Blijkbaar nog steeds niet, want Jol was in juli al bijna vertrokken.Le T. schreef:Het ging slecht tot 2008 vooral door veel slechte of ongeschikte trainers. De organisatiestructuur was er ook niet naar om goede trainers aan te stellen en te behouden.
De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Nee hoor. de directie hield gewoon aan hem vast.Jöhnk schreef:Blijkbaar nog steeds niet, want Jol was in juli al bijna vertrokken.Le T. schreef:Het ging slecht tot 2008 vooral door veel slechte of ongeschikte trainers. De organisatiestructuur was er ook niet naar om goede trainers aan te stellen en te behouden.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Die Doevendans komt met getuigen en documenten. Zelfs Huijbregts, Knobel en Zwartkruis erkennen de gang van zaken. Die IF-kwestie was mij trouwens niet bekend, maar er was in die tijd beslist een fikse tweespalt tussen het Ajax-kamp (onder leiding van Cruijff) en het Psv-kamp (met name Van Beveren/Vd Kuylen). Helaas kan ik het niet aantonen, maar de artikelen in De Telegraaf en VI logen er toen niet om. Alles werd in het werk gesteld om de heren uit Eindhoven het leven zuur te maken (lees: eruit te werken).joey schreef:Weet ik veel of het waar is. Dit is de versie van Van Beveren.
Als ik me in Van Beveren verplaats, kan ik me levendig voorstellen dat hij nooit meer iets te maken wilde hebben met een Nederlands Elftal-kliek waar gekonkeld en gemanipuleerd werd. Waarbij hijzelf weggetreiterd is op een schandalige wijze. Vd Kuylen trok hierna eveneens zijn conclusies, we hebben hem ook niet meer terug gezien.Een vraag aan jou: hoe komt het dat Van Beveren later niet meer voor Oranje heeft gespeeld? Hij heeft tot 1980 bij PSV gezeten. In die tijd was Cruijff allang geen international meer.
Laatst gewijzigd door Zuidema op wo apr 06, 2011 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Zou eens goed zijn om individuele training in te voeren voor verdedigers (voor onderbouw ook). Met een man als Jaap Stam heb je dan in ieder geval iemand die een kei is in het VAK verdedigen.'Cruijff ziet in Stam ideale pion als trainer voor defensieve linie Ajax'
Woensdag, 6 april 2011 om 16:34
/
In de toekomstplannen van Johan Cruijff voor Ajax is ook een rol weggelegd voor Jaap Stam, zo bericht Voetbal International. De kale oud-verdediger is op dit moment assistent-trainer bij FC Zwolle, maar zou de stap naar Amsterdam kunnen maken indien het lukt om veranderingen door te voeren in de technische staf van Ajax. Stam zei in februari nog dat hij wist dat zowel Ajax als AC Milan 'iets' met hem wilden doen.
“Mooi om te horen. Maar daarin ben ik zelf het belangrijkste. Dus hoe ontwikkel ik mezelf als trainer?”, gaf de Rots van Kampen toen aan. Eerder werd al duidelijk dat Cruijff rollen in gedachten had bij Ajax voor Dennis Bergkamp (spitsentrainer) en Wim Jonk (trainer voor middenvelders): Stam, hun ex-collega bij Oranje, zou het duo moeten vergezellen als hulptrainer voor Frank de Boer.
Hennie Spijkerman zal in de plannen van Cruijf sowieso de assistent-trainer van De Boer blijven. Na dit seizoen zal Danny Blind, de huidige assistent van De Boer, in het plan van Rik van den Boog de nieuwe technisch manager worden. Bij Cruijff komt die rol juist helemaal niet voor. In februari zei Stam nog niet precies te weten, wat hij als trainer denkt toe te voegen aan de voetbalwereld. “Ja, zo veel mogelijk. ‘Ik zie, en hopelijk is dat ook zo, in ieder geval dat de jongens in Zwolle beter worden. Ik zal me als trainer op dezelfde manier presenteren zoals ik dat als speler altijd heb gedaan. Ik zal er niet omheen lullen, zal zeggen wat ik ervan vind.”
