Musonda is teveel breed en terug. Z'n broertje is lichtjaren beter.Jöhnk schreef:Een handenbindertje, meer niet.Giacomo Puccini schreef:Lazic vind ik wel aardig.
Uitslag boeit eigenlijk niet, maar Anderlecht is een mooie winnaar. Praet en Musonda zijn zeer talentvol. Lukaku en die snelle aanvaller iets moeilijker te beoordelen. Moeten het nadrukkelijk van hun fysiek hebben.
De B-junioren
Moderator: mods
Re: De B-junioren
Maar de lichting 97 van Ajax vind jij heel talentvol, volgens mij? Ik vind het reuze meevallen. Twee hele goede voetballers; Nouri en Dekker. De rest houdt niet over.
Jan Olde Riekerink is blijkbaar de hele opleiding om zeep aan het helpen.Feest schreef:De C1 is nog zwakker.Giacomo Puccini schreef:Bitter kan er bitter weinig van. Inderdaad een dramatische aanname, en ook al een grote kans om zeep geholpen in de eerste helft.
Owusu is zo mogelijk nog slechter. Doet alles fout.
Lazic vind ik wel aardig.
Hele matige lichting lijkt dit me.

Ik ben geschrokken vandaag. Dit elftal kun je zowat in zijn geheel afschrijven.
Ik niet hoor. Bij Ajax - Feyenoord stak Slabbekoorn van Feyenoord mijlenver boven de rest uit. Nouri deed toen niet mee.D_skilled schreef:Maar de lichting 97 van Ajax vind jij heel talentvol, volgens mij? Ik vind het reuze meevallen. Twee hele goede voetballers; Nouri en Dekker. De rest houdt niet over.
Er komen hele magere jaren aan. Dit elftal is exemplarisch voor het niveau van diverse elftallen. Geen incident. De B1 t/m C2 zijn tres matig. Pas vanaf de D1 en onder loopt er wat talent. Feyenoord heeft meer talent. De opleiding is de kop omgedraaid en wordt bemand met pure middelmaat.Jöhnk schreef:
Jan Olde Riekerink is blijkbaar de hele opleiding om zeep aan het helpen.![]()
Ik ben geschrokken vandaag. Dit elftal kun je zowat in zijn geheel afschrijven.
D_Skilled, dan kopen we er toch nog een?
Wat staat Eriksen er lekker ongeïnteresseerd bij. Met zijn handen in zijn zakken zelfs.
Praet de beste speler van het toernooi.

Wat staat Eriksen er lekker ongeïnteresseerd bij. Met zijn handen in zijn zakken zelfs.

Praet de beste speler van het toernooi.
Het stinkt aan alle kanten!
Het podium is gericht op de tribune! Hebben ze toch naar mijn raad van vorig jaar geluisterd. 

Voor de jeugdopleiding van Ajax is het goed als Johan Cruijff aan z'n plannen mag beginnen, want de jeugdopleiding heeft een reorganisatie nodig. Met flapdrollen als JOR en hoofdscouting Hennie de Regt (die van fysiek houdt) kom je geen stap verder.
Eens, ik weet niet of het gaat werken maar Cruijff heeft in het verleden aangetoond keer op keer inventief te zijn. Zo'n iemand heeft Ajax nodig. Maar Cruijff moet er dan wel kort bovenop zitten, vanuit Barcelona gaat het ook niet lukken.D_skilled schreef:Voor de jeugdopleiding van Ajax is het goed als Johan Cruijff aan z'n plannen mag beginnen, want de jeugdopleiding heeft een reorganisatie nodig. Met flapdrollen als JOR en hoofdscouting Hennie de Regt (die van fysiek houdt) kom je geen stap verder.
De hoofdcoach met een halfblote, afgetrainde man op z'n borst. Ik weet 't niet hoor...
D_skilled schreef:Voor de jeugdopleiding van Ajax is het goed als Johan Cruijff aan z'n plannen mag beginnen, want de jeugdopleiding heeft een reorganisatie nodig. Met flapdrollen als JOR en hoofdscouting Hennie de Regt (die van fysiek houdt) kom je geen stap verder.
Ja, het zou goed zijn.
Morgen zullen we het weten.
Kijk, de verslaggever is enthousiast over deze ploeg.

