Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » di feb 01, 2011 11:08 am

Het verhaal van Jaap de Groot gisteren vond ik nog veel erger. Hij zei bij AT5 dat de scouting meermalen negatieve adviezen heeft teruggegeven en dat Ajax vervolgens toch overging tot een aankoop. Dit was meermalen gebeurd toen Jol nog eindverantwoordelijk was. Ik vraag me dan af waarom je überhaupt nog iets aan spelerscouting doet, hoor. Als ik hoor dat we Dost, Mertens, Gudjohnsen en Propper willen en daarbij vdBoog hoor zeggen dat het lijstje van de technische staf afkomstig is, dan kun je beter gewoon stoppen met alle energie rondom scouting.

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 01, 2011 11:10 am

Ja, die spelers kunnen wij ook 'scouten'.

John Steen Olsen ontdekt af en toe een aardige speler (ook wel eens een mindere), maar verder?

Ik zeg niet dat het alleen aan de scouts ligt, hoor. Blijkbaar is het zo dat wie het hardst schreeuwt zijn zin krijgt.
Het stinkt aan alle kanten!

gaizka

Bericht door gaizka » di feb 01, 2011 1:55 pm

De scouting van Ajax heeft de greep op de realiteit volkomen verloren. Onlangs moesten op een van de scoutingsbijeenkomsten de speurneuzen allemaal hun schaduwelftal bekendmaken. De technische leiding wilde weten wie zij op het oog hadden als opvolger voor Luis Suárez. Een van de scouts kwam met twee namen: Edin Dzeko en Marouane Chamakh. Sommigen dachten dat het een grap was, maar hij was bloedserieus. Wat hij blijkbaar niet wist: aan Dzeko hing een prijskaartje van 35 miljoen – dat is wat Manchester City een paar weken geleden betaalde – en Chamakh speelde al bij Arsenal
Dit kan toch niet waar zijn?! :blush.gif: Als dit soort mensen de scouting voor Ajax verzorgen snap ik wel waarom het fout gaat.

Pietje

Bericht door Pietje » di feb 01, 2011 2:08 pm

joey schreef:John Steen Olsen ontdekt af en toe een aardige speler (ook wel eens een mindere), maar verder?
Dat hoort erbij. Liever een scout die er af en toe eens naast zit dan een scout die helemaal niets doet. Dan verdien je je salaris niet.
Ik zeg niet dat het alleen aan de scouts ligt, hoor. Blijkbaar is het zo dat wie het hardst schreeuwt zijn zin krijgt.
Wie is het hoofd van de scouting op dit moment? Ik mag er vanuit gaan dat normaal gesproken een TD de scouts leidt. Wie doet het nu?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di feb 01, 2011 2:09 pm

Ene Fred Aroyo was toch hoofdscouting ofzo?
Whitey on the moon.

Pietje

Bericht door Pietje » di feb 01, 2011 2:14 pm

En sinds wanneer is dat? Want als hij al enkele jaren bij Ajax zit dan is het toch echt tijd om hem de laan uit te sturen. Dan doet hij zijn werk gewoon niet goed.

Arthur

Bericht door Arthur » di feb 01, 2011 3:25 pm

Sinds Van der Zee op non-actief is gesteld, dus sinds een paar weken.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di feb 01, 2011 3:29 pm

Fred Arroyo werd na Ton Pronk (rond 2006 meen ik) hoofd scouting. Daarna is Van der Zee losgeweekt van PSV en die werd vervolgens hoofd scouting. Ik kan alleen niet achterhalen of Arroyo een stapje terug gedaan heeft ofzo.
Whitey on the moon.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di feb 01, 2011 6:31 pm

Zeux schreef:Overigens, welke spelers lopen er nog op het veld waarmee ze een beetje kunnen plussen in de toekomst? Stekelenburg? Vertongen? V.d. Wiel?
Heel veel zullen het er inmiddels niet meer zijn. En voor daarna moet je wachten op de jonkies die zich onder Frank zullen ontwikkelen, maar dan ben je nog wel een jaar of drie, vier verder, voordat je daarvoor kunt cashen. If ever.

Na Suarez kan Stekelenburg wel eens de laatste 'grote deal' worden voor een behoorlijke tijd.

Vind ik echt zinloos om zo te redeneren. Want voor je het weet schopt zo'n Ebecilio er een paar in, waarvan twee doelpunten in de Europa League, waardoor hij ook opgenomen wordt voor Oranje voor wat vriendschappelijke/kwalificatie potjes. Dan is hij international. En kan je hem weer lekker voor een miljoen of tien-twaalf over een jaartje of twee verpatsen aan zo'n Wolfsburg of een Sevilla. Zo snel kan het gaan, hebben we al gezien. Hetzelfde geldt voor meerdere spelers hoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

zeux

Bericht door zeux » di feb 01, 2011 6:59 pm

Mr. Ajax schreef:
Zeux schreef:Overigens, welke spelers lopen er nog op het veld waarmee ze een beetje kunnen plussen in de toekomst? Stekelenburg? Vertongen? V.d. Wiel?
Heel veel zullen het er inmiddels niet meer zijn. En voor daarna moet je wachten op de jonkies die zich onder Frank zullen ontwikkelen, maar dan ben je nog wel een jaar of drie, vier verder, voordat je daarvoor kunt cashen. If ever.

Na Suarez kan Stekelenburg wel eens de laatste 'grote deal' worden voor een behoorlijke tijd.

Vind ik echt zinloos om zo te redeneren. Want voor je het weet schopt zo'n Ebecilio er een paar in, waarvan twee doelpunten in de Europa League, waardoor hij ook opgenomen wordt voor Oranje voor wat vriendschappelijke/kwalificatie potjes. Dan is hij international. En kan je hem weer lekker voor een miljoen of tien-twaalf over een jaartje of twee verpatsen aan zo'n Wolfsburg of een Sevilla. Zo snel kan het gaan, hebben we al gezien. Hetzelfde geldt voor meerdere spelers hoor.
Dat zeg ik!
Maar dan ben je dus wel een jaar of drie/vier verder.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » di feb 01, 2011 8:12 pm

joey schreef: Blijkbaar is het zo dat wie het hardst schreeuwt zijn zin krijgt.
Pcs, het is gewoon de zittende trainer die bepaalt.

Koe met al z'n baggeraankopen, HtC met al die aftandse Spanjolen, MvB met Sno e.c. Jol & Raiola.

En nu dus FdB. Wiens insteek dus blijkbaar is dat een speler de taal moet beheersen. Tja, dan is er voor een scout weinig eer te behalen.

Wat is er trouwens gebeurt met die plannen van Boog? Via de satelliet scouten in Eritrea enzo? Niets meer van vernomen sinds de lancering van dat sowieso belachelijke plan.

peter

Bericht door peter » di feb 01, 2011 8:17 pm

Ik ga niet meer naar het gezwets van vdBoog luisteren in ieder geval. Iedere keer is het een ander deuntje. Nu is de communicatie van belang. Hadden we Pantelic nog maar, die communiceerde altijd met de duimpjes en met een applausje. :smallgrin.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » di feb 01, 2011 8:23 pm

Peter schreef:Ik ga niet meer naar het gezwets van vdBoog luisteren in ieder geval.
Hij vaart op het kompas van de zittende trainer. Prima, maar zeg dat dan ook gewoon.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di feb 01, 2011 8:31 pm

Misschien een TD aanstellen? Of wordt die dan ook weer neergesabeld?

wimpey

Bericht door wimpey » di feb 01, 2011 8:34 pm

Neefkens schreef:Misschien een TD aanstellen? Of wordt die dan ook weer neergesabeld?
De voorbije jaren boterde het niet tussen de TD(s) en de trainer(s).

Maar Blind / Boog / FdB het technische beleid laten uitstippelen zou waanzin zijn.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di feb 01, 2011 8:40 pm

Zeux schreef:
Mr. Ajax schreef:

Dat zeg ik!
Maar dan ben je dus wel een jaar of drie/vier verder.

Maar ik denk dus dat het op de kortere termijn ook goed zit. Als zo'n Ebecilio het pad volgt wat ik heb beschreven en volgend seizoen daarmee doorgaat, verpats je hem in het zomer van 2012 voor een mooi zak geld. En dan zijn meerdere spelers ook weer wat waard. Aankomende zomer gaan we aan jongens als Stekelenburg, Vertonghen, en Van der Wiel ook wat verdienen

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di feb 01, 2011 8:41 pm

Eens.
Maar wie dan wel?

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 01, 2011 9:56 pm

Eriksen, Mounir
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di feb 01, 2011 11:17 pm

Eriksen, El Hamdaoui, Sulejmani, maar ook anderen talenten als ze zich goed ontwikkelen. Als een Van Rhijn bijvoorbeeld zich goed staande weet te houden op dit niveau, is dat natuurlijk een speler die erg goed in de markt zal liggen, schat ik. Atletisch, sterk en snel, technisch goed onderlegd. Daarom is het ook zaak voldoende jeugd door te laten stromen en dat vooral op de juiste manier doen. De voetbalwereld is veel dingen, maar logisch is het zeker niet. Als je een (toch ietwat beperkte) speler als Babel voor bijna 20 miljoen kan verkopen, en je leest dat soortgelijke bedragen voor een Van der Wiel worden geboden, dan moet het in de (nabije) toekomst ook zeker lukken om op z'n zachtst gezegd financieel overeind te blijven door onze (jeugd)spelers voor leuke bedragen te verkopen.

Ik wil overigens wel duidelijk maken dat ik veel liever zie dat onze talenten zo lang mogelijk bij ons blijven voetballen, dat is voor mij veel belangrijker dan de zakken geld die we bij een eventuele verkoop krijgen.

Feest

Bericht door Feest » wo feb 02, 2011 7:45 am

Een speler halen heeft met zoveel meer factoren te maken dan alleen een rapportje maken en een bod doen.

Kijk het filmpje van de NOS over Raiola eens. Daarin zegt hij iets heel interessants: Op het moment dat een club zich meldt bij hem voor een speler gaat hij andere clubs bellen of zij ook interesse in die speler hebben, want club X heeft dat namelijk wel.

Je bent dus gedwongen om heel veel voorwerk te doen, maar toch je kaarten zo dicht mogelijk bij je te houden. Want als je eenmaal over bedragen gaat praten kan zo'n makelaar helemaal makkelijk gaan shoppen met zo'n aanbieding.

Daarom worden de meeste zaken ook vlak voor de deadline gedaan. Het is puur pokeren. En hoe minder sterk je kaarten, hoe minder kans op succes. Voor Nederlandse clubs wordt het dus lastiger en lastiger. En om nou uit de afvalbak te gaan graaien van spelers vol krasjes, daar is men bij Ajax nu ook wel klaar mee. Daarnaast heb je nog te maken met een trainer die altijd wil werken met spelers die hij zelf kent en angst heeft voor het onbekende. Wie weet is de aangebrachte speler helemaal niet zo goed, of heeft de persoon die de speler aanbracht wel een 'hidden agenda' om die speler aan te prijzen.

Bij voetbalclubs wil iedereen meepraten en kan iedereen invloed uitoefenen en met het 'ei van colombus' aankomen. En naderhand wist iedereen het beter, had niemand de deal echt groen licht gegeven en was die jongen die nu bij club Y er 12 heeft gemaakt veel beter geweest. Waarop een oud-speler/trainer/makelaar weer schreeuwt dat hij bewuste speler naar Ajax kon/wilde brengen.

peter

Bericht door peter » wo feb 02, 2011 9:13 am

Sowieso is dat stukje van Raiola erg het kijken waard, maar dat even terzijde. Het geeft inzicht hoe zo'n dag verloopt.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 02, 2011 9:55 am

Feest schreef:Het is puur pokeren.

Daarom bemoeit iedereen zich ermee. Pokeren is leuk, vooral met andermans geld.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo feb 02, 2011 10:43 am

Krenten van Ajax geven enig juist signaal af
Ajax heeft een prachtig signaal afgegeven aan de hele eredivisie. De Amsterdammers zijn namelijk op hun centen blijven zitten. Ze hadden Bas Dost, Dries Mertens en Luc Castaignos kunnen kopen en dan nóg waren de uit Liverpool afkomstige miljoenen voor Luis Suarez niet volledig uitgegeven geweest.

Ze deden het niet, Frank de Boer, Rik van den Boog en Danny Blind. Deze tot krentenwegers getransformeerde 'big spenders' willen namelijk best kampioen worden, maar de kostbare blunders uit het verleden maken ze niet meer. Een gevalletje 'Sulejmani' wordt in het vervolg liever vermeden.

Het is een boodschap waar alle collega's van de Ajacieden een voorbeeld aan moeten nemen. Laat je niet gek maken, scout tijdig en leid zelf op. Een andere weg is er hier niet. Alleen in grote landen met nog grotere tvcontracten moeten ze lekker doorgaan met zedeloos hoge transfersommen, liefst hier in onze polders te besteden, zodat er normaal beleid mee gemaakt kan worden. Het is de enige manier om als competitie qua niveau weer in de richting van het betoverende buitenland te geraken.

Maar je moet het, zoals de beleidsbepalers van Ajax, wel durven uiteraard. Hoewel het rumoer momenteel even in Rotterdam regeert, staat ook de Arena in de fik voor je het weet. Het kan zo maar dat Ajax wéér geen kampioen wordt. Dan veranderen de sfeerartiesten van de tweede ring zomaar in anonieme verkopers van goedkope terreur. Het kan echt zó maar. Stel nu, dat Ajax geen kampioen wordt, dat ze in Amsterdam de goals en de drive van Suárez te kort komen, dan nog moet het beleid van de maand januari geprezen worden.

De les van de wintertransfers is dat een club, zoals Heerenveen, mag vragen wat het wil voor zijn lijfeigenen. Prima. Maar nog belangrijker is dat Ajax heeft aangegeven dat inhaligheid onder elkaar niet meer wordt gehonoreerd. Het gebeurde al wel eens vaker dat Ajax in het voetbal de toon zet, op het irritante af, maar in dit geval mag iedereen er blij om zijn. (CHRIS VAN NIJNATTEN)
AD.

zeux

Bericht door zeux » wo feb 02, 2011 10:46 am

Mr. Ajax schreef: Maar ik denk dus dat het op de kortere termijn ook goed zit. Als zo'n Ebecilio het pad volgt wat ik heb beschreven en volgend seizoen daarmee doorgaat, verpats je hem in het zomer van 2012 voor een mooi zak geld. En dan zijn meerdere spelers ook weer wat waard. Aankomende zomer gaan we aan jongens als Stekelenburg, Vertonghen, en Van der Wiel ook wat verdienen
Volgend jaar al Ebecilio voor miljoenen naar het buitenland? Die gozer heeft net een paar wedstrijden in het eerste gespeeld. Het gaat snel, maar zó snel? Dat lukte zelfs Snijdert niet.

Eriksen, ja, daar liggen kansen.
Stekelenburg zeker.
Van der Wiel, ok (al is de huidige competitiejaargang nog niet opbeurend, maar hij heeft veel credits én potentie en kan het zo weer gaan laten zien).

Maar verder, in 2012-2014?

Ik zeg ook niet dat ik jonge spelers kwijt wil, maar transferinkomsten dragen natuurlijk wel degelijk bij aan het financiële jaarresultaat. En uiteindelijk is dat wat telt bij een beursgenoteerd bedrijf. En volgens mij is de 'verdiencapaciteit' op dit terrein voor de jaren na 2011 (waarin ook Stekelenburg en vdWiel zullen vertrekken) gewoon mager. En al helemaal niet in de regio van het bedrag waarvoor Luis is gegaan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS

Bericht door LucaS » wo feb 02, 2011 10:48 am

Onzin. Het gaat helemaal niet meer om de financien bij Ajax omdat het beursgenoteerd is, dan bij andere voetbalclubs. Ajax is afhankelijk van verkopen, dus moet Ajax toe naar een situatie waarin het daavan niet meer afhankelijk is. En verkopen dus een kans voor verbeteringen in de selectie betekenen in plaats van het dichten van operationele verliezen.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie