Ajax O18 (Voorheen A1/O19)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

joey
Erelid

Re: Ajax A1

Bericht door joey » za apr 16, 2011 5:27 pm

Ja, kan me daar wel in vinden. Koppers is geen back, lijkt me. Mist daar de kwaliteiten voor.

Ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat een van deze spelers de top gaat halen. Iedereen is enthousiast over deze lichting, maar mij valt het een beetje tegen.

Hahn raakt meteen in paniek als hij de bal onder druk moet wegspelen, dan ramt hij het ding naar voren. Hij is er vooral druk mee om te laten merken hoe goed hij kan coachen.

Ligeon deed het nu iets beter dan de vorige keren toen ik hem aan het werk zag, maar ik vind hem nog steeds niets bijzonders. Zelfde geldt voor Boere. Wat Boere betreft, hij werkt hard en hij is ook fysiek behoorlijk sterk. Maar hij heeft niet de wendbaarheid die een goede spits moet hebben en erg creatief is hij ook niet. Zijn handelingssnelheid vind ik ook niet geweldig.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled

Bericht door D_skilled » za apr 16, 2011 5:36 pm

Ligeon is goed aan de bal en kan een flank bestrijken, maar is verdedigend broos.

Boere is een matige spits. Punt. Voetballend beperkt. Geen actie. Weinig diepte. Redelijk in de zestien. Nee, dan vind ik die Locadia van PSV beter. Bij Ajax vinden ze ook dat hij in drie jaar tijd weinig tot geen progressie heeft geboekt, althans één van de trainers. Kennelijk komt het niet aan op de training, want ik zie hem in z'n zwakke punten niet echt beter worden. Of hadden ze er meer van verwacht en valt het klaarblijkelijk tegen.

Hahn is matig in het uitvoetballen en is kwetsbaar bij hoge ballen. De tweede keeper Berrevoets doet niets voor hem onder. Maar je kent het verhaal, een aankoop moet spelen anders heb je de poppen aan het dansen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za apr 16, 2011 7:21 pm

Boere hebben ze van AA Gent gehaald. Destijds zullen ze hem dus een groot talent hebben gevonden. Zo zie je maar.

Yep, dat is het probleem. Wordt nog erger als je een groot bedrag voor een speler hebt betaald. Dat is ook een van mijn bezwaren tegen dit soort deals. Op die leeftijd kan een jongen zomaar stilstaan in zijn ontwikkeling en worden voorbijgestreefd door een andere jongen die nooit zo bijzonder was.

De Sa gaat het ook niet halen, denk ik. Niet echt creatief. Beetje aangeleerd, met beweginkjes.

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 16, 2011 7:21 pm

joey schreef: Wat Boere betreft, hij werkt hard en hij is ook fysiek behoorlijk sterk. Maar hij heeft niet de wendbaarheid die een goede spits moet hebben en erg creatief is hij ook niet. Zijn handelingssnelheid vind ik ook niet geweldig.
Klinkt als Siem de Jong wanneer die in de spits staat.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za apr 16, 2011 9:01 pm

Hoe slecht moet de rest dan wel niet zijn, als Ajax 10 punten voor staat op de nummer 2.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 17, 2011 10:14 am

De ranglijst doet er weinig toe. Het kampioenschap is leuk voor die jongens, maar Ajax zou het moeten gaan om die paar exceptionele talenten.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 17, 2011 10:21 am

Duke schreef:Hoe slecht moet de rest dan wel niet zijn, als Ajax 10 punten voor staat op de nummer 2.
Het eerste van Ajax draait ook bovenin. Kun je nagaan hoe slecht de rest van de Eredivisie is.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » zo apr 17, 2011 10:31 am

joey schreef:De ranglijst doet er weinig toe. Het kampioenschap is leuk voor die jongens, maar Ajax zou het moeten gaan om die paar exceptionele talenten.
Het 1 sluit het ander niet uit.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 17, 2011 11:20 am

Mwah, teveel nadruk op de teamprestatie gaat wel degelijk ten koste van het individu.

Wimpey, ik heb Siem de Jong ook in de A1 zien spelen, en die was op die leeftijd een stuk beter dan Boere. Is ook meer voetballer. Boere ploetert erop los.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 17, 2011 11:46 am

Je moet natuurlijk allebei leen. Je kunt wel fantastische individualisten opleiden (tenminste, in theorie), maar als die niets begrijpen van samenspel, positiespel, gaten trekken voor anderen en dat soort zaken, heb je gemankeerde pingelaars, en zeker geen (wereld)topvoetballers.
I think I lost my fucking headache