VZ
Waarom duikt het nu dan op, hehe.Zuidema schreef:Lucas' artikel komt uit 2007, lang voor de huidige bagger.
Verder weet ik er weinig van. Was voor mijn tijd. Volgens de volwassenen (toen) om mij heen was het een cultuurclash, een ruzie met aan de ene kant de kliek van de Randstad (Ajax-F) en aan de andere kant de kliek van PSV. Dat is wat ik er altijd van begrepen heb. Maar hoe het precies zat? Cruijff zal ook zijn lezing hebben, maar die is vast niet terug te vinden in dat artikel? (Hoor en wederhoor is wat uit de mode geraakt vandaag de dag.)
Maar we dwalen erg af.
@Le T: Jol was in de zomer al ontevreden. Foutje van VDB om hem aan zijn contract te houden.
We kunnen er kort over zijn: Cruijff is niet in actie gekomen omdat het zo goed ging. Hij zag met lede ogen aan dat Ajax niet presteerde en slecht voetbalde. En hij zag ook hoe het kwam: de basisvaardigheden van de spelers schieten tekort. Tegelijkertijd wilde Jol de talenten fysiek sterker maken in plaats van hun techniek te verbeteren.
Kijk, het gaat al heel veel jaren hetzelfde. Wanbeleid, maar de directie wordt op zijn tijd gered door geld uit de CL of een transfer. Er zit geen lijn in, het is dan weer dit, dan weer dat. Ik zie in dit opzicht geen verschil tussen VDB en zijn voorgangers. Eerlijk gezegd is het me een raadsel waarom Fontein weg moest. Er zou een ander beleid gevoerd gaan worden, op basis van het rapport-Coronel, maar daar is niets van terechtgekomen.
Ajax is van zichzelf vervreemd. Het lijkt de heren om bonussen en geld verdienen te gaan en niet om voetbal. Dat moet veranderen.
Laatst gewijzigd door joey op wo apr 06, 2011 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!
Ja, en? Feit is dat hij gewoon moest blijven en bleef.joey schreef:@Le T: Jol was in de zomer al ontevreden.Zuidema schreef:Lucas' artikel komt uit 2007, lang voor de huidige bagger.
Dat is wijsheid achteraf. Hem laten gaan en een nieuwe trainer vinden, voor je het weet mis je weer de CL.Foutje van VDB om hem aan zijn contract te houden.
Zelfs dat is niet helemaal zeker. Hij had zijn vriend Van Basten hopeloos zien falen, vervolgens komt er een trainer die hij niet persoonlijk kent, die wil wel eens koffie met hem drinken maar vindt Cruijff verder niet zo belangrijk, Cruijff heeft bij hoog en bij laag beweerd dat het niet aan Van Basten kon liggen omdat in deze structuur geen enkele trainer kon functioneren, en Jol laat zijn elftal eventjes meer dan 100 doelpunten maken en een reeks van 14 overwinningen neerzetten. Dat zal hem gestoken hebben.We kunnen er kort over zijn: Cruijff is niet in actie gekomen omdat het zo goed ging.
Tenslotte kwam Cruijff niet in actie toen het veel en veel slechter ging, het jaar ervoor. Dus ik stel niet dat hij kwam ingrijpen om de zaak weer slecht te laten gaan, maar we kunnen wel vaststellen dat het feit dat het slecht gaat op zich geen aanleiding voor hem vormt. Dat het weer snel slecht gaat als hij zich ermee komt bemoeien is inmiddels voorspelbaar.
Jol was gewoon geen echte Hollandse school trainer, dus dan is het een passant. Maar Ajax schoot vooral tekort qua kwaliteit en mentale weerbaarheid. Het gebrek aan kwaliteit was rechtstreeks terug te voeren op de waardeloze inkopen van dat fantastische trio van Cruijff, en het gebrek aan mentale weerbaarheid had misschien iets te maken met het gebrek aan Europese ervaring in de ploeg.Hij zag met lede ogen aan dat Ajax niet presteerde en slecht voetbalde. En hij zag ook hoe het kwam: de basisvaardigheden van de spelers schieten tekort. Tegelijkertijd wilde Jol de talenten fysiek sterker maken in plaats van hun techniek te verbeteren.
