FC Twente - Ajax, KNVB Bekerfinale, 08-05-2011
Moderator: mods
- SylvievdVaart
Re: FC Twente - Ajax, KNVB Bekerfinale, 08-05-2011
Leuk stukkie, Ko!
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy
Van Basten ook en Van Gaal niet, net als andere succesrijke toptrainers. Ik dacht dat we inmiddels allemaal wel door hadden dat een goede voetballer nog geen goede trainer maakt.joey schreef:Dat kan ik me niet voorstellen. De Boer is niet gek. Die man heeft zelf op topniveau gespeeld.
Jol liet Suarez ook functioneren door hem veel vrijheid te geven, De Boer verklaart zijn systeem heilig, en toen wilde Suarez plotseling heel erg graag weg. Die keuze zie je ook met El Hamdaoui, creativiteit en klasse moet wijken voor perfect in het systeem passen. Het draait allemaal om de trainers deel van het werk, daar mag geen enkele concessie aan gedaan worden. Hoewel hij doorslaat zijn dat begrijpelijke keuzes, alleen wel zijn keuzes waar hij ook op afgerekend mag worden.Het Ajax van Jol was totaal afhankelijk van Suarez. De Boer moet het sowieso zonder Luis doen.
Klopt, hoewel ik Ebicilio wel positief vond opvallen terwijl het meestal niet veel is met hem. Maar De Jong is niet zo goed, Eriksen is heel zelden goed, Sulejmani is niet zo goed, maar daar heeft De Boer 100% op ingezet. En als het aan De Boer had gelegen hadden we daar dan Bas Dost bij gehad. Als creativiteit en klasse moeten wijken ten bate van het werk van de trainer, ipv dat de trainer dat laat renderen, dan moet je niet raar opkijken als je na een half jaar gebrek aan creativiteit en klasse hebt om tegen een goede tegenstander van balbezit tot een mogelijkheid te komen.Ik ga een heel eind met Voetske mee. De spelers die Ajax in de voorste twee linies heeft lopen zijn niet zo goed. Geef Suarez de ruimte die Ebicilio krijgt en er komt veel meer uit.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Ik reageerde hierop:
Of hij de spelers kan bijbrengen wat hij van hen verlangt, is een andere kwestie. Maar De Boer ziet heus wel dat het zo niet goed genoeg is.
Ik begrijp je twijfels wel. Maar het grootste probleem is toch dat er binnen de opleiding weinig ruimte is voor het individu. Daardoor moet Ajax de creatieve voetballers van buiten halen met alle gevolgen van dien. Die spelers zijn gewend geweest om bij hun vorige club het mannetje te zijn. Zie EH.
Spelen met een vast systeem en daarvan niet teveel afwijken is voor Ajax een noodzaak, aangezien we niet (meer) de beste spelers hebben. Ajax kan geen wedstrijden winnen puur op klasse. Zelfs Suarez kon ons niet aan de titel helpen. Ajax zal een tactisch sterk geheel moeten vormen met daarbinnen plaats voor enkele begaafde spelers. Die begaafde spelers moeten we dan zelf opleiden. Dat is het idee.
Natuurlijk is De Boer daar niet tevreden mee. Dat maak je mij niet wijs.Le T. schreef:De Boer lijkt tevreden te zijn wanneer de bal wordt heen en weer geschoven tot er eens iemand weinig kansrijk schiet of in zijn eentje op de goal afrent.
Of hij de spelers kan bijbrengen wat hij van hen verlangt, is een andere kwestie. Maar De Boer ziet heus wel dat het zo niet goed genoeg is.
Ik begrijp je twijfels wel. Maar het grootste probleem is toch dat er binnen de opleiding weinig ruimte is voor het individu. Daardoor moet Ajax de creatieve voetballers van buiten halen met alle gevolgen van dien. Die spelers zijn gewend geweest om bij hun vorige club het mannetje te zijn. Zie EH.
Spelen met een vast systeem en daarvan niet teveel afwijken is voor Ajax een noodzaak, aangezien we niet (meer) de beste spelers hebben. Ajax kan geen wedstrijden winnen puur op klasse. Zelfs Suarez kon ons niet aan de titel helpen. Ajax zal een tactisch sterk geheel moeten vormen met daarbinnen plaats voor enkele begaafde spelers. Die begaafde spelers moeten we dan zelf opleiden. Dat is het idee.