Zouden de wetenschappers de balaanname van Jordi Bitter al hebben geanalyseerd?

Dat kunnen ze nu mooi in die evenementenhal gaan doen. 

Dat is precies de reden waarom Bitter weg moest bij AZ. Deed te veel op snelheid en kracht. AZ dacht dat het voordeel later zou wegvallen en liet hem afvloeien. Tsjah, dit toernooi is alleen maar nog meer een bevestiging geworden van wat ik al wist.
Hoe definiëren ze bij de opleiding het begrip techniek eigenlijk? Vinden dat een speler als El Hasnaoui een goede techniek heeft? Die jongen grossiert in kokette beweginkjes, maar hij is stijf links en kiest steeds de verkeerde oplossing.
Ooit vroegen ze aan Cruijff wat Bergkamp zo goed maakte. Cruijff zei: 'Zijn simpele techniek'. Dat is dus waar het om gaat: om simpele techniek.
Ooit vroegen ze aan Cruijff wat Bergkamp zo goed maakte. Cruijff zei: 'Zijn simpele techniek'. Dat is dus waar het om gaat: om simpele techniek.
Een aantal quotes uit een interview met JOR.
,,Dat moet je dan definiëren. Wat is Ajax-vaardige techniek? Zie je bij Barcelona iemand met een schaarbeweging? Het is allemaal aannemen, passen, goed staan, vrijlopen."
Voetbal is creativiteit, zeker bij Ajax, weet Olde Riekerink. Hoe je creativiteit oproept bij kinderen, daar komt veel bij kijken zo heeft hij in al die jaren ervaren. ,,Een mens is niet zo maar op afroep creatief. Ik vergelijk het altijd met het verkeer: als je met elkaar op een weg rijdt weet iedereen wat er gedaan moet worden. Dat is op basis van de verkeersregels. Maar dan kom je ineens ergens waar ze aan de weg werken en de middenstrepen ontbreken of de stoplichten het niet doen. De natuurlijke reactie van mensen is een schrikreactie. De creativiteit wordt voor even geparkeerd.
,,Als je het terugvertaalt naar het voetballen zeg ik: Op jonge leeftijd moet je talenten eerst een aantal basisregels aanleren van waaruit ze vervolgens creatief kunnen worden. Dat helpt hen ook jaren later nog, als de scheidsrechter fluit en er ineens 50.000 toeschouwers over hun schouder meekijken. We hebben trainers in de onderbouw die dat leerproces bij kinderen fantastisch begeleiden. En die zouden nu zomaar ineens weg moeten?
In zijn rapport stelt Cruijff ook dat Ajax slechts beperkt innoveert. En dat er veel meer individueel op techniek zou moeten worden getraind. Olde Riekerink haalde techniektraining afgelopen zomer van het programma. ,,Bewust, gedragen door de gehele staf van de onderbouw voor de duur van dit seizoen. Er was sprake van techniektraining zonder techniek.
Dat vraagt om nadere uitleg. ,,Oké, je kunt vinden dat het volstaat om te zeggen: Ik wil iemand een voorzet leren geven, dus laat ik het de speler heel vaak zelf doen, want zo heb ik het vroeger ook geleerd. Maar kom op: voor iets een automatisme wordt, moet je het wel aanleren. Je zou gek opkijken als jouw zoontje op school gaat leren lezen en de meester zegt: Pak het aap-noot-mies-plankje maar uit de kast en ga je gang.
Wat een ontstellend geouwehoer is dat toch. Echt, hier zakt mijn broek van af.
Dat verhaal over creativiteit, hoe verzín je het? Cruijff liep op zijn tiende binnen bij Ajax, hij heeft zich prima gered zonder de basisregels van Jan Ouwehoer. Die creativiteit zat in hem en die ging hij als vanzelf ook bij Ajax gebruiken. Het belangrijkste daarbij was, dat ze dat kleine toppertje lekker lieten ballen. Een kind dat plezier heeft wil alles leren en alles uitproberen.
En ja, voetballen leer je door doen, doen, doen. Alsof Jan Ouwehoer Theo Janssen had kunnen leren hoe hij een corner neemt...
Het is pseudowetenschappelijk gezwets van iemand die er zelf niets van kon en niet begrijpt wat topvoetbal inhoudt. Mensen als JOR vinden zichzelf veel te belangrijk.
Weg met die kerel!

Dat verhaal over creativiteit, hoe verzín je het? Cruijff liep op zijn tiende binnen bij Ajax, hij heeft zich prima gered zonder de basisregels van Jan Ouwehoer. Die creativiteit zat in hem en die ging hij als vanzelf ook bij Ajax gebruiken. Het belangrijkste daarbij was, dat ze dat kleine toppertje lekker lieten ballen. Een kind dat plezier heeft wil alles leren en alles uitproberen.
En ja, voetballen leer je door doen, doen, doen. Alsof Jan Ouwehoer Theo Janssen had kunnen leren hoe hij een corner neemt...
Het is pseudowetenschappelijk gezwets van iemand die er zelf niets van kon en niet begrijpt wat topvoetbal inhoudt. Mensen als JOR vinden zichzelf veel te belangrijk.
Weg met die kerel!

Wat een onzin. Bitter ging zelf weg, omdat hij vond dat de training bij AZ juist teveel op kracht was gefocussed. Ja, hij heeft flinke minpunten en moeite om eerst actie A goed te voltooien om vervolgens actie B in te zetten, maar een spits met zo'n vrij lichte tred, snelheid, diepte en iemand die er altijd bij zit in de 16 en niet goed hoeft te spelen om dreiging te hebben doet geen enkele BVO weg. Ajax 1 halen lijkt mij lastig, maar hij vertegenwoordigt zeker waarde.D_skilled schreef:Dat is precies de reden waarom Bitter weg moest bij AZ. Deed te veel op snelheid en kracht. AZ dacht dat het voordeel later zou wegvallen en liet hem afvloeien. Tsjah, dit toernooi is alleen maar nog meer een bevestiging geworden van wat ik al wist.
Vind je het terecht dat hij de tweede spits is in het NL-elftal achter Achahbar? En beter is dan Vincent Janssen en Jordy Toorenburg....
Ik vind het ook een linke spits. Vaak dit seizoen doorslaggevend geweest voor de B1. Veel dreigender i.i.g. dan Panka, die ik maar matig vind. Was een tijdje dat Pronk Bitter rechtsbuiten zette en de B1 moeilijk tot scoren kwam, want Panka bakte er in de spits barweinig van.
Ik vind het ook een linke spits. Vaak dit seizoen doorslaggevend geweest voor de B1. Veel dreigender i.i.g. dan Panka, die ik maar matig vind. Was een tijdje dat Pronk Bitter rechtsbuiten zette en de B1 moeilijk tot scoren kwam, want Panka bakte er in de spits barweinig van.
Panka, die speelt nou op kracht. Net als die twee spitsen van AZ(!)A1.
Werd niet echt gelukkig van het spel, net als ik niet echt gelukkig werd van het spel van de A1 vorige week.
Hopen dat morgen bekend wordt dat Johan definitief een functie in de club wilt aanvaarden en dat we ZSM met de jeugdopleiding aan de slag gaan.
Hopen dat morgen bekend wordt dat Johan definitief een functie in de club wilt aanvaarden en dat we ZSM met de jeugdopleiding aan de slag gaan.
Creativiteit is het toverwoord!joey schreef:Wat een ontstellend geouwehoer is dat toch. Echt, hier zakt mijn broek van af.![]()
Weg met die kerel!

Ik ben er heilig van overtuigd dat je op dit vlak jezelf kan onderscheiden van de rest. En creativiteit is wel degelijk te ontwikkelen. Talent is ook maakbaar zie Tiger Woods, zusters Williams, de zusters Polgar en op ander vlak Lang Lang. Je moet het alleen wel op de juiste manier begeleiden en een duidelijk doel voor ogen hebben. Als we dan terugkeren op de competentie creativiteit constateer ik dat er op dit moment vooral eenheidsworsten worden gecreëerd maar dat geldt in de gehele samenleving niet alleen in het voetbal. Denk alleen al aan de zesjes cultuur in Nederland waar ik bij tijd en wijle ook graag aan mag deelnemen.

