Dat tegenstanders van Barca regelmatig met 10 man overblijven is misschien ook wel te danken aan het spel van Barca. Ze tikken goed en ze zijn vrij rap. Als je telkens achter de bal aan moet hollen en je wordt het zat, dan wil je weleens je frustratie uiten. De rode kaart van Van Persie (2de geel) zat Barca niet tegen, maar om nou te stellen dat Barca telkens de scheidsrechter mee heeft.... neuih.Le T. schreef:Prima, maar dat is ook de maat van Barcelona. Goed aanvallend voetbal betekent dat je er doorheen kunt komen wanneer een goede tegenstander goed verdedigt. En dan heb ik het over 11 tegenstanders. Dat lukte tegen Real niet, dat lukte tegen Arsenal niet, dat lukte tegen Inter niet en dat lukte tegen Chelsea niet, en dat terwijl je Messi hebt. Dan mankeert er wat aan de spelopvatting.GangstaRiB schreef:Alle clubs die vanaf de kwartfinale CL nog meedoen, leven op de pof. Helaas werkt het zo tegenwoordig. Barca laat daarentegen wel het meest complete voetbal zien. Dat het er tegen Real niet uitkomt, komt omdat Real gewoon een goede ploeg is die met enig succes een verdedigende tactiek hanteert.Le T. schreef:Op andere planeten wordt kennelijk met 11 tegen 10 gevoetbald. Het was weer heel weinig met Barcelona tot aan de rode kaart, de rode kaart is een onmisbaar onderdeel van hun tactiek aan het worden en de scheidsrechters lijken dat te begrijpen. Het was een knappe pirouette van die Pedro die weinig met het inkomen van Pepe te maken had, daar kan menig ballerina nog wat van leren, al zijn dat niet zulke aanstellers.
Dat heen en weer schuiven van de bal tot Messi iets geniaals doet moet niet verward worden met goed voetbal, want tegen 11 goede tegenstanders werkt het doorgaans niet. Zonder Iniesta zit er te weinig fantasie in, en de vleugels worden gewoon niet goed gebruikt. Die club leeft op de pof, maar geld voor 2 buitenspelers die een paar keer per helft hun man opzoeken zat er kennelijk niet in. Doe mij maar goed voetbal van deze planeet.
Alves deed alsof hij een dubbele beenbreuk had opgelopen, en de beeldvorming over Pepe was er al na het uitvergroten van een tik op Messi in de beker, terwijl dat ook nogal meeviel. Het was het aansmeren van een rooie kaart, ze raken kennelijk gewend aan gewillige scheidsrechters want het was op zich een vrij normale poging de bal te spelen.Volgens mij was de rode kaart van Pepe terecht. De intentie was er en in de herhaling zag je het gestrekte been van Pepe nog van richting veranderen om Alves goed te raken. Het was een vervelende wedstrijd waarbij beide ploegen het slechtste van hunzelf lieten zien. Maar toch zie ik liever Barca dan Real.
Eigenlijk is Barca een verdedigende ploeg van kaartenvragers, alleen is het eindeloos rondtikken van de bal hun manier van verdedigen. Een hele effectieve manier van verdedigen, en dan hopen op de klasse van Messi. Aanvallend zijn ze buiten Messi niet echt sterk.
De selectie van Barca is smal en alleen met de eerste 11 spelen ze dwingend voetbal. Als ze moeten terugvallen op bankzitters wordt het veel minder. Real Madrid heeft een veel bredere selectie wat dat betreft. Iedereen verwacht dat Barca iedere tegenstader met 5-0 naar huis stuurt met 90% balbezit. Helaas, het zijn ook maar mensen en die raken vermoeid naargelang het seizoen loopt. Gisteren zag je een behoudend Barca dat zonder al te veel problemen op een 0-0 afstevende. Rode kaart valt en ze maken daar gebruik van. Geen buitenaards voetbal, maar wel goed genoeg. Daarom kijk ik tegenwoordig ook geen NOS meer, omdat die gasten helemaal klaar zitten te komen zodra een Barca-speler een balletje breed tikt.