Nu.nlGroepsverbod voor tien Ajax-aanhangers
AMSTERDAM - Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam legt maandag een groepsverbod op aan tien fanatieke Ajax-aanhangers. Ze moeten zich tijdens wedstrijden van Ajax en het Nederlands elftal in de Arena op het politiebureau melden. Daarnaast mogen ze zich met niet meer dan drie man in de binnenstad van Amsterdam op straat bevinden.
Kolonels
Dat staat maandag in een interview met Van der Laan in nrc.next. De maatregel vloeit voort uit de voetbalwet die op 1 oktober van kracht werd.
De burgemeester zegt in de krant dat de tien Ajax-aanhangers de ''kolonels" zijn. ''Jongens die op straat meestal niet zelf een steen in de handen hebben, maar die anderen ertoe aanzetten."
Het gaat om een proef. ''Daar begin je niet aan om er mee te stoppen." Uitgaande van een harde kern van ongeveer honderd fanatieke supporters, zou ik het mooi vinden als er nu even zoveel mensen nerveus worden", aldus Van der Laan.
Ernstige misdragingen
De burgemeester praat maandag met het bestuur van Ajax over de zorgen die hij heeft over de ernstige misdragingen van Ajax-supporters. De harde kern heeft jarenlang zijn zin doorgeduwd bij de voetbalclub, aldus Van der Laan.
Hij is daarvan geschrokken en wil Ajax helpen. ''De bestuursleden moeten zich veilig voelen. Als er ook maar een begin van een dreiging is, moet dat direct worden gemeld aan de politie of aan mij."
Hij vindt echter ook dat de club zelf bepaalde verantwoordelijkheden heeft en die ook moet nemen, zoals verscherpt toezicht op het vak in de Arena met de leden van de harde kern. Het doel is ze uit elkaar te krijgen.
Drugshandel
Volgens de politie zit er in de harde kern criminaliteit en zijn de leden 'bevriend' met de harde kern van andere voetbalclubs. Ze vechten met elkaar, maar werken samen bij veel ernstiger zaken als drugshandel, zegt de burgemeester.
Hij stelt dat de tijd van grote voetbalrellen achter ons ligt, maar dat er een verharding is in de zin van criminaliteit. ''Er komt een steeds hardere kern, die steeds grovere dingen doet."
Supporterszaken...
Moderator: mods
Re: Supporterszaken...
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
hoezo?Rishi schreef:Goed bezig!
www.parool.nlAjaxdirecteur ontkent bedreigingen
18-01-11 11:28 uur AMSTERDAM - Het bestuur van Ajax wordt niet bedreigd of geïntimideerd door de eigen aanhang. Uitspraken daarover door burgemeester Eberhard van der Laan doet Ajaxdirecteur Rik van den Boog af als onzin.
''We herkennen ons totaal niet in de uitlatingen die hij (Van der Laan) heeft gedaan over bedreigingen en de vermeende macht van de supporters,'' zegt Van den Boog vandaag tegen Het Parool. ''We hebben zelfs nog navraag gedaan bij de politie en weten zeker dat de afgelopen jaren directie- noch bestuursleden bedreigd zijn. En dat supporters hier beslissingen doordrukken, is totale onzin.''
Van der Laan kondigde al eerder aan de strijd te willen aanbinden met de harde kern van Ajax. Gisteren legde hij tien supporters een groepsverbod op.
De burgemeester zei Ajax zo te willen helpen met de aanpak van de harde kern. Die maakt zich volgens hem schuldig aan criminele activiteiten en zou ook het bestuur bedreigen en bepalen wat er gebeurt in de Arena.
Een woordvoerder van Ajax vindt het vervelend dat de raddraaiers als Ajaxfans worden neergezet. ''Ze halen niet alleen rottigheid uit bij wedstrijden van Ajax, maar ook op Koninginnedag en bij andere evenementen. Als de politie weet dat deze groep criminele activiteiten ontplooit, moeten ze worden opgepakt. Wij kunnen alleen reageren op wat er in het stadion gebeurt.''
En in de Arena gaat het nu juist goed, zegt de woordvoerder. ''Het aantal incidenten is op één hand te tellen, we overleggen regelmatig met supporters, en de sfeer is goed.''
Ajax ziet dan ook geen reden om maatregelen te nemen in het stadion. Verscherpt toezicht, registratie met pasfoto's en spreiding van hardekernleden is niet aan de orde.
Een woordvoerder van Van der Laan zegt over de vermeende bedreigingen dat de burgemeester ook informatie krijgt uit andere bronnen. ''We bekijken het van de goede kant: als de directie van Ajax zich niet bedreigd voelt en alle noodzakelijke beslissingen kan nemen, ook om problemen met de harde kern aan te pakken, dan is dat mooi. Maar we geven een signaal: mocht dat in de toekomst veranderen, dan staan we pal voor jullie.''
Van der Laan gaat gewoon verder op de ingezette koers, zegt zijn woordvoerder. ''Het gaat om 100 tot 150 fanatieke supporters over wie wij dossiers hebben opgebouwd, en die zich duidelijk kleden en afficheren als Ajaxfans.''
Hij bevestigt dat Ajax de zaakjes in het stadion op orde heeft. ''Maar de verantwoordelijkheid van de burgemeester gaat verder. Deze jongens laten geen mogelijkheid onbenut om te rellen - ze verstoren een demonstratie van de English Defence League, jagen bezoekende supporters op, of slaan een kroeg op de Wallen kort en klein. Het is goed om daar iets aan te doen. We zijn nog maar net begonnen.'' (JASPER KARMAN)
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Zoals ik al eerder zei:
El Clavo schreef:Ik geloof eerlijk gezegd niks van dit verhaal. Ze zullen best eens emails krijgen vol 'gekanker' , maar dit? Neuh.
[Bruin1-mode]Het is te gek voor woorden dat hardwerkende Nederlanders (Henk en Ingrid) die op zondag met hun kinderen naar het voetbal willen geterroriseerd worden door groepjes zogenaamde voetbalsupporters die komen op te rellen. Wij gaan dit soort gedrag keihard aanpakken... [/'Bruin1-mode]
Kortom, niet zeuren, EC. Je hebt er zelf op gestemd.

Kortom, niet zeuren, EC. Je hebt er zelf op gestemd.
Het stinkt aan alle kanten!
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Volgens mij mis ik iets? Ik reageerde op het feit dat de Ajax directie aangeeft nooit door Ajacieden bedreigd te zijn.
Trouwens, sinds wanneer stem ik op Van der Laan?
Trouwens, sinds wanneer stem ik op Van der Laan?

Doet dat er dan iets toe? Voetbalsupporters hebben de naam, dus moeten ze worden aangepakt.
Ook Van der Laan staat onder druk om te laten zien dat hij durft.
Ook Van der Laan staat onder druk om te laten zien dat hij durft.
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Zo over generailseren gesproken.
Marokkanen hebben de naam ook, allemaal aanpakken dan maar? ;-)
-
- AT Toto winner 15/16
Nee joh.. daar gaan we mee theedrinken.
Ha, je ziet de parallel.El Clavo schreef:Zo over generailseren gesproken.

Wat ik hierboven schrijf is niet mijn mening, uiteraard.
De leiding van Ajax is zo vaak gaan theedrinken (bij wijze van spreken) met de harde kern. Maar het zou best eens kunnen dat het daarmee gedaan is. Want Henk en Ingrid vinden het zonde van hun belastingcenten, al die politie.
’Voetbalsupporters als vee vervoerd’
Combiregeling snel afschaffen
DEN HAAG, donderdag
De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk af van de combiregeling in het betaald voetbal. Supporters moeten zelf kunnen beslissen op welke manier zij naar uitwedstrijden van hun club reizen.
PVV-Kamerlid De Mos vraagt zich af of de regeling volgend seizoen al in de prullenbak kan. De VVD en het CDA steunen de wens van de partij van Wilders, maar ze willen wel dat de veiligheid gegarandeerd is. Ook de KNVB neemt dat standpunt in.
Nieuwe wet
„We moeten af van dat veevervoer, dat mensonterend is”, stelt De Mos. Hij gelooft dat de vorig jaar ingevoerde voetbalwet, waarmee relschoppers kunnen worden aangepakt, zich door het afschaffen van de combiregeling ten volle kan bewijzen.
VVD-Kamerlid De Liefde vindt het „altijd een goed idee” om, zo mogelijk, maatregelen af te schaffen die de vrijheid beperken. „Dit is een ergerlijke regeling die aangepakt kan worden als de voetbalwet goede resultaten laat zien”, vult CDA’er Bruins Slot aan.
Bij de combiregeling moeten supporters van de bezoekende club verplicht een toegangskaartje inclusief vervoersbewijs aanschaffen. De maatregel is ingevoerd om supportersgeweld terug te dringen. Volgens het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme werd er in het seizoen 2008-2009 in totaal 372 keer gebruik van gemaakt.
Een woordvoerster laat weten dat de KNVB ook toe wil naar „een situatie waarin dergelijke generieke maatregelen niet meer nodig zijn”.
Blij met de punten ...
Ja, leuk. Weet je nu al dat je nooit meer naar Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Enschede mag.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Officieel statement: Rust rondom onze club.
Datum: 15-02-2011
Laatste gewijzigd: 15-02-2011
Categorie: AFCA Nieuws
Rust rondom onze club.
Sinds enkele weken staan de media bol van ongenuanceerde uitspraken over het functioneren van de beleidsbepalers van Ajax. De supportersverenigingen van Ajax en de belangrijkste supportersgroeperingen zijn unaniem van mening dat op dit moment behoefte is aan rust rondom de club en dat er geen reden is de clubleiding af te vallen. Deze mensen zijn aangesteld om Ajax te leiden en doen dit naar eer en geweten.
Johan Cruijff en Frank de Boer hebben enorme kennis op het technische vlak, Rik van de Boog en Jeroen Slop geven zakelijk de leiding aan de organisatie en de raad van commissarissen waakt over het geheel van onze club. De clubleiding heeft aangegeven dat het onderlinge vertrouwen groot is om samen door te gaan op de weg die nu voor hen ligt en alle onrust van buitenaf geen weerslag krijgt op deze vruchtbare samenwerking.
Johan, Frank, directie, bestuur en raad van commissarissen, we staan achter jullie.
Ajax Supporters Delegatie:
afca.nl, AFCA Supportersclub, F-Side, fanzine de Meersche Helden, SVA, VAK410
http://www.afcasupportersclub.nl/
Ajax.nlSupporters bedankt!
15 februari 2011
De clubleiding van Ajax wil langs deze weg laten weten enorme waardering te hebben voor het bericht dat op diverse supporterswebsites is verschenen. De Ajax Supporters Delegatie betuigt steun aan de Ajax-directie en de Raad van Commissarissen en maant tot rust rondom de club.
Het gaat om de sites van zowel door Ajax officieel erkende supportersverenigingen als andere supporterswebsites. Namens de directie en de Raad van Commissarissen, bedankt!

Gelukkig ben ik geen lid (nooit geweest ook) van een van die clubs.
- Ajaciedjuh
Typische reactie. Het past niet in jouw straatje.joey schreef:![]()
Gelukkig ben ik geen lid (nooit geweest ook) van een van die clubs.

Jij als supporter wil toch ook rust ons cluppie? Laten de feiten maar gewoon boven water komen, dan kun je conclusies trekken.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Rust is geen doel op zich. Ajax is de gereformeerde Kerk niet.Ajaciedjuh schreef:Jij als supporter wil toch ook rust ons cluppie?
Dat moet je tegen die lui van die verklaring zeggen.Laten de feiten maar gewoon boven water komen, dan kun je conclusies trekken.
Die verklaring vind ik zo kruiperig. Bah.
Ko legt het nog eens uit. Niets aan toe te voegen.
-
- AT Toto winner 15/16
Eens met Joey, die AFCA suppclub begint ook echt zo'n brave Hendrik clubje te worden.. bah, maar gauw eens opzeggen dat lidmaatschap en die vd. Boog moet gewoon opzouten.
Eigenaardig, hoor. Wat willen die mensen nou? Als ze die mening hadden, waarom hebben ze die dan niet gewoon opgeschreven? Waarom dan zo'n kruiperig statement?
Die 'hetze' komt wel ergens vandaan. Het is een wisselwerking. VDB doet dingen die op het oog niet uit te leggen zijn en de pers springt erop in. Als er niets is, kunnen ze ook niet zagen.
Die tweet is trouwens van voor gisteravond. Hoe denkt Ko er nu over?
Die 'hetze' komt wel ergens vandaan. Het is een wisselwerking. VDB doet dingen die op het oog niet uit te leggen zijn en de pers springt erop in. Als er niets is, kunnen ze ook niet zagen.
Die tweet is trouwens van voor gisteravond. Hoe denkt Ko er nu over?
Opvallend weinig aandacht hier en in de media voor 'onze' vermeende drugscriminelen:
nu.nlHoofdverdachten zaak Ajaxfans blijven vast
AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft woensdag bepaald dat Daan van der E. (28) en Tamara F. (32), hoofdverdachten in een omvangrijke drugszaak rond fanatieke Ajaxaanhang, voorlopig achter slot en grendel blijven. Het voorarrest van de 54-jarige moeder van Tamara hief de rechtbank op.
Twee andere verdachten kwamen woensdag onder voorwaarden vrij. Een derde blijft vooralsnog vastzitten. De beklaagden verschenen dinsdag pro forma voor de rechtbank. Het Openbaar Ministerie verdenkt de groep ervan een criminele organisatie te hebben gevormd, die op grote schaal harddrugs zou hebben verhandeld en in diverse thuiskwekerijen hennep zou hebben geteeld. In totaal heeft justitie nu zeventien verdachten op de korrel. Een aantal van hen is fanatiek Ajaxsupporter, behorend tot het zogeheten sfeervak, Vak 410.
Afgeluisterd
Daan van der E. en Tamara F. werden vorig jaar november opgepakt na langdurig politieonderzoek, waarbij de verdachten werden geobserveerd en afgeluisterd. Het stel bewoonde een etage in de Amsterdamse wijk De Pijp. In dat pand woont Tamara's moeder op de begane grond. In die woning stuitte de politie bij doorzoeking op grote geldbedragen, een vuurwapen, een hasjpers en een machine om hasj vacuüm te verpakken.
Voorarrest
De vrouw heeft tot dusver verklaard nauwelijks enige weet te hebben gehad van de handel van haar dochter en de vriend. Omdat de rechtbank geen concrete aanwijzingen zag dat zij zich opnieuw schuldig zou maken aan soortgelijke feiten, hief zij het voorarrest van de moeder op.
Xtc
In de woning van Tamara F. en Daan van der E. vond de politie onder meer een aanzienlijke partij xtc-pillen, een hoeveelheid cocaïne, hasj en wat klein wapentuig. De cocaïne zou per koerier onder klanten worden gedistribueerd na telefonische bestellingen. Volgens het OM is het onderzoek nagenoeg afgerond. De rechtbank verdaagde het proces voor drie maanden. Over een week beslist het rechtscollege welke getuigen er nog gehoord moeten worden.
Heb er toch erg veel over gelezen in de media. NRC heeft een kleine week lang elke dag 2 pagina's vol geschreven over de zaak. AD.nl hebben flinke stukken gestaan.. parool is vorige week nog met een uitgebreid verhaal gekomen.
Dat er hier weinig aandacht voor is kan ik niet uitleggen. Misschien is het verhaal niet zo interessant of valt er weinig over te zeggen?
Dat er hier weinig aandacht voor is kan ik niet uitleggen. Misschien is het verhaal niet zo interessant of valt er weinig over te zeggen?
Ach dat is toch ook een zaak in de marge? Niets nieuws onder de zon dat er op voetbaltribunes, in discotheken en andere plekken waas massa's mensen losgaan drugsdealers opduiken. De harde kern van Ajax is hier een stuk beter in georganiseerd dan de meeste andere criminele organisaties but who the fuck cares about it?
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Tsja, wat hebben we er ook mee te maken? Ik ken die mensen niet, ik gebruik geen drugs..
En het interesseert me ook niet zoveel eigenlijk.
En het interesseert me ook niet zoveel eigenlijk.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Ik ken Daan wel en zijn kompaan waarmee hij in een Rotterdams Café plaatjes van Andre Hazes aan wilde vragen ook:
http://www.nu.nl/binnenland/2170689/onv ... rter-.html
Niet zo fris allemaal, maar nog kinderspel vergeleken met de tijd dat de handlangers van Willem Holleeder en Cor van Hout zich inmengden met de oude F-side.
http://www.nu.nl/binnenland/2170689/onv ... rter-.html
Niet zo fris allemaal, maar nog kinderspel vergeleken met de tijd dat de handlangers van Willem Holleeder en Cor van Hout zich inmengden met de oude F-side.