Nee, er is wat veranderd nadat Cruijff (heel snel) en Van Basten (een jaar te laat) weer waren vertrokken.Kijk, het gaat al heel veel jaren hetzelfde.
Jawel hoor. Het is alleen verleidelijk voor de Cruijff nalopers om het op een hoop te gooien, jaren wanbeleid enerzijds, en Cruijff anderzijds. Onzin. Je hebt jaren wanbeleid gehad, waar Cruijff en die krant van hem hun aandeel in hebben gehad, en je hebt de nieuwe directie en bestuur in een nieuwe verhouding, en hun eerste jaar van hun eigen beleid was heel goed. En toen kwam Cruijff weer zeuren en ging het met de prestaties hard naar beneden.Wanbeleid, maar de directie wordt op zijn tijd gered door geld uit de CL of een transfer. Er zit geen lijn in, het is dan weer dit, dan weer dat. Ik zie in dit opzicht geen verschil tussen VDB en zijn voorgangers. Eerlijk gezegd is het me een raadsel waarom Fontein weg moest. Er zou een ander beleid gevoerd gaan worden, op basis van het rapport-Coronel, maar daar is niets van terechtgekomen.
Fontein is onterecht de zondebok geworden, maar hij was natuurlijk slechts in naam de AD. Jaakke was meer de baas, Fontein was in feite commercieel directeur, met de titel AD omdat de verantwoordelijkheidsverdeling anders was. Dat was juist een groot probleem, want de verantwoordelijkheid was zodanig verdeeld dat het een praatclubje was, een compromismachine, waarbij iedereen een beetje verantwoordelijk was en dus niemand. Daardoor was er niet een iemand die een trainer koos en die dus ook in het zadel ging houden, en het gezelschap was ook niet bestand tegen Cruijff en de Telegraaf. Oud-spelers zijn goede trainers? Jan Wouters een goede trainer? Ok, Johan, mogen we nu met je op de foto en wil je aardig over ons zijn? Adriaanse fout, Ok, dan ontslaan we die ondanks dat hij in alles een Ajax trainer is en het goed gaat, dan liever vriend Koeman. Blind heeft ook je goedkeuring? Het was tenslotte een goede voetballer. Henk ten Cate ook goedgekeurd, komt van Barca, prima dan. Dat hij technische lichtgewichten uitkoos om de beuk erin te gooien deed er niet toe. En daarna was er zelfs helemaal geen leiding omdat Cruijff zei dat hij het ging doen en directie en RvC al op weg waren naar de uitgang en kon Van Basten eindelijk komen. De beste voetballer dus ook de beste trainer, dat hij maar wat aan prutste met fysiek sterke spelers om die tiktakvoetbal te laten spelen deed er niet toe, dat lag aan de structuur van Ajax.
Ik kan er echt met mijn kop niet bij dat mensen zich laten wijsmaken dat het hem om het voetbal te doen is. Het is pertinente onzin, hij heeft zijn spelopvatting, maar Koeman vond hij ook prima, Ten Cate ook, Blind ook, Van Basten fantastisch, Adriaanse niks, Van Gaal niks. En die jeugdopleiding van zijn hand leverde ook geen spitsen en buitenspelers van niveau op en waar hij nu mee komt is alleen maar fijnslijperij op de vierkante millimeter. Prima verder, maar daar is Cruijff niet eens bij nodig laat staan al die ontslagen. En iedereen trapt er gewoon weer in, net als 3 jaar geleden. Het probleem van Ajax is Cruijff zelf, hij komt roet in het eten gooien als de opwaartse lijn gevonden is en hij pusht trainers die er geen hout van kunnen. Het was de organisatiestructuur en Cruijff, nu is het alleen Cruijff en dat probleem blijkt nog steeds groot genoeg omdat iedereen als een kip zonder kop achter hem aanrent.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Wat een onzin. Cruijff heeft altijd zijn voetbalfilosofie uitgedragen, zelfs tegen de klippen op. Daarom liet hij de grabbelaar Busquets staan, bijvoorbeeld. Hij moest en zou een meevoetballende keeper hebben.
