"Geniuses are made, not born."joey schreef:Talent is aangeboren, en gemakkelijker te breken dan de ontwikkelen. Dat zie je wel bij Ajax.
Het argument dat de talenten verwend zijn en gemakzuchtig is van alle tijden. Op zich zegt me dat niet zoveel. Het is een feit, daar moet je op inspelen. Ik ben niet zo van de nostalgie. Wat geweest is, is geweest. Ik geloof er ook geen bal van dat sportmensen vandaag de dag niet eerzuchtig zijn.
Voor ieder van ons geldt denk ik: wat je leuk vindt, breng je moeiteloos op. In straatvoetbal konden kinderen vroeger veel meer kwijt dan alleen hun dubbele schaar. Het ging ook om eer, hiërarchie, de beste willen zijn, uitblinken onder alle omstandigheden. Daarvoor moest je inventief zijn, maar ook mentaal hard.Opstaan als je viel, doorvoetballen met een kapotte knie, je niet laten kennen. Straatvoetbal was vormend.
Maar... die tijd komt nooit meer terug. Je zult alternatieven moeten bedenken. Ik begrijp dat Bergkamp daarmee bezig is.
Een groot probleem is ook dat veel teams weinig weerstand krijgen in de competitie. Fouten worden niet afgestraft, en dus blijven spelers die fouten maken.
Er is altijd een bepaalde mate van talent in de pure vorm dat aangeboren is maar talent over het algemeen is wel degelijk maakbaar. De oefeningen van Wiel Coerver zijn daar een goed voorbeeld van en de Polgar zusters een nog betere. Je denkt toch echt niet dat van Basten puur op zijn talent teerde? Zonder zijn pa was hij nooit die wereldvoetballer geworden die hij is geweest.
Als ik straks met mijn kind vanaf 2/3 jaar uren doelgericht ga trainen durf ik te voorspellen dat hij op zijn tiende beter is dan 95% van zijn leeftijdsgenoten. In wat dan ook, gitaar spelen/voetballen/wiskunde etc.
Wel is het zo dat bepaalde teams te weinig weerstand hebben, PSV C1 speelt bijvoorbeeld tegen bepaalde teams waar de helft van de spelers een lichting jonger zijn omdat de clubs niet genoeg geld hebben om twee C-lichtingen te onderhouden. Deze weerstand zou gelijk moeten zijn. Een BENED competitie is wat dat betreft een mogelijkheid.
Dat ze de fouten blijven maken is een gebrek aan zelfregulering, een competentie waar lang niet iedereen over beschikt maar ik heb wel het gevoel dat dit veel minder het geval is als vroeger. Uit jezelf werken aan je minder sterke punten gebeurt niet tot nauwelijks meer. Ze vinden voetbal leuk maar ze vinden de Playstation en andere dingen net zo leuk! Ze hebben kortom meer vrijetijdsbestedingen.
Ik ben geen Joey maar dit is een bekend iets en absoluut geen onzin volgens mij. Raymond Verheijen heeft daar enkele zeer interessante boeken over geschreven en zijn methode wordt bij Feyenoord toegepast als het goed is. Topsport is ook ongezond (wetenschappelijk bewezen), spelers die vroeg worden doorgeschoven of tegen veel oudere spelers spelen zonder een begeleiding op maat kan resulteren in een belemmering van de groei omdat ze harder moeten werken om zich op dat niveau te handhaven.Rishi schreef:Joey, jij leest ook aardig wat. Ik heb ooit in de VI een artikel gelezen dat je spelers niet te vroeg moet doorschuiven. Dat zou niet goed zijn. Voor de echte toppers misschien wel maar voor een groot deel ook niet. Is al een aantal jaar geleden.
Zegt het je iets?
Ik denk dan ook dat Joey er wat te makkelijk over denkt, mijn inschatting is dat hij de voetballertjes het liefst uren met de bal laat werken. De spelers keihard afbranden als ze fouten maken en als ze er bovenuit steken meteen een lichting hoger gezet moeten worden om ze tegen een hogere weerstand te laten spelen.