Het stinkt aan alle kanten!
- Daily Blind
CdE schreef:Ach, ik schat Twente nog steeds hoger in. Vandaag vond ik ze ook beter. Alleen ik vond het verschil minder groot dan verwacht. Vandaag hadden we zomaar kunnen winnen. En volgende week, zeker in eigen huis, kan dat ook.
Ik vond Cvitanich trouwens verrassend goed invallen. Optie voor volgende week? Of ben ik dan te opportunistisch. De Jong kon het vandaag niet bolwerken. Mist, ook in de spits, soms dan toch weer handelingssnelheid.
Misschien omdat Cvitanich WEL de bal in de voeten kreeg en de Jong alleen maar lange ballen te verwerken kreeg.
Nee, eigenlijk niet.Gaan spelers daardoor minder fouten maken ?.Geloof er niet zo in.Soms helpt het een beetje als er in de laatste minuten oppertunistisch de ballen voor de pot gegooid gaan worden.Maar ik denk niet dat er dan betere voorzetten komen.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Geloof jij niet of nauwelijks in het thuisvoordeel, Voets?999 schreef: Wel heel simplistisch gedacht natuurlijk.Het gaat om de kwaliteiten, het team, en als je eerlijk bent dan waren er nu ook weer een heleboel spelers die TE WEINIG brachten van wat je in deze finale had moeten brengen.Tel daarbij op de zoveelste keer dat er weer spelers finaal door hun hoeven zakken juist op het moment dat je er moet staan ( de 1-2 en 2-2 ) ..
Persoonlijk ( toen ik nog zelf voetbalde ) won ik zulke potjes liever, zeker als iedereen riep dat de tegenstander beter is.Dan deel je de eerste klap uit, dan dwing je de tegenstander om zijn tactiek te herzien.Nu staat het met een beetje geluk 0 - 2 terwijl Twente gewoon de betere en meerdere kansen kreeg.
Maar goed, het wachten is nu op Zondag 14.30 ...
Het elftal zal het zelf moeten doen, zal zelf op die laatste wedstrijd de kwaliteit en tactiek op moeten kunnen brengen om een, in principe betere tegenstander die ook nog eens een beter uitgangspositie heeft, te willen en kunnen verslaan.
In de bekerfinale stond AJAX met 0 - 2 voor en waren er alleen maar AJAX supporters te horen, die van Twente waren stil.Ik bedoel maar ...
Blij met de punten ...
Misschien wel omdat Cvitanich WEL zo liep dat ze de bal aan hem kwijt konden.Zlatan Son of God schreef:CdE schreef:Ach, ik schat Twente nog steeds hoger in. Vandaag vond ik ze ook beter. Alleen ik vond het verschil minder groot dan verwacht. Vandaag hadden we zomaar kunnen winnen. En volgende week, zeker in eigen huis, kan dat ook.
Ik vond Cvitanich trouwens verrassend goed invallen. Optie voor volgende week? Of ben ik dan te opportunistisch. De Jong kon het vandaag niet bolwerken. Mist, ook in de spits, soms dan toch weer handelingssnelheid.
Misschien omdat Cvitanich WEL de bal in de voeten kreeg en de Jong alleen maar lange ballen te verwerken kreeg.
I think I lost my fucking headache
Ik luister altijd wel wat hij er zelf over zegt, en ik hoor hem nooit de vinger op de zere plek leggen en heel tevreden doen over het heen en weer schuiven van de bal op het middenveld alsof dat dominantie is. Ook zet hij de vleugels op hun zwakke been, waardoor je weet dat ze naar binnen komen om zelf te schieten, en dat is niet de manier om door de zestien te combineren over meerdere schijven. Daar heb je meer aan bij de omschakeling (counter) dan wanneer je vanuit balbezit tegen een verdediging die staat een kans uit wil spelen. Terwijl zo'n Eriksen ook het volledige vertrouwen krijgt, terwijl die vooral heel vaak zelf schiet, en met één passje een kans probeert te creeeren, allemaal erg voorspelbaar. Als je dat beloont met basisplaatsen is dat wat je krijgt. Ebicilio schiet ook aanzienlijk vaker en gevaarlijker dan dat er goede voorzetten van zijn voet af komen, laat staan combinaties over meer schijven, maar hij speelt bijna altijd. Hij krijgt waar hij om vraagt en wat hij beloond: Omstebeurt acties maken en van afstand op goal schieten. Vandaar ook dat hij zo graag een statisch en beperkt aanspeelpunt voorin wil, dat helpt dat een beetje.joey schreef:Ik reageerde hierop:
Natuurlijk is De Boer daar niet tevreden mee. Dat maak je mij niet wijs.Le T. schreef:De Boer lijkt tevreden te zijn wanneer de bal wordt heen en weer geschoven tot er eens iemand weinig kansrijk schiet of in zijn eentje op de goal afrent.
Maar dat doet hij dus niet. Als hij wat van buiten had gehaald dan was dat Bas Dost geweest, ten koste van El Hamdaoui die toch echt wel wat meer raffinement heeft.Ik begrijp je twijfels wel. Maar het grootste probleem is toch dat er binnen de opleiding weinig ruimte is voor het individu. Daardoor moet Ajax de creatieve voetballers van buiten halen met alle gevolgen van dien.
Maar dat is ook eigen aan kwaliteit. Het is de bedoeling dat spelers maar beter en beter worden, als ze dat dan jaren gedaan hebben, dan staan ze ergens en zijn ze wat. Ze willen allemaal een grote jongen worden, ze moeten allemaal een grote jonge worden, en als je er dan een hebt die dat is geworden, moet je hem ook erkennen als iemand die verder is. Als Eriksen veel en veel te vaak EH overslaat en je laat als trainer EH bungelen terwijl je Eriksen het onvoorwaardelijke vertrouwen geeft, dan creeer je een nieuwe hierarchie en hou je een 10 over die de spits niet bedient omdat hij daar nooit in gecorrigeerd is, niet door de spits die daar de positie/status niet meer voor heeft, en niet door de trainer.Die spelers zijn gewend geweest om bij hun vorige club het mannetje te zijn. Zie EH.
Ik ben ook helemaal voor het systeem en het positiespel, maar juist omdat het creatieve spelers met technische klasse dient in het uitspelen van mogelijkheden door combinaties. En dat komt niet vanzelf, dat is ook werk van de trainer, zowel het neerzetten van de juiste spelers daarvoor, als vaste patronen en automatismen daarin oefenen.Spelen met een vast systeem en daarvan niet teveel afwijken is voor Ajax een noodzaak, aangezien we niet (meer) de beste spelers hebben.
Zo goed was Suarez nou ook weer niet. Ajax won vorig jaar ook als hij weer eens helemaal niets klaarmaakte en 20 keer dom balverlies leed. En het was ook een houtje-touwtje seizoen wat begon met een grondig verpeste selectie. Wat meer budget, een iets betere voorbereiding, een spits die er wat eerder bij is, en je begint beter terwijl het einde van het seizoen Ajax gewoon de beste ploeg was.Ajax kan geen wedstrijden winnen puur op klasse. Zelfs Suarez kon ons niet aan de titel helpen.
Je zegt het zelf al, begaafde spelers. Een gave is een gave en geen kwestie van opleiden. Het is de kunst om begaafde spelers in een door een systeem te laten functioneren, niet om een systeem te laten functioneren. Dat laatst is echter waar De Boer vooral mee bezig is.Ajax zal een tactisch sterk geheel moeten vormen met daarbinnen plaats voor enkele begaafde spelers. Die begaafde spelers moeten we dan zelf opleiden. Dat is het idee.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Het leek gister wat beter te lopen toen Enoh er in kwam voor de Zeeuw. Kwam dit omdat de Zeeuw zijn taken verzuimde? Of had dit ergens anders mee te maken? En dan gelijk de vervolgvraag: moeten we zondag weer met de Zeeuw starten?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Blom ziet wel meer dingen niet in de wedstrijd die met 10 of 9 man had moeten eindigenAanklager laat Ruiz met rust ZEIST - De aanklager betaald voetbal van de KNVB zal geen vooronderzoek instellen naar aanvaller Bryan Ruiz van FC Twente. De 25-jarige spits uit Costa Rica zou zondag in de bekerfinale tegen Ajax (3-2) een elleboogstoot hebben uitgedeeld aan tegenstander Jan Vertonghen. Het incident bleef voor Ruiz in De Kuip zonder gevolgen.
Theo Janssen (l) en Bryan Ruiz; de twee belangrijkste spelers van FC Twente. Om de vele berichten op internet te weerleggen, benadrukte een zegsvrouw van de KNVB maandag via Twitter dat Ruiz niet voor een vooronderzoek en een mogelijke schorsing hoeft te vrezen. „Scheidsrechter Blom heeft de situatie gezien en beoordeeld”, liet ze weten. In dat geval kan de aanklager nadien in principe geen actie meer ondernemen.
Met Ruiz als belangrijkste aanvaller hoopt FC Twente zondag in de ArenA tegen Ajax de landstitel te prolongeren. Een gelijkspel is daarvoor voldoende

- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Ik begrijp die hele adorering van twente hier niet eigenlijk. Ajax heeft het aan zichzelf te wijten dat het een 2-0 voorsprong weggeeft en dat het verzuimt het in de eerste helft van de verlenging af te maken.
Wij worden kampioen zondag, ben ik van overtuigd.
Wij worden kampioen zondag, ben ik van overtuigd.
Welke adorering? Ik lees hier juist steeds dat Ajax wel even gaat winnen.
Met jou kan ik praten!Alexander schreef:Leuke dag gehad in R'dam, van de uiteindelijke uitslag lig ik geen moment wakker. Volgende week moeten we er vol op klappen en ik geloof erin dat we het kunnen!
IK GELOOF!!!!!!
-
- AT Toto winner 15/16
Niet alleen hier, als je gisteren Vertonghen hoorde of Alderweireld of F. de Boer ze vonden AJAX veel beter en het was eigenlijk onbegrijpelijk dat ze niet gewonnen hadden en het zal allemaal wel ff rechtgezet worden volgende week. Nou het kan aan mij liggen maar ik vond Twente toch echt beter gisteren.joey schreef:Welke adorering? Ik lees hier juist steeds dat Ajax wel even gaat winnen.
Volgens Zeist, dat jij n.b. citeert, zag Blom het wel. Dus waar heb je het over? Dat naborduren met een roze bril op is waardeloos. Over de gehele wedstrijd was Twente duidelijk beter. Ze moeten nu proberen het Zondag beter te doen en als dat lukt zijn felicitaties in orde. Zo niet, dan kan ieder zijn eigen conclusies trekken. Voetbal is weliswaar since mid-vijftiger jaren een beroepssport in NL hoewel het frapant is hoe onberoepsmatig sommige spelers zich opstellen. Helaas heeft Management het duidelijk nagelaten om zich eveneens proberen te professionaliseren.Toppie schreef: Blom ziet wel meer dingen niet in de wedstrijd die met 10 of 9 man had moeten eindigen
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Twente was dus helemaal niet duidelijk beter. Wat een onzin.
Twente maakte een goede indruk. Daar hebben we niet zomaar van gewonnen.
Normaal gesproken moet Twente in staat worden geacht dat punt te pakken. Maar deze situatie is niet normaal. Het is een mentale strijd.
Normaal gesproken moet Twente in staat worden geacht dat punt te pakken. Maar deze situatie is niet normaal. Het is een mentale strijd.
www.telegraaf.nl'Genadeklap FC Twente'
Wie durft te stellen dat de uitslag van de geweldige finale van de KNVB beker tussen Ajax en FC Twente niet van invloed is op de uitkomst van de kampioensfinale komende zondag in de Amsterdam ArenA tussen Ajax en FC Twente, zou de gezichten van de Ajacieden na het bekerverlies tegen FC Twente maar eens goed in zich moeten opnemen. En dat is nog maar de buitenkant. Wat er in die jonge Ajax-koppies omgaat, laat zich raden
Het jonge Ajax van trainer Frank de Boer streed dapper, hield het lang vol in De Kuip, maar kreeg uiteindelijk een keiharde knock-out te verwerken, terwijl het de wedstrijd in de verlenging in handen had. Na zo’n klap kan je je je bij voorbaat afvragen of iemand daar na zeven dagen rouw een plekje voor weet te vinden. Bij welke psycholoog hij ook te rade gaat.
Onmogelijke opgave
Frank de Boer staat voor een bijna onmogelijke opgave komende week in de Amsterdam ArenA. Dat het bekerverlies zo hard aankomt, is omdat FC Twente terugkwam van een uitzichtloze 2-0 achterstand en in de verlenging achter de feiten aanliep.
FC Twente is een volwassen ploeg, die dit seizoen nog geen enkele nationale topwedstrijd verloren heeft. En Ajax is een jong team in opbouw, dat zonder de verkochte Luis Suarez gewoonweg stootkracht tekort komt om het de tukkers lastig te maken. Dat gegeven verandert niet in een week tijd, hoewel ze zich in Amsterdam ongetwijfeld gaan vasthouden aan een eventuele terugkeer van spits Mounir El Hamdaoui. Weliswaar verguisd door het Ajaxpubliek, maar misschien wel de laatste strohalm voor de club om de dertigste landstitel binnen te halen. Het zou het verhaal van de seizoensontknoping nog boeiender maken dan nu al het geval is met het rechtstreekse treffen tussen Ajax en FC Twente.
Groene tafel
Een tweede strohalm mag wellicht gezocht worden achter de groene tafel. De aanklager van de KNVB kan niet anders dan een vooronderzoek starten naar Bryan Ruiz vanwege zijn elleboogstoot op de kin van Jan Vertonghen. Het wegvallen van de Costaricaan zal een aderlating zijn voor FC Twente, maar dat lijkt bij voorbaat niet op te wegen tegen het bekerverlies voor Ajax.
Volgens mij zoekt Ajax de underdogrol,

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
En ondanks dat Twente zo'n goede indruk maakte speelde Ajax gelijk over 90 minuten, raakte hetook nog paal en lat en was het in de verlenging heer en meesterjoey schreef:Twente maakte een goede indruk. Daar hebben we niet zomaar van gewonnen.
In de verlenging kon alleen Ajax nog voetballen. Daarnaast was de sfeer meesterlijk. Bij de 0-1 werd er echt zo hard gejuicht. Dat gaat zondag helemaal wat worden. Kom maar op.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Precies. We bliezen die lui helemaal weg man. Pas na de 2-2 kwamen ze daar op gang.
Dat zegt ook niemand.joey schreef:Twente maakte een goede indruk. Daar hebben we niet zomaar van gewonnen.
Normaal gesproken moet Ajax in staat worden geacht om die wedstrijd te winnen.Normaal gesproken moet Twente in staat worden geacht dat punt te pakken. Maar deze situatie is niet normaal. Het is een mentale strijd.
Nog meer open deuren? ;-)
Dat zegt toch helemaal niemand? Maar de voorstelling van sommigen hier dat Twente op eenzame hoogte staat en dat Ajax alleen met heel veel mazzel zou kunnen winnen is het andere uiterste. Twente is net zo min bijzonder (qua niveau) als Ajax.Peter schreef:Precies. We bliezen die lui helemaal weg man. Pas na de 2-2 kwamen ze daar op gang.
Twente is wel heel speciaal hoor. Vandaar dat ze na 33 wedstrijden ook 10 punten los staan. Toch?LucaS schreef:Dat zegt toch helemaal niemand? Maar de voorstelling van sommigen hier dat Twente op eenzame hoogte staat en dat Ajax alleen met heel veel mazzel zou kunnen winnen is het andere uiterste. Twente is net zo min bijzonder (qua niveau) als Ajax.Peter schreef:Precies. We bliezen die lui helemaal weg man. Pas na de 2-2 kwamen ze daar op gang.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
We begrijpen elkaar verkeerd, want ik bedoel de fans. Ik vond de fans van Twente wat tam.LucaS schreef:Dat zegt toch helemaal niemand? Maar de voorstelling van sommigen hier dat Twente op eenzame hoogte staat en dat Ajax alleen met heel veel mazzel zou kunnen winnen is het andere uiterste. Twente is net zo min bijzonder (qua niveau) als Ajax.Peter schreef:Precies. We bliezen die lui helemaal weg man. Pas na de 2-2 kwamen ze daar op gang.
Verder zit ik op het voetballende deel op jouw lijn. Ajax was gelijkwaardig aan Twente over de hele wedstrijd. Ajax was de eerste helft beter, Twente de tweede een stuk beter en Ajax in de verlengingen.