Jol heeft ook niet gepresteerd, hij deed het net als Danny Blind: alle ballen op de topscorer. Het voetbal was niets. Dan is het een kwestie van tijd voor het mis gaat. Lees maar na, ik heb dat al voorspeld toen Suarez aan de lopende band scoorde. Er werd niets opgebouwd.
Net als VDB niets opbouwt. Dan is Van Basten de allerbeste trainer, dan is het Martin voor en Martin na, en nu loopt hij weg met De Boer. Voor zolang het duurt natuurlijk, want als het verkeerd gaat zal deze rasoverlever, die nooit een trainer ontslaat maar ze wel kundig wegwerkt, zich ook van De Boer ontdoen met weer een glad praatje. De vraag is alleen hoelang VDB zelf nog blijft zitten. Bij zijn vorige werkgevers heeft hij een bedenkelijke reputatie opgebouwd. Zijn integriteit stond telkenmale ter discussie. En nee, dat komt niet door de T. Ook de NRC heeft er bijvoorbeeld uitgebreid over geschreven.
Van de rest van je verhaal begrijp ik niets. We hebben drie dikbetaalde directeuren, een stoet trainers, vijf commissarisssen, een ledenraad die overal over meepraat maar het is eigenlijk zo dat Cruijff alles bepaalt? Dat geloof je toch zelf niet? Wat zijn die directeuren en commissarissen en trainers en ledenraadsleden dan voor een kansloze rukkers? Een oude man in Barcelona heeft een voetbalclub duizend kilometer verderop in zijn greep, alleen omdat hij vrienden heeft bij de grootste krant?
Het is net omgekeerd: directeuren zonder voetbalverstand proberen steeds weer zich achter Cruijff te verschuilen en hem voor hun karretje te spannen. NU VDB weer: wij doen eigenlijk al wat Cruijff wil... Mag ik even heeeeel hard lachen, zeg.
Maar je hebt je punt gemaakt. Kan het nu over voetbal gaan? Die zwartmakerij begint me danig de strot uit te komen.
Jol heeft ook niet gepresteerd, hij deed het net als Danny Blind: alle ballen op de topscorer. Het voetbal was niets. Dan is het een kwestie van tijd voor het mis gaat. Lees maar na, ik heb dat al voorspeld toen Suarez aan de lopende band scoorde. Er werd niets opgebouwd.
Net als VDB niets opbouwt. Dan is Van Basten de allerbeste trainer, dan is het Martin voor en Martin na, en nu loopt hij weg met De Boer. Voor zolang het duurt natuurlijk, want als het verkeerd gaat zal deze rasoverlever, die nooit een trainer ontslaat maar ze wel kundig wegwerkt, zich ook van De Boer ontdoen met weer een glad praatje. De vraag is alleen hoelang VDB zelf nog blijft zitten. Bij zijn vorige werkgevers heeft hij een bedenkelijke reputatie opgebouwd. Zijn integriteit stond telkenmale ter discussie. En nee, dat komt niet door de T. Ook de NRC heeft er bijvoorbeeld uitgebreid over geschreven.
Van de rest van je verhaal begrijp ik niets. We hebben drie dikbetaalde directeuren, een stoet trainers, vijf commissarisssen, een ledenraad die overal over meepraat maar het is eigenlijk zo dat Cruijff alles bepaalt? Dat geloof je toch zelf niet? Wat zijn die directeuren en commissarissen en trainers en ledenraadsleden dan voor een kansloze rukkers? Een oude man in Barcelona heeft een voetbalclub duizend kilometer verderop in zijn greep, alleen omdat hij vrienden heeft bij de grootste krant?

Maar je hebt je punt gemaakt. Kan het nu over voetbal gaan? Die zwartmakerij begint me danig de strot uit te komen.
Betekent dat dat je nu ophoudt vd Boog zwart te maken?
Cruijff heeft alles te maken met de problemen van Ajax de afgelopen jaren. Vd Boog heeft overigens achteraf nooit afgegeven op Jol en van Basten. Jol is opgestapt vanwege de campagne van Cruijff, zoals die campagnes al jaren opduiken bij trainers die niet tot de intimi van Cruijff horen.
Cruijff heeft alles te maken met de problemen van Ajax de afgelopen jaren. Vd Boog heeft overigens achteraf nooit afgegeven op Jol en van Basten. Jol is opgestapt vanwege de campagne van Cruijff, zoals die campagnes al jaren opduiken bij trainers die niet tot de intimi van Cruijff horen.
I think I lost my fucking headache
Omdat het een goed voorbeeld geeft van hoe Cruijff te werk kan gaan, als hij tegengewerkt wordt en/of wat doorgedrukt wil hebben. Daarom dwalen we dus ook niet af, omdat het ons veel kan leren over het nu. Wel was Cruijff toen bijna dertig en nog messcherp en kon hij nog erg zwart-wit en rücksichtlos opereren. Hopelijk is hij als 60-plusser wat vriendelijker en milder geworden. Maar het principe "my way or the highway" lijkt me nog steeds van toepassing op Cruijff.joey schreef:Waarom duikt het nu dan op, hehe.Zuidema schreef:Lucas' artikel komt uit 2007, lang voor de huidige bagger.
Natuurlijk is wederhoor belangrijk, maar met getuigen als Huijbregts, Knobel en zeker Zwartkruis (die geen enkel belang meer hebben bij Cruijff) zouden Van Beveren/Vd Kuylen een goede zaak gehad hebben.Hoor en wederhoor is wat uit de mode geraakt vandaag de dag.
Laatst gewijzigd door Zuidema op wo apr 06, 2011 6:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe weet je dat?LucaS schreef:Jol is opgestapt vanwege de campagne van Cruijff
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Omdat Jol dat een aantal keer heeft laten doorschemeren.
Misschien wanneer jij ophoudt met JC zwart te maken??LucaS schreef:Betekent dat dat je nu ophoudt vd Boog zwart te maken?

Wat kies je ineens het pad van Jol, joh. Je sleept er werkelijk alles aan de haren bij om het vervolgens JC in de schoenen te schuiven. Jol stond voor jou toch voor o.a. psv-voetbal, kutsysteem?!LucaS schreef:Omdat Jol dat een aantal keer heeft laten doorschemeren.

En dat terwijl hij nog wel door kenner pur sang Boog was aangesteld.

Lekker makkelijk om Cruijff de schuld te geven. Ajax verloor, speelde slecht en dan had Jol nog openlijk poep aan de traditie van Ajax ook. Dat kost elke trainer de kop.
Jol was ook niet meer gemotiveerd. Hij wilde in de zomer al weg.
Jol was ook niet meer gemotiveerd. Hij wilde in de zomer al weg.
O ja?LucaS schreef:Omdat Jol dat een aantal keer heeft laten doorschemeren.
Volgens mij is Jol gewoon ontslagen. Waarom krijgt hij anders zoveel geld mee?
Jols tijd was ook geweest. Zoals wel vaker zakte zijn elftal als een pudding in elkaar na een kortstondige goede periode. (Al lag dat uiteraard aan de column van Cruijff. Het had natuurlijk niets met tactiek, positiespel of techniek te maken.

Natuurlijk is Jol ontslagen. Die Boog liegt weer eens.
Jol moest weg voor de ledenraadverkiezing. Anders was de directie onder vuur komen te liggen.
Die columns van Cruijff zijn zwaar ontregelend. Ze staan nog niet in de krant of onze spelers kunnen de bal niet meer van A naar B krijgen.
Jol moest weg voor de ledenraadverkiezing. Anders was de directie onder vuur komen te liggen.
Die columns van Cruijff zijn zwaar ontregelend. Ze staan nog niet in de krant of onze spelers kunnen de bal niet meer van A naar B krijgen.

JC heeft natuurlijk weer nkis gedaan of gezegt ..
