Heerenveen-Ajax 01-05-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Re: Heerenveen-Ajax 01-05-2011

Bericht door Duke » di apr 26, 2011 3:59 pm

Rishi schreef:Want PSV en Ajax waren allebei zo goed dit jaar dat we maar 2x tegen elkaar hebben gelijk gespeeld, voor de rest alles gewonnen en dat PSV alleen doelsaldo had van + 123 en wij van + 122 :excited.gif:

Het enige pijnlijke aan de 10-0 van PSV op 010, ook als we geen kampioen worden op doelsaldo, is dat wij niet met 11-0 van die kakkerlakken hebben gewonnen.
Die vergelijking is niet helemaal eerlijk, tenslotte hebben wij 6 punten tegen Feyenoord gehaald, tegen PSV 3. PSV had liever 2 keer met 2-0 van Feyenoord gewonnen in plaats van 10-0/1-3.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Lionel

Bericht door Lionel » di apr 26, 2011 4:01 pm

Klopt. Maar daar gaat het nu toch niet om?
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di apr 26, 2011 5:58 pm

Justin schreef:
brigade zuid schreef:Die 10-0 van Psv blijft ondanks alles toch mn hoogtepunt van het seizoen hoor.
Een wedstrijd tussen PSV en Feyenoord - twee rivalen - blijft jouw hoogtepunt van het seizoen? Zo, dan heb je toch wel een naar seizoen meegemaakt.
Totnutoe wel ja. De hoogtepunten wat betreft Ajax moeten als het goed is nog komen en als ze niet komen blijft dit het hoogtepunt.

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » wo apr 27, 2011 10:37 am

:ajaxscarf.gif:
Vakkie 129

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo apr 27, 2011 12:54 pm

*Zucht*...

Alleen die kop al... Op het moment dat je dat zegt, onderschat je ze al. Immers: als je naar Nou Camp moet, tegen Barcelona, dan zeg je toch ook niet dat Ajax ze maar niet moet onderschatten? Ik erken het verschil tussen Barcelona en Heerenveen wel, maar dan nog: als je écht meent dat iets een zware missie wordt, dan gebruik je dat werkwoord niet. Dan is 'onderschatting' (en de mate waarin die aanwezig is) domweg niet de eenheid waarin je je geestelijke gesteldheid uitdrukt, als het ware.

Als onderschatting al ooit begrijpelijk zou zijn (wat het niet is; ik vind het sowieso onprofessioneel), dan zou het toch op zijn minst zo moeten zijn dat Ajax in Heerenveen jaar in jaar uit, sinds mensenheugenis, met minstens een nulletje of drie wint. Maar dat is dus niet zo. Van de laatste vijf bezoeken aan Heerenveen werd er twee keer verloren. Vorig seizoen niet; het seizoen daarvoor wél. In het nog niet eens zo héél verre verleden zijn daar nederlagen van 5-1 en 4-1 geleden. En voor wie dat soort gegevens oude geschiedenis vindt: oké, dan kijken we alleen naar dit seizoen. Zestien uitwedstrijden gespeeld, acht gewonnen, dus ook acht niet.

Dat lijkt me voldoende reden om er écht (en oprecht) van overtuigd te zijn dat elke uitwedstrijd voor dit Ajax een hele klus is. Gewoon, omdat we niet zo'n daverend voetbalelftal zijn.

Waarom denkt zo'n Siem de Jong nou niet automatisch (en oprecht graag): "Heerenveen-uit. Dat wordt zwaar, dat is het vaak geweest. Aangezien we een tamelijk gemankeerde ploeg zijn die nooit iets wint, zullen we echt top moeten zijn om daar te winnen." - en dus niet uit beleefdheid of correctheid zoiets zeggen, maar het écht denken.

Ik bedoel... ik denk dat toch ook (en écht)? En ik sta echt niet bang of overdreven nederig in het leven ofzo. Lijkt me gewoon gezond. Of is het leeftijd?

Echt, ik vind het zó amateuristisch...

K.
Still alive...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo apr 27, 2011 12:58 pm

Inderdaad, om gek van te worden. En het ergste is nog dat ik bijna zeker weet dat we daar wéér slecht uit de startblokken komen. Dat Heerenveen binnen 10 minuten gewoon 2 a 3 100% kansen krijgt.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » wo apr 27, 2011 1:00 pm

Misschien werd het gevraagd?
IK GELOOF!!!!!!