Arthur

Bericht door Arthur » zo apr 17, 2011 12:45 pm

LucaS schreef:Je moet natuurlijk allebei leen. Je kunt wel fantastische individualisten opleiden (tenminste, in theorie), maar als die niets begrijpen van samenspel, positiespel, gaten trekken voor anderen en dat soort zaken, heb je gemankeerde pingelaars, en zeker geen (wereld)topvoetballers.
Dat klopt, maar dat samenspel is er in de laatste jaren van de opleiding wel in te slijpen. Het gaat er juist om dat in de jongere jeugd geen goede technische basis wordt gelegd. Dan krijg je teams die samen wel kunnen winnen, maar waar de individuele spelers te veel gebreken hebben om meteen van waarde te zijn voor Ajax 1.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 17, 2011 12:52 pm

Dat is waar. Tegelijkertijd heb ik wel het gevoel dat het verleden ietwat geromantiseerd wordt. Ook veel van de vroegere sterren hebben de nodige tijd gebruikt om belangrijk in het eerste te worden, die stonden er echt ook niet allemaal vanaf dag 1.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 17, 2011 1:11 pm

Mijn conclusie na gisteren is opnieuw dat er een hoop moet gebeuren. Ik geef als voorbeeld Denswil. Een jongen die fysiek een hoop mee heeft. Groot, sterk, snel. Maar een beetje druk en je ziet hem gekke dingen doen, dan maakt hij de verkeerde keuzes en heeft hij geen oplossingen. Op dit niveau kan hij zich dat permitteren, want de tegenstanders zijn niet best en de A1 wint toch wel. Maar later, dan komt hij door dat soort gepruts echt in de problemen.

Die jongen heeft beslist talent, maar hij is minder ver dan hij zou moeten zijn.

Als een speler technisch geen problemen heeft, kan hij over de bal heenkijken en ziet hij meer.

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo apr 17, 2011 1:17 pm

Ik zou Denswil volgend seizoen naar Jong Ajax doorschuiven. Grotere weerstand en leert meer van z'n fouten, denk ik. Nu kan de A1 het vaak nog ombuigen, dat is in het tweede lastiger.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 17, 2011 1:20 pm

Dat in elk geval, ja. Misschien had dat al moeten gebeuren. Laat hem maar nat gaan. Daar leert hij van.

Iets anders: onze vriend Sporkslede kan niet koppen. Niet zo fijn als je CV bent.

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo apr 17, 2011 1:22 pm

Ik vind Sporkslede sowieso achterop raken, zowel fysiek als in z'n ontwikkeling. In de C1 en in de B'tjes was het een uitblinker, maar dat is anders nu. Zo zie je maar dat er veel met een jeugdspeler kan gebeuren. Het is soms koffiedik kijken.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 17, 2011 1:37 pm

Tja, in de loop der jaren zie je heel wat supertalenten langskomen die bij nader inzien...

Sporkslede was toch gehaald van AZ? Of herinner ik me dat verkeerd?

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo apr 17, 2011 2:11 pm

Van AZ inderdaad. Het kan verkeren.

Alexander

Bericht door Alexander » zo apr 17, 2011 8:39 pm

Ik was er ook gisteren, en moet zeggen dat ik het ook niks bijzonders vond. Boere maakt 2 aardige goals, is heel sterk, maar mist handelingssnelheid en lijkt me ook niet snel genoeg. Van de flanken werd ik niet warm. Lukoki kwam erin, was dreigend door z'n snelheid, maar heeft niet 1 goede voorzet of actie gemaakt.

Bouy heeft een fantastische pass en een goed overzicht, maar mist ook snelheid. Van der Heijden 2?

De rechtsback kwam verdedigend niet in de problemen. Centrum en linksback vond ik heel erg zwak en gaan alle 3 Ajax 1 niet halen.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Ajax A1

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo apr 17, 2011 9:16 pm

Waar is Davy Klaassen gebleven? Geblesseerd?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 17, 2011 9:31 pm

Die is ingevallen en heeft een minuut of twintig meegedaan. Speelde weinig gelukkig.

Hij is geblesseerd geweest, geloof ik.
Bergkamp rondt werk De Boer af

AMSTERDAM - Na enig aandringen ging Frank de Boer op het verzoek van de fotografen in om ook plaats te nemen op de kampioensfoto van Ajax A1. De trainer volgde in december Martin Jol op als hoofdcoach van Ajax en gaf het stokje bij het hoogste jeugdteam over aan Fred Grim en Dennis Bergkamp. „Dat deed ik met een gerust hart”, zei De Boer na de 4-2 zege op PSV A1. „Dennis en Fred hebben het geweldig gedaan.”