Jol: 'Zelfs Louis van Gaal kreeg kritiek van Cruijff'
Martin Jol herkent zich niet in de keiharde kritiek die Johan Cruijff in zijn wekelijkse column in De Telegraaf op de beleidsbepalers van Ajax uitte. Volgens de oefenmeeser boekt de Amsterdamse club juist progressie ten opzichte van de voorbije seizoenen. "Ik heb zelf het idee dat onze supporters niet zo ontevreden zijn als Cruijff", stelt Jol tegenover het Algemeen Dagblad.
De coach van de Hoofstedelingen kijkt niet op van de aanmerkingen van het Orakel op het beleid van de Amsterdammers. "Ach, dit schijnt erbij te horen", aldus Jol. "Toen ik bij andere clubs werkzaam was, viel me al op hoe vaak Cruijff kritiek op Ajax had. Zelfs Louis van Gaal heeft daar vaak mee te maken gehad. Kennelijk maakt Johan zich al heel lang zorgen over Ajax."
Wel is Jol het met de legendarische nummer 14 eens dat het optreden van zijn manschappen in de Champions League tegen Real Madrid ondermaats was. "Maar die wedstrijd is niet typerend voor ons spel de afgelopen periode", voegt de trainer er tegenover Voetbal International aan toe. "Ajax speelt eindelijk weer Champions League en we staan bovenaan in de competitie; dat is de voorbije jaren wel eens anders geweest."
De Haagse oefenmeester beaamt dat nog niet alles koek en ei is bij Ajax. "Ik weet heus dat bij het eerste elftal en in de jeugdopleiding nog tal van facetten voor verbetering vatbaar zijn en daar werken we keihard aan. Maar momenteel zijn dertien van de vaste achttien spelers in de A-selectie zelf opgeleid, dat vind ik geen slecht percentage", aldus Jol.
Blij met de punten ...
Boog en Coronel hebben deze strijd vooral voor zichzelf gevoerd. JC, met al z'n goede - en nare eigenschappen, voert deze strijd voor Ajax.joey schreef:Natuurlijk is Jol ontslagen. Die Boog liegt weer eens.
Ik geloof oprecht dat JC het beste wil voor Ajax. Op zijn manier. M.n. Boog zit er puur en alleen voor Boog.
Het is akelig stil de laatste dagen, rond Boog. Business as usual, lijkt het wel. Precies wat Boog wil. Tijd voor het volgende konijn uit de hoge hoed van het kamp-JC.
Ja, hij vindt dat hij dit moet doen nu het nog kan. Het is voor hem een erezaak om Ajax op het goede spoor te zetten. Waarom zou hij anders zijn nek uitsteken.wimpey schreef:Ik geloof oprecht dat JC het beste wil voor Ajax.
Cruijff heeft allang de fut niet meer om zelf de kar te trekken. Hij geeft de richting aan en anderen gaan het doen. Hij blijft de man op de achtergrond.
Verwacht jij iets van die bemiddelingspogingen, Willem?Het is akelig stil de laatste dagen, rond Boog. Business as usual, lijkt het wel. Precies wat Boog wil. Tijd voor het volgende konijn uit de hoge hoed van het kamp-JC.
Pel het gekonkel af tot de kern en luister naar Cruijff
Dit stukje had kunnen gaan over Clarence Seedorf, een parel van het voetbal die al bijna 20 jaar tot de Europese top behoort, en dat allemaal zonder tatoeages. Of over PSV, de geplaagde topclub die zwelgt in voetbal van de alledaagsheid en dreigt voor het derde seizoen op rij geen kampioen te worden.
Treffend had ook een stukje over trainer Ron Jans van Heerenveen kunnen zijn, die voetbalgeluk ziet vervliegen waar hij bij staat, als kapitein op een schip met muiters. Maar uiteindelijk gaat deze rubriek toch weer over Ajax. Bah, alweer? Waarom toch, meneer van Ruimte op links? Het antwoord is simpel: omdat Ajax Ajax is en Cruijff Cruijff.
Nu de partijen in de revolutie rond de Arena herladen, is het goed de balans op te maken. Vergeet dan de hemeltergende machtsspelletjes van de sterke arm van de T., het partijblad van Cruijff. Denk niet aan de ego’s van bestuurders, aan de commissies, de gelekte briefwisselingen, de ledenraad, de lachwekkende serieusheid, het totale gebrek aan relativeringsvermogen, of aan het door Ajax ingehuurde pr-bureau met een baas die Boef heet.
Pel het gekonkel af tot de kern. Dan blijft over: Ajax, cultuurdrager van het Nederlandse voetbal. Hoe ongelooflijk knap het ook is dat FC Twente misschien voor het tweede seizoen op rij kampioen wordt, in de historie van het nationale voetbal is de club een hele mooie voetnoot.
Het historische perspectief van het Nederlandse topvoetbal wordt bepaald door Ajax, Feyenoord en, vooruit, PSV. Kijk naar Europese bekers, topspelers.
Bijna alles is begonnen bij Ajax en Feyenoord; de professionalisering, de successen, de gedegen opleiding van talenten. Ajax en in iets mindere mate Feyenoord zijn bij uitstek opleidende clubs gebleven. Ook buiten Amsterdam hebben tientallen bij Ajax geschoolde voetballers een baan in het betaald voetbal, van Lens tot Moisander, van De Cler tot Quansah, van Will tot Goossens.
Van de Nederlanders in de laatste WK-finale zijn er zeven geschoold door Ajax (Stekelenburg, Van der Wiel, Heitinga, Sneijder, De Jong en de invallers Van der Vaart en, vooruit, Elia), twee bij Feyenoord (Van Bronckhorst en Van Persie), een bij Willem II (Mathijsen), eentje bij Quick Boys/FC Utrecht (Kuijt), nog eentje bij Utrecht (Braafheid), een bij FC Groningen (Robben) en een bij Fortuna (Van Bommel).
Ajax is Van Basten, Cruijff, Rijkaard, Bergkamp, Kluivert, Davids, Seedorf, Van der Sar. De opleiding is, zeker nu de financiële race met het buitenland is verloren, het allerbelangrijkste van het Nederlandse voetbal, ondanks Ruiz, Dzsudzsak en andere fijne immigranten. De manier waarop FC Twente momenteel Ajax in de schaduw stelt, is bewonderenswaardig, maar in de basisploeg van FC Twente staat doorgaans één speler van de eigen school: Brama, terwijl Ajax er wekelijks een stuk of 8 heeft.
Als Johan Cruijff dus op bijna 64-jarige leeftijd de toorn van vrouw Danny trotseert en zich druk maakt om de opleiding van Ajax, hebben wij hem op zijn minst serieus te nemen. Zo ongeveer is het, en niet zo heel veel anders.
Willem Vissers
Nee, natuurlijk niet. Het is zwart / wit. Op voetbalniveau is Boog het VMBO en JC de uni. Dat wordt nooit (meer) wat.joey schreef: Verwacht jij iets van die bemiddelingspogingen, Willem?
Ik heb liever dat de LR zich concentreert op de nieuw samen te stellen RvC.
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Die commissies dienen puur om tijd te rekken.
Ben ik ook bang voor, Arthur.
De samenstelling van de ene commissie kennen we. Maar wie zitten er in die commissie van MvP?
De samenstelling van de ene commissie kennen we. Maar wie zitten er in die commissie van MvP?
Het zijn alleen maar geruchten dat Jol geld meekrijgt. Bijzonder hoe de media worden geloofd zodra het uitkomt en afgemaakt zodra het niet uitkomt.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Wie heeft er belang bij tijdrekken?Arthur schreef:Die commissies dienen puur om tijd te rekken.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Partijen die baat hebben bij de status quo. Die hopen natuurlijk dat Cruijff geen lange adem heeft.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wie heeft er belang bij tijdrekken?Arthur schreef:Die commissies dienen puur om tijd te rekken.
Pot, ketel. Dat de medische staf wegmoet omdat ze met Van Gaal hebben gewerkt is ook maar een gerucht, maar je haalt het er graag bij in deze discussie.LucaS schreef:Het zijn alleen maar geruchten dat Jol geld meekrijgt. Bijzonder hoe de media worden geloofd zodra het uitkomt en afgemaakt zodra het niet uitkomt.