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo apr 27, 2011 1:02 pm

Marillion schreef:Inderdaad, om gek van te worden. En het ergste is nog dat ik bijna zeker weet dat we daar wéér slecht uit de startblokken komen. Dat Heerenveen binnen 10 minuten gewoon 2 a 3 100% kansen krijgt.
Yep. Het bekende 'Ajax is nog niet wakker'-effect.

En dan achteraf (lijzig toontje): "Ja, ik weet het ook niet. In het begin verloren we gewoon te veel duels, leden we te snel balverlies en stond het gewoon niet goed bij ons. Maar ik denk dat we ons na een halfuur toch wel herpakt hebben. En de trainer heeft het ook in de rust aangegeven, dusss..."

Waarom niet tandenknarsend en schuimbekkend en uit je oren stomend van de adrenaline het veld op? Bijna kampioen, bijna kampioen, zware uitwedstrijd, zware uitwedstrijd, nog twee keer winnen, nog twee keer winnen, ze krijgen ons niet klein, wij gaan niet opzij, wij gaan hier ab-so-luut laten zien wie hier de echte kerels zijn, al is het het laatste dat we doen...

Dat mis ik echt totaal bij deze lichting. Voorheen natuurlijk Urby, maar ook Van der Wiel, Daley Blind, in mindere mate Anita, maar ook De Zeeuw en als het erop aankomt Vertonghen (in beslissende scrimmages gewoon te slap dat pootje erin en hop: tegengoal).

Serieus, ik zeg: mental coach. Echt waar. Dit kost ons handenvol zilverwerk. Het is elk seizoen weer hetzelfde. Een paar peperdure nederlagen tegen clubs die echt niet beter zijn, maar gewoon 200% de beuk erin gooien (bekendste voorbeeld: Utrecht-uit) en daarnaast een paar uitglijdertjes uit algehele najaarslabbekakkigheid (gelijkspelletjes in november, tegen Excelsior en NEC enzo, in eigen huis) - en hop, daar ga je alweer. Als achtervolger het nieuwe jaar in, vol-ko-men onnodig. Alleen maar omdat ze hun eigen gelul geloven: het seizoen is nog lang, aan het eind worden de prijzen pas verdeeld.

K.
Still alive...

Jesse

Bericht door Jesse » wo apr 27, 2011 1:13 pm

Ik begrijp je punt wel, Ko, maar wat zegt Siem nu precies verkeerd? Het is vooral degene die het stukje schrijft die er van alles bij zet. In de quotes zit niet heel veel onderschatting, wat mij betreft.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo apr 27, 2011 1:14 pm

Ik krijg meer en meer de indruk dat mensen vooral hun mening dat Ajax-spelers een belabberde instelling hebben bevestigd willen zien.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Nihad

Bericht door Nihad » wo apr 27, 2011 1:18 pm

Waarom niet tandenknarsend en schuimbekkend en uit je oren stomend van de adrenaline het veld op? Bijna kampioen, bijna kampioen, zware uitwedstrijd, zware uitwedstrijd, nog twee keer winnen, nog twee keer winnen, ze krijgen ons niet klein, wij gaan niet opzij, wij gaan hier ab-so-luut laten zien wie hier de echte kerels zijn, al is het het laatste dat we doen...
Omdat het niet een mentaliteit probleem is, maar een kwaliteitsprobleem. Op het moment dat de tegenstander opportunistisch speelt, met veel druk naar voren, dan stort Ajax nog net niet in. Dat het altijd in het begin van de wedstrijd is komt omdat zo'n thuisploeg natuurlijk erop gebrand is om erop te knallen. Tegen het grote Ajax van weleer. Dat houden ze alleen nooit lang vol en in de meeste gevallen valt het terug en krijgt Ajax weer meer ruimte etc.

Je ziet het ook in de Arena. De tegenstander zet maar even druk en het is meteen vrouwen en kinderen eerst.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo apr 27, 2011 1:18 pm

Bertje schreef:Ik krijg meer en meer de indruk dat mensen vooral hun mening dat Ajax-spelers een belabberde instelling hebben bevestigd willen zien.
Jij vindt dat de Ajacieden elk jaar tot de tanden gewapend het veld van de Galgenwaard op lopen?