„Zeker”, antwoordde De Boer op de vraag of het ook als zijn kampioenschap voelde. „Ik heb samen met Bob de Klerk een half jaar lang heel intensief met die jongens gewerkt. Dat schept een band. De laatste twee wedstrijden voor mijn overstap naar het eerste zat ik écht ontspannen op de bank. De boys hadden totale controle, speelden het voetbal dat wij wilden zien. Dat is ook waar ik met het eerste naartoe wil. Daar hebben we nog te veel fases, waarin we kwetsbaar zijn. Die moeten eruit.”

Volgens Lesly de Sa – maker van de 1-0 en een zeer talentvolle buitenspeler – verliep de trainerswissel geruisloos. „De ene ervaren profvoetballer werd ingeruild voor de andere”, aldus De Sa. „En tegen allebei keken we enorm op. Mijnheer De Boer en Bergkamp weten hoe jonge voetballers denken, wat er van ze wordt gevraagd en hebben oog voor detail. Het is een eer om onder ze te voetballen en te trainen. Daar word je elke dag beter van.”

De lovende woorden van de aanvaller staan in schril contrast tot de (wanhoops)poging van algemeen directeur Rik van den Boog om Bergkamp, maar ook Wim Jonk en Bryan Roy na dit seizoen buiten te werken. De massaal opgekomen fans kozen op De Toekomst – net als bij de wedstrijd van het eerste tegen FC Groningen – in elk geval partij voor de voetballers. Nadat Tom Boere (2) en Ruben Ligeon de knullig opgelopen achterstand (1-2 door treffers van Jurgen Locadia) hadden weggepoetst (4-2), klonk het ’Johan, Johan’ en ’Rikkie, rot op’. Gevolgd door een eerbetoon aan Bergkamp (’The pride of Mokum’).

„Dit is een talentvolle selectie”, glom De Boer. „Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker. Maar ik denk dat vier of vijf jongens de hoofdmacht moeten kunnen halen.” Bergkamp was complimenteus over de groep én De Boer. „Wat hij er het eerste half jaar heeft ingekregen, is klasse. De spelers die wij kregen, waren mentaal heel ver en tactisch sterk. Het was dankbaar werk om dat uit te bouwen. Al deze jongens hebben een toekomst in het profvoetbal. Bij Ajax of ergens anders.”

Zijn eigen vooruitzichten zijn door de ’wraakactie’ van Van den Boog vooralsnog ongewis. „Ik wacht wel af”, aldus Bergkamp. Feit is in elk geval dat hij in twee jaar twee elftallen kampioen maakte, met goed voetbal. „Maar misschien is dat toeval…”, eindigde hij bescheiden.
Telegraaf

Die spreekkoren zijn mij niet opgevallen. :confused.gif:

Vier of vijd spelers van deze lichting die Ajax 1 gaan halen? Dat zou kunnen, maar zijn ze ook goed genoeg om echt iets toe te voegen? :confused.gif:

Ik heb gisteren niets bijzonders gezien. Dit team was vooral collectief sterk.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma apr 18, 2011 10:22 am

joey schreef:Boere hebben ze van AA Gent gehaald. Destijds zullen ze hem dus een groot talent hebben gevonden. Zo zie je maar.

Yep, dat is het probleem. Wordt nog erger als je een groot bedrag voor een speler hebt betaald. Dat is ook een van mijn bezwaren tegen dit soort deals. Op die leeftijd kan een jongen zomaar stilstaan in zijn ontwikkeling en worden voorbijgestreefd door een andere jongen die nooit zo bijzonder was.

De Sa gaat het ook niet halen, denk ik. Niet echt creatief. Beetje aangeleerd, met beweginkjes.
Boere wordt een prima spits voor clubs als de Graafschap. Hard werken erin kleunen en toevallig op de juiste plke staan. Is voetballend te beperkt.

De Sa gaat het zeker wel halen. Snel, goede functionele techniek (prima aangeleerd) en kan zowel binnendoor als buitenom passeren plus ook nog eens een prima voorzet.

Lionel

Bericht door Lionel » ma apr 18, 2011 11:11 am

Zo een Boere kunnen wij toch ook wel gebruiken bij het eerste? Het type dan.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 18, 2011 12:07 pm

Zlatan Son of God schreef:De Sa gaat het zeker wel halen. Snel, goede functionele techniek (prima aangeleerd) en kan zowel binnendoor als buitenom passeren plus ook nog eens een prima voorzet.

Ik moet mezelf corrigeren. Ajax 1 zal hij wel halen. Ik bedoelde meer dat ik in hem vooralsnog (op basis van wat ik gezien heb) geen toekomstige topper zie.

Niet elke speler die Ajax 1 haalt heeft het vereiste niveau.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 29, 2011 6:24 pm

Ik vond dit artikel op internet.

http://www.arhc.nl/Documents/Schooljaar ... 1/davy.pdf

Niet zo recent (Davy is inmiddels 18), maar ik vond het wel aardig om te lezen.

Plaats reactie