Vroeger is daarbij niet met nu te vergelijken, zo'n Cruijff was volgens mij 24/7 met voetbal bezig. Was het niet op de club dan was het wel op straat. Dat is hedendaags wel anders, de kinderen hebben er zoveel opties voor vrijetijdsbesteding bij gekregen. Die gemiste uren laten zich duidelijk gelden. En tot slot leken me de spelers van vroeger veel kritischer op zichzelf, zelfregulatie is een ontzettend belangrijk iets om de top te halen. Nu zie je vaak dat ze op hun 16e in de watten worden gelegd door clubs (salaris van 2.000 euro per maand...) en de mensen om de speler heen. Hierdoor lijkt het zelfbeeld me wat te vertroebelen en neem het ze eens kwalijk, ze zijn nu helemaal het mannetje en status is everything voor die jonge gasten.
Talent is aangeboren, en gemakkelijker te breken dan de ontwikkelen. Dat zie je wel bij Ajax.
Het argument dat de talenten verwend zijn en gemakzuchtig is van alle tijden. Op zich zegt me dat niet zoveel. Het is een feit, daar moet je op inspelen. Ik ben niet zo van de nostalgie. Wat geweest is, is geweest. Ik geloof er ook geen bal van dat sportmensen vandaag de dag niet eerzuchtig zijn.
Voor ieder van ons geldt denk ik: wat je leuk vindt, breng je moeiteloos op. In straatvoetbal konden kinderen vroeger veel meer kwijt dan alleen hun dubbele schaar. Het ging ook om eer, hiërarchie, de beste willen zijn, uitblinken onder alle omstandigheden. Daarvoor moest je inventief zijn, maar ook mentaal hard.Opstaan als je viel, doorvoetballen met een kapotte knie, je niet laten kennen. Straatvoetbal was vormend.
Maar... die tijd komt nooit meer terug. Je zult alternatieven moeten bedenken. Ik begrijp dat Bergkamp daarmee bezig is.
Een groot probleem is ook dat veel teams weinig weerstand krijgen in de competitie. Fouten worden niet afgestraft, en dus blijven spelers die fouten maken.
Het argument dat de talenten verwend zijn en gemakzuchtig is van alle tijden. Op zich zegt me dat niet zoveel. Het is een feit, daar moet je op inspelen. Ik ben niet zo van de nostalgie. Wat geweest is, is geweest. Ik geloof er ook geen bal van dat sportmensen vandaag de dag niet eerzuchtig zijn.
Voor ieder van ons geldt denk ik: wat je leuk vindt, breng je moeiteloos op. In straatvoetbal konden kinderen vroeger veel meer kwijt dan alleen hun dubbele schaar. Het ging ook om eer, hiërarchie, de beste willen zijn, uitblinken onder alle omstandigheden. Daarvoor moest je inventief zijn, maar ook mentaal hard.Opstaan als je viel, doorvoetballen met een kapotte knie, je niet laten kennen. Straatvoetbal was vormend.
Maar... die tijd komt nooit meer terug. Je zult alternatieven moeten bedenken. Ik begrijp dat Bergkamp daarmee bezig is.
Een groot probleem is ook dat veel teams weinig weerstand krijgen in de competitie. Fouten worden niet afgestraft, en dus blijven spelers die fouten maken.
Joey, jij leest ook aardig wat. Ik heb ooit in de VI een artikel gelezen dat je spelers niet te vroeg moet doorschuiven. Dat zou niet goed zijn. Voor de echte toppers misschien wel maar voor een groot deel ook niet. Is al een aantal jaar geleden.
Zegt het je iets?
Zegt het je iets?
IK GELOOF!!!!!!
Ja, maar het lijkt me onzin. Bijna alle toppers hebben in hogere teams gevoetbald en/of elke dag urenlang tegen grotere jongens op straat.
Niet ieder talent is fysiek geschikt voor topsport. Dat is nu eenmaal zo.
Niet ieder talent is fysiek geschikt voor topsport. Dat is nu eenmaal zo.
Ik vond het ook een beetje vreemd. Al kan het misschien voor sommige 'stille' gasten wel beter zijn om zich nog meer te onderscheiden in een jonger elftal. Maar dat moet natuurlijk per individu bekeken worden.
IK GELOOF!!!!!!