Jij hebt je er niet aan geërgerd dat Van der Wiel in Moskou gewoon oprecht verbaasd was (tjeempie, Spartak was ineens goed!)?

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » wo apr 27, 2011 1:19 pm

Wat mij betreft wordt elke speler die aankomende zondag als een slome duikelaar de duels in gaat per direct op de transferlijst geplaatst.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Nihad

Bericht door Nihad » wo apr 27, 2011 1:21 pm

Ik vind dat ze eerder tegen de muur gezet moeten worden.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo apr 27, 2011 1:21 pm

Thijs schreef:Wat mij betreft wordt elke speler die aankomende zondag als een slome duikelaar de duels in gaat per direct op de transferlijst geplaatst.
Juist.

Wie zondag niet vanaf minuut één zijn bajonet erop heeft geschroefd, die mag ophoepelen.

K.
Still alive...

Lionel

Bericht door Lionel » wo apr 27, 2011 2:03 pm

En moeten ze een flinke boete geven!
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo apr 27, 2011 3:10 pm

Boabdil schreef:
Omdat het niet een mentaliteit probleem is, maar een kwaliteitsprobleem. Op het moment dat de tegenstander opportunistisch speelt, met veel druk naar voren, dan stort Ajax nog net niet in. Dat het altijd in het begin van de wedstrijd is komt omdat zo'n thuisploeg natuurlijk erop gebrand is om erop te knallen. Tegen het grote Ajax van weleer. Dat houden ze alleen nooit lang vol en in de meeste gevallen valt het terug en krijgt Ajax weer meer ruimte etc.

Je ziet het ook in de Arena. De tegenstander zet maar even druk en het is meteen vrouwen en kinderen eerst.
Dat is een vaak terugkerende stelling in deze discussie. Maar wat mij betreft ligt het niet aan kwaliteit óf mentaliteit. Het ligt aan beide. Kijk, als je goed genoeg bent om de bal snel rond te laten gaan en alles voetballend op te lossen dan kom je er misschien nog wel een keer mee weg. Simpelweg omdat je twee klasse beter bent dan je tegenstander. Maar zo goed is Ajax dus niet.

Als je als ploeg van jezelf weet dat je die extra klasse niet hebt dan is het dus zaak dat je jezelf niet laat afbluffen door je tegenstander. Dat is ook gewoon niet nodig maar het gebeurd wel degelijk met enige regelmaat. Je kunt de wedstrijden vaak van te voren zo aanwijzen.
Nil volentibus arduum

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » wo apr 27, 2011 3:15 pm

Kowalczyk schreef:*Zucht*...

Alleen die kop al... K.
Die kop is toch helemaal niet afkomstig van Siem? :confused.gif:

Beetje lopen zoeken dit. Bovendien is Siem juist een van de meest nuchtere spelers van het stel. Komt uit een echte sportfamilie. Is echt geen dromer zoals Greg.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo apr 27, 2011 3:29 pm

Jinne schreef:
Kowalczyk schreef:*Zucht*...

Alleen die kop al... K.
Die kop is toch helemaal niet afkomstig van Siem? :confused.gif:

Beetje lopen zoeken dit. Bovendien is Siem juist een van de meest nuchtere spelers van het stel. Komt uit een echte sportfamilie. Is echt geen dromer zoals Greg.
Okee - ik geef toe: Siem zegt het niet, ik wil niet te hard over hem oordelen. Thanks voor de nuance.

(Al vind ik mijn punt in algemene zin héééél erg kontklemmend geldig).

K.
Still alive...

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo apr 27, 2011 3:37 pm

Marillion schreef:Maar wat mij betreft ligt het niet aan kwaliteit óf mentaliteit.
Ik vind kwaliteit en mentaliteit niet twee losse zaken, die samen (als een soort Ying en Yang) het perfecte totaal vormen.

Ik vind mentaliteit een onderdeel van kwaliteit. Een professioneel vermogen tot focussen, een nimmer aflatend arbeidsethos, een in je persoonlijkheid verankerde wil om altijd te winnen; het is gewoon één van de dingen die (samen met een lijst andere zaken) de kwaliteit van een speler bepalen.

