief goed. Geen zwaar letsel. Wel een hoofdwond en misschien een gebroken sleutelbeen maar da's niet zeker.

EDIT

De schade is uiteindelijk een hersenschudding, een gebroken oogkas en wat hechtingen in zijn gezicht. Stevig natuurlijk maar gelukkig geen blijvende schade.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr mei 13, 2011 12:02 pm

L'Equipe lekt UCI-lijst met verdachte renners uit Tour 2010

De Franse sportkrant L'Equipe publiceerde vandaag een lijst van wielrenunie UCI van renners die met extra aandacht werden gevolgd vanwege dopingverdenkingen. De uitgelekte lijst is opgemaakt vlak voor de start van de Tour de France in 2010, in Rotterdam. De Rus Denis Mentsjov, derde in het eindklassement van de ronde en vorig jaar nog rijdend voor de Rabobankploeg, staat opvallend hoog op de lijst. Mentsjov scoorde als enige renner een negen.

De UCI had alle tourdeelnemers voor de start in Rotterdam ingeschaald op een schaal van nul tot tien. Bij een nulscore (onder anderen Fabian Cancellara, Koos Moerenhout en Niki Terpstra kregen die score) was een renner absoluut niet verdacht. Een score van tien zou betekenen dat de desbetreffende renner sterk in de gaten werd gehouden. In die laatste categorie bevonden zich twee renners: de Spanjaard Carlos Barredo (inmiddels Rabobank) en de Oekraïner Jaroslav Popovitsj.

De UCI verklaarde gisteren teleurgesteld te zijn in het uitlekken van het overzicht, maar gaf toe een risico-indicatie van renners te hebben bijgehouden. De lijst moest de wielrenunie en het anti dopingagentschap WADA helpen bij het gericht controleren van renners, aldus de UCI.

Paspoort
De lijst is opgesteld aan de hand van de bloedwaarden uit het biologisch paspoort, dat sinds 2008 verplicht is voor alle professionele wielrenners. Het paspoort is een belangrijk wapen tegen het gebruik van doping, omdat het een regelmatig overzicht geeft van de bloed- en urinewaarden van de coureurs over langere tijd. Schommelingen van die waarden kunnen wijzen op het gebruik van doping. Volgens veel kenners heeft het paspoort geholpen om het wielrenners 'schoon' te maken, dus met minder dopinggebruik.

Critici zeggen echter dat afwijkingen in de bloed- en urinewaarde lang niet altijd wijzen op dopinggebruik, maar allerlei andere oorzaken kunnen hebben, zoals een bepaald dieet of medicijngebruik. Op basis van grote afwijkingen werd onder meer de Italiaanse renner Franco Pellizotti geschorst voor het gebruik van doping. Hij werd later vrijgesproken bij gebrek aan bewijs.

Vragen
Volgens Volkskrant-verslaggever Mark Misérus moet niet teveel gewicht aan de lijst worden gegeven. 'De lijst roept eigenlijk meer vragen op dan hij beantwoordt. Het is totaal niet duidelijk wat een bepaalde positie op de lijst betekent. Contador zit in categorie 5 en Armstrong in 4. Betekent dat dan dat Contador meer doping heeft gebruikt dan Armstrong? Eigenlijk kun je er niet veel uit concluderen.'

Opvallend is verder dat L'Equipe weer met een onthulling komt die gerelateerd is aan dopinggebruik, meent Misérus. De krant was berucht om haar artikelen over dopinggebruik in het wielrennen, maar sprak twee jaar geleden met eigenaar Marie-Odile Amaury (die ook Tourorganisator ASO bezit, red.) af om er veel minder over te schrijven. 'Dit is dan blijkbaar een uitzondering', stelt Misérus.

Fransen
Uit de uitgelekte lijst blijkt overigens dat Franse wielrenners aan de vooravond van de Ronde van Frankrijk van vorig jaar er het best voor stonden als het gaat om 'schoon' wielrennen. Op een schaal van nul tot tien scoren de 35 Fransen een gemiddelde van slechts 1,23. Nederland, met acht renners in de Tour, volgt op de voet met 1,25. Het slechtst komen Kazachstan en Oekraïne er vanaf; beide landen hadden drie vertegenwoordigers die gemiddeld op 5,33 uitkwamen. De ploegen Astana en RadioShack hadden opgeteld de hoogste verdenking.

De volgende vraag is natuurlijk wie de UCI-lijst aan L'Equipe gegeven heeft en met welk doel. De UCI stelt een onderzoek in, zo liet het gisteren weten.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mei 13, 2011 2:40 pm

Natuurlijk bestaat er zo'n lijst, maar de wielerwereld is verbaasd. :confused.gif:

Baseman

Bericht door Baseman » di mei 17, 2011 1:10 pm

Euhm, waar lees jij dat de wielerwereld verbaasd is?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo mei 18, 2011 8:37 am

Komt er nog een verslagje Marillion? :blush.gif:

Ik heb de etappe naar de Etna wel gekeken in ieder geval. Viel wat tegen, want Contador was 'iets' te goed.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mei 18, 2011 10:03 am

Ja, zal vanavond even een stukkie schrijven. Was in ieder geval weer genieten daar. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » wo mei 18, 2011 4:59 pm

Leuke etappe gezien vandaag in mijn 'vaste' vakantiestreek. De kanonnen hielden het kruit droog in de slotmeters. Opmerkelijk, want Scarponi wilde volgens mij wel, maar kon niet.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mei 18, 2011 9:37 pm

Dit zijn prachtige etappes. Selectief genoem om verschillen te kunnen maken en toch niet te zwaar waardoor zodat renners niet gaan wachten. Juist dit soort ritten maakt de Giro zo mooi.

Afgelopen weekend ben ik dus in Catania geweest om de Giro te bezoeken. Het was gelijk mijn eerste bezoek aan Sicilië en ik had al snel besloten dat het in ieder geval niet mijn laatste bezoek is geweest. Het is er prachtig en het sfeertje staat me ook wel aan. Op vrijdagmiddag geland. Dat was overigens vooraf nog even de vraag. Woensdag was de Etna namelijk actief geweest en het vliegveld was tot vrijdagochtend 6 uur 's morgens gesloten. Had dus ook nog achter kunnen blijven zonder Giro trip én zonder kaart voor Ajax - Twente want die had ik inmiddels doorgegeven.

Gelukkig liep het zo niet en kon ik 's middags kennismaken met het verkeer in Catania. Dat is wel echt autorijden 2.0. :smallgrin.gif:
Ik ben behoorlijk wat gewend op dat gebied maar dit was nog wel even wat erger. Wat een chaos. Er is echt maar één optie en dat is er vol in mee gaan. Anders had ik nu nog bij de eerste rotonde gestaan. Die middag nog een rondleiding door het oude stadscentrum gehad en 's avonds het uitgaansleven in. Catania is behoorlijk levendig. Veel mensen op straat en best veel leuke tentjes om lekker te eten en te drinken.

Afbeelding

Op zaterdag een fiets opgehaald bij een plaatselijke fietsenmaker die door m'n Italiaanse maatjes was geregeld en daarmee de klim van Monte Etna gedaan. Erg gaaf om daar naar boven te rijden. Compleet andere ervaring dan andere beklimmingen door de lavastenen om je heen en dan ook nog het uitzicht op de kust. De klim is vrij constant kwa stijgingspercentage. Niet al te steil maar toch best lastig door het open terrein en de wind die er staat. Hier een indruk van de omgeving:

Afbeelding

Boven nog even rond gekeken en 's middags de kust bezocht voor wat ontspanning. Avondeten in een kleine trattoria met moeders in de keuken en pa in de bediening. Heerlijk dat soort kleine tentjes. 's Avonds opnieuw het nachtleven opgezocht met een vreemde combinatie van Ajax spanning en Giro ontspanning in m'n maag.

Zondag vroeg op met datzelfde gevoel in m'n maag. Meteen terug richting de Etna voor wat ontspanning. Vanaf Rifugio Sapienza met de kabelbaan en een jeep helemaal naar de top geweest en rond een paar kraters gelopen. Echt heel indrukwekkend om daar rond te lopen. Als je ooit in de buurt bent absoluut doen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beneden was het tijd om een mooi plekje te zoeken en de radio in te schakelen. Daar zat ik dan. Met een wereldontvanger en een groepje nieuwsgierige Italianen om me heen. Zenuwen gieren door m'n lijf en een explosie van vreugde bij de doelpunten van Ajax. Bang voor een herhaling van zetten bij de snelle 2-1 en de definitieve ontlading bij het derde doelpunt. Op dat moment stonden er zeker 10 Italianen mee te juichen. :onfire.gif:

Terwijl ik in gedachten nog in Amsterdam zat kwam de Giro karavaan in de buurt. Dit maal was het de beurt aan de Italianen om de radio in te schakelen. Teleurstelling alom toen het bericht door kwam dat Siciliaan Nibali niet kon volgen maar enthousiasme bij de passage van de renners. Iedereen krijgt welgemeende aanmoedigingen. Ik stond te kijken op 1500 meter van de finish en was zo precies getuige van de laatste aanval van Contador. Echt indrukwekkend hoe hij daar een versnelling plaatst. Man wat gaat dat hard.

Afbeelding

Als drager van de maglia rosa kreeg ook Pieter Weening een luid applaus. Hoewel hij er echt volledig doorheen zat kon je toch wel zien dat hij er van aan het genieten was. Niet zo gek natuurlijk want dat maakt 'ie waarschijnlijk nooit meer mee.

De terugkeer richting Catania was ook nog wel spectaculair. Een tweebaansweg werd al snel tot driebaans omgedoopt toen de karavaan ploegauto's en bussen onder politiebegeleiding naar beneden kwam. En dan waren er ook nog tegenliggers. :smallgrin.gif:

's Avonds afgesloten met een derde avondje uit en toen zat m'n Giro tripje van dit jaar er al weer op. Erg genoten en volgend jaar uiteraard weer. Alleen even wat beter plannen in combinatie met de afloop van de competitie.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » wo mei 18, 2011 9:48 pm

Kijk dit is gaaf! Dank voor je verslag. :biggthumpup.gif:

Op TV was het al indrukwekkend. Die laatste jump van Contador was echt hard inderdaad. Rujano spartelde nog wat tegen, maar moest toch echt capituleren.

Morgen de hele dag langs de kust. Vaak gereden met de auto en dat is allemaal niet zo heel bijzonder.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mei 18, 2011 10:14 pm

Ik probeer er een jaarlijks uitje van te maken. Even sfeerproeven en tegelijkertijd proberen om verschillende stukken van Italië te ontdekken. Nu weet ik bijvoorbeeld dat ik absoluut nog eens terug moet om Sicilië verder te verkennen. Want ik heb natuurlijk maar een heel klein stukje gezien. Volgend jaar weer een andere locatie uitproberen. En gelukkig zit ik begin juni alweer daar.

Trouwens ook mooi om te zien hoe men omgaat met het overlijden van Wouter Weylandt. Schilderingen op de weg, spandoeken langs de kant. Dat zie je op tv niet terug maar het publiek is hem niet vergeten.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » wo mei 18, 2011 10:18 pm

Ga je altijd alleen of niet?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mei 18, 2011 10:36 pm

Dat is eigenlijk net hoe het uit komt. Deze keer ben ik alleen gegaan en had ik daar afgesproken met Italianen die ik op de fiets heb leren kennen. In Juni is de groep wat groter maar ik ga net zo makkelijk zonder afspraak en alleen op pad. Ik vermaak me prima en leg dan daar wel contacten.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 20, 2011 5:50 pm

Het was natuurlijk wel een beetje te verwachten. Echt spannend gaat de strijd om de roze trui niet worden dit jaar. Contador is verreweg de beste. Wel leuk dat die kleine Rujano meekon en de etappe mocht winnen. Zaterdag zal Contador zelf wel winnen op Monte Zoncolan.

Weening en Hoogerland in de aanval vandaag en Kruijswijk met een nette klassering. Toch wel weer wat Nederlandse lichtpuntjes.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 20, 2011 8:51 pm

De beklimming en afdaling van de Monte Crostis is op het laatste moment toch nog uit het parcours van de rit van zaterdag gehaald.

Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een vreemde gang van zaken. De renners wisten ruim van te voren wat ze te wachten stond. Daarbij ben ik van mening dat je er prima kunt afdalen. Maar goed, het parcours is natuurlijk nog altijd zwaar genoeg met aankomst op Monte Zoncolan. Wat dat betreft mis je deze extra klim niet.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » za mei 21, 2011 3:16 pm

Mooi om die protesten te zien.

peter

Bericht door peter » za mei 21, 2011 3:38 pm

Tankink doet dit toch wel mooi, hoor. :biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mei 21, 2011 4:13 pm

Kruijswijk 12e. Ook heel netjes. Inmiddels begint het te regenen maar dat maakt niet uit. Sterker nog, is denk ik alleen maar lekker omdat je zo wellicht iets afkoelt.

Mooie zege van Anton. Gun ik 'm wel. Op deze klim is het echt ieder voor zich en je moet erg goed indelen want als je jezelf opblaast dan is het echt de hel op aarde. Zoek straks maar eens op waar Brambilla is gebleven. Die ging in zijn enthousiasme aan het begin wat te hard.

Los van Contador is de strijd in het klassement eigenlijk heel erg leuk. Mooie strijd tussen Nibali en Scarponi.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » za mei 21, 2011 4:18 pm

Mooie rit. Alleen beetje apart wat er nu in de laatste 500 meter gebeurde. Nibali zat opeens weer bij Contador en vlak daarna was Contador weer weg.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mei 21, 2011 4:29 pm

Dat snapte ik ook even niet. Hij leek even terug te vallen en is vervolgens weer weg. Misschien toch even ingehouden vanwege de reacties van het publiek?

Vorig jaar heb ik hier vlak voor de finish staan kijken. En ik heb echt gewacht tot de laatste renners boven waren. Dan zie je echt fietsende lijken bovenkomen.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » zo mei 22, 2011 2:44 pm

Ai Garzelli zal de Cima Coppi voor de neus van Hoogerland wegkapen.

Kruijswijk doet het vandaag formidabel. Zit gewoon in het wiel van Contador te koersen.

Ai, hij overschat zich toch even, want nu opeens moet hij lossen.

Plaats reactie