Ik kan dus helemaal niks met de zienswijze dat Dani een geweldige voetballer was, alleen helaas met de verkeerde instelling. Dan was hij wat mij betreft dus gewoon niet zo'n goede voetballer, in the first place. Hooguit een aardige, met een leuk pakketje basistalent, maar zonder essentiële kwaliteiten die je moet bezitten om top te kunnen worden.

Iemand die een absolute killersmentaliteit heeft, maar weinig talent, is per saldo even waardevol als zo'n Dani (namelijk: niet). En dan denk ik ook nog dat iemand met een enorm arbeidsethos maar niet zo veel talent het uiteindelijk verder zal schoppen dan iemand met veel talent maar ook een ingekankerde neiging tot lichtzinnigheid. Uiteindelijk heb je aan Materazzi meer dan aan Gregory van der Wiel, daar ben ik stellig in.

Mentaliteit missen vind ik voor een voetballer net zoiets als een been missen. Namelijk: fataal voor elke aspiratie om top te zijn.

K.
Still alive...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo apr 27, 2011 3:49 pm

Daar heb je gelijk in. Het is inderdaad een onderdeel. Misschien was voetballend vermogen beter omschreven.

Het gaat me er om dat het in topsport over meer dan positiespel en techniek alleen gaat. Als het gaat over de instelling van spelers wordt het hebben van een goede wedstrijdmentaliteit nogal eens verward met "harder lopen en trappen naar alles wat in de buurt komt". In het geval van Ajax betekent het niet dat je mee moet gaan in het opportunistische spel van de tegenstander maar wél dat je jezelf niet omver laat blazen.
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo apr 27, 2011 4:03 pm

Marillion schreef: In het geval van Ajax betekent het niet dat je mee moet gaan in het opportunistische spel van de tegenstander maar wél dat je jezelf niet omver laat blazen.
Mee eens. Fysiek zal je er ook moeten staan. Dat stoort me wel eens bij de mensen die van mening zijn dat je met vooral gogme, een goede techniek en rap positiespel dat fysieke aspect wel kunt omzeilen. Alsof je eigenlijk met zaalvoetbal veldvoetbal wilt spelen. Dat kan dus niet. Het blijft een contactsport, je zal in persoonlijke duels soms je fysiek ook moeten laten gelden. Of je wil of niet. Zeker als je weer in balbezit wilt komen of verdedigen moet. En dan heb ik het echt niet over bloed en ledematen dat de gracht van de Arena in moet gutsen.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do apr 28, 2011 10:34 am

Kowalczyk schreef:
Thijs schreef:Wat mij betreft wordt elke speler die aankomende zondag als een slome duikelaar de duels in gaat per direct op de transferlijst geplaatst.
Juist.

Wie zondag niet vanaf minuut één zijn bajonet erop heeft geschroefd, die mag ophoepelen.

K.
Op basis van wat ik de afgelopen weken gezien heb, houden we dan weinig over.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do apr 28, 2011 3:34 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Op basis van wat ik de afgelopen weken gezien heb, houden we dan weinig over.
Een 'afgeleide gedachte' bij je opmerking...

Ik heb me (na het vertrek van Suárez) een paar keer gerealiseerd dat ik het eigenlijk van geen enkele Ajacied erg zou vinden wanneer 'ie verkocht wordt. Ja - Stekelenburg, maar dat die weggaat, was al zeker, dus die reken ik al niet eens meer mee.

Maar verder? Allemaal vervangbaar. Ook Vertonghen, die sóms de trekken van een leider vertoont, maar dan ineens weer als een ballerina zijn voetje erin zet in Den Haag, en dan kost zijn laksheid je gewoon weer een tegengoal.

Als iemand een knap prijsje biedt, mogen ze van mij eigenlijk allemaal weg. En dat constateer ik niet met vreugde, kan ik je zeggen.

K.
Still alive...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do apr 28, 2011 3:35 pm

Mwah, zullen we Eriksen in ieder geval nog even in Amsterdam laten?

Potje komt ondertussen steeds dichterbij. Ben erg benieuwd of we zondagavond nog mee doen om het kampioenschap en vanuit welke positie dat dan eventueel is.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie